اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • "heydar"
    عضو فعال
    • Sep 2012
    • 7493

    #3466
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    آقا ما میخواهیم ساندرو بگیریم . بگیریم ؟/:.hmmsmiley.:/ قیمتش خوبه بد نیست . هرچیزی رو باید با هم رده ی خود مقایسه کنیم . ساندرو هم با ال نود و 206 و .. مقایسه کنیم . بد نیست

    نظر

    • anahita
      عضو فعال
      • Jan 2013
      • 769

      #3467
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      در اصل توسط "heydar" پست شده است View Post
      آقا ما میخواهیم ساندرو بگیریم . بگیریم ؟/:.hmmsmiley.:/ قیمتش خوبه بد نیست . هرچیزی رو باید با هم رده ی خود مقایسه کنیم . ساندرو هم با ال نود و 206 و .. مقایسه کنیم . بد نیست
      همسایه ما برای دخترش خریده ، راضیه . چیز خاصی نمیدونم از ماشین اما میگه از 206 بهتره . بامزست ، شبیه خوکچه هندیه :x
      *** هرچه در جستن آنی ، آنی ***

      نظر

      • "heydar"
        عضو فعال
        • Sep 2012
        • 7493

        #3468
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        هنوز نیومده فکر کنم

        نظر

        • anahita
          عضو فعال
          • Jan 2013
          • 769

          #3469
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          در اصل توسط "heydar" پست شده است View Post
          هنوز نیومده فکر کنم
          فردا صبح اگر بود عکس میگیرم اتچ میکنم
          *** هرچه در جستن آنی ، آنی ***

          نظر

          • mey
            عضو فعال
            • Oct 2014
            • 4440

            #3470
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            عمو حیدر یکی از دوستام رفته بود ترکیه...یه ساندرو را برای 2 هفته اجاره کرده بود....باباش فارسه مادرش اهل دیاربکر.........میگفت شتاب...مثل ال ممد.یه نمه بهتر.....فقط عقب ماشین خشک تر از ال ممده...ولی میگفت...اگه بخواد تا 50 پول بده تو ایران...انتخاب اولش ساندرو....میگفت نسبت با ال ممد....هندلینگ بهتری داره....یه خورده هم جادار تره...اصلا سمته اتوماتش نرو...روانی میکنه ادمو...کلا اتومات فرانسوی بدرد نمیخوره....اگه گیربکسش همون مگان توماتیک باشه....بد تو ذوق میزنه...مگانه دوستم دستم بوده دارم میگم.....سگه گیربکسدستی فرانسوی به اتوماتش میارزه..........اینا به کنار...همیشه ماشینای سری اول خوب از اب در میان.......
            پست ها اینجانب صرفا نظر شخصیست..نه مبنا برای خرید قرار بدهید..نه فروش..بنده هم حق دارم..نظرم..را هر جند غلط باشه..بگم...درست بود..ارزانی وجود...غلط بود به بزرگی خودتان ببخشید..

            نظر

            • m.hossein
              Banned
              • Nov 2013
              • 3031

              #3471
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              شاسی‌بلند جدید ایران‌خودرو وارد بازار شد + قیمت

              تاریخ: آذر ۱۵, ۱۳۹۴





              تصاویر 5 خودرو جدید ایران‌خودروReviewed by رادیو سهام on Dec 8Rating: 5.0تصاویر 5 خودرو جدید ایران‌خودروتصاویر 5 خودرو جدید ایران‌خودرو
              شاسی بلند جدید ایران خودرو با نام هایما S7 که تابستان امسال در ایران خودرو خراسان تولید آن آغاز شده بود هم‌اکنون با قیمتی بسیار بالاتر از کارخانه و توسط واسطه ها به فروش میرسد .
              متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که محصول جدید ایران خودرو با وجود اینکه هنوز برای آن هیچ گونه طرح پیش فروشی اعلام نشده است ، بتازگی در در دست واسطه گران این شرکت با قیمت گزاف ۸۸ تا ۹۰ میلیون تومان در مدل اتوماتیک به فروش میرسد و بعید میدانیم ایران خودرو بخواهد این خودرو را با همان قیمت ۷۹ میلیون تومان برای عموم به فروش بگذارد .
              به گفته منابع آگاه در ایران خودرو، هایما S7 جایگزین سوزوکی ویتارا در خط تولید ایران خودرو خراسان خواهد شد .

              هایما S7 یک خودرو شاسی بلند ، با ظاهر و تجهیزات مناسب نموده است. این خودروی شاسی بلند از امکانات ایمنی مناسب ، اتاق جادار برای سرنشینان و تجهیزات رفاهی کامل در کنار طراحی مدرن که برگرفته از فن آوری مزدا می باشد برخوردار است .S7 یکی از پرفروش ترین محصولات شرکت هایما درسال ۲۰۱۳ می باشدکه توانسته با بهره گیری از امکانات و تجهیزات به روز جایگاه مناسبی را در بازار رقابتی به خود اختصاص دهد.

              نظر

              • b-asgharne
                عضو فعال
                • Nov 2013
                • 1055

                #3472
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                در اصل توسط "heydar" پست شده است View Post
                آقا ما میخواهیم ساندرو بگیریم . بگیریم ؟/:.hmmsmiley.:/ قیمتش خوبه بد نیست . هرچیزی رو باید با هم رده ی خود مقایسه کنیم . ساندرو هم با ال نود و 206 و .. مقایسه کنیم . بد نیست
                قیافه رو خودتون تصمیم بگیرید ولی از نظر من در هر صورت از ال90 بهتره گیربکس اتومات هر سه یکیه موتورشون با ال90 یکیه تجهیزات داخل احتمال زیاد با ال 90 یکی خواهد بود.
                اگر انتخابتون ال 90 یا 206 بوده خوب اینو بگیرید. ضمنا من هنوز نفهمیدم کدوم ماشین می خوان بفروشند آبیه که روش پارس خودرو خورده یا مدلی که با رنگ سفید و خاکستری نشون داده به نظرم آبیه بهتره.

                نظر

                • negarminavi
                  عضو فعال
                  • May 2013
                  • 35715

                  #3473
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  جدیدترین وضعیت تولید کامیون در کشور


                  تولید انواع کامیون در کشور 68.5 درصد کاهش یافته است.

                  به گزارش خبرنگار ایسنا، آبان ماه امسال تولید انواع کامیون در ارس خودرو دیزل با کاهش صد درصدی از 239 دستگاه در آبان 1393 به صفر کاهش یافته است.

                  در این مدت تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل با کاهش 74.6 درصدی از 134 دستگاه در آبان 1393 به 34 دستگاه کاهش یافته است.

                  آبان ماه امسال تولید انواع کامیون در سایپا دیزل با کاهش 61.8 درصدی از 612 دستگاه در آبان 1393 به 234 دستگاه کاهش یافته است.

                  در این مدت تولید انواع کامیون در کاریزان خودرو با کاهش صد درصدی از 231 دستگاه در آبان 1393 به صفر کاهش یافته است.

                  آبان ماه امسال تولید انواع کامیون در گروه بهمن با کاهش 42.2 درصدی از 580 دستگاه در آبان 1393 به 335 دستگاه کاهش یافته است.

                  در این مدت تولید انواع کامیون در آذهایتکس با رشد 50 درصدی از هشت دستگاه در آبان 1393 به 12 دستگاه افزایش یافته است.

                  آبان ماه امسال تولید انواع کامیون در ماموت با کاهش صد درصدی از 160 دستگاه در آبان 1393 به صفر رسیده است.

                  نظر

                  • امام قلی خان
                    عضو فعال
                    • Aug 2015
                    • 1542

                    #3474
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    در اصل توسط "heydar" پست شده است View Post
                    آقا ما میخواهیم ساندرو بگیریم . بگیریم ؟/:.hmmsmiley.:/ قیمتش خوبه بد نیست . هرچیزی رو باید با هم رده ی خود مقایسه کنیم . ساندرو هم با ال نود و 206 و .. مقایسه کنیم . بد نیست
                    حیدر خان همان 206 بخر که اتاقش لااقل پلاستیکی نمیباشد.هنوز در کالیفرنیا دویست و شش دست دوم میشود دید.اما یکی از این خودروهای جدید را اینجاها ندیده ام.وسائل دویست و شش هم باید نسبت به این حلبی جدید ارزانتر باشد چون قدیمی تر است و تریم اتاق اش زیباتر میباشد. موتور همگی شان هم تی یو فایو میباشد.
                    نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند
                    از هم ندوشیم.
                    با هم بنوشیم.

                    نظر

                    • negarminavi
                      عضو فعال
                      • May 2013
                      • 35715

                      #3475
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      فارس گزارش می‌دهد
                      قرارداد بازگشت پژو به بازار ایران در آستانه امضا/

                      خبری از پرداخت خسارت نیست


                      قرارداد بازگشت پژو به بازار خودرو ایران در حالی در آستانه امضا قرار گرفته که هیچ خبری از پرداخت خسارت از سوی پژو بابت ترک یک‌شبه ایران نیست، این در حالی است که ابهامات آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هنوز در اذهان عمومی برطرف نشده است.


                      به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها بحث امضای قرارداد جدید ایران خودرو با شرکت پژو برای سپردن دوباره بازار پرعطش خودرو ایران به فرانسوی‌ها در حالی داغ شده که هیچ خبری در مورد جبران خسارت وارد شده به ایران از محل ترک یک شبه مسئولان پژو در ایران، به گوش نمی‌رسد و ظاهراً قرار است بازار پرسود خودرو کشورمان باز هم به راحتی در اختیار فرانسوی‌ها قرار گیرد.

                      قرارداد جدید ایران خودرو و پژو قرار بود در جریان سفر روحانی رئیس جمهور به فرانسه به امضا برسد که این سفر در پی حملات تروریستی در فرانسه لغو شد. در نهایت، انعقاد قرارداد جدید دو خودروساز ایرانی و فرانسوی با اقدام داعش به نتیجه نرسید و مدیرعامل ایران خودرو که زودتر از روحانی خود را به فرانسه رسانده بود، دست خالی به ایران بازگشت.

                      حال دوباره بحث امضای این قرارداد مطرح شده و گفته می‌شود در جریان سفر آینده روحانی به فرانسه منعقد خواهد شد. هرچند برخی نیز از احتمال امضای این قرارداد در آینده‌ای نزدیک حتی بدون حضور رئیس جمهور سخن می‌گویند.

                      این در حالی است که با وجود برآورد خسارت حداقل 800 میلیون یورویی معادل 3.2 تریلیون تومان وارد شده به ایران در پی خروج ناگهانی پژو از کشورمان، هیچ خبری از تعهد فرانسوی‌ها به جبران این خسارت نیست و علاوه بر این، بحث‌های مطرح شده در مورد تولید دوباره محصولات پژو در ایران از قدیمی بودن خودروهای مورد بحث، حکایت دارد.

                      هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو پیشتر در مورد مفاد نهایی شده با طرف فرانسوی برای بازگشت پژو به ایران گفته بود: صادرات 30 درصدی از تولیدات مشترک ایران و فرانسه و سرمایه‌گذاری 50 درصدی فرانسوی‌ها در ایران از جمله موارد نهایی شده با شرکت پژو است.

                      این در حالی است که چنین مواردی از سوی مدیران شرکت پژو عنوان نشده و حتی مدیران این شرکت، انعقاد قرارداد با ایران را به نهایی شدن موضوع مذاکرات 1+5 موکول کرده بودند.

                      پشت پای پژو به مشتریان ایرانی پس از 23 سال سودجویی

                      پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تحریم صنعت خودرو، کارشناسان شرکت پژو بدون توجه به قرارداد این شرکت با ایران خودرو و بدون کوچکترین پایبندی به آن، یک شبه ایران را ترک کردند و به همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین نیاز بازار خودرو ایران پشت پا زدند.

                      به این ترتیب، در شرایطی که ایران سرمایه‌گذاری بالایی برای برند پژو انجام داده بود، پس از 23 سال همکاری، طی فراخوانی تنها در عرض یک هفته 30 کارشناس شرکت پژو از ایران خارج شدند.

                      پس از این اقدام، شرکت پژو هیچ پاسخی به تماس‌های ایران خودرو نداد و رابطه پژو و ایران خودرو برای مدتی قطع شد. چنین برخوردی با یک شرکت پس از 23 سال همکاری مشترک، در تاریخ صنعت خودرو جهان بی‌سابقه بود.

                      هزینه‌ تولید محصول پژو در ایران، دو برابر طراحی و تولید یک خودرو داخلی

                      مدیران خودروساز ایرانی در حالی به حضور دوباره شرکت‌های خارجی مانند پژو در ایران روی خوش نشان می‌دهند که هزینه‌ صرف شده برای تولید محصولات این شرکت‌ها در ایران دو برابر هزینه لازم برای طراحی و تولید یک خودروی داخلی است.

                      به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر سرمایه‌گذاری که برای تولید پژو 206 صندوق‌دار صورت گرفت، برای طراحی و تولید محصولی مانند رانا انجام می‌شد، دو محصول جدید داخلی در کشور تولید می‌ شد.

                      برای تولید 206 صندوق‌دار 130 میلیارد تومان هزینه شد که اگر این سرمایه‌گذاری برای توسعه برند ملی صورت می‌گرفت، علاوه بر تولید خودروی داخلی، به جای یک خودرو، 2 یا 3 محصول در کشور تولید می‌شد.

                      علاوه بر این، شرکت پژو در مورد داخلی‌سازی موتور و همچنین قطعات حساس محصولاتش در ایران سنگ‌اندازی می‌کرد و نمی‌گذاشت در این بخش‌ها خودکفایی صورت گیرد.

                      بی توجهی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس

                      موضوع زیان ایران در اثر خروج یک شبه پژو از کشورمان در حالی در مذاکرات جدید ایران خودرو و پژو مورد بی‌توجهی قرار گرفته که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز نیز بر این ضرر و زیان و لزوم جبران آن تأکید شده بود.

                      در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز بر ایجاد زیان برای ایران در همکاری مشترک ایران خودرو و پژو تأکید شده و آمده بود: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، مسئولان این شرکت فرانسوی ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند.

                      در ادامه این گزارش آمده بود: شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

                      تهیه کنندگان گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان تأکید کردند: پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیأت تحقیق و تفحص است. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اعلام کرده که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

                      به این ترتیب در تفاهم جدید با پژو موضوع مورد تأکید هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مورد توجه واقع نشده و به نظر می رسد قرارداد زیانبار دیگری بین دو شرکت خودروساز ایرانی و فرانسوی در حال انعقاد است.

                      در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چرا باید بعد از اینکه نمایندگان پژو، ایران را ترک کردند بدون طلب خسارت، دوباره سراغ آنها برویم، برایشان فرش قرمز پهن کنیم و از آنها بخواهیم که برگردند؟

                      از طرفی عدم اجرای تعهداتی مانند صادرات محصولات تولیدی مشترک با پژو، عدم داخلی سازی در تولیدات مشترک و همچنین تحویل پَک قطعات پژو با قیمت بالا و حتی گرانتر از خودروی صادر شده از ایران نیز مواردی برای وارد شدن زیان مالی به کشورمان است.

                      در وضعیتی که مسائلی مانند خسارت مالی وارد شده به ایران از طرف شرکت پژو، فروش پَک قطعات محصولات پژو با قیمت بسیار بالا به طرف ایرانی و سنگ اندازی در ایجاد خودکفایی در تولید محصولات پژو در کشور هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، شاهد تلاش فراوان برخی مدیران خودروساز ایرانی و فرانسوی برای امضای سریع قرارداد جدید بین خودروسازان دو کشور هستیم که این مسئله، نظارت دقیق مسئولان دولت و مجلس را ضروری می‌سازد تا شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته و تاراج اموال ملی نباشیم.

                      نظر

                      • b-asgharne
                        عضو فعال
                        • Nov 2013
                        • 1055

                        #3476
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        ایران‌ خودرو احساس خطر کرد

                        رکورد فروش رنو ساندرو در کمتر از 1.5 ساعت


                        ایران خودرو چقدر به فکر مردمه (البته سایپا هم همینطور)
                        تو طرح جدید 2.5 میلیون به معلولین هدیه می ده
                        احتمالا تو طرح بعدی سایپا به معلولینی که در اثر تصادف با ماشینهای ایرانخودرو معلول شدن 5 میلیون هدیه خواهد

                        منتظر طرح های یکی بخر دوتاببر برادران چینی هستیم
                        مگر رکود شما رو آدم بکنه


                        «دنا»ی جدید چه شکلی است؟ +عکس =; :-w

                        نظر

                        • امام قلی خان
                          عضو فعال
                          • Aug 2015
                          • 1542

                          #3477
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          بی اصغرنه خان سلام
                          این دنای جدید که نوشتی هم از زالوصفتیشان است.دیدند با چه پدرسوختگی جدیدی پول بگیرند و به عقلشان رسیده یک انگشتی به بدنه دنا برسانند بعد پول خون پدرشان را از مردم بگیرند.شلوار صنعت خودروسازی را با این دزد بازی ها درآوردند ول کن هم نیستند.مرگ بر زالوصفتان
                          نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند
                          از هم ندوشیم.
                          با هم بنوشیم.

                          نظر

                          • negarminavi
                            عضو فعال
                            • May 2013
                            • 35715

                            #3478
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            عقب‌نشینی شرکای خودروسازی ایران؟


                            مصوبه جدید کنگره آمریکا درخصوص لغو روادید 38 کشور در صورت سفر به ایران و سه کشور دیگر، در حالی از سوی باراک اوباما امضا شد که بسیاری از کارشناسان نسبت به تاثیرگذاری این مصوبه بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان ابراز نگرانی می‌کنند.

                            دنیای اقتصاد نوشت:

                            در این بین ۳۸ کشوری که توافقنامه لغو ویزا با آمریکا دارند کشورهای تاثیرگذار اروپایی هستند که تمایل دارند در دوره پساتحریم با ایران تعامل نزدیک اقتصادی داشته باشند که بنا به گفته کارشناسان مصوبه اخیر کنگره آمریکا می‌تواند مانع جدی در این زمینه ایجاد کند.

                            این قانون در شرایطی مصوب شده است که اولین چراغ سبز سرمایه‌گذاران خارجی پس از توافق‌هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به خودروسازان داخلی نشان داده شد و به‌دنبال این موضوع برخی از خودروسازان معتبر جهانی به‌عنوان گزینه‌های جدی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران مطرح شدند.

                            از سوی دیگر، مختومه شدن پرونده PMD و گزارش رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ‌ ابعاد نظامی احتمالی ایران منجر به لغو تحریم‌ها در کمتر از یک ماه‌ آینده خواهد شد؛ بنابراین به‌دنبال شرایط خوشبینانه حاکم بر فضای سیاسی کشور به‌خصوص در ماه‌های اخیر افزایش امیدواری در فضای اقتصادی کشور نیز ایجاد شد؛ حال با تصویب این مصوبه امیدهای بنگاه‌های اقتصادی تا حدودی نسبت به آینده حضور سرمایه‌گذاران خارجی به کشور کمرنگ شده است.

                            اظهارنظرهای مسوولان سیاست خارجی کشور نیز که این موضوع را مغایر با روح برجام نامیدند نیز موجب شده که بسیاری از فعالان اقتصادی کشور که نسبت به شرایط پس از برجام و رفع تحریم‌ها امید بسیاری داشتند، حالا با دید تردید به آینده کسب و کار خود نظر کنند. در عین حال، دو غول بزرگ خودروسازی کشور نیز همسو با روند خوشبینانه در حال تدارک قراردادها برای امضا با شرکای خود بودند و حالا با امضای این قانون توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، نگرانی‌هایشان نسبت به آینده این قراردادها نیز افزایش یافته است.

                            هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها مصوبه اخیر کنگره آمریکا را آخرین تلاش جمهوری‌خواهان تندرو برای محدود کردن روند ارتباط مجدد بازار ایران با سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌دانند و بر این اساس معتقدند این موضوع تاثیر چندانی بر روند سرمایه‌گذاری خارجی و اقتصاد ایران ندارد. نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تا حدودی نگرانی نسبت به این موضوع را کمرنگ‌ کرد، اما هم‌اکنون نظرات موافق و مخالفی درخصوص تاثیر این مصوبه بر حضور سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص دربخش خودرو وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این قانون بر اقتصاد کشور اثر مستقیم دارد و صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی که انتظارات زیادی را با حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌وجود آورده از این موضوع متاثر خواهد شد؛ زیرا در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، نتوانند به آمریکا بروند چالش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و اروپا ایجاد می‌شود، به‌خصوص این موضوع در بحث شرکای خارجی خودروسازان داخلی اثرگذار است و اینکه اکثر این شرکا اروپایی هستند و یکی از شرکا نیز تابعیت ایتالیایی و آمریکایی دارد. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این مصوبه تاثیری در فضای اقتصادی کشور به‌خصوص شرکای خارجی صنعت خودرو ندارد؛ زیرا این مصوبه تاثیری در برجام و رفع تحریم‌ها ندارد که بتواند مانعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

                            دلایل اثرپذیری یک قانون

                            قانون محدوديت ورود به آمریکا به بهانه حفظ امنیت مردم آمریکا به‌دنبال عملیات تروریستی یک زوج پاکستانی در کالیفرنیا تصویب شد، اما آنگونه که به نظر می‌رسد در کنار اهداف امنیتی این مصوبه، اثرات اقتصادی نیز بر کشورهای نامبرده در این قانون (ایران، سوریه، سودان و عراق) خواهد داشت. به‌خصوص آنکه ایران تنها کشور باثبات در میان کشورهای نام برده است که اقتصاد آن از این مصوبه اثر خواهد پذیرفت. این موضوع در شرایطی که اقتصاد ایران امید بسیاری به حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص در بخش خودرو دارد موجب افزایش تردیدها شده است.

                            هرچند به دنبال اعتراضات مسوولان کشورمان، از تلاش مقامات آمریکایی برای استفاده از روش‌های خنثی‌سازی اثر این مصوبه بر روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داده شده است، اما بنا به گفته کارشناسان این مصوبه به‌دلیل ایجاد محدودیت در رفت‌وآمد شرکت‌های خارجی از یکسو و تاثیرگذاری بر نوع نگاه سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دیگر بر صنعت خودرو تاثیرات خود را ایجاد خواهد کرد. هر چند برخی از کارشناسان معتقدند این مصوبه، به‌صورت مستقیم ممنوعیتی برای ورود مسافران به آمریکا در صورت سفر به ایران ایجاد نمی‌کند، اما الزامی کردن اخذ ویزا، به نظر تلاشی برای کمرنگ کردن حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است که قطعا بی‌تاثیر بر صنعت خودرو نیست زیرا خودرو جزو اولین صنایعی بود که از فضای باز سیاسی کشور به‌دنبال عملی شدن برجام، اثر مثبت پذیرفت و با حضور سرمایه‌گذاران خارجی روبه رو شد.

                            براین اساس برخی از کارشناسان نگرانی خود نسبت به کمرنگ شدن حضور سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت خودرو را ابراز و این موضوع را در قالب سه ریسک اقتصادی، تجاری و سیاسی بررسی می‌کنند. به اعتقاد آنها، از آنجا که هر سه ریسک سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد این مصوبه احتمال کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران را تقویت‌ می‌کند و به‌نوعی تردید سرمایه‌گذاران خارجی که قصد حضور در صنعت خودرو ایران را دارند افزایش می‌دهد. در این زمینه، بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار در بازاری حضور جدی خواهد داشت که کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در آن وجود داشته باشد، می‌گوید: از آنجا که ایران تاکنون دارای هر سه ریسک اقتصادی، تجاری و سیاسی بوده است که به‌دنبال تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شد؛ بنابراین این قانون نیز به‌دلیل ایجاد محدودیت می‌تواند تاثیرات منفی خود بر تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو را ایجاد کند. عریانی معتقد است: صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که نسبت به تحریم‌های بین‌المللی واکنش نشان داد، به‌طوری که بسیاری از شرکت‌های خودروساز علاقه‌مندی خود را نسبت به حضور در بازار ایران از دست دادند؛ بنابراین با ایجاد این محدودیت ممکن است بار دیگر شاهد عقب‌نشینی شرکت‌های خودروساز معتبر جهانی باشیم.

                            اما برخی دیگر از کارشناسان هر چند معتقدند که این مصوبه، محدودیت ایجاد می‌کند و صنعت خودرو نیز مانند سایر صنایع ممکن است، تحت‌تاثیر این شرایط محدودکننده قرار بگیرد اما راه‌های خنثی کردن این مانع نیز به خوبی وجود دارد. برهمین اساس، این کارشناسان به نامه‌ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به محمد جواد ظریف اشاره می‌کنند و اینکه اظهارات او تاییدی بر عدم اثرگذاری این مصوبه بر اقتصاد ایران است. این کارشناسان تاکید دارند، از آنجا که عمده سرمایه‌گذاران خودرویی بازار ایران، اروپایی هستند و علاقه بسیاری به بازار ایران دارند، بنابراین این قانون را با برنامه‌ریزی خنثی خواهند کرد.
                            این قانون زمانی اهمیت خود را از دست می‌دهد که خودروسازان معتبر جهانی ویژگی‌ها و مزیت‌های بازار به همراه موقعیت استراتژیک ایران و تنش‌زدایی از وضعیت ایران در عرصه جهانی را در یک کفه ترازو و قانون موجود را در کفه دیگر می‌گذارند، مسلم است که کفه سنگین‌تر از آن وضعیت مطلوب ایران است. براین اساس خودروسازان خارجی نمی‌توانند از صنعت خودرو ایران دست بکشند؛ زیرا ایران جمعیت 80 میلیونی دارد که ظرفیت بالقوه بسیاری برای خرید خودرو دارند و از سوی دیگر ایران یکی از کریدورهای حمل ونقل بین‌المللی محسوب می‌شود که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب آن بر مزیت‌های استراتژیک‌اش در منطقه افزوده است.

                            در این زمینه، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اثر این قانون در صنایع مختلف، می‌تواند، متفاوت باشد هرچند به‌صورت کلی اهمیت چندانی ندارد و تاثیر زیادی در گسترش روابط تجاری ایران با جهان در دوران پسا تحریم ایجاد نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه این قانون تاثیری بر روند سرمایه‌گذاری در ایران بعد از برجام نخواهد گذاشت، می‌گوید: تلاش جمهوری‌خواهان کنگره در محدود کردن شرکت‌های مشتاق بین‌المللی برای ورود به بازار ایران بیهوده و بی‌نتیجه است به‌خصوص آنکه مدیران خودروساز اروپایی تمهیدات لازم را برای ارتباطات تجاری خود با خودروسازان ایرانی حتما طراحی خواهند کرد. محمدرضا نجفی‌منش نیز اثر این قانون بر اقتصاد ایران را زیاد نمی‌داند و می‌گوید: خودروسازان شریک ایران عمدتا اروپایی و از کشورهای بانفوذ و پرقدرتی هستند که همواره تمایل بسیاری برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی داشتند. وی عامل مهم‌تر و موثر از این قانون محدودیت‌کننده را ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار بازار خودروی ایران می‌داند و می‌گوید: موقعیت ایران در منطقه بسیار استراتژیک است و هیچ کشوری در منطقه وجود ندارد که بازار مستعد، خوب و استراتژیک ایران را داشته باشد، خودروسازان اروپایی از این موقعیت نمی‌گذرند.

                            تاثیر بر شرکا

                            شمارش معکوس برای همکاری مجدد صنعت خودرو ایران با شرکای خارجی در شرایطی آغاز شده که بسیاری از خودروسازان بین‌المللی لزوم امضای قراردادهای خود را به لغو کامل تحریم‌ها در اواخر دی‌ماه موکول کرده‌اند؛ بنابراین در شرایطی که کمتر از یک‌ماه به لغو تحریم‌های بین‌المللی زمان باقی‌مانده است، اعمال محدودیت با تصویب مصوبه جدید کنگره آمریکا درخصوص لغو روادید 38 کشور در صورت سفر به ایران ممکن است شرایط را تاحدودی تغییر دهد. براین اساس لازم است بررسی شود که شرکای خودروسازی ایران چه کشورها و برندهایی هستند که ممکن است، تحت‌تاثیر این قانون قرار بگیرند. از سوی دیگر این موضوع که چه خودروسازانی در بازار آمریکا فعالیت جدی دارند که در اثر این قانون ممکن است، نسبت به فعالیت با ایران تجدیدنظر کنند.

                            مهم‌ترین گزینه‌های خودروسازی خارجی که احتمال دارد تا یک‌ماه دیگر با خودروسازان داخلی قراردادهای خود را امضا و نهایی کنند، شرکت‌های پژو، رنو، فیات و فولکس واگن هستند که هریک بنا به نوع ارتباطاتشان با آمریکا ممکن است، حضور خود را در بازار ایران کمرنگ کنند. از سوی دیگر، این مشکل برای شرکت‌هایی مانند ولوو، هیوندای کیا، نیسان، مزدا، هوندا، تویوتا و بسیاری دیگر از خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور پررنگی داشته‌اند و بسیار جدی در حال بازگشت به بازار ایران هستند وجود خواهد داشت.

                            از سوی دیگر این موضوع برای قطعه‌سازان بزرگ هم صدق می‌کند؛ به‌طوری‌که قطعه سازان بزرگی مانند بوش، زیمنس، مگنتی مرلی، زد که بازار بزرگی در آمریکا دارند و بسیاری از آنها در ایالات‌متحده در حال تولید قطعه برای مشتریان خود هستند، و در نتیجه بسیاری از مدیران و مهندسان آنها دائما در سفر به ایالات‌متحده هستند ممکن است از این قانون اثر بپذیرند و بر این اساس میزان علاقه‌شان برای ورود به بازار ایران کاهش یابد. در این زمینه، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در صنعت خودرو ایران، شرکت‌های پژو-سیتروئن و رنو در بازار آمریکا حضور جدی ندارند در نتیجه فارغ از نگرانی برای تردد به آمریکا، می‌توانند به ایران سفر کنند. اما شرکت‌هایی مانند دایملر بنز، که تاسیسات عظیمی در آمریکا دارند و مدیران آن دائما در سفر به ایالات‌متحده آمریکا هستند، می‌توانند گرفتار پروسه اداری صدور ویزا شوند که چندان خوشایند نیست.

                            وی با اشاره به اینکه بسیاری از خودروسازانی که چون ولوو، هیوندای کیا، نیسان، مزدا، هوندا، تویوتا که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور پررنگی داشته‌اند ممکن است از این موضوع ضربه ببیند، می‌گوید: در صورتی که پروسه اخذ ویزا برای شرکت‌هایی بزرگ در این سطح ناراحت‌کننده باشد، قطعا با مدیریت نیروی انسانی خود، از افرادی در پروژه‌های ایران استفاده می‌کنند که نیازمند سفر مکرر به آمریکا نباشند یا با مساعدت دولت آمریکا، از ویزا‌های طولانی مدتی که آقای کری در نامه خود به جناب ظریف از آن خبر داد استفاده خواهند کرد. با این حال، بهاره عریانی معتقد است که این محدودیت می‌تواند بر شریکی چون فیات -کرایسلر که ذاتا خودروسازی آمریکایی است، اثر بگذارد؛ به‌طوری‌که این شرکت علاقه‌مندی خودرا برای حضور در بازار ایران از دست دهد. وی می‌گوید: احتمال دارد این قانون بر همکاری خودروسازان تجاری مانند ولوو، بنز و... که در عرصه جهانی فعالیت بسیاری دارند، اثراتی را بگذارد، هر چند به‌نظر می‌رسد ویژگی بازار ایران اثر این محدودیت را گمرنک کند. وی می‌افزاید: در هر صورت خودروسازان ایرانی در همکاری با شرکای خود باید مکانیزم‌های مناسبی را برای رفع چنین محدودیت‌هایی طراحی کنند.

                            Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/...#ixzz3v1tJhXfC

                            نظر

                            • نجاT...
                              عضو فعال
                              • Dec 2013
                              • 2639

                              #3479
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              در اصل توسط negarminavi پست شده است View Post
                              عقب‌نشینی شرکای خودروسازی ایران؟


                              مصوبه جدید کنگره آمریکا درخصوص لغو روادید 38 کشور در صورت سفر به ایران و سه کشور دیگر، در حالی از سوی باراک اوباما امضا شد که بسیاری از کارشناسان نسبت به تاثیرگذاری این مصوبه بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان ابراز نگرانی می‌کنند.

                              دنیای اقتصاد نوشت:

                              در این بین ۳۸ کشوری که توافقنامه لغو ویزا با آمریکا دارند کشورهای تاثیرگذار اروپایی هستند که تمایل دارند در دوره پساتحریم با ایران تعامل نزدیک اقتصادی داشته باشند که بنا به گفته کارشناسان مصوبه اخیر کنگره آمریکا می‌تواند مانع جدی در این زمینه ایجاد کند.

                              این قانون در شرایطی مصوب شده است که اولین چراغ سبز سرمایه‌گذاران خارجی پس از توافق‌هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به خودروسازان داخلی نشان داده شد و به‌دنبال این موضوع برخی از خودروسازان معتبر جهانی به‌عنوان گزینه‌های جدی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران مطرح شدند.

                              از سوی دیگر، مختومه شدن پرونده PMD و گزارش رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ‌ ابعاد نظامی احتمالی ایران منجر به لغو تحریم‌ها در کمتر از یک ماه‌ آینده خواهد شد؛ بنابراین به‌دنبال شرایط خوشبینانه حاکم بر فضای سیاسی کشور به‌خصوص در ماه‌های اخیر افزایش امیدواری در فضای اقتصادی کشور نیز ایجاد شد؛ حال با تصویب این مصوبه امیدهای بنگاه‌های اقتصادی تا حدودی نسبت به آینده حضور سرمایه‌گذاران خارجی به کشور کمرنگ شده است.

                              اظهارنظرهای مسوولان سیاست خارجی کشور نیز که این موضوع را مغایر با روح برجام نامیدند نیز موجب شده که بسیاری از فعالان اقتصادی کشور که نسبت به شرایط پس از برجام و رفع تحریم‌ها امید بسیاری داشتند، حالا با دید تردید به آینده کسب و کار خود نظر کنند. در عین حال، دو غول بزرگ خودروسازی کشور نیز همسو با روند خوشبینانه در حال تدارک قراردادها برای امضا با شرکای خود بودند و حالا با امضای این قانون توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، نگرانی‌هایشان نسبت به آینده این قراردادها نیز افزایش یافته است.

                              هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها مصوبه اخیر کنگره آمریکا را آخرین تلاش جمهوری‌خواهان تندرو برای محدود کردن روند ارتباط مجدد بازار ایران با سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌دانند و بر این اساس معتقدند این موضوع تاثیر چندانی بر روند سرمایه‌گذاری خارجی و اقتصاد ایران ندارد. نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تا حدودی نگرانی نسبت به این موضوع را کمرنگ‌ کرد، اما هم‌اکنون نظرات موافق و مخالفی درخصوص تاثیر این مصوبه بر حضور سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص دربخش خودرو وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که این قانون بر اقتصاد کشور اثر مستقیم دارد و صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی که انتظارات زیادی را با حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌وجود آورده از این موضوع متاثر خواهد شد؛ زیرا در صورتی که سرمایه‌گذاران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، نتوانند به آمریکا بروند چالش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و اروپا ایجاد می‌شود، به‌خصوص این موضوع در بحث شرکای خارجی خودروسازان داخلی اثرگذار است و اینکه اکثر این شرکا اروپایی هستند و یکی از شرکا نیز تابعیت ایتالیایی و آمریکایی دارد. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این مصوبه تاثیری در فضای اقتصادی کشور به‌خصوص شرکای خارجی صنعت خودرو ندارد؛ زیرا این مصوبه تاثیری در برجام و رفع تحریم‌ها ندارد که بتواند مانعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

                              دلایل اثرپذیری یک قانون

                              قانون محدوديت ورود به آمریکا به بهانه حفظ امنیت مردم آمریکا به‌دنبال عملیات تروریستی یک زوج پاکستانی در کالیفرنیا تصویب شد، اما آنگونه که به نظر می‌رسد در کنار اهداف امنیتی این مصوبه، اثرات اقتصادی نیز بر کشورهای نامبرده در این قانون (ایران، سوریه، سودان و عراق) خواهد داشت. به‌خصوص آنکه ایران تنها کشور باثبات در میان کشورهای نام برده است که اقتصاد آن از این مصوبه اثر خواهد پذیرفت. این موضوع در شرایطی که اقتصاد ایران امید بسیاری به حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌خصوص در بخش خودرو دارد موجب افزایش تردیدها شده است.

                              هرچند به دنبال اعتراضات مسوولان کشورمان، از تلاش مقامات آمریکایی برای استفاده از روش‌های خنثی‌سازی اثر این مصوبه بر روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داده شده است، اما بنا به گفته کارشناسان این مصوبه به‌دلیل ایجاد محدودیت در رفت‌وآمد شرکت‌های خارجی از یکسو و تاثیرگذاری بر نوع نگاه سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دیگر بر صنعت خودرو تاثیرات خود را ایجاد خواهد کرد. هر چند برخی از کارشناسان معتقدند این مصوبه، به‌صورت مستقیم ممنوعیتی برای ورود مسافران به آمریکا در صورت سفر به ایران ایجاد نمی‌کند، اما الزامی کردن اخذ ویزا، به نظر تلاشی برای کمرنگ کردن حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است که قطعا بی‌تاثیر بر صنعت خودرو نیست زیرا خودرو جزو اولین صنایعی بود که از فضای باز سیاسی کشور به‌دنبال عملی شدن برجام، اثر مثبت پذیرفت و با حضور سرمایه‌گذاران خارجی روبه رو شد.

                              براین اساس برخی از کارشناسان نگرانی خود نسبت به کمرنگ شدن حضور سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت خودرو را ابراز و این موضوع را در قالب سه ریسک اقتصادی، تجاری و سیاسی بررسی می‌کنند. به اعتقاد آنها، از آنجا که هر سه ریسک سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد این مصوبه احتمال کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران را تقویت‌ می‌کند و به‌نوعی تردید سرمایه‌گذاران خارجی که قصد حضور در صنعت خودرو ایران را دارند افزایش می‌دهد. در این زمینه، بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار در بازاری حضور جدی خواهد داشت که کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در آن وجود داشته باشد، می‌گوید: از آنجا که ایران تاکنون دارای هر سه ریسک اقتصادی، تجاری و سیاسی بوده است که به‌دنبال تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شد؛ بنابراین این قانون نیز به‌دلیل ایجاد محدودیت می‌تواند تاثیرات منفی خود بر تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو را ایجاد کند. عریانی معتقد است: صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که نسبت به تحریم‌های بین‌المللی واکنش نشان داد، به‌طوری که بسیاری از شرکت‌های خودروساز علاقه‌مندی خود را نسبت به حضور در بازار ایران از دست دادند؛ بنابراین با ایجاد این محدودیت ممکن است بار دیگر شاهد عقب‌نشینی شرکت‌های خودروساز معتبر جهانی باشیم.

                              اما برخی دیگر از کارشناسان هر چند معتقدند که این مصوبه، محدودیت ایجاد می‌کند و صنعت خودرو نیز مانند سایر صنایع ممکن است، تحت‌تاثیر این شرایط محدودکننده قرار بگیرد اما راه‌های خنثی کردن این مانع نیز به خوبی وجود دارد. برهمین اساس، این کارشناسان به نامه‌ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به محمد جواد ظریف اشاره می‌کنند و اینکه اظهارات او تاییدی بر عدم اثرگذاری این مصوبه بر اقتصاد ایران است. این کارشناسان تاکید دارند، از آنجا که عمده سرمایه‌گذاران خودرویی بازار ایران، اروپایی هستند و علاقه بسیاری به بازار ایران دارند، بنابراین این قانون را با برنامه‌ریزی خنثی خواهند کرد.
                              این قانون زمانی اهمیت خود را از دست می‌دهد که خودروسازان معتبر جهانی ویژگی‌ها و مزیت‌های بازار به همراه موقعیت استراتژیک ایران و تنش‌زدایی از وضعیت ایران در عرصه جهانی را در یک کفه ترازو و قانون موجود را در کفه دیگر می‌گذارند، مسلم است که کفه سنگین‌تر از آن وضعیت مطلوب ایران است. براین اساس خودروسازان خارجی نمی‌توانند از صنعت خودرو ایران دست بکشند؛ زیرا ایران جمعیت 80 میلیونی دارد که ظرفیت بالقوه بسیاری برای خرید خودرو دارند و از سوی دیگر ایران یکی از کریدورهای حمل ونقل بین‌المللی محسوب می‌شود که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب آن بر مزیت‌های استراتژیک‌اش در منطقه افزوده است.

                              در این زمینه، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اثر این قانون در صنایع مختلف، می‌تواند، متفاوت باشد هرچند به‌صورت کلی اهمیت چندانی ندارد و تاثیر زیادی در گسترش روابط تجاری ایران با جهان در دوران پسا تحریم ایجاد نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه این قانون تاثیری بر روند سرمایه‌گذاری در ایران بعد از برجام نخواهد گذاشت، می‌گوید: تلاش جمهوری‌خواهان کنگره در محدود کردن شرکت‌های مشتاق بین‌المللی برای ورود به بازار ایران بیهوده و بی‌نتیجه است به‌خصوص آنکه مدیران خودروساز اروپایی تمهیدات لازم را برای ارتباطات تجاری خود با خودروسازان ایرانی حتما طراحی خواهند کرد. محمدرضا نجفی‌منش نیز اثر این قانون بر اقتصاد ایران را زیاد نمی‌داند و می‌گوید: خودروسازان شریک ایران عمدتا اروپایی و از کشورهای بانفوذ و پرقدرتی هستند که همواره تمایل بسیاری برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی داشتند. وی عامل مهم‌تر و موثر از این قانون محدودیت‌کننده را ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار بازار خودروی ایران می‌داند و می‌گوید: موقعیت ایران در منطقه بسیار استراتژیک است و هیچ کشوری در منطقه وجود ندارد که بازار مستعد، خوب و استراتژیک ایران را داشته باشد، خودروسازان اروپایی از این موقعیت نمی‌گذرند.

                              تاثیر بر شرکا

                              شمارش معکوس برای همکاری مجدد صنعت خودرو ایران با شرکای خارجی در شرایطی آغاز شده که بسیاری از خودروسازان بین‌المللی لزوم امضای قراردادهای خود را به لغو کامل تحریم‌ها در اواخر دی‌ماه موکول کرده‌اند؛ بنابراین در شرایطی که کمتر از یک‌ماه به لغو تحریم‌های بین‌المللی زمان باقی‌مانده است، اعمال محدودیت با تصویب مصوبه جدید کنگره آمریکا درخصوص لغو روادید 38 کشور در صورت سفر به ایران ممکن است شرایط را تاحدودی تغییر دهد. براین اساس لازم است بررسی شود که شرکای خودروسازی ایران چه کشورها و برندهایی هستند که ممکن است، تحت‌تاثیر این قانون قرار بگیرند. از سوی دیگر این موضوع که چه خودروسازانی در بازار آمریکا فعالیت جدی دارند که در اثر این قانون ممکن است، نسبت به فعالیت با ایران تجدیدنظر کنند.

                              مهم‌ترین گزینه‌های خودروسازی خارجی که احتمال دارد تا یک‌ماه دیگر با خودروسازان داخلی قراردادهای خود را امضا و نهایی کنند، شرکت‌های پژو، رنو، فیات و فولکس واگن هستند که هریک بنا به نوع ارتباطاتشان با آمریکا ممکن است، حضور خود را در بازار ایران کمرنگ کنند. از سوی دیگر، این مشکل برای شرکت‌هایی مانند ولوو، هیوندای کیا، نیسان، مزدا، هوندا، تویوتا و بسیاری دیگر از خودروسازانی که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور پررنگی داشته‌اند و بسیار جدی در حال بازگشت به بازار ایران هستند وجود خواهد داشت.

                              از سوی دیگر این موضوع برای قطعه‌سازان بزرگ هم صدق می‌کند؛ به‌طوری‌که قطعه سازان بزرگی مانند بوش، زیمنس، مگنتی مرلی، زد که بازار بزرگی در آمریکا دارند و بسیاری از آنها در ایالات‌متحده در حال تولید قطعه برای مشتریان خود هستند، و در نتیجه بسیاری از مدیران و مهندسان آنها دائما در سفر به ایالات‌متحده هستند ممکن است از این قانون اثر بپذیرند و بر این اساس میزان علاقه‌شان برای ورود به بازار ایران کاهش یابد. در این زمینه، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در صنعت خودرو ایران، شرکت‌های پژو-سیتروئن و رنو در بازار آمریکا حضور جدی ندارند در نتیجه فارغ از نگرانی برای تردد به آمریکا، می‌توانند به ایران سفر کنند. اما شرکت‌هایی مانند دایملر بنز، که تاسیسات عظیمی در آمریکا دارند و مدیران آن دائما در سفر به ایالات‌متحده آمریکا هستند، می‌توانند گرفتار پروسه اداری صدور ویزا شوند که چندان خوشایند نیست.

                              وی با اشاره به اینکه بسیاری از خودروسازانی که چون ولوو، هیوندای کیا، نیسان، مزدا، هوندا، تویوتا که قبل از تحریم‌ها در ایران حضور پررنگی داشته‌اند ممکن است از این موضوع ضربه ببیند، می‌گوید: در صورتی که پروسه اخذ ویزا برای شرکت‌هایی بزرگ در این سطح ناراحت‌کننده باشد، قطعا با مدیریت نیروی انسانی خود، از افرادی در پروژه‌های ایران استفاده می‌کنند که نیازمند سفر مکرر به آمریکا نباشند یا با مساعدت دولت آمریکا، از ویزا‌های طولانی مدتی که آقای کری در نامه خود به جناب ظریف از آن خبر داد استفاده خواهند کرد. با این حال، بهاره عریانی معتقد است که این محدودیت می‌تواند بر شریکی چون فیات -کرایسلر که ذاتا خودروسازی آمریکایی است، اثر بگذارد؛ به‌طوری‌که این شرکت علاقه‌مندی خودرا برای حضور در بازار ایران از دست دهد. وی می‌گوید: احتمال دارد این قانون بر همکاری خودروسازان تجاری مانند ولوو، بنز و... که در عرصه جهانی فعالیت بسیاری دارند، اثراتی را بگذارد، هر چند به‌نظر می‌رسد ویژگی بازار ایران اثر این محدودیت را گمرنک کند. وی می‌افزاید: در هر صورت خودروسازان ایرانی در همکاری با شرکای خود باید مکانیزم‌های مناسبی را برای رفع چنین محدودیت‌هایی طراحی کنند.

                              Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/...#ixzz3v1tJhXfC
                              این قانون به وضوح قدرت آمریکا رو داره به رخ جهانیان میکشه!
                              و البته برای چندمین بار نشون داد که آمریکای ابرقدرت قابل اعتماد نیست...
                              این از سیاستهای یک بام و دو هوای آمریکاییه که خلاف برجامه.
                              اوباما کتبا امضا میکنه و کری میاد یه نامه ی معمولی میده به ظریف!!
                              نامه ای که براحتی در دولت بعدی امریکا نقض خواهد شد...
                              انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

                              نظر

                              • ایرج سابق
                                عضو فعال
                                • Oct 2015
                                • 7434

                                #3480
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                تاریخ خبر: 03/10/1394 | ساعت: 18:20|



                                سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو:

                                تولید خودرو در کشور بیش از 17 درصد کاهش یافت


                                تهران-ایرنا-سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: مجموع تولید خودرو در کشور تاکنون، تعداد 682 هزار و 529 دستگاه بوده که این میزان 17.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

                                به گزارش ایرنا به نقل ازشبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، ساسان قربانی گفت: بر

                                اساس گزارش سی وششمین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو، تولید خودروی سواری تاکنون به 626 هزار و 101 دستگاه رسیده که 10.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 93 کاهش داشته است.
                                وی افزود: مجموع تولید خودرو در این مدت ، تعداد 682 هزار و 529 دستگاه بوده که این میزان 17.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

                                قربانی اضافه کرد: در خصوص تولید خودروهای سبک حدود 66 درصد برنامه سال 94 و در مجموع 64.3 درصد برنامه محقق شده است .

                                سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: در ادامه جلسه گزارش نظام رده بندی سازندگان قطعات خودرو توسط سازمان گسترش ارائه شد.

                                قربانی با اشاره به دیدگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه زیربنای صنعت خودروسازی کشور قطعه سازی است، افزود: در گزارش نظام رده بندی سازندگان قطعات خودرو که به منظور تحقق اهداف سند توسعه صنعت خودرو تدوین شده به محورهای موضوعی مختلفی پرداخته شد.

                                وی ، با اشاره به اظهارات محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه، اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد ما تا زمانی که از شرایط فنی و اقتصادی خود راضی باشیم تغییری شکل نخواهد گرفت.

                                سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو ادامه داد: نعمت زاده مشارکت و همکاری خودروسازان و قطعه سازان و انجمن های مرتبط برای دستیابی به نتیجه مطلوب و اجرایی را ضروری

                                دانسته و بر قرارداد های بلند مدت با قطعه سازان و لزوم عقد قراردادهای 3 تا 5 ساله بین خودروساز با قطعه ساز تاکید کرد.

                                قربانی اضافه کرد: به نظر وزیر صنعت ، معدن و تجارت، تکنولوژی بسیار مطلوب 20 سال پیش قطعا امروز متحول شده و کاربردهای اولیه را ندارد و تا زمانی که باور به تحول و تغییر نداشته باشیم همه این بحث ها بی نتیجه خواهد بود.

                                وی گفت: نعمت زاده همچنین بر اهمیت دادن شرکت های تولیدی به تحقیقات و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه و کار کردن به شکل جهانی و استفاده از امکانات موجود در دنیا تاکید کرده است.
                                بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                                نظر

                                در حال کار...
                                X