یک کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد:
بی برنامگی مشکل اصلی خودروسازان
پرشین خودرو: معاون آموزشی و پژوهشی مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: صنعت خودروسازی کشور با مشکلاتی متعددی مواجه است که می توان آن ها را از جنبه های مختلف بررسی کرد اما در حال حاضر مشکل اصلی این صنعت بی برنامگی است.
امیرحسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور دارای متولی مشخصی نیست و با توجه به اینکه این صنعت با بحران های متعددی مواجه است نباید بی برنامه پیش رود.
وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون عوامل مختلفی از جمله تحریم ها، کیفیت پایین محصولات، تورم و رفتارهای مردم صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار داده و این صنعت را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.
وی عنوان کرد: در گذشته دو خودروساز بزرگ کشور زیرمجموعه دولت بودند اما در حال حاضر ظاهراً این شرکت ها دولتی نیستند و گروه های مختلفی مدیریت آن را برعهده دارند و نبود یکپارچگی در مدیریت سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم حمایت دولت از صنعت خودروسازی، تأکید کرد: گذر شرکت های خودروسازی از حالت دولتی به خصوصی مستلزم برنامه ریزی های دقیقی است و در این راستا یا دولت باید فکری برای این صنعت کند و با دو خودروساز با همکاری یکدیگر به صورت یک سازمان خصوصی بزرگ رفتار کنند.
وی بیان کرد: شرکت های خصوصی باید کارآفرینانه عمل کنند وخودشان محیط فعالیتشان را بسازند اما در حال حاضر خودروسازان کشور در انتظار دولت هستند و این انتظار روز به روز وضعیت را بدتر خواهد کرد.
وی همچنین اظهار داشت: باید فکری به حال کل صنعت خودروسازی شود و اگر از هم اکنون خودروسازان با برنامه ریزی های دقیق پیش روند احتمال بهبود وضعیت تا دو سال آینده وجود دارد.
وی متذکر شد: تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی مشکلات صنعت خودروسازی را برطرف نخواهد کرد بلکه این ضرورت وجود دارد که مدیریت های این صنعت تصحیح گردد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: سال ها پیش بحران های صنعت خودروسازی توسط کارشناسان پیش بینی و اخطار آن به مسئولین داده شده بود و عدم توجه مسئولین به این اخطارها موجب پیش آمدن شرایط کنونی شد.
وی در ادامه افزود: نبود تنوع در محصولات و توجه نداشتن به نیاز مردم و عدم افزایش کیفیت محصولات متناسب با نیازها از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی است و در حال حاضر چنانچه قیمت ها نیز کاهش یابد دیگر محصولات مورد پسند مصرف کنندگان نخواهد بود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در بخش عمده ای از صنعت خودروسازی به خودکفایی رسیدیم و تنها بخشی از قطعات به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی داخلی سازی نشده و از طریق واردات تأمین می شود که پس از تحریم ها و نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون صنعت خودروسازی کشور در تولید چند محصول به خودکفایی رسیده اما این خودکفایی جهت تولید محصولات متنوع و با کیفیت بهتر گسترش داده نشده است.
بی برنامگی مشکل اصلی خودروسازان
پرشین خودرو: معاون آموزشی و پژوهشی مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: صنعت خودروسازی کشور با مشکلاتی متعددی مواجه است که می توان آن ها را از جنبه های مختلف بررسی کرد اما در حال حاضر مشکل اصلی این صنعت بی برنامگی است.
امیرحسن کاکایی در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور دارای متولی مشخصی نیست و با توجه به اینکه این صنعت با بحران های متعددی مواجه است نباید بی برنامه پیش رود.
وی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون عوامل مختلفی از جمله تحریم ها، کیفیت پایین محصولات، تورم و رفتارهای مردم صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرار داده و این صنعت را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخته است.
وی عنوان کرد: در گذشته دو خودروساز بزرگ کشور زیرمجموعه دولت بودند اما در حال حاضر ظاهراً این شرکت ها دولتی نیستند و گروه های مختلفی مدیریت آن را برعهده دارند و نبود یکپارچگی در مدیریت سبب بروز مشکلات فراوانی شده است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم حمایت دولت از صنعت خودروسازی، تأکید کرد: گذر شرکت های خودروسازی از حالت دولتی به خصوصی مستلزم برنامه ریزی های دقیقی است و در این راستا یا دولت باید فکری برای این صنعت کند و با دو خودروساز با همکاری یکدیگر به صورت یک سازمان خصوصی بزرگ رفتار کنند.
وی بیان کرد: شرکت های خصوصی باید کارآفرینانه عمل کنند وخودشان محیط فعالیتشان را بسازند اما در حال حاضر خودروسازان کشور در انتظار دولت هستند و این انتظار روز به روز وضعیت را بدتر خواهد کرد.
وی همچنین اظهار داشت: باید فکری به حال کل صنعت خودروسازی شود و اگر از هم اکنون خودروسازان با برنامه ریزی های دقیق پیش روند احتمال بهبود وضعیت تا دو سال آینده وجود دارد.
وی متذکر شد: تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی مشکلات صنعت خودروسازی را برطرف نخواهد کرد بلکه این ضرورت وجود دارد که مدیریت های این صنعت تصحیح گردد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: سال ها پیش بحران های صنعت خودروسازی توسط کارشناسان پیش بینی و اخطار آن به مسئولین داده شده بود و عدم توجه مسئولین به این اخطارها موجب پیش آمدن شرایط کنونی شد.
وی در ادامه افزود: نبود تنوع در محصولات و توجه نداشتن به نیاز مردم و عدم افزایش کیفیت محصولات متناسب با نیازها از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی است و در حال حاضر چنانچه قیمت ها نیز کاهش یابد دیگر محصولات مورد پسند مصرف کنندگان نخواهد بود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در بخش عمده ای از صنعت خودروسازی به خودکفایی رسیدیم و تنها بخشی از قطعات به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی داخلی سازی نشده و از طریق واردات تأمین می شود که پس از تحریم ها و نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون صنعت خودروسازی کشور در تولید چند محصول به خودکفایی رسیده اما این خودکفایی جهت تولید محصولات متنوع و با کیفیت بهتر گسترش داده نشده است.
نظر