کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
سنای آمریکا طرح منوط کردن رفع تحریمهای ایران به شناسایی رژیم صهیونیستی را رد کرد
نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرح یک نماینده جمهوریخواه که تحریمهای ایران را به شناسایی رژیم صهیونیستی منوط میکرد، رد کردند.
خبرگزاری فارس: سنای آمریکا طرح منوط کردن رفع تحریمهای ایران به شناسایی رژیم صهیونیستی را رد کرد
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس سنا بامداد دوشنبه طرح یک سناتور که خواستار گره زدن رفع تحریمهای ضد ایرانی به شناسایی حق بقای رژیم صهیونیستی بودند را رد کردند.
پایگاه هیل، نشریه تخصصی کنگره آمریکا گزارش داد : سنا روز یکشنبه مانع از الصاق توافق هستهای ایران به یک لایحه دیگر، موسوم به لایحه بزرگراه شد.
نمایندگان مجلس سنا، در یک رأیگیری شفاهی از حکمی که ریاست سنا صادر کرده بود، حمایت کردند.
روز جمعه به سناتور «کروز»، که نامزد انتخابات ریاستجمهوری آمریکا هم هست اجازه اضافه کردن متمم به لایحه بزرگراه داده نشد.
متمم پیشنهادی کروز خواستار آن بود که «باراک اوباما»، رئیسجمهوری آمریکا تا قبل از به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط ایران و آزادی اتباع آمریکایی محکومشده در دادگاههای ایران قادر به رفع تحریمها نباشد.
اما از آنجا که میچمککانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا با تاکتیکی موسوم به «اشباع درخت» (Filling the tree) جلوی اضافه شدن متمم به لایحه بزرگراه را گرفته بود، طرح کروز، «خارج از دستور» تشخیص داده شد.
منظور از فرایند «اشباع درخت» در قواعد قانونگذاری سنا دستوری است که از سوی رهبر حزب اکثریت صادر میشود و به موجب آن تمامی سناتورها از پیشنهاد متممهای جدید به یک طرح یا قانون منع میشوند.
این اصطلاح خود از تشبیه یک طرح یا لایحه به درختی گرفته شده که تنه آن را خود طرح و شاخههای آن را متممهای پیشنهادی تشکیل میدهند. دستور اشباع درخت به معنی آن است که سناتورها بدون رأی به اتفاق آرا نمیتوانند متمم خود را به یکی از «شاخهها» الصاق کنند.
کروز بعد از رأیگیری روز یکشنبه از میچمککانل انتقاد کرد و گفت: «اگر رهبر اکثریت با ما مخالفت نکرده بود میتوانستیم اصرار کنیم که ایران قبل از رفع تحریمها حق بقای اسرائیل را به رسمیت بشناسد و گروگانهایمان را آزاد کند.»
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
به نقل از livebourse.ir:
موسسه رتبه بندی کپیتال اینتلیجنس در گزارشی از شاخص های کلان اقتصادی ایران ریسک مالی این کشور (مبادله ارز و ریال) در درازمدت و کوتاه مدت را مثبت B اعلام کرد.
این موسسه بین المللی همچنین چشم انداز اقتصاد ایران را از وضعیت «باثبات» به «مثبت» تغییر داد. این مسئله حاکی از آن است که کپیتال اینتلیجنس ممکن است طی 12 ماه آینده وضعیت ایران از نظر ریسک های اقتصادی را ارتقا دهد...
اشتهای آمریکا برای خرید اوراق قرضه از ایران/ایران بازارهای بین المللی را دگرگون می کند
مدیر یک صندوق سرمایهگذاری در نیویورک در سفر 10 روزه به ایران، با بیان اینکه نشانه هایی از اقتصاد مدرن در این کشور وجود دارد گفته است «زمانیکه ایران اقدام به فروش اوراق قرضه برای تامین پروژهها را آغاز کند، من یک خریدار خواهم بود و تقاضای جهانی هم برای آن وجود خواهد داشت.
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس، از زمانیکه احتمال لغو تحریمهای ایران مطرح شد، سیل مدیران شرکتهای خارجی به ایران روانه شد تا بازار 80 میلیارد دلاری ناشناخته ایران را بررسی کنند.
از زمان اعلام جمعبندی مذاکرات هستهای این سفرهای رنگ و بوی رسمیتری به خود گرفته به طوریکه مقامات ارشد کشورها نیز به جز تجار به ایران میآیند.
برخی که سابقه حضور در ایران داشتند تاحدودی با جامعه ایران آشنا هستند اما مشاهدات مدیرانی که برای اولین بار به ایران سفر میکنند، به نوبه خود جالب و قابل توجه است و نشان از عدم آگاهی آنها از سطح سواد و تاریخ جامعه ایرانی و همچنین پیشرفتهای کشور دارد. اظهارات این افراد و تعجب آنها از سطح عمومی دانش مردم و پیشرفتها و اقتصاد مدرن کشور نشان معرفی به شدت مغرضانه و نادرست رسانههای غربی از ایران دارد.
یکی از بازارهایی که مورد توجه خارجیها قرار گرفته است، بازار سهام و اوراق قرضه است. در همین رابطه بلومبرگ طی گزارشی نوشت: از 36 سال پیش تاکنون، ایران دقیقا 2 مرتبه وارد بازار اوراق قرضه (بدهی) جهانی شده است.
آن اوراق قرضه به ارزش یک میلیارد یورو و تقریبا یک دهه گذشته سر رسیده است، اما اکنون به دنبال توافق هستهای ایران برای پایان دادن به تحریمها، سرمایهگذارانی نظیر هانس هومس پیشبینی میکنند که این وضعیت به زودی پایان یابد.
درحالیکه مقامات ایرانی در وین بر روی شرایط توافق کار میکردند، هومس مدیر یک صندوق سرمایهگذاری در نیویورک به تهران سفر کرد تا به تحقیق در مورد بازار ایران بپردازد. هومس در جریان سفر 10 روزه خود با مشاهدات جالبی روبرو شده است؛ نظیر جمعیت تحصیلکرده، تعداد اندک بیخانمانها، وجود نشانههایی از یک اقتصاد مدرن.
هومس به عنوان موسس گریلاک کپیتال منیجمنت گفت: «زمانیکه این کشور فروش بدهی برای تامین پروژهها را آغاز کند، من یک خریدار خواهم بود... هر ایرانی اشتیاق بسیار بالایی برای بازار اوراق قرضه خواهد داشت.»
وی برآورد کرد: این امر ممکن است مدتی طول بکشد تا مقامات دولتی آماده شوند؛ احتمالا یک سال یا بیشتر «اما آنها میروند که بازارهای بینالمللی را دگرگون کنند.»
در نتیجه، پیش از اینکه ایران به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کند، نیاز است تا آمریکا و اتحادیه اروپا شبکه پیچیده تحریمها را بردارند؛ تحریمهایی که عمدتا ممنوعیتهایی برای بانکها در انجام مبادله با ایران و بانکهای این کشور در دسترسی به سوئیفت ایجاد کرده است.
هومس در مورد سفر خود به ایران به همراه پسر 20 سالهاش گفت: بسیار تحت تاثیر فعالیتهای فرهنگی این کشور و تعداد مغازههای بازارها که کارت اعتباری قبول میکردند، قرار گرفتم.
امیر زاده مدیرعامل موسسه اکسوتیکس در تحلیل بازار قرضه ایران گفت: با توجه به اینکه آمریکا اواخر امسال نرخ بهره بانکی خود افزایش خواهد داد، اقدامی که کاهشدهنده تقاضا برای خرید اوراق قرضه کشورهای در حال توسعه خواهد بود، ایران احتمالا میخواهد تا پول خود را هر چه زودترافزایش دهد تا هزینههای استقراض را زیر 10 درصد نگاه دارد.
ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد، به دنبال صندوقهایی خواهد بود که بخشهایی از اقتصاد خود را که با مشکل مواجه است، بهبود بخشد.
به گفته دینا ایناب تحلیلگر کپیتال اینتلجنس، بدهی معوق ایران (حدود 6.5 میلیارد دلار) وامهای دوجانبهای است که از کشورهای آسیایی دریافت کرده است. این کشور همچنین استقراض داخلی انجام داده و هرگز بر سر تعهدات تجاری با کسری مواجه نشده است.
امیر زاده انتظار دارد، زمانیکه ایران تصمیم به فروش اوراق قرضه بگیرد، تقاضا از سوی سرمایهگذاران در سراسر جهان وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: «ایران به لحاظ مالی بسیار محتاط و در وضعیت خوبی است... این کشور در حال حاضر هیچ بدهی خارجی ندارد. من مطمئنم که به محض برداشته شدن تحریمها، تقاضای قابل توجهی برای بدهی آن وجود داشته باشد.»
بر اساس برآوردهای گزارش World Factbook «سیآیای»، مجموع بدهی دولتی ایران در سال گذشته تنها 11.4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است که از 91 درصد کشورهای مورد بررسی در این گزارش کمتر است.
((توافق در چهار راه بورس ! )) رمز گشایی از ریزش بورس مقارن با اعلان توافق :
...در روز23 تیر ماه 1394 ؛ در چهار راه بورس ایران , ( حقیقی) و (دلواپس ؛ دولت و حقوقی) به هم رسیدند و ( حقوقی + دولت+ دلواپس) با هم بر سر ضایع کردن دارایی و دار و ندار (حقیقی ) به توافق رسیدند !!!
سلام : می گویند , واقعیت به سان آینه ای است بر زمین فرو فتاده که هر کس تکه ای از آن را در دست دارد مجموع تمام تکه ها ست که کل تصویر واقعیت را نمایان می کند که گفته اند : همه چیز را همگان دانند : سر انجام با گذشت قریب 2 هفته از ریزش بورس مصادف ! با توافق ؛ به (( دریافتی که در بردارنده ی تمام نظراتی است که در باب دلایل ریزش بورس از سوی افراد مختلف اظهار شده است )) ,رسیدم .. یعنی هم انها که قائل به دخالت و دستکاری ی بازار هستند درست می گفتند و هم آنها که قائل به عدم دخالت بودند !!! هم آنها که می گفتند کار دولت است درست می گفتند و هم آنها که می گفتند کار دلواپس ها و شبه دولتی هاست !!! اما مگر می شود نظراتی تا این حد متضاد و مخالف ؛ درست باشد ؟ بله می شود ...خوب هم می شود ...فقط کافی است بدانیم که هریک از ما تکه ای از آینه ی حامل واقعیت را در اختیار داشتیم ... ا
امیدوارم خوانش این مطلب درکی متفاوت و دیگرگونه و عمیق تر ازشیوه ها ی کارکردی بورس و اقتصاد مان در سطح کلان ارائه کند .و با به اشتراک گذاری اش , یکدیگر را به درجه ی بالاتری از ادراک برسانیم چرا که ما با تصمیمات مان به شدت بر( و از ) سرنوشت یکدیگر موثرو متاثریم و باید بدانیم آنچه در لایه های مخفی ی پنهان و عمیق پشت پرده در جریان است بسیار متفاوت از آن چیزهایی است که به ما در سطح و رویه امور نمایش داده می شود که به قول حافظ : ((( تا که باشی در پی یک لقمه نان مفتکی ...باشد اندر پرده بازیهای پنهان ...غم مخور ! ))) اما برویم سراغ اصل موضوع و ماجرا را از چند هفته قبل از توافق وین , نبش قبر کنیم :
1- چنانکه می دانیم حقوقی ها ( به ویژه بزرگ ها شان) ؛ به شکل کاملا طبیعی از رانت اطلاعاتی برخوردارند : هم در شرکت هایی که سهامدار عمده هستند و هم در ارتباطات پیدا و پنهان و دوستی ها و مراودات و بده بستان های شان با دیگر حقوقی ها و بازیگران بزرگ سهم ها پس گزارشات و صورت های مالی -گاه حتی چند ماه زودتر از آنکه علنی شود-سریعا روی میز آنها می نشیند .
2- این حقوقی های بزرگ کارشناسان و تحلیل گران خبره ای ! دارند که با بررسی ی صورت های مالی و به جهت دسترسی ی پیش از انتشار به گزارشات (( سه ماهه و ...)) شرکت ها ,و همچنین سایر اطلاعات رانتی ؛ پیش بینی و دید بازتر ( و نه لزوما دقیق تر) ! ی نسبت به عمومیت فعالین بازار , خواهند داشت
3- اما اتفاقی که افتاد» از چندین هفته قبل از توافق همین کارشناسان و تحلیل گران به اصطلاح خبره ! ی در خدمت حقوقی ها با بررسی ی رانت ها و اطلاعات موجود در دسترس ؛ به این نتیجه رسیده بودند که به دلیل گزارشات 3 ماهه خراب و کند بودن روند بهبود اقتصادی پس از توافق : دورنمای سود آوری ی اکثریت شرکت های بورسی ( مگر معدودی استثناء ) بسیار بد و منفی است پس چنین تحلیل کردند که : با توافق یا بدون آن افق سودآوری ی شرکت ها دست کم در دید یک ساله اول پس از تواق (احتمالی) خوب و امیدوارکننده و مطلوب نبوده و حتی در صورت توافق هم با انتشار قریب الوقوع گزارشات 3 ماهه , بازار بالای چندانی نداشته و چند ماهی روند فرسایشی ی منفی در پیش خواهد بود ؛ پس صلاح را در این دیدند که مطابق روال معمول در موسم مذاکرات در تما م این سالها , , از چند هفته جلوتر اقدام به رشد دادن (((مصنوعی )))ی بازار و قیمت سهام نموده و مقارن اعلان نتیجه توافق با شناسایی ی سود حاصله ؛ ( پیش خور کردن سود ) اقدام به خروج(( موقت)) از بازار نمایند .
توضیح ضروری : چرا رشد را مصنوعی می دانیم ؟ ؛زیرا وقتی این حقوقی ها علی رغم علم شان به خرابی ی گزارشات سه ماهه قیمت ها را رشد دادند , پس این رشد مطابق واقعیات اقتصادی ی موجود نبوده و نمی توان آن را طبیعی و به اقتضاء شرائط واقعی دانست
4- اتفاقات هفته های پیش از توافق کاملا مویدمطالب بالا است : در هفته های پیش ازتوافق ,با انعکاس شدید خوش بینی ها نسبت به توافق احتمالی در فضای انتظارات عمومی مواجه بودیم و در کمترین جایی از احتمال ریزش بورس مصادف با توافق سخنی به میان نیامده به این ترتیب زمینه لازم برای رشد قیمت سهام مهیا می شود ,( آنهایی که برای به خواک و خون کشیدن و خروج از بورس با پایان مذاکرات نقشه و برنامه قبلی داشتند , کمترین علامت و نشانه ای از این همه بروز ندادند و خوب طبیعی هم هست ! نمی شود که برای زدن جیب کسی نقشه بکشی و قصد و نیت ات را هم در بلندگو و در انظار عموم فریاد کنی )
پس به شکل خلاصه اینکه : بر خی حقوقی ها از چند هفته قبل از توافق - اقدام به زمینه سازی ( رسانه ای - مدیریتی- مالی) در جهت رشد دادن بازار سهام نموده و سپس نقشه خروج از بازار همزمان با پایان مذاکرات ( با اخذ هر نتیجه ای اعم از شکست یا توافق یا تمدید) اجرا می گردد. 5- اما در روز توافق این نقشه با مشکل روبرو می شود ! از ساعت 9 صبح مطابق برنامه قبلی خروج از بازار در حال اجرا است :سهامی که در دامنه منفی عرضه می شود بلعیده می شو ند.. و تعداد خریدار ( چه حقیقی و چه حقوقی ) با تفاوت چشمگیری برتری ی کامل بر تعداد فرشنده دارد و این نشان از انتظارات مثبت اکثریت فعالین بازار نسبت به روند مسائل تا پایان روز دارد ...د ر ادامه خبر توافق حوالی 11.15 دقیقه به بعد می اید و فشار خرید سهام را تا نزدیک دامنه مثبت کامل هم می برد , تا حدود ساعت 12 چیزی نمانده صف های خرید نمایان شود , و انتظار همگانی این است که با قطعیت توافق عرضه ها متوقف شود اما ! بر عکس به شدت هرچه تمام تر بر شدت عرضه ها (((در بسیاری سهام سرنوشت ساز و پر بیننده و شاخص ساز بازار ))) افزوده می شود !!!! و با ادامه وضع موجود , , در میان شگفتی ی همگانی ؛ در کمتر از 1 ساعت از اعلان توافق , قیمت سهام به دامنه منفی باز گردانده می شود.
6- مهم ترین نکته که باید به آن دقت فراوان کرد این است که : اگر فی المثل یکی دو حقوقی برای خروج از بازار نقشه داشتند , علی الاصول بعد از اعلان توافق و با دیدن فشار خرید ؛حتما عقلا و منطقا تسلیم بازار می شدند؛ زیرا را در برابر خیل عظیم تقاضا - خود را تنها - و مقاومت را بیهوده می یافتند ...اما چنین نشد ؛ به احتمال بسار قوی به این دلیل که : این حقوقی ها نه تنها خود را تنها نمی دیدند که بنا بر هماهنگی و قول و قرار های محکم قبلی با ( شاید با جمعی 10-15 نفره از مدیران حقوقی های قدر قدرت دیگر ) از پیروزی ی خود در به شکست کشاندن شاخص و بورس و اشتیاق خریداران ؛ کاملا آگاه بوده و اصلا دور از ذهن نیست اگر در تمام لحظات روز توافق ؛ با خط و خبر .. پیام و تلفن , با هم در تماس دائم و هماهنگی ی کامل بود باشند .
7- اما نکته باریک تر از مو اینجاست که در حالیکه در تمام کشورهای ضابطه مند دنیا , کوچکترین تلاشی برای تبانی و هماهنگی( حتی در کمترین و کوچکترین ابعاد ) ، در جهت کشف و تعیین قیمت و یا جهت دهی ی به معاملات و روند بازار مصداق بارز جرم محسوب گردید و به هیچ وجه تحمل نشده و سر و کار مرتکبین بی شک با دادگاه و جریمه های نقدی ی سنگین و حبس و زندان و مجازات های شدید است ؛ پس چرا وقتی چنین اتفاق شگفت انگیز خارق العاده ای در اقتصاد ما می افتد که تمام نشانه های هماهنگی و تبانی ی قبلی ی گروهی مصادف بااعلان توافق قرن , را دارد ، ....آب هم از آ ب تکان نمی خورد و نه صحبتی از شناسایی ی مرتکبین (احتمالی ) در میان می اید و نه مجازات شان .....لااقل اگر نه به قصد برگرداندن آب رفته به جوی که دست کم به نشانه پیش گیری از تکرا ر دوباره چنینن تخلفاتی .... !؟ 8- اینجاست که نظر تمام کسانی که هر نوع دیدگاهی در مورد ریزش بورس در روز توافق داشتند , درست و صادق از آب در می اید ( حتی اگر 180 درجه تفاوت دیدگاه داشته باشند !!!) دقت کنیم : گروهی ( حقوقی ی کله گنده ) تبانی می کنند , تا از بازار سود بگیرند پس قبل از توافق بازار را 30 درصدی ( حدودا) رشد می دهند و در روزهای منتهی به توافق و روز توافق , با خروج ((موقت))از بازار شناسایی ی سود می کنند ... خوب پس نظر آنان که می گفتند : با گزارشات خراب سه ماه انتظار چنین اتفاقی را می شد داشت ؛ و رشد ها را پیش خور کردند درست از آب در امد . از طرف دیگر ؛ دولت هم در قبال عملکرد این چند حقوقی , مهر سکوت بر لب زده و گویا خیلی هم از این همه راضی است ( قبلا عرض شده بود که برای دولت خروج نقدینه گی از بانکها ( به دلیل احتمال اشکار شدن ورشکستگی شان) سم مهلک است ... پس دولت هم در این اتفاق با نظاره ولبخند و سکوتش , اعلان رضایت کرده و نظر آن دسته ای هم که دولت را بی تقصیر نمی دانستند , درست است . از سوی دیگر نظر آنانی هم که دلواپس ها و شبه دولتی ها را مسبب می دانستند ؛ درست بود , چرا که ریزش بورس مقارن با اعلان توافق , برای دلواپس ها هم شیرین و لذت بخش و تسکین دهنده بود ؛ حتی اگر دخالت آنچنانی هم در تمام این جریانات نداشته باشند که یحتمل بی کار هم به تماشا ننشسته بوده اند ... به این ترتیب : ریزش بورس در روز توافق , موافق منویات و خواست ها ی هر سه اینها بوده : حقوقی هایی برنامه ریزی و عمل کرده اند دولت , با سکوت و نظاره , اعلان رضایت کرده و به نوعی مشوق هم شده دلواپس ها یی هم یحتمل با این اتفاق همراهی کرده و از اینکه عموما تصور شود داراری چنین قدرتی هستند که می توانند بورس و دولت و توافق و ... را به چالش بکشند .. احساس قدرت مضاعف کرده اند
نتیجه گیری : در روز23 تیر ماه 1394 ؛ در چهار راه بورس ایران , ( حقیقی) و ( دولت و حقوقی و دلواپس ) به هم رسیدند و (( حقوقی + دولت+ دلواپس)) با هم بر سر ضایع کردن دارایی و دار و ندار((حقیقی )) به توافق رسیدند !!! (نظرات شخصی و ای بسا اشتباه )) با مهر و سپاس
بعدالتحریر : این لقمه های حرامی ی که از مال دیگران بر گرفته می شود ؛حکایت هما ن قطره خونی که در طشت آب( حلالی) اگر افتاد دیگر قابل پاک کردن و جدا کردن نیست ...گلوگیر می شود و نفس زندگی را دیر و زود بند می اورد ...سوخت و سوزی هم ندارد ...
((از تمام دوستانی که با نظرات شان , بر صحنه ی این اتفاق نور تابانیدند , سپاسگزاری می کنم به ویژه' گرامی یان metalman و earth و شما خواننده گرامی )) fundamentalystha.rozblog
[COLOR=#ff8c00][SIZE=3][B]تا بدانم همی که نادانم . . .[/B][/SIZE][/COLOR]
سپاه پاسداران، سپاه قدس و برخی ژنرالهای نظامی ایران از فهرست تحریمهای اروپا خارج میشوند
یک روزنامه آمریکایی نوشت که قرار است اتحادیه اروپا از تحریمهای در نظر گرفته شده علیه مقامهای نظامی ایران به واسطه توافق هستهای صرف نظر کند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، اتحادیه اروپا بر اساس شرایط مندرج در برجام قرار است که ژنرالهای ایران که تحت تحریم بینالمللی قرار گرفته بودند را از فهرست سیاه خارج کند.
بنوشته «وال استریت ژورنال»، اتحادیه اروپا قرار است که نام برخی از مقامات نظامی فعلی و سابق ایران را از فهرست سیاه خارج کند.
همچنین اتحادیه اروپا متعهد شده است که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس به عنوان دو نیروی زبده نظامی ایران را از فهرست تحریمها بیرون آورد.
وال استریت ژورنال نوشت: این موارد به دنبال توافق صورت گرفته بین دیپلماتهای ارشد قدرت جهانی صورت گرفته شده و بر اساس آن نام افراد منتسب به برخی فعالیتهای ممنوع از فهرست تحریمها برچیده میشود.
تهران- ایرنا-جوسازی های صورت گرفته درباره سفر قریب الوقوع «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران بیشتر به نوعی بهانه جویی شباهت دارد. گویی برخی صف کشیدن هیات های خارجی برای سفر به ایران را برنمی تابند و تلاش می کنند این موفقیت دیپلماتیک را با طرح مطالب حاشیه یی، نادیده بگیرند.
فابیوس طی روزهای آتی به تهران خواهد آمد تا پس از 10 سال بار دیگر پای وزیر امور خارجه ی فرانسه به تهران باز شود. پس از سفر معاون صدراعظم آلمان به ایران، فابیوس دومین مقام اروپایی است که از زمان شکل گیری توافق هسته یی در وین به دیدار مسوولان ایرانی می آید.
جدا از زمینه ها و پیامدهای این سفر در مناسبات تهران و پاریس و مولفه های این روابط در فضای تازه ی پساتوافق که از دریچه ی رهیافت دیپلماسی و منطق سیاست خارجی قابل بررسی است، مخالفت های چشمگیری با حضور فابیوس در تهران از سوی برخی محفل ها و رسانه ها مطرح شده که ناظر بر ناخشنودی شدید از این رخداد است.
از مهمترین محورهای انتقادها می توان به پرونده ی صادرات خون های آلوده از فرانسه به ایران طی سال های 1363 تا 1364 یعنی زمان نخست وزیری فابیوس، کارشکنی های وی علیه ایران و گفت وگوهای هسته یی به ویژه در ماه های اخیر و نیز مواضع و سیاست های پاریس در زمینه ی مسایل منطقه یی و بین المللی اشاره کرد. طرح این موضوع ها هر چند نشانگر بخشی از اختلاف ها و دیدگاه ها و منافع متعارض جمهوری اسلامی و فرانسه است اما بر اساس قواعد دیپلماسی و بایسته های سیاست ورزی خارجی معتبر نیست.
در این زمینه بیان چند نکته لازم به نظر می رسد:
1- فابیوس در قامت وزیر امور خارجه ی فرانسه یا به عبارتی مسوول سیاست خارجی این کشور به ایران می آید و نه نخست وزیری که در نظام قضایی فرانسه از اتهام صدور مجوز صادرات فراورده های خونی آلوده بدون غربالگری و آزمایش های لازم به ظاهر تبرئه شده است. از این رو با گذشت 30 سال از این رویداد، بازگشودن پرونده ی خون های آلوده و رسیدگی به وضعیت قربانیان، نیازمند پیگیری مسوولیت مقام های مربوط و نه وزیر امور خارجه به عنوان شخصیتی حقوقی است.
2- در مورد پرونده ی خاص خون های آلوده باید گفت که طی سال های نخستین دهه ی 60 خورشیدی فراورده های خونی شرکت فرانسوی «ماریو» تنها به ایران صادر نشد، بلکه راه کشورهایی چون آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان سعودی و عراق را هم در پیش گرفت و توزیع آن در خود فرانسه نیز قربانیانی بر جای گذاشت. از این رو القای عنوان ها و لقب هایی چون «قاتل ایرانیان» یا «قاتل خندان» بیشتر نشانگر رفتار غیرحرفه یی رسانه یی و تبلیغاتی است تا به نوعی فرایند دیپلماسی و مذاکره با مقام های غربی را مساوی با ضایع شدن حقوق ایرانیان یا بی توجهی به رنج های بیماران هموفیلی قربانی خون های فرانسوی جلوه دهند.
3- همچنان که اشاره شد و با توجه به محتوای انتقادهای مطرح شده، پیکان مخالفت های شدید با سفر وزیر امور خارجه ی فرانسه به تهران در عمل بیشتر به سوی دیپلماسی و به طور خاص رایزنی با مقام های غربی نشانه رفته است. این در حالی است که دیپلماسی در همین پرونده ی خاص می توانست زمینه های بازیابی حقوق قربانیان را فراهم سازد. در میان کشورهای مقصد فراورده های آلوده ی خونی، تنها ایران نتوانست غرامتی دریافت دارد که دلیل آن نیز به پویش ناکافی دیپلماسی در این پرونده باز می گردد.
4- بر اساس استدلال های مطرح شده از سوی منتقدان سفر فابیوس به تهران، پیش از سفر مقام های کشورهای همسایه با سابقه ی اختلاف های سرزمینی یا دیگر دولت هایی که به عنوان مثال در دوره ی جنگ تحمیلی با عراق مناسباتی گسترده داشته اند از جمله چین یا روسیه (به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی) باید سیلی از انتقادها را روانه ی مقام های خارجی یا دستگاه دیپلماسی کشورمان ساخت. با توجه به نامتقن و نامعتبر بودن این استدلال ها، مخالفت های یاد شده بیشتر به بهانه جویی و مچ گیری از سکانداران سیاست خارجی کشور شباهت می یابد تا دغدغه مندی واقعی در مسایل داخلی و خارجی کشور.
5- جهان امروز دنیایی است که منافع ملی و حرکت در مسیر اهداف اولویتمند و کلان کشورها مهمترین چراغ راهنمای سیاست خارجی به شمار می رود. به طور مشخص کشور ما نیز از این قاعده بر کنار نیست و کسب منافع ملی بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت در مسیر آرمان های اصیلی همچون اعتلای جمهوری اسلامی ایران در جهان ضرورتی انکار ناپذیر است. بر همین اساس رفتارهای کشوری چون فرانسه در جریان مذاکرات هسته یی و کارشکنی و سخت گیری علیه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برنامه های سیاست خارجی پاریس شگفتی را بر نمی انگیزد. فرانسوی ها به طور مشخص با توجه به ضرورت جلب نظر رهبران برخی کشورها عربی با هدف دستیابی به منافع اقتصادی، بازرگانی و دلارهای نفتی مورد نیاز برای بسامان سازی اقتصاد خود با محور ضد ایرانی در خاورمیانه همراهی نشان دادند و تلاش کردند از مزیت های سیاسی و دیپلماتیک همسویی با سازگان (ارکستر) ضد ایرانی رژیم صهیونیستی بهره جویند.
اکنون نیز سفر فابیوس اقدامی جز پیگیری منافع کشورش در تهران نیست و سازگار کردن مجموعه یی از منافع متعارض و ناهمسوی خاورمیانه یی برای فرانسه جز از عهده ی دیپلماسی برنخواهد آمد. در برابر نیز تصمیم عقلانی در تهران بهره گیری بیشینه از مزایای گسترش روابط با فرانسه و پیگیری منافع ملی در فضای تازه ی پس از توافق هسته یی است.
6- بهبود مناسبات تهران- پاریس و رفت و آمدهای دیپلماتیک میان این 2 پایتخت به معنای چشم پوشی از اختلاف های گسترده و تعارض رویکردها و سیاست های جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در مسایل گوناگون بین المللی و منطقه یی نیست زیرا در جهان امروز مناسبات میان کشورها طیفی در بردارنده ی همکاری ها و هماوردی ها است. به عنوان مثال جمهوری خلق چین و ایالات متحده ی آمریکا با وجود پابرجایی رقابت در حوزه های راهبردی و کسب قلمروهای نفوذ در سراسر جهان و همچنین تقابل در زمینه های مختلف از حقوق بشر گرفته تا رویارویی های سیاسی و امنیتی در حوزه ی آسیا- اقیانوس آرام بزرگترین حجم روابط اقتصادی و مالی را برقرار ساخته اند.
از سوی دیگر روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا که طی دهه های گذشته از جمله دشمنانه ترین مناسبات بین المللی به شمار می رود با توجه به ضرورت هایی به سمت چانه زنی های طولانی و در هم فشرده بین دیپلمات های 2 کشور پیش رفت و در کوران اختلاف های گسترده به نقطه یی مشترک در زمینه ی فعالیت های هسته یی ایران رسید.
پایان سخن آنکه خوانش و تفسیر هر رخدادی را باید بر پایه ی رهیافت و منطق مربوط به آن صورت داد؛ از جمله سیاست خارجی که رخدادها و تحولات مربوط به آن را باید با زبان و منطق دیپلماتیک مورد بررسی قرار داد و استدلال هایی قابل پذیرش را در تحلیل رویدادهای آن به کار بست.
تاریخ خبر: 05/05/1394 | ساعت: 16:59|
پیش از سفر به عربستان سعودی؛
موگرینی: توافق هسته ای با ایران فصل جدیدی از روابط بین المللی را رقم می زند رم - ایرنا - 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از عزیمت به عربستان سعودی در ایتالیا گفت: من امرز راهی ریاض می شوم تا به مقامات این کشور بگویم که توافق هسته ای با ایران، فصل جدیدی از روابط بین المللی را رقم می زند.
موگرینی: توافق هسته ای با ایران فصل جدیدی از روابط بین المللی را رقم می زند
به گزارش ایرنا، موگرینی که پیش از مسوولیت جدیدش وزیر خارجه ایتالیا بود، امروز (دوشنبه) در نشستی در وزارت امور خارجه ایتالیا شرکت کرده بود.
خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) نوشت، موگرینی در این نشست درباره سفر امروز و فردای خود به عربستان و ایران گفت: من امروز راهی ریاض می شوم تا به مقامات این کشور بگویم که توافق هسته ای با ایران یک توافق عدم اشاعه است که به امنیت منطقه، اسراییل، خلیج فارس و اروپا کمک می کند و توضیح دهم که این توافق فصل جدیدی از روابط بین المللی را رقم می زند.
موگرینی افزود: روحیه دیپلماسی ایتالیا برای رسیدن به توافق هسته ای نقش مهمی را ایفا کرد، اصلی که بر مبنی آن گفت و گو همواره مفیدتر از موضع گیری است .
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
ارسال نامه از سوی دیپلماتهای پیشین آمریکا به کنگره و مجلس نمایندگان نباید توافق هستهای با ایران در کنگره رد شود
جمعی از دیپلماتهای سرشناس اسبق آمریکا در اقدامی جهت حفظ توافق هستهای با ایران، نامههایی را برای مراکز مهم تصمیمگیری این کشور ارسال کردند.
خبرگزاری فارس: نباید توافق هستهای با ایران در کنگره رد شود
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، گروهی از دیپلماتهای پیشین آمریکا امروز (دوشنبه) با ارسال نامههایی به کنگره و مجلس نمایندگان این کشور از قانونگذاران احزاب سیاسی عمده درخواست کردند توافق هستهای پر بحث با ایران رد نشود.
بنوشته «پولتیکو» این نامه از سوی معاونان سابق وزیر خارج ، سفرای سابق آمریکا در اسرائیل امضا شده و در آن آمده است که توافق با ایران این کشور را در مسیری گذاشته که بصورت مشروع قابلیت ساخت بمب هستهای را بین 10 تا 15 سال بعد ندارد.
بر اساس این گزارش، از جمله افراد سرشناس در این نامه میتوان به «جیمز کانینگهام » سفیر سابق امریکا در اسرائیل ، «ویلیام هاروپ»، «ادوارد اس واکر» و «توماس پیکرینگ» و نیز « نیکلاس برنز» معاون اسبق وزرات خارجه آمریکا اشاره کرد.
این گزارش میافزاید، امروز دوشنبه 2 نامه از سوی این افراد یکی به مجلس نمایندگان و دیگری سنا ارسال شد و دیپلماتهای نام برده هدف خود را از ارسال این نامهها رفع ترس موجود نسبت به عدم محکم بودن کافی توافق هستهای با ایران و بیتوجهی کافی به امنیت اسرائیل بیان داشتند.
این در حالی است که در روزهای گذشته قانونگذاران و نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا هرکدام در واکنشهای جداگانهای را در باره برجام نشان دادند به طوری که «مایک هاکبی» از نامزدهای ریاست جمهوری آتی آمریکا برجام صورت گرفته را «علیه منافع اسرائیل» نامیده و مدعی شد در صورت موفقیت توافق با ایران را نخواهد پذیرفت.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون هیچ تحریم سوئیفت علیه ما نیست، گفت: ۸۰۰ نهاد، ارگان و فرد ایرانی طبق برنامه اجرای توافق و در روز اجرا از این فهرست خارج خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره کیفیت برداشته شدن تحریم سوئیفت، گفت: تکلیف این موضوع به طور کامل در جمع بندی مذاکرات هسته ای روشن شده است.
وی افزود: سوئیفت تحریمی علیه ایران و اتباع ایرانی نیست، بلکه شرکت خصوصی است که کار تبادل ایمن بانکی را انجام می دهد اما کسانی که نامشان در فهرست تحریم شورای امنیت یا اروپا و امریکا بوده است از خدمات سوئیفت محروم شدند.
عراقچی گفت: خروج اسامی این افراد از فهرست تحریم و ارائه خدمات سوئیفت در دو مرحله انجام می شود و در نوبت نخست ۸۰۰ نهاد، ارگان و فرد ایرانی طبق برنامه اجرای توافق و در روز اجرا از این فهرست خارج خواهند شد.
معاون وزیر امور خارجه افزود: تعدادی معدودی از افراد که در فهرستهای تحریم باقی میمانند از دریافت خدمات سوئیفت محروم می شوند که امر فوق العادهای نیست.
عراقچی گفت: اکنون هیچ تحریم سوئیفت علیه ما نیست.
معاون وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با معاون و مدیران خبر صدا و سیما، گفت: دیپلماسی و رسانه دو بازوی مهم و مکمل در پیشبرد اهداف ملی کشورند و در این جلسه همفکری خوبی میان این دو صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در میان رسانهها صدا و سیما جایگاه اصلی و ویژه دارد افزود: امیدوارم همکاری و همیاری دیپلماسی و رسانهای با صدا و سیما با قوت کامل پیش رود.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
باهنر در نشست خبری:
با بررسی توافق توسط شورای عالی امنیت ملی نیازی به بررسی مجلس نیست
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
دبیرکل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری، گفت: اگر شورا در خصوص بررسی مساله هستهای ورود کند و مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گیرد، آن موقع ضرورتی به ورود مجلس برای بررسی موضوع نیست.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین با ابراز تاسف از سخنان « افتضاح آمیز» دونالد ترامپ که گفته است جان مک کین سناتور جمهوریخواه که در ویتنام اسیر بوده است قهرمان نیست ،از اینکه تنظیم کنندگان این سخنان « رهبران حزب جمهوریخواه هستند» ابراز تاسف کرد.
رئیس جمهوری آمریکا گفت :« آمریکای کنونی به این نوع رهبران نیازی ندارد و من فکر نمی کنم هیچ کس چه دموکرات ، جمهوریخواه و یا مستقل ، خواستار این رهبران باشند.»
وی افزود: 99 درصد کشورهای جهان با توافق هسته ای موافقند، علتش هم این است که توافق خوبی است و من هنوز استدلال جدی در این مورد نشنیدم!!
دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری: برخی حقوقی ها شیطنت کرده و سهام فروخته اند/ تایید ضمنی شائبه سیاسی
دبیرکل کانون نهادهای سرمایهگذاری گفت:اینکه چند مجموعه از جناح رقیب با حب و بغض نسبت به توافق هسته ای معاملاتی را انجام داده باشند،رد نمی شود.برخی حقوقی ها هم شیطنت و فرصت طلبی کرده و سهام را در شرایط مثبت بازار فروخته اند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی روند نزولی شاخص بورس و قیمت سهام اکثر شرکت ها ادامه دارد و برخی به اثر مسائل سیاسی و نقش منفی حقوقی ها در شکل گیری این وضعیت پیش بینی نشده بازار معتقد هستند که بهروز خدارحمی در این باره به ایسنا گفت:اینکه چند مجموعه از جناح رقیب با حب و بغض نسبت به توافق هسته ای معاملاتی را در بورس انجام داده باشند، رد نمی شود و ممکن است اتفاق افتاده باشد، اما نسبت به کلیت بازار این شائبه وارد نیست.
وی افزود:سهامداران حقوقی بسیار زودتر از سهامداران حقیقی تحت فشار نظارتی قرار گرفتند تا به پشتوانه حمایت از بازار عرضهای انجام ندهند، لذا حقوقی های بزرگ بازار در ماه های گذشته به دلیل حمایت از بورس سهام خود را عرضه نکردند و برای انجام تعهدات خود از مجموعه بانکی وام کوتاه مدت گرفتند، لذا به آنها اعلام کردیم در شرایط منفی بازار و ادامه روند نزولی بورس، به رکود دامن نزده و از عرضه سهم خودداری کنند و بعد از بهبود شرایط بورس در ماه های آینده نسبت به عرضه و فروش سهم اقدام تا بتوانند وام خود را بازپرداخت کنند.
خدارحمی تاکید کرد: بر این اساس حقوقیهای بازار در این مدت تا جایی که امکان داشت سهام خود را نفروختند و اگر تعدادی نیز اینکار را کردند به این دلیل بوده است که ناچار بودند به واسطه فشار و تامین نقدینگی ، عرضه کننده سهم باشند بنابراین آنها به واسطه فشار ناشی از تامین نقدینگی ناچار هستند تا سهام خود را در روزهای مثبت بفروشند.
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری تصریح کرد: این در حالی است که بخش قابل توجه فروش سهم توسط حقوقی ها، فشارهای وارد به سرمایه گذاران حقوقی برای عمل به تعهدات است، زیرا سهامداران متعددی به این سرمایه گذاران فشار وارد می کنند که سودهای بالای 90 درصد تقسیم کنند لذا به دلیل کمبود نقدینگی چاره ای جز فروش سهم در بازار ندارند.
خدارحمی ادامه داد: البته دراین میان حتما شیطنتی در این خصوص به وجود آمده و برخی از حقوقی ها به زعم عدم نیاز ،فرصت طلبی کرده و سهام خود را در شرایط مثبت بازار فروختند که نمی شود جلوی آن را گرفت. این درحالی است که به حقوقی ها تاکید شده در شرایط منفی بازار فروشنده نباشند و تنها در شرایط مثبت دست به فروش سهم بزنند.
وی افزود: دوره ای که در آن قرار داریم، یک دوره گذار تاریخی بوده و در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است. بنابراین با بهبود شرایط در ماه های آینده و افزایش نقدینگی در نهادهای سرمایه گذاری و بهبود وضعیت مالی بنگاه ها، دیگر شاهد بروز چنین رفتارهایی نخواهیم بود.
بانک ها گروه پیشرو در حرکت بعدی بورس خواهند بود. (1400/7/19) ecosia.org جستجو = کاشت درخت!
کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر شدند/ پیشقراولان فابیوس در تهران
در شرایطی که هیچ خبری از انعقاد قرارداد جدید خودروسازان ایرانی با شرکت فرانسوی پژو منتشر نشده است، کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر شدند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در آستانه سفر فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، حدود 10 تا 12 نفر از کارشناسان شرکت پژو فرانسه جلوتر از وزیر خارجه این کشور به ایران آمدند و در ایران خودرو مستقر شدند.
بر این اساس کارشناسان شرکت پژو در برخی بخشهای ایران خودرو از جمله ساپکو و مرکز تحقیقات ایران خودرو مستقر شدهاند.
این اتفاق طی هفته جاری رخ داده و کارشناسان پژو قبل از انعقاد قرارداد بین ایران خودرو و این خودروساز فرانسوی به ایران آمده و کار خود را آغاز کردهاند. این در حالی است که با تشدید تحریمها علیه ایران، کارشناسان پژو یک شبه ایران را ترک کردند و بابت خسارت 3.2 تریلیون تومانی که از این محل به ایران وارد شد نیز هیچ خسارتی پرداخت نشد.
بازگشت دوباره کارشناسان پژو به ایران در شرایطی صورت گرفته که تولید پژو 301 در ایران به عنوان اولین پروژه جدید این شرکت فرانسوی مطرح است، در حال حاضر این خودرو در چین تولید میشود و قرار است در ایران نیز به تولید برسد.
از سویی، تعدادی از کارشناسان پژو در حالی در مرکز تحقیقات ایران خودرو مستقر شدهاند که روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو تغییر کرد و فارسیانی جایگزین کیانوش پورمجیب شد.
* کارشناسان پژو، پیش قراولان فابیوس
کارشناسان پژو در حالی پس از توافق هستهای با دستپاچگی خود را به ایران رساندهاند که در بین هیأت اقتصادی آلمانها که هفته پیش به ایران سفر کردند، نمایندگانی از شرکتهای فولکس واگن آلمان و مرسدس بنز حضور داشتند.
نمایندگان پژو پیش قراولان فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هستند که قرار است فردا به ایران سفر کند. فابیوس در حالی برای جبران ورشکستگی خودروسازان فرانسوی از طریق بازار ایران، به کشورمان سفر میکند که هنوز تکلیف ضرر و زیانی که از طرف این کشور اروپایی به اقتصاد ایران وارد شده، مشخص نشده است.
به نظر میرسد نمایندگان پژو برای ربودن گوی سبقت از رقبای خود با دستپاچگی به ایران بازگشتهاند و بر صندلیهای سابق خود مستقر شدهاند، صندلیهایی که با تشدید تحریمها علیه ایران یک شبه آنها را ترک کردند، در آن زمان هم فرانسویها با دستپاچگی و به فرمان سیاسی مسئولان کشورشان از ایران خارج شدند.
* دستپاچگی پژوییها برای حضور در ایران پیش از انعقاد قرارداد
در شرایطی شاهد حضور دوباره فرانسویها در صنعت خودرو ایران هستیم که هاشم یکهزارع مدیرعامل ایران خودرو اخیراً از ادامه مذاکرات با پژو برای آغاز همکاری جدید خبر داده است. این در حالی است که مدیرعامل پژو هر گونه توافق دوباره برای تولید خودرو در ایران را منوط به رفع تحریمها دانسته بود.
یکه زارع پیشتر نیز از توافق برای سرمایهگذاری 50 درصدی پژو در ایران و صادرات 30 درصد محصولات تولید مشترک با این شرکت خبر داده بود اما تاکنون هیچ خبری از انعقاد قرارداد با فرانسویها منتشر نشده است و هیچ یک از مسئولان فرانسوی سخنی از توافق با این شروط مطرح نکردهاند. به این ترتیب مشخص نیست دلیل حضور دوباره پژوییها به بزرگترین شرکت خودروساز ایران پیش از اینکه قراردادی بین دو طرف امضا شود، چیست؟
* کارنامه سیاه پژو در ایران
نگاهی به کارنامه کاری پژو در ایران نشان دهنده بد قولیهای این شرکت فرانسوی در برخورد با صنعت خودرو ایران است. کارنامهای که از ممانعت فرانسوی ها برای دستیابی به خودکفایی در تولید قطعات خودرو تا عدم پرداخت خسارت بابت ترک یکشبه ایران توسط کارشناسان پژو را شامل میشود. به همین دلیل خروج پژو از کشورمان، منشأ خیری در صنعت خودرو ایران و مقدمهای برای رسیدن به خودکفایی در تولید قطعات و محصولات پژو شد.
یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد به فارس میگوید: با خروج پژو، وابستگی ایران به این شرکت فرانسوی بعد از 23 سال قطع شد و این مسئله زمینهای برای تکمیل حلقههای خودکفایی در طراحی و تولید خودرو در کشور بود.
به گفته وی، تولید محصولاتی مانند پژو 405، پژو پارس، سمند و روآ تا سال 91 در ایران به خودکفایی رسیده بود، اما در مورد محصولی مانند پژو 206 این خودکفایی به دلیل سنگاندازیهای شرکت پژو تا بیش از 60 درصد محقق نشده بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد: مدیران پژو تا زمانی که خط تولید پژو 405 در فرانسه جمع نشده بود، با تولید آن در ایران موافقت نکردند. اما با خروج پژو از ایران، خودکفایی در تولید این خودرو در طول 8 ماه عملی شد و در آبان سال 91 پژو 206 بدون وابستگی به پژو در کشور به تولید رسید.
به گفته وی، وابستگی 40 درصدی به پژو در مورد قطعات اصلی این خودرو مانند موتور، اکسل، گیربکس و قوای محرکه بود که تولید خودرو بدون این قطعات امکانپذیر نبود.
موضوع بدقولی فرانسویها و عملکرد نامطلوب آنها از دید مجلس نیز پنهان نماند و نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به این مسئله نیز واکنش نشان دادند.
در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان آمده بود: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت فرانسوی ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند.
تهیهکنندگان گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان تأکید کردند: پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارتهای وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیأت تحقیق و تفحص است.
در هر حال، اکنون که در آستانه لغو تحریمها، خودروسازان خارجی برای حضور در بازار پرعطش خودرو ایران و استفاده از ظرفیت صادراتی کشورمان به یکدیگر در رقابت هستند، نباید بدقولیهای پژو در صنعت خودرو ایران را نادیده گرفت و از کنار آن عبور کرد.
در چنین وضعیتی ابتداییترین خواسته مردم ایران، جبران خسارت وارد شده به کشور از طرف شرکت پژو است و اینکه دوباره بازار پرعطش خودروی کشور به راحتی در اختیار فرانسویهای بدقول قرار نگیرد. به این ترتیب منطق آن است که خودروسازان ایرانی با بررسی دقیق تمام جوانب نسبت به همکاری مشترک با طرفهای خارجی اقدام کنند و در این میان بیش از هر چیز به مصلحت کشور توجه کنند.
نظر