اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • وحید 20
    ستاره‌دار(98)
    • Mar 2011
    • 29911

    #586

    زمزمههای بازگشت خودروهای آمریکایی به ایران

    یک شرکت واردکننده داخلی از بازگشت مجدد خودروهای آمریکایی جنرال موتورز و برندهایی چون کرایسلر، شورلت، جی.ام.سی و بیوک به ایران خبر داده است.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شرایطی که سالها از قطع رابطه ایران و آمریکا میگذرد، زمزمههای واردات خودروهای آمریکایی از مبداء این کشور به ایران تا حدی عجیب به نظر میرسد. با این حال شرکت ائل خودرو ارس از امروز تبلیغات خود در این باره را آغاز کرده است؛ تبلیغاتی که تا حدی نیز عجیب بوده و از عبارات خاصی در آن استفاده شده است.

    در یکی از این تبلیغات در کنار تصویر یک خودروی شورلت نوشته شده "بازگشت یک افسانه پس از 34 سال؛ همراه با شما در کارناوال انتخابات 92"!؟

    در این زمینه یکی از کارمندان این شرکت در تهران به خبرنگار ایسنا میگوید: این خودروها شامل دو نوع جیپ و برندهایی چون کرایسلر، شورولت، جی.ام.سی و بیوک است که هماکنون در حال ورود به گمرک مرز ارس است.

    وی از برگزاری نمایشگاههایی از این خودروها ظرف یک تا دو ماه آینده در تهران خبر داده و تاکید میکند که تمام این خودروها با پلاک ایران و نه پلاک موقت عرضه خواهند شد.

    این کارمند شرکت ائل خودروی ارس در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودروهای آمریکایی و عرضه آن با پلاک ایران عجیب نیست، میگوید: خیلیها در تماس با شرکت چنین اظهاراتی را داشتهاند اما ما در حال انجام این کار هستیم.

    این وضعیت در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران با اظهار بی اطلاعی درباره ورود این خودروها به ایران میگوید: به هر حال درست است که آمریکاییها از هرگونه همکاری دو جانبه در زمینه کالاهایی که در کارخانجات تولیدی در ایران کاربرد دارند خودداری میکنند اما به نظر من مشکلی با فروش خودروهای آماده به ایران ندارند زیرا این امر سودآوری زیادی برای آنها خواهد داشت.

    در این شرایط یک واردکننده خودرو در کشور نیز به خبرنگار ایسنا میگوید: طبق قانون خودروهای آمریکایی جز در مناطق آزاد امکان تردد در دیگر نقاط کشور و دریافت پلاک ایران را ندارند بنابراین عرضه آنها در تهران غیر ممکن به نظر میرسد.

    وی خاطرنشان میکند: البته هر واردکنندهای میتواند خودروهای آمریکایی را از کشورهای همسایه جمعآوری کرده و وارد مناطق آزاد کند.

    در سایت رسمی ائل خودروی ارس در معرفی این شرکت عنوان شده: "شرکت ائل خودرو اولین واردکننده خودروهای دارای برند آمریکایی به طور مستقیم و از مبدا آمریکا و خودروهای تولید شده در ایالات متحده با سایر برندها به ایران است".

    جنرال موتورز بزرگترین خودروساز آمریکایی است که بیش از یکصد سال از آغاز به کار آن میگذرد. این شرکت در ۳۷ کشور جهان دارای کارخانجات تولید خودروهای سبک و سنگین است که تحت برندهای شورولت، بیوک، جیامسی، کادیلاک، اپل، هالدن، سوزوکی، ایسوزو و واکسهال تولید و عرضه میشوند.

    این در حالی است که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آغاز واردات خودروهای آمریکایی به ایران ابراز بی اطلاعی کرد.

    به گزارش ایسنا مسعود موحدی امروز با اشاره به اینکه گزارشی درباره واردات خودروهای آمریکایی به ایران نشنیده است گفت: واردات کلیه خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی چه آمریکایی و چه غیر آمریکایی ممنوع است.

    وی افزود: برای ما مبداء واردات خودرو اهمیتی ندارد و مهم حجم موتور خودرو است که طبق سیاستهای سال قبل واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی.سی ممنوع است.
    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

    نظر

    • وحید 20
      ستاره‌دار(98)
      • Mar 2011
      • 29911

      #587

      واکنش انجمن خودروسازان ایران به تحولات اخیر


      شواری رقابت درحالی دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو در سال 92 را منتشر نمود که مبنای این فرمول همان قیمت خودرو در فروردین ماه سال 91 می باشد که افت شدید 44درصدی میزان تولید خودرو را در سال گذشته در پی داشت.

      شواری رقابت درحالی دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو در سال 92 را منتشر نمود که مبنای این فرمول همان قیمت خودرو در فروردین ماه سال 91 می باشد که افت شدید 44درصدی میزان تولید خودرو را در سال گذشته در پی داشت.

      احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با بورس ریپورت، ضمن انتقاد بر مبنای فرمول ارائه شده جهت قیمت گذاری خودرو و غیر منطقی دانستن آن اظهار کرد: مبنای دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو در حالی قیمت های سال 91 می باشد که این قیمت ها در اصل همان قیمت های اسفندماه سال 90 بوده که از سوی سازمان حمایت تحمیل شده بود.

      وی ادامه داد: عدم احتساب هزینه های واقعی خودروسازان در قیمت های تحمیل شده در سال 91 نه تنها زیان خودروسازان و قطعه سازان رادر پی داشت بلکه سبب شد تا این صنعت افت 44درصدی تولید را در آن سال تجربه نماید.

      نعمت بخش از فقدان از فاکتور اساسی تورم بخشی در دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو خبر داد و افزود:بانک مرکزی در تعیین تورم بخشی یکساله بایستی افزایش 300درصدی نرخ ارز از نرخ مرجع به نرخ آزاد را نیز در تورم بخشی لحاظ نماید چرا که صنعت خودروسازی در سال گذشته جهت هزینه های ارزی خود عمدتاً از ارز آزاد سه هزار و 500 تومانی استفاده می کند که نسبت به ارز 1226 تومانی گذشته افزایش حدود300درصدی را تجربه نموده است.

      وی موضوع مطرح شده در خصوص کاهش20 تا 40درصدی قیمت خودرو توسط برخی از نمایندگان مجلس عضو شورای رقابت را جزو برنامه های تبلیغاتی آنها دانست و عنوان کرد: درشرایطی برخی از مسئولین، خبر از کاهش قیمت خودرو می دهند که رئیس شورای رقابت پیش تر به عنوان تنها سخنگوی شورای رقابت این اعداد را تکذیب نموده است و مورد مشخص آن برنامه20 کانال شش مورخ 92،2،2 سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

      وی ادامه داد:این در شرایطی است که اظهار نظرهای غیر کارشناسی آقایان تنها کاهش میزان تولید صنعت خودروسازی را در پی داشته است تا جایی که شاهد تولید خودرو معادل 20 درصد ظرفیت تولید از ابتدای سال تا کنون می باشیم.

      دبیر انجمن خودروسازی ایران ضمن بیان اینکه انتظار کاهش قیمت خودرو توقعی بی جا می باشد گفت:با وجود افزایش سه برابری تمام مواد مورد نیاز ساخت خودرو توقع کاهش قیمت خودرو امری غیر موجه به شمار می آید که در صورت وقوع منجر به تعطیلی کارخانجات خودروسازی خواهد شد.

      وی قیمت های فعلی خودرو را مناسب دانست و گفت:رونق صادرات صنعت خودرو بیانگر قیمت مناسب خودرو می باشد چرا که یک دستگاه پراید 17 میلیون تومانی معادل پنج هزار دلار می باشد و در هیچ کجای دنیا خودرویی با کیفیت مشابه به قیمت مذکور عرضه نمی شود.

      وی در ادامه تعیین تکلیف کردن برای صنعت خودرو و اظهارنظرهای مختلف برای این صنعت را عاملی برای نابودی و تعطیلی صنعت خودرو در آینده دانست و گفت: کاهش تعرفه واردات از 90درصد به 45درصد از یک سو و وجود 16 تولید کننده سواری داخلی و 12 وارد کننده سواری از سوی دیگر از عواملی است که عدم انحصار در صنعت خودروسازی را گواه می باشد.

      مدیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در همین راستا آزادسازی قیمت خودرو امری موجه می باشد که نه تنها رقابت این صنعت با صنایع مشابه خارجی را ممکن می سازد بلکه سبب می شود که درصورت افزایش بی رویه قیمت یک خودرو داخلی ،و عدم استقبال مردم از خرید شرکت ها با کاهش هزینه ها و یا توقف آن نوع خودرو اقدام می نمایند.

      نعمت بخش در بخش دیگر سخنان خود وجودتعرفه 45درصدی برای واردات خودرو را مطلوب دانست و گفت: وجود تعرفه 45درصدی باتوجه به تفاوت شرایط کسب و کار صنعت خودروسازی در ایران و خارج کشور امری عادی به شمار می آید که کاهشبیش از این عدد باعث افزایش شدید نرخ ارز برای کشور خواهد شد.

      وی ادامه داد: اگرچه صفر کردن تعرفه واردات با توجه سیاست حمایت از تولیدکننده داخلی امری محال به نظر می رسد اما درصورت حادث شدن این امر ارز بری بالای واردات خودروی کامل، تورم شدید نرخ ارز را برای کشور در پی خواهد داشت.

      دبیر انجمن خودروسازان در پایان گفت: در سال 90 درحالی تولید یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو مصرف 2،5 میلیارد دلار ارز را در پی داشت که که واردات 48 هزار دستگاه خودرو حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج نموده است.
      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

      نظر

      • وحید 20
        ستاره‌دار(98)
        • Mar 2011
        • 29911

        #588
        جزئیات زیان 4 هزار میلیارد تومانی خودروسازان/ تولید کاهش شدیدی یابد، پراید 30 میلیون تومان میشود

        دبیر انجمن خودروسازان از زیان 4 هزار میلیارد تومانی خودروسازان درسال 91 خبرداد و گفت: ایران خودرو 2 هزار میلیارد تومان، سایپا 1600 میلیارد تومان و سایر خودروسازان 400 میلیارد تومان در یکسال گذشته ضرر و زیان کردند؛ بنابراین هم اکنون زمان رونق بازار است و باید فروش را رونق داد.

        احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرگار مهر با ابراز نارضایتی از سردرگمی مردم و تولیدکنندگان در بازار خودرو گفت: غیر شفاف بودن و کارشناسی نبودن تصمیمات در بازار خودرو، بیش از این به صلاح نیست.

        دبیر انجمن خودروسازان افزود: قیمت هایی که در اسفند 90 برای خودرو تعیین کردند، موجب ضرر و زیان 4 هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان شده است، به این معنا که ایران خودرو 2 هزار میلیارد تومان، سایپا 1600 میلیارد تومان و سایر خودروسازان 400 میلیارد تومان ضرر کرده اند. این در حالی است که چند ماهی است که شورای رقابت نیز به بهانه تعیین فرمول قیمتگذاری خودرو، سبب شده تا خرید و فروش در بازار صورت نگیرد و تولید نیز در سردرگمی به سر ببرد.

        وی تصریح کرد: بارها به مسئولان تذکر داده بودیم که اگر ضرر و زیان خودروسازان جبران نشود، آنها ورشکست خواهند شد؛ همانطور که هم اکنون 30 درصد قطعه سازان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از خودروسازان ورشکست شده اندو همین امر، کاهش قطعه رسانی به خطوط تولید خودرو را در پی داشته و در نهایت، تولید خودرو کاهش یافته است.

        نعمت بخش با تاکید بر ضرورت جبران افت تولید خودرو در کشور، گفت: ادامه روند مذکور در سال جاری به خصوص همزمان با ورود افراد غیرکارشناس از شورای رقابت به صنعت خودرو به صلاح نیست و باید برای اصلاح آن فکری کرد.

        وی اظهار داشت: متاسفانه افرادی غیرمسئول و غیرکارشناس با اظهارنظرهای خود مبنی بر اینکه خودرو ارزان خواهد شد و مردم خودرو نخرند؛ سبب شدند تا بازار در بهمن، اسفند و فروردین ماه سال جاری با رکود مواجه شود و همین امر، بین 45 تا 50 میلیارد تومان فروش روزانه خودروسازان را به کمتر از 10 میلیارد تومان کاهش داده است که ادامه این روند منجر به تعطیلی کارخانجات خودرو خواهد شد.

        به اعتقاد نعمت بخش، چنانچه تولید خودرو متوقف شده و یا کاهش شدیدی یابد، باز هم با برهم خوردن عرضه و تقاضا، پراید 17 میلیون تومانی که مردم به قیمت آن معترض هستند، به بالای 30 میلیون تومان خواهد رسید
        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

        نظر

        • وحید 20
          ستاره‌دار(98)
          • Mar 2011
          • 29911

          #589
          لوکوموتیو صنعت کشور به ایستگاه آخر رسید
          استمداد قطعه سازان از رهبر انقلاب؛ شخصا به مشکلات ما رسیدگی کنید



          به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، برداشت اول: جلسه مطبوعاتی و یا به عبارتی درد دل سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با رسانه ها به اندازه ای پرچالش و طولانی بود که به ساعت نهار متصل شد.
          نهار حاضرین در ظروف بسته بندی شده و در همان جلسه توزیع شد. مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت های قطعه سازی کشور انگیزه ای برای تناول نداشت، ظرف غذا را برداشت و به بیرون از سالن جلسه رفت و سپس به داخل کوچه. از پنجره او را با نگاهم تعقیب کردم. حدسم درست بود و او سهمیه نهار خود را برای راننده اش برد که در داخل خودرو منتظرش بود. غذا را تحویل داد و برگشت.
          این همان مدیر قطعه سازی است که در حدود شش هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد کرده است. حالا دیگر اطمینان یافتم که او به کارگر و کارمند شرکت بیشتر از خودش اهمیت می دهد. گرسنگی او را گرسنگی خود می پندارد و با سیر بودن او میل به غذا خوردن پیدا می کند. اینگونه است مرام کارآفرینی که پای در این راه سخت گذاشته و با تمام وجود از اشتغال ملی صیانت می کند و کارخانه را فقط برای خودش نمی خواهد و تمام کارگران را به مثابه اعضای خانواده اش می پندارد. اما به نظر می رسد امروز دیگر به آخر خط رسیده است، البته نه به دست خودش، بلکه در پی بی تدبیری هایی که در ماه های اخیر سخت گریبانش را گرفته است. (نام این مدیر با گذشت نزد این رسانه محفوظ است).

          شورای رقابت مسئول تمام این گرفتاری ها است
          برداشت دوم: طی سالهای اخیر اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو بارها با رسانه ها نشست هایی را برگزار کرده اند و همواره نسبت به اتخاذ برخی از تصمیمات غیرکارشناسی، عجولانه و خلق الساعه هشدار داده بودند و در عین حال برای خروج از بحران، راهکارهای منطقی و عقلانی ارائه می کردند. اکنون فعالان صنعت قطعه سازی با استمداد از رهبر انقلاب و با اشاره به رهنمودهای ایشان در بازدید تاریخی از صنعت خودرو خواهان رسیدگی به مشکلات هستند.
          حال به نظر می رسد تمام این فریادها شنیده نشده و صنعت قطعه سازی کشور به پایان راه خود رسیده است. از همین رو است که گلوردی گلستانی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعتراف می کند که تا امروز با چنگ و دندان تولید و اشتغال داخلی را حفظ کرده ایم و دیگر توان ادامه فعالیت نداریم و امروز آمده ایم تا رسما اعلام کنیم توان ادامه تولید و ارسال قطعه برای خودروسازان را نداریم.
          وی گفت: تا امروز 135 شرکت از اعضای این انجمن توقف فعالیت خود را رسما اعلام کرده اند، دهها شرکت دیگر از ابتدای امسال عملا هیچ فعالیتی نداشته و در شرف تعطیلی هستند و تعدادی هم به صورت چند روز در هفته و یا روز در میان فعالیت می کنند و تردیدی نیست که فقط به خاطر حفظ اشتغال تا آخرین لحظات، این روند را دنبال می کنند.
          وی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته آخرین هشدارها را به مسوولان دادیم و اعلام کردیم کاری نکنید که بهار امسال به خزان صنعت خودرو و قطعه سازی تبدیل شود، که این طور هم شد و در پی بی توجهی مسوولان دیگر توانی برای ادامه تولید نمانده است، زیرا نه خودروسازان سفارش گذاری می کنند و نه قطعه سازی پولی برای خرید مواد اولیه و دستمزد و سایر هزینه ها دارند.
          وی سپس تصمیمات اعجاب انگیز شورای رقابت را علت اصلی تعطیلی صنعت قطعه سازی دانست و افزود: اکنون این شورا باید در باره تصمیمات اتخاذ شده و تعطیلی این صنعت پاسخگو باشد و در صورت بروز مشکلات بزرگتر از مواضع خود عقب نشینی نکند.
          گلستانی افزود: در شرایط فعلی اکثر قطعه سازان توانایی تولید و ارسال قطعه برای خودروسازان را ندارند زیرا با قیمت های فعلی تولید قطعه به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و در عین حال کاهش ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزهای خارجی و دشواری انتقال آن به خارج از کشور جهت تامین مواد اولیه، عملا ادامه فعالیت قطعه سازان را غیر ممکن ساخته است.
          رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با بیان اینکه 82درصد از اجزای یک خودرو توسط قطعه سازان تولید می شود، گفت: طی ماههای گذشته بارها با اعضای شورای رقابت جلساتی را برگزار کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم که این شورا در زمینه قیمت گذاری خودرو هیچگونه اشرافی ندارد.
          وی گفت: کاملا روشن است که مواد اولیه داخلی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی تا حدود چهار برابر افزایش قیمت داشته و فروش اعتباری به فروش نقدی تبدیل شده و این در حالی است که یک قطعه ساز به دلیل عدم همکاری بانک ها و ناتوانی خودروسازان در پرداخت بدهی ها، هیچ مابعی برای خرید مواد اولیه در اختیار ندارند.
          وی با بیان اینکه تصمیمات و مواضع نادرست شورای رقابت بازار خودرو را در حالت انتظار قرار داده است، افزود: در حال حاضر گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات این صنعت وجود ندارد و این روند موجب شده تا ورود نقدینگی به این صنعت متوقف شده و حجم بالایی از خودروهای تجاری نشده در کف کارخانه ها در انتظار تکمیل قطعات بماند.
          وی گفت: در شرایط فعلی تنها راه حل آزادسازی قیمت خودرو است و باید شرایطی فراهم شود تا قیمت ها بر اساس تقاضای بازار و نه به صورت دستور تعیین شود.

          تولید قطعه با فرمول جدید امکان پذیر نیست
          فرهاد بهنیا خزانه دار انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز معتقد است که در شرایط فعلی خودروساز قادر به برقراری مجدد زنجیره تولید نیست و تمام این مشکلات به تصمیمات نادرست شورای رقابت برمی گردد، زیرا درک عمیقی از چالش های اصلی صنعت خودرو و قطعه سازی وجود ندارد.
          وی گفت: ادامه همین روند موجب شده تا دولت نیز با چالش های متعددی در زمینه منابع درآمدی خود مواجه شود که از آن جمله می توان به کاهش درآمدها از محل مالیات بر ارزش افزوده، سود بانک ها و افزایش درخواست ها برای دریافت بیمه بیکاری اشاره کرد.
          وی با اشاره به خطر تعطیلی کامل 1200 واحد بزرگ صنعت قطعه سازی کشور، از شورای رقابت خواست تا به این کشمکش ها بایان داده و با هدف حفظ اشتغال داخلی تصمیم منطقی اتخاذ کند.
          وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنانچه خودروسازان فرمول قیمتی شورای رقابت را بپذیرند سرنوشت صنعت قطعه سازی چه خواهد شد، افزود: سال گذشته قطعه سازان بر مبنای قیمت های اعلامی از سوی سازمان حمایت قراردادهای خود با خودروسازان را منعقد کرده اند و چنانچه قرار باشد بر اساس فرمول قیمت گذاری شورای رقابت قراردادهای قطعه سازان نیز تعدیل شود، تولید قطعه به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.
          بهنیا افزود: خودروساز و قطعه ساز به هیچ وجه دنبال افزایش قیمت نیستند و نفع آنها در کاهش قیمت ها و به دنبال آن افزایش فروش خودرو در کشور است، زیرا با افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد، اما در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و ارز، افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است.

          فعالیت غیرقانونی شورای رقابت
          عادل پیرمحمدی مدیر عامل شرکت ساپکو نیز از دشوارتر شدن روند تامین قطعات توسط خودروسازان خبر داد و افزود: ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری خودرو غیر قانونی است و این مساله چالش های متعددی را پیش روی خودروسازان قرار داده است.
          وی گفت: اگر شورای رقابت قرار است به صورت دستوری قیمت خودرو را پایین نگه دارد، باید در قبال تولیدکنندگان فولاد، مس، پتروشمی و آلومینیوم نیز همین سیاست را دنبال کرده و قیمت های آنان را نیز دستوری کاهش دهد تا خودروسازان بتوانند قیمت ها را کاهش دهند.
          وی با بیان اینکه نمی توان همه فشارها را بر گرده خودروسازان و قطعه سازان وارد کرد افزود: چنانچه شورای رقابت و دولت بتواند قیمت مواد اولیه داخلی را به سال 88 برگردانده و بابت تامین مواد اولیه خارجی نیز ارز مرجع در اختیار قطعه سازان قرار دهد، ما هم قادر هستیم خودرو را به قیمت سال 88 به بازار عرضه کنیم.
          وی گفت: بر اساس گزارش سازمان حسابرسی شرکت ایران خودرو در سال 1390کمتر از سه درصد سودآوری داشته و رقمی در حدود 1300میلیارد تومان را در بر می گیرد که از این میزان سود هزارمیلیارد تومان هزینه های مالی بوده و کمتر از 300میلیاردتومان نیز در بین سهامداران توزیع شده است.

          استمداد از رهبر انقلاب
          ساسان قربانی دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز اعلام کرد: طی سالهای اخیر در جلسات متعددی که به منظور تعیین قیمت خودرو برگزار شده، خودروسازان و قطعه سازان بیشترین همکاری را با دولت داشته اند و این مساله تنها به دلیل حفظ اشتغال داخلی و برداشت بارها از روی دوش دولت بوده است.
          وی گفت: تمام این فشارها در سالهای خیر تلمبار شد و اگر از سالهای 88،89 و 90 قیمت خودروها و قراردادهای قطعه سازان افزایش منطقی می داشت، با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی شورای رقابت هم می توانست قیمت ها را منطقی تعیین کند.
          وی افزود: در حال حاضر کار به جایی رسیده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اذعان می کند با سه برابر شدن نرخ ارز در حق این صنعت اجحاف می شود و از رئیس جمهور درخواست کرده است تا این مشکل را با جدیت بیشتری دنبال کند.
          وی با بیان اینکه گردش بالای پول در این صنعت باعث می شود تا هرکسی در ان دخالت کند، افزود: سه سال قبل فلسفه تشکیل شورای رقابت این بود که اگر شرکتی 25درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد، این شورا باید برای تدوین دستورالعمل قیمت گذاری وارد عمل شود.
          وی با طرح این پرسش که سه سال قبل با عادی بودن روند قیمتی خودروها شورای رقابت کجا حضور داشت؟ افزود: درست در زمانی که فشارهای جهانی تشدید شد شورای رقابت نیز عرض اندام کرد و حال این شبهه وجود دارد که چرا صنعت خودرو باید تعطیل شود تا قیمت ها تعیین شود؟
          قربانی با بیان اینکه صنعت خودرو حاصل محیط کسب و کار کشور است و نباید آن را با دیگر کشورها مقایسه کرد، افزود: طی یک هفته اخیر بزرگترین شرکت های قطعه سازی کشور تولید خود را متوقف کرده اند و این درحالی است که خود آنها خواهان این امر نیستند، بلکه فشارها باعث شده تا خطوط تولید خود را تعطیل کنند.
          دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: تاکنون به هر مرجعی که کوچکترین ارتباط با این صنعت داشته مراجعه کرده ایم و به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم و اکنون از رهبر معظم انقلاب تقاضا می کنیم تا شخصا به مشکلات این صنعت رسیدگی و آن را از خطر نابودی نجات دهند.
          وی گفت: با توجه به قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت امکان ادامه فعالیت برای قطعه سازان وجود ندارد و امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که واحدهای قطعه سازی یکی پس از دیگری خطوط تولید خود را متوقف کرده اند.
          وی با بیان اینکه این روند انتخاب نیست بلکه اجبار است، افزود: کارآفرینان صنعت قطعه سازی تنها با هدف رونق تولید و حفظ اشتغال داخلی وارد عرصه سرمایه گذاری شده اند و در عین حال خواهان کسب سود منطقی و معقول نیز هستند ولی در شرایط فعلی به هیچ وجه قادر به ادامه تولید نیستند.
          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

          نظر

          • مخبرالدوله
            عضو فعال
            • May 2012
            • 5228

            #590
            مسئولان ایران خودرو و سایپا اعلام کردند قیمت محصولاتشان از صبح شنبه با قیمتهای مصوب شورای رقابت عرضه و فروخته خواهد شد.

            مردم میپرسند که ا.ن را چه کسانی حمایت میکنند؟؟؟

            نظر

            • yesman
              عضو فعال
              • Feb 2011
              • 541

              #591
              خودروی ها طی معاملات چند هفته اخیر؛اکثرشون واگرایی مخفی مثبت زدند
              خودرو/خساپا/ خزامیاد
              شاد باشید و آن را با دیگران قسمت کنید.

              http://forums.boursy.com/showthread....733#post555733

              نظر

              • hossein sh
                ستاره دار(1)
                • Mar 2012
                • 688

                #592
                ایجاد کلاف سردرگم در صنعت خودرو در پی اتخاذ تصمیمات متناقض



                به گزارش خبرخودرو، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب فرمول نهایی قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت و مبنا قرار دادن قیمت های پایه غلط که باعث ورشکستگی خودروسازان و قطعه سازان می شود، گفت: متأسفانه در پی نوسانات قیمت خودرو افراد مسئول و غیر مسئول به این حوزه ورود کردند ؛ لذا طی نشست برگزار شده هیئت دولت ، تعیین قیمت خودروها بر اساس ارز مبادله ای به تصویب رسید و هم اکنون تلاش بر این است که فاصله میان قیمت ها در بازار آزاد و کارخانه کاهش یابد.

                الیاس طاهری در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرخودرو افزود: هم اکنون باید به جای تلاش برای کاهش قیمت خودروها در بازار، میزان تولیدات افزایش یابد زیرا به طور قطع افزایش تولید موجب سرشکن شدن قیمت ها می گردد اما کاهش تولید نهایتاً موجب افزایش هزینه های تولید خواهد شد لذا باید سعی شود تا قیمت های بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود.

                نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: اعلام محاسبه بی برنامه قیمت خودرو در پاسخ به سؤالات مردم نشان دهنده عدم تصمیم گیری برنامه ریزی شده در حوزه اقتصاد است.

                به گفته وی مجلس تحقیق و تفحصی را در خصوص قیمت و کیفیت خودروها انجام داده است و همچنین از سویی دیگر ورود شورای رقابت، کمیسیون اصل 90 و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در این بحث ، موجب اتخاذ تصمیمات متفاوتی شده که این تصمیمات متفاوت و متناقض کلاف سردرگمی را در صنعت خودروسازی ایجاد کرده است.

                این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ریزی مناسب در حوزه خودرو نیازمند انجام محاسبات دقیق است و به نظر بنده شورای رقابت در جایگاهی قرار دارد که بتواند در این زمینه تصمیم گیری کند اما چنانچه قصد افزایش قیمت ها را دارند بایستی عوارض گمرکی واردات خودرو برداشته شود تا مردم قادر به خرید وسایل نقلیه با کیفیت باشند.

                طاهری در خاتمه خطاب به خودروسازان خاطرنشان کرد: خودروسازان به سود کم قانع باشند، کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و میزان تولید را به حداکثر برسانند تا بتوانند با تولید بیشتر هزینه ها را کاهش داده و با کیفیت بیشتر رضایت مردم را جلب نمایند.

                نظر

                • بورس تبریز
                  عضو فعال
                  • Nov 2010
                  • 464

                  #593
                  از فردا باید منتظر صف خرید خودرویی ها باشیم ظاهرا اخبار از عدم ارزان شدن خودرو دارد کما اینکه بازار به این گروه از امروز علاقه نشان داد
                  در ناامیدی بسی امید است - پایان شب سیه سپید است
                  یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور - کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

                  نظر

                  • ایرج اکبری
                    عضو فعال
                    • Dec 2011
                    • 10934

                    #594
                    ]عضو ناظر شورای رقابت در گفتوگو با فارس خبر داد
                    تجدیدنظر در نرخ تورم خودرو / نرخ جدید کمتر از ۵۳ درصد است[/COLOR]
                    عضو ناظر شورای رقابت از تعیین نرخ جدید تورم بخشی خودرو توسط کارگروه ویژه برای قیمتگذاری مجدد خودروها خبر داد و گفت: این نرخ کمتر از نرخ تورم ۵۳ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است.

                    عیسی امامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه متشکل از نمایندگان دیوان محاسبات و کارشناسان اقتصادی برای تعیین نرخ واقعی تورم بخش خودرو، اظهار داشت: نرخ تورم بخش خودرو توسط این کارگروه مشخص شده که کمتر از نرخ تورم 53 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است.

                    وی ادامه داد: این نرخ را در جلسه عصر امروز شورای رقابت و با حضور اعضای این شورا مطرح و نحوه قیمتگذاری خودرو را بررسی خواهیم کرد.

                    وی تصریح کرد: این موضوع را در جلسه دیگری با حضور دستگاههایی که در تعیین نرخ تورم بخش خودرو همکاری داشتهاند و همچنین با حضور خودروسازان نیز مطرح و بررسی خواهیم کرد.

                    بر اساس این گزارش نرخ تورم 5 خودرو پراید، رانا، تیبا، سمند و پژو 405 در سال نود و یک 49 تا 59 درصد اعلام شده بود.

                    امامی پیشتر در گفتوگو با فارس با بیان اینکه قیمتهای اعلام شده از سوی مرکز ملی رقابت مورد قبول همه اعضاء شورا نیست،گفته بود: یک کارگروه ویژه متشکل از نمایندگان دیوان محاسبات و کارشناسان اقتصادی برای تعیین نرخ واقعی تورم بخش خودرو تشکیل شد.

                    وی گفته بود: قیمتی که بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، توسط مرکز ملی رقابت برای چهار خودروی پرتیراژ اعلام شده است مورد قبول همه اعضاء شورای رقابت نیست و برخی از اعضاء با آنها مخالف هستند.

                    به گفته وی، قیمتهای اعلام شده نه مصرفکننده را راضی کرده است و نه خودروساز را.

                    امامی با بیان اینکه در نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جهش بالایی دیده میشود، گفته بود: نرخ تورم اواخر سال 91 معادل 21 درصد بوده است و در این شرایط، تورم 52 درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی جهش بالایی را نشان میدهد.

                    وی با تأکید بر اینکه کارشناسان بانک مرکزی باید در مورد اعلام نرخ تورم برای اعضاء شورای رقابت شفافسازی کنند، گفته بود: یک تیم کارشناسی برای بررسی دقیق نرخ تورم تشکیل شده است و طی دو تا سه روز آینده نتیجه را مشخص خواهد کرد.

                    به گفته وی، نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، در بخشهای خدماتی نیز تأثیر میگذارد و ممکن است نظم اقتصادی کشور را به هم بزند و بسیاری از بخشها مدعی خواهند بود.

                    عضو ناظر شورای معتقد است: باید روشن شود که نرخ تورم چطور به دست آمده و پس از آن، قیمتهای اعلامی از سوی مرکز ملی رقابت و یا شورای رقابت رسمیت خواهد داشت.

                    به گزارش فارس،متوسط نرخ تورم بخش خودرو اخیراً از سوی بانک مرکزی 53.26 درصد اعلام شد.

                    قرار بود امروز قیمت جدید خودروها در جلسه خودروسازان و شورای رقابت تعیین شود که تا این لحظه خبری از این جلسه منتشر نشده است.
                    كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

                    نظر

                    • erfanslash
                      عضو فعال
                      • Mar 2012
                      • 762

                      #595
                      اعلام قیمت جدید برخی خودروهای داخلی
                      شورای رقابت قیمت جدید دو محصول گروه خودروسازی سایپا را تایید کرد.

                      به گزارش ایسنا، طبق جدیدترین اخبار به دست آمده نرخ جدید پراید SL معادل 14 میلیون و 474 هزار تومان و تیبا SX معادل 18 میلیون و 790 هزار تومان تعیین شده است. قیمت باقی خودروها نیز به زودی تعیین میشود.

                      نمایندگان شرکتهای خودروساز از صبح امروز در محل شورای رقابت حضور یافته بودند تا نظر نهایی این شورا درباره قیمت خودروهای داخلی را اخذ کنند. خودروسازان هفته گذشته سه سناریوی قیمتی متفاوت را برای بررسی و تایید به شورای رقابت ارائه کرده بودند.

                      قیمتها جدید خودروهای داخلی براساس دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت محاسبه شده که به شرح زیر است:

                      (دو درصد - شاخص کیفیت + نرخ تورم) قیمت سال گذشته + قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

                      به نظر میرسد با تایید قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت، بازی قیمتگذاری خودرو سرانجام به پایان رسیده است.

                      نظر

                      • بورس تبریز
                        عضو فعال
                        • Nov 2010
                        • 464

                        #596
                        در اصل توسط erfanslash پست شده است View Post
                        اعلام قیمت جدید برخی خودروهای داخلی
                        شورای رقابت قیمت جدید دو محصول گروه خودروسازی سایپا را تایید کرد.

                        به گزارش ایسنا، طبق جدیدترین اخبار به دست آمده نرخ جدید پراید SL معادل 14 میلیون و 474 هزار تومان و تیبا SX معادل 18 میلیون و 790 هزار تومان تعیین شده است. قیمت باقی خودروها نیز به زودی تعیین میشود.

                        نمایندگان شرکتهای خودروساز از صبح امروز در محل شورای رقابت حضور یافته بودند تا نظر نهایی این شورا درباره قیمت خودروهای داخلی را اخذ کنند. خودروسازان هفته گذشته سه سناریوی قیمتی متفاوت را برای بررسی و تایید به شورای رقابت ارائه کرده بودند.

                        قیمتها جدید خودروهای داخلی براساس دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت محاسبه شده که به شرح زیر است:

                        (دو درصد - شاخص کیفیت + نرخ تورم) قیمت سال گذشته + قیمت سال گذشته = قیمت خودرو

                        به نظر میرسد با تایید قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت، بازی قیمتگذاری خودرو سرانجام به پایان رسیده است.
                        مثلا خودرو ارزان شد!!!! این شورای رقابت تو رو خدا بیاد برای سهام سایپا قیمت بگه !!! عجب مسخره بازی دارن میکنن !!1 شورای رقابت ؟!!! اصولا باید سهام سایپا و ایران خودرو مثبت میشد امروز ببینی فردا چی میشه !!!
                        در ناامیدی بسی امید است - پایان شب سیه سپید است
                        یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور - کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

                        نظر

                        • وحید 20
                          ستاره‌دار(98)
                          • Mar 2011
                          • 29911

                          #597
                          تحقیق و تفحص ازخودروسازان هفته آینده آغاز میشود

                          رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو از تشکیل سه کمیته فنی، مالی و سرمایه گذاری و کمیته ساختارها به منظور تحقیق و تفحص از خودروسازان خبر داد و گفت: تحقیق و تفحص از خودروسازان رسما از هفته آینده آغاز خواهد شد.

                          علی علیلو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: هنوز محلی از سوی معاونت اجرایی مجلس برای شروع به کار تحقیق و تفحص از خودروسازان در نظر گرفته نشده است که ما منتظر تعیین یک دبیر خانه برای تحقیق و تفحص هستیم. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروسازان سه محور اصلی دارد، گفت: سه کمیته اصلی تحت عنوان کمیته فنی، کمیته مالی و سرمایه گذاری و کمیته ساختارها تشکیل شده است و در صورت لزوم یک کمیته دیگر نیز تحت عنوان کمیته حقوقی تشکیل خواهد شد.
                          عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه دبیرخانه تحقیق و تفحص از خودورسازان از هفته آینده راه اندازی و رسما کار خود را آغاز خواد کرد، ادامه داد: بعد از تشکیل دبیرخانه، تحقیق و تفحص از خودروسازان از هفته آینده آغاز خواهد شد. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرودر پاسخ به این سوال که تحقیق و تفحص از خودروسازان تا چه اندازه نتیجه مطلوب در پی خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: قطعا تمام تلاش دبیر خانه و اعضای تحقیق و تفحص از خودروسازان کسب نتیجه مطلوب خواهد بود./
                          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                          نظر

                          • وحید 20
                            ستاره‌دار(98)
                            • Mar 2011
                            • 29911

                            #598
                            قیمت های محاسبه شده کنونی،ضرر بیشتر خودروسازان را به همراه خواهد داشت
                            دوشنبه، 16 ارديبهشت 1392

                            به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : قطعا اجبار شرکتها نسبت به فروش محصولات به قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت، برای خودروسازان و قطعه سازان مشکل ساز خواهد بود.

                            ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : شرکتهای خودروساز به ناچار و پس از توقف و رکود طولانی مدت خرید و فروش ، ناچار به پذیرش قیمت تعیین شده و فروش محصولات بر اساس دستور العمل شورای رقابت شده اند.

                            وی تصریح کرد : نیاز مالی شرکتها ، خودروسازان را ناگزیر از پذیرفتن قیمت ها نموده است اما مسلما این روند رضایت بخش نیست و مشکلات خودروسازان و قطعه سازان همچنان بر سر جای خود باقی است .

                            وی با اشاره به اینکه روش قیمت گذاری خودروها ، روش درستی نیست ، یاد اورشد : با این روش غلط در قیمت گذاری خودرو، به عدد درستی در قیمت خودروها دست نخواهیم یافت.

                            وی تاکید کرد : قطعا فرمول درست در قیمت گذاری خودروها ، عددی است که بر اساس قیمت تمام شده محاسبه شود بدین معنی که باید بر اساس آنالیز قیمت عمل کرد و هزینه های مواد ،حقوق و دستمزد و سربار را در نظر گرفت با یک سود معقول ، وگرنه هر واحد تولیدی اگر سودی نداشته باشد نابود خواهد شد.

                            وی گفت : بی تردید قیمت های محاسبه شده کنونی ضرر بیشتر خودروسازان را به همراه خواهد داشت.

                            دبیر انجمن قطعه سازان، روش فعلی قیمت گذاری خودرو را ، غیر منطقی ، غیر علمی و غیر قابل اجرا دانست و خاطر نشان کرد : پذیرش قیمت های تعیین شده توسط خودروسازان و توافق شرکتها با شورای رقابت ، از روی ناچاری و اجبار و شرایط نگران کننده مالی شرکتها در ماههای اخیر است اما قطعا نتیجه درستی را به دنبال نخواهد داشت.

                            قربانی در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد قیمت خودرو را قطعات تشکیل می دهد گفت : با ادامه ضرر و زیان خودروسازان طبعا بخش زیادی از این ضرر و به شرکتهای قطعه ساز منتقل خواهد شدو در آن شرایط برگشت به حالت قبل امکان پذیر نخواهد بود.

                            وی گفت : انتظار می رفت که شورای رقابت پس از زمان طولانی و صدمه زدن به شرکتهای خودروساز و قطعه ساز ، تصمیمی نتیجه بخش را اتخاذ می نموداما اطلاعات دریافتی چیز دیگری است.

                            وی در ادامه روند کنونی در برخورد با صنعت خودرو را موجب توقف کامل صنعت خودروسازی و قطعه سازی در آینده ای نزدیک دانست و اظهار داشت : با اجرای تصمیم اخیر شورای رقابت ، مسلما خودروهای محدودی که تاکنون تولید شده با ضرر به فروش خواهند رسید اما پس از آن به دلیل افت شدید تولید، قیمت ها به شدت افزایش خواهد یافت و آن زمان دیگر برای هر گونه تصمیمی دیر خواهد بود.

                            وی تصریح کرد : هر تصمیمی برای صنعت خودرو باید پیش از آنکه دیر شود با استفاده از نظر کارشناسان و یک کار دقیق اتخاذ شود.متاسفانه تجربه نشان داده ما ابتدا فرصتهای پیش رو را از دست می دهیم و در محدودیت زمانی ، بدترین و نامناسب ترین تصمیم را می گیریم! این امر بارها در تصمیمات اقتصادی و صنعتی مشاهده شده و کما کان در حال تکرار است.
                            درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                            توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                            نظر

                            • sourena
                              عضو فعال
                              • Aug 2011
                              • 1080

                              #599
                              سال 1392 می تونه یک سال طلایی و فراموش نشدنی برای بورس وبازار سرمایه باشه.

                              نظر

                              • وحید 20
                                ستاره‌دار(98)
                                • Mar 2011
                                • 29911

                                #600
                                کاهش ۵۱ درصدی تولید خودرو در فروردین امسال

                                گروه خودرو - آمار تولید انواع خودرو در فروردینماه امسال در حالی منتشر شد که این آمار به خوبی نشاندهنده وضعیت خودروسازان است. بر اساس آمار منتشر شده در سایت اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در فروردینماه امسال ۲۵ هزار و۲۴۶ دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان داخلی کشورمان تولید شده که نشاندهنده افتی ۵۱ درصدی نسبت به تولید در همین بازه زمانی در سال گذشته است.

                                بر همین اساس در این مدت، تولید کل خودروهای سواری بیش از۲۲ هزار و ۵۱۳ دستگاه بوده است. این در حالی است که در فروردین سال گذشته تنها تولیدات ایرانخودرو با وجود افتی ۲۱/۴ درصدی نسبت به ماقبل آن، ۲۷ هزار و ۳۴۳ دستگاه خودرو بوده است؛ بنابراین با انجام یک مقایسه سطحی بین تولید فروردین امسال و سال گذشته میتوان متوجه مشكلات خودروسازان در تولید و پایان دوران طلایی آنها شد.
                                دورانی طلایی که مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ مواد اولیه و محدودیتهای بینالمللی به آن پایان داد و طی این مدت خودروسازان نتوانستند بر این مشکلات غلبه کنند. البته دولت هم در این میان نه تنها خودروسازان را یاری نکرد و تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی را نیز از آنها دریغ کرد، بلکه بعد از افزایش قیمت خودرو که خودروسازان برای جبران افزایش هزینههای تولید و با موافقت دولت آن را اجرایی کردند، آنها را مجبور به کاهش قیمت کرد.در هر حال آمار ماه گذشته بیانگر آن است که بیشترین تولید در فروردین امسال به خودروی پراید با تولید ۹ هزار و ۹۹۸ دستگاه و کمترین میزان تولید نیز به دومین خودروی ملی ایران خودرو یعنی رانا با ۱۶۶ دستگاه مربوط میشود. خودروی پرطرفدار بازار یعنی تندر-۹۰ هم تنها ۲ هزار و ۲۰۴ دستگاه تولید داشته است. با توجه به آمار ارائه شده در فروردین خودروسازان تا توليد تك رقمي فاصلهاي نداشتهاند!. گرچه در تولید مینیبوس این اتفاق افتاده و طی فروردین امسال تنها ۳ دستگاه مینیبوس تولید شده است.
                                درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                                توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X