اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • اروین
    عضو فعال
    • Feb 2016
    • 422

    #3841
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    زیرمجموعه سایپا مجوز افزایش سرمایه ۳۲۰ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی گرفت

    سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۳۲۰ درصدی از تجدید ارزیابی دارایی برای شرکت مالیبل سایپا را صادر کرد.1395/04/08

    به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مالیبل سایپا که بعد از مصوبه 21 بهمن سال گذشته هیات مدیره پیگیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود ، قادر به دریافت مجوز سازمان بورس و آماده برگزاری مجمع فوق العاده شد.
    این زیرمجموعه سایپا می تواند سرمایه 35 میلیارد تومانی را به بیش از 146.9 میلیارد تومان برساند تا قادر به منظور اصلاح ساختار سرمایه و با استفاده از قانون حداکثر از توان تولیدی وخدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات شود.
    براساس این گزارش، اسفند سال گذشته بود که سایپا اقدام به واگذاری بلوک ۹۹.۹ درصدی مالیبل سایپا به دیگر زیرمجموعه یعنی مگاموتور کرد تا این شرکت قادر به انجام افزایش سرمایه شود.

    نظر

    • negarminavi
      عضو فعال
      • May 2013
      • 35714

      #3842
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      چند آمار از تولید خودرو در یک اینفوگرافیک

      در این اینفوگرافیک اقتصادنیوز چند آمار از تولید خودرو را در اردیبهشت ماه امسال می‌توانید مشاهده کنید.


      نظر

      • اروین
        عضو فعال
        • Feb 2016
        • 422

        #3843
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        معاون ایدرو خبر داد:
        شرکت جدید سایپا - رنو معرفی شد/ تولید ۵ محصول جدید رنو با سایپا و ایران خودرو

        معاون ایدرو با اعلام نام شرکت جدید سایپا - رنو گفت: رنو ۵ خودرو جدید در ایران تولید می کند که شامل ۳ محصول با سایپا و دو محصول با ایران خودرو است.

        نظر

        • ali110
          عضو فعال
          • Jul 2013
          • 467

          #3844
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          علیرغم ادامه صف خرید پرحجم نماد خساپا شاهد نوسانات منفی اکثر نمادهای گروه خودرویی هستیم که جای تامل دارد و از جدایی معاملات خساپا از هم گروهی ها حکایت دارد

          نظر

          • ali110
            عضو فعال
            • Jul 2013
            • 467

            #3845
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            شنیده ها حاکی از آن است که 50%سایپا کاشان به قیمت 150 میلیون یورو به سیتروئن فروخته شد.

            نظر

            • Senator1989
              عضو فعال
              • Feb 2015
              • 2577

              #3846
              پاسخ : اخبار گروه خودرو
              همچنین این روزنامه در یک ادعا علیه معاون اول رئیس جمهور با عنوان «سهم معاون اول رئیس جمهور از پاداش 865 میلیونی سیمان تهران!» نوشت: «شرکت سیمان تهران از کارخانجات پرسود سیمانی کشور است که سهامدار عمده آن متعلق به بنیاد مستضعفان است و بانک‌های مسکن و ملی، بیمه مرکزی و بیمه ایران نیز در آن سهامدار هستند. بنابراین، شرکت سیمان تهران وابسته به نهادهای عمومی کشور است و یک شرکت خصوصی نیست.

              بر اساس اسناد موجود، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم، از 28 تیرماه ۱۳۸۹ از طرف بنیاد مستضعفان به عنوان رئیس هیئت مدیره سیمان تهران مشغول به کار شده است و ریاست وی بر هیئت مدیره سیمان تهران تا سال 1393 ادامه داشته است. اما نکته مهم در دوره ریاست جهانگیری بر سیمان تهران، پاداش‌هایی است که در این دوره میان اعضای هیئت مدیره توزیع شده است.

              بر اساس تصمیم مجمع سالانه سیمان تهران که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ تشکیل شد، پاداش هیئت مدیره شرکت سیمان تهران (که جهانگیری رئیس آن بود) برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۸۹ مبلغ 175 میلیون تومان (معادل 460 میلیون تومان ارزش پول در حال حاضر) تعیین شد.

              همچنین براساس مصوبه مجمع در سال ۹۱، پاداش هیئت مدیره برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۰ هم 200 میلیون تومان (معادل 436 میلیون تومان امروز) تعیین شد.

              پاداش هیأت مدیره سیمان تهران به ریاست جهانگیری، برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ هم از سوی مجمع 240 میلیون تومان (معادل 371 میلیون تومان امروز) تصویب شد.
              نهایتا، بر اساس تصميمات مجمع عمومي عادی ساليانه صاحبان سهام برای سال مالي منتهي به اسفند ۱۳۹۲، پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت سیمان تهران، 250 میلیون تومان (معادل 323 میلیون تومان امروز) تعیین شد.
              مطابق اسناد موجود، مجمع عمومی شرکت سیمان تهران برای سال منتهی به اسفند 1392 در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۹۳ (یک سال پس از شروع به کار دولت یازدهم) تشکیل شد. یعنی در مقطعی پاداش 250 میلیون تومانی برای اعضای هیئت مدیره (از جمله اسحاق جهانگیری) تصویب شد، که از معاون اول شدن وی در دولت یازدهم حدود یک سال می‌گذشت!

              بحث درباره اینکه حضور معاون اول رئیس‌جمهور در هیئت مدیره یک شرکت بورسی، قانونی یا غیرقانونی است و اگر از این پاداش دریافت کرده، تخلف بوده یا خیر، بر عهده نهادهای نظارتی است. براساس اسناد موجود، اسحاق جهانگیری بیش از یک سال بعد از معاونت اولی در دولت یازدهم، از ریاست هیئت مدیره شرکت سیمان تهران کنار کشیده است.
              حال که جهانگیری از سوی رئیس جمهور به عنوان مسئول رسیدگی به وضعیت دریافتی‌های نجومی مدیران دولتی تعیین گردیده است، ضروری است معاون اول روحانی توضیح دهد از 865 میلیون تومان پاداش تقسیم‌شده در دوره ریاستش بر هیئت مدیره سیمان تهران، شخص او چه سهمی دریافت کرده است و نیز درباره حضور در مقام ریاست هیئت مدیره همزمان با معاونت اولی رئیس جمهور هم توضیح بدهد.»

              نظر

              • negarminavi
                عضو فعال
                • May 2013
                • 35714

                #3847
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                توقف اتوبوس‌سازی در کشور/ تولید کامیون رو به احتضار

                ایران با داشتن هفت کارخانه اتوبوس و 12 واحد تولیدی کامیون ظرف سه ماه گذشته تنها 90 دستگاه اتوبوس و یکهزار و 800 دستگاه کامیون را به تولید رسانده است.

                به گزارش اقتصادنیوز، با اینکه ایران دارای هفت کارخانه اتوبوس و 12 واحد تولیدی کامیون است، ظرف سه ماه گذشته تنها 90 دستگاه اتوبوس و یکهزار و 800 دستگاه کامیون را به تولید رسانده است.

                بر اساس این گزارش، هفت واحد تولیدی اتوبوس در کشور با پیشینه نزدیک به چهار دهه اتوبوس‌سازی تا پایان بهار امسال تنها 90 دستگاه انواع اتوبوس را به تولید رسانده‌اند که در بین شرکت های سازنده اتوبوس، عقاب افشان با تولید 76 دستگاه، بیشترین تعداد این نوع خودرو را به تولید رسانده است.

                این گزارش حکایت از آن دارد که شرکت ایران‌خودرو دیزل که روزگاری مشغول تولید اتوبوس‌های بنز در ایران بود ظرف سه ماه گذشته تنها یک دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده است.

                بررسی کارنامه بهاری اتوبوس‌سازان نشان می‌دهد که در سه ماه نخست امسال شهاب خودرو دو دستگاه، یاوران خودرو شرق شش دستگاه و آکیا دویچ، پنج دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده اند تا تولید انواع اتوبوس در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل با 55 درصد کاهش روبرو شود.

                این گزارش حاکی از آن است کامیون‌سازان کشور نیز که در بهار امسال یکهزار و 800 دستگاه انواع کامیون را به تولید رسانده‌اند که تولید این نوع خودرو تجاری نسبت به سال گذشته با کاهش تولید 42 درصدی مواجه شده است.

                با توجه به تردد بیش از 60 هزار کامیون فرسوده در کشور نیاز است تا سالانه حداقل 10 هزار دستگاه انواع کامیون به تولید برسد تا ظرف شش سال کامیون های فرسوده از رده خارج شود که البته با توجه به نیاز بازار این قابلیت نیز وجود دارد که تیراژ تولید کامیون در کشور افزایش یابد.

                نظر

                • ahmoeini
                  عضو فعال
                  • Jan 2011
                  • 2562

                  #3848
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  در اصل توسط negarminavi پست شده است View Post
                  توقف اتوبوس‌سازی در کشور/ تولید کامیون رو به احتضار

                  ایران با داشتن هفت کارخانه اتوبوس و 12 واحد تولیدی کامیون ظرف سه ماه گذشته تنها 90 دستگاه اتوبوس و یکهزار و 800 دستگاه کامیون را به تولید رسانده است.

                  به گزارش اقتصادنیوز، با اینکه ایران دارای هفت کارخانه اتوبوس و 12 واحد تولیدی کامیون است، ظرف سه ماه گذشته تنها 90 دستگاه اتوبوس و یکهزار و 800 دستگاه کامیون را به تولید رسانده است.

                  بر اساس این گزارش، هفت واحد تولیدی اتوبوس در کشور با پیشینه نزدیک به چهار دهه اتوبوس‌سازی تا پایان بهار امسال تنها 90 دستگاه انواع اتوبوس را به تولید رسانده‌اند که در بین شرکت های سازنده اتوبوس، عقاب افشان با تولید 76 دستگاه، بیشترین تعداد این نوع خودرو را به تولید رسانده است.

                  این گزارش حکایت از آن دارد که شرکت ایران‌خودرو دیزل که روزگاری مشغول تولید اتوبوس‌های بنز در ایران بود ظرف سه ماه گذشته تنها یک دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده است.

                  بررسی کارنامه بهاری اتوبوس‌سازان نشان می‌دهد که در سه ماه نخست امسال شهاب خودرو دو دستگاه، یاوران خودرو شرق شش دستگاه و آکیا دویچ، پنج دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده اند تا تولید انواع اتوبوس در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل با 55 درصد کاهش روبرو شود.

                  این گزارش حاکی از آن است کامیون‌سازان کشور نیز که در بهار امسال یکهزار و 800 دستگاه انواع کامیون را به تولید رسانده‌اند که تولید این نوع خودرو تجاری نسبت به سال گذشته با کاهش تولید 42 درصدی مواجه شده است.

                  با توجه به تردد بیش از 60 هزار کامیون فرسوده در کشور نیاز است تا سالانه حداقل 10 هزار دستگاه انواع کامیون به تولید برسد تا ظرف شش سال کامیون های فرسوده از رده خارج شود که البته با توجه به نیاز بازار این قابلیت نیز وجود دارد که تیراژ تولید کامیون در کشور افزایش یابد.

                  https://www.eghtesadnews.com/Live/St...B6%D8%A7%D8%B1
                  از این که این اتفاق افتاده من که خیلی خوشحالم
                  دلیلی نداره اقدام به ساخت ماشینهایی شود که امنیت اون پائین و غیر قابل قبول باشه
                  هر محصولی باید در جایی ساخته شود که متبحر به آن هستند
                  یا اگر قرار است اینجا ساخته شود اینطور نباشد که اینجا فقط مونتاژ کنند
                  با باز شدن درهای تجارت جهانی دیگر لازم نیست جنس نا ایمن خرید و یا تولید و مونتاژ کرد
                  جنس بهتر با قیمت مناسبتر به ایران وارد شود
                  به جاش ما هم می توانیم به چیزهایی که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد محصول صادر کنیم
                  مثلا ما دزد زیاد داریم
                  میتونیم صادر کنیم
                  آدم مفتخور حراف زیاد داریم میتونیم صادر کنیم
                  مدیر جهانی زیاد داریم
                  الان هم بیکار هستند
                  همه رو صادر میکنیم

                  نظر

                  • negarminavi
                    عضو فعال
                    • May 2013
                    • 35714

                    #3849
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    مانع خاص برسر راه تسهیلات خودرو

                    گروه خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی سیستم بانکی کشور را بابت رفتارش در برابر تولیدکنندگان مورد انتقاد قرار داده که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در پاسخ، صنایع داخلی را به بی‌برنامگی متهم کرده است. این تنش میان وزارت صنعت و بانک مرکزی اگرچه ریشه‌ای طولانی دارد، اما این بار پرحاشیه‌تر از قبل شده و طرفین با صراحت بیشتری، یکدیگر را به باد انتقاد می‌گیرند.

                    این در شرایطی است که «خودروسازی» نیز همواره در متن ماجرا حضور داشته و وزارت صنعت و بانک مرکزی بارها بر سر تزریق تسهیلات به خودروسازان، با یکدیگر بحث و جدل داشته‌اند. هرچند هم وزیر صنعت و هم رئیس‌کل بانک مرکزی در اظهارات‌شان به کل صنعت کشور اشاره کرده‌اند، با این حال به‌نظر می‌رسد با بررسی خودروسازی (به‌عنوان دومین صنعت بزرگ داخلی) می‌توان تا حد زیادی این اظهارنظرها را مورد نقد و ارزیابی قرار داد. اما ابتدا ببینیم اصل حرف وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل بانک مرکزی چه بوده و اختلافات بر سر چیست.

                    آن طور که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت عنوان کرده، در گذشته، سهم صنعت از تسهیلات بانکی 36 درصد بوده که در دوره‌ای به 29 درصد کاهش یافته و در حال حاضر نیز به 30 درصد رسیده است. وی با بیان اینکه متاسفانه نظام بانکی کشور معتقد به بازار آزاد است، گفته که آمار بانک مرکزی از تسهیلات ارائه‌شده به بخش صنعت در سال‌جاری آمار خوبی نیست و تسهیلات به سمت دیگری که فاقد اشتغال‌زایی و تولید است، می‌رود. در مقابل اما ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با تاکید بر اینکه نظام بانکی با همه توان از تولید حمایت می‌کند، گفته که در بخش صنعت به هیچ‌وجه برنامه مشخصی وجود ندارد. به گفته وی، خطوط تولید فرسوده برخی صنایع کشور، نه‌تنها ارزشی را ایجاد نمی‌کند، بلکه ارزش‌ها را هم از بین می‌برد. سیف در نهایت تاکید کرده که نظام مدیریت صنعت باید استراتژی مشخصی را ارائه کند تا (در قبال آن) منابع در جای مناسب هزینه شود.

                    نگاهی به این اظهارات نشان می‌دهد اصل بحث وزارت صنعت و بانک مرکزی، بر سر ارائه تسهیلات به صنایع داخلی از جمله خودروسازی است، به نحوی که وزارت صنعت این تسهیلات را حق صنایع می‌داند و بانک مرکزی به‌دلیل عدم بهره‌وری، الزامی را در این مورد نمی‌بیند.

                    در این شرایط اگر «خودروسازی» را که دومین صنعت بزرگ کشور به‌شمار می‌رود، ملاک قرار دهیم، متوجه می‌شویم هم وزارت صنعت حق دارد و هم بانک مرکزی درست می‌گوید. از نظر وزارت صنعت، سیستم بانکی باید حامی تولید باشد و به جای آنکه منابع مالی خود را صرف پروژه‌های زودبازده کند، به داد تولیدکنندگان برسد. در حال حاضر در صنعتی مانند خودرو، نیاز مبرم به نقدینگی و تسهیلات مالی وجود دارد، چه آنکه بی‌توجهی به این موضوع، تولید خودرو را به خطر خواهد انداخت. هرچند در بسیاری از کشورهای صنعتی، پرداخت وام و تسهیلات به تولیدکنندگان، موضوعی عادی و روی روال به‌شمار می‌رود، اما در صنعت ایران به خصوص خودروسازی، این موضوع با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو است. بر این اساس، به اعتقاد برخی از کارشناسان عدم تزریق تسهیلات بانکی به خودروسازی، چرخه کار را در این صنعت مختل می‌کند، زیرا وقتی خودروساز در این بازار راکد با کمبود نقدینگی مواجه شود، پرداخت‌ها به قطعه سازان به تاخیر می‌افتد و در نتیجه ورودی قطعات کم شده و تولید خودرو رو به کاهش می‌گذارد. این اتفاق نه‌تنها به ضرر کل بخش صنعت کشور است، بلکه سیستم بانکی نیز از ترکش‌های آن در امان نخواهد بود، زیرا وقتی تولید و به تبع آن فروش خودروسازان افت کند، درآمد‌شان نیز افول کرده و نمی‌توانند بدهی خود را به بانک‌ها بپردازند.

                    مساله دیگر اینجاست که اگر همان طور که رئیس‌کل بانک مرکزی گفته، خطوط صنایع داخلی فرسوده باشد، به اعتقاد برخی از کارشناسان باز هم راهکار اصلی برای رفع این مشکل، تزریق منابع بانکی است. به‌عنوان مثال، واحدهای تولیدی صنعت خودرو در صورت نیاز به بازسازی و بهینه‌سازی، چاره‌ای جز استفاده از منابع بانکی ندارند زیرا این کار هزینه‌های گزافی را می‌طلبد و بانک‌ها قادر به تامین آن هستند. ازسوی دیگر اما اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی از بی‌برنامگی صنایع کشور به‌ویژه خودروسازی می‌گوید نیز قابل‌نقد است زیرا خودروسازان برای شراکت با خارجی‌ها داری برنامه هستند، اما پول لازم را برای پیشبرد اهداف خود در این مورد ندارند. به‌عبارت بهتر، یکی از موانع موجود بر سر راه همکاری‌های خارجی خودروسازان کشور، بی‌پولی آنهاست و از همین رو از سیستم بانکی انتظار می‌رود تا نسبت به تامین نقدینگی لازم برای این موضوع، اقدام کند.

                    اما اگرچه تا اینجا شاید بتوان حق را به وزیر صنعت و صنایع داخلی داد و بانک‌ها را به بی‌توجهی (به صنعت کشور) متهم کرد، با این حال همه ماجرا این نیست. یکی از نقدهای وارده به خودروسازان این است که آنها حتی در دوران وفور درآمد و اوضاع مالی مناسب، اقدام چندان قابل‌ذکری در راستای توسعه خطوط تولید خود و همچنین تحقیق و توسعه، و افزایش بهره‌وری انجام ندادند. صنعت خودرو ایران حدودا چهار سال است که به‌شدت با مشکلات مالی روبه‌رو شده، حال آنکه پیش‌تر و در دوران طلایی خود طی اواخر دهه 80، فروش بسیار بالا و درآمد زیادی داشت. با این حال، در آن دوران طلایی نیز اقدامات قابل‌توجهی در راستای تحقیق و توسعه و همچنین به روز کردن خطوط تولید انجام نشد و سرمایه غول‌های جاده‌مخصوص به بخش‌های غیر مولد و ناکارآمد سرازیر شد. از طرفی ازآنجاکه صنعت خودرو کشور دارای بهره‌وری مناسبی نیست، تضمینی وجود ندارد که تسهیلات بانکی صرف اموری مانند تحقیق و توسعه و بهینه‌سازی خطوط تولید شود. در واقع این احتمال وجود دارد که با توجه به مشکلات مالی خودروسازان، تسهیلات بانکی تنها صرف امور جاری (مثلا پرداخت حقوق کارکنان و کارگران) شده و به سمت امور مهم‌تر و زیربنایی‌تر نرود.

                    گروه خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایطی سیستم بانکی کشور را بابت رفتارش در برابر تولیدکنندگان مورد انتقاد قرار داده که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در پاسخ، صنایع داخلی را به بی‌برنامگی متهم کرده است. این تنش میان وزارت صنعت و بانک مرکزی اگرچه ریشه‌ای طولانی دارد، اما این بار پرحاشیه‌تر از قبل شده و طرفین با صراحت بیشتری، یکدیگر را به باد انتقاد می‌گیرند. این در شرایطی است که «خودروسازی» نیز همواره در متن ماجرا حضور داشته و وزارت صنعت و بانک مرکزی بارها بر سر تزریق تسهیلات به خودروسازان، با یکدیگر بحث و جدل داشته‌اند.

                    نظر

                    • اروین
                      عضو فعال
                      • Feb 2016
                      • 422

                      #3850
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      رئیس شورای رقابت:
                      خودروسازان در تعیین نرخ سود مشارکتی قراردادها آزادند

                      رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه شرکت خودروسازی خود مختار هستند تا نرخ های سود مشارکتی قراردادهای خود را تعیین کنند ،گفت: شورای رقابت در این رابطه ورود پیدا نمی کند.

                      نظر

                      • negarminavi
                        عضو فعال
                        • May 2013
                        • 35714

                        #3851
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        دلایل استقبال از سهام خودرو

                        علی دهدشتی نژاد

                        مدیر عامل سرمایه‌گذاری پارند


                        بازار سهام ایران همیشه با اپیدمی‌های نه چندان منطقی روبه‌رو است. یکی از این اپیدمی‌ها این است که یک صنعت به تنهایی، روند کل بازار سرمایه را در روز تعیین می‌کند و این نقش را امروزه صنعت خودرو ایفا می‌کند. به این معنا که اگر صنعت خودرو مثبت باشد، احتمالا کل بازار سهام آن روز مثبت است و اگر منفی باشد کل بازار منفی می‌شود. به این دلیل که این صنعت به لحاظ شرایط ویژه ای که در روزهای پساتحریم دارد نقش لیدر بازار سرمایه را بازی می‌کند. با نگاهی به جدول ذیل، میزان همبستگی صنعت خودرو به شاخص کل و همچنین میزان نوسان این صنعت نسبت به کل بازار (ضریب بتا) نشان داده شده است که گویای واقعیت فوق است.

                        * ضریب بتا نشان می‌دهد این صنعت 65 درصد نوسان بیشتر نسبت به کل بازار دارد.

                        * ضریب همبستگی نشان می‌دهد که رفتار حرکتی این صنعت 70 درصد مواقع با رفتار حرکتی شاخص قابل توجیه است.

                        بنابراین وقتی صنعتی لیدر بازار سرمایه می‌شود قطعا انتظارات سرمایه‌گذاران هم از آن صنعت متفاوت می‌شود. بنابراین تحلیل صنعت خودرو خصوصا سهام دو خودروساز بزرگ کشور این روزها از اهمیت بیشتری برخوردار است.



                        بررسی وضعیت صنعت خودرو

                        سهام گروه خودرویی‌ در حال حاضر در طبقه بندی چهارگانه انواع سهام از حیث تحلیل جزو گروه «سهام رشدی» هستند. سهام رشدی به سهامی‌اطلاق می‌شود که در حال حاضر گران تر از ارزش ذاتی در بازار معامله می‌شوند و از نسبت P/ E بالایی برخوردارند، ولی به واسطه اتفاقی که در آینده قرار است در سهام بیفتد باعث رشد سودآوری شده و ارزش ذاتی سهام را فراخور قیمت جاری افزایش داده و تعدیل می‌کند. بنابراین صنعت خودرو نیز در حال حاضر جزو گروه سهام رشدی محسوب می‌شود یعنی قیمت سهام آن در حال حاضر بیش از ارزش ذاتی کنونی معامله می‌شوند و از نسبت‌های ارزیابی بالایی برخوردارند ولی همچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران هستند. به این معنا که در حال حاضر گران هستند، ولی پس از رخ دادن اتفاقاتی که باعث رشد سودآوری صنعت می‌شود، ارزش ذاتی این گروه نیز افزایش یافته و در نقطه مناسبی نسبت به ارزش جاری قرار می‌گیرد. بنابراین به نوعی، اطلاعات و اخبار آتی زودتر در قیمت سهام پیش خور می‌شود تا بعد‌ها در ارزش ذاتی تاثیر خود را بگذارد. در تجزیه و تحلیل سهام رشدی تحلیلگر می‌تواند به این نتیجه برسد که احتمال وقوع اتفاقی که باعث رشد آتی قیمت سهام می‌شود، چه میزان است به این معنا که با تحلیل سهام می‌داند رشد سودآوری در سهام به احتمال قوی در آینده نزدیک رخ می‌دهد، پس سهام را می‌خرد و منتظر حادث شدن اتفاق می‌ماند، اما نکته مهم در خصوص صنعت خودرو این است که آن اتفاقی که باعث می‌شود تا سهام این گروه رشد خوبی را در آینده تجربه کند و ارزش ذاتی را بالا ببرد تا قیمت‌های اخیر را توجیه کند، همه و همه وابسته به نوعی اخبار هستند. اخباری که می‌تواند تحقق پیدا کند یا نکند.

                        اخباری که در صنعت خودرو می‌تواند باعث رشد قیمت‌ها شود، همکاری خودروسازان جهانی با خودروسازان داخلی است. به این معنا که اگر همکاری خودروسازان خارجی اتفاق بیفتد و سوئیفت بانکی برای تبادل مالی این شرکت‌ها باز شود، در آن صورت این اتفاق می‌تواند باعث رشد سودآوری و افزایش ارزش ذاتی سهام این گروه بشود در غیر این‌صورت اتفاق بنیادی دیگری نمی‌تواند به تنهایی قیمت‌های کنونی این گروه را در کوتاه مدت توجیه کند. بنابراین مشکل اصلی این است که تحلیل این صنعت فقط وابسته به وقوع یک خبر است و وقوع اخبار هم غیر قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین نمی‌توان به درستی و با درجه بالایی از اطمینان همکاری خودرو سازان خارجی با خودروسازان داخلی را پیش‌بینی کرد یا قطعی دانست.



                        نتیجه‌گیری

                        سهام صنعت خودرو به دلیل اینکه جزو سهام رشدی با توجه به شرایط حاضر محسوب می‌شوند، گران‌تر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند تا اینکه وقوع اتفاقی در آینده باعث رشد سودآوری آنها شده و ارزش ذاتی آنها را تا حدی بالا ببرد که قیمت‌های کنونی را توجیه کند. ولی متاسفانه وقوع این اتفاق در صنعت خودرو وابسته به وقوع خبری است که منجر به همکاری خودروسازان خارجی بشود و پیش‌بینی احتمال وقوع خبر هم کار آسانی نیست. بنابراین اگر این خبر به وقوع بپیوندد و از همه مهم‌تر عملیاتی شود، سهام این گروه برای سرمایه‌گذاری مناسب است و قیمت‌های جاری این گروه را توجیه می‌کند و در صورت عدم وقوع این خبر، اتفاقات بنیادی دیگر از قبیل رشد فروش نمی‌توانند در بازه کوتاه مدت قیمت‌های کنونی را توجیه کند، البته باید توجه داشت که تک سهم‌های این گروه بنا به شرایط خاص هر شرکت می‌توانند مستقل از صنعت حرکت کنند.


                        نظر

                        • ایرج سابق
                          عضو فعال
                          • Oct 2015
                          • 7434

                          #3852
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          ۱۷:۵۸ | ۱۳۹۵/۰۴/۲۶






                          معاون صنایع وزیر صنعت:
                          دولت با تامین مالی خودروسازان از «یوزانس» موافقت کرد

                          پرشین خودرو: معاون صنایع وزیر صنعت از تصویب اختصاص یوزانس به واحدهای خودروساز و کالاهای سرمایه ای خبر داد و گفت: علیرغم انتقادات مطرح، تسهیلات جدید

                          یک تا سه میلیارد تومانی دولت امکان رفع مشکلات واحدهای تولیدی را دارد.

                          به گزارش «پرشین خودرو»، محسن صالحی‌نیا با اشاره به جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت، اظهار داشت: دراین جلسه برای تأمین مالی واحدهای

                          خودروسازی به ویژه آنهایی که خودروهای سرمایه‌ای از جمله کامیون و اتوبوس تولید می‌کنند پیشنهاداتی مطرح شد.

                          وی با بیان اینکه اکثرمشتریان این شرکت‌های خودروساز باید محصولات را به صورت تسهیلاتی به فروش برسانند، افزود: یکی از پیشنهادات ما

                          اختصاص یوزانس برای تأمین بخشی از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این دسته از شرکت‌های خودروسای بود.

                          معاون وزیر صنعت گفت: پیش از این بانک مرکزی با اختصاص یوزانس یک ساله در کارگروه رفع موانع تولید موافقت کرده بود اما به دلیل برخی

                          محدودیت‌ها تاکنون این موضوع اجرایی نشده است.

                          معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید براینکه درخواستمان در این جلسه اختصاص یوزانس دو ساله برای این بخش از صنعت و

                          کالاهای سرمایه‌ای بود، تصریح کرد: در نهایت قرار شد یوزانس 18 ماهه برای این موارد با تأیید وزارت صنعت اختصاص پیدا کند.


                          صالحی‌نیا درپاسخ به اینکه آیا این مصوبه از سوی بانک مرکزی به مرحله اجرا رسیده است یا خیر، افزود: امیدواریم بانک مرکزی مصوبه را در اسرع

                          وقت به سیستم بانکی ابلاغ کند تا واحدهای تولیدی مواد مورد نیاز خود را تأمین نمایند.

                          وی در رابطه با رقم پیشنهادی برای اختصاص یوزانس به شرکت‌های خودروساز و کالاهای سرمایه‌ای، تصریح کرد: بانک مرکزی باید در این‌رابطه نظر

                          خود را اعلام نماید اما به اعتقاد بنده رقم یوزانس جوابگوی مشکلات این واحدهای تولیدی خواهد بود.

                          معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تأمین مالی سایر واحدها نیز گفت: براساس مصوبه دولت قرار شده 10 هزار واحد صنعتی

                          تسهیلات مورد نیاز خود را با اختصاص بودجه 16 هزار میلیاردی دریافت کند به نحوی که واحدهای کوچک یک میلیارد تومان، واحدهای متوسط سه

                          میلیارد تومان و طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت دو میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

                          وی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان معتقدند این میزان تسهیلات نا چیز مشکلات آنها را بر طرف نمی کند، گفت: به اعتقاد من این میزان

                          تسهیلات با توجه به مشکلات واحدهای تولیدی جوابگوی نیاز آنها هست.

                          صالحی‌نیا تصریح کرد: البته در موارد خاص واحدهای تولیدی می‌توانند با سیستم بانکی تعامل کرده و تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند به این

                          معنی است که وزارت صنعت ممنوعیتی را برای سایر واحدهای تولیدی درنظر نگرفته و آنها می‌توانند با توجه به شرایط خود اقدام به تهیه تسهیلات
                          مورد نیاز خود کنند.
                          بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                          نظر

                          • ایرج سابق
                            عضو فعال
                            • Oct 2015
                            • 7434

                            #3853
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            فارس گزارش می‌دهد

                            ۹۵/۰۴/۲۷ :: ۱۳:۴۱



                            آمار تولید خودرو بالاخره افزایشی شد/ رشد نیم درصدی تولید ۳ ماهه

                            آمار تولید خودرو پس از ماه‌ها کاهش، بالاخره افزایشی شد به طوری که طی ۳ ماهه اول امسال تولید خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیم درصد افزایش یافت.

                            به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی 3 ماهه اول امسال 265 هزار و 105 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیم درصد

                            رشد داشته است.در این مدت تولید انواع سواری به 244 هزار و 478 دستگاه رسید که تقریباً برابر با میزان تولید در 3 ماهه اول سال گذشته است.طی 3 ماهه ابتدایی امسال

                            تولید وانت با رشد 17.6 درصدی روبرو بود و در مقابل، تولید مینی‌بوس و میدل‌باس 56.3 درصد کاهش داشته است.همچنین در این مدت تولید اتوبوس کاهش 54.8 درصدی را

                            تجربه کرده و در مورد تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز باید به افت 41.7 درصدی تولید اشاره کنیم. تولید انواع خودرو در خرداد امسال نیز برابر با 106 هزار و 554

                            دستگاه بود که رشد 5.9 درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت تولید انواع سواری 6.5 درصد رشد داشته است.* افت تولید ایران خودرودر خصوص تولید خودرو توسط گروه

                            ایران خودرو طی 3 ماهه اول امسال باید به افت 4.6 درصدی اشاره کنیم. در این مدت 134 هزار و 704 دستگاه انواع خودرو توسط ایران خودرو به تولید رسید. همچنین تولید

                            سواری توسط ایران خودرو با افت 5.8 درصدی نسبت 3 ماهه اول سال گذشته به 128 هزار و 316 دستگاه رسید.تولید انواع خودرو توسط ایران خودرو در خرداد ماه نیز با

                            کاهش 3.3 درصدی به 53 هزار و 773 دستگاه رسید.تولید سواری در خرداد ماه توسط ایران خودرو معادل 51 هزار و 293 دستگاه بود که کاهش 4 درصدی را نسبت به خرداد

                            94 نشان می‌دهد.*
                            رشد تولید سایپادر مورد تولید گروه سایپا نیز باید به رشد 14.1 درصدی تولید انواع خودرو در 3 ماهه اول امسال اشاره کنیم. در این مدت تولید انواع خودرو

                            توسط گروه سایپا به 106 هزار و 891 دستگاه رسید.تولید سواری توسط سایپا نیز در 3 ماهه اول امسال با رشد 15 درصدی به 96 هزار و 821 دستگاه رسید.تولید انواع خودرو

                            توسط گروه سایپا در خرداد ماه با رشد 30.7 درصدی به 43 هزار و 967 دستگاه رسید.در سومین ماه امسال تولید سواری توسط گروه سایپا نیز معادل 39 هزار و 981 دستگاه

                            بود که رشد 35.4 درصدی را نشان می‌دهد.رشد نیم‌درصدی تولید خودرو در 3 ماهه اول امسال در حالی اتفاق افتاده که در آستانه فصل تابستان و پر رونق‌ترین ماه‌های بازار

                            خودرو قرار داریم و در چنین شرایطی بازار خودرو همچنان با رکود همراه است.


                            بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                            نظر

                            • negarminavi
                              عضو فعال
                              • May 2013
                              • 35714

                              #3854
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              فاصله معنادار ایران‌خودرو و سایپا

                              سایت خوان روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ خبر:1395/04/28 ساعت انتشار:15:03:47 بازدید:362بار کد خبر: DEN-1078872
                              شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کارنامه رضایت‌مندی مشتریان از وضعیت و فرآیندهای فروش خودروهای ساخت داخل و وارداتی را منتشر کرد.

                              به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت کرمان‌خودرو که 2.1 بازار خودرو کشور را در دست دارد، توانسته در صدر جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش قرار گیرد و با فاصله چشمگیری از قبای داخلی‌اش این رتبه را به اختیار خود درآورد.


                              این گزارش حاکی از آن است که پس از کرمان‌موتور، دو شرکت آسان موتور و مدیران‌خودرو که اولی محصولات هیوندایی را وارد می‌کند و دومی به مونتاژ دسته‌ای از محصولات چری چین در ایران می‌پردازد، در رده های بعدی رضایتمندی مشتریان از فروش خودرو طی سال 94 قرار گرفته‌اند.

                              بر اساس این گزارش ایران خودرو با در دست داشتن سهم 46 درصدی از بازار خودرو در رده پنجم و سایپا با سهمی بالغ بر 34.3 درصد از بازار در رده یازدهم جدول رضایتمندی مشتریان از فروش شرکت‌های 17 گانه تولیدکننده و واردکننده خودرو در ایران قرار گرفته است.

                              رتبه شرکت‌های مختلف در این زمینه را در اینفوگرافیک زیر ببینید.


                              شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، کارنامه رضایت‌مندی مشتریان از وضعیت و فرآیندهای فروش خودروهای ساخت داخل و وارداتی را منتشر کرد.

                              نظر

                              • ایرج سابق
                                عضو فعال
                                • Oct 2015
                                • 7434

                                #3855
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                • سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۳





                                اثرات برجام در حوزه اقتصاد

                                خودروسازان خارجی در حال بازگشت به ایران



                                عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید صبر کرد تا در درازمدت تاثیرات برجام بر صنعت خودروی ایران نمایان شود.
                                امرالله امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از برجام و در زمان تحریم برخی ارتباطات خارجی صنعت خودرو قطع شده بود که این ارتباطات مجددا در حال برقراری است.
                                وی با بیان اینکه خودروسازان خارجی که پیش از تحریم‌ها در صنعت خودروی ایران فعال بودند مجددا در حال بازگشت هستند، خاطرنشان کرد:‌ برخی خودروسازان فرانسوی

                                مانند پژو همکاری با صنعت خودروی ایران را مجددا آغاز کرده‌اند اما هنوز در ابتدای راه هستند.


                                ا
                                ین کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ‌باید صبر کرد تا فرایند اجرایی شدن قراردادهای خارجی خودروسازان پس از برجام طی شود تا آثار آن بر صنعت خودروی داخلی

                                نمایان شود.


                                وی افزود: البته انتظار می‌رود که همکاری صنعت خودرو با خودروسازان خارجی تنها محدود به خودروسازان فرانسوی مانند پژو و رنو نشده و با خودروسازان مطرح

                                کشورهایی چون آلمان و ژاپن نیز همکاری‌ها آغاز شود.

                                امینی با بیان اینکه امیدواریم همکاری‌های خارجی صنعت خودرو منجر به تولید خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب در داخل کشور شود، تصریح کرد: اگرچه هنوز اثرات

                                برجام بر صنعت خودرو نمایان نیست اما زمینه را برای بهبود وضعیت صنعت خودروی ایران فراهم کرده است




                                بهترین دانش آن است که سودمند باشی

                                نظر

                                در حال کار...
                                X