اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • وحید 20
    ستاره‌دار(98)
    • Mar 2011
    • 29911

    #4606
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    خاندوزی:
    ? مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده/ در این خصوص شورای عالی بورس تصمیم خواهد گرفت


    سیداحسان خاندوزی در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران در پاسخ به خبرنگاران:
    ? مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده/ نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین با شورای رقابت هم صحبت شده تا تعارض تصمیمات ایجاد نشود.
    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

    نظر

    • zess
      عضو فعال
      • Nov 2013
      • 3107

      #4607
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      روزنامه رسمی هند:

      برنامه پهپادی ایران یک پیروزی پر سر و صدا است، شرایط تحریم های سخت، اجزای غربی و طراحی های ساده، دارای برد و استقامت پروازی زیاد، قابلیت‌ رادارگریزی و مجهز به سیستم‌های ضد پارازیت GPS.


      مهمات هدایت شونده دقیق امروزه یکی از عناصر مهم تسلیحاتی به شمار می‌روند، به عنوان نمونه یکی از پایه‌های اصلی موشک‌های تهاجمی دقیق ارتش ایالات متحده، موشک کروز مادون صوت تاماهاوک با وزن 1300 کیلوگرم است که یک عدد از آن با قیمت‌های فعلی حدود 2 میلیون دلار قیمت دارد.


      پهپاد شاهد 136 ایران اگرچه ارزان است، اما قابلیت‌های مهمی از جمله توانایی فرار از شناسایی رادار و عملیات تا برد 1500 مایلی را حفظ کرده است. در مقام مقایسه، پهپادهای یکبار مصرف سوئیچ بلید اوکراین که توسط آمریکا عرضه می شود، تنها در برد 25 مایلی عمل می کنند.

      موفقیت برنامه پهپادهای ایران در مواجهه با تحریم‌های سنگین، درسی برای نهادهای دفاعی و امنیتی هند، به‌ویژه سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) است که دهه‌هاست با برنامه پهپاد خود دست و پنجه نرم می‌کند.

      حسابرس کل هند در سال 2020 برنامه پهپادی DRDO هند را به دلیل برنامه ریزی ضعیف، نگه داشتن کاربر نهایی در ابهام و زیر پا گذاشتن رویه های عملیاتی استاندارد مورد انتقاد شدید قرار داد.
      آخرین ویرایش توسط zess؛ 2023/01/23, 20:42.

      نظر

      • وحید 20
        ستاره‌دار(98)
        • Mar 2011
        • 29911

        #4608
        پاسخ : اخبار گروه خودرو


        واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد


        گروه صنعتی ایران‌خودرو هم پس از سایپا، ملزم به رعایت شرط بلوکه شدن پول مشتریان در حساب خودروساز به‌منظور ثبت‌نام در قرعه کشی خودرو شد.

        به گزارش انتخاب، درپی ثبت نام 10 میلیونی در قرعه کشی قبلی محصولات ایران خودرو که شانس برنده شدن متقاضیان واقعی را به شدت کاهش داده است، از این پس تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود.

        به نوشته تسنیم، این موضوع پپیش از این برای شرکت سایپا اجرایی شده بود، به طوری که در هفته گذشته 70 هزار دستگاه خودرو توسط گروه سایپا پیش‌فروش شد که فقط هشت هزار و 500 نفر از آن استقبال کردند.

        با توجه به اینکه شرط یاد شده در این عرضه رعایت شد و مشتریان ملزم به واریز پول برای ثبت‌نام شدند، شرایط مشابه قرعه کشی (لاتاری) 10 میلیون نفری ایران‌خودرو را شاهد نبودیم و فقط مشتریان واقعی در این طرح شرکت کردند.

        در عرضه جدید روز سه‌شنبه هفته جاری گروه سایپا و همچنین عرضه هفته آینده گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دو خودروساز ملزم به رعایت این ضابطه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند.

        بر اساس این گزارش؛ در طرح فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران‌خودرو که از 17 تا 25 دی‌ماه برگزار شد، بیش از 10 میلیون نفر برای خرید 20 هزار دستگاه خودرو سورن پلاس دوگانه‌سوز، پژو پارس سال با موتور XU و رانا پلاس برای سه گروه متقاضی عادی، طرح مادران و خودرو‌های فرسوده ثبت‌نام کردند که برخی مسوولان عنوان «لاتاری ملی» را به آن دادند.
        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

        نظر

        • وحید 20
          ستاره‌دار(98)
          • Mar 2011
          • 29911

          #4609
          پاسخ : اخبار گروه خودرو


          شرایط جدید خریداران خودرو در بورس کالا اعلام شد / اگر پلاک فعال دارید اقدام نکنید


          در جدیدترین شرایط خرید خودرو در بورس کالا تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود. البته وجه بلوکه شده در حساب متقاضیانی که حایز شرایط ثبت نام در این بخشنامه نبوده بعد از اجرای طرح از مسدودی خارج خواهد شد.

          تسنیم : در ثبت نام خودرو امکان ثبت نام برای متقاضیان دارای پلاک فعال انتظامی (نصب بر روی خودرو) میسر نیست.

          در جدیدترین شرایط خرید خودرو در بورس کالا تنها افرادی می‌توانند در فروش خودرو توسط خودروسازان شرکت کنند که وجه خودرو در حساب‌هایشان موجود است و مبلغ خودرو از طریق بانک مسدود می‌شود. البته وجه بلوکه شده در حساب متقاضیانی که حایز شرایط ثبت نام در این بخشنامه نبوده بعد از اجرای طرح از مسدودی خارج خواهد شد.

          نکات اختصاصی در خصوص طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:

          * در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوبه مجلس شورای اسلامی به تاریخ ۱۹/۰۸/۱۴۰۰ امکان ثبت نام یکدستگاه برای مادرانی که فرزند دوم و مابعد آنها پس از تاریخ مذکور متولد شده اند فراهم شده است.

          * درطرحهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جهت کلیه محصولات ابتدا پیش ثبت نام انجام میپذیرد و پس از شناسایی مادران حائز شرایط امکان ثبت نام نهایی و واریز وجه میسر خواهد شد.

          * در طرحهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت محدودیت پلاک فعال، حداقل سن ۱۸ سال، دارا بودن گواهینامه رانندگی، عدم خرید ۴۸ ماه گذشته برای مادران حائز شرایط لحاظ نخواهد شد.

          * در طرحهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هر کدملی تنها مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو در یکی از شرکتهای خودروساز می باشد.

          البته هر کد بورسی صرفاً امکان ثبت سفارش بر روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد و ثبت سفارش برای اشخاص حقوقی مجاز نیست.

          ۱- محدودیت کد ملی برای ثبت نام ها اعمال خواهد شد (هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو میباشد ).
          ۲- حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال و ملزم به ارائه گواهینامه خودرو حداقل پایه سوم می باشند.
          ۳- امکان صلح (خرید انصرافی) و انتقال خودرو بصورت وکالتی وجود ندارد .
          ۴- متقاضی طی ۴۸ ماه گذشته ثبت نام و صدور فاکتور خودرو نزد خودروسازان نداشته باشد.
          ۵- امکان ثبت نام برای متقاضیان دارای پلاک فعال انتظامی (نصب بر روی خودرو) میسر نمی باشد.
          ۶- شماره کارت. شماره حساب بانکی و شماره شبا که در آینده وجوه خرید خودرو از آن به حساب شرکت خودروساز واریز می گردد الزاماً باید متعلق به شخص
          متقاضی باشد. درصورت درج اطلاعات نادرست، تمام مسئولیت آن متوجه متقاضی ثبت نام کننده خواهد بود.
          ۷- شماره تلفن همراه اعلام شده می بایست متعلق به شخص متقاضی باشد.
          ۸- کدپستی متقاضی ثبت نام کننده و کد نمایندگی انتخابی توسط مشتری میبایست از یک استان باشند. بدیهی است پس از انتخاب کد نمایندگی امکان تغییر نمایندگی تحویل گیرنده وجود نداشته و مسئولیت آن بر عهده گروه سایپا نمی باشد.
          ۹- سایر محدودیتهای لازم جهت ثبت نام در سیستم فروش اعمال گردیده است.
          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

          نظر

          • Senator1989
            عضو فعال
            • Feb 2015
            • 2577

            #4610
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            در اصل توسط zess پست شده است View Post
            روزنامه رسمی هند:

            برنامه پهپادی ایران یک پیروزی پر سر و صدا است، شرایط تحریم های سخت، اجزای غربی و طراحی های ساده، دارای برد و استقامت پروازی زیاد، قابلیت‌ رادارگریزی و مجهز به سیستم‌های ضد پارازیت GPS.


            مهمات هدایت شونده دقیق امروزه یکی از عناصر مهم تسلیحاتی به شمار می‌روند، به عنوان نمونه یکی از پایه‌های اصلی موشک‌های تهاجمی دقیق ارتش ایالات متحده، موشک کروز مادون صوت تاماهاوک با وزن 1300 کیلوگرم است که یک عدد از آن با قیمت‌های فعلی حدود 2 میلیون دلار قیمت دارد.


            پهپاد شاهد 136 ایران اگرچه ارزان است، اما قابلیت‌های مهمی از جمله توانایی فرار از شناسایی رادار و عملیات تا برد 1500 مایلی را حفظ کرده است. در مقام مقایسه، پهپادهای یکبار مصرف سوئیچ بلید اوکراین که توسط آمریکا عرضه می شود، تنها در برد 25 مایلی عمل می کنند.

            موفقیت برنامه پهپادهای ایران در مواجهه با تحریم‌های سنگین، درسی برای نهادهای دفاعی و امنیتی هند، به‌ویژه سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) است که دهه‌هاست با برنامه پهپاد خود دست و پنجه نرم می‌کند.

            حسابرس کل هند در سال 2020 برنامه پهپادی DRDO هند را به دلیل برنامه ریزی ضعیف، نگه داشتن کاربر نهایی در ابهام و زیر پا گذاشتن رویه های عملیاتی استاندارد مورد انتقاد شدید قرار داد.
            مگه هندی ها با پرتاب موز به جنگ نابرابر با دشمنشون نمیرفتند ؟!

            نظر

            • ققنوس14
              عضو فعال
              • Dec 2011
              • 1545

              #4611
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              آخرین وضعیت فروش سهام "خودرو و خساپا".
              وی در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا هم توضیح داد: سند وزارت اقتصاد و صنعت نهایی و رسما منتشر شده اما مقدماتی دارد که باید وزارت صنعت انجام دهد و مسیر تعامل با بخش خصوصی خریدار را مشخص کند تا متقاضیان بدانند چه آینده ای در انتظار است.
              آرام آرام به آخر کارم نزدیک می شوم و یقین دارم که آخرین تپش های قلبم در آخرین صفحه های کارم ثبت می شود و مرگ فقط مردی مرده را درخواهد یافت.سارتر

              نظر

              • ققنوس14
                عضو فعال
                • Dec 2011
                • 1545

                #4612
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                لاماری ایما خاکستری 265 میلیون تومان ارزانتر از بازارطی روز جاری 150 دستگاه خودروی لاماری ایما خاکستری در بورس کالا عرضه شد و 463 تقاضا برای این خودرو وارد سیستم شد.
                میانگین قیمت معامله به 1 میلیارد و 616 میلیون تومان رسید. در حالی که قیمت این خودرو در بازار دست کم 2 میلیارد و 50 میلیون تومان است.بدین ترتیب خریداران موفق شدند با احتساب کل هزینه ها این خودرو را در بورس کالا دست کم 265 میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد خریداری کنند.تاریخ تحویل این خودروها 5 اردیبهشت 1402 اعلام شده است.
                آرام آرام به آخر کارم نزدیک می شوم و یقین دارم که آخرین تپش های قلبم در آخرین صفحه های کارم ثبت می شود و مرگ فقط مردی مرده را درخواهد یافت.سارتر

                نظر

                • وحید 20
                  ستاره‌دار(98)
                  • Mar 2011
                  • 29911

                  #4613
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو



                  شورا و مرکز ملی رقابت - اطلاعیه شماره دو شورای رقابت در خصوص خودرو
                  درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                  توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #4614
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو


                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • شاخص بورس جعلی است
                      عضو فعال
                      • Jan 2022
                      • 415

                      #4615
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      درباره مرکز ملی رقابت
                      بر اساس ماده ۵۴ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور انجام امور کارشناسی واجرای فعالیتهای دبیرخانه ای شورای رقابت، مرکز ملی رقابت در قالب موسسه‌ای دولتی مستقل زیر نظر رییس جمهور در سال ۱۳۸۹تاسیس گردید.

                      وفتی شورای حماقت زیرنظر رئیس جمهور تاسیس شده پس چرا با خواسته رئیس جمهور و دولت مخالف است و چرا رئیس جمهور رئیسشو برکنار نمیکنه.؟

                      نظر

                      • ققنوس14
                        عضو فعال
                        • Dec 2011
                        • 1545

                        #4616
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        واردات خودروهای دست دو و کمتر از ۵ سال توسط وزارت صنعت مجاز شد.
                        به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح اله عباس پور درباره جلسه دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: موضوع مالیات بر درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و پتروشیمی‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

                        وی افزود: در یکی از این پیشنهادات به وزارت صنعت مجاز شد برای توسعه حمل و نقل، تنظیم بازار و کاهش مصرف سوخت، خودرو دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال وارد کند. قیمت و فرآیند واردات این محصولات نسبت به خودروهای نو ، کوتاه تر و کمتر بوده و منجر به افزایش عرضه خواهد شد.
                        آرام آرام به آخر کارم نزدیک می شوم و یقین دارم که آخرین تپش های قلبم در آخرین صفحه های کارم ثبت می شود و مرگ فقط مردی مرده را درخواهد یافت.سارتر

                        نظر

                        • orumbourse
                          ستاره دار (1)
                          • Nov 2011
                          • 10191

                          #4617
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          کد خبر 80747
                          ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

                          رئیس سازمان بورس:

                          عرضه خودرو در بورس کالا در حال جمع‌بندی نهایی؛ صنعت خودرو آسیبی نخواهد دید





                          مجید عشقی گفت: در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی شورای رقابت، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. به‌زودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود.
                          به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دهمین جلسه ستاد پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با انجمن‌ها و تشکل‌های فعال اقتصادی کشور در مورد قیمت‌گذاری خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون وارد جزئیات نشده و تنها کلیات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. به‌زودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود.
                          عشقی تصریح کرد: عرضه‌ها متوقف نمی‌شود و کماکان ادامه خواهد داشت. در خصوص برخی از خودروهایی که این شورا درباره‌ی آن نقطه‌ نظراتی دارد، در حال بررسی و مذاکره هستیم.
                          رئیس سازمان بورس بیان کرد: در داخل شورای رقابت نظرات متفاوتی وجود دارد که هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده است.
                          تنها راه نجات صنعت خودرو، ادامه عرضه‌ها در بورس است
                          عشقی گفت: بحث‌هایی که اکنون درمورد خودرو وجود دارد، در گذشته پیرامون پتروشیمی‌ها وجود داشت و اگر آن زمان کوتاه می‌آمدیم، این صنعت نیز همانند صنعت خودرو با زیان انباشته‌ مواجه می‌شد.
                          وی بیان کرد: در خصوص صنایع فولادی و فلزی چنین مسئله‌ای وجود داشت و اگر در سال ۹۶ به این بحث ورود نمی‌کردیم به بلای موجود در صنعت خودروسازی مبتلا شده بود.
                          رئیس سازمان بورس افزود: صنعت خودرو حدود ۸ الی ۹ سال با معضل قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است.
                          وی مطرح کرد: سازمان بورس ابتدا تمایلی به عرضه خودرو در بورس نداشت اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات صنعت خودرو، بورس است.
                          بدون در نظر گرفتن وجه قانونی، مانع اقدامات سازنده می‌شوند
                          عشقی در رابطه با ضرر و زیان قرعه‌کشی خودرو، بیان کرد: از طرفی از خودروسازان می‌خواهیم که خودرو را با نصف قیمت تمام شده، به فروش برساند و در عین حال نیز انتظار خودروی با کیفیت از آنها داریم.
                          رئیس سازمان بورس ادامه داد: از طرفی دیگر مدیران خودروسازها توسط دولت تعیین می‌شوند و با وجود اقدامات دستوری در این صنعت، آن‌ها مورد بازخواست قرار می‌گیرند.
                          وی بیان کرد: زمانی که می‌خواهیم اقدامی سازنده انجام دهیم، یک دستگاه نظارتی با هر استدلالی در آن اختلال ایجاد می‌کند و بدون اینکه وجه قانونی و حقوقی داشته باشد، مانع از اقدامی می‌شود که امیدها به آن بسته شده است. مقام‌معظم رهبری نیز امروز در فرمایشات خود به این موضوع اشاره داشتند.
                          بورس کالا زیان انباشه خودروسازان را از بین می‌برد و امکان واگذاری آن‌ها را فراهم می‌کند
                          رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: بارها توضیح دادیم که عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و همچنین دولت است. دولت خواهان واگذاری دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا است.
                          عشقی مطرح کرد: اگر خودروسازها به همان منوال گذشته پیش می‌رفتند، زیان انباشته آن‌ها امسال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسید. درآمدهای آتی آن‌ها نیز توسط سیاست‌های موجود از بین رفته است و در چنین شرایطی امکان واگذاری خودروسازها از بین می‌رفت.
                          وی گفت: بورس کالا مشکلات مذکور را از میان می‌برد و در این بین امکان دارد در ابتدا ۲۰ الی ۳۰ درصد بیش‌تر از مبالغ مدنظر، معاملات انجام شود؛ این بستر موجب افزایش عرضه‌ها خواهد شد؛ اما در صورت ادامه شرایط پیشین، خودروسازان دیگر امکان افزایش ظرفیتی که امسال داشتند را در سال‌ آینده نخواهند داشت.
                          خریداران خودرو سود کردند؛ سهام‌داران ریسک آن را متحمل شدند
                          عشقی تصریح کرد: سازمان بورس با جدیت از عرضه خودرو در بورس کالا دفاع می‌کند چراکه اگر عرضه‌ها تداوم نداشته باشد، امیدی به زنده شدن این صنعت وجود نخواهد داشت.
                          رئیس سازمان بورس ابراز کرد: افرادی که از ابتدای سال خودرو خریدند تاکنون سود زیادی کردند اما افرادی که سهام آن‌ها را خریداری کردند، متحمل ریسک زیادی شدند.
                          پیگیر اصلاح صنعت خودرو از مسیر بورس هستیم
                          عشقی بیان کرد: ما اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهیم و عرضه خودرو در بورس توسط عالی‌ترین نهاد این موضوع، یعنی شورای عالی بورس تصمیم‌گیری و انجام شده است؛ اما متاسفانه با نامه‌ای که زده شد، سهامداران زیان زیادی را متحمل شدند.
                          وی افزود: امکان اینکه به یکباره تصمیم دیگری گرفته شود وجود ندارد چون این امر تبعات زیادی را در پی خواهد داشت. البته عرضه خودرو کماکان ادامه دارد و تنها در خصوص برخی از خودروهایی که مدنظر قرار گرفت، اختلافاتی به وجود آمد.
                          رئیس سازمان بورس خبر داد: برای به نتیجه رسیدن این موضوع از مراجع تصمیم‌گیر و ذیصلاح مُصر خواهیم بود. امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات مذکور برطرف شود تا اصلاح صنعت خودرو رقم بخورد.
                          "مطالب و پست های ارسالی اینجانب به هیچ وجه توصیه به خرید یا فروش برای کسی نیست، صرفا نظرات شخصی اینجانب درمورد سهام بازاربورس می باشد والبته ممکنه تمامی اون مطالب اشتباه هم باشد"

                          نظر

                          • امیدازاد
                            عضو فعال
                            • Sep 2020
                            • 3769

                            #4618
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            در اصل توسط orumbourse پست شده است View Post
                            کد خبر 80747
                            ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

                            رئیس سازمان بورس:

                            عرضه خودرو در بورس کالا در حال جمع‌بندی نهایی؛ صنعت خودرو آسیبی نخواهد دید





                            مجید عشقی گفت: در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی شورای رقابت، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. به‌زودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود.
                            به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دهمین جلسه ستاد پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید با انجمن‌ها و تشکل‌های فعال اقتصادی کشور در مورد قیمت‌گذاری خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون وارد جزئیات نشده و تنها کلیات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در حال پیگیری هستیم تا در تصمیم نهایی، به صنعت خودرو آسیبی وارد نشود. دغدغه‌های شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو لحاظ می‌شود و زمان زیادی نسبت به جمع‌بندی این موضوع نمانده است. به‌زودی عرضه‌های خودرو در بورس کالا از سرگرفته می‌شود.
                            عشقی تصریح کرد: عرضه‌ها متوقف نمی‌شود و کماکان ادامه خواهد داشت. در خصوص برخی از خودروهایی که این شورا درباره‌ی آن نقطه‌ نظراتی دارد، در حال بررسی و مذاکره هستیم.
                            رئیس سازمان بورس بیان کرد: در داخل شورای رقابت نظرات متفاوتی وجود دارد که هنوز در این خصوص به جمع‌بندی نرسیده است.
                            تنها راه نجات صنعت خودرو، ادامه عرضه‌ها در بورس است
                            عشقی گفت: بحث‌هایی که اکنون درمورد خودرو وجود دارد، در گذشته پیرامون پتروشیمی‌ها وجود داشت و اگر آن زمان کوتاه می‌آمدیم، این صنعت نیز همانند صنعت خودرو با زیان انباشته‌ مواجه می‌شد.
                            وی بیان کرد: در خصوص صنایع فولادی و فلزی چنین مسئله‌ای وجود داشت و اگر در سال ۹۶ به این بحث ورود نمی‌کردیم به بلای موجود در صنعت خودروسازی مبتلا شده بود.
                            رئیس سازمان بورس افزود: صنعت خودرو حدود ۸ الی ۹ سال با معضل قیمت‌گذاری دستوری مواجه بوده است.
                            وی مطرح کرد: سازمان بورس ابتدا تمایلی به عرضه خودرو در بورس نداشت اما با توجه به ساختار این صنعت به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات صنعت خودرو، بورس است.
                            بدون در نظر گرفتن وجه قانونی، مانع اقدامات سازنده می‌شوند
                            عشقی در رابطه با ضرر و زیان قرعه‌کشی خودرو، بیان کرد: از طرفی از خودروسازان می‌خواهیم که خودرو را با نصف قیمت تمام شده، به فروش برساند و در عین حال نیز انتظار خودروی با کیفیت از آنها داریم.
                            رئیس سازمان بورس ادامه داد: از طرفی دیگر مدیران خودروسازها توسط دولت تعیین می‌شوند و با وجود اقدامات دستوری در این صنعت، آن‌ها مورد بازخواست قرار می‌گیرند.
                            وی بیان کرد: زمانی که می‌خواهیم اقدامی سازنده انجام دهیم، یک دستگاه نظارتی با هر استدلالی در آن اختلال ایجاد می‌کند و بدون اینکه وجه قانونی و حقوقی داشته باشد، مانع از اقدامی می‌شود که امیدها به آن بسته شده است. مقام‌معظم رهبری نیز امروز در فرمایشات خود به این موضوع اشاره داشتند.
                            بورس کالا زیان انباشه خودروسازان را از بین می‌برد و امکان واگذاری آن‌ها را فراهم می‌کند
                            رئیس سازمان بورس در ادامه گفت: بارها توضیح دادیم که عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و همچنین دولت است. دولت خواهان واگذاری دو خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا است.
                            عشقی مطرح کرد: اگر خودروسازها به همان منوال گذشته پیش می‌رفتند، زیان انباشته آن‌ها امسال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسید. درآمدهای آتی آن‌ها نیز توسط سیاست‌های موجود از بین رفته است و در چنین شرایطی امکان واگذاری خودروسازها از بین می‌رفت.
                            وی گفت: بورس کالا مشکلات مذکور را از میان می‌برد و در این بین امکان دارد در ابتدا ۲۰ الی ۳۰ درصد بیش‌تر از مبالغ مدنظر، معاملات انجام شود؛ این بستر موجب افزایش عرضه‌ها خواهد شد؛ اما در صورت ادامه شرایط پیشین، خودروسازان دیگر امکان افزایش ظرفیتی که امسال داشتند را در سال‌ آینده نخواهند داشت.
                            خریداران خودرو سود کردند؛ سهام‌داران ریسک آن را متحمل شدند
                            عشقی تصریح کرد: سازمان بورس با جدیت از عرضه خودرو در بورس کالا دفاع می‌کند چراکه اگر عرضه‌ها تداوم نداشته باشد، امیدی به زنده شدن این صنعت وجود نخواهد داشت.
                            رئیس سازمان بورس ابراز کرد: افرادی که از ابتدای سال خودرو خریدند تاکنون سود زیادی کردند اما افرادی که سهام آن‌ها را خریداری کردند، متحمل ریسک زیادی شدند.
                            پیگیر اصلاح صنعت خودرو از مسیر بورس هستیم
                            عشقی بیان کرد: ما اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهیم و عرضه خودرو در بورس توسط عالی‌ترین نهاد این موضوع، یعنی شورای عالی بورس تصمیم‌گیری و انجام شده است؛ اما متاسفانه با نامه‌ای که زده شد، سهامداران زیان زیادی را متحمل شدند.
                            وی افزود: امکان اینکه به یکباره تصمیم دیگری گرفته شود وجود ندارد چون این امر تبعات زیادی را در پی خواهد داشت. البته عرضه خودرو کماکان ادامه دارد و تنها در خصوص برخی از خودروهایی که مدنظر قرار گرفت، اختلافاتی به وجود آمد.
                            رئیس سازمان بورس خبر داد: برای به نتیجه رسیدن این موضوع از مراجع تصمیم‌گیر و ذیصلاح مُصر خواهیم بود. امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکلات مذکور برطرف شود تا اصلاح صنعت خودرو رقم بخورد.
                            آقای عشقعلی خان ...َشما مگه رییس سازمان بورس نیستی ؟؟تا اتمام بحث و جلسات مربوطه ....نمادهای مربوط رو می بستی ...چرا نبستید؟؟فقط وقتی که مثبت و روبه بالا هستند ...نمادها رو می بندید که بعدا با صف فروش باز بشن

                            نظر

                            • وحید 20
                              ستاره‌دار(98)
                              • Mar 2011
                              • 29911

                              #4619
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              ایزدخواه:
                              عرضه خودرو در بورس با شیوه فعلی توزیع رانت است!/انتقاد از شروط جدید خودروسازان برای متقاضیان قرعه کشی/مازاد درآمد عرضه خودرو در بورس نباید به خودروسازان تعلق گیرد!


                              عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر خودرو در بورس بیشتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسد، مازاد درآمد نباید به خودروساز تعلق گیرد و باید تمام یا ۵۰ یا ۸۰ درصد آن به عنوان مالیات بر مازاد درآمد اخذ شود.


                              روح اله ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره عرضه خودرو در بورس، گفت: در شرایطی که خودرو به دلیل کاهش ارزش پول ملی، رشد نرخ ارز و... به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، مشکلات بازار خودرو حل نمی‌شود مگر اینکه انگیزه سوداگری از بازار حذف شود تا زمانیکه انگیزه سوداگری به صورت کامل از بازار خارج نشود، بازار خودرو به تعادل نمی‌رسد.

                              نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره‌ای که شورای رقابت قیمت‌گذاری دستوری خودرو را انجام می‌داد و خودروسازان موظف بودند که با قیمت‌های تعیین شده خودرو را عرضه کنند و بهای خودرو در کارخانه کمتر از قیمت آن در بازار بود، سیل تقاضا برای این کالا ایجاد شد زیرا خرید خودرو عاملی برای سودآوری آنی و فراوان بود؛ به طور مثال قیمت خودرو در کارخانه 150 میلیون تومان و در بازار آزاد 250 تا 300 میلیون بود بنابراین با برنده شدن در قرعه‌کشی خودروسازان حدود 100 تا 150 میلیون تومان نصیب خریدار می‌شد.

                              وی اضافه کرد: در سال 99 بیش از 50 درصد خرید خودرو از خودروسازان با انگیزه سوداگری و سودجویی بوده به این معناکه خودروی خریداری شده از خودروساز تا چند ماه در پارکینگ خریدار می‌ماند و پیمایشی نداشت و از آن استفاده نمی‌شد که این موضوع به نوعی سوداگری در سمت خریدار است.

                              مازاد درآمد عرضه خودرو در بورس نباید به خودروسازان تعلق گیرد

                              این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا از آنجا که معامله در این فضا براساس مزایده و رقابت است، قیمت خودرو از حالت دستوری خارج و بصورت مزایده شد به طور مثال قیمت تمام شده تارا 250 میلیون تومان است اما در بورس 400 میلیون به فروش می‌رسد با این شیوه اضافه درآمد نصیب خودروساز می‌شود بنابراین سوداگری در سمت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خودرو رخ می‌دهد.

                              ایزدخواه با بیان اینکه در شرایطی که قیمت خودرو دستوری است، رانت برای خریدار تولید می‌شود اما با عرضه خورو در بورس، رانت نصیب تولیدکننده می‌شود، ادامه داد: برای رفع این مشکل باید رانت را از بازار حذف کرد به این معناکه اگر رانتی در سمت خریدار در حال ایجاد است با مالیات بر معاملات بعدی آن را حذف کرد به طور مثال اگر فردی با قیمت کارخانه خودرو خریداری کرد، تا دو یا 3 سال حق فروش نداشته باشد و در صورتی که خودروی خریداری شده را پیش از این موعد به فروش رساند 50 یا 80 درصد مابه التفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار را در قالب مالیات پرداخت کند زیرا این مالیات از تولید رانت در سمت خریدار جلوگیری می‌کند.

                              وی همچنین در تشریح راهکار حذف رانت در سمت تولیدکننده، افزود: اگر خودرو در بورس بیشتر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسد، مازاد درآمد نباید به خودروساز تعلق گیرد و باید تمام یا 50 یا 80 درصد آن به عنوان مالیات بر مازاد درآمد اخذ شود که متاسفانه این شیوه اجرایی نمی‌شود و مراجع مربوطه به این موضوع بی‌توجه هستند.

                              عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: یا از این طرف بوم می‌افتند یا از آن ور بوم؛ یا قیمت‌گذاری خودرو دستوری است که صف ایجاد می‌کند و ناچار به لاتاری و قرعه‌کشی می‌شویم که شیوه‌ی عادلانه‌ای نیست، یا خودرو در بورس عرضه می‌شود و سود ناشی از این موضوع به جیب خودروساز می‌رود که این سیاست نیز ناعادلانه است زیرا اضافه درآمدی که برای این شرکت‌ها ایجاد می‌شود، حاصل عملکرد خودروساز، کیفیت بهتر و بهره‌وری بالاتر یا تیراژ بیشتر نیست این اضافه درآمد ناشی از فضای ملتهب بازار، کمبود عرضه فشار تقاضا و ...است.

                              این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: باید در شرایطی که عرضه با تقاضا برابر نیست خودرو به دست فردی که به معنای واقعی نیازمندتر است، برسد، با قرعه کشی این افراد احصا نمی‌شوند.

                              وی با بیان اینکه همچنان که ایجاد رانت در سمت خرید اشتباه است و نباید دلالی در سمت خرید ایجاد شود، اضافه درآمد در سمت عرضه نیز اشتباه است، تصریح کرد: در حال حاضر اختلاف نظر ما با وزارت صمت و شورای عالی بورس، این است که اضافه درآمد ناشی از عرضه خودرو در بورس حق خودروساز نیست و نباید به جیب خودروساز برود و باید عوارض و مالیات از این شرکت‌ها اخذ شود و صرف رفاه عامه، حمل و نقل شهری و... شود.

                              وزارت صمت چند ماه گذشته چرخش 180 درجه‌ای در این موضوع داشت

                              این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در ابتدای دولت موضوع عرضه خودرو در بورس و الزامات آن را با وزیر صمت در میان گذاشتیم، وی با این شیوه مخالفت کرد این در حالی است که وزارت صمت چند ماه گذشته چرخش 180 درجه‌ای در این موضوع داشت و خودرو را در بورس عرضه کرد، حتی وزیر صمت عرضه خودرو در بورس را بهترین شیوه عرضه می‌داند و معتقد است بهای خودرو در بورس از بازار آزاد کمتر است بنابراین هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این وضعیت سود می‌برند.

                              ایزدخواه تصریح کرد: هرچند ما ابتدا موضوع عرضه خودرو در بورس را مطرح کردیم اما اجرای این سیاست را مشروط به برخی الزامات دانستیم به این معناکه رانت نباید در سمت تولیدکننده توزیع شود تا فضایی ایجاد نشود که تولیدکننده با انگیزه سوداگری، عرضه قطره چکانی در بورس و بازارسازی داشته باشد که متاسفانه این مهم محقق نشد.

                              عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه اتفاقی که در پیش داریم و من بابت آن احساس خطر کرده و هشدار می‌دهم این است که یا شورای رقابت بر شیوه غلط قیمت‌گذاری دستوری اصرار کند و اتفاقات سال‌های 99 و 1400 تکرار شود، ادامه داد: در سال 99 حدود 100 هزار میلیارد تومان رانت برای افرادی که نه خریدار بودند و نه تولیدکننده ایجاد شد و این رانت فقط نصیب افرادی شد که شانس و اقبال بهتری داشتند و توانستند خودرو را از لاتاری بخرند و در بازار آزاد به فروش رسانند که در این شیوه فسادهایی نیز رخ داد به طور مثال افرادی 7 هزار دستگاه خودرو به شیوه‌های مختلف مانند استفاده از ربات، اجاره کارت ملی و...خریداری کرده بودند.

                              وی با بیان اینکه سایت نمی‌تواند شیوه مناسبی برای عرضه خودرو باشد، تصریح کرد: اینکه سایت سایپا اعلام کرده بود که خودرو نصیب فردی می‌شود که زودتر ثبت‌نام کرده، یعنی اینکه هر فردی که دسترسی بهتری به اینترنت و اینترنت پرسرعت دارد، حق خرید خودرو خواهد داشت.

                              این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قرعه‌کشی شیوه نادرستی است و نارضایتی تولید می‌کند، ادامه داد: بخت و اقبال نباید ملاک سیاست‌گذاری قرار گیرد زیرا شانس و اقبال در هیچ پارادایم عقلی و عدالتی تلقی نمی‌شود.

                              وی اضافه کرد: ما می‌گوییم خودرو را در بورس کالا عرضه کنید اما اضافه درآمد از خودروساز گرفته شود تا تولیدکننده انگیزه‌ای برای سوداگری نداشته باشد. باید خودروساز با تولید بیشتر خودرو ، سود به دست آورد نه سود بیشتر و آنی حاصل از التهاب بازار. در صورتی که اضافه درآمد حاصل از عرضه خودرو در بورس از خودروساز اخذ شود بازار به سرعت مدیریت می‌شود. در میان مدت نیز باید با افزایش تیراژ تولید خودرو را از کالای سرمایه‌ای بودن خارج کنیم تا در شرایط التهاب ارزی و تحریم کشور، خودرو موجب سودجویی عده‌ای چه خریدار چه تولیدکننده نشود.

                              شیوه کنونی واردات خودرو ما را به تعادل نمی‌رساند

                              عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزارت صمت، شورای رقابت و هیات دولت هشدار داد که از مقررات‌گذاری خلق الساعه و سعی و خطاهای آنی دست بردارند و یکبار برای همیشه بازار را درست جراحی و تنظیم کنند.

                              ایزدخواه با بیان اینکه شورای رقابت براساس قانون حق تعیین دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو را دارد اما این موضوع منافاتی با عرضه خودرو در بورس ندارد؛ شورای رقابت می‌تواند قیمت پایه را تعیین کند یا به موضوع مقدار عرضه را ورود کند، افزود: اگر بخواهیم امتیازاتی به اقشار خاص مانند طرح جمعیت و.. در حوزه خودرو بدهیم نباید این موضوع به بازار خودرو تحمیل شود بلکه باید با شیوه‌های دیگر جبران شود به طور مثال می‌توان به خانواده‌های مشمول تسهیلات ارزان قیمت خرید خودرو داد. تا زمانیکه خودرو عامل سوداگری باشد، چه در طرف خرید چه عرضه بازار هیچ‌گاه به تعادل نمی‌رسد.

                              همان خودروسازان قبلی مجوز واردات دریافت کردند

                              ایزدخواه درباره واردات خودرو، گفت: هرچند مجلس واردات خودرو را مصوب و تلاش کرد که انحصار در بازار ایجاد نشود و همه افراد حقیقی و حقوقی امکان واردات داشته باشند، اما متاسفانه در مجمع، قانون مجلس اصلاح شد و موجب شد که حس کنیم که در عمل واردات کارکرد خود را ندارد و شیوه کنونی واردات ما را به تعادل نمی‌رساند زیرا هم انحصار در واردکننده داریم و اغلب همان خودروسازان هستند که مجوز واردات دریافت کردند هم در شیوه واردات خودرو از مسیر پیش بینی شده در قانون مجلس خارج شده‌ایم و خیلی امیدی به تحول سریع در حوزه واردات نداریم.

                              عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره شروط جدید خودروسازان برای ثبت نام در قرعه کشی‌ها مبنی بر واریز پول خودرو، تصریح کرد: این موضوع نیز ابزار کارآمدی نیست زیرا دلالان می‌توانند با اجاره کارت ملی، این شرط را اجرایی کنند، همان گونه که در گذشته نیز اجاره می‌کردند، با این شرط افرادی که توانایی مالی بالایی دارند، می‌توانند در این طرح‌ها ثبت نام کنند.
                              عرضه خودرو در بورس با شیوه فعلی توزیع رانت است/انتقاد از شروط جدید خودروسازان برای متقاضیان قرعه کشی/مازاد درآمد عرضه خودرو در بورس نباید به خودروسازان تعلق گیرد :: خبرگزاری خانه ملت
                              درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                              توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                              نظر

                              • Amir.tala
                                ستاره دار (2)
                                • Dec 2015
                                • 3147

                                #4620
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                فرارو | زمینه‌چینی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی

                                نظر

                                در حال کار...
                                X