سایپا (خساپا)

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • کيانوش
    عضو فعال
    • Dec 2011
    • 6613

    #1726
    پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

    از تكمیل قراردادهای خارجی تا مختومه شدن پرونده قیمت‌گذاری خودرو
    سناریوهای خودروسازی 95

    روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۷۳۱ تاریخ چاپ: ۱۳۹۵/۰۱/۱۵

    گروه خودرو: سال 95 در حالی آغازین روزهای خود را می‌گذراند که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به‌نوعی سال تحول در خودروسازی کشور بوده و آبستن اتفاقات جدید و بر جا مانده از قبل شود. ازآنجاكه خودروسازی ایران نیز مانند سایر صنایع و حوزه‌های اقتصادی کشور، پس از مدت‌ها اولین سال بدون تحریم را پشت سر می‌گذارد، اتفاقات و سناریوهای محتمل در سال جدید حول همین محور (لغو تحریم‌ها) می‌چرخد و در این میان می‌توان به «تكمیل قراردادهای خارجی»، «تعیین تكلیف قیمت‌گذاری خودرو» و «واگذاری سهام خودروسازان کشور» اشاره کرد.





    مهمانی بزرگ جاده مخصوص

    بدون تردید یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته در صنعت خودرو کشور، عقد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی میان خودروسازان ایرانی و خارجی بود که با «قرارداد ایران‌خودرو و پژو» آغاز شد. به عبارت بهتر، اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی، زمینه را برای عقد قراردادهای جدید در صنعت خودرو کشور مهیا کرد و روند انعقاد آنها آغاز شد، روندی که البته ناقص ماند و ادامه آن به سال جدید موكول شده است. با این حساب، یکی از سناریوهای مهم و اتفاقات محتمل در خودروسازی کشور را طی سال 95، می‌توان کامل شدن قراردادهای خودرویی (اجرای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در سال گذشته و عقد قراردادهای جدید) دانست.

    در سال 94، ایران‌خودرو و پژو پس از چهار سال جدایی، پیوندی دوباره را تجربه کردند و بر این اساس، قراردادی جدید و متفاوت میان این دو خودروساز به امضا رسید. حالا خیلی‌ها منتظر اجرای این قرارداد در سال جدید هستند تا ببینند آیا ایران‌خودرو و پژو زندگی جدید و متفاوتی را تجربه می‌کنند یا همان روال قبلی را با تغییراتی جزئی ادامه خواهند داد. آن طور که ایران‌خودرویی‌ها عنوان کرده‌اند، اجرای قرارداد پژو از اردیبهشت‌ماه کلید خواهد خورد و در اولین قدم، شركتی مشترک با سهم و سرمایه‌گذاری برابر، میان آنها ایجاد می‌شود. این شركت مشترک در واقع به‌نوعی سرمداری اجرای جوینت‌ونچر ایران‌خودرو و پژو را بر عهده می‌گیرد، جوینت‌ونچری که طبق آن قرار است از سوی دو طرف، 500 میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده و سه محصول جدید پژو شامل پژو 301، پژو 2008 و پژو 208 نیز در ایران‌خودرو به تولید برسد.

    پس از ایجاد این «شركت مشترک» اما ایران‌خودرو و پژو سراغ آماده‌سازی خطوط تولید برای محصولات جدید خواهند رفت و این در حالی است که سه محصول موردنظر با فاصله نسبتا طولانی از یکدیگر وارد مدار تولید خواهند شد. بر این اساس، اولین محصول تولیدی پژو در ایران‌خودرو طبق قرارداد جدید، مدل 2008 خواهد بود، خودرویی که پژویی‌ها همین چندی پیش در نمایشگاه ژنو از آن رونمایی کردند. با این حساب، یکی از اتفاقات مهم در خودروسازی کشور طی سال جدید، عملیاتی شدن قرارداد میان ایران‌خودرو و پژو و به تبع آن، تولید محصول جدید این شركت فرانسوی در کیلومتر 14 جاده مخصوص به‌شمار می‌رود.

    ایران‌خودرویی‌ها اما امسال احتمالا دوستی ایتالیایی-آمریکایی را نیز در کنار خود خواهند دید و این دوست کسی نیست جز «فیات-کرایسلر». طبق اعلام قبلی مدیرعامل ایران‌خودرو، فیات ایتالیا که سهامدار کرایسلر آمریکا محسوب می‌شود، به عنوان شریک چهارم این شركت انتخاب شده و بر این اساس قرار است مذاكراتی جدی میان دو طرف انجام شود. هرچند هنوز خبری رسمی از آغاز مذاكرات دو طرف منتشر نشده، اما به‌نظر می‌رسد با آغاز سال جدید، ایران‌خودرویی‌ها پای میز مذاكره با مسوولان فیات خواهند نشست. گفته می‌شود ایران‌خودرو قصد دارد به‌واسطه فیات، بازار خودروهای 30 تا 50 تومان را به دست بگیرد، چه آنكه ظاهرا فیاتی‌ها محصولاتی در بازه قیمتی موردنظر به تولید می‌رسانند. هرچند عقد قرارداد همكاری مشترک میان ایران‌خودرو و فیات را می‌توان یکی از اتفاقات احتمالی سال 95 دانست، با این حال، حضور محصولات این خودروساز در خیابان‌ها و جاده‌های کشور، اتفاقی است که در سال جدید عملی نخواهد شد.

    ایران‌خودرویی‌ها اما به پژو و فیات بسنده نكرده و قصد دارند در سال جدید شریکی آسیایی برای خود دست و پا کنند. هرچند مسوولان این شركت نامی از گزینه موردنظر خود نبرده‌اند، با این حال طبق گمانه زنی‌ها، هیوندایی موتورز ، سانگ یانگ از کره و داتسون (یکی از برندهای نیسان ژاپن)، سه کاندیدای اصلی آبی‌های جاده مخصوص برای انتخاب شریک آسیایی‌شان به حساب می‌آیند. در این بین ظاهرا شانس داتسون بیش از دو گزینه دیگر بوده و احتمال اینكه این برند نیسان طی سال جاری راهی ایران‌خودرو شود، کم نیست.

    از ایران‌خودرو بگذریم و سری به سایپا بزنیم، دومین خودروساز بزرگ کشور که پس از برجام هنوز قراردادی میان این شركت با خارجی‌ها به امضا نرسیده است. در این بین، سایپا دو گزینه اصلی را برای همكاری مشترک در نظر دارد، اول رنو و دوم سیتروئن؛ هرچند عمیق تر کردن روابط با کیاموتورز کره نیز جزو برنامه‌های این خودروساز است. این در شرایطی است که ماجرای رنو و سایپا در سال گذشته پیچیده شد و دو طرف نتوانستند دیالوگ مشترکی با یکدیگر برقرار کنند. ظاهرا سایپا از رنو خواسته تا ایران‌خودرو را کنار گذاشته و فقط با این شركت همكاری کند، با این حال سیاست خودروساز فرانسوی، همكاری با هر دو غول جاده مخصوص است. هرچه هست، تعیین تكلیف نهایی رنو با خودروسازان ایرانی به‌خصوص سایپا را می‌توان یکی از اتفاقات محتمل در سال 95 به حساب آورد و در صورت یکسره شدن این ماجرا، رنویی‌ها تولید 25 محصول جدید در ایران را کلید خواهند زد. در مجموع می‌توان سال 95 را آغازی بر تغییر چهره بازار خودرو کشور دانست، تغییری که البته تدریجی بوده و در سال‌های آینده بیشتر به چشم خواهد آمد.


    مختومه شدن پرونده قیمت‌گذاری خودرو

    چه بخواهیم و چه نخواهیم، قیمت خودرو و حاشیه‌هایش امسال نیز خودنمایی خواهند کرد و اتفاقا سال جدید می‌تواند خاتمه‌ای باشد بر این حواشی. در حال حاضر تعیین قیمت خودرو همچنان بر عهده شورای رقابت قرار دارد، با این حال وزارت صنعت،معدن و تجارت به جد پیگیر خلع ید شورا از این ماجرا است. آن‌طور که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در سال گذشته اعلام کرد، خودروسازان خارجی زیر بار قیمت‌گذاری دولتی نمی روند و از همین رو به آنها قول داده شده در دور جدید همكاری شان با شركت‌های خودروساز ایرانی، دولت (بخوانید شورای رقابت) نقشی در تعیین قیمت محصولات تولیدی آنها نداشته باشد. البته رشته اختلاف وزارت صنعت،معدن و تجارت و شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری، سری دراز دارد و به اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم برمی‌گردد. وزارت صنعت و البته خودروسازان معتقدند شورای رقابت صلاحیت تعیین قیمت خودروهای داخلی را نداشته و شركت‌های خودروساز باید خودشان در این مورد اقدام کنند. به اعتقاد آنها، در هیچ جای دنیا، دولت در قیمت‌گذاری خودرو دخالت نمی کند و این روش اتفاقا در متعادل شدن بازار نقش به سزایی داشته است؛ با این حساب بهتر است روش مورد نظر در بازار خودرو ایران نیز پیاده شود.

    وزارت صنعت و خودروسازان همچنین معتقدند قیمت‌گذاری دولتی سبب ضرر و زیان آنها (شركت‌های خودروساز داخلی) شده و فریز کردن قیمت‌ها نه کمک به صنعت خودرو است و نه کمک به بازار. از آن سو اما شورای رقابت نیز دلایل خاص خود را برای دخالت در قیمت‌گذاری خودرو دارد و زیر بار آزادسازی آن نمی رود. شورای رقابت حرفش این است که چون بازار خودرو کشور انحصاری بوده و خودروسازان داخلی بیشترین سهم را از آن دارند؛ بنابراین طبق قانون باید مرجعی جداگانه قیمت خودروها را تعیین کند. اتفاقا این «انحصاری بودن بازار خودرو» محل اختلاف شدید شورای رقابت با وزارت صنعت و خودروسازان است، چه آنكه آنها بر عكس شورا معتقدند بازار خودرو انحصاری نبوده و بنابراین نباید مشمول قیمت‌گذاری دولتی باشد.

    بر این اساس وزارت صنعت نامه‌ای را به شورای عالی اقتصاد ارسال کرده و طبق آن خواستار بیرون کشیدن نام «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری شده است. هرچند دو سالی می‌شود که این نامه در کارتابل شورای اقتصاد خاک می‌خورد، با این حال به‌نظر می‌رسد با توجه به اینكه سال جدید سال عقد و اجرای قراردادهای جدید و حضور خودروسازان خارجی در کشور خواهد بود، وزارت صنعت بیش از پیش پیگیر خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری و لغو قیمت‌گذاری دولتی خودرو می‌شود. با این حساب، می‌توان سال 95 را سال بسته شدن پرونده قیمت خودرو و به احتمال زیاد، آزادسازی آن دانست، البته مشروط بر آنكه مسوولان و نهادهای مربوطه بر سر این ماجرا به توافق برسند.


    واگذاری سهام خودروسازان کشور

    اما هرچند خصوصی‌سازی صنعت خودرو سال‌ها است مورد بحث قرار گرفته و کمتر کسی به اجرای واقعی این پروژه ایمان دارد، با این حال از آنجاكه حسن روحانی رئیس‌جمهور در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو طی اسفندماه سال گذشته، تاکید ویژه‌ای روی آن داشت، می‌توان آغاز دوباره واگذاری سهام خودروسازان را اتفاقی محتمل در سال جدید دانست. رئیس‌جمهور در این همایش تاکید کرد دولت به هیچ وجه بنگاهدار خوبی (در صنعت خودرو) نبوده و از همین رو خودروسازی کشور باید به‌طور کامل خصوصی شود. وی البته پیش ترها و در اجلاس دو سال پیش داووس اعلام کرده بود دولت ایران حاضر است سهام شركت‌های خودروساز خود را به خارجی‌ها واگذار کند. هرچه هست، با توجه به تاکید ویژه رئیس‌جمهور، می‌توان سال 95 را سال آغاز دور جدید واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها به حساب آورد، که البته این واگذاری می‌تواند در دو بخش داخلی و خارجی صورت گیرد.

    به‌نظر می‌رسد اولویت مجموعه دولت به‌خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوصی‌سازی صنعت خودرو، واگذاری سهام به خارجی‌ها است و اتفاقا برخی خودروسازان خارجی نیز به شدت مایل به خرید سهام جاده مخصوصی‌ها هستند. در این بین، می‌توان به رنوی فرانسه اشاره کرد، شركتی که تمایل خود به خرید سهام خودروسازان ایرانی را رسانه‌ای کرده و همچنان مشغول مذاكره در این مورد است. بر این اساس، رنو قصد دارد از بین پارس خودرو، بن رو و سایپای کاشان، یکی را خریداری و آن را به مركز تولید محصولات جدید خود تبدیل کند. این شركت همچنین روی بخش شمالی کارخانه مركزی ایران‌خودرو نیز نظر مثبت داشته و این خط تولید نیز جزو گزینه‌های خریدش به‌شمار می‌رود. در واقع رنو چشم به خرید دو خط تولید جداگانه از ایران‌خودرو و سایپا دارد و این در حالی است که هیچ کدام از دو خودروساز بزرگ کشور چندان راضی به این ماجرا نبوده و طی سال گذشته چراغ سبزی بابت فروش خطوط تولید مربوطه، نشان ندادند. با این حال، شاید تاکید ویژه رئیس‌جمهور و فشار مجموعه دولت سبب نرم شدن غول‌های جاده مخصوص طی سال جدید شود و پروژه واگذاری سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها کلید بخورد.



    سال اینده سال انتخابات ریاست جمهوری هست و امسال سال اقدام و عمل هست.
    چگونه باید باور کرد تحریمها لغو شده اند.
    .
    ......
    یکی از راهها مشارکت خارجیها در اقتصصاد ایران هست.
    رنو
    سیترون
    فیات

    نظر

    • orumbourse
      ستاره دار (1)
      • Nov 2011
      • 10191

      #1727
      پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

      بنظرم اومد فشار فروش داره.
      شاید نیاز باشه خودرویها یه اندک اصلاحی داشته باشند.
      "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

      نظر

      • Rudel
        عضو فعال
        • Apr 2014
        • 2164

        #1728
        پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

        افزایش سرمایه 125 درصدی نبود مگه؟ چرا برای من فقط 25 درصد اضافه شده تو پرتفوم ام؟

        نظر

        • خیرالله
          عضو عادی
          • May 2014
          • 114

          #1729
          پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

          در اصل توسط negarminavi پست شده است View Post
          «نسیم آنلاین» منتشر کرد

          دستمزد نجومی یکی از مدیران خودروسازی سایپا + سند



          در حالیکه اکثر کارکنان گروه خودروسازی سایپا با مجموع اضافه کاری و مزایای دیگرشان، چیزی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می‌کنند اما، دستمزد نجومی یک مدیر سایپایی رقم دیگری را روایت می‌کند

          گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»: ناعادلانه بودن نظام دستمزد در کشور از جمله مسائلی است که انگار هیچ وقت نمی‌توان پایانی برای آن متصور بود. وضعیت دریافتی و یا دستمزد در بسیاری مراکز و ادارات دولتی و غیر دولتی به شکلی است که گاهی اوقات شاهد این هستیم که فردی 10 برابر فرد دیگر در آن نهاد و یا سازمان دریافتی دارد و رقمهای بسیار نجومی به وی پرداخت می شود. جالب اینجاست که گاهی اوقات فردی که دریافتی بسیار پایینی دارد از لحاظ تحصیلات و تخصص از رتبه بالاتری نسبت به افراد دیگر برخوردار است، اما این مهارتها چندان اهرم موثری برای رسیدن به حق و حقوقش در آن سازمان و یا نهاد نیست.

          اما بررسی های خبرنگار «نسیم آنلاین» از یک مورد جالب از حقوق نجومی در یکی از بخشهای مهم صنعت کشور حکایت دارد. بخش خودروسازی کشور که همواره با مشکلات زیادی هم همراه بوده و گاها در پرداخت حقوق کارگران خود مشکل دارد، متاسفانه رقمهای بسیار عجیب و غریبی را به عنوان دستمزد به برخی از مدیران خود می پردازد. به عنوان مثال یکی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید رقم نجومی دستمزد دریافت میکند، در حالی اکثر کارکنان این گروه خودروسازی با وجود تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد با مجموع اضافه کاری و مزایای دیگر چیزی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می کنند. در واقع با یک محاسبه ساده می توان گفت فرد مزبور چیزی در حدود 20 برابر کارگران سایپا دستمزد دریافت می کند.


          این رقم عجیب و سرسام آور در حالی به یکی از معاونین مهدی جمالی مدیرعامل سایپا پرداخت می شود که معلوم نیست محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت چنین رقم سرسام آوری به زیر مجموعه خود خبر دارد یا خیر؟

          به گزارش نسیم آنلاین، طبق قانون کار هر مدیر باید حداکثر هفت برابر میزان پایه حداقل حقوق یک کارگر که در آن شرکت دولتی فعالیت می کند، دریافت کند. با توجه به این که در گروه خودروسازی سایپا پایه حقوق حداقلی یک کارگر چیزی در حدود 700 هزار تومان است مدیران این گروه خودروسازی نباید از حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان بیشتر دریافت کنند. همچنین باید در نظر داشت که 40 درصد این گروه خودروسازی متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) است و یک شرکت دولتی به حساب می آید، زیرا مدیران و اعضای هیات مدیره این غول بزرگ خودروسازی با نظر مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب می شوند.

          همچنین این مبالغِ دریافتیِ نجومی در حالی به مدیران سایپا داده می شود که اکثر زیر مجموعه های این گروه خودروسازی(کارکنان) در دوران مدیریت سعید مدنی و چه دوران مدیریت مهدی جمالی از عقب افتادن حقوق خود اظهار نارضایتی کرده و بارها اعتراض و اعتصاب کرده اند. همچنین سایپا به دلیل مشکلات مالی فراوان وامهای بسیار کلانی را دریافت کرده و در ازای آن به شرکتهای زیر مجموعه مهم خود چوب حراج زده است.

          با این وجود باید دید چه زمانی عدالت در میزان دستمزدها در شرکتهای دولتی نظیر سایپا برقرار می شود و نظارت بر دریافتی مدیران این گونه شرکتها از چه زمانی اعمال خواهد شد.

          http://nasimonline.ir/Content/Detail...3%D9%86%D8%AF-

          حقوق میلیونی داره میگیره. قانونی و با سند مشکل کجاست؟
          کسی که 700 هزار حقوقشه بخاطر اینه که نور چشمی نیست. یعنی شما بعد سالها زندگی در ایران متوجه نشدید که امکانات ملی متعلق به ثروتمندان و سرمایه داران است؟
          قشر میلیاردر جامعه برای خود زندگی میکنند تفریح میکنند و دغدغه ندارند. خب این چه اشکالی دارد؟
          اشکال قضیه اینجاست که من نوعی که 50 میلیارد در حساب بانکی ام ذخیره کردم از این بابت حاصل شده که 1000 کارگر کار کنند فرسوده شوند با کمترین امکانات پایین ترین سطح خوراک و رفاه روزگار بگذرانند!!!!!!!!!
          اقتصاد سرمایه داری چنین دستور داده که به مدیران حقوق های میلیونی بدهند. این که چیزی نیست. در وزارت نفت مدیران ماهانه قریب به 100 میلیون دریافتی دارند صدای هیچ کس هم در نمی آید.
          تصور میکنید مدرک گرایی در ایران چرا مد شده؟ چرا برخی دکتری دارند اما از حقوق میلیونی خبری نیست؟
          کلا در ایران 2 دسته داریم یا ثروتمندند و سرمایه دار و آنقدر ثروت دارند که چندین نسلشان میخورند و مینوشند و به ریش گداهای دیگر میخندند یا جز کسانی هستند که فقیر و بیچاره هستند و نان شبشان را به زور در می آورند و بالاخره یا از ارتفاع می افتند پایین میمیرند یا مریض میشوند یا از شدت درد و فشار کار از پا افتاده میشوند و دست به دامن بیمه ها برای پرداخت هزینه ی درمان.
          دوست دارم بدانم عاقبت کجا خواهیم رسید. آخرتمان چه میشود...........

          نظر

          • TAJ2014
            عضو فعال
            • Dec 2014
            • 1027

            #1730
            پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

            معاون امور صنایع وزارت صنعت از امضای قرارداد اولیه رنو با سایپا خبرداد و گفت: شرکت مشترک ایران‌خودرو با پژو، اواخر اردیبهشت کار اجرایی برای تولید مشترک را آغاز می‌کند.

            به گزارش خبرگزاری مهر، محسن صالحی‌نیا پاسخگویی به تقاضای بازار، جایگزینی خودروهای فرسوده و صادرات را از اهداف افزایش تولید خودرو در سال ۹۵ اعلام کرد و گفت: برای کیفی سازی خودرو با همکاری خودروسازان برنامه‌هایی شامل افزایش عمق ساخت داخل خودرو همچنین ارتقای کیفیت قطعات، مجموعه‌ها و شاخص‌های کلان خودرو تعریف و درحال پیاده سازی است.
            معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از قطعه سازان داخلی برای اینکه بتوانند با شرکت‌هایی که از کیفیت، قابلیت و شرایط بهتر و بالاتری برخوردارند همکاری کنند در قالب تعرفه و همکاری‌های مشترک حمایت می‌شود.
            وی تصریح کرد: همکاری با خودروسازان بزرگ بین المللی هم از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد، البته برخی شرکت‌ها قبل از رفع تحریم و برخی در حین و برخی هم بعد از رفع تحریم‌ها اقداماتی را انجام دادند. یکی از شرکت‌های خودروساز با یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروساز اروپایی که در ایران کار می کرد و با خروجش ما توانستیم به فعالیت ادامه دهیم، قرارداد جدید امضا کرد که شرکت مشترک اواخر اردیبهشت کار اجرایی برای تولید مشترک را آغاز می کند.
            به گفته صالحی‌نیا، قرار شد پلتفرم‌هایی تولید و شرکت خودروساز داخلی در قالب شرکت مشترک از این پلت فرم‌ها برای تولید محصولات دیگر با برند خودش یا یکی از برندهای معتبر در قالب شرکت مشترک استفاده کند.
            وی اظهار داشت: خودروساز دیگر ما با یکی از شرکت‌های بین المللی قرارداد اولیه امضا کرد که تا ۴ ماه آینده قرارداد نهایی و شرایط برای ایجاد شرکت مشترک جدید فراهم خواهد شد.
            صالحی نیا، با ابراز امیدواری از اینکه اواخر زمستان محصولات شرکت مشترک وارد بازار شود، گفت: باتوجه به تعریفی که از تولید مشترک شده، علاوه بر کیفیت و عمق ساخت داخل، ۳۰ درصد تولیدات باید صادر شود و اساسا هدف ما از انعقاد این نوع قراردادها رسیدن به تراز ارزی است.
            معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال ۹۴ باتوجه به رفع تحریم ها سال پر بازدیدی بود و شرکت های زیادی برای مذاکره و ارزیابی شرایط به ایران امدند ما در حوزه های مختلف اعم از تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات فولادی، تجهیزات پتروشیمی، تجهیزات الکترونیک و دیگر بخش ها برای همکاری و فروش تکنولوژی و ماشین الات مذاکرات خوبی داشتیم که بعضا منجر به عقد قرارداد شد.
            وی گفت: قراردادهای را در صنعت خودرو، تولید توربین های کلاس F ، تجهیزات فولادی و تجهیزات پزشکی با آلمانها، ایتالیایی‌ها و فرانسوی ها نهایی کردیم که البته اجرای آنها به مسائلی چون نقل و انتقال پول و انتقال دانش فنی و نهایی شدن مجوزهای فعالیت بستگی دارد که نتایج ان را به تدریج مشاهده خواهیم کرد.

            صالحی نیا افزود: ما هیچ فعالیتی را نمی توانیم شکل بدهیم؛ مگر اینکه بازار مشخصی را در داخل، در سطح منطقه و بین الملل داشته باشیم

            نظر

            • TAJ2014
              عضو فعال
              • Dec 2014
              • 1027

              #1731
              پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

              در اصل توسط Rudel پست شده است View Post
              افزایش سرمایه 125 درصدی نبود مگه؟ چرا برای من فقط 25 درصد اضافه شده تو پرتفوم ام؟
              جناب رادل عزیز
              با کارگزارت تماس بگیر تا ناظر رو عوض کنه مشکلت برطرف میشه اون الباقی سهامت به پرتفو اضافه میشه

              نظر

              • orumbourse
                ستاره دار (1)
                • Nov 2011
                • 10191

                #1732
                پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                ...
                آخرین ویرایش توسط orumbourse؛ 2016/04/04, 09:00.
                "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

                نظر

                • novin
                  عضو عادی
                  • Jul 2013
                  • 124

                  #1733
                  پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )
                  بایید در نظر داشت مهمتریین شرکتی که بعد از برجام افزاییش از محل تجدید ارزیابی داد ساییپا بوده ........ اگه این اتفاق رو قییمت سهم تاثییر منفی بذاره باید فاتحه بازار و خوند ............... چون اکثر سهام از این نوع افزایش سرمایه دارن ............... اگه به همین منوال پیش بره باید عرض کنم در سال 95 نه تنها جهش اقتصادیی نداریم بلکه ..........

                  نظر

                  • ایرج سابق
                    عضو فعال
                    • Oct 2015
                    • 7434

                    #1734
                    پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                    تاریخ خبر: 16/01/1395 | ساعت: 15:33|


                    برنامه ریزی سایپا برای تحقق اقتصاد مقاومتی/تلاش برای کاهش یک چهارم هزینه ها در سال 95

                    تهران- ایرنا- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با یادآوری نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، اعلام کرد: امسال باید حداقل 25 درصد از هزینه های گروه را در تامین مواد اولیه، قطعات و هزینه های بالاسری کاهش دهیم.


                    به گزارش روز دوشنبه ايرنا، مهدي جمالي در نشست نوروزي مديران ارشد گروه سايپا اضافه

                    كرد: در اين ارتباط، شركت هاي قطعه سازي به عنوان مبناي اصلي تامين قطعات، بايد مديريت هزينه داشته باشند.

                    وي، اقتصاد مقاومتي را راهگشاي مشكلات و راهكار برون رفت از معضلات اقتصادي كشور دانست و گفت: برنامه هاي سال 1395 در راستاي اقتصاد مقاومتي و توسعه پايدار سايپا تدوين و در قالب دستورالعمل به همه شركت ها ابلاغ شده است.

                    وي اضافه كرد: با توجه به اينكه مشكلات شركت هاي زيرمجموعه سايپا، زيان انباشته و حقوق صاحبان سهام و نداشتن فعاليت در بازار سرمايه برطرف
                    شده است، پذيرفته نخواهد بود كه هيچ شركتي به بهانه كمبود نقدينگي فعاليتش با ركود مواجه شود.


                    مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: اطمينان مي دهم كه سايپا در پايان امسال تصويري در جامعه ايجاد خواهد كرد كه شايسته مردم است و در سايپا دانش، توانايي ها و فرصت هاي بسيار زيادي نهفته است كه قابل ظهور و بروز هستند.
                    بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                    نظر

                    • ایرج سابق
                      عضو فعال
                      • Oct 2015
                      • 7434

                      #1735
                      پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                      شنیده ای از یک سهم خودرویی







                      خساپا : خبرهاى درگوشی حاكى ازتوافق فروش سهام سایپا کاشان به سیتروئن به قیمتی باورنکردنی ميباشد .

                      تاريخ تنظيم: سه شنبه 17 فروردین ماه 1395 - 8:43 | دریافت فایل




                      آخرین ویرایش توسط ایرج سابق؛ 2016/04/05, 08:24.
                      بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                      نظر

                      • ایرج سابق
                        عضو فعال
                        • Oct 2015
                        • 7434

                        #1736
                        پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                        گزارش وزیر صنعت و مدیرعامل سایپا به کمیسیون صنایع و معادن مجلس1395/1/17 8.30

                        سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نکات مهم اعلامی توسط وزیر صنعت و مدیرعامل سایپا در جلسه مشترک را اعلام کرد.

                        به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رمضانعلی سبحانی فر با بیان اینکه عصر دیروز وزیر صنعت و مدیرعامل سایپا میهمان کمیسیون صنایع و معادن

                        مجلس بودند به خانه ملت گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از عملکرد وزارتخانه در سال 95 ارائه کرد.

                        وی با اشاره به نام گذاری سال 95 به "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل"، افزود: نعمت زاده اعلام کرد با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر تشکیل

                        فرماندهی اقتصاد مقاومتی، قرارگاه موردنیاز تشکیل شد و فرماندهی آن برعهده معاون اول رییس جمهور است. همچنین در اولین جلسه سال جدید 10 راهکار برای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی این قرارگاه ابلاغ شده است.

                        این نماینده مجلس ادامه داد: 9 مورد این ابلاغ ها مربوط به بخش صنعت بوده و بیشتر به صنایع کوچک و متوسط پرداخته و پیش بینی شده جهت حل

                        مشکلات این صنایع 13 هزار میلیارد برای صنایع کوچک و 3 هزار میلیارد برای صنایع متوسط اختصاص داده شود.با این تزریقات حدود 180 هزار شغل جدید در بخش صنایع ایجاد می شود.
                        به گفته سبحانی فر ، نعمت زاده از کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخواست کرد برای تشویق صادرات، بودجه خاصی در نظر گرفته شود.


                        نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای ادامه داد: جلالی مدیرعامل سایپا نیز گزارشی از وضعیت این خودروساز در سال گذشته ارائه داد که با توجه به

                        کاهش چشمگیر تولید سایپا در سال های گذشته از حدود یک میلیون به 400 هزار خودرو در سال سبب زیان به رقمی حدود 3هزار و 200 میلیارد تومان شده است.
                        سبحانی فر افزود: جلالی اعلام کرد سال گذشته تلاش شده تا زیان انباشته سایپا با اصلاح ساختار مالی کاهش یابد. این اصلاحات سبب شده

                        سرمایه اسمی مالی شرکت از 1700 به 4 هزار میلیارد تومان برسد و زیان انباشته پرداخت شود.


                        بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                        نظر

                        • ایرانی
                          ستاره دار(1)
                          • Jun 2011
                          • 2579

                          #1737
                          پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                          نقل قول از بورکس :

                          آینده بسیار خوبی که در انتظار سهام شرکتهای خودرویی است


                          دوشنبه، 16 فروردين 1395
                          ساعت: 10:38 Monday, April 4, 2016
                          كد خبر: 385860

                          آینده بسیار خوبی که در انتظار سهام شرکتهای خودرویی است


                          به گزارش خبر خودرو، روند داد و ستد سهام شرکتهای خودرویی در یک سال گذشته و حتی در سال های قبل حاکی از آن است که این گروه در این مدت توانسته بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد و به طوری که همواره به عنوان لیدر بازار سرمایه به لحاظ حجم و ارزش معاملات شناخته شده است چنانچه با آغاز سال جدید نیز همچنان این گروه در صدر توجهات بازار سرمایه قرار گرفته است.

                          هر چند با شروع سال 95 افزایش و کاهش های مقطعی را در سهام شرکتهای خودرویی صورت گرفته است اما کماکان گروه خودرو و ساخت قطعات در کانون توجه سرمایه گذاران بوده است اما با توجه به اینکه در سال گذشته بازدهی بیش از 220 درصدی را در گروه خودرویی شاهد بودیم ، از این رو سال خوبی برای گروه خودرویی نبود و بیشتر شاهد تعدیل قیمتها بودیم هر چند این تعدیل قیمت ها زمینه ساز رشد پایدار سهام شرکتهای خودرویی در اینده خواهد بود.

                          روند معاملات رو به رشد سهام شرکتهای خودرویی در این مدت چنان بوده که ظرف یک هفته بیش از یک و نیم میلیارد سهم در گروه خودرویی جا به جا شده و همچنان نیز بیشترین و حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

                          یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه آینده بسیار خوبی در انتظار سهام شرکتهای خودرویی است ،اظهار داشت : گروه خودرو و ساخت قطعات پس از پایان مذاکرات و اجرای برجام مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت این در حالی است که این صنعت همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده و به عنوان محرک سایر صنایع شناخته شده است از این رو همواره روند معاملات سهام گروه خودرویی و نحوه داد و ستد در این صنعت برای دولت و سرمایه گذاران اهمیت داشته است.

                          کیوان شیخی افزود : امروز سهام شرکتهای خودرویی کانون توجه سرمایه گذاران شده است اما از سویی این گروه کانون توجه سرمایه گذاران خارجی و ایجاد مشارکت ها و جوینت ونچرهایی شده است که موجب شده شرکتهای خارجی به دنبال تصاحب در صدی از سهام شرکتهای خودرویی باشند تا بتوانند بازار بکر ایران را به نفع خودشان مصادره نمایند.


                          وی خاطر نشان کرد : البته خودروسازان نیز با بسیاری از شرکتهای معتبر خارجی وارد مذاکره شدند تا به بهترین مشارکت ها پاسخ مثبت دهند و نهایتا بتوانند ساختار مالی و تولیدی خود را به روز کنند چنانچه این جریان باعث شد که روند سود آوری شرکتهای خودرویی و ساخت قطعات روز به روز بهتر از گذشته شود هر چند ادامه این روند مستلزم انتخاب شریک خارجی با پشتوانه خوب دانش فنی است.


                          این کارشناس ارشد بازار سهام گفت : البته دولت نیز در این مدت تمام قد از سهام شرکتهای گروه های خودرویی حمایت کرده است چرا که این گروه هم مستعد جذب سرمایه گذار خارجی است هم مستعد اشتغالزایی برای اقتصاد ملی است لذا دولت نیز چتر حمایت خودش را بر روی این گروه پهن کرده است البته این روند حمایتی ادامه نخواهد داشت و در نهایت شرکتهای خودرویی باید در بازه زمانی تجدید ساختار مالی و مهندسی مجدد فرایندها را داشته باشند تانهایتا با حضور شریک خارجی خوب بتوانند خودروی با کیفیت و در نرم جهانی و قیمت مناسب برای مصرف کننده داخلی تولید کنند که تحقق آن دور از انتظار نیست.

                          شیخی افزود : با توجه به جمیع جهات آینده بسیار خوبی در انتظار گروه خودرویی در بازار سرمایه است هر چند فراز و فرود و مثبت و منفی هایی را در این مدت در سهام شرکتهای خودرویی صورت می گیرد اما روند بلند مدت آن روند صعودی خواهد بود با توجه به اینکه هم حضور سرمایه گذار خارجی و هم کاهش در هزینه های مالی را خواهیم داشت .

                          وی اظهار داشت : در صورتی که شرکتهای خودرویی تجدید ساختار مالی و بهبود در سود اوری شرکتها را بهبود بخشیده و اقدام به عرضه محصول جدید با قیمت و کیفیت مناسب نموده وو توجه به مشتری مداری در رئوس برنامه ها ی خود قرار دهند این روند موجب خواهد شد تا اعتماد به تولید ملی افزایش یابد و مصرف کننده داخلی ، خودروهای تولید داخل را بیشتر استفاده نماید و قطعا این در بلند مدت به نفع مجموعه گروه خودرویی خواهد بود.

                          وی تصریح کرد : از مواردی که قابل تامل است کاهش در قیمت مواد اولیه تولید خودرو است که این نیز یکی از برگ برنده های گروه خودرویی است علی رغم اینکه کاهش قیمت در فروش محصولات صورت نگرفته است اما کاهش قیمت در بهای تمام شده تولید محصول می تواند موجب افزایش سود اوری بسیار خوب برای مجموعه های خودرویی باشد که البته باید منتظر ماند و گزارش های پایان سال این شرکتها را دید که تا چه حد کاهش در بهای تمام شده در افزایش سود آوری شرکتها کمکی نموده است.

                          وی همچنین با توجه به سقوط بورس در سال جدید اظهار داشت : باعث این روند سهام شرکتهای خودرویی بود البته حجم و ارزش معاملات در این گروه ثابت کرد که هنوز در ابتدای راه هستند و همچنان جریان رو به رشد سهام شرکتهای خودرویی ادامه دارد علی رغم اینکه این گروه منتقدین بسیار تندو سرسختی دارد اما موافقین بسیار خوبی هم دارد که به مدد سهام گروه خودرویی آمدند و مطمئنا با این حجم و ارزش معاملاتی که در این گروه در حال رخ دادن است قطعاً خبرهای خوشی در راه است که در تصور بسیاری از عموم جامعه نمی گنجد.

                          نظر

                          • کيانوش
                            عضو فعال
                            • Dec 2011
                            • 6613

                            #1738
                            پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                            در اصل توسط ایرج سابق پست شده است View Post
                            شنیده ای از یک سهم خودرویی







                            خساپا : خبرهاى درگوشی حاكى ازتوافق فروش سهام سایپا کاشان به سیتروئن به قیمتی باورنکردنی ميباشد .

                            تاريخ تنظيم: سه شنبه 17 فروردین ماه 1395 - 8:43 | دریافت فایل




                            اگر از این محل سایپا 50تومان تعدیل سود بدهد.
                            ورنا 120تومان و وساپا حداقل150تومان تعدیل سود خواهد داد.

                            نظر

                            • orumbourse
                              ستاره دار (1)
                              • Nov 2011
                              • 10191

                              #1739
                              پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                              تا اینجا بد معامله نشده،گرچه با توجه به جمع آوری دیروز در منفی ،امروز میتونست از صف خرید شروع کنه ولی باز هم بنظرم بد معامله نشده.
                              واقعا لیدر گروه خودرو ،خساپاست.تغییرات قیمتیش خیلی روی روند گروه تاثیر میذاره.این صف بشه بی برو برگرد بقیه هم صف خواهند شد ولی این نتونه بقیه هم سرگردان خواهند بود.
                              "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

                              نظر

                              • ایرج سابق
                                عضو فعال
                                • Oct 2015
                                • 7434

                                #1740
                                پاسخ : سايـــــپا ( خساپـا )

                                در اصل توسط orumbourse پست شده است View Post
                                تا اینجا بد معامله نشده،گرچه با توجه به جمع آوری دیروز در منفی ،امروز میتونست از صف خرید شروع کنه ولی باز هم بنظرم بد معامله نشده.
                                واقعا لیدر گروه خودرو ،خساپاست.تغییرات قیمتیش خیلی روی روند گروه تاثیر میذاره.این صف بشه بی برو برگرد بقیه هم صف خواهند شد
                                ولی این نتونه بقیه هم سرگردان خواهند بود.
                                خکاوه از دیروز صف خرید بود با اینکه خساپا منفی معامله میشد به همراه دیگر نماد ها !!!!
                                بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                                نظر

                                در حال کار...
                                X