کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات دستورالعمل تولید خودروهای برقی و هیبریدی، گفت: با وجود تمدید مذاکرات هستهای، خودروسازان مطرح دنیا هفته آینده به ایران خواهند آمد و مقدمات همکاری خودروسازان داخلی و خارجی فراهم خواهد شد. خبرگزاری مهر
حضور خودروسازان ۲۵ کشور در همایش صنعت خودرو ایران قطعی شد تاکنون شرکت های خودروسازی و قطعه سازی از ۲۵ کشور جهان از جمله آلمان، ایتالیا، ژاپن برای حضور در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران اعلام آمادگی کرده اند.
به گزارش ساری نیوز به نقل از تسنیم، نمایندگان شرکت های خودروسازی و قطعه سازی از 25 کشور جهان برای حضور در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران اعلام آمادگی کرده اند.
نمایندگان تمام شرکت های مذکور که در 10 آذرماه امسال به ایران می آیند در سطح مدیران عامل، قائم مقام و .. خود برای حضور در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران ثبت نام کرده اند.
براساس این گزارش، حضور مدیران شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی از کشورهای آلمان، هند، ایتالیا، چین، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، نیجریه، سوئیس، ترکیه، سوئد، بلژیک، اتریش، امارات متحده عربی، اسپانیا، قزاقستان، روسیه، کانادا، پرتغال، کوبا، اوکراین، عربستان، سودان و تایوان برای حضور در این همایش قطعی شده است.
همچنین تعداد مهمانان خارجی که در این همایش حضور خواهند یافت از 400 نفر عبور کرده و نشان از اهمیت بازار و صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران در سطح منطقه است.
در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو، ضمن بررسی سند استراتژی صنعت خودرو، نسبت به نحوه حضور و همچنین پیش نیازهای جلب سرمایه گذاری در این بخش از صنعت، بحث و بررسی خواهد شد.
محورهای اصلی این کنفرانس، معرفی وضعیت موجود صنعت خودرو، چشم انداز، اهداف و سیاست های صنعت خودرو، فرصت های سرمایه گذاری در کشور، سیاست ها و قوانین برای جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین دیدگاه ها و انتظارات سرمایه گذاران خارجی خواهد بود که مدیران ارشد بخش های دولتی و خصوصی داخلی و همچنین شرکت های معتبر و تشکل های بین المللی از سخنرانان کلیدی این همایش خواهند بود.
انتهای پیام/
ای لولی بربط زن ! تو مست تری یا من ................ ای پیش چو تو مستی، افسون من افسانه ( مولانا )
توافق هستهای سال گذشته اگرچه لغو تحریمهای صنعت خودرو از سوی غرب را به همراه داشت، اما لغو این تحریمها دلیلی بر ادامه همکاری شرکای خارجی خودروسازان با آنها نشد. طرفهای خارجی خودروسازان که در واقع شرکای سالیان گذشته آنها بودند، شرط همکاری خود با صنعت خودرو ایران را رسیدن به توافق جامع هستهای عنوان کردند تا ریسک همکاری خود با خودروسازان کشور را به صفر برسانند. حال یک سال انتظار برای به دست آمدن نتیجهای قطعی از مذاکرات هستهای در شرایطی پشت سر گذاشته شد که کسب نتیجهای قطعی از مذاکرات دوشنبه شب گذشته ،بار دیگر به آینده موکول شده است . ادامه پیدا کردن مذاکرات هستهای (تا اسفند امسال بهصورت خوشبینانه و تیرماه سال آینده در شرایطی بدبینانهتر) برای رسیدن به توافقی نهایی در حالی مورد موافقت کشورهای مذاکرهکننده قرار گرفته است که امضا قرارداد همکاری خودروسازان با شرکای خارجی با توافق جامع هستهای گره خورده است . خودروسازان طی یک سال گذشته با توجه به شرط توافق کامل از سوی طرفهای خارجی، در حال رایزنی و مذاکره با شرکای احتمالی غربی خود بودند تا در صورت توافق هستهای کار دیگری جز امضای قرارداد باقی نمانده باشد. حال با تمام این تفاسیر و در شرایطی که یک گام دیگر برای رسیدن به توافق هستهای برداشته شده است، همکاری خودروسازان و شرکای خارجی آنها چه سرنوشتی خواهد داشت؛ انتظاری دیگر تا اسفند امسال یا تیرماه سال آینده یا آغاز همکاری با تکیه به شرایط مثبتی که ایجاد شده است؟ سوال یاد شده در شرایطی مطرح است که یک کارشناس مسائل اقتصادی عقیده دارد تمدید مذاکره اخیر با دفعات قبل قابل مقایسه نیست. سعید لیلاز عقیده دارد تمدید هفتماهه مذاکرات چیزی فراتر از «تمدید مذاکرات» است و به منزله «توافقی اولیه» به شمار میرود. او میگوید: در اینکه تحریمها شکسته شده است شکی وجود ندارد زیرا هر دو طرف مذاکره به خوبی دریافتهاند که بازگشت به عقب بسیار دشوار خواهد بود به این ترتیب تردیدی وجود ندارد که فضای دیپلماتیک، قوانین بینالمللی و روابط شرکتهای خارجی با ایرانیها بهتر خواهد شد و شرکتهای خودروسازی نیز از این فضا مستثنی نخواهند بود. لیلاز با اشاره به اینکه مدت زمان لغو تحریمها یکی از موارد اختلاف ایران و کشورهای 1+5 بوده است میگوید: این فرصت هفتماهه در واقع به نوعی زمانی خواهد بود که پیش از رسیدن به توافقی نهایی و قطعی در انتهای هفتماهه در نظر گرفته شده، تحریمهای بینالمللی علیه ایران به تدریج حذف شوند . این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این نکته که بازار خودرو ایران از معدود بازارهای کشور است که ابعاد جهانی دارد، تاکید میکند: بازار خودروی ایران با ظرفیت جذب بین یک و نیم تا دو میلیون دستگاه خودرو در سال یک بازار با مقیاس جهانی است که قطعا خودروسازان زیادی برای ورود به آن تمایل دارند. لیلاز عقیده دارد تا هفت ماه آینده قطعا شاهد ورود طرفهای خارجی به ایران خواهیم بود . اما مدیرعامل ایرانخودرو در پاسخ به این سوال که عکسالعمل طرفهای خارجی خودروسازان به توافق دو مرحلهای هستهای چه خواهد بود، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» میگوید: تا آنجا که اطلاع دارم صنعت خودرو در کنار صنایعی مانند نفت و پتروشیمی در روند مذاکرات مورد بحث طرفین بوده است، اما برای اینکه بگوییم پس از این توافق دو مرحلهای چه اتفاقی در انتظار صنعت خودرو خواهد بود کمی زود است.هاشم یکهزارع در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات خودروسازان برای چگونگی همکاری با طرفهای خارجی پس از لغو تحریمها همچنان در جریان است، میگوید: باید زمان بیشتری از توافق فعلی هستهای بگذرد تا ببینیم چه واکنشی از طرفهای خارجی دریافت خواهیم کرد . پیشبینی زود هنگام سرنوشت قراردادهای همکاری خودروسازان با طرفهای خارجی اگرچه از سوی سایر کارشناسان نیز مطرح میشود، اما در عین حال پیشبینی غالب، شکل گرفتن همکاریها در کوتاهمدت است . معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران در این زمینه عنوان کرده که با وجود تمدید مذاکرات هستهای، خودروسازان مطرح دنیا هفته آینده به ایران خواهند آمد و مقدمات همکاری خودروسازان داخلی و خارجی فراهم خواهد شد. محسن صالحینیا در ادامه به قراردادهای همکاری مشترک که میان خودروسازان داخلی و خارجی تدوین شده است اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این قراردادها منوط به برداشتن برخی از محدودیتها است. صالحینیا همچنین با اشاره به پا برجا بودن تحریمهای بانکی، این تحریم را مانعی برای حضور خودروسازان خارجی دانست و گفت: بهنظر میرسد به زمان نیاز داریم تا بتوانیم با چانهزنی روی برخی مسائل، تحول حاصل کنیم . شرکای خارجی در راه ایران مدیر توسعه استراتژیهای پشتیبانی و وظیفه ای سایپا با اشاره به آغاز تولید محصولات کیا موتورز در سایپا و همچنین انجام سفارشگذاری برای خودروهای سنگین ولوو به دنیایاقتصاد میگوید: کیا موتورز خودروسازی است که با آمریکا نیز همکاری دارد، اما با وجود نهایی نشدن نتایج مذاکرات هستهای همکاری خود را با سایپا به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ ایرانی آغاز کرده است، تولید محصولات ولو و نیز طبق برنامهریزِیها از اسفند امسال آغاز خواهد شد. حسن قرهئی در ادامه میگوید: با توجه به اینکه در این مرحله از توافق هستهای همکاری برخی طرفهای خارجی با خودروسازان ایرانی آغاز شده است، بهنظر میرسد سایر خودروسازان نیز با یک فاصله زمانی همکاری خود را با خودروسازان آغاز کنند . اما در حالی که خودروسازانی مانند کیا موتورز و ولوو همکاری خود را با خودروسازان ایرانی آغاز کردهاند، شرکای استراتژیک خودروسازان مانند پژو و رنو نسبت به توافق دو مرحلهای هستهای چه واکنشی نشان خواهند داد؟ قرهئی در پاسخ به این سوال میگوید: خودروسازانی که در شرایط فعلی ریسک ورود به ایران را میپذیرند قطعا در آینده نیز سهم بیشتری از بازار خودرو ایران خواهند داشت در چنین شرایطی قاعدتا خودروسازی مانند رنو که برای کل صنعت خودرو ایران شریکی استراتژیک به شمار میرود چنانچه ورود خود به ایران را به تعویق بیندازد سهم کمتری از بازار خواهد داشت. اما یک مدیر ارشد در صنعت خودرو نیز با اشاره به اینکه طولانی شدن روند مذاکرات به نوعی به این معناست که تحریمها پلهپله لغو خواهند شد، به «دنیایاقتصاد» میگوید: بهنظر میرسد در حال حاضر فضا صرفا بهتر شده است زیرا بهنظر میرسد شریکهای خارجی باز هم امضای قرارداد را به نهایی شدن نتایج مذاکرات موکول کنند. این مدیر ارشد در صنعت خودرو عقیده دارد در شرایط فعلی ممکن است شاهد ورود یک یا دو خودروساز خارجی به صنعت خودرو باشیم که به معنای محدودیت انتخاب خودروسازان برای همکاری با یک شریک خارجی خواهد بود در حالیکه اگر تمام گزینههای مطرح برای همکاری وارد کشور میشدند، خودروسازان با چشمانداز بهتری میتوانستند همکار آینده خود را انتخاب کنند. در این میان برگزاری دومین همایش بینالمللی صنعت خودرو در دهم آذرماه امسال نیز میتواند فرصتی برای بررسی بیشتر شرکای خودروسازان باشد؛ اما این مدیر ارشد عقیده دارد «با توجه به نهایی نشدن نتایج مذاکرات هستهای، ممکن است امسال نیز این همایش صرفا برگزار شود و منجر به عقد قرارداد همکاری با خودروسازان مطرح خارجی نشود.» اما چنانچه تا هفت ماه آینده هیچ کدام از شریکهای مورد نظر خودروسازان حاضر به عقد قرارداد نشوند، صنعت خودرو با چه شرایطی همراه خواهد شد؟ قرهئی در پاسخ به این سوال میگوید: خودروسازان به هر حال با رشد تولید همراه خواهند بود؛ زیرا آنها از سال گذشته تا کنون تقریبا از بخشی از بحران خارج شدهاند و مشکلی برای تولید ندارند. او در ادامه میگوید: از ابتدای امسال متوسط تولید خودروسازان تا 50 درصد بالا رفته است، قیمتها منطقیتر شدهاند و حاشیه زیان خودروسازان به نسبت کمتر شده است؛ بنابراین خودروسازان در صورت عدم حضور شرکای خارجی تا هفت ماه آینده از نظر تیراژ تولید با مشکلی مواجه نخواهند بود بلکه از نظر سطح کیفی و تکنولوژی تولید اندکی با مشکل همراه خواهند شد؛ زیرا به هر حال از تکنولوژی روز دنیا فاصله خواهند داشت . لیلاز نیز در این زمینه میگوید: در حال حاضر خودروسازان برای تولید مشکلی ندارند و ادامه راه آنها صرفا به رفع تحریمها و ورود خارجیها بستگی ندارد؛ زیرا هم خودروسازان و هم شرایط کلی اقتصاد و فضای کسب و کار کشور در شرایط بهتری قرار دارد. او در ادامه تاکید میکند: اتفاقا این فضا به نفع خودروسازان خواهد بود؛ زیرا طرفهای خارجی به خوبی درخواهند یافت که حضور آنها برای خودروسازان تعیینکننده نیست و در اینجا خودروسازان هستند که میتوانند در انتخاب نوع همکاری خود، با قدرت بیشتری وارد گفتوگو شوند.
تاريخ تنظيم: چهارشنبه 5 آذر ماه 1393 - 9:48
نوبت به خودرو رسید
اینبار مقاومت 330 شکسته میشه
و از شنبه صف خریذه
خدا خواست و ما توانستیم
تمام مطالب نوشته شده توسط بنده نظرات شخصی است که میتواند اشتباه باشد پس به استناد مطالب من به هیچ عنوان سهمی را نخرید. فقط با بررسی خودتان معامله کنید
استقبال مردم از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا به گزارش سایپا نیوز، حسین کاظمی- مدیر بازایابی و پیشبرد فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا از استقبال طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت سایپا خبر داد و گفت: این طرح در فاز اول برای آن دسته از متقاضیانی است که طی سه سال گذشته خودروی خود را اسقاط کرده اند.
وی افزود: در هفته اول برگزاری این طرح استقبال چشمگیری از سوی مشتریان صورت گرفته به نحوی که آمار ثبت نام فراتر از حد انتظار بوده است.
کاظمی در خصوص تحویل خودرو به ثبت نام شدگان گفت: به نفراتی که در هفته گذشته مراحل ثبت نام خود را تکمیل کرده اند خودروهای جایگزین اختصاص داده شده و لذا با توجه به اینکه ملاک تحویل خودرو تاریخ ثبت نام می باشد لذا مشتریان می بایست هرچه سریعتر به نمایندگی های مجاز گروه خودروسازی سایپا جهت تحویل مدارک و ثبت نام مراجعه نمایند.
وی آغاز فاز دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را در نیمه دوم آذرماه سال جاری دانست و گفت: آن دسته از متقاضیانی که هنوز خودروهای خود را اسقاط ننموده اند می توانند از نیمه دوم آذر ماه اقدام به ثبت نام نمایند.
مدیر بازایابی و پیشبرد فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در خصوص شرایط این طرح نیز تصریح کرد: سقف تسهیلات به میزان صد و بیست میلیون ریال و با مدت زمان بازپرداخت 48 ماهه با شرایط ویژه و بدون ضامن است همچنین ارزش اسقاط خودروی اسقاط شده بر اساس مصوبات موجود 25 میلیون ریال محاسبه می شود.
وی خاطر نشان کرد: خودروهای جایگزین از خانواده ایکس 100(انواع پراید) ، خانواده ایکس200( تیبا) و وانت 151 است و وانت نیسان زامیاد نیز متعاقبا به خودروهای جایگزین اضافه خواهد شد.
کاظمی تصریح کرد: متقاضیان جهت استفاده از شرایط مناسب تحویل خودروی جایگزین و جلوگیری از هرگونه سو استفاده های احتمالی صرفا به نمایندگی های مجاز فروش گروه خودروسازی سایپا مراجعه کنند.
احتمال نهایی شدن مذاکرات ایران با خودروسازان خارجی
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
دبیر دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران از احتمال نهایی شدن برخی مذاکرات بین خودروسازان داخلی و خارجی در حاشیه این همایش خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساسان قربانی در یک نشست خبری درباره تاثیرات تمدید مذاکرات ایران و 1+5 بر دومین همایش بین المللی صنعت خودرو اظهار کرد: تمدید مذاکرات هستهای اقدام مثبتی است و صنعتگران به آینده امیدوارند.
وی با بیان اینکه احتمال بالایی وجود دارد که برخی مذاکرات خودروسازان داخلی و خارجی در حاشیه همایش صنعت خودرو نهایی شود، خاطر نشان کرد: تمدید مذاکرات امیدواریم به حل مشکلات بانکی و برخی از دیگر مشکلات را افزایش داده و تاثیر مثبتی بر روند اجرای همایش دارد.
دبیر دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران ادامه داد: این همایش با سخنرانی معاون اول رییس جمهوری آغاز و با جمع بندی وزیر صنعت، معدن و تجارت پایان می یابد.
قربانی افزود: قائم مقام رنو و رییس کل منطقه آسیا، هندوستان و خاورمیانه این شرکت و همچنین قائم مقام پژو سیتروئن و نمایندهای از مراکز علمی آلمان از جمله سخنرانان این همایش خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این همایش مشاور آلمانی مرکز در دست احداث تست خودرو ایران نیز سخنرانی خواهد کرد، تصریح کرد: نماینده انجمن قطعه سازان فرانسه نیز از دیگر سخنرانان در این همایش خواهد بود.
قربانی ادامه داد: در این همایش برنامههای صنعت خودرو ایران و همچنین برنامههای تدوین شده در زمینه میزان صادرات خودرو و قطعات تا سال 1404 ، برای مهمانان تشریح خواهد شد.
دبیر دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران افزود: تاکنون حضور 17 سفیر خارجی ازجمله سفرای آلمان، فرانسه وایتالیا در این همایش قطعی شده و آنها گزارش خود از این همایش را به مسوولان ارشد کشورشان ارائه خواهند ضمن آن که در حاشیه این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسوولان مرتبط مذاکراتی با مهمانان خارجی خواهند داشت.
وی درباره حضور شرکتهای آمریکایی دراین همایش اظهار کرد: پیش از این شرکتهای آمریکایی با ما تماس گرفته و ابراز تمایل کرده بودند که در صورت نهایی شدن مذاکرات هستهای در این همایش شرکت کنند اما پس از تمدید مذاکرات، عذرخواهی کرده و ابراز امیدواری کردند که در همایش سال آینده حاضر شوند.
قربانی در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی رییس انجمن جهانی خودروسازان در همایش صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ما از وی دعوت کردیم اما مقداری مشغله داشته و ترجیح دادیم در زمینه سخنرانان نسبت به سال گذشته تنوع ایجاد کنیم بنابراین رییس انجمن جهانی خودروسازان در این همایش حضور نخواهد داشت.
دبیر دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران تصریح کرد: تاکنون حضور بیش از 500 مهمانان خارجی از 30 کشور دنیا دراین همایش قطعی شده است.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
در پاسخ به مهر مطرح شد؛
آینده قراردادهای خارجی خودروسازان با تمدید مذاکرات هستهای
خودرو های لوکس
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه مسائل ناشی از تحریمهای مالی در ایران همچنان سد راه انعقاد قرارداد میان خودروسازان خارجی با ایرانیها است، گفت: امیدواریم در مرحله اول مذاکرات که دهم اسفندماه صورت میگیرد، تحریمهای مالی لغو شود.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ارایه خواهد شد،
وی با تاکید بر اینکه از دومین همایش بین المللی صنعت خودرو استقبال قابل توجهی از سوی شرکت های خودروساز خارجی صورت گرفته است، اظهار داشت: بیشترین مهمانان دعوت شده به این همایش از فرانسه با 70 مهمان، چین با 62 مهمان، ترکیه با 58 مهمان، کره جنوبی با 47 مهمان، ژاپن با 37 مهمان، آلمان با 31 مهمان و ایتالیا با 21 مهمان هستند.
وی تصریح کرد: از طرف شرکت های خودروسازی آمریکا برای حضور در این همایش اعلام آمادگی شد و گفتند اگر مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه نهایی برسد در این همایش شرکت می کنند اما با توجه به تمدید این مذاکرات، آنها اعلام کردند که در همایش بعدی صنعت خودرو شرکت خواهند کرد.
قربانی برگزاری این همایش را یک اتفاق بزرگ بین المللی برای صنعت خودروی کشور دانست و گفت: سخنرانان مهمی از کشورهای فرانسه، آلمان، چین و ژاپن در این همایش به ارایه مطلب می پردازند
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
توافق هستهای سال گذشته اگرچه لغو تحریمهای صنعت خودرو از سوی غرب را به همراه داشت، اما لغو این تحریمها دلیلی بر ادامه همکاری شرکای خارجی خودروسازان با آنها نشد. طرفهای خارجی خودروسازان که در واقع شرکای سالیان گذشته آنها بودند، شرط همکاری خود با صنعت خودرو ایران را رسیدن به توافق جامع هستهای عنوان کردند تا ریسک همکاری خود با خودروسازان کشور را به صفر برسانند. حال یک سال انتظار برای به دست آمدن نتیجهای قطعی از مذاکرات هستهای در شرایطی پشت سر گذاشته شد که کسب نتیجهای قطعی از مذاکرات دوشنبه شب گذشته ،بار دیگر به آینده موکول شده است . ادامه پیدا کردن مذاکرات هستهای (تا اسفند امسال بهصورت خوشبینانه و تیرماه سال آینده در شرایطی بدبینانهتر) برای رسیدن به توافقی نهایی در حالی مورد موافقت کشورهای مذاکرهکننده قرار گرفته است که امضا قرارداد همکاری خودروسازان با شرکای خارجی با توافق جامع هستهای گره خورده است . سعید لیلاز، اقتصاددان عقیده دارد تمدید هفتماهه مذاکرات چیزی فراتر از «تمدید مذاکرات» است و به منزله «توافقی اولیه» به شمار میرود. او میگوید: در اینکه تحریمها شکسته شده است شکی وجود ندارد زیرا هر دو طرف مذاکره به خوبی دریافتهاند که بازگشت به عقب بسیار دشوار خواهد بود به این ترتیب تردیدی وجود ندارد که فضای دیپلماتیک، قوانین بینالمللی و روابط شرکتهای خارجی با ایرانیها بهتر خواهد شد و شرکتهای خودروسازی نیز از این فضا مستثنی نخواهند بود.
كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.
حجم بالای معاملات این گروه نشان از حمله سهامداران به این گروه برای خرید در قیمتهای پایینتر بود..... این استقبال میتونه پیام آور صحت ورود ارزهای خارجی به بازار سرمایه ایران باشه خصوصا در این گروه!!!
سال گذشته و بعد از نخستين توافق ژنو و لغو تحريمهاي غربي عليه ايران فضاي تجارت خارجي ايران وارد فاز جديدي شد و شركتهاي خارجي كه طي يكي دو سال پيش براي ورود به ايران با كارت قرمز مواجه ميشدند، از تمايل خود براي حضور در ايران و حتي سرمايهگذاري در صنايع مختلف خبر دادند.
بر اين اساس بود كه در نخستين رويداد، بعد از اين توافق متوليان خودروسازي ايران با برگزاري همايشي برنامههاي خود براي آينده صنعت خودروي ايران را تشريح كردند و نشان دادند كه صنعت خودروي ايران هنوز هم با روي گشاده از برندهاي خودرويي خارجي استقبال ميكند.
در آن زمان حضور چشمگير خودروسازان خارجي از اروپايي و آسيايي گرفته تا برخي برندها كه حضورشان در ايران بعيد به نظر ميرسيد، موجب شد تا بارقه اميد در صنعت خودروي ايران بدرخشد و اميدها به روزگار خوش اين صنعت افزايش يابد. در آن زمان حتي ميشد تعجب را در ديدگان خودروسازان ايراني ديد؛ آن زمان كه رييس انجمن جهاني خودروسازان به ايران آمد و در اين همايش سخنراني كرد.
به هر حال امروز يك سال از آن روز ميگذرد و هياتهاي مختلف تجاري و اقتصادي مختلفي به ايران آمده و رفتهاند وي هنوز آن طور كه بايد و شايد قرارداد جدي با خودروسازان منعقد نشده است- البته اگر حضور آلمانها در كيلومتر ١٤ را ناديده بگيريم- با اين حال طرف ايراني هم از اين فرصت جديد استفاده كرده است و براي حضور برندهاي مختلف ديگر به فكر اعطاي امتيازهاي خاص نيست و به تازگي از پيششرطهايي سخن ميگويد كه نشان ميدهد؛ ايران ديگر حياط خلوت برندهاي خارجي براي امتيازگيري نيست.
با اين حال گويا همين شرط و شروطها هم نتوانسته، براي برندهاي خودرويي جهان به عنوان مانع محسوب شود و دومين همايش صنعت خودرو ايران با حضور گسترده هياتهاي خارجي مواجه شده است.
حضور هيات ٧٠ نفري مديران خودروساز و قطعهساز فرانسوي كه هماكنون نيز صدرنشين بيشترين تعداد قراردادهاي خودرويي هستند، در هيات ٦٢ نفر از چين، ٥٨ نفر از تركيه، ٤٧ نفر از كره، ٣٧ نفر از ژاپن، ٣١ نفر از آلمان و ٢٤ نفر از ايتاليا نشان ميدهد كه صنعت خودروي دنيا براي حضور در ايران نقشهها كشيده است.
حال بايد منتظر ماند و ديد گره كور همكاريهاي خودرويي ايران با اين برندها چه زماني باز خواهد شد و آيا دومين همايش بينالمللي صنعت خودرو كه در هفته آينده برگزار ميشود ميتواند اين گره را كمي باز كند.
در اين رابطه، ساسان قرباني، سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو با بيان اينكه مسائل ناشي از تحريمهاي مالي در ايران همچنان سد راه انعقاد قرارداد ميان خودروسازان خارجي با ايرانيها است، ميگويد: «اميدواريم در مرحله اول مذاكرات كه دهم اسفندماه صورت ميگيرد، تحريمهاي مالي لغو شود. بدون شك ارتباطات مالي يكي از مهمترين و اصليترين موضوعاتي است كه در صنعت خودرو وجود دارد. يك توليدكننده داخلي يا يك قطعهساز داخلي، هزينههاي مضاعفي را ناشي از تحريم مالي متحمل ميشود و همين امر باعث شده تا به راحتي نتواند مانند تمامي رقباي خود، فعاليت داشته باشد.»
وي ميافزايد: «در مرحله اول پيشبيني شده است كه مذاكرات ايران با ١+٥ روز دهم اسفندماه انجام شود كه اميدواريم اين مذاكره، به لغو تحريمهاي مالي عليه ايران منجر شود اما بسياري از قراردادهايي كه در صنعت خودرو و قطعهسازي كشور منعقد ميشود، دوره مذاكره طولاني دارد و اگر در مورد يك محصول، قرار باشد پروژهيي آغاز شود كه منجر به طراحي پلتفرم و توليد خودرو شود، به طور قطع زمانبري، طولانيتر خواهد شد. وقتي طرف خارجي، افق را روشن ببيند، اقدام به انجام مذاكره كرده و مسير مذاكره را طي ميكند تا با برداشتن موانع، به سرعت قرارداد را وارد فاز انعقاد و عملياتي شدن كند. بنابراين اين اميدواري وجود دارد كه طرفين به اين اجماع برسند كه مذاكره مثبت بوده است. البته گاهي مذاكره براي انعقاد يك قرارداد دو تا سه سال به طول ميانجامد ولي اجرا به سرعت انجام ميگيرد.»
به گفته قرباني، «بازار منطقه خاورميانه، يك بازار مناسب است كه در اين منطقه، تنها كشوري كه پتانسيل مناسبي براي توليد خودرو به لحاظ زيرساختي و نيروي انساني دارد، ايران است بنابراين استقبال زيادي از انعقاد قرارداد با ايران صورت گرفته است؛ ولي به دليل برخي مسائل ناشي از تحريم، اين مذاكرات همچنان ادامه دارد.»
سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو معتقد است: «البته برنامهريزيها براي برگزاري اين كنفرانس به گونهيي بود كه تا حدود زيادي اين كنفرانس مستقل از نتيجه مذاكرات ايران با ١+٥ باشد و به نحوي برنامهها تدوين شود كه مذاكرات روي اتفاقات اين همايش و حضور مهمانان موثر نباشد؛ اما اگر هم مذاكرات به نتيجه مثبت ميرسيد، به طور قطع تاثير بيشتري روي حضور خارجيها در ايران داشت.»
قرباني همچنين در خصوص احتمال انعقاد قرارداد ميان خودروسازان داخلي با خارجيها در دهم آذرماه، ميگويد: «بسياري از خودروسازان ايراني مذاكرات خود را با طرفهاي خارجي شروع كردهاند و برخي صحبتها به مراحل پاياني خود رسيده است و بنابراين دور از ذهن نيست كه در اين روز، مذاكرات به نتيجه رسيده و نهايي شود. دهم آذر ماه، برندهاي قديمي و جديدي كه در صنعت خودروي ايران حضور داشته و خواهند يافت، به ايران ميآيند و اين فرصتي براي مديران ارشد شركتهاي خودروساز و مسوولان صنعتي و اقتصادي كشور است كه ملاقاتهايي را با آنها شكل دهند؛ اما پيام ما اين است كه صنعت خودروي ايران قابليت اين را دارد كه محصولات جديد را به بازارهاي جهاني عرضه كند و پايگاهي براي توليد محصولات جديد خودروسازان خارجي در منطقه باشد.»
وي همچنين از ارايه سند استراتژي صنعت خودرو به صورت يك كتابچه به مهمانان دومين كنفرانس بينالمللي خودرو خبرداد.
امريكاييها به ايران نميآيند
قرباني با بيان اينكه با روشن شدن نتيجه مذاكرات ١+٥، شركتهاي امريكايي از حضور در ايران براي اين كنفرانس منصرف شدهاند، ميگويد: «البته احتمال دارد كه برخي نمايندگان آنها حضور يابند.
از طرف شركتهاي خودروسازي امريكا براي حضور در اين همايش اعلام آمادگي شد و گفتند اگر مذاكرات ايران و ١+٥ به نتيجه نهايي برسد در اين همايش شركت ميكنند اما با توجه به تمديد اين مذاكرات، آنها اعلام كردند كه در همايش بعدي صنعت خودرو شركت خواهند كرد.» وي در پاسخ به اين سوال كه آيا وزارت صنعت، با لحن جدي به خودروسازان خارجي براي مشاركت پايدار با ايران و عدم تكرار تجربه تلخ خودروسازان داخلي با پژو و رنو فرانسه تذكر خواهد داد، ميافزايد: «يكي از محورهايي كه احتمالا از سوي معاون اول رييسجمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح خواهد شد، تاكيد بر همين موضوع است.»
٤٠درصد مشاركت شرط خوبي است
قرباني همچنين در خصوص حداقل ٤٠ درصد ساخت داخل به عنوان يكي از شروط همكاريهاي خارجي معتقد است: «اين موضوع ضمن آنكه در شوراي سياستگذاري خودرو مطرح است به عنوان يك شرط حداقلي براي همكاري با شركاي خارجي در نظر گرفته شده و همچنين اين مساله خواست همه كساني است كه توسعه صنعت خودروي كشور را خواهان هستند.»
اين فعال حوزه صنعت خودرو با بيان اينكه كشوري كه صنعت قطعه سازي پويا و فعالي نداشته باشد، نميتوان به آن يك خودروساز گفت، تصريح ميكند: «يكي از مزيتهاي ايران داراي بودن صنعت قطعهسازي فعالي است كه هم اكنون با دو شركت خودروساز بزرگ كشور همكاري ميكنند. موضوع ٤٠ درصد ساخت داخل در همكاريهاي خارجي از جمله برنامههاي وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار ميرود ضمن آنكه اين امر در طول برگزاري همايش پيگيري خواهد شد.»
قرباني با بيان اينكه برگزاري اين همايش فرصتي براي همه فعالان صنعت خودرو چه در داخل و چه در خارج به شمار ميآيد، ادامه ميدهد: «در اين همايش فرصتي براي مسوولان و دستاندركاران صنعت خودروي كشور فراهم خواهد شد تا با شركتهاي خودروساز خارجي ملاقات كرده و فضاي رقابتي موجود در بازار ايران را براي آنها تشريح كنند. پيام صنعت خودروي كشور در اين همايش آن است كه اين قابليت را دارد تا در همكاري مشترك و توليد محصولات به يك پايگاه ساخت و صادرات خودرو تبديل شود.»
١٧سفير در يك همايش
وي همچنين با اشاره به حضور ٧٠ فعال عرصه خودرو و قطعهسازي از فرانسه، ٦٢ نفر از چين، ٥٨ نفر از تركيه، ٤٧ نفر از كره، ٣٧ نفر از ژاپن، ٣١ نفر از آلمان و ٢٤ نفر از ايتاليا در دومين همايش بينالمللي صنعت خودرو ميگويد: «مهماناني از تايوان، امارات، اتريش، اسپانيا، سوئد، روسيه، پرتغال، اوكراين، عربستان، امريكاي شمالي، نيجريه، بلژيك، كوبا، مالزي، روماني، قراقستان و بلغارستان نيز حضور خواهند يافت. ١٧ سفير كشورهاي خارجي در ايران در اين كنفرانس بينالمللي حضور خواهند داشت و در حاشيه اين كنفرانس، هفت اتاق مذاكره خصوصي فعال خواهد بود كه محلي براي مذاكره شركتهاي خودروساز ايراني با خارجيها و ملاقاتهاي معاون اول رييسجمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت است.»
ای لولی بربط زن ! تو مست تری یا من ................ ای پیش چو تو مستی، افسون من افسانه ( مولانا )
نظر