موفقيت بزرگ براي دولت روحاني/ موافقت غرب با حق غني سازي ايران
آثار توافق هسته اي ايران و 5+1
Collapse
X
-
-
ایران بازدید سرزده از تاسیسات اتمی خود را میپذیرد
۱۳۹۲/۰۷/۲۴
مذاکره کننده ارشد اتمی ایران میگوید که در طرح پیشنهادی هیات ایرانی، بازدید سرزده از تاسیاسات اتمی پذیرفته شده است.
بهگزارش خبرگزاری فرانسه، از ژنو، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ضمن اعلام این خبر، افزوده است که «سطح غني سازی» و «پروتكل الحاقي» در طرح پيشنهادی جديد ايران، در گام اول وجود ندارد ولی بخشی از گام پايانی این طرح است.
بهگفته مذاکره کننده ارشد اتمی ایران، هیات ایرانی تلاش خواهد کرد راه حل هاي جديدی پيشنهاد دهد تا نگرانيهای منطقی طرف مقابل رفع شود
نظر
-
ايران و 1+5 بيانيه مشترک منتشر مي کنند
ايران و گروه 1+5 براي اولين بار در پايان مذاكرات احتمالا بيانيه مشترک منتشر مي کنند.
مهر: دومين دور از مذاكرات ايران و 1+5 در دولت يازدهم به احتمال زياد با انتشار يک بيانيه مشترک از سوي دو طرف به پايان مي رسد.
بر اساس اين گزارش، در صورت توافقات طرفين در پايان اين دور از مذاكرات طرف ايران و 1+5 در بيانيه اي مشترک جمع بندي نشست دو روزه اعلام کنند.
انتشار بيانيه مشترک از سوي ايران و 1+5 براي اولين بار است که در طول مذاكرات دو طرف صورت مي گيرد. در مذاكرات گذشته روند معمول اينگونه بود که هريک از طرفين بيانيه جداگانه اي را در پايان مذاكرات منتشر مي کردند.
مداكرات ايران و 1+5 در ژنو ار روز سه شنبه آغاز شد. ايران در اين مذاكرات طرح پيشنهادي جديد خود را به 1+5 ارائه کرد. به گفته اعضاي هيأت ايراني روند مذاكرات دو روزه تا کنون مثبت بوده است.
دور بعدي مذاكرات قرار است احتمالا يک ماه ديگر در ژنو باشد.
نظر
-
ایران بازدید سرزده از تاسیسات اتمی خود را میپذیرد
۱۳۹۲/۰۷/۲۴
مذاکره کننده ارشد اتمی ایران میگوید که در طرح پیشنهادی هیات ایرانی، بازدید سرزده از تاسیاسات اتمی پذیرفته شده است.
بهگزارش خبرگزاری فرانسه، از ژنو، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ضمن اعلام این خبر، افزوده است که «سطح غني سازی» و «پروتكل الحاقي» در طرح پيشنهادی جديد ايران، در گام اول وجود ندارد ولی بخشی از گام پايانی این طرح است.
بهگفته مذاکره کننده ارشد اتمی ایران، هیات ایرانی تلاش خواهد کرد راه حل هاي جديدی پيشنهاد دهد تا نگرانيهای منطقی طرف مقابل رفع شود
نظر
-
گزارش جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه فیس بوک خود خطاب به مردم ایران :
سلام دوستان
ساعت 1 بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت ژنو و دو و نیم بعدازظهر به وقت تهران است.
عید قربان مبارک باد.
از اینکه قدری در تقدیم گزارش تاخیر شد پوزش می خواهم. اکنون هم با اجازه شما فقط گزارش کوتاهی تقدیم می کنم، چون پادرد و کمردرد قدری شدید است و توفیق گزارش دهی را کم کرده است.
همانطور که احتمالا در خبرها شنیده اید دوشنبه شب پس از ورود به ژنو با خانم اشتون شام خوردیم و بحث های خوبی در مورد محتوا و شکل برگزاری جلسه داشتیم. دیروز صبح هم در جلسه 1+5 چارچوب پیشنهادهای ایران که به صورت پاور پوینت تهیه کرده بودیم را ارائه نمودم . برای عنوان طرح ایران "پایان دادن به بحرانی غیر ضروری و بازکردن افق های جدید" را انتخاب کردم تا نشان دهم که نگرانی از برنامه هسته ای ایران فاقد مبنای جدی است و ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. در چارچوب طرح پیشنهادی با دیدگاه جدید مبنی بر ضرورت پیگیری هدف واحد توسط همه بازیگران برای رسیدن به راه حل تأکید شده و حوزه هایی که می توانند مورد بررسی و توافق قرار گیرند نیز مشخص شده است.
این چارچوب به عنوان یک رویکرد جدید مورد استقبال قرار گرفت و رؤسای هیئت ها هم در اظهارنظرهای خود عموماً مثبت برخورد کردند. البته ما می خواهیم به صورت مشابه، رویکرد جدیدی هم از سوی 1+5 ببینیم.
در ادامه جلسه، بعداز ظهر دیروز رؤسای هیئت ها (که در سطح معاون وزیرهستند) و هیئت ایرانی به ریاست دکتر عراقچی جزئیات چارچوب پیشنهادی ایران را مورد تبادل نظر قرار دادند و هم اکنون هم مشغول ادامه مذاکره هستند.
من هم دیشب برای بار دوم بحث مفصل و خوبی با خانم اشتون در مورد جمع بندی مذاکرات دیروز داشتم. امروز هم وزیر امور خارجه سوییس برای ملاقات از برن (پایتخت سوییس) به ژنو آمد و گفتگوی خوبی در باره موضوعات مختلف داشتیم.
قرار است بعدازظهر امروز جلسه جمع بندی با حضور بنده و خانم اشتون و هیئت های دو طرف برگزار شود و بعد هم مصاحبه مطبوعاتی و بازگشت به تهران.
ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای 1+5 فرصت خواهند داشت در مورد جزئیات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند.
همانطور که قبلا هم خدمتتان عرض کردم، مذاکره و رسیدن به راه حل دشوار است و مذاکره در جزئیات نیازمند زمان و دقت فراوان. نمی شود انتظار داشت که بی اعتمادی متقایل انباشته ای که میان طرفین ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملا برطرف شود.
البته همزمان نیاز به اعتماد عمومی هم هست چون یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین المللی حفظ ماهیت محرمانه آنهاست و معمولا هر مقدار مذاکره کنندگان کمتر خبر به بیرون درز بدهند، بیشتر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است.
به هر حال قرار نبود کار آسانی باشد ولی به لطف خدا و حمایت شما مردم خوب اطمینان دارم و می دانم که عاقبت کار مثبت خواهد بود.
خدانگهدار.ما را به چوب و رخت شبانی فریفته اند ، این گرگ سالهاست که با گله آشناست
نظر
-
جمهوري اسلامي ایران پروتکل الحاقی را در دسامبر 2003 امضا کرد ولی هنوز آن را به تصویب نرسانده است بنابراین از نظر حقوق بینالملل ملزم به اجرای مفاد آن نیست.
به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، "عباس عراقچي"، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات ژنو، صبح امروز در مصاحبه با خبرگزاري آيپياس در رابطه با پذيرش پروتکل الحاقي توسط ايران، اعلام کرد: "ایران مایل به اجرای پروتکل الحاقی در بخش نهایی توافق هستهای است که بر روی آن توافق حاصل شده است".
معاون وزير امور خارجه کشور با عنوان اينکه پروتکل الحاقی بخشی از بازی نهایی است، گفت: این موضوع برروی میز قرار دارد، اما نه در حال حاضر، این بخشی از مرحله پایانی است."
"خبرگزاري فرانسه" نيز ضمن اشاره به صحبتهاي عراقچي درباره پذيرش پروتکل الحاقي توسط ايران، به صحبتهاي ماه گذشته جانکري در اينباره اشاره کرد و نوشت: پذيرش پروتکل الحاقي توسط ايران ميتواند به حل مسئله هستهاي ايران کمک کند.
"پروتکل الحاقي" چيست؟/ايران يک بار در دسامبر سال 2003، پروتکل الحاقي را امضا کرده است
در سال ۱۹۹۷ کشورهای عضو ان.پی.تی برای تقویت هدف جلوگیری از اشاعه سلاحهای هستهای توافقنامه تازهای را بنام "پروتکل الحاقی" امضا کردند. این سند اختیارات آژانس را برای نظارت بر نحوه عملکرد کشورهای عضو نسبت به وضعیت قبل از آن بسیار افزایش میدهد.
جمهوري اسلامي ایران پروتکل الحاقی را در دسامبر 2003 امضا کرد ولی هنوز آن را به تصویب نرسانده است بنابراین از نظر حقوق بینالملل ملزم به اجرای مفاد آن نیست.
در همين راستا، برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز اظهاراتي را درباره پذيرفتن پروتکل الحاقي توسط ايران بيان کردند.
پذیرش پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد
سیدحسین نقویحسینی سخنگوی کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس شورای اسلامی پذيرش پروتکل الحاقي توسط ايران را منوط به تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي دانسته است.
به گفته نقويحسيني، "پذیرش پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و در صورت توافق دولت با طرف غربی باید این موضوع توسط مجلس تصویب شود و اگر مجلس پروتکل الحاقی را رد کند، دولت نمیتواند توافقنامهای در این زمینه امضا کند".
سخنگوی کمیسیون امنیتملی مجلس در گفتگو با يکي از خبرگزاريها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را نپذیرفته است و لذا گفتوگوها و مذاکرات ایران و گروه 1+5 در حال حاضر در چارچوب NPT انجام میشود و در چارچوب پروتکل الحاقی نیست و اگر مسئولیتی بپذیریم نیز در چارچوب NPT خواهد بود.
نقویحسینی ادامه داد: بعد از پذیرش مسئولیتها توسط جمهوری اسلامی ایران در قالب NPT اگر ما از غربیها حسن نیت ببینیم و تحریمها لغو شود و همکاری هستهای با جمهوری اسلامی ایران آغاز شود و فعالیتهای هستهای ما با روال عادی خود انجام شود، روی پروتکل الحاقی فکر میکنیم اما در شرایط فعلی در مرحلهای نیستیم که راجع به پروتکل الحاقی یا پذیرش آن صحبت کنیم.
ایران به هیچ عنوان در مرحله فعلی پروتکل الحاقی را نخواهد پذیرفت
وی در اين خصوص گفت: جمهوری اسلامی ایران در مراحل بعدی در صورت مشاهده حسن نیت غربیها و لغو تحریمها و به رسمیت شناخته شدن فعالیتهای هستهایاش و غنیسازی در خاک خود و ندیدن اراده سیاسی فرا NPT در گروه 1+5 در خصوص پروتکل الحاقی فکر میکند.
تیم مذاکرهکننده ایران زیر بار پروتکل الحاقی نمیرود
منصور حقیقتپور نائب رئیس کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس شورای اسلامی پذيرفتن پروتکل الحاقي توسط هيئت مذاکرهکننده جمهوري اسلامي را مردود دانسته و اعتقاد دارد " مسلما مقامات ایرانی شرکتکننده در مذاکره با گروه 1+5 مواردی نظیر پروتکل الحاقی را قبول نخواهند کرد و مطمئنا به این سمت نخواهند رفت.
نائب رئیس کمیسیون امنیتملی مجلس مطرح کردن این بحثها را بازی سیاسی و دیپلماتیک از سوی آمریکاییها دانسته و تاکید کرده است: "آنها ناچار هستند تا حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسند و در مقابل قله بلند علمی ایران زانو بزنند".
در حال حاضر ۱۸۶ كشور جهان عضو این معاهده هستند و كشورهای كوبا، هند، پاكستان و رژيم صهيونيستي عضو این معاهده نیستند.
پروتکل الحاقي چه مفادي دارد
گفتني است، پروتكل الحاقي مشتمل بر 18 ماده بوده كه بخشهايي از آن به شرح زير است:
ماده 1 پروتکل، تصریح مینماید «مقررات موافقتنامة پادمان، تا جایی که با مقررات این پروتکل مرتبط و منطبق باشند، در این پروتکل اعمال خواهد شد. در صورت وجود تناقض بین مقررات موافقتنامه پادمان و این پروتکل، مقررات این پروتکل حاکم خواهد بود.»
مواد 2 و 3 نیز در رابطه با ارائه اطلاعات است که ماده 3 خود شامل 3 بخش است:
2-1- ارائه اطلاعات مورد لزوم توسط کشور عضو برای آژانس که شامل موارد زیر است:
الف) شرح کلی و نیز اطلاعات مشخص کننده مکان اجرای فعالیتهای تحقیق و توسعه مرتبط با چرخة سوخت هستهای که در آنها از مواد هستهای استفاده نمیشود و در هر جایی که توسط کشور تأمین هزینه شود، پروانه فعالیت دریافت كند، کنترل و یا از طرف کشور اجرا شود؛
ب ) اطلاعات تعیین شده توسط آژانس و مورد توافق کشور، در مورد فعالیتهای بهرهبرداری مرتبط با پادمان در مؤسسات و مکانهای خارج از مؤسسات که در آنها مواد هستهای به طور معمول استفاده میشود؛
ج ) شرح کلی در مورد ساختمان در هر ساختگاه (Site)، شامل کاربری آن و ذکر محتویات آن در صورتی که در شرح کلی روشن و کافی نباشد، نقشهای از سایت نیز باید همراه با شرح کلی باشد؛
د ) اطلاعات مربوط به معادن اورانیوم و کارخانجات تغلیظ اورانیوم و توریوم؛
ه ) اطلاعات مربوط به مواد چشمه که به ترکیب و خلوص مناسب جهت تولید سوخت یا غنیسازی ایزوتوپی نرسیدهاند؛
و ) اطلاعات مربوط به صادرات و واردات موادی که بر اساس موافقتنامه 153/INFCIRC لازم به ارائه آن نبوده است؛
ز ) اطلاعت مربوط به موادی که از پادمان معاف شدهاند (به طور مثال موادی که در فعالیتهای غیر هستهای استفاده میشوند)؛
ح) اطلاعات مربوط به پسمانهایی با پرتوزایی متوسط یا بالا شامل پلوتونیم، اورانیوم با غنای بالا یا اورانیوم 233 که پادمان بر آنها خاتمه یافته است؛
ط ) تجهیزات و مواد غیر هستهای معین که در ضمیمه 2 پروتکل فهرست شده است؛
ی ) برنامه کلی مرتبط با توسعه چرخه سوخت هستهای طی 10 سال آینده.
2-2- شامل تعهد کشور عضو در مورد:
الف) شرح کلی و نیز اطلاعات مشخص کننده مکان اجرای فعالیتهای تحقیق و توسعه مرتبط با چرخه سوخت هستهای که در آنها از موادی هستهای استفاده نمیشود و در هر جایی توسط کشور عضو تأمین هزینه شده، پروانه فعالیت دریافت كند، کنترل و یا از طرف آن کشور اجرا شود؛
ب ) شرح کلی از فعالیتها و مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی جهت چنین فعالیتهایی، در مکانهای شناسایی شده توسط آژانس در خارج از محلی که آژانس آنها را عملاً مربوط به فعالیتهای آن محل بداند ارائه چنین اطلاعاتی منوط به درخواست ویژه از جانب آژانس است و باید با مشورت با آژانس و به موقع انجام پذیرد؛
2-3- بنا به درخواست آژانس، کشور عضو باید در مورد هرگونه اطلاعاتی که بر طبق این ماده ارائه خواهد شد تا آنجا که به اهداف پادمان مربوط است، تفضیلات و توضیحات را در اختیار آژانس قرار دهد. ماده 3 نیز اشاره میكند که اطلاعات مطرح شده در بندهای الف – (1)، (3)، (4)، (5)، (6-الف)، (7) و مادة 2- ب (1) باید ظرف 180 روز از تاریخ اجرای این پروتکل در اختیار آژانس قرار گیرد. این اطلاعات من حیثالمجموع شامل موارد زیر است:
- این اطلاعات باید سالیانه به هنگام شود؛
- اطلاعات سالیانه در مورد صادرات و واردات مواد هستهای، هنوز به مرحله اعمال پادمان نرسیدهاند؛
- اطلاعات سه ماهه در مورد صادرات و واردات تجهیزات و مواد هستهای مشخص شده در ضمیمه دو پروتکل الحاقی؛
- اطلاعیه در مورد تغییرات در مکانهای نگهداری پسمانهایی با پرتوزایی بالا و اطلاع قبلی به آژانس در مورد طرحهای فرآوری بعدی این پسمانها.
ماده 4 نیز در مورد دسترسیهای تکمیلی صحبت میکند که از موارد اساسی و پایهای اقدامات تحت این پروتکل است. این ماده تشریح میكند که چرا و چه موقع دسترسیهای تکمیلی باید انجام شود. این دسترسی میتواند جهت اطمینان از فقدان هستهای و فعالیتهای انجام نشده و رفع سؤالات در ارتباط با صحیح و کامل بودن اطلاعات فراهم شده بر طبق ماده 2 یا حل هر گونه تناقض در رابطه این اطلاعات باشد. دسترسیهای تکمیلی همچنین میتواند جهت تأیید وضعیت برچیده شدن یک مؤسسه یا مکانی خارج از مؤسسات که معمولاً مواد هستهای در آنها به کار رفتهاند باشد. این دسترسی باید به جز در مواردی که مربوط به بازدیدهای بررسی اطلاعات طراحی یا بازرسیهای ویژه یا معمولی از آن سایت باشد و حداکثر 2 ساعت یا کمتر از آن و در بقیه موارد حداقل 24 ساعت قبل به اطلاع کشور مورد نظر رسانیده شود. همچنین ماده فوق فرصتی را جهت توضیح و موجبات تسهیل برای رفع شبهه یا تناقض هر مسأله مورد نظر را به کشور عضو میدهد. چنین فرصتی پیش از درخواست بازرسی فراهم شد مگر آنکه آژانس تشخیص دهد که تأخیر در بازرسی به هدف و منظور بازرسی لطمه میزند.
ماده 5 نیز تعهد کشورهای عضو را در مورد اجازه دسترسی به مکانهای مورد نظر بیان میدارد. بند ج این ماده نیز اشعار میدارد که «هر مکان تعیین شده توسط آژانس به غیر از مکانهای اشاره شده در بندهای الف و ب این ماده جهت انجام نمونه برداریهای محیطی مختص آن مکان، چنانچه کشور عضو نتواند امکان دسترسی به این مکانها را فراهم آورد، باید فوراً تلاش معقول خود را جهت برآوردن خواستههای آژانس از مناطق مجاور یا از طریق روشهای دیگر به کار بندد.
این بند کشورها را ملزم به پذیرش تعهدی مینماید که مغایر با اصل حاکمیت ملی است و کشور متعهد ناچار است که به نفع یک سازمان بینالمللی از اصل منافع ملی خود در این مورد صرف نظر نماید.
ماده 6 فعالیتهای مجاز آژانس را در زمان دسترسی به مکانهای مورد اشاره در ماده 5 بیان میكند که این به طور کلی عبارت است از مشاهدات عینی، جمعآوری نمونههای محیطی، استفاده از دستگاههای آشکارسازی و اندازهگیری پرتوها و به کارگیری انواع مهر و موم و وسایل شناسایی و تشخیص دستکاریها بررسی سوابق پادمانی مربوط به تولید و حمل.
ماده 7 در مورد دسترسیهای کنترل شده بر طبق این پروتکل جهت پیشگیری از انتشار اطلاعات حساس رعایت مقررات ایمنی یا حفاظت فیزیکی یا حفظ اطلاعات حساس اختصاصی یا تجاری بحث میكند.
ماده 8 نیز در این پیمان از حساسیت خاصی برخوردار است زیرا تا حدودی به حق حاکمیت ملی کشور عضو خدشه وارد میسازد. در این ماده عنوان ميشود که در هیچ یک از مفاد این پروتکل نباید موجب گردد که کشور عضو مکانهایی علاوه بر موارد اشاره شده در مواد 5 و 9، مورد درخواست برای انجام فعالیتهای بازرسی در یک مکان خاص، را در دسترس آژانس قرار ندهد. آژانس باید بلادرنگ برای انجام چنین درخواستی به هر تلاش منطقی دست بزند.
ماده 12 نیز مواردی است که کشور عضو را مجبور به پذیرفتن تعهداتی ميكند که با اصل حاکمیت ملی کشورها در تضاد است.
این ماده تصریح میكند که کشور عضو باید ظرف یک ماه از تاریخ دریافت یک درخواست، روادید مناسب با مجوز ورود و خروج مکرر و یا روادید عبور را در صورت لزوم، در اختیار بازرس انتخابی و معرفی شده در درخواست، قرار دهد تا بازرس بتواند به منظور انجام وظایف خود وارد قلمرو کشور عضو شده و در آنجا بماند. هرگونه روادید مورد درخواست باید حداقل یک سال معتبر بوده و در صورت درخواست برای مدت انتصاب بازرس مورد نظر در کشور عضو تمدید شود.
بازرسیهای بدون اطلاع ( NO-Notice Intspection)
این بازرسیها شامل بازرسیهایی است که بدون اطلاع قبلی در مورد زمان فعالیتها یا مکانهای مورد بازرسی، در یک بازرسی انجام میشود.
در عمل این موضوع، بدان معنی است که کشور و بهرهبردار، زمانی از قصد بازرسان جهت انجام بازرسی مطلع میشوند که بازرسان آژانس به یک سایت وارد شدهاند.
همانطور که خاطر نشان شد این موضوع به طور مشخص مستلزم این است که کشور برای چنین بازرسی، ویزایی را از بازرسان درخواست نكنند یا ویزای ورود مکرر به آنان اعطا نماید.
ماده 83 INFCIRC/153 در زیر بندهای الف، ب، ج مواد مربوط به بازرسیهای عادی غیرمعمول و ویژه را مطرح مي كند.
در ماده 84 نیز به عنوان اقدام تکمیلی اشاره میکند که: «علیرغم مقررات ماده 83، آژانس میتواند به عنوان یک اقدام تکمیلی، بخشی از بازرسیهای معمولی پیرو ماده 80 را بر طبق اصل نمونهبرداری اتفاقی، بدون اطلاع قبلی انجام دهد.»
آژانس متعهد شده است که «هرگاه عملی باشد» و بر اساس برنامهکاری، باید به طور دورهای برنامه کلی بازرسیهای اعلام شده و اعلام نشده خود را با ذکر کلی زمانهای پیشبینی شده جهت بازرسیها را به دولت ایران اعلام كند.
ذکر واژه Whenever Practible نیز به صورت کلی میتواند تفاسیر مختلفی را در مورد امکان اعلام یا عدم اعلام به همراه داشته باشد.
درخصوص مکانهایی که مرتبط با مواد هستهای بوده ولی حاوی مواد هستهای نيستند نیز لزوم اخذ مجوزهای تکمیلی جهت انجام وظیفه آژانس برای بازرسیهای بدون اطلاع قبلی احساس شده که در INFCIRC/153 پیشبینی شده است.
دسترسی به دیگر مکانهای مورد نظر آژانس نیز باید به صورت موضوع و از طریق توافقات داوطلبانه با کشور صورت گیرد که مفهوم بازرسیهای بدون اطلاع به این مکانها مربوط نمیشود.درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-
توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.
نظر
-
بیانیه مشترک ایران و 1+5 در ژنو
ایران و 1+5 در ژنو بیانیه مشترکی منتشر کردند.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، بیانیه مشترک ایران و 1+5 در نشست ژنو به شرح زیر منتشر شد.
هیئت های نمایندگی اعضای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروبایی در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری أسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و ١٦ اکتبر برگزار کردند.
برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢٦ سبتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را بعنوان مبنای مذاکرات ارائه کرد که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) بعنوان مشارکتی مهم در فرأیند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.
اعضای هیئتهای نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند. تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی أعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار شود.
اعضا همچنین موافقت کردند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم های عملی تشکیل جلسه دهند.درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-
توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.
نظر
-
توصیه سرلشکر فیروزآبادی به اوباما
آمریکا از فرصت تاریخی دیپلماسی ایران استفاده کند/این فرصتها همیشگی نیست
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز دیپلماسی عقلانی و مثبت ایران بایستی برگ برنده اوباما در معادلات داخلی و بینالمللی به خصوص در آفریقا و آسیا باشدكسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
مقام ارشد آمریکایی: تاکنون مذاکراتی تا این حد فشرده و دقیق با ایرانیها نداشتیم
یک مقام ارشد دولت آمریکا مذاکرات دو روزه در ژنو را به طرز بیسابقهای فشرده، دقیق و صریح توصیف کرده است.
Tweet
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام عالیرتبه دولتی آمریکا میگوید مذاکرات با ایران هیچگاه تا این حد فشرده و دقیق نبوده است.
دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 ساعتی قبل در ژنو سوئیس پایان یافت. طرفهای شرکتکننده در این مذاکرات، گفتوگوها را بسیار دقیق ارزیابی کردهاند.
این مقام آمریکایی گفته است مذاکرات به طرز بیسابقهای «فشرده، دقیق، صریح و بیپرده» بوده است.
وی با این حال تاکید کرده است که اختلافات هنوز در مورد اینکه چه تحریمهایی باید برداشته شود، وجود دارد.
سید «عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه و مذاکرهکننده ارشد ایران هم بعد از پایان گفتوگوها بر وجود اختلافات تاکید کرد، اما گفت طرفین در مسیری قرار گرفتهاند که میتوانند این اختلافات را برطرف کنند.
دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است در سطح مدیران سیاستی و با حضور «کاترین اشتون» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روزهای 16 و 17 آبان در ژنو برگزار شود.كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
هیگ: امیدوارم مذاکرات هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود/ آمادهایم گام ایران را با گام متناسب پاسخ دهیم
وزیر خارجه انگلیس در واکنش به مذاکرات دو روزه ایران و گروه 1+5، ابراز امیدواری کرد این مذاکرات هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود.
Tweet
به گزارش خبرگزاری فارس، دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 ساعتی قبل در ژنو در حالی پایان یافت که طرفین گفتوگوها را «با جزئیات بیسابقه» توصیف کردهاند. «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در واکنش به این مذاکرات، با صدور بیانیهای ابراز امیدواری کرده است گفتوگوها هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود.
هیگ بار دیگر مدعی شده است که این ایران است که باید گام اول را در روند مذاکرات بردارد. با این حال وی اعلام آمادگی کرده است که 1+5 گامهای ایران را با «گامهایی متناسب» پاسخ دهد.
وی در بخشی از این بیانیه آورده است: من از رویکرد مثبتتری که دولت جدید ایران در مذاکره با 1+5 در ژنو اتخاذ کرد، استقبال میکنم. وزیر خارجه ظریف مبنایی برای مذاکرات ارائه کرد و مباحث جدیای در مورد نگرانیها رد و بدل شد. دیپلماتها برای اولین بار بحثهای واقعیتری در مورد موارد نگرانیهای جدی جامعه بینالملل در مورد برنامه هستهای ایران، با نمایندگان این کشور داشتند.
این بیانیه میافزاید: امیدوارم مذاکرات هرچه زودتر به نتایج عملی منجر شود. لازم است که ایران اولین گام را در برنامهاش بردارد و ما هم آمادهایم در پاسخ گامهای متناسبی برداریم. مهم است که ما همچنان به تحرک مثبتی که در روند مذاکرات رخ داده ادامه دهیم، اما در عین حال نباید از یاد ببریم که برنامه هستهای ایران همچنان در حال پیشرفت است. حجم از زیادی از کارهای دشوار در پیش روست، اما نباید این موقعیت را به هدر بدهیم.
دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است در سطح مدیران سیاستی و با حضور «کاترین اشتون» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روزهای 16 و 17 آبان در ژنو برگزار شود.كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
روسیه: دلیلی برای خوشبینی بیش از حد درباره مذاکرات ژنو وجود ندارد
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که دلیلی برای خوشبینی بیش از حد درباره مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 وجود ندارد.
Tweet
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از پایان نشست 1+5 و ایران در ژنو درباره موضوع برنامه هستهای ایران هشدار داد که دلیلی وجود ندارد که درباره مذاکرات در ژنو بیش از حد خوشبین باشیم.
وی افزود: نتایج بهتر از آن چیزی است که در آلماتی بوده است اما این به معنای تضمین پیشرفت نیست.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: دلیلی برای خوشبینی بیش از حد وجود ندارد چیزها میتواند بهتر انجام شود.
سرگی ریابکوف گفت: فاصله میان مواضعی که توسط ایران و قدرتهای جهانی درباره این موضوع اتخاذ شد را میتوان کیلومترها توصیف کرد در حالی پیشرفتی که حاصل شد را میتوان چند گام دانست.
وی افزود: مهمترین چالش برجسته فقدان درک عمومی درباره نتایج است.
ریابکوف مخصوصا به سطح پایین بی اعتمادی باقی مانده میان دو طرف اشاره کرد.
ریابکوف در ادامه گفت: گفتوگوها مشکل بود گاهی این مذاکرات شدید و گاهی غیر قابل پیش بینی بود. یکی از دلایل، سطح پایین اعتماد دو طرفه بوده است به خصوص در غیاب سطح مورد نیاز اعتماد است.كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
خبر امام جمعه موقت قم: مراقب تاثيرسخنان خود بر مذاكرات هسته اي باشيم
قم – امام جمعه موقت قم و توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: همه بايد از هرگونه سخن و حركتي كه بر سلامت مذاكرات ۱+۵ تاثير بگذارد خودداري كنند
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي روز چهارشنبه در خطبه هاي نماز عيد قربان در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به مذاكرات ايران با ۱+۵، براي تيم مذاكره ايران آرزوي موفقيت كرد.
وي گفت: ما اميدواريم غربي ها در اين مذاكرات ديوار بلند بي اعتمادي را كه رهبر و ملت ايران هشدار داده اند از بين ببرند و صداقت داشته باشند.
سعيدي در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: از مسوولان خدمتگزار دولت نيز انتظار داريم با توجه به شعارها و وعده هايي كه در انتخابات دادند امكانات خود را براي خدمت بيشتر به مردم بسيج كنند.
وي روز عيد قربان را روز اتحاد و برادري ميان مسلمانان جهان اسلام ذكر كرد و گفت: در دهه ولايت بايد تلاش كنيم پيوند و بيعت خود را با اهل بيت(ع) مستحكم تر كنيم.
سعيدي با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره عظيم حج گفت: ايشان خواستار اتحاد و برادري مسلمانان و شناخت دشمن در برابر وحدت مسلمانان شده و موظف به عمل به فرموده ايشان هستيم.كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
كارشناس آمريكايي: ايران و آمريكا دو بازيگر مهم هستند كه بايد با هم تعامل كنندكسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
در پاسخ به ایسنا
عراقچی: 1+5 چارچوب پیشنهاد ایران را پذیرفت
» سرویس: سياسي - انرژي هستهيي
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴
یک عضو تیم مذاکره کننده هستهیی کشورمان با بیان این که هنوز اختلافات بین ایران و 1+5 در جزییات وجود دارد، تصریح کرد: 1+5 با شکل و چارچوب طرح ایران موافقت کرد.
به گزارش خبرنگار انرژی هستهیی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به ژنو، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اظهار کرد: این تفاهم کلی وجود دارد که خواسته اصلی طرفها نباید مانع از اصول توافق احتمالی در آینده شود.
او ادامه داد: ما یک هدف مشترک میتوانیم تعریف کنیم و آن این است که از ماهیت صرفا صلحآمیز هستهیی ایران اطمینان حاصل کنیم از جمله غنیسازی.
عراقچی درباره زمانبندی مورد نظر ایران در طرح پیشنهادی به 1+5 گفت: ما برای رسیدن به اتمام مذاکرات در صورت وجود حسن نیت اراده کامل در یک فاصله سه یا شش ماه میتوانیم مذاکرات را پشت سر بگذاریم.
وی درباره حضور کارشناس تحریم در هیات آمریکایی تاکید کرد: یکی از نشانههای مثبت بودن آنها همین است که آمادگی دارند برای رفع تحریمها وارد مذاکرات شوند.
مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در پاسخ به ایسنا گفت: ما هنوز راه طولانی در پیش داریم تا به یک توافق مشترک برسیم. از نظر ما باید مسایلی که در پیشنهاد است در نظر گرفته شود.
او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که گفته شده است پیشرفت محدودی در مذاکرات روز دوم صورت گرفته است؟ اظهار کرد: هیچ کس انتظار ندارد در یک جلسه پیشرفت قابل ملاحظهای صورت گیرد. برای آنها همه چیز جدید بود و احساس کردند که در طرف ایرانی جدیت است و همین که با کلیات پیشنهاد ایران برخورد مناسب و مثبتی کردند پیشرفت قابل ملاحظهای است. این که در مواد مذاکراتی هم پیشرفت داشته باشیم نه ما و نه آنها انتظار چنین چیزی را نداشتیم.
معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که آنها نخواستند قبل ار وارد شدن به بحث اهداف مشترک یعنی مرحله اول پیشنهاد ایران، ابتدا گام اقدامات اعتمادساز مدنظرشان از جمله تعلیق غنیسازی و تعلیق فردو و آب سنگین اراک و یا انتقال مواد هستهیی در ازای رفع برخی تحریمها برداشته شود؟ خاطرنشان کرد: نمیتوان قبل از گام اول، گام دوم را برداشت. این که گام اول چطور باشد منوط به مذاکرات است.
وی تاکید کرد: تحریمها مشکلاتی برای ملت ایران داشته است اما آنقدر قوی نبوده که از حقوق خود دست بکشیم و اتفاقا مردم را در رسیدن به حقوقشان محکمتر کرده و ما از حقوق خود دست نمیکشیم. ما فکر میکنیم میتوان با حفظ حقوق، نگرانیهای معقول را رفع کرد. ما آماده اعتمادسازی هستیم و اعتمادسازی از نظر ما یعنی رفع تحریمها.كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
-
گزارش ایسنا از ژنو /40/
/کامل/ظریف:گامها متوازن نباشد اعتمادسازی رخ نمیدهد/کارشناسان تحریم به تیم اضافه میشوندكسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
نظر
نظر