اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • ایرج اکبری
    عضو فعال
    • Dec 2011
    • 10934

    #3286
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    تاریخ خبر: 12/06/1394 | ساعت: 15:34|

    با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت:

    ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو تشکیل می شود
    تهران- ایرنا- سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو با مشارکت کلیه دینفعان این صنعت را صادر و معاونت امور صنایع این وزارتخانه را مسئول پیگیری وظایف محوله تعیین کرده است .

    ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو تشکیل می شود
    به گزارش روز پنج شنبه گروه اقتصادی ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، ساسان قربانی با اشاره به برگزاری سی و سومین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور تمامی اعضاء به اهم موضوعات مطرح شده در این جلسه پرداخت.
    وی با اشاره به آمار و وضعیت تولید خودرو طی 5 ماهه ابتدای سال جاری تصریح کرد: تا پایان مرداد ماه امسال بالغ بر 440 هزارو 571 دستگاه انواع خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8.7 درصدی را نشان می دهد ضمن اینکه براساس آمار، تولید خودروی سواری دراین مدت 17.5 درصد رشد داشته است.
    سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در ادامه مهمترین محورها و دیدگاه های وزیر صنعت، معدن و تجارت را بیان و بر تاکید نعمت زاده به موضوع صادرات و استفاده از توانمندی مشاوران حرفه ای بین المللی در راستای توسعه صادرات اشاره کرد.
    به گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به نقش وزارتخانه به عنوان نقش حاکمیتی توجه کرد افزود: باید به بنگاه های اقتصادی اجازه دهیم در درون بنگاه بر اساس چارچوب های کلی که حاکمیت تعیین می کند تصمیم گیری کنند و این وزارتخانه باید در اداره بنگاه ها کمترین دخالت را داشته باشد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر دوری از سیاسی کاری در مقوله تولید و تجارت تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با برنامه ریزی درست بتوانیم در راستای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد کشور سهیم باشیم.
    نعمت زاده در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه بر ضرورت مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از نظر تولید محصولات و خودروهای با کیفیت بالا تاکید کرد و گفت: ما حق تحویل خودروی معیوب به مشتری را نداریم و در این رابطه باید پایش کیفیت به صورت ماهانه صورت بگیرد تا بتوانیم کنترل دقیقی بر محصولات تولیدی داشته باشیم.
    به گفته وی، باید تولیدکنندگان هزینه خطا و اشتباهات کیفی تولیدات خود را به مشتریان پرداخت کنند و در این میان باید دستورالعمل های موجود به طور کامل شود ضمن اینکه در این راستا پایش و نظارت مستمر ضروری به نظر می رسد.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: ما نباید عیب خود را مخفی کنیم چرا که وقتی اشکالات را مطرح و صادقانه با مشتریان برخورد می کنیم قطعا پاسخ درست دریافت خواهیم کرد.
    وی ادامه داد: در مقابل خطاهایی که خودروسازان مرتکب می شوند باید طبق دستورالعمل و قوانین مصوب هزینه آن را به مشتری پرداخت کنند.
    نعمت زاده همچنین با بیان اینکه اگرخودرو تولید یا عرضه می کنیم باید خدمات پس از فروش آن را نیز به نحو مطلوب ارائه دهیم خاطرنشان کرد؛ عرضه خودرو بدون خدمات معنی ندارد.
    به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از دلایل عمده نارضایتی مشتریان، خدمات پس از فروش محصولات تولیدی است و دراین خصوص باید تعمیرگاههای مجاز خدمات پس از فروش به صورت مستمر، از هر نظر پایش و گزارش های ماهانه خود را ارائه دهند.
    نعمت زاده درادامه این جلسه بهبود در خدمات پس از فروش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود در بهره وری و کیفیت خودرو می تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری رساند .
    وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین به ارتقای رتبه نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش به عنوان یکی از موضوعات مهم اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد تمامی نمایندگی های خدمات پس از فروش که رتبه 4 و از افت رتبه برخوردار هستند ظرف یک ماه نسبت به ارتقای رتبه خود در جهت بهبود ارائه خدمات اقدام و برنامه اجرایی خود ارائه دهند.
    دراین جلسه گزارشی از سوی مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارائه شد و با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه مقرر شد معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشبرد اهداف در چارچوب گزارش ارائه شده را پیگیری کند.
    همچنین دراین جلسه آخرین وضعیت کیفی خدمات پس از فروش صنعت خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه شد.
    كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

    نظر

    • Alain Delon
      Banned
      • Dec 2014
      • 628

      #3287
      پاسخ : اخبار گروه خودرو


      خکاوه و بازار خوب کامیون ها و کشنده ها و طرح جایگزینی کامیون های فرسوده کشور با محصولات نو و جدید سایپا دیزل


      ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال فراخوان می شوند


      وی افزود: هر کامیون به طور متوسط 120 هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این جایگزینی ، تاثیر مستقیم و قابل توجهی در منابع سوخت کشور خواهد داشت.

      مدیر بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور گفت: فراخوان جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال بزودی اعلام می‌شود.


      ناصر اسماعیل زاده در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: با تصویب شورای اقتصاد ، شرکت ملی نفت ایران 65 هزار کامیون بالای 35 سال را از رده خارج و با کامیونهای جدید جایگزین می‌کند.

      وی ادامه داد: هم اکنون 180 هزار کامیون با عمر 25 سال در جاده‌های کشور تردد می‌کند که 65 هزار کامیون بالای 35 سال و از جمله 7 هزار کامیون بالای 40 سال در مرحله اول طرح جایگزینی از رده خارج می‌شود.

      اسماعیل زاده با بیان اینکه در این طرح ، منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای جدید در مقایسه با خودروهای فرسوده تا 5 سال اول براساس پیمایش آنها و در مقاطع سه ماهه به حساب سرمایه گذاران واریز می شود،گفت: هر کامیون فرسوده به ازای صد کیلومتر پیمایش، 50 تا 60 لیتر سوخت مصرف می‌کند درحالیکه این میزان در کامیون‌ها و کشنده‌های جدید ، به 28 تا 35 لیتر تنزل می‌یابد.این طرح در رده‌های مختلف شامل کامیون‌های 10 تا 18 تن، 19 تا 26 تن و کشنده های 26 تن به بالا اجرا می‌شود.

      وی افزود: هر کامیون به طور متوسط 120 هزار کیلومتر در سال پیمایش دارد که این جایگزینی ، تاثیر مستقیم و قابل توجهی در منابع سوخت کشور خواهد داشت.

      به گفته این مسئول در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، طبق بند قاف تبصره 2 بودجه سال 1393، در این طرح دو میلیارد و 700 میلیون دلار از محل صرفه جویی میزان سوخت مصرفی در طرح جایگزینی به سرمایه گذاران و سازندگان کامیون‌ها پرداخت می‌شود.

      اسماعیل زاده همچنین گفت: نیازی به ثبت نام در این طرح نیست چراکه آمار کامیون‌های فرسوده در سامانه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موجود است و به محض اعلام فراخوان، مراحل جایگزینی آغاز می شود.

      وی همچنین تصریح کرد: 115 هزار کامیون و کشنده فرسوده با عمر بین 25 تا 35 سال در مراحل بعدی جایگزین خواهد شد و اجرای این طرح که نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ملی نفت ایران است می‌تواند به انقلابی بزرگ در صنعت ترانزیت جاده‌ای کشور منجر شود

      نظر

      • Alain Delon
        Banned
        • Dec 2014
        • 628

        #3288
        پاسخ : اخبار گروه خودرو


        دوئل خودروسازان فرانسه برای تصاحب بازار ایران


        به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، خودروسازان فرانسوی که این روزها فرصت را برای سرمایه‌گذاری و بدست آوردن سود کلان در ایران مناسب دیده‌اند، رقابت شدیدی را برای سبقت گرفتن از همدیگر آغاز کرده‌اند برخی از این شركت‌ها در گذشته ورشكسته بودند، دوئل آنها خواندنی است، رنو می‌گوید:اگرچه پژو اظهارات زیادی برای حضور در بازار ایران دارد اما« جوجه را آخر پاییز می‌شمارند.»از سوی دیگر رنو انتظار دارد چون مانند پژو ایران را در زمان تحریم ترک نكرده است، ایران بیشتر هوای آنها را داشته باشد. هیئتی فرانسوی هم قرار است 21 تا 23 سپتامبر به ایران بیایند و خودروسازان فرانسوی به دنبال این هستند هر طور که شده خودشان را در این هیئت جای بدهند تا فرصت تعامل بیشتری با ایرانی‌ها داشته باشند .

        به گزارش فارس به نقل از رویترز، شركت پژو فرانسه با بزرگترین شركت خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو، برای معامله بزرگتری صحبت می‌کند واز ترک ناگهانی ایران در سال 2011 پشیمان است .

        به دنبال اعمال تحریم‌ها علیه ایران از سوی کشورهای 5+1 شركت خودروسازی پژو که در ایران فعالیت می‌کرد این کشور را ترک گفت .

        یک فرد آگاه همچنین گفت: شركت خودروسازی رنو به عنوان رقیب پژو بعد از توافق هسته‌ای قصد دارد 560 میلیون دلاری که در ایران دارد را برای ساخت خودرو در ایران سرمایه‌گذاری کند و آنرا به کشورش بر نمی‌گرداند .

        این فرد آگاه در شركت رنو گفت:«استراتژی ما این است که بزرگترین خودروساز در این کشور ( ایران ) باشیم .»

        این منبع از شركت رنو گفته است که اگرچه پژو اظهارات زیادی درباره ایران داشته است اما« جوجه را آخر پاییز می‌شمارند »


        ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد ودر سال 2014 حدود 1.1 میلیون خودرو در این کشور به فروش رفته است، ایران در حال حاضر بزرگترین خودروسازی را در خاورمیانه دارد که امكان رشد سریع آن نیز وجود دارد.وزیر امورخارجه انگلیس هم هفته گذشته گفت: لغو تحریم‌ها احتمالا از ماه مارس آغاز می‌شود که مسیر را برای سرمایه‌گذاری هموار خواهد کرد .

        این گزارش می‌افزاید، برای خودروسازی نیسان و رنو هم تولید در ایران،‌ باعث حضور قدرتمند آنها در بازارهای نوظهور خواهد شد .

        حضور مجدد در بازار ایران برای پژو بسیار حیاتی است و رقابت زیادی برای توسعه تولید و عرضه در خارج از اروپا بین این شركت‌ها به ویژه بعد از ورشكستگی آنها وجود دارد. شركت پژو گفته است: پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال 2020 میزان فروش سالانه در ایران را به 400 هزار خودرو برسانیم .

        سخنگوی رنوگفته است: پژو در حال مذاكره با تعدادی از شركا از جمله ایران خودرو برای سرمایه‌گذاری در ساخت است .

        بر اساس این گزارش، میزان فروش پژو در ایران 4 سال پیش قبل از اینكه تحت فشار شریک خود جنرال موتور تولید خود را کم کند به 458 هزار خودرو در سال رسید که 30 درصد فروش بازار را شامل می‌شد .

        اما در این میان هاشم یکه‌زارع رئیس ایران خودرو به خبرگزاری پرس‌تی‌وی گفته است، خودروسازان فرانسوی نمی‌توانند شریک خوبی برای ایران باشند، پژو باید رفتارهای گذشته خود را به یاد داشته باشد که از یادمان نرفته است .

        اما شركت رنو هم پشت صحنه برای استفاده از این فرصت و پر کردن خلاء موجود کار می‌کند، این شركت گفته‌است که ظرفیت‌های خوبی را برای رساند میزان فروش محصولات خود در ایران به 400 هزار خودرو تا سال 2020 می‌بیند .

        این منبع گفت است: برخلاف پژو ما در زمان تحریم در ایران مانده‌ایم و حق وفاداری ما باید از سوی ایران در نظر گرفته شود .

        رنو بیشتر برای خودروهای کم هزینه مشتری جلب می‌کند در حالیکه تولیدات پژو از این دست نمی‌تواند قبل از سال 2019 در سالنهای نمایشگاه جا خوش کند .

        تحلیلگر یک خودروسازی معتبر در این زمینه معتقد است تا سال 2020 خودروسازی رنو 12 درصد و پژو 2 تا 3 درصد بازار خودرو ایران را در اختیار خواهد داشت .

        مایکل جاسینتو گفته است: از نظر اقتصادی خودروهای رنو برای ایران مناسب‌تر است .

        شركت رنو، با همكاری خود با ایران خودرو و سایپا، تولید سی‌کی دی از ماشینهای کوچک «سندرو» و «لوگان» را آماده می‌کند و برای سرمایه‌گذاری ساخت ماشین «مینی ساو» نیز مذاكره می‌کند .

        در حالیکه شركت رنو از تحریم‌های اخیر علیه ایران به شدت ضربه دیده است به دنبال شروعی تازه در ایران با کنار زدن رقبای خود است، یک منبع آگاه در شركت رنو گفت: این شركت در نظر دارد به جای اینكه پول نقد خود را به کشورش برگرداند تمام آنها را در ایران ، خودرو بسازد .

        وی اضافه کرد: احتمال دیگر این است که مقدار قابل توجهی از سهام یک شركت ایرانی را خریداری کند .


        مسئولان شركت‌های رنو و پژو به دنبال این هستند که با هیئت‌ فرانسوی که 21 سپتامبر برای دیدار دو روزه به ایران می‌آیند،‌همراه شوند .

        لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در 30 جولای گفت: دولت فرانسه که سهامدار اصلی هردو شركت پژو و رنو است،‌ مسائل این دو شركت را با مسئولان ایران در میان گذاشته است .

        فابیوس این هم اضافه کرده است که طرح‌های رنو مورد استقبال گرم از سوی ایرانی‌ها قرار گرفته اما ایرانی‌ها هنوز از عقب نشینی و ترک پژو از ایران ناراضی‌اند تا جایی که احتمال بروز مشكل برای همكاری با این شركت وجود دارد.

        نظر

        • negarminavi
          عضو فعال
          • May 2013
          • 35711

          #3289
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          اعلام جدیدترین ارزیابی کیفی خودروهای داخلی
          کیفیت 6 خودرو افت کرد

          گروه خودرو: جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی منتشر شد که طبق آن، کیفیت 6 محصول شامل لیفان X60، ام‌وی‌ام 110، پژو206، رانا، پراید 131 و پارس‌تندر، افت کرد و علاوه‌بر این، تغییراتی نیز در صدر جدول رده‌بندی رخ داد.

          این گزارش را که به مرداد‌ماه امسال مربوط می‌شود، مطابق معمول، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه کرده و طبق آن، کیفیت 31 خودرو داخلی مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، سطح کیفی خودروها در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «بدنه»، «رنگ»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «نفوذ آب» و «صداهای غیر‌عادی» مورد ارزیابی قرار گرفته که در مجموع، مزدا3 صاحب بهترین کیفیت شده و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز کم کیفیت‌ترین خودرو شناخته شده است. آن طور که مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، عنوان کرده، ارزیابی کیفی خودروها بر اساس مدل جدید انجام می‌شود و نتیجه این ارزیابی، واقع‌بینانه‌تر و نزدیک‌تر به ارزیابی مشتریان است.

          اشکان گلپایگانی تاکید کرده که نتیجه اولیه ارزیابی کیفی خودروها بر اساس مدل جدید تهیه و به وزارت صنعت ارائه شده و از نیمه دوم امسال اعلام عمومی خواهد شد. به گفته گلپایگانی، چارچوب مدل ارزیابی کیفی خودروها تغییر کرده و دسته‌بندی صحیح‌تری در این مورد انجام شده است. اما بنابر گزارش منتشره، در بخش تزئينات و مونتاژ، خودروهاي MVM110 و سایپا X131پارس‌خودرو بيشترين نمرات منفي را به خود اختصاص دادند و از طرفی، شاهد افزايش 2/ 4 درصدي ميانگين نمره منفي اين بخش، نسبت به ماه قبل هستيم. پارس‌تندر و سوزوکی گرند ویتارا دو خودرویی هستند که بیشترین تاثیر را در این روند نزولی داشته‌اند. همچنین در بخش بدنه نیز خودروهاي سایپا X131 و سایپا X132 بيشترين نمرات منفي را كسب کرده‌اند و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به ماه قبل روند صعودی 9/ 9 درصدی را به خود می‌بیند. اما در بخش رنگ، میانگین نمره منفی خودروهای داخلی نسبت به ماه قبل 10 درصد بهبود یافته که عمدتا مربوط به كاهش نمره منفی خودروهای پژو 405 تهران و رانا در این بخش است. همچنین خودروهای ليفان 620 (1800 سی‌سی) و لیفان X60 بیشترين نمره منفي را در بخش رنگ به خود اختصاص داده‌اند. در نهایت اما در بخش عيوب فني و عملكردي، خودروهاي سایپا X132 و سایپا X131بيشترين نمرات منفي را به خود اختصاص دادند و از طرفي در مجموع 2/ 17 درصد از میانگین کیفی خودروها در این بخش کاسته شد.


          نظر

          • b-asgharne
            عضو فعال
            • Nov 2013
            • 1055

            #3290
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            سید یاسر جبرائیلی
            «کمپین حمایت از خودرو داخلی» در وزارت صنعت ایجاد شود
            مشکل صنعت خودرو ایران چیست؟ چرا علی رغم حمایت‌های گسترده دولتی از این صنعت، تعرفه بالای واردات خودرو، بازار گسترده و همچنین تیراژ بسیار بالای تولید، خودرو ایرانی نتوانسته است از نظر کیفیت مشتری‌های خود را راضی نماید؟




            این بابا داره پاسخ سوال رو داخل سوال مطرح می کنه خوب بابام جان همینایی که گفتی جواب سوالت هستش!

            نظر

            • negarminavi
              عضو فعال
              • May 2013
              • 35711

              #3291
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              شماره‌گذاری خودروی صفر ۱۵ درصد کاهش یافت

              رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: شماره‌گذاری خودروهای وارداتی طی پنج ماهه نخست امسال ۱۷ درصد افت کرده و از طرفی شماره‌گذاری موتورسیکلت نیز ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است

              به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

              سردار تقی مهری در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی که در مقر مرکزی ستاد پلیس راهور برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره نتایج کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و تاثیر آن بر شماره‌گذاری خودروهای داخلی، خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهایی که پلیس دارد در پنج ماهه امسال شماره گذاری خودروی نوشماره کاهشی 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و در حوزه نقل و انتقالات نیز کاهشی 9.7 درصدی نسبت به پارسال داشتیم.

              وی اضافه کرد: در مورد خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 17 درصدی در شماره گذاری بوده‌ایم و شماره‌گذاری موتورسیکلت نیز 20 درصد نسبت به مدت مشابه قبل کاهش داشته است.

              رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در عین حال افزود: در حوزه اسقاط خودرو در این مدت نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته‌ایم.

              مهری همچنین در خصوص حریق اتوبوس‌های اسکانیا نیز اظهار کرد:‌ این حادثه به دلیل نقص فنی رخ داده و علاوه بر آن یک مورد حادثه ولوو و یک مورد اتوبوس بنز نیز وجود داشته که برخی به دلیل نقص فنی و برخی نیز به دلیل تغییراتی که از سوی راننده اعمال شده است رخ داده بود.

              وی با اشاره به خودروهایی که ممکن است دارای نقص فنی باشند تصریح کرد:‌ خودروسازان و تولید کنندگان خودرو در صورتی که نقص فنی برای خودروهایشان وجود دارد باید نسبت به فراخوان مستمر و کنترل تولیدات خود اقدام کنند.

              شناسایی 1200 نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور

              مهری شناسایی 1200 نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور خبر داد و گفت:‌با کمک سازمان راهداری این نقاط شناسایی و علامت گذاری شده است.

              نظر

              • m.hossein
                Banned
                • Nov 2013
                • 3031

                #3292
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                کد خبر: ۱۵۴۱۱۴
                تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸





                این BMW I8 که چند روزی است وارداتش به کشور ممنوع شده، ظاهرا بدون دریافت پلاک به تردد در شمال کشور مشغول است.

                نظر

                • ایرج اکبری
                  عضو فعال
                  • Dec 2011
                  • 10934

                  #3293
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  برنامه اجرایی سند چشم‌انداز صنعت خودرو تصویب شد

                  پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱

                  برنامه‌های اجرایی سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ایران 1404، به تصویب رسید.

                  به گزارش خبرنگار ایسنا، سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ایران 1404، سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان ‌ابلاغ شد.

                  در این سند پیش‌بینی شده که در چشم‌انداز افق ایران 1404، صنعت خودروی کشور باید در جایگاه نخست منطقه‌ای، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم صنعت خودروی جهان قرار داشته باشد.

                  ایجاد پایگاه‌های ساخت خودرو با مشارکت خارجی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد پایگاه مرکز طراحی،‌ آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه از جمله راهکارهایی است که در این سند برای دستیابی به اهداف فوق پیشنهاد شده است.

                  طبق این سند در سال 1404 باید حداقل سه میلیون دستگاه خودروی سبک (سواری و وانت) در کشور تولید شود که دو میلیون دستگاه آن در بازار داخل به فروش رسیده و یک میلیون دستگاه نیز باید صادر شود.

                  تولید حداقل 50 درصد از خودروهای سبک با برند داخلی و صادرات قطعات یدکی به ارزش شش میلیارد دلار توسط قطعه‌سازان به بازارهای خارجی از دیگر اهداف مدنظر در سند چشم‌انداز صنعت خودرو است.


                  همچنین در حوزه خودروهای تجاری نیز در سال 1404 باید حداقل 120 هزار دستگاه خودروی تجاری تولید شود که 90 هزار دستگاه آن به مصرف بازار داخلی رسیده و 30 هزار دستگاه آن صادر شود.

                  براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، برنامه‌های اجرایی صنعت خودرو برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ایران 1404، در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده و به شرکتها و سازمان‌های مرتبط ابلاغ خواهد شد.
                  كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                  نظر

                  • ایرج اکبری
                    عضو فعال
                    • Dec 2011
                    • 10934

                    #3294
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    94/06/21 - 14:44

                    فارس گزارش می‌دهد
                    رشد ۸.۷ درصدی تولید خودرو در ۵ ماهه امسال/افت تولید خودروهای چینی‌
                    تولید انواع خودرو در کشورمان در پنج ماهه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.7 درصد رشد داشت. در این مدت تولید همه شرکت‌های خودروساز روندی افزایشی داشته اما تولید دو شرکت تولیدکننده خودروهای چینی با کاهش همراه بوده است.
                    خبرگزاری فارس: رشد ۸.۷ درصدی تولید خودرو در ۵ ماهه امسال/افت تولید خودروهای چینی‌

                    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در 5 ماهه اول امسال، به جز دو شرکت خودروسازی مدیران و خودروسازان راین، تولید بقیه شرکت‌های خودروساز با افزایش همراه بود.

                    در این مدت تولید خودروسازان راین 43.7 درصد افت داشت و شرکت خودروسازی مدیران نیز کاهش تولید 9.8 درصدی را تجربه کرد.

                    در 5 ماهه اول امسال 405 هزار و 689 دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شد که در مجموع نسبت به 5 ماهه نخست سال گذشته 17.5 درصد رشد داشته است.

                    همچنین میزان تولید سواری در مرداد امسال به 76 هزار و 634 دستگاه رسید که نسبت به مرداد سال گذشته رشد 17 درصدی را تجربه کرده است.

                    طی 5 ماهه نخست امسال، تعداد 29 هزار و 596 دستگاه وانت، 4 هزار و 801دستگاه کامیون، 271 دستگاه اتوبوس و 214 دستگاه مینی بوس در کشور تولید شده است.

                    در مورد تولید این محصولات در مرداد ماه نسبت به مرداد سال گذشته نیز باید به افت 32.4 درصدی تولید وانت، افزایش 112.5 درصدی تولید مینی بوس و میدل باس، کاهش 69.1 درصدی تولید اتوبوس و همچنین افت 48.3 درصدی تولید کامیونت، کامیون و کشنده در کشور اشاره کنیم.

                    طی 5 ماهه ابتدایی امسال 89 هزار و 334 دستگاه انواع پراید، 63 هزار و 229 دستگاه پژو پارس، 50 هزار و 90 دستگاه پژو 405، 47 هزار و 922 دستگاه پژو 206 و 37هزار و 245 دستگاه سمند در کشور تولید شد. همچنین تولید تیباX200 به 35 هزار و 79 دستگاه رسید.

                    همچنین در این مدت، تولید لیفان و جک به 22 هزار و 508 دستگاه، نسیم و صبا به 17 هزار و 229 دستگاه، ام‌وی‌ام به 14 هزار و 422 دستگاه، دنا به 9 هزار و 956 دستگاه، رانا به 8 هزار و 258 دستگاه، محصولات رنو به 8 هزار و 365 دستگاه، تندر 90 به 9 هزار و 345دستگاه، پارس تندر به 5 هزار و 986 دستگاه، سراتو به 3 هزار و 261 دستگاه و تیبا X200 دوگانه سوز به یک هزار و 962 دستگاه رسید.

                    در 5 ماه اول امسال، تولید برلیانس به 2 هزار و 200 دستگاه، تیبا X100 به 876 دستگاه و سوزوکی به 715 دستگاه رسیده است.

                    در مرداد ماه سال جاری 84 هزار و 161 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که 76 هزار و 634 دستگاه از آن به خودروهای سواری اختصاص داشته است.

                    در مردادماه امسال، 42 هزار و 598 دستگاه خودرو توسط ایران خودرو تولید شد که رشد 8.4 درصدی را نسبت به مرداد سال قبل نشان می دهد.

                    میزان تولید ایران خودرو در 5 ماهه امسال نیز به 234 هزار و 58 دستگاه رسید که رشد 9.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

                    تولید خودرو توسط سایپا نیز در مردادماه به 32 هزار و 497 دستگاه رسید که با رشد 13.7 درصدی نسبت به مرداد سال گذشته همراه بوده است.

                    در 5 ماهه اول امسال نیز 158 هزار و 404 دستگاه خودرو توسط سایپا تولید شد که رشد 2.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
                    كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                    نظر

                    • negarminavi
                      عضو فعال
                      • May 2013
                      • 35711

                      #3295
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      افت تولید و فروش سه شرکت بزرگ خودروسازی در ۱۵۰ روز گذشته

                      تماس با نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد که آمار فروش خودرو‌سازان به شدت کاهش یافته است به طوری که تنها مصرف‌کنندگان ضروری اقدام به خرید خودرو از این نمایندگی‌ها می‌کنند

                      به گزارش نسیم روزنامه جوان درباره وضعیت صنعت خودرو نوشت:‌ اگرچه وزیرصنعت و مدیرعامل خودرو‌سازی سایپا به خاطر واکنش خود به کمپین نخریدن خودروی صفر از مردم عذر‌خواهی کردند و قول دادند که کیفیت خودروهای تولیدی را بالا ببرند اما سخنان احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودرو‌سازان که خود ماشین وارداتی سوار می‌شود و اعتقادی به خودروی ایرانی ندارد، نسبت به کمپین خودرو، خشم مرد‌م و افکار عمومی را در پی داشته است زیرا وی، در یادداشتی که در هفته نامه صدا ارگان کارگزاران نوشته با تهدید مردم گفته است: موجودی انبار خودرو‌سازان طبیعی است و مردم به زودی از نخریدن خودرو پشیمان می‌شوند!

                      اینکه رابطه کارگزاران با گران‌شدن خودرو چیست بماند اما لحن و گفتار دبیر انجمن خودرو‌سازان در حالی بوی تهدید و لابی با نهادهای قیمت‌گذار برای افزایش مجدد قیمت خودرو‌های داخلی می‌دهد که آخرین اطلاعات منتشر شده روی سامانه کدال (سامانه انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار)، نشان می‌دهد که سه شرکت خودرو‌ساز داخلی که آمـــار تولیــد و فــــروش‌شان در پنج ماهه ابتدایی سال جاری را در قالب اطلاعیه‌های رسمی به بورس تهران اعلام کردند با افت فروش مواجه شده‌اند...

                      مقدار تولیدات ایران خودرو در پنج ماه ابتدایی سال جاری 233هزار دستگاه بوده درحالی‌که طبق آمار ارائه شده به بورس مقدار فروش این شرکت 187هزار دستگاه است، این در حالی است که تولید سایپا نیز در مدت یاد شده 132هزارو 952دستگاه بوده که از این مقدار 102هزار و117دستگاه تحویل خریداران شده است...

                      گزارش نویس جوان در ادامه مینویسد: گفتنی است تماس خبرنگار این روزنامه با نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو و سایپا به این امر منتج شده که آمار فروش خودرو‌سازان به شدت کاهش یافته است به طوری که تنها مصرف‌کنندگان ضروری اقدام به خرید خودرو از این نمایندگی‌ها می‌کنند. یکی از این نمایندگی‌ها گفت: فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار به صفر رسیده است از همین رو فقط مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کنند از همین رو آمار مراجعه‌کننده به نمایندگی جهت خرید خودرو به شدت افت داشته است.

                      نمایندگی دیگری گفت: کمپین نه به قیمت خودروهای تولید داخلی تازه شکل گرفته است و اثر آن در گزارش تولید و فروش شهریور خودرو‌سازان قابل رؤیت است. وی گفت: از دوستان در سایر نمایندگی‌ها که آمار گرفته‌ام میزان فروش کاهش یافته است و حتماً در گزارش آتی خودرو‌سازان به بورس این امر مشاهده می‌شود.

                      نظر

                      • امام قلی خان
                        عضو فعال
                        • Aug 2015
                        • 1542

                        #3296
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        در اصل توسط m.hossein پست شده است View Post
                        کد خبر: ۱۵۴۱۱۴
                        تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸





                        این BMW I8 که چند روزی است وارداتش به کشور ممنوع شده، ظاهرا بدون دریافت پلاک به تردد در شمال کشور مشغول است.
                        مال یک آقازاده بوده است حکما وگرنه مردم بدبخت نه پولش را دارند و نه اجازهش
                        نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند
                        از هم ندوشیم.
                        با هم بنوشیم.

                        نظر

                        • Alain Delon
                          Banned
                          • Dec 2014
                          • 628

                          #3297
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو


                          مدیران رنو خبر از مذاکره با یکی از خودروسازان بزرگ ایرانی برای تولید محصول جدید رنو با نام کوئید داده‌اند.


                          رنو ۲۵ میلیون تومانی در خط تولید خودروساز داخلی قرار خواهد گرفت



                          به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اقتصاد نیوز، قیمت این خودرو پنج هزار دلار است و به گفته یکی از مدیران رنو قرار است در ایران با قیمت ۲۵ میلیون تومان عرضه شود تا بتوان این خودرو را جایگزین پراید کرد

                          کارلوس گون در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی هند درباره این پلت فرم گفته است که این محصول با تجربه مشترک رنو در فرانسه و نیسان در ژاپن به صورت محلی در هند و برای این بازار توسعه پیدا کرده است .وی البته سهم تجربه لوگان یا تندر ۹۰ را در این پروژه بسیار بالا می‌داند.

                          وی در پاسخ به این سوال که چرا اولین محصول روی این پلت فرم ، یک مینی شاسی بلند است اینگونه پاسخ می‌دهد نیاز بازار هند اینگونه طلب می‌کرد، البته در آینده بر رو این پلت فرم خودرو ها هاچ بک و صندوقدار هم طراحی خواهد شد.

                          شاید در صورتی که چنین خودرویی طراحی شود بتواند گزینه مناسبی برای جایگزینی محصولات کلاس پراید در ایران باشد.

                          بررسی‌ها نشان می‌دهد که رنو کوئید فعلی یک خودرو مینی کراس اوور است. خودروهای کراس اوور معمولا خودروهای شبه شاسی بلندی هستند که روی پلت فرم خودروهای هاچ بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.

                          از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال سی بزرگ و سیستم مرکزی چند رسانه ای می توان این خودرو را پرچم دار خودرو های ارزان قیمت که نیم نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودرو ها دارند دانست .مواد به‌کار رفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است .

                          موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم ۸۰۰ سی سی یعنی نصف خودرو تندر ۹۰ است . این موتور ۵۸ اسب بخار قدرت تولید می کند . که ۵۰ اسب بخار کمتر از تندر ۹۰ است .

                          به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر ۹۰ خواهد شد اما کوئید با موتوری با ۵۰ اسب بخار قدرت ضعیف تر و یک سایز کوچک تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیبا است.

                          رنو با این خودرو می‌خواهد سبد محصولات خود را در بازار ایران تکمیل کند. این شرکت با کوئید بازار خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان و با محصولات خانواده تندر ۹۰ بازار خودرهای ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی در ایران را هدف قرار گرفته است . خودروی جدید رنو برای بازار ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی رنو ساندرو است که بر روی پلت فرم تندر ۹۰ طراحی شده و یک خودرو هاچ بک در کلاس پژو ۲۰۶ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار است . فیس لیفت و وانت تندر ۹۰ هم در ایران خودرو تولید می شودژ.

                          ژرار دوتوربه، نایب رئیس رنو نیسان الیانس که معماری مدل ارزان قیمت جدید Kwid را طراحی کرده است، گفته است : رنو کوئید علاقه شرکای ایرانی این شرکت را جلب کرده است.

                          دوتوربه توضیح داده که این نوع خودرو می تواند مناسب بازار ایران باشد. ما این خودرو را به شرکای ایرانی خود معرفی کرده‌ایم و با علاقه آنها روبرو شدیم با اینهمه بین علاقه تا تصمیم برای عرضه این خودرو اندکی زمان خواهد برد.

                          دوتوربه تاکید کرده که هنوز تصمیمی درباره مدلهای جدید برای ایران یا مکان مونتاژ آنها گرفته نشده است و احتمالا ظرف یک تا دو ماه آینده تصمیماتی در این باره گرفته خواهد شد.

                          نظر

                          • orumbourse
                            ستاره دار (1)
                            • Nov 2011
                            • 10185

                            #3298
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            در پی پیشنهاد رییس گمرک ایران به وزارت صنعت:

                            اگر واقعاً قرار است حتی با بهبود روابط سیاسی و بین المللی مردم همچون گذشته زندگی کنند و تحت فشار اقتصادی باشند، چه لزومی دارد که وارد بحث مذاکره با کشورهای خارجی شویم و از برخی از خواسته های خود دست بکشیم؟
                            رئیس کل گمرک طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی مجاز با در نظر گرفتن حجم موتور و ارزش خودرو را داد.
                            بر اساس گزارش بورس نیوز، مسعود کرباسیان در نامه مذکور عنوان کرد که در پی ارایه پیشنهاد بررسی وضعیت ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی و پیشنهاد مناسب برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس و نیز به منظور حصول درآمدهای برآوردی دولت در بودجه سال 94 از محل واردات خودرو پیشنهاد می شود تا مأخذ خودروهای بنزینی و هیبریدی مجاز با در نظر گرفتن حجم موتور و ارزش خودرو به شرح جدول ذیل تعیین گردد.
                            همانطور که از جدول بالا مشخص است تعرفه خودرو با مبنا قرار دادن دو متغیر حجم و ارزش خودرو تعیین شده در سواری بنزینی تعرفه از 40 تا 150 درصد تعیین شده و در سواری هیبریدی نیز از چهار تا 55 درصد.
                            بر اساس اطلاعات موجود و آمار گمرک ایران واردات خودرو طی پنج ماه گذشته حدود 58 درصد کاهش یافته و این امر موجب شده تا درآمدهای دولت از این محل در شرایط رکود اقتصادی کاهش یابد و در صورتی که روند کاهشی واردات خودرو تداوم یابد، دولت نیز بیش از پیش متضرر خواهد شد. در این شرایط با توجه به اینکه واردات خودروهای 2500 سی سی که عمدتاً خودروهای سنگین و مناسب در جاده های ناهموار و بیابان هاست ممنوع شده و در مقابل واردات خودروهایی با قیمت بالا و حجم کمتر از 2500 سی سی، دولت اقدام به تغییر معیار تعیین تعرفه نموده است. به گونه ای که رییس گمرک پیشنهاد داده تا علاوه بر حجم موتور، ارزش خودرو نیز در تعیین تعرفه مد نظر قرار گیرد که البته در این بین تعرفه های جدید نیز نسبت به قبل افزایش یافتند تا درآمدهای برآوردی دولت از این محل برای امسال نیز محقق گردد.
                            بر اساس این گزارش، از سوی دیگر با دیدن این نامه و بررسی موارد آن اینگونه به ذهن می رسد که افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی تا حدی در راستای بر هم زدن کمپین تشکیل شده از سوی خریداران خودروهای داخلی و در پی آن افزایش قیمت خودروهای داخلی به وزارت صنعت پیشنهاد شده است.
                            چرا که به طور قطع در صورتی که قیمت خودروهای خارجی افزایش یابد، به دلیل قدرت خرید پایین مردم برای خرید این دستگاه ها، تقاضا به سمت خودروهای داخلی روی می آورد و در نتیجه خودرو سازان داخلی که مترصد فرصتی برای افزایش قیمت فروش تولیدات خود هستند اقدام به اعمال افزایش نرخ 10 درصدی که درخواست آنها بوده، می کنند. از این رو، با ترفند دولت و گمرک و با اعمال تعرفه های جدید واردات خودروهای خارجی، از یک سو قیمت خودروهای خارجی افزایش می یابد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی قیمت فروش تولیدات خود را افزایش می دهند.
                            بر اساس این گزارش، با مشاهده پیشنهاد رییس گمرک یک نکته به ذهن میرسد
                            که اگر قرار بر این است که قیمت خودروهای ساخت کشورهای خارجی همچون ژاپن و کره جنوبی با اعمال تعرفه های جدید افزایش یابد، پس دستیابی به توافق جامع هسته ای چه معنایی دارد و مذاکرات ایران با گروه 1+5 برای رفع تحریم ها در چه بخش هایی انجام شده است؟ مگر قرار نیست با اجرای برجام کیفیت زندگی افزایش یابد و قیمتها در صادرات و واردات با قیمتهای جهانی همخوان شود پس این پیشنهاد چگونه مطرح شده است ؟ زیرا در صورتیکه تعرفه جدید اعمال شود، باز هم شرایط همچون سال های گذشته و در شرایط اعمال تحریم ها است و تفاوتی برای مردم نکرده است .
                            یکی از اهداف اصلی مذاکره با گروه 1+5 برای دستیابی به توافق هسته ای و رفع تحریم ها بر این اساس بوده که وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود و مردم بتوانند همچون افراد سایر کشورها، خودروهای خارجی را با قیمت های ارزان تر بخرند، حال آنکه با تعرفه های جدید به طور مثال قیمت یک خودرو خارجی 150 میلیون تومانی با اعمال افزایش 50 میلیونی همراه می شود و در نهایت قیمت خودرو به 200 میلیون تومان می رسد.
                            بر این اساس اگر واقعاً قرار است حتی با بهبود روابط سیاسی و بین المللی مردم همچون گذشته زندگی کنند و تحت فشار اقتصادی باشند، چه لزومی دارد که وارد بحث مذاکره با کشورهای خارجی شویم و از برخی از خواسته های خود دست بکشیم؟ و اصولا این سوال مطرح می شود که چرا توافق انجام شده است؟
                            اما در شرایط فعلی به نظر می رسد مسئولان نیز به دنبال منافع خود هستند و سنگ خود را به سینه می زنند. چرا که به جای اینکه مقامات مسئول در سازمان ها و ارگان ها به فکر معیشت مردم باشند که در حال حاضر سخت می گذرد، به فکر جمع آوری منابع مالی برای خود هستند و هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی و بهبود توان خرید مردم نمی کنند. وگرنه رییس گمرک در شرایطی که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و از مدل های قدیمی آنها خسته شده اند و تمایل دارند تا همچون مردم کشورهای خارجی، خودروهای با کیفیت و مناسب سلیقه خود داشته باشند، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی را نمی داد.
                            .
                            .
                            .
                            .
                            .
                            اخه تا کجا میتونید برای مقابل با عدم خرید مردم بدلیل پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی،تعرفه ها رو بالا ببرید؟
                            برو کیفیت محصولاتت رو بالا ببر.
                            بجای اینکه به خواسته مشتری در مورد قیمت و کیفیت احترام بذارند، دنبال گرانفروشی و پروندن مشتری هستند ،اخه تا کی؟
                            آخرین ویرایش توسط orumbourse؛ 2015/09/16, 10:29.
                            "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

                            نظر

                            • zorba
                              ستاره دار(3)
                              • Aug 2013
                              • 3951

                              #3299
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              عجب موجوداتی هستن اینا!...گربه ی مرتضی علی که میگن همینا هستن! بنزین به نرخ جهانی بزنیم، دم از اقتصاد آزاد بزنن، مالیات و ارزش افزوده پرداخت کنیم، و بعد ماشین به نرخ هیچ کجا وارد و خریداری کنیم! همین واردات هم انحصاری باشه! تولید داخل هم انحصاری باشه! و کیفیت هم نداشته باشه!
                              اجازه هم به خودرو ساز خارجی نمیدن که بیاد خودش سایت و کارخانه احداث کنه و فقط هر شرکت بزرگی باید بیاد زیرمجموعه ی حلبی سازی های سایپا و ایران خودرو بشه!
                              به پیر سوگند! هیچ کجای دنیا از گینه بیسائو تا سوریه ی جنگ زده کسی زیر بار این خفت و (با پوزش) خر مردِ رندی مسئولین نمیره!
                              زی تیر نگه کرد پر خویش بر او دید***گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست

                              نظر

                              • خورشید
                                عضو عادی
                                • Apr 2015
                                • 31

                                #3300
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                دوستان بی زحمت یه تحلیلی از خرینگ وخودرو بذارین.
                                /:.smilingsmiley.:/

                                نظر

                                در حال کار...
                                X