اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • ایرج سابق
    عضو فعال
    • Oct 2015
    • 7434

    #3721
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    یک کارشناس بازار سرمایه:


    صنعت خودرو تنور بورس را گرم نگه می‌دارد




    سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴



    با توجه به اینکه نزدیک به دو ماه از روند رو به رشد صنعت خودرو در بورس می‌گذرد، طبق گفته برخی فعالان بازار سرمایه، این صنعت می‌تواند تنور بورس را همچنان گرم نگه دارد.
    عظیم ثابت -کارشناس بازار سرمایه - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به ارزیابی وضعیت بورس پرداخت و گفت: بازار سرمایه به صورت سنتی در اسفند

    ماه بیشتر با افزایش نقش فروشنده‌ها مواجه می‌شود، زیرا سهامداران حقیقی و حقوقی به دلیل نیاز به نقدینگی، بازار را تحت تاثیر نوسانات خود قرار می دهند.

    وی افزود: این در حالی است که امسال به دلیل انتشار اخبار مربوط به اجرای برجام و برگزاری انتخابات در کنار خوش‌بینی ناشی از افزایش قیمت

    نفت و همچنین نقش مهمی که این روزها صنعت خودرو در بازار سرمایه بازی می‌کند، اسفند امسال را می‌تواند از اسفند سال‌های قبل متمایز کند،

    زیرا پیش‌بینی می‌شود بعد از انتخابات گام‌های مهمی برداشته شود تا وضعیت صنایع با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بهبود یابد.

    این کارشناس بازار سرمایه به پیش‌بینی وضعیت بورس در سال آینده پرداخت و با بیان اینکه همه منتظر بودند تا اثرات رفع تحریم‌ها را مشاهده کنند،

    عنوان کرد: به نظر می‌رسد در سال 1395 به دلیل اتفاقاتی که در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش قیمت نفت و جبران کسری بودجه رخ

    می دهد و همچنین همکاری بیشتر مجلس آینده با دولت پیش بینی می شود وضعیت بورس در سال آینده بهبود پیدا کند و
    بازار سرمایه از سایر بازارها پیشی بگیرد.

    ثابت تصریح کرد: این در حالی است که باید بتوانیم سرمایه‌گذار مستقیم خارجی جذب کنیم چون سرمایه گذاری کشور تاکنون بر اساس تجارت بوده

    است، اما اکنون با جذب سرمایه گذار مستقیم خارجی می توانیم منابع آنها را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم که در اینصورت وضعیت اقتصادی و در نتیجه بازار سرمایه بهتر می‌شود.

    وی به وضعیت بورس در روزهای قبل از پایان سال پرداخت و ادامه داد:‌بنابراین تا پایان سال امکان اصلاح کوتاه مدت قیمت‌ها را داریم، زیرا در یکماه و

    نیم گذشته افراد سودهای خوبی کسب کردند و برخی به ذخیره کردن این سود اقدام می‌کنند، اما این روند ادامه دار و شدید نبوده و بورس تهران روند مثبتی را در سال آینده طی می کند.

    وی تصریح کرد:
    البته ممکن است در روزهای آینده وضعیت بازارچندان صعودی و رو به رشد نباشد، اما صنعت خودرو با خبرهایی که دارد می تواند تنور

    بازار را گرم نگه دارد بنابراین اگر 2 هفته آینده را پررنگ در نظر نگیریم ، نگرانی در بازار سرمایه وجود ندارد و بازار صعودی می شود.


    این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: علاوه بر اینکه نقدینگی جدیدی وارد بازار سرمایه شده و با توجه به کاهش نرخ سود بانکی بخشی از منابع از بانک

    خارج می‌شود که این منابع می‌تواند هشداری باشد که در سایر بازارها خبر خاصی نیست، بنابراین تا زمانیکه نقدینگی جدیدی وارد بازار شود و حجم معاملات افزایش یابد، نباید نگران روند نزولی بورس بود زیرا این روند محدود بوده و مجددا بورس رشد خود را آغاز می کند.


    آخرین ویرایش توسط ایرج سابق؛ 2016/03/02, 00:17.
    بهترین دانش آن است که سودمند باشی

    نظر

    • خوشبخت
      عضو فعال
      • Jul 2012
      • 5464

      #3722
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      مدیر پروژه سیتروئن در ایران: به بازار رقابتی خودروهای ارزان ایران وارد نمی‌شویم









      توماس دوسی (Thomas d’Haussy) مدیر بخش استراتژی و بازاریابی شرکت سیتروئن و مدیر پروژه سیتروئن در ایران است و می‌گوید شرکتش تمایل ندارد در رقابتی‌ترین بخش بازار که به خودروهای ارزان اختصاص دارد، حضور داشته باشد، بلکه اهداف دیگری را در ایران دنبال می‌کند.
      او برای دیدار از اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صنعت خودروی ایران به تهران و نمایشگاه بین‌المللی آمده است. ماموریت دوسی در این سفر بررسی بازار ایران و معرفی یکی از محصولات سیتروئن به نمایشگاه است. او در سخنانش بیشتر بر سابقه 50 ساله سیتروئن در ایران تاکید می‌کند.

      به گزارش آنا مدیر بخش استراتژی و بازاریابی شرکت سیتروئن با نشستن کنار خودروی سیتروئن C4 L و رو به روی ژیان‌های قدیمی که به عنوان خودرویی تزئینی و برای ابراز اصالت پارس‌خودرو در معرض نمایش قرار گرفته‌اند، گویی حلقه اتصالی‌است که سایپا را با گذشته و احتمالاً آینده پیوند می‌زند.

      یکی از اهداف نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صنعت خودروی ایران، آشنا کردن شرکت‌های خارجی با این صنعت در ایران است؛ صنعتی که به جز تعدادی قطعه‌ساز، چند خودروی از مدافتاده و تعداد زیادی خودروی چینی‌الاصل، یک مولفه بسیار مهم دیگر دارد؛ مردمی مشتاق و امیدوار به آینده‌ای‌ نه‌چندان روشن.

      در ایام نمایشگاه گفت‌وگویی با توماس دوسی مدیر پروژه سیتروئن در ایران درباره چرایی و شرایط حضورشان در ایران داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

      به نظر شما با توجه به اجرایی شدن برجام باید منتظر انقلابی در صنعت خودروی ایران باشیم؟

      به نظر من اشتیاق و خواستی شدید در خریداران برای خودروهای مدرن با تکنولوژی بهتر وجود دارد. در این حال فکر می‌کنم، تغییر نگاه بازار ایران هم با توجه به وضع اقتصاد جهانی به سرعت انجام نشود. البته بازار ایران اشتیاق بسیاری برای خرید خودرو دارد.

      بازار ایران می‌تواند جایگزین کشورهایی مانند برزیل و روسیه برای خودروسازان باشد؟

      برای شرکتی مانند سیتروئن ایران می‌تواند فرصتی مناسب برای افزایش تولید خارج از اروپا باشد. امسال ما پنجاهمین سال حضور در بازار ایران را جشن خواهیم گرفت.

      سیتروئن اولین‌بار در سال 1966 میلادی با ایران قرارداد بست و ما در آن دوره شرکت سایپا را در ایران تاسیس کردیم.

      پس تاریخچه طولانی با شرکت سایپا داریم و حالا قصد داریم همکاری جدیدی با این شرکت برای آینده آغاز کنیم.

      سیتروئن برنامه‌ای برای تولید خودروهای ارزان در ایران دارد؟

      در حقیقت خیر. ما نمی‌خواهیم در بازار خودروهای ارزان رقابت داشته باشیم و قصد داریم راحتی و تکنولوژی را برای مشتریان ایرانی خود فراهم کنیم؛ به همین دلیل واقعاً نمی‌خواهیم در بخش خودروهای ارزان، که رقابتی‌ترین‌ بخش بازار هم است، حضور داشته باشیم.

      البته این به این معنی نیست که نمی‌خواهیم در بازار ایران حضور داشته باشیم بلکه سیتروئن نمی‌خواهد با وضع کنونی در رقابتی‌ترین بخش بازار حضوری داشته باشد.

      هدف سیتروئن از آمدن به ایران سرویس‌دهی به مشتریانی است که حاضر هستند برای تکنولوژی، فناوری، کیفیت و راحتی، هزینه بیشتری کنند.

      حضور سیتروئن در ایران ارتباطی با تصمیم برادر بزرگ‌تر خود یعنی پژو برای حضور در ایران ندارد؟

      خیر، ما رابطه‌ای 50 ساله با ایران و رابطه طولانی و خوبی با سایپا داریم و به دلیلی همین سابقه می‌خواهیم به ایران برگردیم.

      سیتروئن و سیایپا مذاکرات خوبی با هم داشته‌اند و ما اعتقاد داریم که می‌توانیم همکاری بسیار قدرتمندی همچون گذشته با سایپا داشته باشیم.

      این رابطه طولانی مدت هم بسیار برای ما مهم است و این عمده دلیلی است که ما می‌خواهیم به ایران برگردیم.

      برنامه شما در ایران چیست و چه محصولاتی را می‌خواهید اینجا تولید کنید؟

      برای اعلام کردن این اطلاعات خیلی زود است.

      چه خودرویی را می‌خواهید به اینجا بیاورید؟

      در این نمایشگاه، سیتروئن مدل C4 L یا همان C4 سدان را برای معرفی گذاشته‌ایم.

      در چه محدوده قیمتی؟

      هنوز زود است که بخواهیم قیمت آن را عنوان کنیم.

      قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارید؟

      اعتقاد داریم بازار نیازمند سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و بهترین راه برای رسیدن به پاسخ مورد نیاز بازار، انتقال تکنولوژی است.

      C4 سدان برای تولید یا صرفاً برای فروش در بازار ایران معرفی است؟

      تولید محلی این محصول در حال بررسی و مذاکره است.

      اگر قرار باشد این خودرو تولید محلی شود، چقدر زمان می‌برد؟

      مذاکرات همیشه ممکن است کمی بیش از آنچه انتظار دارید، طول بکشد.

      ما مذاکرات مثبت و خوبی داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعه نرسیده‌ایم؛ پس از به نتیجه رسیدن، جواب این سوال شما مشخص می‌شود.

      بازار ایران را با ثبات می‌بینید؟

      صادقانه بگویم، به نظر من این بازار بدون ریسک نخواهد بود.

      با توجه به اقتصاد جهانی و قیمت بنزین و نفت نمی‌توان گفت بازار ایران از ثبات بسیار بالایی برخوردار است.

      البته ما در حال انجام عملیات‌های دیگری در بازارهای مختلف هستیم که چندان باثبات هم نیستند.

      پس در حقیقت وقتی که شما تصمیم می‌گیرید برای مدت طولانی در یک بازار حضور داشته باشید، سرمایه گذاری می‌کنید و خود را با بازار بیشتر و بیشتر وفق می‌دهید.
      زندگی بدون تحریم سلام....

      نظر

      • خوشبخت
        عضو فعال
        • Jul 2012
        • 5464

        #3723
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        صنعت خودرو در چنگ غول‌ها








        دنیای اقتصاد: تا چند دهه قبل زمانی که مثلا یک خودرو ایتالیایی می‌خریدید، واقعا یک خودرو ایتالیایی خریده بودید. اما امروزه مرز میان خودروسازی‌ها شکسته شده است. ممکن است یک خودرو ایتالیایی بخرید اما تصمیم طراحی و ساخت آن توسط آلمانی‌ها گرفته شده باشد. بسیاری از خودروسازی‌های بزرگ جهان اکنون مالک یا سهامدار کامل بخش عمده‌ای از یکدیگر هستند. به گونه‌ای که می‌توان بخش اصلی خودروسازی جهان را در قالب تنها 14 شرکت تصور کرد. شرکت‌های بزرگی وجود دارند که از نظر حقوقی دیگر وجود نداشته و زیرمجموعه شرکتی هستند که الزاما از نظر شهرت و توانایی در تولید خودرو در حد و اندازه آنها نیست. روند ادغام و خرید شرکت‌های خودرویی از سوی رقبا و همکارانشان از دهه دوم تولید خودرو در جهان آغاز شده و اکنون با شتاب بیشتری دنبال می‌شود. اهداف گوناگونی از این دادوستدها دنبال می‌شود که بخشی از آنها اقتصادی و بخشی نیز فنی – مهندسی است. با این همه ادغام شرکت‌های خودروساز همیشه هم با نتیجه مثبت از آب در نمی‌آید و مانند یک تیغ دو‌لبه است.




        خودرو‌سازی در دهه‌های اخیر با رشد چشمگیر روبه‌رو‌ بوده است. مدل‌های مختلف خودرو برای هر نوع سلیقه‌ای در نقاط مختلف دنیا ساخته می‌شوند. تنها در ایالات متحده آمریکا 30 برند مختلف وجود دارد که 17 میلیون خودرو در هر سال به‌فروش می‌رسانند. در دنیا برندهای بسیار بیشتری وجود دارند و خودروهای متفاوتی را روانه بازار می‌کنند که شامل خودروهای کوچک اقتصادی تا سوپر اسپرت‌های چند میلیون دلاری می‌شوند. اما در این میان تنها 14 شرکت اصلی وجود دارند و سایر شرکت‌ها زیر نظر این غول‌ها محصولاتشان را تولید می‌کنند. آنچه در تصویر می‌بینید شامل تمام برندها و شرکت‌ها نمی‌شود و فقط شرکت‌هایی درج شده‌اند که تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی دارند. در میان آنها چند شرکت اصلی وجود دارند که که عبارتند از دایملر، بی‌ام‌و، فورد، تویوتا، هیوندا، فولکس واگن، جیلی، جنرال موتورز، پی اس‌ای PSA، هوندا، تاتا، رنو، نیسان و اف‌سی‌ای FCA از جمله غول‌های بزرگ صنعت خودرو‌سازی هستند که هر کدام ممکن است در زیر‌مجموعه خود غولی خودرو‌‌ساز را تحت پوشش قرار داده باشند. خودرو‌سازها و برند‌های معروفی که در زمان خود بسیار مطرح بوده‌اند به دلایل مختلف ورشکسته و به تاریخ پیوسته‌اند. شرکت هامر یکی از آن شرکت‌ها قلمداد می‌شود که در سال 1992 به عرصه رقابت میان خودرو‌سازها وارد شد و در سال 2010 از خودرو‌سازی خداحافظی کرد. در ادامه با شرکت‌های اصلی صنعت خودرو جهان و برخی از زیر مجموعه‌های آنها آشنا خواهیم شد.

        فولکس واگن


        بر‌اساس جدید‌ترین گزارش‌ها، فولکس واگن همراه با تمام شرکت‌های تحت پوششی که دارد بزرگ‌ترین‌ سازنده خودرو در جهان است؛ هدفی که از سال 2009 به‌دنبال آن بوده است. فولکس واگن در مجموع 8 شرکت خودرو‌ساز را در زیر‌مجموعه‌های خود دارد و در میان آنها برخی برندهای معروف و خاص دنیای خودرو مانند پورشه، بوگاتی، آئودی، بنتلی، لامبورگینی، سیات SEAT و اشکودا تحت نظر فولکس واگن تولید و با نام برند خود فروخته می‌شوند. خودرو‌های سنگین با برند مان و اسکانیا و نئوپلن هم زیر‌مجموعه این ابر‌خودرو‌ساز تولید می‌شوند.


        تویوتا

        شرکت تویوتا همواره در رقابت سختی با فولکس واگن قرار داشته و برای سال‌ها در مقام بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده خودرو قرار داشته است. شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز است. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می‌شود. این شرکت با داشتن بیش از 333 هزار نفر کارمند در سال بیش از 10 میلیون خودرو تولید می‌کند. شرکت‌های معروف دیگری که تویوتا بخشی از سهام آنها را دارد عبارتند از ایسوزو 9/ 5 درصد، یاماها موتورز 58/ 3 درصد و تسلا 27/ 0 درصد.


        جنرال موتورز

        این غول خودرو‌ساز آمریکایی در 37 کشور دنیا 13 برند را تولید می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از شورولت، بیوک، جی‌ام‌سی، کادیلاک، اوپل، هالدن، سوزوکی، ایسوزو و واکسهال. در میان برند‌هایی که جنرال موتور روزی بر آنها نظارت می‌کرده می‌توان به هامر، ساترن، پونتیاک، ساب، اولدزموبیل و دوو اشاره کرد که در حال حاضر تولیدشان متوقف شده است. بارها این غول خودرو‌ساز مقام بیشترین درآمد و میزان فروش را در رقابت با فولکس واگن و تویوتا به‌دست آورده و در صدر لیست قرار گرفته است.


        دایملر

        این شرکت پس از خودرو‌سازانی چون فولکس واگن و تویوتا و جی ام قرار دارد و رقابت سختی با هموطن خود شرکت بی‌ام‌و دارد. دایملر هم به‌عنوان تولید‌کننده خودرو‌های سواری مطرح شده است و هم به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده کامیون‌ها و خودروهای سنگین شهرت جهانی دارد. دایملر با نام کامل دایملر آ گ در سال 1924 تاسیس شده و هم‌‌اکنون مالک چند برند بزرگ خودروسازی است که عبارتند از مرسدس آ ام‌ گ، مرسدس بنز و اسمارت. همچنین این شرکت آلمانی در چند شرکت خودرو‌ساز نیز سهامدار است که به کاماز، تسلا موتورز، رنو-نیسان آلیانس و پکن اتو می‌توان اشاره کرد.


        بی‌ام‌و

        این شرکت آلمانی مالک شرکت‌های رولز-رویس موتور کارز و مینی است. در سال ۲۰۱۲ بی‌ام‌‌و توانست یک میلیون و168 هزار و 628 دستگاه خودرو تولید کند و به‌عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان شناخته ‌شود. این شرکت در ابتدا با تولید موتور هواپیما کار خود را در سال 1917 آغاز کرد و پس از جنگ جهانی اول به ساخت موتور سیکلت و سپس خودرو پرداخت. نشان معروف این خودرو‌ساز هم نماد ملخ در حال گردش هواپیما است. 116 هزار نفر در این شرکت و شرکت‌های وابسته به آن کار می‌کنند (2014). محصولات امروزی این غول آلمانی از محبوبیت فراوانی میان لوکس‌سواران و عاشقان سرعت برخوردار است.


        فورد

        با وجود داشتن بیش از 200 هزار نیروی کار این شرکت بر عکس رقبای خود علاقه چندانی به خرید سایر برند‌ها ندارد و تنها شرکت لینکلن را در زیر مجموعه خود قرار داده است اما در برخی از برندها به‌صورت جزئی سهامدار است که عبارتند از: مزدا 1/ 2 درصد، استون مارتین 8 درصد و ژیانگلینگ موتورز چین 49 درصد. شرکت فورد در سال ۱۹۸۹ شرکت خودروسازی جگوار کارز و در سال ۲۰۰۰ شرکت لندرور را تحت مالکیت خود در آورد، اما در سال ۲۰۰۸ این دو شرکت را به شرکت هندی تاتا موتورز می‌فروشد. فورد بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ مالک شرکت سوئدی ولوو نیز بوده است و به نظر می‌رسد تجربه موفقی در خرید برندهای معروف در تعداد بالا نداشته است.


        اف‌سی‌ای

        اف‌سی‌ای Fiat Chrysler Automobiles به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود که در شاخه اول زیر‌مجموعه‌های کرایسلر وجود دارند و در شاخه دوم زیر‌مجموعه‌های فیات را می‌توان دید. این گروه هفتمین تولید‌کننده خودروی جهان است و برندهای معروفی چون فراری، مازراتی، جیپ، آلفا رومئو، دوج، آبارت، کرایسلر موتورز، فیات اتومبیلز، فیات پروفشنال، لانچیا، رم تراکس و استریت‌اند ریسینگ تکنولوژی، همچنین فیات و کرایسلر را تحت مدیریت خود دارد. برخی از این برند‌ها سوپر اسپرت‌های مشهوری هستند که با قیمت بالا و در تعداد محدود تولید می‌شوند.


        گروه تاتا

        این گروه صنعتی در شهر بمبئی هند مستقر است و بزرگ‌ترین‌ خودرو‌ساز هندی است. تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خرید ولی در خرید هامر از جنرال موتورز ناکام ماند. مدل‌های جدید جگوار و لندرور هم اکنون تحت نظر این شرکت در انگلیس تولید می‌شوند. هند با داشتن جمعیت بسیار زیاد بازار کاملا بزرگی برای خودرو‌سازان به‌حساب می‌آید و خودرو‌سازان تلاش می‌کنند تا بتوانند خودروهای خود را در دومین کشور پر‌جمعیت دنیا به‌فروش برسانند که در اولین گام باید با تاتا به رقابت بپردازند.


        هوندا

        شرکت هوندا در دهه 1950 بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان بوده است. این شرکت توانست با تولید ۱۴ میلیون موتور خودرو در سال، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده موتورهای درون‌سوز جهان، شناخته ‌شود که در زمان خود بسیار قابل توجه بوده است. شرکت هوندا علاوه بر محصولات خودش برند پیشتاز اکورا را نیز تحت مدیریت دارد که محصولات قابل توجهی تولید و به بازار عرضه می‌کند.


        جیلی

        گروه خودرو‌ساز چند‌ملیتی است که محصولات متنوعی از جمله تاکسی‌ها، خودروهای سواری، موتورسیکلت، موتور خودرو و جعبه دنده را تولید می‌کند. خرید شرکت ولوو از فورد در سال 2010 نقطه عطفی در تاریخچه این شرکت به‌حساب می‌آید. همچنین شرکت جیلی توانست شرکت تاکسی لندن را در سال 2012 تحت اختیار خود درآورد. پس از خرید شرکت ولوو توسط جیلی این شرکت توانست در سال 2011 با رشد 20 درصدی در فروش محصولاتش موفقیت جدیدی را در همان سال اول به‌دست بیاورد.


        نیسان

        شرکت چند‌ملیتی نیسان علاوه بر محصولات با برند و نام این شرکت، مالک شرکت اینفینیتی نیز هست. رنو و نیسان رابطه تنگاتنگی با هم دارند و رنو مالک 4/ 43 درصد از سهام نیسان است و نیسان هم 15 درصد از سهام رنو را در اختیار دارد. رابطه این دو خودرو‌ساز به گونه‌ای است که کارلوس گوسن مدیرعامل و رئیس هیات‌ مدیره هر دو خودرو‌ساز است. تولیدات نیسان به اندازه‌ای بوده است که در سال 2012 عنوان ششمین خودرو‌ساز بزرگ دنیا را از آن خود کرده است. امروز شرکت نیسان خودروهای اسپرت با کیفیت و سرعت بالایی را تولید می‌کند که با غول‌های بزرگ صنعت خودرو‌ قابل رقابت هستند.







        زندگی بدون تحریم سلام....

        نظر

        • خوشبخت
          عضو فعال
          • Jul 2012
          • 5464

          #3724
          پاسخ : اخبار گروه خودرو


          خودروسازی ایران در رده بیستم دنیا










          سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد تولید خودرو ایران در سال ۲۰۱۵ با افت 9/ 9 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۹۸۲ هزار و ۳۳۷ دستگاه رسید. سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری با انتشار آمار تولید خودروی جهان در سال 2015 اعلام کرد تولید خودروی ایران در این سال به کمتر از یک میلیون دستگاه رسیده است.

          براساس این گزارش تولید خودروی ایران در این سال با افت 9/ 9 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به 982 هزار و 337 دستگاه رسیده است.

          ایران در سال پیش از آن بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کرده بود. تولید خودروی سواری ایران در سال 2015 بالغ بر 884 هزار و 866 دستگاه بوده است. ایران در این سال همچنین 97 هزار و 471 دستگاه خودروی تجاری تولید کرده است. در میان کشورهای خودروساز جهان، ایران رتبه 20 را در سال 2015 به خود اختصاص داده است که بر این اساس نسبت به سال قبل 2 پله نزول داشته است. ایران در سال 2014 در میان کشورهای خودروساز جهان در رتبه 18 قرار گرفته بود.

          چین با تولید 24 میلیون و 503 هزار دستگاه بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال 2015 بوده است و آمریکا با 12 میلیون و 100 هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با 9 میلیون و 278 هزار دستگاه در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. کشورهای دیگری که تولید بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند عبارتند از: آلمان، کره جنوبی، هند، مکزیک، اسپانیا، برزیل، کانادا، فرانسه، تایلند، انگلیس، روسیه، ترکیه، چک، اندونزی، ایتالیا و اسلواکی. این کشورها به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا نوزدهم به لحاظ میزان تولید خودرو در سال 2015 قرار گرفته‌اند.

          براساس این گزارش 17 کشور در جهان طی سال 2015 با افت تولید خودرو مواجه شده‌اند که ایران نیز با افت 9/ 9 درصدی در بین آنها قرار دارد. ایران از نظر تولید خودروهای سواری در رتبه 16 جهان جای گرفته است. براساس این گزارش کل تولید خودروی جهان در سال 2015 بالغ‌بر 90 میلیون و 693 هزار دستگاه بوده است. تولید خودروی جهان در این سال با رشد یک درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
          زندگی بدون تحریم سلام....

          نظر

          • خوشبخت
            عضو فعال
            • Jul 2012
            • 5464

            #3725
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            زندگی بدون تحریم سلام....

            نظر

            • اروین
              عضو فعال
              • Feb 2016
              • 422

              #3726
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              شرکت سایپا آذین زمان افزایش سرمایه سنگین 1225 درصدی را بدون دریافت مجوز سازمان بورس اعلام کردند.

              1394/12/12

              به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی دو شرکت ساییا و زامیاد بدون دریافت مجوز سازمان بورس زمان افزایش سرمایه 204 و 133 درصدی را 22 و 19 اسفند تعیین کرده اند که سایپا آذین هم رویه را در پیش گرفته و قبل از دریافت مجوز ، زمان مجمع فوق العاده را اعلام کرد.

              براساس این گزارش، "خاذین" با صدور اطلاعیه ایی در کدال، زمان مجمع را ساعت 10:30 روز شنبه 22 اسفند در تالار پردیس کیان ( واقع در بزرگراه نواب صفوی، بعد از پل حق شناس،بلوار شهید چراغی) تعیین کرده است.

              نظر

              • اروین
                عضو فعال
                • Feb 2016
                • 422

                #3727
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                در اصل توسط اروین پست شده است View Post
                شرکت سایپا آذین زمان افزایش سرمایه سنگین 1225 درصدی را بدون دریافت مجوز سازمان بورس اعلام کردند.

                1394/12/12

                به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی دو شرکت ساییا و زامیاد بدون دریافت مجوز سازمان بورس زمان افزایش سرمایه 204 و 133 درصدی را 22 و 19 اسفند تعیین کرده اند که سایپا آذین هم رویه را در پیش گرفته و قبل از دریافت مجوز ، زمان مجمع فوق العاده را اعلام کرد.

                براساس این گزارش، "خاذین" با صدور اطلاعیه ایی در کدال، زمان مجمع را ساعت 10:30 روز شنبه 22 اسفند در تالار پردیس کیان ( واقع در بزرگراه نواب صفوی، بعد از پل حق شناس،بلوار شهید چراغی) تعیین کرده است.
                1394/12/16
                امروزاداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه زامیاد را صادر کرد .

                نظر

                • meisam_em
                  عضو فعال
                  • Aug 2025
                  • 2124

                  #3728
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  جدیدا نمیدونم چی شده تو بورس و شرکتها معلوم نیست چه خبره!!؟؟
                  واقعا شفافیت و عدالت موج میزنه توی شرکتها و سازمان بورس!!
                  كسی كه در آفتاب زحمت كشیده، حق دارد در سایه استراحت كند

                  نظر

                  • خوشبخت
                    عضو فعال
                    • Jul 2012
                    • 5464

                    #3729
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    چشم‌انداز قیمت خودرو در سال آینده










                    براساس سنت هر ساله مهم‌ترین پرسش خودرویی مشتریان این است که قیمت خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود؟ این سوال در شرایطی مطرح است که امسال برخلاف سال‌های گذشته قیمت خودرو ثبات خود را حفظ کرده بود. به‌دنبال اجرایی شدن برجام و امضای قراردادهای خودرویی دو انتظار مشتریان مبنی‌بر ورود خودروهای جدید و کاهش قیمت خودرو همچنان به قوت خود باقی است. کاهش قیمت خودرو در حالی همچنان در لیست انتظارات مشتریان قرار دارد که طی سال جاری به‌دلیل اتمام دوره اول شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو توسط این شورا صورت نگرفت و برخلاف سه سال گذشته، قیمت خودرو باثبات بود. به گزارش دنیای اقتصاد ، هر چند از گوشه و کنار شنیده می‌شد که خودروسازان درخواست افزایش قیمت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردند اما به‌دنبال رکود شکل گرفته در بازار به‌نوعی از تقاضای افزایش قیمت، کوتاه آمدند. رکودی که موجب تغییر قاعده بازی از سوی خودروسازان شد.

                    به خصوص آنکه کاهش تقاضا در بازار تولید خودرو را با افت قابل‌توجهی مواجه کرد؛ بنابراین بحث افزایش قیمت خودرو در سال جاری مسکوت ماند تا وضعیت بازار به حالت عادی خود بازگردد. حال به‌دنبال اجرایی شدن برجام، بار دیگر شورای رقابت وارد میدان شده و حتی رئیس این شورا خط و نشان‌هایی برای قیمت‌گذاری دوباره خودرو برای خودروسازان کشیده است، اما انتظار ثبات قیمتی یا حتی کاهش قیمت در شرایطی پس از برجام شکل گرفته که خودروسازان اثر کاهش هزینه‌های تحریم را چندان حائز اهمیت نمی‌دانند. این موضوع در حالی است که قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی نیز در حال پیگیری است؛ بنابراین در این شرایط، مشتریان در دوراهی خریدن و نخریدن خودرو به‌دلیل تحولات قیمتی سال آینده قرار دارند. هر چند کارشناسان بر ثبات قیمت خودرو تاکید دارند، اما خودروسازان مطابق روال جاری با اشاره به روند صعودی هزینه‌ها بر افزایش قیمت تاکید دارند.

                    سرنوشت قیمت‌ خودرو
                    بنا به گفته خودروسازان، عوامل موثر بر قیمت خودرو مشخص و معین است؛ بنابراین با تفکیک هر یک از این عوامل می‌توان در خصوص آینده قیمت خودرو به نتیجه‌گیری پرداخت. یکی از عواملی که خودروسازان همواره بر آن تاکید دارند، افزایش هزینه ناشی از افزایش حقوق و دستمزد در ابتدای هر سال است. از آنجا که این هزینه بر دوش خودروساز تحمیل می‌شود؛ بنابراین بخشی از افزایش قیمت خودرو صرف این موضوع می‌شود که از دست خودروساز نیز خارج است. در این میان افزایش هزینه‌های سربار که شامل آب، برق، گاز و حمل ونقل است نیز به افزایش هزینه تمام شده خودرو منجر می‌شود. تغییرات نرخ ارز نیز عامل اثرگذار دیگری است که در قیمت تمام شده خودرو موثر است. بنابراین خودروسازان با در نظر گرفتن مجموع این عوامل بر افزایش قیمت خودرو تاکید دارند. به‌طوری‌که، یکی از معاونان فروش شرکت‌های خودروساز در گفت‌وگویی می‌گوید: شرکت‌های خودروساز براساس هزینه تمام شده به قیمت‌گذاری خودرو می‌پردازند، مجموع عوامل تاثیرگذار در قیمت خودرو هر ساله روند افزایشی دارند، بنابراین خودروسازان نیز مجبور به افزایش قیمت هستند. با این وجود این مدیر خودروساز نقش کاهش هزینه‌های تحریم بر قیمت خودرو در سال آینده را چندان موثر نمی‌داند و می‌گوید: در صورتی که مجموع عوامل را در نظر بگیریم، قیمت خودرو باید چند درصدی افزایش پیدا کند؛ زیرا افزایش هزینه‌ها بیشتر از کاهش هزینه‌ها بوده است.

                    با این وجود کارشناسان خودرو بر کاهش 15 تا 20 درصدی هزینه‌های تحریم تاکید دارند و معتقدند که افزایش قیمت به‌دلیل عواملی چون افزایش حقوق و دستمزد، هزینه‌های آب و برق و... بهانه شرکت‌های خودروساز برای کسب سود بیشتر است. به اعتقاد آنها خودروسازان به بهانه هزینه‌های ناشی از تحریم، قیمت خودرو را دو برابر کردند، اما در شرایط کنونی که هزینه‌های ناشی از تحریم از دوش آنها برداشته شده، بدون در نظر گرفتن این موضوع قصد دارند، بحث قیمت خودرو را دنبال کنند؛ بنابراین به اعتقاد کارشناسان قیمت خودرو در سال آینده باید روندی کاهشی یا حداقل ثابت داشته باشد؛ زیرا خودروسازان بر مولفه‌هایی تاکید دارند که تاثیر چند دهم درصدی بر قیمت تمام شده خودرو دارد. به اعتقاد این دسته کاهش هزینه‌های تحریم که شامل نقل‌و انتقال پول، کاهش قیمت مواد اولیه، خرید از شرکت‌های اصلی (عدم دور زدن تحریم‌ها) است بیش از عواملی است که موجب افزایش قیمت می‌شود؛ بنابراین اگر آنها قصد کاهش قیمت را نداشته باشند باید به ثبات قیمت رضایت دهند.

                    در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگویی می‌گوید: خودروسازان به‌دلیل مشکلات مالی و زیان انباشته‌ قصد افزایش قیمت را دارند. زاوه با اشاره به کاهش قیمت مواد اولیه‌ مانند مواد پتروشیمی (مواد پلیمری) و کاهش هزینه‌های تحریم می‌گوید: افزایش حقوق و دستمزد تاثیر 3 تا 5 درصدی در قیمت تمام شده خودرو دارد حال آنکه کاهش هزینه‌ها در ابعاد مختلف تاثیر 10 تا 15 درصدی دارد، اما موضوع آن است که خودروساز قصد کاهش یا ثبات قیمت را ندارد. در حالی که سرنوشت قیمت خودرو در سال آینده یکی از موضوعات مهم است اما به گفته کارشناسان، هر گونه تغییر قیمت باید با توجه به رکود موجود در بازار مدنظر قرار گیرد. به خصوص آنکه ویژگی‌های بازار سال آینده تشابه بسیاری با سال 94 دارد و بازار خودرو دچار تحول اساسی مانند ورود خودروهای جدید و متنوع نیست که بتواند افزایش قیمت را قبول کند. بر این اساس آنها افزایش قیمت خودرو را تیر خلاص به صنعت خودرو ایران می‌دانند. با این وجود، ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در گفت‌وگویی نه تنها افزایش قیمت را تیر خلاص نمی‌داند؛ بلکه این موضوع را موجب نجات صنعت خودرو از ورشکستگی عنوان می‌کند و می‌گوید: قطعا در سال 95 قیمت خودرو افزایش خواهد یافت، زیرا خودروسازان متحمل افزایش هزینه‌‌ می‌شوند که اگر افزایش قیمتی در کار نباشد، صنعت خودرو از بین خواهد رفت.

                    وی تاکید می‌کند: از آنجا که 80 درصد قیمت تمام‌شده مربوط به قطعه‌سازی است و در طول چند سال گذشته قطعه‌سازان آسیب‌های بسیاری را متحمل شدند باید بحث افزایش قیمت خودرو اجرایی شود تا از ورشکستگی بخش بزرگی از صنعت خودرو جلوگیری شود. در این زمینه آلبرت بغزیان، عضو ناظر شورای رقابت درگفت‌وگویی با اشاره به اینکه تمایل خودروسازان افزایش قیمت است، می‌گوید: رکود موجود در بازار خودرو در سال 95 نیز ادامه‌دار خواهد بود درصورتی که خودروسازان بدون توجه به این موضوع به افزایش قیمت خودرو بپردازند مسلم است که متضرر خواهند شد. وی معتقد است در سال 95 چون خودروی جدیدی وارد بازار نشده و انتظارات مشتریان همچنان پابرجاست؛ بنابراین افزایش قیمت یک اشتباه بزرگ است.
                    زندگی بدون تحریم سلام....

                    نظر

                    • خوشبخت
                      عضو فعال
                      • Jul 2012
                      • 5464

                      #3730
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      صدور قطعات خودروی ایرانی به ۴۰ خودروساز خارجی








                      عضو انجمن قطعه‌سازان از صدور قطعات باکیفیت خودرو به سفارش خودروسازان خارجی به ۴۰ کشور دنیا خبر داد و گفت: برخی قطعات ساخته‌شده ایران به سفارش کمپانی‌هایی همچون بنز تولید می‌شود.



                      به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد به‌نیا امروز در نشست خبری از تولید قطعات باکیفیت خودرو توسط کمپانی های ایرانی خبر داد و اظهار داشت: علی رغم ضعف‌هایی که در صنعت قطعه سازی ایران وجود دارد، اما کارخانجاتی نیز مشغول به کار هستند که هم اکنون برای ۴۰ خودروساز خارجی قطعه تولید کرده و صادر می‌کنند که در میان این کمپانی های سفارش دهنده قطعه به کارخانجات ایرانی، وام خودروسازهایی همچون بنز، ولوو و تویوتا نیز به چشم می خورد، ضمن اینکه قطعه‌سازان ایرانی به کشورهایی همچون کره و ژاپن قطعه صادر می کنند.



                      وی افزود: البته ضعف‌هایی هم در تولید قطعات جدید در کارخانجات قطعه سازی ایران وجود دارد، چراکه برای تولید قطعات جدید نیاز به قالب، نقدینگی و خط تولید داریم در حالی که با توجه به شرایط رکودی کشور طی سال‌های گذشته این امکان هم اکنون برای قطعه‌سازان وجود ندارد.



                      عضو انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: در واقع قطعه‌سازان به سه روش می توانند خط تولید جدید قطعات را راه اندازی کنند؛ به این معنا که یا باید از وام‌های بانکی بهره بگیرند یا اینکه از خودروسازان پیش‌پرداخت‌هایی را دریافت کنند و راه سوم این است که خود آنها به سرمایه گذاری بپردازند در حالی که هم اکنون هیچ یک از این سه راه امکان اجرایی شدن ندارد.



                      به‌نیا با اشاره به قراردادهای جدیدی که میان خودروسازان ایرانی و خارجی ها به امضا رسیده، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی و خارجی صنعت قطعه سازی ایران به خوبی دیده شده است که امیدواریم بتوانیم از این فرصت به نفع توسعه صنعت خودروسازی استفاده کنیم، ضمن اینکه قطعه‌سازان باید خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کرده و توان صادرات قطعات را در الگوی گسترده ای به دست آورند.



                      وی، نقدینگی را همچنان بحران جدی صنعت قطعه سازی ایران دانست و اظهار کرد: البته پرداخت خودروسازان به قطعه سازان بسیار بهتر از قبل شده و روند آن بهبود یافته ولی هنوز انتظارات بنگاه‌های قطعه ساز به صورت کامل برطرف نشده است.



                      عضو انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: ایران خودرو و سایپا هر کدام به میزان ۴ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به هر ۴ تا ۵ ماه یکبار صورت می‌گیرد.



                      به‌نیا افزود: خودروسازان خارجی علاقه عجیبی به ورود به بازار ایران دارند، چراکه این بازار کاملا جذاب بوده و منافع آنها را می تواند تامین کند، بنابراین اکنون نوبت به خودروسازان ایرانی است که به بهترین شکل از فرصت پیش آمده به نفع تامین منافع ملی و قطعه‌سازان بهره برداری کند.



                      وی گفت: بسیاری از ایرادات قراردادهای قبلی خودروسازان ایرانی و خارجی اصلاح شده و اگر خودروسازان کمی مقاومت کنند، به‌طور قطع می‌توانند بهره برداری مناسبی از شرایط فعلی داشته باشند.



                      عضو انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: بسیاری از پلتفرم‌های جدیدی که قرار است در شراکت خودروسازان ایرانی و خارجی تولید شود، هم اکنون به قطعه‌سازان سفارش داده شده و اکنون منتظر اعلام آغاز عملیاتی اجرای قراردادها هستیم که کار را به صورت رسمی آغاز کنیم اما یکی از موتورهای خودروهای جدیدی که قرار است از سوی پژو در ایران تولید شود، حتی تا ۷۰ درصد هم بومی‌سازی شده است، چراکه مرکز تحقیقات ایران خودرو یکی از مراکز بسیار توانمند در صنعت خودروسازی کشور است.



                      به‌نیا در ادامه با اشاره به امضای قراردادهایی که طی ماه های اخیر به نمایندگی از قطعه‌سازان با انجمن‌های بین المللی قطعه سازی به امضا رسیده، گفت: متاسفانه هنوز مشکل وجاهت قانونی انجمن قطعه‌سازان حل نشده و چنانچه قطعه‌سازان خارجی به این موضوع پی ببرند، به طور قطع ممکن است لطمات زیادی به مجموعه قطعه‌سازان کشور وارد شود.



                      وی گفت: تاکنون ۶ حکم از دیوان عدالت اداری صادر شده که آخرین آن، رسما انتخابات انجمن قطعه‌سازان ملغی اعلام شده و پیرو این موضوع نیز وزارت کار دو نامه برای انجمن قطعه‌سازان ارسال کرده است که باید کار را متوقف می‌کردند اما متاسفانه هم اکنون شاهد امضای برخی تفاهم‌نامه ها با قطعه‌سازان خارجی از سوی اعضای انجمن هستیم که به همین منظور مکاتباتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که البته مورد توجه هم واقع نشده است.



                      عضو انجمن قطعه‌سازان اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون بدون اعلام عمومی و طی مراحل قانونی قرار است انتخابات انجمن در ۲۶ اسفند ماه امسال برگزار شود که البته تمامی اعضای انجمن قطعه‌سازان در جریان قرار نگرفته اند. بر این اساس اعتراض خود را به وزارت کار هم ارائه داده ایم.
                      زندگی بدون تحریم سلام....

                      نظر

                      • خوشبخت
                        عضو فعال
                        • Jul 2012
                        • 5464

                        #3731
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        ستاره‌های جاده مخصوص






                        گروه خودرو: جدیدترین آمار کیفیت خودروهای داخلی در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که طبق آن، به جز تندر-90 پارس خودرو، سایر خودروها نتوانستند بیش از سه ستاره کسب کنند.



                        چند ماهی می‌شود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌عنوان مرجع ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، شیوه کار خود را در بررسی سطح کیفی خودروها تغییر داده، تغییراتی که البته بی‌حاشیه نیز نبوده است. پیش‌تر، این شرکت گزارش‌های کیفی خود را به‌صورت ماهانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد تا با انتشار آنها، مشتریان اطلاعات لازم را در مورد سطح کیفی خودروها دریافت و به اصطلاح با چشم بازتری خودرو خریداری کنند. این در حالی است که با تغییر شیوه ارزیابی، به‌نوعی وزارت صنعت، معدن و تجارت عهده دار انتشار این گزارش شده و شرکت بازرسی بدون مجوز این وزارتخانه امکان منتشر کردن گزارش‌های کیفی را ندارد. هرچند وزارت صنعت، تا به امروز دو گزارش (مربوط به دی و بهمن) را منتشر کرده، با این حال بوروکراسی خاص این وزارتخانه سبب تاخیر در اعلام گزارش‌های کیفی شده است. هرچه هست، در حال حاضر گزارش‌های مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را وزارت صنعت منتشر می‌کند، این در حالی است که این گزارش‌ها در مقایسه با مدل قبلی تفاوت کرده است.

                        پیش‌تر شرکت بازرسی با ارزیابی کیفی خودروها در 9 معیار مختلف، عددی را به‌عنوان «مجموع نمرات منفی» برای هر خودرو اعلام می‌کرد و این «عدد» نشان دهنده سطح کیفی بود. بر این اساس، هر خودرویی که نمره منفی کمتری دریافت می‌کرد، طبعا از کیفیت بالاتری برخوردار بود و هرچه نمره موردنظر بالا می‌رفت، نشان از پایین بودن کیفیت خودروها داشت. این در شرایطی است که شرکت بازرسی در شکل جدید ارزیابی خود، خودروهای داخلی را با توجه به دریافت «ستاره» طبقه‌بندی می‌کند، به این معنی که هرچه کیفیت بالاتر باشد، خودروها ستاره بیشتری دریافت خواهند کرد.

                        از قرار معلوم، کف کیفیت در روش جدید ارزیابی، دریافت یک ستاره است و سقف آن نیز پنج ستاره. به‌عبارت بهتر، خودرویی که یک ستاره دریافت می‌کند، دارای پایین‌ترین سطح کیفی است و آن که موفق به کسب پنج ستاره می‌شود، بالاترین کیفیت را دارد. طبعا خودروهایی نیز که چهار،سه و دو ستاره دریافت می‌کنند، به ترتیب از کیفیت بالاتری برخوردارند. این در حالی است که طی دو گزارش اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز هیچ کدام از خودروهای داخلی نتوانسته‌اند بیش از سه ستاره دریافت کنند. هرچند شرکت بازرسی کیفیت و وزارت صنعت دقیقا مشخص نکرده‌اند مبنای این ستاره‌ها چیست و جزئیات ارزیابی کیفی خودروها چه تغییری در مقایسه با گذشته کرده است، با این حال به‌نظر می‌رسد معیارهای سختگیرانه جهانی برای کیفیت خودروها لحاظ شده و از همین رو به جز تندر پارس خودرو، سایر خودروها نتوانسته‌اند از «سه ستاره» رد شوند.

                        اوضاع به شکلی است که حتی خودروهایی مانند مزدا3 و کیاسراتو نیز در نهایت موفق به کسب سه ستاره شده‌اند و این یعنی، بهترین و با کیفیت‌ترین خودروهای حال حاضر کشور فاصله‌ای نسبتا زیاد با استانداردهای سختگیرانه جهانی دارند. با این حساب، خودروهایی که کمتر از سه ستاره دریافت کرده‌اند، از وضع ناخوشایندتری برخوردار بوده و طبعا فاصله آنها با کیفیت جهانی، بسیار بیشتر است. اگرچه کیفیت خودروها در دنیا نیز به‌نوعی برحسب ستاره‌های دریافتی آنها (به‌خصوص در بحث ایمنی) معین می‌شود، با این حال مشخص نیست که معیارهای ارزیابی در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تا چه حد منطبق بر سیستم ارزیابی جهانی است. اما نگاهی بیندازیم به اوضاع کیفی خودروهای داخلی در بهمن‌ماه امسال، تا مشخص شود هر کدام موفق به کسب چند ستاره شده‌اند.

                        بنابر گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، 35 خودرو مورد بررسی طی بهمن‌ماه، در پنج محدوده قیمتی مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند و این محدوده‌ها عبارتند از: «خودروهای زیر 25 میلیون تومان»، «خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان»، «خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان» و «خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان» و «خودروهای بالای 100 میلیون تومان». این تقسیم‌بندی قیمتی در ارزیابی‌های قبلی نیز وجود داشت، با این تفاوت که قبلا کیفیت خودروها در هر گروه، با توجه نمره منفی آنها مشخص می‌شد و در حال حاضر با استناد به ستاره‌های دریافتی شان.

                        بر این اساس، نیومزدا3، کیا سراتو، جک J5، تندر90 پارس خودرو و سایپا X131 در مجموع توانسته‌اند بیشترین ستاره و در نتیجه بهترین کیفیت را در گروه‌های خود کسب کنند. طبق گزارش منتشره، مزدا3 با کسب سه ستاره، بهترین خودرو گروه بالای 100 میلیون تومانی‌ها شده، کیاسراتو با دو ستاره اش، در صدر گروه خودروهای 75 تا 100 میلیونی‌ها نشسته، جک J5 با دو ستاره، لقب بهترین عضو دسته 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها را به‌دست آورده، تندر پارس خودرو با چهار ستاره جایگاه اول گروه 25 تا 50 میلیونی را به خود اختصاص داده و در نهایت پراید 131 پارس خودرو با تک‌ستاره اش توانسته بهترین خودرو در دسته زیر 25 میلیون تومانی لقب بگیرد.


                        دسته لوکس‌ها

                        بنابر گزارش اعلامی، گروه قیمتی خودروهای بالای 100 میلیون تومان، تنها دو عضو دارد، یکی مزدا 3 و دیگر سوزوکی گرندویتارا. هرچند هر دو خودرو سه ستاره کیفی کسب کرده‌اند، اما مزدا3 توانسته در مجموع خودرو اول این گروه قیمتی لقب بگیرد و رتبه کیفی یک را کسب کند. این خودرو در گروه بهمن به مونتاژ می‌رسد و گران‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود. ازآنجاکه مزدا3 در رده‌بندی کیفی دی‌ماه حضور نداشته، مشخص نیست کیفیت آن در بهمن‌ماه چه تغییری کرده است، اما گرندویتارا نیز که رتبه کیفی 2 را به‌دست آورده، محصول مونتاژی ایران‌خودرو به حساب می‌آید و قیمتش کمی کمتر از مزدا3 است. این خودرو در مقایسه با رده‌بندی دی‌ماه، یک ستاره بیشتر کسب کرده؛ بنابراین کیفیتش بالا رفته است.


                        دو ستاره برای سراتو


                        در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، سراتو در حالی توانسته با کیفیت‌ترین عضو لقب گیرد که تنها موفق به کسب دو ستاره شده است. این یعنی سراتو در مقایسه با ارزیابی کیفی دی‌ماه، یک ستاره کمتر دریافت کرده در نتیجه کیفیت آن دچار افت شده است. پس از این محصول مونتاژی سایپا، با دو خودرو چینی روبه‌رو می‌شویم، اول آسای گروه بهمن و دوم جک S5 کرمان موتور. در این بین، آسا دارای دو ستاره است و این یعنی در مقایسه با گزارش قبلی دچار تغییر خاصی نشده است. همچنین جک S5 نیز درست مانند دی‌ماه تنها یک ستاره کسب کرده تا سومین عضو گروه خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان داخلی باشد.


                        دار و دسته چینی


                        به گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها برویم، جایی که 6 عضو چینی دارد و ستاره‌های آنها در مقایسه با دی‌ماه تغییری نکرده است. بهترین عضو این گروه جک J5 است که با رده کیفی یک، موفق به کسب دو ستاره شده و پس از آن، برلیانس H330 نیز با دو ستاره توانسته رده کیفی دو را در این گروه صاحب شود. در رده بعدی نیز یک برلیانس دیگر و این بار در مدل H320 جا خوش کرده که توانسته دو ستاره به‌دست بیاورد. سه رده بعدی در گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها را نیز خودروهای چینی اشغال کرده‌اند و بر این اساس، ام‌وی‌ام X33 جدید اوضاع بهتری در مقایسه با دو خودرو دیگر یعنی ام‌وی‌ام 550 و لیفان X60 دارد. هر سه این خودروها تنها یک ستاره به‌دست آورده‌اند.


                        تندر چهار ستاره شد

                        اما سری به شلوغ‌ترین گروه بزنیم، گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها که 19 عضو دارد و بهترین‌شان تندر-90 تولید پارس خودرو است. این محصول تنها خودرویی است که توانسته در ارزیابی کیفی بهمن‌ماه چهار ستاره کسب کند و با این حساب باید آن را با کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل بدانیم. این گروه سه تندر دیگر یعنی پارس تندر، تندر ایران‌خودرو و تندر اتومات را نیز به خود می‌بیند و این در حالی است که همه‌شان سه ستاره کسب کرده‌اند. در این بین، پارس تندر دوم شده و تندر 90 اتوماتیک نیز رده سوم را به‌دست آورده و رتبه چهارم هم به تندر ایران‌خودرو رسیده است. در رده‌های پنجم تا هشتم نیز خودروهای رانا، ام‌وی‌ام 315 جدید، پژو 206‌هاچ بک و 206 صندوقدار جای گرفته‌اند که هر کدام دو ستاره را به خود می‌بینند. خودروهایی مانند دنا، سمند، پژو 405، پارس، ام‌وی‌ام 520 و تیبا2 در مدل‌های مختلف نیز دیگر اعضای این گروه به شمار می‌روند که همه آنها دارای تنها یک ستاره ایمنی هستند. در گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها، به جز تندر-90 پارس خودرو که یک ستاره بیش از گزارش قبلی کسب کرده، سایر خودروها تغییری (به لحاظ ستاره) تجربه نکرده‌اند.


                        صدرنشین تک‌ستاره

                        در کلاس قیمتی خودروهای پایین‌تر از 25 میلیون تومان، اما پراید 131 پارس خودرو در حالی توانسته بهترین عضو لقب بگیرد که تنها یک ستاره را روی شانه‌های خود می‌بیند. این گروه البته سه عضو دیگر نیز دارد که اتفاقا آنها نیز تنها دارای یک ستاره هستند. در این بین، تیبای معمولی توانسته رده کیفی دو را در گروه خودروهای به اصطلاح ارزان کسب کند و پراید 131 سایپا نیز در رده سوم جای گرفته است. رده کیفی چهارم نیز به پراید 132 تعلق دارد. هیچ کدام از اعضای این گروه با تغییر ستاره روبه‌رو نشده‌اند، چه آنکه در دی‌ماه نیز فقط یک ستاره از سوی بازرسان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کرده بودند.

                        زندگی بدون تحریم سلام....

                        نظر

                        • "heydar"
                          عضو فعال
                          • Sep 2012
                          • 7493

                          #3732
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          سه چهارم مسیر صعود طی شده

                          نظر

                          • Alain Delon
                            Banned
                            • Dec 2014
                            • 628

                            #3733
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو


                            و باز هم خبر جدید از سایپا.......

                            لیدر خودرویی ها همچنان پرخبر


                            سایپا بعد از فروش و واگذاری دو شرکت مالیبل سایپا و سایپا کاشان که روز گذشته در بازار فرابورس عرضه و به فروش رسید، تصمیم دارد که بلوک مدیریتی شرکت کساپا ( سایپا شیشه ) را به فروش برساند.

                            سایپا برنامه های ویژه ای برای واگذاری و فروش شرکتهای زیرمجموعه و وابسته خود را دارد.



                            منبع: سایت بورس24

                            نظر

                            • Alain Delon
                              Banned
                              • Dec 2014
                              • 628

                              #3734
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو


                              توافق سایپا و سیتروئن برای واگذاری 50 درصد از سهام شرکت سایپا کاشان / 500 هزار دستگاه خودروهای لوکس سیتروئن در این کارخانه تولید می شود.


                              منبع: اقتصاد آنلاين

                              نظر

                              • خوشبخت
                                عضو فعال
                                • Jul 2012
                                • 5464

                                #3735
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                دو سال آینده، زمان جهش خودروسازی ایران است









                                با توجه به رفع محدودیت های بین المللی و اشتیاق خودرو سازهای مطرح برای حضور در ایران و شراکت با خودروسازان ایرانی در دو سال آینده می بایست منتظر جهش صنعت خودور سازی ایران بود



                                مدیر عامل شرکت قطعه سازی gestamp در گفتگو با ایلنا با اشاره به خودروسازی در ایران گفت: معتقد هستم که آینده صنعت خودرو سازی در ایران درخشان خواهد بود.



                                فرانسیسکو ریبراس افزود: دنیای خودرو در حال تغییر است و بازیگران زیادی در آن حضور دارند و این روزها رقبای جدید وارد بازار شده‌اند به طوری که در آینده نزدیک، بازار از انحصار چند خودورساز مشهور خارج می‌شود.



                                وی افزود: اگر شرکت‌های خودروسازی خواهان نگه داشتن خود در برابر رقبای جدید هستند باید هزینه های خود را هدفمند کنند.



                                مدیر عامل این شرکت اسپانیایی افزود: در سال 2000 در سه نقطه جهان خودرو سازان اصلی حضور داشتند که شامل اروپا ،آمریکا و ژاپن بود اما اکنون کشورهای دیگری نیز وارد عرصه خودروسازی شده اند از جمله چین که 28 درصد تولید خودرو جهان را در اختیار گرفته و سایر کشورها به غیر از مناطق فوق 25 درصد بازار را در اختیار گرفته‌اند که ایران نیز شامل همین کشورها می‌شود و انتظار می رود در آینده نقش ایران در صنعت خودرو سازی جهان پر رنگ‌تر شود.



                                وی تصریح کرد: با توجه به رفع محدودیت‌های بین‌المللی و اشتیاق خودروسازهای مطرح برای حضور در ایران و شراکت با خودروسازان ایرانی در دو سال آینده باید منتظر جهش صنعت خودور‌سازی ایران بود.
                                زندگی بدون تحریم سلام....

                                نظر

                                در حال کار...
                                X