سایپا (خساپا)

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • بابک 52
    ستاره‌دار (27)
    • Mar 2011
    • 17028

    #241
    توقف برخی از خطوط تولید خودرو در ایران به دلیل نبودن قطعه

    در حالی که معاون وزیر صنعت ایران از توقف برخی از خطوط تولید خودرو به دلیل نرسیدن قطعه خبر داده است، دبیر انجمن قطعهسازان میگوید وضعیت قطعهسازان، به دلیل عدم حمایت دولت و تعلق نگرفتن تسهیلات به آنها دچار بحران شده است.

    به گزارش خبرگزاری مهر، جواد تقوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز جمعه، ۲۴ شهریورماه، گفت: «آن چه که امروز شاهدیم، توقف در برخی از خطوط یا کندی تولید به دلیل نرسیدن قطعه است.»

    در کنار این اظهارات، دبیر انجمن قطعهسازان نیز میگوید بخش قطعهسازی بیش از هر چیز به دلیل به گفته وی «تحریم داخلی»، دچار بحران شده که این مسئله، افزایش قیمت خودرو را به همراه داشته است.

    به گزارش روز شنبه، ۲۵ شهریورماه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمدرضا نجفیمنش گفت: «افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و همچنین عدم پرداخت تسهیلات به قطعهسازان، همانند تحریم داخلی عمل کرده و عامل اصلی افزایش قیمت انواع خودرو در بازار است.»

    وی افزود: «تنها پنج درصد از مشکلات تولید قطعات خودرو به دلیل تحریمهای خارجی است و ۹۵ درصد دیگر به دلیل تحریم داخلی است.»

    آقای نجفی در ادامه با اظهار این که بخش قطعهسازی به دلیل «عدم حمایت دولت در پرداخت تسهیلات» دچار «کمبود نقدینگی» شده است، توضیح داد: «بانکها از پرداخت تسهیلات به قطعهسازان خودداری میکنند.»

    اشاره دبیر انجمن قطعهسازان به کمبود نقدینگی بخش قطعهسازی در حالی مطرح شده است که ششم شهریورماه، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران، از اختصاص وام میلیاردی به دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو و سایپا» به منظور «جلوگیری از بیکاری کارگران شرکتهای قطعهسازی» خبر داده بود.

    اظهارات متضاد دو معاون وزیر صنعت در خصوص قیمت خودرو

    در عین حال در حالی که جواد تقوی تأکید دارد که «تاکنون افزایش قیمت هیچ خودرویی در کمیته خودرو مصوب نشده است»، محسن صالحینیا، دیگر معاون وزیر صنعت، افزایش قیمت خودروها را تأیید میکند.

    آقای تقوی ۲۴ شهریورماه به خبرگزاری مهر گفت که متعاقب نرسیدن قطعه، خط تولید برخی خودروها متوقف یا کند شده است تا، به گفته وی، خودروسازان بتوانند به تعهدات خود در قبال خودروهای فروخته شده به موقع عمل کنند و «بازار دچار افزایش قیمت نشود».

    این در حالی است که محسن صالحینیا ۲۵ شهریورماه در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در اظهاراتی کاملا متضاد، از افزایش قیمت خودرو خبر داد و بخشی از این افزایش قیمت را به کاهش عرضه خودرو نسبت داد.

    وی با این حال تأکید کرد که از «مهرماه امسال» روند کاهش تولید خودرو «متوقف» میشود و قیمت خودرو به حال «عادی» باز میگردد.

    رئیس پیشین صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو میگوید قیمت خودرو در ایران در طول ۱۸ ماه «نزدیک به ۳۵ درصد» افزایش داشته است.

    جلال ریختهگر قدیمی ۲۴ شهریورماه در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا با اظهار کرد که قیمت خودرو از فروردین ۱۳۹۰ تا شهریور ۱۳۹۱ «نزدیک به ۳۵ درصد» افزایش داشته است و افزود: «محدودیت واردات، افزایش قیمت دلار و کاهش تولید داخلی از مهمترین عوامل افزایش قیمت خودرو بوده است.»

    انجمن خودروسازان ایران مردادماه اعلام کرده بود که تولید خودرو در ایران طی سه ماهه اول سال جاری ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.


    The greater the risk ، The greater the reward

    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

    نظر

    • بابک 52
      ستاره‌دار (27)
      • Mar 2011
      • 17028

      #242
      در گروه خودرویی معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس مصوبه شوراي پول و اعتباري600 ميليارد توماني صرفا براي پرداخت به قطعه سازان طلبكار از خودروسازان در نظر گرفته شده است.
      محسن صالحينيا در گفتوگو با ايسنا افزود: در جلسه كارگروه حمايت از توليد 2000 ميليارد تومان براي كاهش بدهي خودروسازان به قطعهسازان مصوب و مقرر شد كه 60 درصد از اين مبلغ بابت بدهي خودروسازان به قطعهسازان پرداخت شود.
      وي گفت: اين مبلغ در شوراي پول و اعتبار به 1000ميليارد تومان كاهش يافت و از اين ميزان 600ميليارد تومان صرفا براي پرداخت به قطعهسازان طلبكار از خودروسازان در نظر گرفته شد.
      معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه گروه سايپا طي يك ماه اخير130ميليارد تومان به سازندگان قطعات خودرو پرداخت و بخشي از مطالبات آنها را تا بهمن امسال تسويه كرده است، افزود: اين خودروساز تا پايان شهريور ماه مطالبات منتهي به ارديبهشت ماه را تسويه خواهد كرد و طبق برنامه شركت تا پايان مهرماه سال جاري با پرداختهاي مجدد ميزان مطالبات قطعهسازان را به سه ماه كاهش خواهد داد. صالحينيا با بيان اينكه گروه ايرانخودرو نيز مبلغ 340 ميليارد تومان از مطالبات مربوط به 500 سازنده قطعات خودرو را پرداخت كرده است، افزود: ايرانخودرو تا پايان شهريور مطالبات بالاتر از سه ماه را تسويه كرده و شرايط به روند عادي باز خواهد گشت.
      The greater the risk ، The greater the reward

      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

      نظر

      • وحید 20
        ستاره‌دار(98)
        • Mar 2011
        • 29911

        #243
        تحریم ها انگیزه سایپا را برای تولید افزایش داده است




        به گزارش خبر خودرو، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا از تلاش گسترده برای رفع مشکلات تولید در این گروه خبر داد و گفت:گروه خودروسازی سایپا تولید را اصلی ترین کار خود می داند و وجود موانع فعلی انگیزه ما را برای برنامه ریزی های جدید با هدف عادی سازی روند تولید دوچندان کرده است.
        مهندس سعید مدنی اظهار داشت: با وجود فشارهای بین المللی و مشکلات به وجود آمده برای صنعت خودرو مصمم هستیم با ساز و کارهای جدید و برنامه های نوین شرایط فعلی را پشت سرگذاشته و از این مرحله حساس نیز عبور کنیم.
        وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر با قطعه سازان با هدف حل مشکل کاهش میزان تولید افزود: تلاش گروه خودروسازی سایپا این است که در کنار کمک های دولتی، خود نیز با جذب نقدینگی و افزایش مبادلات مالی نسبت به پرداخت بدهی ها به قطعه سازان پیشقدم شود. وی خاطرنشان کرد: گروه خودروسازی سایپا در حال برنامه ریزی برای فروش دارایی های مازاد و غیر سودده خود با هدف جذب نقدینگی است که تلاش می کنیم این روند سرعت بیشتری به خود گرفته و هر چه سریعتر با تزریق پول به شرکت های قطعه سازی روند تولید و زنجیره تامین را تسریع بخشیم.
        مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن بیان مشکلات پیش آمده برای حوزه تولید کشور به علت تحریم های بین المللی و مبادلات ارزی تصریح کرد: وجود این مشکلات عزم ما را برای گذار از این مرحله حساس افزایش داده و قصد داریم مانند برهه های گذشته از این شرایط هم خود را خارج سازیم که خوشبختانه انگیزه این کار نیز در میان مدیران و کارکنان گروه وجود دارد. مدنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع صادرات محصولات سایپا گفت: علیرغم وجود فشارهای زیاد در حوزه ارزی و مبادلات بین المللی تلاش می کنیم با گسترش حضور خود در بازارهای جهانی و گشایش بازارهای جدید فراتر از دستورالعمل های دولتی صادرات داشته باشیم. وی افزود: اتمام پروژه های نیمه تمام و شروع پروژه های جدید با هدف راه اندازی خطوط تولید و گسترش سبد محصول یکی دیگر از برنامه های گروه خودروسازی سایپا خواهد بود و با جدیت تمام این کار را سرعت خواهیم بخشید.
        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

        نظر

        • وحید 20
          ستاره‌دار(98)
          • Mar 2011
          • 29911

          #244
          خودروسازان از خير تسهيلات هزار ميليارد توماني گذشتند



          در حاليكه پيش از اين معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت از آغاز پرداخت تسهيلات هزار ميليارد توماني صنعت خودرو و دريافت 250 ميليارد تومان توسط سايپا خبر داده بود، دبير انجمن خودروسازان ايران با تكذيب دريافت اين مبلغ از سوي سايپا، از انصراف دو خودروساز بزرگ كشور از دريافت اين تسهيلات خبر داد.



          احمد نعمتبخش در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: شرايط غير قابل قبول بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات هزار ميليارد توماني راهي جز انصراف از دريافت آن را براي خودروسازان باقي نگذاشته است.


          وي با بيان اينكه پرداخت تسهيلات با شرط بازپرداخت شش ماهه مسبوق به سابقه نبوده و از نظر منطقي نيز توجيهپذير نيست، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه خودروسازان ميتوانند تسهيلات را به صورت مستقيم و با مدت بازپرداخت بيش از يك سال از بانكها دريافت كنند و ديگر نيازي به چند ماه پيگيري براي اخذ مصوبه شوراي پول و اعتبار نبود.

          دبير انجمن خودروسازان ايران ادامه داد: البته در اين خصوص نيز مشكل ذينفع واحد و محدوديت سقف اعتبار تسهيلات براي خودروسازان وجود دارد و شركتها ديگر نميتوانند تسهيلاتي را در سال جاري دريافت كنند. علاوه بر آن در سال حمايت از توليد ملي برخي بانكها سقف اعتباري تسهيلات خودروسازان را كاهش نيز دادهاند.

          وي افزود: اين وضعيت در حالي است كه كارگروه حمايت از توليد اختيارات هيات دولت را داشته و مصوبات آن مصوبه دولت محسوب ميشود؛ بنابراين اگر بانك مركزي به مصوبه دولت عمل نميكند، بهتر است كه دولت كارگروه حمايت از توليد را منحل كند.

          او خاطرنشان كرد: ايران خودرو و سايپا از دريافت تسهيلات هزار ميليارد توماني شوراي پول و اعتبار منصرف شده و مطالب منتشر شده در خصوص دريافت 250 ميليارد تومان از اين تسهيلات توسط شركت سايپا درست نيست.

          به گزارش ایسنا، چندی پیش کارگروه حمایت از تولید با پرداخت 2000 میلیارد تومان تسهیلات به ایران خودرو و سایپا موافقت کرد. پرداخت هزار میلیارد تومان از این مقدار به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و به بانک مرکزی ابلاغ شد. پس از آن معاون امور صنايع و اقتصادي وزير صنعت، معدن و تجارت از پرداخت 250 ميليارد تومان از اين تسهيلات به سايپا خبر داد.
          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

          نظر

          • esi_mohammadi
            عضو فعال
            • Jan 2011
            • 1105

            #245
            خبرهای خوبی از صنعت خودر در راه میباشد
            چارت است که خبر را میسازد


            لینک تصویر
            (رابرت کیوساکی ) : مهم نیست چه مقدار سود کسب می کنی، مهم این است که چه مقدارش را حفظ می کنی.
            (ژورف کندی ) : اصرار بر بالاترین قیمت ، کار احمق هاست . فقط یک احمق به انتظار اوج قیمت جنسش می نشیند.
            (قانون پارکینسون) : هر کاری تا آنجا طول می کشد که زمانی را که برایش در نظر گرفتید پر کند.

            امواج زندگی را بپذیر ، حتی اگر گاهی تورا به عمق دریا ببرند. آن ماهی آسوده که همیشه بر سطح آبها میبینی مرده است.

            نظر

            • پرریسک
              عضو فعال
              • Feb 2012
              • 6797

              #246
              مقاومت قدری رو روی 115 شکست ..بتونه بالای 115 دوام بیاره تا 150 هم جای رشد داره ..حالا با این دلار این تحریمها این اوضاع دیلی بنیادی چی می تونه باشه ..خدا می دونه ..نکنه اینم پارسیانی چیزی داره میخواد بفروشه مثل ایران خودرو ..خلاصه باید صبر کرد واحتیاط ...

              نظر

              • پرریسک
                عضو فعال
                • Feb 2012
                • 6797

                #247
                در اصل توسط پرریسک پست شده است View Post
                مقاومت قدری رو روی 115 شکست ..بتونه بالای 115 دوام بیاره تا 150 هم جای رشد داره ..حالا با این دلار این تحریمها این اوضاع دیلی بنیادی چی می تونه باشه ..خدا می دونه ..نکنه اینم پارسیانی چیزی داره میخواد بفروشه مثل ایران خودرو ..خلاصه باید صبر کرد واحتیاط ...
                نه تکنیکال اشتباه نکرد......میشه نوسان گرفت ...اونم با این دلار این شرایط.....

                نظر

                • وحید 20
                  ستاره‌دار(98)
                  • Mar 2011
                  • 29911

                  #248
                  پیش فروش خودروهای سایپا آغاز شد

                  شنبه، 1 مهر 1391
                  ساعت: 16:12
                  Saturday, September 22, 2012
                  كد خبر: 190187

                  به گزارش خبر خودرو، پیش فروش خودروهای سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 141 و تیبا در نمایندگی های فروش گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. این خودروها در زمان تحویل به قیمت مصوب شهریور 91 به مشتریان عرضه خواهند شد و رنگ خودروهای یاد شده به انتخاب مشتری در زمان صدور دعوتنامه تعیین خواهد گردید .
                  در شرایط اعلام شده برای محصولات سایپا مبلغ پیش پرداخت 9 میلیون تومان، و برای خودرو تیبا مبلغ 11 میلیون تومان در نظر گرفته شده و این خودروها در زمان تحویل به قیمت مصوب شهریور 91 به مشتریان عرضه خواهند شد و رنگ خودروهای یاد شده به انتخاب مشتری در زمان صدور دعوتنامه تعیین می شود.
                  همچنین زمان تحویل خودروهای ثبت نامی آذرماه سال جاری خواهد بود و بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا و به منظور رضایت هرچه بیشتر مشتریان سایپا از خدمات فروش و پس از فروش از ابتدای مهرماه انتخاب شرکت بیمه گر نیز به عهده مشتریان گذاشته شده است.
                  درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                  توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #249
                    وقتی خساپا به 100تومان رسیده بود و جو بازار هم منفی بود همون موقع گفتم با اینکه وضع خودروییها جالب نیست ولی دیگه افت هم حدی داره و تمام خبرهای منفی جمع شده بودند و باعث شدند که سایپا به 100برسه که در اون مقطع با اینکه بازار منفی بود ولی افت بیشتر دیگه نکرد
                    الان درسته که رشد سایپا بخاطر جو بازار و جو گروه خودرو هست که مثبت شدن گروه خودرو رو باید مدیون خبر پارسیان ایران خودرو دونست که جو رو خوب کرده
                    ولی اگر این خبر هم نبود بخاطر جو بازار بالا میومد ولی کمتر

                    در مورد سایپا هم اگر جو خودروییها مثبت بمونه و پی بر ای رشد کنه احتمالا سایپا کاشان رو عرضه کنه
                    منتظر هستن گویا در فرصت مناسب بتونن عرضه کنن.

                    در ضمن احتمال تصویب افزایش نرخ خودرو هم هست

                    (خودم خودرویی ندارم)
                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • وحید 20
                      ستاره‌دار(98)
                      • Mar 2011
                      • 29911

                      #250
                      قيمت خودرو آزاد مي شود

                      بزودي، جزئيات آزادسازي قيمت خودرو اعلام مي شود

                      خبرگزاري موج
                      - با تصميم گيري در جلسه اخير وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور جلوگيري از دلال بازي، قيمت خودروهاي توليد داخلي آزاد مي شود.

                      به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، همچنين از راهروهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت از توليدکنندگان و مصرف کنندگان شنيده مي شود که يکي از مهمترين دلايل اين تصميم «حذف ارز مرجع» براي صنعت قطعه سازي و خودروسازي کشور و دنبال آن جولان دلالان در احتکار و فروش خودرو با قيمت بالا است.

                      براساس اين گزارش به دنبال حذف ارز مرجع، تامين مواد اوليه و قطعات براي خودروسازان و قطعه سازان با نرخ ارز آزاد صورت مي گيرد و بعضا با کاهش توليد قطعه سازان و خودروسازان شاهد ايجاد افزايش قيمت خودرو درب کارخانه و بازار شده ايم که سود حاصل از اين افزايش قيمت ها فقط در جيب دلالان مي رود.
                      به همين منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت تصميم دارد تا براي جلوگيري از واسطه گري در فروش خودرو و حمايت از توليد داخلي قيمت خودرو را آزاد کند.
                      شنيده هاي خبرنگار موج حاکي از آن است که جزئيات آزادسازي قيمت خودرو نيز طي چند روز آينده از سوي وزات صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.
                      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                      نظر

                      • ایرج اکبری
                        عضو فعال
                        • Dec 2011
                        • 10934

                        #251
                        در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                        قيمت خودرو آزاد مي شود

                        بزودي، جزئيات آزادسازي قيمت خودرو اعلام مي شود

                        خبرگزاري موج
                        - با تصميم گيري در جلسه اخير وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور جلوگيري از دلال بازي، قيمت خودروهاي توليد داخلي آزاد مي شود.

                        به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، همچنين از راهروهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت از توليدکنندگان و مصرف کنندگان شنيده مي شود که يکي از مهمترين دلايل اين تصميم «حذف ارز مرجع» براي صنعت قطعه سازي و خودروسازي کشور و دنبال آن جولان دلالان در احتکار و فروش خودرو با قيمت بالا است.

                        براساس اين گزارش به دنبال حذف ارز مرجع، تامين مواد اوليه و قطعات براي خودروسازان و قطعه سازان با نرخ ارز آزاد صورت مي گيرد و بعضا با کاهش توليد قطعه سازان و خودروسازان شاهد ايجاد افزايش قيمت خودرو درب کارخانه و بازار شده ايم که سود حاصل از اين افزايش قيمت ها فقط در جيب دلالان مي رود.
                        به همين منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت تصميم دارد تا براي جلوگيري از واسطه گري در فروش خودرو و حمايت از توليد داخلي قيمت خودرو را آزاد کند.
                        شنيده هاي خبرنگار موج حاکي از آن است که جزئيات آزادسازي قيمت خودرو نيز طي چند روز آينده از سوي وزات صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.
                        با سلام وحید جان با این کار قیمت خودرو باز هم گران نمی شود چون نظارت دولت کاملا برداشته می شود و هر کس هر چه خواست قیمت گذاری می کند ؟ با تشکر
                        كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                        نظر

                        • وحید 20
                          ستاره‌دار(98)
                          • Mar 2011
                          • 29911

                          #252
                          در اصل توسط ایرج اکبری پست شده است View Post
                          با سلام وحید جان با این کار قیمت خودرو باز هم گران نمی شود چون نظارت دولت کاملا برداشته می شود و هر کس هر چه خواست قیمت گذاری می کند ؟ با تشکر
                          سلام
                          سوالتونو متوجه نشدم
                          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                          نظر

                          • ایرج اکبری
                            عضو فعال
                            • Dec 2011
                            • 10934

                            #253
                            در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                            سلام
                            سوالتونو متوجه نشدم
                            سوال من این بود که با آزاد سازی قیمت خودرو بیشتر افزایش پیدا می کند چون 1 نظارت دولتی دیگر وجود ندارد 2 هزینه ها هم افزایش پیدا کرده نظر شما چیست با تشکر
                            كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                            نظر

                            • وحید 20
                              ستاره‌دار(98)
                              • Mar 2011
                              • 29911

                              #254
                              در اصل توسط ایرج اکبری پست شده است View Post
                              سوال من این بود که با آزاد سازی قیمت خودرو بیشتر افزایش پیدا می کند چون 1 نظارت دولتی دیگر وجود ندارد 2 هزینه ها هم افزایش پیدا کرده نظر شما چیست با تشکر
                              اگر نرخ رو رسمی بالا ببرن شاید مقطعی فاصلش با بازار کمتر بشه ولی به نظرم مجدد رشد میکنه
                              البته در ماه های اخیر چون تولید خودرو کاهش داشت این مورد بیشتر بود
                              درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                              توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                              نظر

                              • پرریسک
                                عضو فعال
                                • Feb 2012
                                • 6797

                                #255
                                در صورتی که قیمت خودرو افزایش پیدا کنه وبه قیمت بازار ازاد برسه ....
                                اونوقت می توان به گروه خودرو یک واحد پی بریا اضافه بدیم ...

                                دلیل اقبال به گروه خودرو به نظر همین موضوع باشه در کنرا بلوک پارسیان معاملات بلوکی ....خوب از نوسانات باید استفاده کرد ..از گروه خودرو خبهمن سایپا خودرو خوب هستن با ولساپا ..این سه تا پی بریا 2 دارن پی برای 3 بگکیرن ما رو بس هست ..با این بازار مثبت شدید شاید پی بریا بالاتر هم گرفتن ..

                                نظر

                                در حال کار...
                                X