اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • وحید 20
    ستاره‌دار(98)
    • Mar 2011
    • 29911

    #2281
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    17خردادماه صورت می گیرد؛ برگزاری نشست بررسی سهام خودروسازان در بازار سرمایه

    پرشین خودرو: مدیرعامل سرمایه گذاری تدبیر فرهنگیان از برگزاری نشست هم اندیشی بازار سرمایه با موضوع بررسی سهام خودرو سازان خبر داد.

    مهدی آزادواری در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب افزود: این نشست روز شنبه مورخ 17 خرداد ماه از ساعت 14 و با حضور مدیران عامل شرکت های سرمایه گذاری و شرکت های فعال در بازار سرمایه در محل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان برگزار می شود.
    وی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه وضعیت صنعت خودرو به خصوص در بازار سرمایه با توجه به رویکردهایی که بورس به سهام صنعت خودرو دارد توسط صاحب نظران این صنعت مورد بررسی قرار می گیرد و ابهامات آینده صنعت خودرو برطرف می شود.
    وی گفت: آقایان حجت الله صیدی عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو، شیخی مدیرعامل سرمایه گذاری سمند، صباغی مدیرعامل سرمایه گذاری سایپا، جلالی مدیرعامل گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و زارعی مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن از جمله سخنرانان این نشست هستند.
    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

    نظر

    • وحید 20
      ستاره‌دار(98)
      • Mar 2011
      • 29911

      #2282
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      توضیحات نوبخت درباره قیمت خودرو

      پرشین خودرو: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اعلام اینکه دولت با هیچگونه افزایش قیمتی در زمینه خودرو و کالاهای دیگر موافق نیست، گفت: تا آنجا که بتوانیم جلوی رشد قیمت را می‌گیریم، اما شورای رقابت در جایگاه قانونی خود درباره قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کند و باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد.
      به گزارش «پرشین خودرو»، محمدباقر نوبخت همچنین هرگونه شایعه درباره افزایش دوباره قیمت حامل های انرژی را تکذیب کرد و گفت: برنامه ای در این زمینه نداریم.
      وی با بیان اینکه منابع دولت با توجه به فروش حدود یک میلیون بشکه نفت خام کاهش یافته است، گفت: ظرفیت تولید نفت خام کشور بیش از چهار میلیون بشکه است و تلاش می کنیم با تکیه بر همین منابع و صرفه جویی و مدیریت جهادی و بهینه کشور را اداره کنیم.
      سخنگوی دولت افزود: حتی اگر منابع نفتی بنابر هر دلیلی بیشتر از وضع موجود دچار تحریم شود دولت برنامه اداره کشور و حرکت در مسیر پیشرفت را ادامه خواهد داد. خود را برای شرایط بدبینانه آماده کرده ایم اما به وضع پیش رو امیدوار هستیم.
      نوبخت درباره موضوع افزایش قیمت خودرو گفت: نظر دولت درباره هر افزایش قیمتی، مثبت نیست و تا آنجا که بتوانیم جلوی رشد قیمت را می گیریم، اما شورای رقابت در جایگاه قانونی خود در این باره تصمیم گیری می کند و باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد.
      معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: دولت با هیچ افزایش قیمتی در زمینه خودرو و یا کالاهای دیگر موافق نیست اما اگر که افزایش قیمتی در این ایام صورت گرفته مطابق قانون هدفمند سازی یارانه ها بوده و دولت هم ناگزیر است.
      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

      نظر

      • مسعود اب
        عضو فعال
        • Jun 2013
        • 1502

        #2283
        پاسخ : اخبار گروه خودرو

        چندی پیش مسابقه‌ای به نام «اکو ماراتن» در روتردام – هلند توسط دو کشور انگلستان و هلند برگزار شد که از سراسر جهان مهندسین و سازندگان خودرو شرکت داشتند.
        فارس: مسابقه‌ای بین دو کشور انگلستان و هلند برای نمایش خودروهایی که با یک لیتر بنزین، هزاران کیلومتر طی می‌کنند، برگزار شد.

        به نظر غیر واقعی می‌رسد اما با 12.5 لیتر بنزین امکان دور دنیا رفتن وجود دارد.

        چندی پیش مسابقه‌ای به نام «اکو ماراتن» در روتردام – هلند توسط دو کشور انگلستان و هلند برگزار شد که از سراسر جهان مهندسین و سازندگان خودرو شرکت داشتند.

        در این مسابقه رقابت بین موتورهای زیست محیطی بوده است که می‌توانند چندین کیلومتر با سوخت بسیار کم سفرهای طولانی داشته باشند.

        198 تیم از 27 کشور مختلف در این مسابقه حضور داشتند و مانند هر سال از موتورهای ساخته شده پرده برداری شد.

        یکی از شرکت کنندگان گفت: فیلم های این مسابقه که در رابطه با سرعت و فناوری انجام شد در سایت‌ها به نمایش گذاشته شد؛ برخی از این خودروها به بازار عرضه می‌شوند و برخی فقط به نمایش گذاشته می‌شوند اما این خودروها می توانند مشکلات محیط زیست را از بین ببرند؛ این خودروها با یک لیتر بنزین هزاران کیلومتر انرژی دارند.

        در این مسابقه تیم «سن خوزه» 3314.9 کیلومتر را با یک لیتر بنزین طی کرد.

        بمنظور موفقیت
        تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

        نظر

        • مسعود اب
          عضو فعال
          • Jun 2013
          • 1502

          #2284
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          عضوهیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو منتفی است، گفت: اگر دولت و خودروسازان تعیین قیمت خودرو را به بازار بسپارند مطمینا شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

          سید محمد بیاتیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،‌ درباره احتمال کاهش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، ‌گفت: با توجه به صحبت های مسولین دولتی و خودروسازان بعید می دانم شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم و موضوع کاهش قیمت منتفی است.
          نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازو کار غلطی برای تعیین قیمت خودرو وجود دارد، گفت: متاسفانه قیمت خودرو به صورت دستوری و فرمایشی تعیین می شود و مولفه های تعیین قیمت در بازار در نظر گرفته نمی شود. وی با اشاره به اینکه سازو کار قیمت گذاری خودرو همیشه به این صورت بوده که با شروع سال جدید و در مقاطع زمانی خاص قیمت گذاری ها با رویکرد افزایش انجام می شود، ‌افزود: اگر دولت و خودروسازان تعیین قیمت خودرو را به بازار بسپارند مطمینا شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود. این عضوهیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که روند قیمت گذاری خودرو باید تغییر کند و قیمت خودرو مانند کالاهایی همچون طلا وارز باید توسط بازار تعیین شود، ‌افزود: حضور خودرو سازان در بازار خودرومنطقه نمایشی است این درحالی است که اگر حضور واقعی داشته باشند قطعا سود خواهند کرد. بیاتیان با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در گرو افزایش تیراژ و رقابت با خودرو های خارجی است،‌افزود: زمانی که تولید خودرو پایین است و تولیدی نداریم و تقاضا برای خودرو بالاست،‌قیمت افزایش می یابد و بازار سیاه خودرو شکل خواهد گرفت و تنها عده ای سود خواهند برد و مصرف کننده و تولیدکننده متضرر می شوند. نماینده مردم بیجار و گروس در مجلس با تاکید بر اینکه رقابت زمانی شکل خواهد گرفت که تعرفه واردات خودرو پایین آمده باشد و واردات خودرو تسهیل شود، افزود:‌ خودرو سازان حرکت منطقی کیفی سازی خودرو را آغاز کرده اند اما تا نقطه دلخواه فاصله زیاد است هرچند که دولت هم باید موانع را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد.
          بمنظور موفقیت
          تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

          نظر

          • نجاT...
            عضو فعال
            • Dec 2013
            • 2639

            #2285
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            فراری هم در ایران نمایندگی می زند...

            عصرخودرو: پس از تغییر فضای سیاسی و اقتصادی کشور حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران کلید خورده است. تنها طی یک هفته گذشته نمایندگان اماراتی و کویتی به ایران سفر کرده اند.








            به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، پژو، بنز و بی ام او به صورت رسمی روابط خود را ایران را آغاز کرده اند. نمایندگان رنو نیز طی ماه های گذشته چندین بار به ایران سفر کرده اند. در همین حال امروز برخی سایت های خبری اعلام کردند بزودی نمایندگی کمپانی فراری هم در تهران تاسیس می شود.
            خبرنگار نیویورک تایمز در ایران در صفحه شخصی اش خبر داده که یک تاجر ثروتمند ایرانی برای کسب نمایندگی شرکت خودروسازی فراری در ایران تلاش می کند. هرچند که به نام این تاجر ایرانی اشاره نشده اما گفته شده که او بخش بیشتر ثروت خود را از طریق فروش ام دی اف (MDF) بدست آورده است. شرکت فراری یک شرکت خودروسازی ایتالیایی است که به ساخت خودروهای لوکس شهرت دارد. این شرکت سالانه کمتر از 10 هزار خودرو گرانفیمت تولید می کند و درآمد سالانه شرکت نیز نزدیک به 3 میلیارد دلار در سال است.

            آمارهای رسمی گمرک نیز نشان می دهد طی دو ماه ابتدای سال جاری و همزمان با کاهش هزینه های گمرکی میزان واردات خودرو به کشور افزایش داشته است. سیاست های صنعتی دولت به سمت تعامل بیشتر با کمپانی های بین المللی هدایت می شود. در صورتی که کمپانی فراری هم در ایران اقدام به راه اندازی نمایندگی کند، تقریبا سرشناس ترین شرکت های خارجی دفاتر رسمی خود در ایران را بازگشایی کرده اند.
            انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

            نظر

            • peyman_zdfy
              Banned
              • Feb 2013
              • 247

              #2286
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              طبق گفته دولت، تصمیم نهایی را شورای رقابت خواهد گرفت که شورای رقابت قصد افزایش 30 درصدی خودرو را دارد
              در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
              توضیحات نوبخت درباره قیمت خودرو

              پرشین خودرو: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اعلام اینکه دولت با هیچگونه افزایش قیمتی در زمینه خودرو و کالاهای دیگر موافق نیست، گفت: تا آنجا که بتوانیم جلوی رشد قیمت را می‌گیریم، اما شورای رقابت در جایگاه قانونی خود درباره قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کند و باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد.
              به گزارش «پرشین خودرو»، محمدباقر نوبخت همچنین هرگونه شایعه درباره افزایش دوباره قیمت حامل های انرژی را تکذیب کرد و گفت: برنامه ای در این زمینه نداریم.
              وی با بیان اینکه منابع دولت با توجه به فروش حدود یک میلیون بشکه نفت خام کاهش یافته است، گفت: ظرفیت تولید نفت خام کشور بیش از چهار میلیون بشکه است و تلاش می کنیم با تکیه بر همین منابع و صرفه جویی و مدیریت جهادی و بهینه کشور را اداره کنیم.
              سخنگوی دولت افزود: حتی اگر منابع نفتی بنابر هر دلیلی بیشتر از وضع موجود دچار تحریم شود دولت برنامه اداره کشور و حرکت در مسیر پیشرفت را ادامه خواهد داد. خود را برای شرایط بدبینانه آماده کرده ایم اما به وضع پیش رو امیدوار هستیم.
              نوبخت درباره موضوع افزایش قیمت خودرو گفت: نظر دولت درباره هر افزایش قیمتی، مثبت نیست و تا آنجا که بتوانیم جلوی رشد قیمت را می گیریم، اما شورای رقابت در جایگاه قانونی خود در این باره تصمیم گیری می کند و باید پاسخگوی تصمیمات خود باشد.
              معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: دولت با هیچ افزایش قیمتی در زمینه خودرو و یا کالاهای دیگر موافق نیست اما اگر که افزایش قیمتی در این ایام صورت گرفته مطابق قانون هدفمند سازی یارانه ها بوده و دولت هم ناگزیر است.

              نظر

              • وحید 20
                ستاره‌دار(98)
                • Mar 2011
                • 29911

                #2287
                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                نعمتی:

                خودروسازان سرمایه خود را از بانک به صنعت خودرو بازگردانند

                عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تعرفه بالای واردات خودرو و اختصاص ارز مبادلاتی و تسهیلات بانکی به خودروسازان، جای هرگونه افزایش قیمت را از خودروسازان می گیرد.

                بهروز نعمتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،‌ درباره احتمال افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، ‌گفت:‌ مخالف هرگونه افزایش قیمت خودرو هستم و دلیلم هم این است که دولت رانت های زیادی به خودرو سازان می دهد.

                نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: تعرفه بالای واردات خودرو و اختصاص ارز مبادلاتی و تسهیلات بانکی به خودروسازان جای هرگونه افزایش قیمت را از خودروسازان می گیرد.

                وی با بیان اینکه قیمت خودرو تولید داخل با قیمت خودرو مشابه خارجی 20 تا 25 درصد است، افزود: خودروسازان باید مشکلات خود را در درون خود حل کنند.

                این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مدیریت خودروسازان ضعیف است،‌گفت:‌وزیر صنعت و معدن باید به خودروسازان فشار بیاورد که پولهایی را که در بخش هایی مثل بانک و یا شرکتهای سهامی سرمایه گذاری کرده اند به صنعت خودرو بازگردانند و با نقدینگی خود امور خود را پیش ببرند.

                نماینده اسدآباد در مجلس گفت:‌ خودروسازان برای تامین سرمایه در گردش خود دستشان را درجیب مردم می کنند.

                گفتنی است بررسی دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برای سال 93 در دستور کار شورای رقابت قراردارد./
                درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                نظر

                • mhjboursy
                  ستاره‌دار (۱۳)
                  • Jul 2013
                  • 18270

                  #2288
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                  17خردادماه صورت می گیرد؛ برگزاری نشست بررسی سهام خودروسازان در بازار سرمایه

                  پرشین خودرو: مدیرعامل سرمایه گذاری تدبیر فرهنگیان از برگزاری نشست هم اندیشی بازار سرمایه با موضوع بررسی سهام خودرو سازان خبر داد.

                  مهدی آزادواری در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب افزود: این نشست روز شنبه مورخ 17 خرداد ماه از ساعت 14 و با حضور مدیران عامل شرکت های سرمایه گذاری و شرکت های فعال در بازار سرمایه در محل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان برگزار می شود.
                  وی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه وضعیت صنعت خودرو به خصوص در بازار سرمایه با توجه به رویکردهایی که بورس به سهام صنعت خودرو دارد توسط صاحب نظران این صنعت مورد بررسی قرار می گیرد و ابهامات آینده صنعت خودرو برطرف می شود.
                  وی گفت: آقایان حجت الله صیدی عضو هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو، شیخی مدیرعامل سرمایه گذاری سمند، صباغی مدیرعامل سرمایه گذاری سایپا، جلالی مدیرعامل گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و زارعی مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن از جمله سخنرانان این نشست هستند.
                  سلام
                  اول تشکر از جناب وحید 20 بابت خبر های همیشگی و به موقع و خوبتون.

                  ===========================
                  این یعنی چی؟

                  قبلا هم از این کارا می کردن؟

                  بررسی می کنن که چی بشه؟

                  صرفا می خوان اطلاع رسانی کنن؟
                  یا علی
                  «محمد حسین» هستم.
                  امیرالمومنین(ع):برای دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگی خواهی کرد و برای آخرتت چنان که گویا فردا خواهی مرد.

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #2289
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    در اصل توسط peyman_zdfy پست شده است View Post
                    طبق گفته دولت، تصمیم نهایی را شورای رقابت خواهد گرفت که شورای رقابت قصد افزایش 30 درصدی خودرو را دارد
                    در حال حاضر به هیچ عنوان افزایش 30 درصدی مطرح نیست و نهایت افزایش 4 تا 5 درصد مطرحه و دعوا ها و بحث ها بر سر رشد یا عدم رشد همین میزان است
                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • azizazizi
                      عضو جدید
                      • May 2014
                      • 14

                      #2290
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      در اصل توسط mohsenmoradian پست شده است
                      اکثر زیر مجموعه های گروه بهمن صورتهای سال مالی 92 خودرا ارائه داده و با تعدیل های خوبی همراه شده اند. این درحالیست که گروه بهمن درآخرین پیش بینی سود سال92 خود از بابت برخی از این زیر مجموعه ها درآمدی شناسایی ننموده است. بنابراین چنانچه فرض کنیم هریک از شرکت های زیر سیاست تقسیم سود 50 درصدی داشته باشند گروه بهمن قادر است درآمد حاصل از سرمایه گذاری خود درسال 92 را به میزان 611 میلیارد ریال افزایش دهد . که به ازای هرسهم تعدیلی 120 ریالی (28درصد) می تواند داشته باشد .
                      شرح
                      سرمایه گذاری (تعدادسهام)
                      سود واقعی91
                      سود واقعی 92
                      تعدیل
                      سود سرمایه گذاریها
                      درصد تقسیمی
                      درآمد نقدی
                      شاسی سازی ایران
                      191,836,000
                      550
                      780
                      42%
                      149,632
                      0.50
                      74,816
                      سیباموتور
                      40,000,000
                      414
                      5408
                      1206%
                      216,320
                      0.50
                      108,160
                      بهمن دیزل
                      999,400,000
                      176
                      367
                      109%
                      366,780
                      0.50
                      183,390
                      مزدا یدک
                      120,000,000
                      421
                      503
                      19%
                      60,360
                      0.50
                      30,180
                      بهمن لیزینگ
                      576,000,000
                      257
                      347
                      35%
                      199,872
                      0.50
                      99,936
                      سرمایه گذاری نیک صنعت
                      6,000,000
                      160
                      246
                      54%
                      1,476
                      0.50
                      738
                      گروه انرژی آریادانا
                      107,590
                      175070
                      245625
                      40%
                      26,427
                      0.50
                      13,213
                      انرژی هور
                      9,994,600
                      6106
                      10257
                      68%
                      102,515
                      0.50
                      51,257
                      اندیشه فردا
                      19,989,600
                      137
                      4964
                      3523%
                      99,228
                      0.50
                      49,614
                      جمع
                      1,222,610
                      611,305
                      هفته اینده نماد خبهمن برای تعدیل مثبت بسته خواهد شد سود فعلی 425ریال سود انباشته در حدود 100تومان سود 93علی الحساب 30تومان قیمت 215تومان pe5
                      شاید با نگاهی به قیمت و میزان سود اعلامی و انباشته و نزدیکی به مجمع برای خرید مناسب باشد بررسی کردنش ضرر ندارد حتی اگر قصد خرید نداشته باشید

                      نظر

                      • ebiman
                        عضو فعال
                        • Jun 2013
                        • 2071

                        #2291
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        در اصل توسط peyman_zdfy پست شده است View Post
                        طبق گفته دولت، تصمیم نهایی را شورای رقابت خواهد گرفت که شورای رقابت قصد افزایش 30 درصدی خودرو را دارد

                        30 درصد ؟؟؟!!!!!!!
                        میشه
                        لطفا منبعتون را ذکر کنید
                        آخرین ویرایش توسط ebiman؛ 2014/06/05, 14:26.
                        سلام

                        نظر

                        • Jamhiri
                          عضو عادی
                          • Oct 2013
                          • 44

                          #2292
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          تحلیل نمودار ورنا

                          نظر

                          • پرنسس
                            عضو عادی
                            • Aug 2012
                            • 298

                            #2293
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            در اصل توسط ebiman پست شده است View Post

                            30 درصد ؟؟؟!!!!!!!
                            میشه
                            لطفا منبعتون را ذکر کنید
                            خودروهایی که استاندارد یورو 4 دارند تا 10% واستانداردهای پایین 5الی 8%ارتقا کیفیت در خودروهای پایین تشویق خواهند شد و افزایش خواهند گرفت. فرمول همینه ؛وخودرو سازان در جلسه خصوصی قول تولید استاندارد را داده اند که در غیر اینصورت جریمه خواهند شد. برید زامیاد بخرید خودشون دارن همین کارو میکنن.
                            به خودمان که رحم نمی کنیم بخاطر فرزندانمان در مصرف اب صرفه جویی کنیم , ما در مصرف بی فرهنگترین مردم هستیم

                            نظر

                            • مسعود اب
                              عضو فعال
                              • Jun 2013
                              • 1502

                              #2294
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو


                              در شرایط کنونی ایران این بازی برد-برد بود و ما چاره دیگری جز رفتن در آغوش پژو نداشتیم. پیدا کردن شریک از نظر سیاسی بسیار پیچیده و از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار سخت است. از نظر فنی هم بسیار دشوار و زمان‌بر است و اگر پژو در یک دوره مربوط به ربع قرن در ایران‌خودرو جا افتاده است، پیدا کردن جانشین برای پژو برای ایران‌خودرو فوق‌العاده سخت و پر‌هزینه خواهد بود.
                              سعید لیلاز-چند روز پیش مدیرعامل پژو به ایران آمد و با حضور در ایران‌خودرو علاوه بر بازدید از این واحد بزرگ صنعتی کشور، ادامه همکاری خود را با بزرگ‌ترین شریک آسیایی‌اش مورد بررسی قرار داد. در این بین برخی با تحلیل‌هایی احساساتی سعی کردند ایران‌خودرویی‌ها را متوجه این موضوع کنند که حالا وقت تلافی است و چون پژو یک‌بار دست این شرکت را در پوست گردو گذاشته باید در گرفتن این خودروساز فرانسوی به عنوان شریک تجاری خود تجدید نظر کند. این حق و بلکه وظیفه مدیران ایران‌خودرو است که به بهترین شکل در فضای اقتصادی موجود برای این شرکت تصمیم‌گیری کنند. تصویری که ایران‌خودرو از خود در مقابل شریک قدیمی‌اش نشان داد به نظر من تاکتیک بدی نبوده و نخواهد بود. وظیفه مدیریت این شرکت بوده است که به‌گونه‌ای جلوه ندهد که ما دست‌بسته هستیم و هیچ کاری هم از عهده‌مان برنمی‌آید و بایستی به ناچار با پژو کار کنیم. اگرچه می‌دانیم که پیدا کردن شریکی غیر از پژو در شرایط فعلی هم برای ما سخت است و هم اینکه مدت زیادی طول می‌کشد اما بایستی به لحاظ مسائل شرکتی و به لحاظ وظیفه ملی یک راه‌حل فوری برای احیای صنعت خودرو ایران پیدا می‌کردیم که بر اساس آن راه‌حل بتوانیم مشکلاتی را که وجود دارد برطرف کنیم. فکر می‌کنم در چارچوب وضعیت موجود و اهدافی که در بخش اقتصاد داریم بهترین اتفاق ممکن می‌توانست تمدید توافق یا قرارداد با شرکت پژو باشد، هم به نفع آنها بود، هم به نفع ما و این به منزله این است که تمام سرمایه‌گذاری‌ها و روابط موجود صورت گرفته دوباره فعال خواهد شد و نیازی به تجدید سرمایه‌گذاری و شروع کردن از صفر نخواهد بود. حال شاید این سوال پیش بیاید که آیا می‌توان گفت این دو شریک قدیمی یک بازی برد-برد را دوباره شروع کرده‌اند؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت در شرایط کنونی ایران این بازی برد-برد بود و ما چاره دیگری جز رفتن در آغوش پژو نداشتیم. پیدا کردن شریک از نظر سیاسی بسیار پیچیده و از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار سخت است. از نظر فنی هم بسیار دشوار و زمان‌بر است و اگر پژو در یک دوره مربوط به ربع قرن در ایران‌خودرو جا افتاده است، پیدا کردن جانشین برای پژو برای ایران‌خودرو فوق‌العاده سخت و پر‌هزینه خواهد بود که حداقل در شرایط زیان‌های انباشته و وحشتناک که ناشی از سوءمدیریت گذشته بوده است ناممکن به نظر می‌رسد. از طرف دیگر پژو نمی‌تواند به راحتی جانشین مناسبی برای ایران‌خودرو پیدا کند و یافتن بازار دیگری به خوبی بازار ایران که تقریباً در آن حرف شماره یک را پژو می‌زند غیرممکن است. پس هم کمپانی پژو در این ماجرا برنده می‌شود هم شرکت ایران‌خودرو. از طرفی این شرکت در 25 سال گذشته ارتباطات بسیار خوبی با پژو داشته و از برقراری رابطه با پژو به هیچ‌وجه ضرر نکرده است. بازخوانی 25 سال حضور پژو پژو در 25 سال همکاری خود با ایران تنها چیزی که دستش را گرفت این بود که تبدیل به بزرگ‌ترین برند خودرو در ایران شد. بازار خودرو ایران را تا حد زیادی متعلق به خود کرد، اما در عین حال ما موفق شدیم از طریق پژو برای اولین بار بعد از انقلاب به جدیدترین خودروهای روز دنیا مثل پژو 206 دست پیدا کنیم و علاوه بر آن وارد یکسری فعالیت‌ها و همکاری‌های فنی اقتصادی شویم. مثلاً خط تولید اتومبیل سمند را راه‌اندازی کردیم و موفق شدیم پژو پرشیا را با این همکاری مشترک بسازیم و پژو 206 اس‌دی را با نوآوری به تولید برسانیم. همه اینها اختراعاتی بود که در ایران اتفاق افتاد و اساساً با پژو فرانسوی صورت گرفت. در حال حاضر نه برای پژو صرف می‌کند جانشینی به غیر از بازار ایران پیدا کند و نه برای ایران‌خودرو. در این 25 سال پژو تبدیل به بزرگ‌ترین برند خودروسازی ایران شد و بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه بعد از ترکیه را به دست آورد و بر آن تسلط کامل پیدا کرد. سود ما این بوده است که یک بازار بسیار بزرگ ایجاد کرده و موفق شدیم با سرعتی حدود پنج برابر متوسط رشد اقتصادی ایران تقاضای خودرو در کشورمان ایجاد کنیم و این امکان را برای خانواده‌ها ایجاد کنیم تا برای هر کدام یک خودرو به تولید برسانیم. اگر حوادث دو سه سال اخیر در اقتصاد ایران اتفاق نمی‌افتاد تولید داخلی خودرویمان از مرز دو میلیون در سال عبور می‌کرد که یک عدد در سطح جهانی است. هم به لحاظ تیراژ هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت در رده مناسبی قرار می‌گرفتیم. بسیاری از برندها را توانستیم داشته باشیم و در طراحی خودرو صاحب تکنولوژی شویم. به‌گونه‌ای که ایران‌خودرو توانست پروژه‌ای به نام سمند را از ابتدا راه‌اندازی کند بدون اینکه نمونه‌ای در دنیا داشته باشد. معتقدم بخش مهمی از تولید برند ملی متکی به همکاری با پژو بود و برای این شرکت چاره‌ای نبود جز اینکه با ایران همکاری کند. در تمام این 25 سال گذشته و همین‌طور در حال حاضر، همکاری چه پژو چه ایران‌خودرو در چارچوب فضای سیاسی و در واقع ژئوپولتیکی که برای آنها حاکم است پیش رفته و می‌رود. یعنی هم کمپانی پژو در درون بافت هیات حاکمه فرانسه کار می‌کند و در شرایط بین‌المللی تسلیم تصمیم‌ها می‌شود و هم ایران‌خودرو در این بافت کار می‌کند. بنابراین تمام تحولات سیاسی و ژئوپولتیک که در سطح جهانی و در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و بین ایران و غرب در این 25 سال جریان داشته بر روی روابط خودرو اثر گذاشته است. بهترین گزینه روی میزمان پژو است. همین الان بحث راجع به آمریکایی‌ها بسیار است، ولی ما می‌دانیم که هنوز هیچ ‌یک از مسائل بانکی اعم از انتقال پول که از یک فرد آمریکایی بتواند بدون پاسپورت آمریکایی به ایران بیاید حل نشده است و همه مسائل فعلاً روی کاغذ است. اگر تحریم‌ها برداشته شود حال ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر این تحریم‌ها برداشته شود و در دو سه روز آینده توافقی صورت بگیرد در شرایط جدید دوباره پژو بهترین گزینه است؟ بنده با توجه به سرمایه‌گذاری که صورت گرفته است، بسیار شفاف می‌گویم بله، پژو بهترین گزینه است. در این خصوص شاید ذکر یک مثال به روشن شدن موضوع کمک کند. حدود 13 سال پیش که تعرفه واقعی و عملی واردات خودرو در ایران 135 درصد بود، برخی می‌گفتند صنعت خودروسازی ایران از یک بازار اقتصادی داخلی سود می‌برد و در این بازار رانت می‌خورد. این حرف آن موقع واقعاً درست بود. اکنون این تعرفه به زیر 50 درصد آمده است. سوالی که دارم این است که چرا تبدیل ‌شدن نرخ تعرفه گمرکی از 1350 درصد به 30 درصد منجر به نابودی ایران‌خودرو یا سایپا یا از دست رفتن بازارهای ایران‌خودرو و سایپا نشده است؟ هر پاسخی که داده شود همان در روابط پژو هم حاکم است. یعنی به دلیل آشنایی که پژو با بازار ایران به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده و به دلیل تکنولوژی که ارتقا پیدا کرده به دست آورده است، از یک حق تقدم گریزناپذیر و غیرقابل نادیدن بهره‌مند شده است و این باعث می‌شود که آنها همیشه در خط مقدم بازار باشند. یعنی اگر ما همین الان در روابط بین‌المللی وارد شویم و همه کشورها و شرکت‌ها وارد همکاری با ایران شوند هیچ قدرتی نخواهد توانست پژو را عقب بزند. چون به همان نسبتی که بازار ایران انعطاف‌پذیرتر می‌شود و شرکت‌های دیگر وارد می‌شوند به همان اندازه هم پژو می‌تواند انعطاف بیشتری داشته باشد. فقط در صورتی آن وضعیت دچار خطا خواهد شد که پژو از درون خود و از داخل در حال باخت بازارهای جهانی باشد. اگر این اتفاق بیفتد روابط پژو با ایران‌خودرو نمی‌تواند پژو را نجات دهد، ولی اگر پژو در درون خود نیرومند باشد، حتماً اولویت بیشتری برای بهره گرفتن از شرایط جدید بازار ایران مثلاً نسبت به ژیان یا فولکس‌واگن و بقیه خواهد داشت. یعنی چرا الان در ایران ‌خودرو لوکس به شدت و به فراوانی در حال وارد شدن است؟ ولی خودرو‌سواری ارزان‌قیمت نمی‌شود؟ چرا؟ برای اینکه من حدس می‌زنم چهار، پنج هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری هر یک از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در شبکه‌های خدمات بعد از فروش است یعنی الان اگر کسی بخواهد شبکه را که ایران‌خودرو و سایپا دارند ایجاد کند شاید یک چیزی بین هشت تا 10 هزار میلیارد تومان هزینه لازم داشته باشد. چه به لحاظ قطعات چه به لحاظ تجهیزات و چه به لحاظ ماشین‌آلات. چه به لحاظ ساختمان‌ها و زمین و چه به لحاظ نیروی انسانی. این اتفاق اگر بخواهد بیفتد، مثلاً هر شرکت دیگری در ایران سه تا چهار میلیارد دلار لازم دارد فقط برای اینکه در شبکه خدمات صرف کند. در غیر این صورت هیچ بیزینس و هیچ خودرویی نخواهد بود. برای اینکه باید بتوانند 700 هزار تولید کنند تا بتوانند چنین شبکه‌ای صرف کنند. اینکه یک شرکت دیگری بتواند جای پژو در ایران‌خودرو را بگیرد به نظر من در کوتاه‌مدت بسیار غیرممکن است. مگر اینکه شرکت پژو به طور کلی قابلیت انعطاف‌پذیری‌اش را در برابر نوسانات تحولات بین‌المللی از دست داده باشد و به طور کلی شرکت در درون خود رو به شکست باشد که طبیعتاً در مورد روابط خود با ایران هم تاثیرگذار است. *مدیر فروش اسبق ایران خودرو دیزل
                              بمنظور موفقیت
                              تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

                              نظر

                              • مسعود اب
                                عضو فعال
                                • Jun 2013
                                • 1502

                                #2295
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                عضو هیات مدیره قطعه سازان:

                                "قیمت‌خودرو افزایش خواهد یافت"

                                در صحبتی که با آقای شیوا داشتم، گفتند که این فرمول مشابه فرمول سابق است اما به این دلیل فعلا اعلام نکرده ایم که سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند. در صورتی که با این این فرمول جدید قیمت خودرو دوباره افزایش داشته است


                                شورای رقابت برای تعیین قیمت گذاری نهایی خودرو همچنان در سکوت به سر می برد. این تاخیر، قیمت خودرو را بر سر دو راهی قرار داده است و در این میان به نظر می رسد دلالان خودرو تنها کسانی هستند که روزهای خوشی را تجربه می کنند. محمد رضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان معتقد است که قیمت گذاری خودرو اشتباه است و با این روش، فقط دلالی توسعه پیدا می کند. او در روزهای واپسین بهار سال جاری در کافه خبر حضور پیدا کرد و در رابطه با آخرین وضعیت صنعت خودرو توضیح داد. بخش کوتایی از گفت و گو خبرآنلاین با محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان که متن کامل آن به زودی منتشر خواهد شد را در ادامه می خوانید:

                                ارز مبادله ای که دولت به خودرو سازان تخصیص داده چه تاثیری بر قیمت گذاری خودرو دارد؟


                                ارز مبادله ای در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار نیست زیرا سال گذشته هم مبنای محاسبه قیمت خودرو همین ارز مبادله ای بود.

                                یعنی ارز مبادله ای تعلف نمی گرفت؟


                                نه اینکه ارز مبادله ای نمی دادند اما مبنای محاسبه ای که سازمان شورای رقابت اعلام می کرد ارز رقابتی به قیمت همان روز بود. اما بعدها ارز مبادله ای گیر خودروسازان نمی آمد و یا حتی با قیمت گران تری می خریدند. در نهایت فعالیت هایشان را با ارز آزاد راه می انداختند و همین امر باعث شد که دچار زیان و ضرر زیادی شوند و قیمت هایشان نیز گران تر شود.

                                تحلیل شما از بهره گیری ارز مبادله ای در صنعت خودرو چیست؟


                                می دانید که ارز مبادله ای از سال قبل تا کنون 100 تومان گران تر شده است. پارسال 2 هزار 450 تومان بود و امسال 2 هزار 550 تومان شده است. البته از نظر من سیاست بسیار خوبی است که به این آهستگی قیمت ها بالا می رود و طبق قانونی که مجلس گذاشته است باید به قیمت 2 هزار 650 تومان برسد. بنابراین ارز مبادله ای در قیمت گذاری هیچ تاثیری ندارد زیرا سال قبل هم همین بود. فقط یک مقداری گران تر در آمد. اما اگر این ارز اختصاص پیدا کند این امر باعث می شود که فقط زیان خودروسازان کمتر شود. یک اصل کلی وجود دارد که من همیشه گفته ام و همیشه هم می گویم اینکه قیمت گذاری برای خودرو اشتباه است. زیرا در هیچ کجای دنیا این کار را انجام نداده اند.از دیدگاه من با این قیمت گذاری فقط دلالی را توسعه می دهند. بیش از 90 درصد کسانی که برای ثبت نام خودرو اقدام می کنند و خودرو را از کارخانه خودروسازی می گیرند به فاصله اندکی می فروشند. زیرا قیمت کارخانه با بازار آزاد متفاوت است و همین شکاف قیمتی باعث سود آوری برای دلالان می شود. بنابراین هر آدم عاقلی که مقداری پول داشته باشد ثبت نام برای خودرو را بهترین بیزینس می داند و مشاهده می کنید که تا سایت برای ثبت نام خودرو باز می شود به سرعت متقاضیان خودروها را خریداری می کنند. زیرا برای همه به صرفه است. مصرف کننده نهایی قیمت بازار را می خرد و بازار هم به صورت هوشمند عمل می کند.

                                قیمتی که خودرو ساز مجبور می شود به مردم بدهد قیمتی خارج از روال بازار است اما با این وجود مردم برای خرید خودرو اقدام می کنند. اینکه می گویند وضعیت خراب است اصلا اینگونه نیست. و کسی به دلیل نیاز در صف خودرو نمی ایستد بلکه به دلیل سودی است که این روزها در صنعت خودروسازی برای دلالان وجود دارد. شاید از این جمعیت 10 درصد به دلیل نیاز خودرو می خرند اما باز هم این فرد سود پولش را می گیرد.

                                بحث دیگری که این روزها حسابی در صنعت خودرو خبرساز است تصمیم شورای رقابت است. به نظر شما شورای رقابت طبق چه ملاک های تعیین قیمت گذاری می کند؟


                                در صحبتی که با آقای شیوا داشتم، گفتند که این فرمول مشابه فرمول سابق است اما به این دلیل فعلا اعلام نکرده ایم که سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند. در صورتی که با این این فرمول جدید قیمت خودرو دوباره افزایش داشته است. خودروسازان منتظر هستند که ببیند دولت می خواهد چه اقدامی انجام دهد در صورتی که از نظر من خودروسازان بایدکار خوشان را انجام دهند. خودروسازان معتقد هستند که اگر کاری خارج از خواست دولت انجام دهند دولت قطعا اجازه نمی دهد. نتیجه اینکه فعلا هم دولت و هم خودروسازان در بلاتکلیفی مانده اند. از نظر من صورت مسئله اشتباه، راه حل درست ندارد. قیمت گذاری اشتباه است حتی با بهترین فرمول دنیا هم این کار را انجام دهند باز فایده ای ندارد. قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند.
                                بمنظور موفقیت
                                تمایل شما برای رسیدن به موفقیت، باید بیشتر از ترس از شکست باشد . . .

                                نظر

                                در حال کار...
                                X