اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • بابک 52
    ستاره‌دار (27)
    • Mar 2011
    • 17028

    #4456
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    چالشی بزرگ بر سر راه واردات خودرو


    یک کارشناس حوزه خودرو اظهار داشت: به دلیل نبود ذی‌نفع واحد و مشکل در حکمرانی؛ هر گروه، جناح یا مافیای قدرتمندی سعی می‌کند سیاست‌ها را به نفع خود تغییر دهد به همین علت رانت به وجود می‌آید.

    در هر دوره این رانت در یک بخش است، برای مثال یک دوره در واردات، یک دوره برای خودروسازی و یک بار هم برای قطعه‌سازی رانت ایجاد می‌شود. تنها مردم بودند که هرگز در این بازی‌ها نبودند و همیشه متضرر شده‌اند.


    مرتضی مصطفوی در گفت‌وگویی در مورد طرح واردات خودرو اظهار کرد: متاسفانه ما در حکمرانی دچار مشکل هستیم، از آنجا که حکمرانی ما در حوزه صنعت و اقتصاد منسجم نیست و ذی نفع واحد ندارد، طرح‌ها و سیاست‌های مختلف در دولت‌های مختلف وجود دارد. حتی گروه‌های مختلف وارد می‌شوند تا بتوانند به نفع خود سیاست‌ها را تغییر دهند. خودرو هم از همین دست کالاها است که هر نهاد در مورد آن ساز خود را می‌زند.

    وی افزود: چین الان یکی از ۵ کشور برتر دنیا در حوزه خودرو است. این کشور در چند دهه قبل صنعت خودرو را به عنوان یکی از محورهای توسعه خود قرار داده و اجازه پیش گرفتن سیاست‌های مختلف را نداد. ولی متاسفانه در کشور ما ذی نفع واحد وجود ندارد، بیش از آنچه منافع ملی در نظر گرفته شود، منافع شخصی مدنظر است.

    حتی اگر به کسانی که از خودروسازی‌ها بازدید می‌کنند دقت کنیم، بیشتر افراد سیاسی هستند. این کار اشتباه است، چون خودروسازی یک بنگاه صنعتی و اقتصادی بوده و جای سیاسی‌بازی نیست.


    مصطفوی تصریح کرد: به دلیل نبود ذی‌نفع واحد و مشکل در حکمرانی؛ هر گروه، جناح یا مافیای قدرتمندی سعی می‌کند سیاست‌ها را به نفع خود تغییر دهد به همین علت رانت به وجود می‌آید. در هر دوره این رانت در یک بخش است، برای مثال یک دوره در واردات، یک دوره برای خودروسازی و یک بار هم برای قطعه‌سازی رانت ایجاد می‌شود. تنها مردم بودند که هرگز در این بازی‌ها نبودند و همیشه متضرر شده‌اند.


    تنها کسی که در خودروسازی مهم نیست مردم هستند، علی رغم اینکه در ظاهر صحبت از مردم و مشتری‌مداری می‌شود اما آنها در این سیاست‌ها جایی ندارند. اگر مصرف‌کننده‌ای از یک خودروساز شکایت داشته باشد، به نتیجه رسیدن این شکایت با سختی بسیار زیاد مواجه است.


    وی ادامه داد: ورود ما به مسئله اصلاح صنعت خودرو اشتباه است چراکه ما هنوز مشخص نکرده‌ایم که به دنبال چه هستیم. آیا به دنبال اصلاح قیمتی در بازار هستیم یا اصلاح صنعت خودرو؟ این دو موضوع باهم متفاوت هستند. بازار خودرو باید زیرمجموعه وزارت اقتصاد، سازمان مالیاتی و صنعت خودرو زیر مجموعه وزرارت صمت باشند. این دو مجموعه هم باید سیاست منسجمی را دنبال کنند.


    این کارشناس حوزه خودرو با تاکید بر اهمیت تدوین برنامه جامع سیاستی گفت: اینکه فکر کنیم با تزریق تعدادی خودرو به بازار مشکل حل می‌شود، اشتباه است. ما باید بسته سیاستی داشته باشیم.


    بحث این نیست که فقط باید واردات انجام شود یا نه، بلکه مباحث زیادی مانند مافیای خودرو و قطعه، نهادهای موازی که برخی از آنها ذی نفع هم هستند وجود دارد. باید با یک سیاست منسجم همه زمین بازی را بفهمیم و آن را بازسازی کنیم. اینکه فقط به یک بخش توجه کنیم حاصل کاریکاتوری است که تنها گوش آن بزرگ شده و زشت شده است.


    وی در ادامه بیان کرد: از آنجا که نگاه ما کلان نیست این سیاست هم به مشکل برمی‌خورد. باید یک بسته ارائه شود که اولویت‌ها مشخص باشد. واردات خودرو باید در این بسته باشد اما اولویت صنعت خودروی ما واردات نیست. اولویت نخست این است که دست دولت و مجلس را از دخالت کوتاه کنیم.


    تا زمانی که بدنه صنعت خودرو با بدنه دولت از نظر ذی‌نفع بودن ارتباط دارند، منافعی تعریف می‌شود که مانع اصلاح صنعت خودرو می‌شوند. تاکنون با چند نماینده و مدیرکل در این رابطه برخورد شده است؛ همه اینها ذی‌نفع بودند؛ همین ذی‌نفعان سیاست‌ها را به نفع گروه‌های خاص تغییر می‌دهند. بنابراین مشکلات صنعت و بازار خودرو کلان‌تر از آن است که با یک سیاست حل شود، باید بسته سیاستی تعریف شود.


    مصطفوی با انتقاد از سطح دخالت‌ها در صنعت و بازار خودرو گفت: بنابراین امکان ایجاد رانت در واردات وجود دارد چراکه ریشه‌ها حل نشده‌اند. در دنیا واردات خودرو را با به کارگیری فاکتورهای مالیات و تعرفه کنترل می‌کنند. اما در ایران نمی‌توان واردات خودرو را تبدیل به قانون کرد، از آنجا که ذی‌نفعان زیاد هستند مدام می‌خواهند دخالت و تعیین تکلیف کنند. این موضوع ارتباطی با مجلس ندارد و وزارت صمت باید تصمیم گیرد که چگونه بازار خودرو را طی یک برنامه‌ توسعه‌ای تنظیم کند.


    وی افزود: صنعت و بازار خودرو و حکمرانی ذی‌نفعان زیادی دارد که این باعث می‌شود نهادهایی مثل مجلس، سازمان بازرسی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و ... هر یک ساز خود را می‌کنند. اینگونه نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد بلکه تنها باعث می‌شود که سیاست‌ها جامع نباشد. اگر قرار است واردات خودرو آزاد شود وزارت صمت به سادگی باید این تصمیم را گرفته و پیش ببرد. دو سال است که معطل یک قانون شده‌ایم.


    وی افزود: کجای دنیا مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا ورود پیدا می‌کند؟ این چه ارتباطی به مجلس دارد؟ آیا ما مجلس را تشکیل داده‌ایم که بگوید واردات خودرو چگونه انجام شود یا خودرو در بورس عرضه شود؟


    این کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس متشکل از افراد دانشگاهی است که کار اجرایی هم نکرده‌اند. اگر این موضوع را به وزارتخانه که با صنعت در ارتباط است بسپاریم که بهتر است. مجلس از وزارتخانه برنامه بخواهد و بر اساس آن وزارتخانه را بازخواست کند.


    از آنجا که حکمرانی دچار مشکل است و همه به دنبال منافع خود هستند، جایگاه‌ها عوض شده است. لزوما هم این منافع، منافع شخصی نیست. مجلس فکر می‌کند که انقلابی‌گری کرده و تاثیر مثبتی می‌گذارد درحالی که این دخالت‌ها وضعیت را بدتر می‌کند.

    منبع: ایلنا

    کدخبر: 216224

    ۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ۲۱:۳۰:۲۰








    The greater the risk ، The greater the reward

    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

    نظر

    • بابک 52
      ستاره‌دار (27)
      • Mar 2011
      • 17028

      #4457
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      امروز یک گام بزرگ در آزادسازی واردات خودرو برداشته شد

      نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته اصلاحات طرح واردات مدیریت شده خودرو را نهایی و این مصوبه را برای بررسی به صحن علنی ارسال کرد.

      به گزارش تحریریه، سیدجواد حسینی کیا با اشاره به رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون متبوعش، گفت: پس از اینکه شورای نگهبان به مصوبه قبلی مجلس درباره واردات خودرو ایراداتی وارد کرد، کمیسیون صنایع و معادن پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان خودروسازان، قطعه‌سازان و بانک مرکزی و اعضای شورای نگهبان، هفته گذشته اصلاحات این طرح را نهایی و در نتیجه مصوبه کمیسیون را برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال کرد.


      نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در تشریح اصلاحات انجام گرفته از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد: براساس مصوبه کمیسیون، هر فرد حقیقی و یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشأ خارجی مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واردات خودرو نسبت به تنظیم بازار اقدام کند.


      وی با اشاره به نهاد تصمیم‌گیر برای تعیین تعداد خودروهای وارداتی، اضافه کرد: شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن‌ها (متناسب با مابه التفاوت تولید داخل و تقاضای موثر آن‌ها طی یک سال گذشته)، سالانه با پیشنهاد وزارت صمت و با تائید هیات وزیران تعیین می‌شود.


      این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هرچند باید از تولیدات داخل حمایت کرد اما در حال حاضر که تولید داخل توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد، باید این تقاضا را با عرضه خودروهای وارداتی تامین کرد، این موضوع موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات مدیریت شده این کالا را کلید بزند.


      نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: با واردات مدیریت شده، بازار تعدیل خواهد شد و حتی خودروسازان نیز برای تولید خودروهای باکیفیت‌تر تشویق می‌شوند.


      منبع: خانه ملت

      ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
      The greater the risk ، The greater the reward

      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

      نظر

      • بابک 52
        ستاره‌دار (27)
        • Mar 2011
        • 17028

        #4458
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        افزایش عجیب قیمت خودرو در یک فصل/ پژوپارس ۵۶ میلیون تومان گران شد

        تکان قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو از نیمه مرداد تاکنون شدید بوده؛ تا جایی که اعداد و ارقام، لرزه به جان خریداران انداخته است.


        رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت پراید، ۲۵ میلیون تومانی پژو۴۰۵، ۵۶ میلیون تومانی پژوپارس ساده، ۲۳ میلیون تومانی تیبا هاچ‌بک و ۳۵ میلیون تومانی ساینا، اعدادی است که بازار خودرو به خود دیده است. البته این خودروها، تنها ۵ نمونه از خودروهایی است که در بازار خودرو گران شده است.


        گزارش‌ها نشان می‌دهد پراید در نیمه مرداد امسال ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ در حدود ۲۲۰ میلیون تومان، پژوپارس ۲۵۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۵۱ میلیون تومان و ساینا ۱۵۲ میلیون تومان قیمت داشت. این در حالی است که هم‌اکنون پراید در بازار با قیمتی در حدود ۱۶۳ میلیون تومان، پژو۴۰۵ با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، پژوپارس ۳۱۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۷۴ میلیون تومان و ساینا ۱۷۸ میلیون تومان به فروش می‌رود.


        بر همین اساس، از نیمه مرداد تاکنون پراید ۱۳.۹ درصد، پژو۴۰۵ حدود ۱۱.۳ درصد، پژوپارس ۲۲ درصد، تیبا هاچ‌بک ۱۵.۲ درصد و ساینا ۱۷.۱ درصد گران شده است.


        خبرآنلاین

        کد: 143591

        تاریخ انتشار: 22 آبان 1400 ساعت 22:35
        The greater the risk ، The greater the reward

        هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

        نظر

        • ققنوس14
          عضو فعال
          • Dec 2011
          • 1545

          #4459
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          موافقت بورس كالا براي فروش خودروهاي بهمن خودرو

          آرام آرام به آخر کارم نزدیک می شوم و یقین دارم که آخرین تپش های قلبم در آخرین صفحه های کارم ثبت می شود و مرگ فقط مردی مرده را درخواهد یافت.سارتر

          نظر

          • بابک 52
            ستاره‌دار (27)
            • Mar 2011
            • 17028

            #4460
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن خبر داد؛
            بررسی خارج از دستور طرح واردات خودرو در صحن/ احضار فاطمی امین به مجلس در خصوص گرانی خودرو

            نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مجلس، زمانی را برای آغاز طرح واردات خودرو پیش بینی نکرده، گفت: پس ازتایید شورای نگهبان و رای نمایندگان، مصوبه ابلاغ و روند اجرای قانون آغاز می شود. پس از این مرحله، دارندگان ارز خارجی با منشا مشخص و صادرکنندگان تایید شده ذیل قانون، می توانند اقدام به واردات خودرو کنند.


            اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به آخرین تصمیمات مجلس در خصوص واردات خودرو گفت:در ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو که موضوع واردات خودرو، ذیل آن مطرح شده، طی هفته جاری خارج از دستور در صحن مطرح می شود تا نمایندگان در خصوص آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. اکثر نمایندگان معتقدند در شرایط فعلی که بازار خودرو دچار نوسانات پی در پی قیمتی است، واردات خودرو می تواند بخش قابل توجهی از توازن مورد نیاز را به این بازار بازگرداند. ضمن اینکه این مصوبه باعث شکست انحصار و رقابتی تر شدن بازار خودرو می شود.

            جدی در خصوص رفع ایرادات شورای نگهبان درباره موضوع واردات خودرو گفت: شورای نگهبان ۲ابهام اصلی را مطرح کرده بود، نخست، تفسیر خاصی است که شورا در خصوص منشا ارزهای خارجی داشت. شورای نگهبان این نگرانی را مطرح کرد که عدم تعیین منشا ارزهای خارجی، باعث جمع آوری ارز کف بازار داخلی شود. این ابهام در کمیسیون به این شکل اصلاح شد که،« واردات خودرو از منشا ارز خارجی، تنها با تایید بانک مرکزی صورت خواهد گرفت» و ضرورت تایید بانک مرکزی به قانون قبلی اضافه شد.


            نماینده مردم شیروان ادامه داد: ایراد دیگر شورای نگهیان نیز مرتبط با تیراژ واردات و کیفیت خودروهای وارداتی بود. بر اساس تصمیم نمایندگان حجم تیراژ واردات به هیات وزیران واگذار شد که در این زمینه تصمیم سازی های لازم را صورت دهد. دولت تیراژ مورد نیاز برای واردات را از محل مابه التفاوت تولید داخلی و نیاز موثر داخلی تشخیص خواهد داد و اعداد و ارقام مرتبط با آن را اعلام خواهد کرد.

            او افزود: از سوی دیگر در بحث ساز و کار نظارت بر صادرات خودرو و اینکه خودروها و قطعات داخلی در قالب صادرات از کشور خارج و در ادامه به اسم خودروی وارداتی وارد کشور نشوند، قرار شد وزارت صمت، ساز و کار موثری برای نظارت عالیه تهیه و به مجلس اعلام کند. در واقع صادرات خودرو، قطعات و بخش های مرتبط با نیرو محرکه باید به درستی انجام شود تا از طریق این طرح تکانه های صادراتی نیز صادر شود.


            ضرورت تعدیل قیمت خودروهای داخلی
            جدی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صمت در این خصوص که هر روز تعداد ۷۰۰ دستگاه به تولید روزانه خودروی کشور افزوده خواهد شد، گفت: این اظهارات بیشتر حاشیه ای است. در طرح مرتبط با واردات خودرو، اشاره شده که دولت از محل مابه التفاوت تولید داخل و نیاز داخل، میزان تیراژ واردات خودرو تعیین خواهد شد. اگر دولت بتواند تقاضاهای موجود در بازار را با افزایش تولید پاسخ دهد و قیمت ها را تعدیل سازد، مجلس حمایت می کند، اما تجربه سالهای اخیر بیانگر آن است که علی رغم وعده هایی که دولت اعلام می کند، افزایش تولید صورت نمی گیرد.


            نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت نجومی قیمت خودرو، فقدان توزان در نظام عرضه و تقاضای بازار است. تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل نشوند، افزایش قیمت پراید ناگزیر است. وقتی برای یک خودروی تولید شده ۳ متقاضی و بیشتر وجود داشته باشد، نرخ خودرو روند افزایشی را تجربه خواهد کرد. برای ایجاد توازن در بازار است که نمایندگان رای به واردات خودرو داده اند تا تعادلی میان عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود.


            این نماینده ادامه داد: از سوی دیگر، خودروسازان ایرانی تلاش برای کاهش قیمت تمام شده خودروی داخلی نمی کنند. این روند باعث شده تا مدام قیمت خودرو در کشور افزایش پیدا کند. در حالی که شرکت های خودروسازی از طریق کاهش هزینه های تولید، افزایش بهره وری، استفاده از رویکردهای خلاقانه و..باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور کاهش پیدا کند.اما یک چنین اصلاحاتی صورت نگرفته است.


            جدی گفت: با توجه به اهمیت موضوع قرار است، طی هفته جاری وزیر صمت راهی کمیسیون صنایع و معادن شود تا در خصوص سوءمدیریت هایی که در بحث قیمت تمام شده تولید خودرو شکل گرفته، نوسانات پی در پی قیمت این محصول و راهکارهای کاهش قیمت خودرو به پرسش های نمایندگان پاسخ دهد.


            نماینده مردم شیروان در مجلس در پاسخ به این پرسش اقتصادآنلاین که آیا زمانی برای اجرای طرح واردات خودرو پیش بینی شده است؟گفت: در حال حاضر مجلس، زمانی را برای آغاز این طرح پیش بینی نکرده اند . با تایید شورای نگهبان و رای مثبت نمایندگان، مصوبه نمایندگان ابلاغ خواهد شد و بلافاصله دولت روند تهیه پیوست های اجرایی را آغاز خواهد کرد. پس از این مرحله داندگان ارز خارجی با منشا مشخص و صادرکنندگانی که ذیل قانون تایید شده اند، می توانند واردات خودرو را آغاز کنند.

            کد خبر 580750

            ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۱۶:۳۶





            The greater the risk ، The greater the reward

            هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

            نظر

            • بابک 52
              ستاره‌دار (27)
              • Mar 2011
              • 17028

              #4461
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو برای ما اهمیت ندارد


              علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو، گفت: ما به دنبال تامین نظر وزیر صمت نیستیم.


              به گزارش تحریریه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو، گفت: ما به دنبال تامین نظر وزیر صمت نیستیم؛ ما نظر وزیر را می شنویم و بعد تصمیم خود را می گیریم. الان هم چون دولت در حوزه خودرو ورود نکرده مجلس رأسا وارد عمل شده است.


              جدی اظهار کرد: وزارت صمت اجازه ندارد که اجرا نکند؛ اگر تبدیل به قانون شود و وزیر اجرا نکند به مجلس احضار می شود. مجلس آبروی خود را از سر راه پیدا نکرده که قانون تصویب کند و وزیر تصمیم بگیرد که اجرا نکند.


              علی جدی در مورد میزان واردات، افزود: ما سقفی برای واردات در نظر نگرفتیم و هیات وزیران موظف به تعیین تکلیف در این بخش از نظر کیفی و کمی شده است. شورای رقابت هم نقشی نخواهد داشت.


              وی ادامه داد: شورای نگهبان نهایتا ۱۰ روز فرصت دارد که اعلام نظر کند و در صورت تایید تبدیل به قانون می شود و در صورت عدم تایید مجدد به مجلس باز میگردد.


              ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰


              کد خبر: 14124
              The greater the risk ، The greater the reward

              هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

              نظر

              • بابک 52
                ستاره‌دار (27)
                • Mar 2011
                • 17028

                #4462
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                روی گردانی از اجرای طرح فروش فوق‌العاده؟

                دنياي اقتصاد : بعد از لغو مجوز قیمت‌گذاری خودرو توسط ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، ایران‌خودرو و سایپا به سراغ برگزاری طرح‌هایی فروشی رفتند که قبلا کمتر آنها را اجرایی می‌کردند. آبی‌های جاده مخصوص بعد از لغو قیمت‌گذاری، یک طرح مشارکت در تولید برگزار کرد و خودروسازی سایپا نیز از روز گذشته از طرح پیش‌فروش خود رونمایی کرد. با برگزاری دو طرح یاد شده توسط ایران‌خودرو و سایپا به نظر می‌رسد آنها تا زمان تعیین تکلیف قیمت‌های جدید در ستاد تنظیم بازار از برگزاری طرح فروش فوق‌العاده امتناع کنند.


                ایران‌خودرویی‌ها در آبان ماه دو طرح مشارکت در تولید برگزار کردند. یک طرح پیش‌فروش و یک طرح فروش فوق‌العاده نیز از سوی این خودروساز اجرایی شد. البته این خودروساز از طرح فروش فوق‌العاده خود همزمان با انتشار لیست قیمت‌های جدید محصولات خود رونمایی کرد. مجوز افزایش قیمت‌های جدید لغو شد، اما آبی‌های جاده مخصوص به نوعی مجبور شدند طرح فروش فوق‌العاده خود را با قیمت‌های قدیم برگزار کنند. خودروسازی سایپا نیز آخرین طرح پیش‌فروش خود را در تیر ماه ۱۴۰۰ برگزار کرده بود. این خودروساز به دنبال مصوبه شورای رقابت درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده در طرح‌های پیش‌فروش به نشانه اعتراض، برگزاری هر گونه طرح پیش‌فروشی را متوقف کرد. مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل در بخش فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری خود شهریورماه امسال اعلام کرد سایپا با توجه به مصوبه شورای رقابت تا پایان سال هیچ طرح پیش‌فروشی را برگزار نخواهد کرد. اما این خودروساز حدود دو ماه و نیم بعد از تصمیمش برگشت و همان‌طور که اشاره شد از روز گذشته بار دیگر اجرای طرح پیش‌فروش خود را از سر گرفت.


                اما چرا خودروسازان به سراغ طرح‌های مشارکت در تولید و پیش‌فروش رفتند و حاضر نیستند طرح فروش فوق‌العاده برگزار کنند؟


                به نظر می‌رسد این اقدام خودروسازان دو دلیل دارد. دلیل اول اینکه شرکت‌های خودروساز راضی نیستند با قیمت‌های فعلی اقدام به برگزاری فروش فوق‌العاده کنند. زیرا این نحوه فروش، پیش از اینکه سودی به حساب آنها واریز کند بر میزان زیان این شرکت‌ها می‌افزاید. اما دلیل دیگر را باید در خارج از شرکت‌های خودروساز و در وزارت صمت جست‌وجو کرد.


                سیاست‌گذار خودرویی پیش از دادن مجوز افزایش قیمت به خودروسازان تکلیف کرده بود تا سند خودروهایی را که در طرح‌های فروش فوق‌العاده در رهن نگه داشته بودند، آزاد کنند.


                همچنین قرار بود این محدودیت دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان لحاظ نشود. اما حال که افزایش قیمت‌ها از سوی رئیس‌جمهور وتو شده سیاستگذار خودرویی این نگرانی را دارد که برگزاری طرح فروش فوق‌العاده سبب شود تعداد بیشتری از افراد در این طرح‌های فروش شرکت کنند از این رو به‌نظر می‌رسد خودروسازان تکلیف شده تا پیش از تعیین تکلیف خودرو اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده را از دستور کار خارج کنند.


                بنابراین خودروسازان که امکان برگزاری طرح‌های فروش فوق‌العاده را ندارند به دنبال این هستند از مسیر طرح‌های فروش دیگر مانند مشارکت در تولید و پیش‌فروش، نقدینگی مورد نیاز خود را جذب کنند.

                تاریخ چاپ: ۱۴۰۰/۰۹/۲

                شماره خبر: ۳۸۱۸۶۳۰
                The greater the risk ، The greater the reward

                هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                نظر

                • بابک 52
                  ستاره‌دار (27)
                  • Mar 2011
                  • 17028

                  #4463
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  خودروسازان همچنان طلبکارند


                  بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه خودوسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: این وعده هنوز عمل نشده است.

                  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: ۲۹ شهریور جلسه‌ای در سازمان بازرسی کل کشور با خودروسازان، قطعه‌سازان بزرگ کشور و سایر دستگاه‌هایی تأثیرگذار از جمله بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد درخصوص بررسی علت دپو خودرو‌های تولیدی برگزار شد و مشکل چالش انباشته شدن خودرو‌ها در پارکینگ هر دو شرکت خودروساز مورد بررسی قرار گرفت.


                  وی با بیان اینکه مشکل عمده خودروسازان، وارد کردن قطعات الکترونیکی بوده است، افزود: خودروسازان علت انباشت خودرو‌ها و کسری قطعات خودرو را مشکل تأمین نقدینگی و قطعه‌سازان هم قیمت‌گذاری دستوری را مطرح کردند.


                  بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه خودوسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد ببش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودور‌های دپو شده خود کنند.


                  میرمحمدی بیان کرد: خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند، به دنبال اعمال بهره افزایش قیمت هستند و قرار است با افزایش تولید، موجبات کاهش قیمت فراهم شود.


                  بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی به ابعاد و عرصه‌های مختلفی در این زمینه ورود کرده است.


                  سید محسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: مجموع زیان انباشته از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در پایان ۶ ماهه سال گذشته رسیده و در طول سه و نیم سال حدود هفت برابر شده است.


                  وی بیان کرد: از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ قیمت تیبای صندوق دار ۵ برابر شده، در حالی که تورم ۲ برابر شده است.


                  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حمایت بی، چون و چرا از خودروساز و قطعه سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است.


                  دهنوی گفت: در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بوده، خبری از وزیر صمت نبوده است.


                  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سال گذشته نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد.


                  مجید کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو هم گفت: از ۹۰ هزار خودروی دپو شده شرکت ایران خودرو ۱۰ درصد آن‌ها معطل قطعه الکترونیکی هستند.


                  وی بیان کرد: ساپکو با ۲ هزار نیرو وظیفه مدیریت زنجیره تأمین را بر عهده دارد.


                  کارشناس صنعت خودرو گفت: از ۹۱ هزار محصول دپو شده ایران خودرو، همه آن‌ها معطل قطعه الکترونیکی (چیپست) هستند.

                  کد خبر: ۳۲۸۵۶۷۰

                  تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
                  The greater the risk ، The greater the reward

                  هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                  نظر

                  • بابک 52
                    ستاره‌دار (27)
                    • Mar 2011
                    • 17028

                    #4464
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    واردات خودرو بر سر دوراهی رفع انحصار و ایجاد رانت

                    طرح واردات خودرو به منظور ساماندهی بازار و رفع انحصار به تصویب رسیده است اما برخی کارشناسان معتقدند اجرای این طرح منجر به ایجاد رانت می شود.

                    به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۹ آبان ماه بود که مدیران عامل ۲ خودروساز کشور به طور رسمی اعلام کردند قرار است از این به بعد هر هفته فروش فوری خودرو را برگزار کنند و شاهد افزایش عرضه باشیم.


                    فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: از امروز چهارشنبه؛ ۱۹ آبان شرایط فروش را در سایت قرار دادیم و هر هفته ایران خودرو عرضه فوری و فوق العاده را انجام می‌دهد.


                    از طرفی جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا گفت: طبق برنامه ریزی حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید را داریم و هر هفته برنامه عرضه خواهیم داشت.


                    اما طبق مشاهدات میدانی، از آن زمان تاکنون نه تنها خودروسازان عرضه را افزایش نداده اند، شاهد این هستیم که هیچ طرح فروش فوری هم اجرا نمی کنند و تنها به اجرای طرح پیش فروش اکتفا کرده اند که تنها برخی از محصولات خود را در این طرح ها به فروش گذاشته اند.


                    بعد از این صحبت ها، بهارستان نشین ها برای حل مشکل بازار خودرو، طرح واردات خودرو را در مجلس تصویب کردند که بر اساس این طرح از این بعد واردات خودرو در ازای صادرات ، انجام خواهد گرفت.


                    چه کسانی می توانند واردات خودرو را انجام دهند؟


                    رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو بیان کرد: در رابطه با ماده ۴ این طرح اصلاحاتی برای تنظیم بازار و ایجاد تعادل در بین عرضه و تقاضا پیش بینی شده است که واردات به صورت کنترل شده و کاملاً با تصمیم دولت بتواند انجام بگیرد، مانند سایر کالا‌ها که در مقاطعی تولید و عرضه داخلی پاسخگو نیست.


                    او بیان کرد: بر این اساس با اصلاح این ماده مقرر شد که هر فرد حقیقی و حقوقی بتواند به ازای صادرات خودرو و یا قطعات خودرو و عرضه خدمات مرتبط با نیروی محرکه، واردات انجام دهد.


                    به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس براساس این طرح، واردات منوط به داشتن نمایندگی فروش نیست تا انحصار در این زمینه رخ ندهد و تولیدکنندگان اگر نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند، دولت موظف است که امکانات بیشتری را در این زمینه در نظر بگیرد.


                    او افزود: ایرادات شورای نگهبان به دو ماده بود که در دو نوبت این مشکلات برطرف شد. در رابطه با ماده ۴ تعدادی مشکلات و ابهامات در خصوص ارزی که در زمینه واردات استفاده می‌شود، وجود داشت که در نسخه جدید این مشکلات بر طرف شد.


                    تقی پور همچنین در رابطه با کشور‌هایی که واردات از آن‌ها انجام می‌شود، گفت: هدف از این طرح تشویق برای افزایش کیفیت و مقدار تولید است. شاخص‌ها و استاندارد‌های لازم را دولت تعیین خواهد کرد؛ خودرو‌ها باید حتما نو باشند و واردات خودرو دست دوم مشکلاتی را در ارائه خدمات به وجود می‌آورد.


                    برخی کارشناسان معتقد هستند که این طرح می تواند بر شکستن انحصار تاثیر گذاشته باشد و علاوه بر این باعث رونق تولید می شود.


                    شاه جویی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی اواخر شهریور ماه امسال طرح واردات خودرو را تصویب می کند که شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح می گیرد. ایراداتی که شورای نگهبان برای این طرح داشته در ۳ بند بوده است.


                    این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اولین ایراد این است که منشا ارز واردات خودرو در این طرح مشخص نیست. دومین ایراد این است که هیات عالی نظارت بر سیاست های نظام مقایر با سیاست های حمایت از تولید ایرانی است. نکته سوم این است که حد و حدود قیمت گذاری که مجلس به وزارت صمت اعطا کرده مشخص نیست؛ حتی شان وزارت صمت در این موضوع تعیین نشده است.


                    او بیان کرد: در رابطه با منشا ارز، آن‌چیزی که در طرح آورده شده این است که ما به عنوان کشوری که صنعت قطعه سازی خوب و رو به جلویی داریم، بتوانیم به جای اینکه خودروها را با ارز معمول وارد کنیم با ارز ناشی از صادرات قطعات خودرویی که صادر می‌کنیم بتوانیم خودرو وارد کنیم. این طرح می تواند در اشتغال تاثیر گذار باشد. این طرح بحث رقابتی را تقویت می‌کند و اثرات مثبتی خواهد گذاشت.


                    اما این طرح مخالفانی هم دارد که می گویند این مصوبه رانت جدیدی را برای مافیای خودرو رقم خواهد زد، به گونه ای که عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی همسو با مخالفان در توئئتی تاکید کرده است این نوع واردات منجر به تقاضای ارز و البته رانت برای وارد کنندگان خاص می شود و برخی از کارشناسان از احتمال ایجاد رانت جدید در بازار می گویند.

                    طرح واردات در برابر صادرات به کنترل بازار خودرو کمک نمی کند


                    میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این طرح عملا نمی‌تواند منجر به افزایش عرضه شود، چرا که اگر هدف عرضه باشد به این دلیل که ما به ازای صادرات داریم واردات را انجام می‌دهیم، عملا خودرو‌هایی که می‌توانسته در بازار کشور به فروش برسد را صادر می‌کنیم و ما به ازای آن خودرو‌هایی وارد می‌کنیم که چون گران هستند، تاثیری در عرضه خودرو ندارد.


                    این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در این قانون باگ‌هایی وجود دارد که اگر توسط ۲ آئین نامه دولت برای آن تدبیری اندیشیده نشود، در نهایت قانون دور زده می‌شود و ارز‌های رسمی کشور در نهایت به بحث واردات خودرو تخصیص پیدا می‌کند.


                    بیگی گفت: بر اساس قانون می‌توانیم صادرات داشته‌ باشیم و به ازای صادرات، اقدام به واردات کنیم؛ از آن جایی که امکان تعیین ارزش صادرات قطعات وجود ندارد و امکان بیش اظهاری در گمرک وجود دارد، علاوه بر اینکه امکان رهگیری قطعه صادر شده نیست، این احتمال وجود دارد که مقداری قطعه صادر شود و از مرز‌های کشور خارج شود در حال که ارزش آن بیش از آن چیزی باشد که اظهار می‌شود.



                    کد خبر : ۷۹۷۵۳۰۲

                    ۰۳ آذر ۱۴۰۰

                    ۰۰:۵۳
                    The greater the risk ، The greater the reward

                    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                    نظر

                    • بابک 52
                      ستاره‌دار (27)
                      • Mar 2011
                      • 17028

                      #4465
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      واردات خودرو با تایید شورای نگهبان قانوناً آزاد شد،

                      آیا قیمت خودرو کم می شود؟

                      دکتر هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در یک مصاحبه زنده با شبکه خبر صدا و سیما اعلام کرد که در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو و همچنین بحث واردات خودرو، 3 ابهام وجود داشت که با تغییرات انجام شده، این طرح مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و حال شورای نگهبان هیچ ایراد و یا ابهامی ندارد.


                      البته سخنگوی شورای نگهبان گفت که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی از جهت سیاست های کلی نظام به این طرح وارد کرده بود که بر اساس مقررات، این ایرادات را به مجلس منتقل می کنیم.


                      حال باید گفت که با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس و همچنین چراغ سبز شورای نگهبان به این طرح، رسماً واردات خودرو البته با شرایط اعلام شده باز خواهد شد. اگرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به این طرح وارد کرده، اما چون این طرح در مجلس و سپس در شورای نگهبان تصویب و تایید شده، قاعدتاً مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را در جلسات خود مورد بررسی قرار نخواهد داد و باید منتظر ابلاغ این قانون به وزارت صنعت، معدن و تجارت باشیم.


                      واردات خودرو از چه زمانی آغاز می شود؟


                      اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم، پروسه ابلاغ این طرح به وزارت صمت کمی طول خواهد کشید و مواردی در این طرح وجود دارد که باید توسط این وزارت مشخص شود. همچنین این وزارت می تواند به صلاحدید خود اجرای آن را به تاخیر بیاندازد اما در نهایت موظف است آن را اجرایی کند. شاید در خوشبینانه ترین حالت ممکن، زودتر از 6 ماه آینده نتوانیم هیچ خودروی جدیدی در سطح بازار ببینیم که البته با توجه به روند بسیار کند تصمیم گیری ها در بدنه دولت، این زمان بی شک بیشتر از 6 ماه خواهد بود.


                      نکات مبهم و مهم در واردات خودرو


                      با وجود اینکه اصل موضوع یعنی طرح ساماندهی بازار خودرو به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده، اما هنوز نکات مبهمی در مورد چگونگی اجرای واردات خودرو وجود دارد که باید منتظر نظر وزارت صمت باشیم. موضوعاتی نظیر میزان تعداد مجاز واردات خودرو یکی از آن ها است که می تواند در بازار خودرو بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین اینکه آیا کماکان ممنوعیت های قدیم بر این طرح نیز صدق می کند از دیگر سوالات مهم است.


                      آیا قیمت خودرو کم می شود؟


                      اما سوال اصلی این جا است که با باز شدن واردات خودرو، آیا قیمت خودرو کم می شود؟ سوال بسیار مهمی که جواب آن در گرو چندین فاکتور است. ابتدا باید بگوییم که با توجه به قانون و مفاد تصویب شده، واردات خودرو تنها در ازای خودرو و قطعات خودرو و نیرومحرکه امکان پذیر خواهد بود. اگر نگاهی به میزان ارزش قطعات صادر شده در سال های اخیر بیندازیم، متوجه می شویم که حتی در صورتیکه از تمامی از ظرفیت نیز استفاده شود، شاید در نهایت تنها حدود 4 الی 5 هزار خودرو (25 هزار دلاری) وارد کشور شود که عددی بسیار ناچیز است(لازم به یادآوری است که در سال های 95 و 96 که تعادل بسیار خوبی در قیمت خودرو و بازار خودرو شاهد بودیم، سالانه حدود 70 هزار خودرو به کشور وارد می شد)! البته بی شک این بند باعث می شود که حتی شرکت هایی اقدام به صادرات قطعات به کشورهای منطقه با هدف واردات خودرو انجام دهند اما همین موضوع باعث می شود که تعداد نهایی خودروی وارد شده به شدت کم باشد که باعث قدرت کمتر آن برای کاهش قیمت خودرو است.


                      اما در نهایت چند مورد پرواضح است. ابتدا اینکه قیمت خودروهایی که در طی سال های اخیر بی مورد و به دست دلال ها به شدت افزایش پیدا کرده بودند (مثل اکثر خودروهای بالای 2.5 تا 3 میلیارد تومان) احتمالاً با ورود مدل های بروز 2021 صفرکیلومتر، سقوط آزاد معناداری را تجربه خواهند کرد. اما این سقوط بسیار کمتر در رنج های قیمتی پایین تر احساس خواهد شد و شاید در محدوده قیمتی زیر 1 میلیارد تومان، شاهد کاهش قیمت بسیار اندکی باشیم. قطعاً در شرایط فعلی نمی توان نظر دقیق تری در مورد میزان کاهش قیمت خودرو با ورود مدل های جدید داد اما همانطورکه اشاره کردیم، قیمت خودروهای گران تر دچار سقوط بیشتری خواهند شد.


                      کد: 144520

                      تاریخ انتشار: 13 آذر 1400 ساعت 19:35



                      The greater the risk ، The greater the reward

                      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                      نظر

                      • بابک 52
                        ستاره‌دار (27)
                        • Mar 2011
                        • 17028

                        #4466
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        سانسور قیمت خودرو دوباره شروع شد!


                        همزمان با افزایش قیمت دلار، وزارت صمت به سایت‌های خرید و فروش آنلاین و پلتفرم‌های ارائه دهنده قیمت خودرو دستور داده که قیمت خودرو را از آگهی‌های خود حذف کنند. این چندمین باری است که از این شیوه برای کنترل بازار استفاده می‌شود.

                        براسلاس گزارش‌های به دست آمده وزارت صمت با بالا رفتن قیمت دلار، مدیران سایت‌های خرید و فروش آنلاین و پلتفرم‌های ارائه دهنده قیمت خودرو را احضار کرده است.


                        عادل طالبی در این باره گفت: در زمان نوسانات نرخ ارز دولت ترجیح به می‌دهد به جای پیدا کردن دلالان و سودجویان به سراغ حذف قیمت‌ها از سایت‌های خرید و فروش برود، چرا که کنترل کردن قیمت در سایت‌های خرید و فروش آنلاین راحت‌تر است، اما نتیجه‌ای ندارد.

                        احضار مدیران سایت‌های خرید و فروش آنلاین پس از آن صورت گرفت که نرخ دلار در بازار آزاد از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت. افزایش نرخ دلار بر بازار طلا و سکه هم اثر گذاشت. اما گویا نگرانی اصلی وزارت صمت، تاثیر این نوسانات بر بازار خودرو بود.

                        حذف قیمت‌ها بازار را آرام می‌کند؟


                        اما دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی می‌گوید به جای حذف قیمت‌ها از روی سایت‌های خرید و فروش، وزارت صمت می‌تواند با گرفتن اطلاعات تماس دلالال و سودجویان از سایت‌های خرید و فروش آنلاین با آن‌ها برخورد قانونی کند.


                        او همچنین درباره احراز هویت موجودیت خودرو به سامانه بیمه مرکزی گفت: احراز هویت کار سختی نیست و می‌تواند تا حدودی به کنترل قیمت‌ها کمک کند.


                        نیما اشرف‌زاده، مدیر سابق اجرایی شیپور دیروز در صفحه توییتری خود نوشت: «دوباره دلار رفت بالا، از وزارت صمت زنگ زدن مدیران پلتفرم های ثبت آگهی و‌ قیمت خودرو رو احضار کردند! ساعت ۱۳ رنگ زدن که ۱۵ اینجا باشید…»


                        همچنین او امروز دلیل این احضار را اینگونه بیان کرد: «ظاهرا دیشب وزارت صمت به اتحادیه پیام داده که امروز کسب‌و‌کارها بیان صمت تا برای احراز موجودیت خودرو به سامانه بیمه مرکزی وصل بشن!»


                        پیش از این نیز حذف قیمت‌ خودرو در سایت‌های درج آگهی ممنوع شده بود. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار بر اساس عرضه و تقاضاست و در شرایط کمبود تولید و افزایش نرخ ارز، چنین نوساناتی رخ می‌دهد.


                        اما مساله مهم این است که این دولت هم به جای اصلاح ساختارها، بر کنترل دستوری بازر و حذف قیمت‌ها تاکید دارد.

                        منبع: تجارت نیوز

                        کدخبر: 223058


                        ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۷:۰۹:۱۳
                        The greater the risk ، The greater the reward

                        هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                        نظر

                        • بابک 52
                          ستاره‌دار (27)
                          • Mar 2011
                          • 17028

                          #4467
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          پس از تایید شورای نگهبان،


                          قانون واردات خودرو به زودی به دولت ابلاغ خواهد شد

                          براساس قانونی که به زودی به دولت ابلاغ خواهد شد، واردات خودرو مشروط به درآمد صادرات خودرو، درآمد ناشی از صادرات قطعات خودرو و خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه صورت خواهد گرفت و تنها شرط واردات بدون انتقال ارز بنا به درخواست بانک مرکزی حذف شده است.


                          اواخر خردادماه ۱۳۹۸، مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی خودرو را مصوب کرد. بند ۴ این مصوبه مربوط به واردات مشروط خودرو است که در خردادماه سال بعد (اوایل خرداد ۱۳۹۹) مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و دوباره برای بررسی و رفع ایرادات به مجلس بازگشت و تاکنون رفت‌وآمدهای و اظهارنظرهای مختلف را به همراه داشته است.


                          در نهایت روز گذشته (شنبه)، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا با ماده ۴ (موضوع واردات خودرو) مخالفتی ندارد و ایرادها برطرف شده است؛ اما این طرح دوباره به مجلس بازگشته است. این درحالیست که ۲۶ آبان ماه سال جاری، بعد از چندین ماه بحث و بررسی بر سر آزادسازی یا ادامه ممنوعیت واردات خودرو، طرح آزادسازی واردات خودرو با یک اصلاح برای تامین نظر شورای نگهبان، مشروط به صادرات خودرو یا قطعات خودرو تصویب شد. طبق نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.


                          در رابطه با این موضوع، شب گذشته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو کشور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بحث و بررسی موضوع واردات خودرو پرداختند. در این برنامه معاون امر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به صورت تصویری ارتباط داشت و به اظهار نظر پرداخت.


                          با تایید شورای نگهبان، طرح واردات خودرو دیگر به صورت قانون ابلاغ خواهد شد


                          عزت‌الله اکبری تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در ابتدای این برنامه در پاسخ به اینکه با وجود عدم مخالفت شورای با واردات خودرو، چرا این طرح مجدد به مجلس بازگشته است، اظهار کرد: طرح آزادسازی واردات خودرو متعلق به مجلس دهم بود اما زمانیکه ایرادها به بند ۴ گرفته شد و به مجلس بازگشت، عمر مجلس دهم به اتمام رسید و به مجلس یازدهم برخورد کرد. تلاش ما در کمیسیون مجلس یازدهم بر این بود که طرح جامع‌تری ارائه شود اما به لحاظ قانونی، برای آنچه که از شورای نگهبان بازگشته بود، باید پاسخ و البته تنها به همان ایراد وارده داده می‌شد و اجازه اضافه یا کاستن موضوعی وجود نداشت. در نهایت با حضور سخنگوی شورای نگهبان به عنوان نماینده این شورا در کمیسیون جلسات برگزار و به جمع‌بندی رسیدیم.


                          وی افزود: پس از چندین بار رفت و برگشت طرح به کمیسیون و صحن مجلس، در نهایت این طرح بدینگونه به نتیجه رسید که واردات خودرو در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو و ارزی که دارای منشأ خارجی که مورد تایید بانک مرکزی باشد، انجام شود؛ اما رئیس بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، اعلام کرد، بانک مرکزی نمی‌تواند منشأ ارز را تأیید کند؛ این موضوع برای ما هم عجیب بود اما به درخواست رئیس مجلس شورای اسلامی، از این بند صرف نظر و حذف شد. در نهایت با توجه به اظهارات نماینده شورای نگهبان مبنی بر تایید طرح در شورای نگهبان، طرح واردات خودرو به مجلس برای ابلاغ باز می‌گردد و به صورت قانون، مصوب خواهد شد.


                          مرجع ثالث را در قانون‌گذاری نمی‌پذیریم


                          او با بیان اینکه ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح از نظر ما جدید است، یادآور شد: در مرحله قبلی حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان اعلام کرده بود که برخی بندهای طرح واردات خودرو، برخلاف قانون اساسی است. روال قانون‌گذاری این چنین است که آنچه که در مجلس تصویب شده به شورای نگهبان می‌رود و در این شورا از نظر اینکه مغایرت با شرع و قانون اساسی نداشته باشد، اظهار نظر می‌شود و مرجع ثالث را در قانون‌گذاری نمی‌پذیریم.


                          رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید براینکه قانون‌گذار حکیم است و باتوجه به جمیع جهات، اظهار نظر و قانون وضع می‌کند، گفت: اما اینکه این قانون چگونه اجرا شود، در حوزه وظایف دولت است. به صورت کلی اما در کلیه تولیدات، فرمولی وجود دارد که کمیسیون صنایع به آن اصرار دارد و آن این است که هر تولیدی باید فن‌آور پایه و صادرات محور باشد. اگر صادرات محور باشد، قابلیت استمرار و دوام دارد اما درغیر اینصورت افول خواهد کرد.


                          خودروسازی‌های بزرگ، حیاط خلوت دولت‌ها شده‌اند


                          وی افزود: اما در بحث خودرو، ایراد جای دیگری است که آن ایراد در ساختار دو خودروساز بزرگ است که به عنوان مهمترین خودروسازان کشور مطرح هستند و سال‌هاست که حیاط خلوت دولت‌ها شده‌اند. دولت‌ها دخالت‌های بسیاری در این حوزه دارند که البته مختص این دولت نیست و دولت سیزدهم بنا دارد این امور را اصلاح کرده و دخالتی در این حوزه نداشته باشد.


                          اکبری تالارپشتی تصریح کرد: سهم دولت در گروه صنعتی ایران‌خودرو شش درصد است اما دخالت بسیار بالایی در امور آن دارد که موجب به هم ریختگی ساختار می شود. اگر قرار است که خودروسازی‌ها دولتی شوند، به صورت واضح به مردم اعلام شود؛ در غیراینصورت باید ساختارها اصلاح شود.


                          رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید براینکه باید بخش خصوصی را به همان میزان دخالت دولت، دخالت داده و به آن‌ها توجه کنیم، گفت: ما بخش خصوصیِ رو به رشدی داریم اما به این‌ها فرصت داده نمی شود. در حال حاضر دو خودروساز بزرگ در مجموع حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که نه تنها خودروسازی، هر صنعتی را از پا درمی‌آورد. اصل ایراد مجلس به ساختار است که باید اصلاح شود.


                          وی ادامه داد: چنانچه بخش خصوصی را تمام قد وارد میدان کنیم، مشکلات نه‌تنها در بحث خودروسازی بلکه در تمام اقتصاد، حل می شود. دولت دخالت نکند و رقیب بخش خصوصی نشود، دولت باید حمایت، هدایت و نظارت داشته باشد.


                          اکبری تالارپشتی در رابطه با صادرات جعلی خودرو و قطعات خودرو، اظهار کرد: اگر می خواهیم در آینده سهمی در بازار جهانی داشته باشیم و اقتصاد پویا داشته باشیم، حتما باید صادرات محور حرکت کنیم. اینکه بگوییم اگر صادرات انجام شود، عده‌ای تقلب خواهند کرد، در حوزه اجراست و این موارد در حوزه کارشناسی مطرح نیست؛ لذا دولت باید کنترل کند.


                          رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با پیش‌بینی میزان تعداد خودروهایی که با این سازوکار تامین مالی وارد خواهند شد، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان عدد دقیقی ارائه داد و این موضوع را باید مسئولان اجرایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخ دهند. اکنون قانونی وضع شده که راه را باز کند تا در بازار جهانی حضور داشته باشیم و تولید ما قابلیت عرضه در بازار جهانی را داشته باشد.


                          او خاطر نشان کرد: این قانون اجرا خواهد شد و وزارت صمت تنها آیین‌نامه اجرایی را خواهد نوشت. باید قواعدی تنظیم، کشور برای واردات آماده و مسیر برای حضور در بازارهای جهانی باز شود. قاون‌گذار می‌خواهد حکیمانه راه را باز کند.


                          قانون جدید، امکان صادرات جعلی را فراهم خواهد کرد


                          در ادامه این برنامه، فرید زاوه- کارشناس صنعت خودرو- نیز در رابطه با این طرح و ابهامات مربوطه به طرح واردات خودرو، اظهار کرد: ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع نوعی بدعت‌گذاری در قانون‌گذاری بوده است. در حقیقت ممنوعیت واردات خودرو خود نوعی بدعت است. طبق قانون واردات خودرو در نهایت می توانست تعرفه بالا داشته باشد تا دولت از منابع ارزی خود صیانت کند یا کوتاه‌مدت، واردات را ممنوع کند. بنابراین به صورت قانونی توسط مجلس ممنوع نشده بود که حال بخواهد توسط مجلس به صورت قانونی آزاد شود.


                          وی تصریح کرد: این قانون برای تنظیم بازار است و تنظیم بازار هم به بحث تعداد اشاره دارد. در شرایط متعادل، زمانیکه عرضه کالایی کم می‌شود، تبعا قیمت آن بالا می رود. تنها راه حل برای تنظیم بازار فارغ از عملکرد دستوری که نتیجه‌ای به دنبال ندارد و هیچ کالایی را نمی‌تواند با دستور در قیمت پایین نگه دارد، افزایش عرضه است.


                          این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در قانون اولیه که در سال ۱۳۹۸ نوشته شد، بر افزایش عرضه تاکید داشت که یکی از راه‌های افزایش عرضه؛ واردات بوده است اما اتفاقی که افتاد این بود که همین افزایش عرضه به تولید داخل که کمبود هم داشت، وصل شده است.


                          هزینه از جیب مردم با وصل کردن واردات به صادرات


                          زاوه بزرگتررین مشکل بزرگی طرح‌های از این دست را ایجاد صادرات جعلی که منجر به صادرات اقتصادی در کشور هم نمی شود، دانسته و گفت: وصل کردن واردات به صادرات به این معناست که مردم هزینه اضافه‌تری بپردازند که صادرکنندگان جان بگیرند. صادرکننده‌ای که در بازار خود هزینه حمل نمی‌دهد و تعرفه‌ای که پرداخت نمی‌شود، نمی‌تواند رقابت کند، با این شیوه هم باز رانت خواهد داشت و قادر به رقابت نخواهد بود.


                          وی ضمن تاکید بر اینکه بهای سهم داشتن از بازارهای جهانی، نمی‌تواند از جیب ۸۰ میلیون مردم کشور پرداخت شود باشد و مشکل اصلی این طرح در همین موضوع است، خاطرنشان کرد: این مردم توانایی مالی مشخصی داشته و کسانی که می‌توانند خودروهای وارداتی را خریداری کنند، سالانه نهایتا ۷۰ هزار نفر باشند. قطعا این روش واردات، نامناسب اجرا خواهد شد، اما اگر قرار بود به صادرات کل متصل شود، دارای مفهوم بود؛ اما در صنعتی همچون صنعت خودرو که صادرات اقتصای به هیچ عنوان ندارد و همان ۴۰-۵۰ میلیون دلار هم عمدتا سیاسی است، برایشان یارانه پرداخت شده است و زیان‌ده هستند.


                          زاوه افزود: احساس ما براین است که این قانون در نهایت به انتفاع قطعه‌ساز ختم شود و نظارت پذیر نیست. بیشینه مجموع صادرات به کشور طبق آمار گمرک، ۵۰ میلیون دلار است که با سقف ۴۰ هزار دلار، حدود ۱۲۰۰ دستگاه وارد خواهد شد؛ چنانچه سقف ۴۰ هزار دلار وجود نداشته باشد، به ۶۰۰ دستگاه هم نخواهد رسید.


                          وی خاطر نشان کرد: به محض اجرای قانون، اعلام می‌شود ۵۰۰ میلیون دلار صادرات قطعه انجام شده است که این واقعی نخواهد بود. طبق اسناد، صادرات درست انجام و قطعه تولید شده است اما ممکن است صادرات جعلی باشد و ذوب فلزات در کشورهای دیگر باشد. قطعاً واردکنندگان و قطعه سازان باید صادراتی کنند که قطعه از رده خارج باشد تا از حواله آن برای واردات استفاده کنند.


                          این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: بهتر بود این صادرات در مقابل واردات را به خود قطعه‌ساز محدود می‌شد تا قطعه‌ساز اجازه داشته باشد منبع ارزی خود را از صادرات خود تأمین کند. واردکننده خودرو هم از هر مسیری که صادرات داشت، خودرو وارد می‌کرد.


                          برنامه‌ریزی برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو برای در سال ۱۴۰۱


                          در ادامه این برنامه مهدی صادقی نیارکی- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت- در ارتباط تصویری، به ارائه گزارش وضعیت تولید خودرو و واردات طی یک دهه گذشته، پرداخت و گفت: بالاترین تعدادی که خودرویی که در کشور تولید شده است، در ۱۳۹۶ و معادل یک میلیون و۴۴۰ هزار دستگاه و همچنین سال ۱۳۹۰ معادل هم یک میلیون و ۴۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری بدون احتساب وانت بوده است. بیشترین میزان واردات خودرو نیز در سال ۱۳۹۳ بوده است که حدود ۱۰۳ هزار دستگاه ثبت شده است. در سال ۱۳۹۶ نیز حدود ۶۸ هزار دستگاه خودرو وارد شد؛ بنابراین با یک میلیون و ۴۴۰ هزار دستگاه تولیدی آن سال که ۲۵۰ الی ۳۰۰ دستگاه هم به صورت ckd بوده است، در مجموع یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به بازار عرضه شده است.


                          وی افزود: بنابراین حداکثر تعدادی که خودرو وارد کشور شد ۱۰۰ هزار دستگاه و حداکثر تولید ما هم یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است. سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تقاضای مؤثر در کشور وجود دارد که امسال حدود یک میلیون دستگاه برنامه تولید داریم و برای سال آینده رشد حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو را از محل افزایش تولید و همچنین توسط خودروسازان بخش خصوصی پیش‌بینی می شود.


                          این مقام مسئول در وزارت صمت تصریح کرد: در ماده ۴ قانون، موضوع تنظیم بازار و میزان واردات مطرح است. البته میزان صادرات نیز دارای اهمیت است؛ چراکه به میزان صادرات، اجازه واردات وجود دارد و مسیر دیگری برای واردات خودرو وجود ندارد.


                          او با بیان اینکه در حال حاضر تقاضای خودرو در کشور کاذب و سوداگرانه است، تاکید کرد: اگر قیمت خودرو واقعی شود، بسیاری از این تقاضاها در بازار وجود نخواهد داشت. اما چنانچه میزان تقاضا را همان یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، باید منتظر ماند تا مشخص شود چه تعداد تولید خواهیم داشت و چه میزان می توانیم صادر کنیم. همانطور که اشاره شد، برای سال آینده برنامه رشد ۵۰ درصدی را در تولید خواهیم داشت. اما در سال ۱۳۹۶ که ۱.۵ میلیون دستکاه خودرو عرضه شد، خودروسازان انواع شرایط و لیزینگ را مطرح می‌کردند اما خرید انجام نمی‌شد؛ لذا تقاضای موثر عددی است که حتما باید کارشناسی شده محاسبه شود.


                          معاون امور صنایع وزارت صمت در پاسخ به این موضوع که با توجه به اینکه قانونی برای منع واردات خودرو وجود ندارد، آیا قرار است ماده ۴ قانون جدید که به زودی ابلاغ می‌شود، ضوابط واردات خودرو را مشخص کند یا به صورت کلی واردات پس از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ که مصوبه ممنوعیت به اتمام می‌رسد (در صورت عدم تمدید) آزاد خواهد شد؟ گفت: قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم. در خردادماه ۱۳۹۷ براساس مصوبه شورای هماهنگی سران، واردات ۱۵۰۰ قلم کالا محدود و ممنوع شد که خودروی سواری هم در آن بخش قرار داشت؛ پس همچون سایر کالاها که قانون صادرات و واردات برایشان وجود دارد و براساس تعرفه باید کنترل شوند، خودرو را هم شامل می‌شود.


                          وی افزود: اما در قانون جدید کمیسیون صنایع مجلس باید اعلام کنند که این قانون موخر از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟ تطابق این قانون با مصوبه شورای هماهنگی سران هم به چه شکلی خواهد بود؟ اما چنانچه مصوبه شورای هماهنگی سران به هر دلیلی تمام می شد، مکانیزم واردات از طریق حمایت تعرفه‌ای صورت می‌گرفت و با پرداخت تعرفه، خودرو همانند سال‌های گذشته واردات انجام می‌شد.


                          ایسنا

                          کد: 144554

                          تاریخ انتشار: 14 آذر 1400 ساعت 14:36
                          The greater the risk ، The greater the reward

                          هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                          نظر

                          • بابک 52
                            ستاره‌دار (27)
                            • Mar 2011
                            • 17028

                            #4468
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            مدل خودرو قیمت (تومان)
                            رنو کولئوس ۲۰۱۸ 2.530.000.000
                            رنو تلیسمان ۲۰۱۸ 1.890.000.000
                            میتسوبیشی ASX فول ۲۰۱۸ 1.650.000.000
                            تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ 2018 2.030.000.000
                            تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ (الفطیم) 2.950.000.000
                            کیا اپتیما ۲۰۱۷ 1.800.000.000
                            کیا سورنتو ۲۰۱۸ 3.550.000.000
                            کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ 2.430.000.000
                            هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS 1.600.000.000
                            هیوندای النترا ۲۰۱۸ 1.370.000.000
                            هیوندای سانتافه . فول . ۶ رادار 2.750.000.000
                            لکسوس NX300 H هفت کلید ۲۰۱۷ 3.950.000.000
                            نیسان جوک (اسپورت) 1.550.000.000

                            منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
                            The greater the risk ، The greater the reward

                            هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                            نظر

                            • وحید 20
                              ستاره‌دار(98)
                              • Mar 2011
                              • 29911

                              #4469
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              معاون دادستان‌:‌ افزایش قیمت خودرو قانونی است

                              ?معاون قضایی دادستان کل کشور: دادستانى کل سریعاً به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود و با مطالبه و ملاحظه دلایل و مستندات و بررسى دقیق و استعلام از مسئولین ذیربط صحت قانونى تصمیمات تنظیم بازار کشور را احراز کرد.

                              ?تصمیمات اخیر على‌رغم میل باطنى دولت در افزایش قیمت‌ها صرفاً به دلیل شرایط خاص و در راستاى حمایت از تولید و تضمین اشتغال پایدار ده‌ها هزار نفر کارگر و در موقعیت اضطرار مصوب شده است./تسنیم
                              درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                              توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                              نظر

                              • mohammad1871
                                عضو عادی
                                • Dec 2011
                                • 38

                                #4470
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                بورس24 : فاطمی امین وزیر صمت گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی سران قوا، مسئولیت تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و شورای رقابت دیگر هیچ جایگاهی در فرآیند تعیین قیمت خودرو ندارد و میزان افزایش قیمت کارخانه ایی خودروسازان با اخذ مجوزهای قانونی از ستاد تنظیم بازار انجام شده است.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X