اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

Collapse
به این موضوع پاسخ داده شده است.
X
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • afshinamin
    عضو فعال
    • Jul 2013
    • 4495

    #5521
    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

    در اصل توسط چلاغعلی خان خانان پست شده است View Post
    ماشلا فتاح/:.yead.:/
    پیچگوشتیا همه چین اند/:.rolleyessmileyani
    سوزنای خیاطی هم:D
    مهرو سجاده تربت مشهد علم هداه/:.grlim:./
    سالام اژدر خان

    اینو خیلی سال پیش 2 تا دانشجوی متالورژی بهم گفتن که ما آلیاژ سوزن چرخ خیاطی هم نمیتونیم بزنیم چه رسد به موشک خارج شونده از اتمسفر :.thumbsupsmileyanim

    نظر

    • afshinamin
      عضو فعال
      • Jul 2013
      • 4495

      #5522
      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

      در اصل توسط چلاغعلی خان خانان پست شده است View Post
      بعد یکی خودکشی کنه
      چیکارش میکنن/:.yead.:/
      بپرسید خب
      اولدرل لر :D

      میکشنش

      نظر

      • محمد.
        عضو فعال
        • Dec 2020
        • 810

        #5523
        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

        در اصل توسط چلاغعلی خان خانان پست شده است View Post
        بعد یکی خودکشی کنه
        چیکارش میکنن/:.yead.:/
        بپرسید خب
        تو کره یه مجازاتی هست به اسم مجازات نسل ها
        مثلا طرف از کره فرار میکنه به کره جنوبی و چون دسترسی به خودش ندارند خانوادش رو میبرن اردوگاه کار اجباری
        وقتی خانواده رو به جای کار یکی از اعضا مجازات میکنند خیلی هم سخت میگیرند
        اونقدر که از شدت سختی خیلی ها در اردوگاه ها دست به خودکشی میزنند
        از طرفی کره ای ها خیلی خانواده دوستند
        خدا لعنت کنه کمونیست و هر دیکتاتوری که ملتش رو اینطور زجر میده

        نظر

        • دکترزیبایی عروق
          ستاره‌دار(9)
          • Sep 2020
          • 631

          #5524
          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

          یت‌الله بهجت (ره): اگر مفسده ندارد مانع ندارد.



          آیت‌الله وحید خراسانی: بر مردان واجب است غیر از سر و صورت و گردن و دست‌ها و ساق پاها بقیه بدن را از زن نامحرم بپوشانند. (اگر آستین، تا آرنج را پوشانده باشد اشکال ندارد.)آیت‌الله مکارم شیرازی: استفاده از لباس آستین کوتاه برای مردان اشکال ندارد مگر در مواردی که بدانیم مفاسد خاصی بر آن مترتب می‌شود.آیت‌الله نوری همدانی: در صورتی که مخالف عفت عمومی نباشد و از نظر افراد متشرع منکر محسوب نشود پوشیدن آن جایز است.
          [COLOR=#ff0000]از خموشی گل میخانه شادی وعشق[/COLOR]/ [COLOR=#b22222]از سکوت ساقی و از مرگ جام[/COLOR]/ [COLOR=#0000cd]از نوای سرد یک دوردی کش افتاده پای میکده[/COLOR]/ از عزای شیشه می ترسد دلم..................می ترسد دلم..............

          نظر

          • پروواز
            ستاره‌دار(6)
            • Sep 2020
            • 5236

            #5525
            پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

            در اصل توسط دکترزیبایی عروق پست شده است View Post
            یت‌الله بهجت (ره): اگر مفسده ندارد مانع ندارد.
            در کنار مفسده نداشتن، نظر شما از لحاظ زیبایی عروق چی هست. آیا پوشیدن شلوارک و تی شرت به زیبایی عروق کمک میکنه؟ آیا برای عروق تحریک کننده هست یا نه؟
            آخرین ویرایش توسط پروواز؛ 2023/06/09, 08:13.

            نظر

            • مگنوس کارلسن
              Banned
              • Jan 2022
              • 1647

              #5526
              پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

              اگر تار مویی از زنی پیدا باشد...خداوند...در روز جزا...ازهمان تار مو اورا آویزان میکند...اگر دسته مو پیدا باشد...ازهمان دسته مو....اگر صدایش رانامحرم بشنود...در گلویش...قیر داغ میریزند...اگرخواننده باشد سرب داغ...اگر زنان..به ممنوعه مردان..نگاه کنند...خداوند تیری برچشمانش فرو میکند ازجنس شاخه نخل...
              اما نگاه مرد به نامحرم...تنها تیریست ازجانب شیطان...که البته مجازاتش برای شیطان است....
              پس فقط زنان احتیاط کنند....مردان به این دلیل که "برترند"...برترند

              نظر

              • afshinamin
                عضو فعال
                • Jul 2013
                • 4495

                #5527
                پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                در اصل توسط مگنوس کارلسن پست شده است View Post
                اگر تار مویی از زنی پیدا باشد...خداوند...در روز جزا...ازهمان تار مو اورا آویزان میکند...اگر دسته مو پیدا باشد...ازهمان دسته مو....اگر صدایش رانامحرم بشنود...در گلویش...قیر داغ میریزند...اگرخواننده باشد سرب داغ...اگر زنان..به ممنوعه مردان..نگاه کنند...خداوند تیری برچشمانش فرو میکند ازجنس شاخه نخل...
                اما نگاه مرد به نامحرم...تنها تیریست ازجانب شیطان...که البته مجازاتش برای شیطان است....
                پس فقط زنان احتیاط کنند....مردان به این دلیل که "برترند"...برترند
                درود
                این حدیث جعلی آویزان شدن از تار مو درباره معراج است
                جالبه تو مدارس هم به دبستانی ها همینو میگن از داعش بدتر ها
                کاش منبع بحار الانوار "علامه مجلسی زیّد توفیقاته مِن باکینگهام پالیس "ش را هم می نوشتید/:.rolleyessmileyani
                -----------
                نکته دوم رو هم که مثل همیشه :.thumbsupsmileyanim به درستی اشاره کردید مسخره ترین بخش رفتار حکومت در این باره است . به هیز و چشم چرون کاری نداره به حجاب زن گیر میده فقط !!

                اشتباهات ما در حجاب (قسمت چهارم)

                ۱۶ آذر ۱۳۹۷۰ زمان تقریبی مطالعه ۲ دقیقه


                آیت‌الله سروش محلاتی در یادداشتی تلگرامی با عنوان “اشتباهات ما در حجاب!” نوشت:
                “۷. حساسیتهای نابرابر
                حجاب حکمی مربوط به مناسبات زنان و مردان است و این حکم برای زنان با حکم دیگری برای مردان پیوند خورده است. از بانوان “پوشش” و از آقایان “عدم آزار” خواسته شده است.




                تبلیغ




                البته این دو دستور، دو حکم موازی و مستقل نیستند بلکه هر دو ناظر به یک غایتند و مقصود آن است که زنان از امنیت و آرامش برخوردار باشند: “یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوُذین”(احزاب/۵۹) در واقع، اسلام برای حفظ حریم زنان، فقط به منع مردان از آزار و اذیت نسبت به آنان بسنده نکرده است بلکه علاوه بر آن، زنان را هم موظف کرده تا با رعایت پوشش، زمینه تهییج و اذیت مردان را کاهش دهند. ولی اشتباه ما این است که این تکلیف دوسویه را یک سویه کرده و تکلیف را به طرف زنان سوق داده ایم و مردان مزاحم را رها کرده ایم، به عکس آنچه در دنیای جدید اتفاق افتاده که تکلیف را بسوی مردان سوق داده و در حالیکه با مزاحمتهای آنان بشدت برخورد میکنند، زنان را در پوشش آزاد میگذارند.
                ما در این مسئولیت دوگانه در حالی فشار تکلیف را بر زنان قرار داده و از مردان برداشته ایم که قرآن در آموزه های خود، بار مردان را سنگین‌تر قرار داده و گناه مزاحمت مردان را بسیار بزرگتر از بی حجابی زنان قلمداد کرده است. در همان سوره احزاب که پیامبر(ص) مأمور ابلاغ این وظیفه به زنان میشود، آیه حجاب با “ان الله کان غفورا رحیما ” پایان میپذیرد و به زنان متخلف امید رحمت و غفران الهی میدهد ولی در آیه بعد که مربوط به مردان متخلف است، لحن آیه کاملا عوض شده و خداوند با شدت و تهدید با آنان سخن میگوید: که اگر این مزاحمان، دست از اذیت برندارند، پیامبر را علیه آنان مأموریت داده و زندگی را بر آنان تنگ خواهیم کرد تا نتوانند در شهر بمانند: “لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً “. در اینجا ” الذین فی قلوبهم مرض” اشاره به همان مزاحمان خیابانی دارد که بدنبال زنان می افتند که در کنار –المرجفون فی المدینه یعنی عوامل نفوذی دشمن از آنان یاد شده است(مجمع البیان). بکار بردن تعبییر “فی قلوبهم مرض” هم فقط برای مردان مزاحم بکار رفته، نه زنان بدحجاب! چه اینکه از زنان خواسته با ناز و ادا سخن نگویند تا مردان “بیماردل” به ایشان طمع نورزند ” فلاتخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض”(احزاب/۳۲) در اینجا هم هر چند از زن خواسته شده تا متانت در گفتار را در برابر مردان حفظ کند ولی تعبیر ملامت آمیزی درباره او بکار نرفته ولی متقابلا از مردانی که تحت تاثیر لحن لطیف او قرار گرفته و قصد سوء میکنند با “فی قلوبهم مرض”یاد شده است. بعلاوه این در حالی است که آن تهدیدهای سنگین دنیوی و اخروی هم فقط برای مردان مزاحم بیان شده و نه زنان لاابالی از نظر پوشش!
                ولی ما در اثر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی، همه این آموزه ها را معکوس فهمیده ایم و با این فهم وارونه –که متاسفانه به دین هم نسبت میدهیم — توقع داریم دنیایمان اصلاح شود!!
                http://www.ensafnews.com/148576/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85/
                -----------
                بارها دیده ایم که
                دخترهای بی حجاب به مثلا امرین به معروف ،میگن "تو نگاه نکن " که بسیار به قران نزدیکتره تا تذکرهای بی قاعده ی مثلا امرین به معروف
                ---------
                حضرات شیپور را از سر گشادش میزنند
                داعیه دار اسلام هم هستند !!!
                این همه دستور در قرآن راجع به ربا خواری ، حرمت خون بیگناه و... هست
                اینا رول کردن چسبیدند به مورد ضمنی نصیحتی در قرآن !!!
                اینو یکی میگه همه موارد دیگه رو در ققران رعایت کرده دیگه رسیده به این

                مثل اینه طرف هنوز پی(فونداسیون) ساختمون رو درست نکرده، نقاش آورده داره رنگ میماله به خاک و شن بخش گودبرداری شده
                /:.tonguesmiley:./تازه یه بخشی ش رو هم داره کاغذ دیواری میکنه :D
                خوب معلومه همه عالم بهتون میخندند /:.yead.:/
                عیب نداره تو فقط پی(فونداسیون) رو بریز قول میدم با هر بدبختی که شده خانمهای خانواده م رو قانع کنم که هیچ ، حتی خودمم روسری سر کنم/.:biggrinsmiley.:/
                آخرین ویرایش توسط afshinamin؛ 2023/06/09, 13:05.

                نظر

                • afshinamin
                  عضو فعال
                  • Jul 2013
                  • 4495

                  #5528
                  پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                  آيا خدا حجاب را واجب كرده است؟..حريم عفاف (9)



                  استاد شهيد آيت الله مطهري


                  تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۸۹


                  پ

                  همسران پيغمبر(ص)

                  آيات اصلی مربوط به وظيفه پوشش همان آيات سوره نور بود كه بيان شد.

                  آياتی چند هم در سوره احزاب است كه می‏توان آن ها را در حاشيه اين مطلب‏ ذكر كرد . قسمتی از اين آيات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت ديگر دستورهائی است كه درباره حفظ حريم عفاف وارد شده است .

                  اما قسمت اول: « يا نساء النبی لستن كاحد من النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول فيطمع‏ الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا ( 33 ) و قرن فی بيوتكن و لا تبرجن‏ تبرج الجاهلية الاولی ».

                  در اين دو آيه ، مخاطب ، زنان پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله‏ می‏باشند : ای زنان پيغمبر شما همچون ساير زنان نيستيد - اگر پرهيزكار باشيد - مواظب باشيد كه در سخن نرمش زنانه و شهوت‏آلود به كار نبريد كه‏ موجب طمع بيمار دلان گردد . به خوبی و شايستگی سخن بگوئيد . در خانه‏های‏ خويشتن قرار گيريد و مانند دوران جاهليت نخستين ، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بيرون نشويد.

                  مقصود از اين دستور زندانی كردن زنان پيغمبر در خانه نيست ، زيرا تاريخ اسلام به صراحت گواه است كه پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله زنان‏ خود را با خود به سفر می‏برد و آنان را از بيرون شدن از خانه منع نمی‏فرمود. مقصود از اين دستور آن است كه زن به منظور خودنمائی از خانه بيرون نشود و مخصوصا در مورد زنان پيغمبر اكرم صلی الله عليه و آله اين وظيفه سنگين تر و مؤكدتر است.

                  آيه 53 سوره احزاب چنين است : « يا ايها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوت النبی الا ان يؤذن لكم الی طعام‏ غير ناظرين اناه و لكن اذا دعيتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسين لحديث ان ذلكم كان يؤذی النبی فيستحيی منكم و الله لا يستحيی من‏ الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهن و ما كان لكم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنكحوا ازواجه من بعده‏ ابدا ان ذلكم كان عند الله عظيما » .

                  عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاق های پيغمبر می‏شدند . زن های پيغمبر صلی‏ الله عليه و آله هم در خانه بودند . آيه نازل شد كه اولا سرزده و بدون‏ اجازه وارد خانه پيغمبر نشويد ، و اگر برای صرف غذا دعوت شديد، به موقع‏ بيائيد و بعد هم برخيزيد و برويد و به قصه گوئی و صحبت های متفرقه وقت‏ نگيريد ، زيرا اين امور پيغمبر را ناراحت می‏كند و او شرم می‏كند شما را از خانه خود بيرون كند ولی خدا از شما شرم نمی‏كند . و ثانيا وقتی‏ می‏خواهيد چيزی از زنان پيغمبر بگيريد ، از پشت پرده بخواهيد بدون اين كه‏ داخل اتاق شويد . اين كارها برای پاكيزگی دل شما و دل آنها بهتر است.

                  شما نبايد پيامبر را آزار دهيد و نه زنان او را پس از درگذشت پيغمبر به زنی‏ بگيريد ، كه اين كارها در نزد خدا بزرگ است.

                  در اين آيه ، كلمه " حجاب " ذكر شده است . همانطوری كه قبلا گفتيم‏ در كلمات قدماء هر جا سخن از آيه حجاب است مقصود همين آيه است .

                  دستور حجاب كه در اين آيه است، غير از دستور " پوشش " است كه مورد بحث ما می‏باشد . دستوری كه در اين آيه ذكر شده است راجع به سنن‏ خانوادگی و رفتاری است كه انسان بايد در خانه ديگران داشته باشد . طبق‏ اين دستور ، مرد نبايد وارد جايگاه زنان شود ، بلكه اگر چيزی می‏خواهد و مورد احتياج اوست بايد از پشت ديوار صدا بزند .

                  اين مسأله ربطی به بحث‏ " پوشش " كه در اصطلاح فقه نيز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب " ناميده می‏شود ، ندارد .

                  جمله : « ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهن » مانند جمله : « و ان‏ يستعففن خير لهن » كه در آيه 61 از سوره نور آمده است ، دلالت می‏كند كه هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترك برخوردهائی كه مستلزم‏ نظر است رعايت نمايند به تقوا و پاكی نزديكتر است .

                  همانطور كه گفتيم‏ : رخصتهای تسهيلی و ارفاقی كه به حكم ضرورت داده شده است ، نبايد رجحان‏ اخلاقی ستر و پوشش و ترك نظر را از ياد ببرد.

                  حريم عفاف

                  آيه 59 - 60 سوره احزاب چنين است : « يا ايها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن‏ من جلابيبهن ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين و كان الله غفورا رحيما ( 59 ) لئن لم ينته المنافقون و الذين فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدينة لنغرينك بهم ثم لا يجاورونك فيها الا قليلا (60) ».

                  ترجمه : ای پيغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنين بگو كه‏ جلبابهای ( روسري هاي ) خويش را به خود نزديك سازند . اين كار برای اين كه‏ شناخته شوند و مورد اذيت قرار نگيرند نزديكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است ..اگر منافقان و بيمار دلان و كسانی كه در شهر نگرانی به وجود می‏آورند ، از كارهای خود دست بر ندارند ما ترا عليه ايشان خواهيم برانگيخت . در آن وقت فقط مدت كمی در مجاورت تو خواهند زيست.

                  در اين آيه دو مطلب را بايد مورد دقت قرار داد : يكی اين كه جلباب چيست و نزديك كردن آن يعنی چه ؟ ديگر اين كه آن چه به عنوان‏ علت و فايده اين دستور ذكر شده كه : " شناخته شوند و مورد آزار واقع‏ نشوند " چه معنی دارد ؟

                  اما مطلب اول : در اين كه جلباب چه نوع لباسی را می‏گويند ، كلمات‏ مفسرين و لغويين مختلف است و به دست آوردن معنای صحيح كلمه دشوار می‏باشد .

                  در المنجد می‏نويسد : " الجلباب : القميص او الثوب الواسع " ( يعنی جلباب پيراهن يا لباس گشاد است ).

                  در مفردات راغب كه كتاب دقيق و معتبری است و مخصوص شرح لغت های‏ قرآن نگاشته شده است می‏گويد : " الجلابيب : القميص و الخمر " ( يعنی پيراهن و روسری ) .

                  قاموس می‏گويد : " و الجلباب كسرداب و سنمار : القميص و ثوب واسع للمرأه دون‏ الملحفة او ما تغطی به ثيابها من فوق كالملحفة ، او هو الخمار . يعنی‏ جلباب عبارت است از پيراهن و يك جامه گشاد و بزرگ كوچكتر از ملحفه و يا خود ملحفه ( چادر مانند ) كه زن به وسيله آن تمام جامه‏های خويش را می‏پوشد ، يا چارقد ".

                  در لسان العرب می‏نويسد : " الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المرأه رأسها و صدرها . يعنی جلباب جامه‏ای است از چارقد بزرگتر و از عبا كوچكتر . زن‏ به وسيله آن سر و سينه خود را می‏پوشاند. "

                  عبارت " كشاف " نيز قريب به همين است . و در تفسير مجمع البيان‏ آن جا كه لغت را معنی می‏كند می‏گويد : " الجلباب خمار المرأه الذی يغطی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة. يعنی جلباب عبارت است از روسری ای كه در موقع خروج از منزل به كار برده می‏شود و سر و صورت را با آن می‏پوشانند ". ولی ضمن تفسير آيه می‏گويد : " ای قل لهولاء فليسترن موضع الجيب بالجلباب و هو الملائة التی تشتمل‏ بها المرأه؛ يعنی مقصود اين است كه با روپوشی كه زن به خود می‏گيرد محل‏ گريبان را بپوشاند " .

                  بعد می‏گويد : " و گفته شده است كه جلباب همان چارقد است و مقصود آيه اين است كه‏ زنان آزاد در وقت بيرون رفتن پيشاني ها و سرها را بپوشانند ".

                  چنان كه ملاحظه می‏فرمائيد معنی جلباب از نظر مفسران چندان روشن نيست .

                  آن چه صحيح تر به نظر می‏رسد اين است كه در اصل لغت ، كلمه جلباب شامل هر جامه وسيع می‏شده است ، ولی غالبا در مورد روسري هائی كه از چارقد بزرگ تر و از ردا كوچكتر بوده است به كار می‏رفته است . ضمنا معلوم می‏شود دو نوع‏ روسری برای زنان معمول بوده است : يك نوع روسري های كوچك كه آنها را خمار يا مقنعه می‏ناميده‏اند و معمولا در داخل خانه از آنها استفاده‏ می‏كرده‏اند . نوع ديگر روسري های بزرگ كه مخصوص خارج منزل بوده است.

                  اين معنی با رواياتی كه در آنها لفظ جلباب ذكر شده است نيز سازگار است‏ ، مانند روايت عبيدالله حلبی كه در تفسير آيه 61 سوره نور نقل كرديم ، مضمونش اين بود كه در مورد زنان سالخورده جايز است خمار و جلباب را كنار بگذارند و نگاه به موی آنها مانعی ندارد . از اين جمله فهميده می‏شود كه جلباب وسيله پوشانيدن موی سر بوده است.

                  همچنين در روايات ديگر در كافی ( جلد 5 ، صفحه . 522) در تفسير همان آيه وارد شده است‏ كه حضرت صادق عليه السلام می‏فرمايد : " « الخمار و الجلباب اذا كانت‏ المرأه مسنة » " يعنی وقتی زن سالخورده‏ای باشد جايز است چارقد و روسری‏ را زمين بگذارد .

                  بنابراين مقصود از نزديك ساختن جلباب ، پوشيدن با آن می‏باشد ، يعنی‏ وقتی می‏خواهند از خانه بيرون بروند روسری بزرگ خود را با خود بردارند .

                  البته معنی لغوی نزديك ساختن چيزی ، پوشانيدن با آن نيست بلكه از مورد ، چنين استفاده می‏شود . وقتی كه به زن بگويند جامه‏ات را به خود نزديك‏ كن مقصود اين است كه آن را رها نكن ، آنرا جمع و جور كن ، آن را بی اثر و بی خاصيت رها نكن و خود را با آن بپوشان.

                  استفاده زنان از روپوش های بزرگ كه بر سر می‏افكنده‏اند دو جور بوده است‏ : يك نوع صرفا جنبه تشريفاتی و اسمی داشته است همچنان كه در عصر حاضر بعضی بانوان چادری را می‏بينيم كه چادر داشتن آنها صرفا جنبه تشريفاتی‏ دارد . با چادر هيچ جای بدن خود را نمی‏پوشانند ، آن را رها می‏كنند . وضع‏ چادر سركردنشان نشان می‏دهد كه اهل پرهيز از معاشرت با مردان بيگانه‏ نيستند و از اين كه مورد بهره‏برداری چشم ها قرار بگيرند ابا و امتناعی‏ ندارند . نوع ديگر برعكس بوده و هست : زن چنان با مراقبت جامه‏های خود را به خود می‏گيرد و آن را رها نمی‏كند كه نشان می‏دهد اهل عفاف و حفاظ است .

                  و اما مطلب دوم يعنی بحث در علتی كه برای اين دستور ذكر شده است : مفسرين گفته‏اند : گروهی از منافقين ، اوائل شب كه هوا تازه تاريك‏ می‏شد ، در كوچه‏ها و معابر مزاحم كنيزان می‏شدند . البته برای كنيزان‏ چنان كه قبلا گفتيم پوشانيدن سر واجب نبوده است . گاهی از اوقات اين‏ جوانان مزاحم و فاسد ، متعرض زنان آزاد نيز می‏شدند و بعد مدعی می‏شدند كه‏ ما نفهميديم آزاد زن است و پنداشتيم كنيز است . لذا به زنان آزاد دستور داده شد كه بدون جلباب يعنی در حقيقت بدون لباس كامل از خانه خارج‏ نشوند تا كاملا از كنيزان تشخيص داده شوند و مورد مزاحمت و اذيت قرار نگيرند.

                  بيان مذكور خالی از ايراد نيست ، زيرا چنين می‏فهماند كه مزاحمت نسبت‏ به كنيزان مانعی ندارد و منافقين آن را به عنوان عذری مقبول برای خود ذكر می‏كرده‏اند ، در حالی كه چنين نيست . اگر چه پوشانيدن موی سر بر كنيزان‏ واجب نبوده است ، شايد رمز آن هم اين بوده كه وضع كنيز معمولا جالب و تحريك آميز نيست و مورد رغبت كسی واقع نمی‏شود و به علاوه كارشان خدمت‏ بوده چنانكه قبلا اشاره كرديم ، ولی در هر حال اين مزاحمت ها حتی در مورد كنيزان نيز گناه محسوب می‏شده است و منافقين نمی‏توانسته‏اند كنيز بودن را عذر خود قلمداد كنند.

                  احتمال ديگری كه در معنای اين جمله داده شده اين است كه وقتی زن‏ پوشيده و سنگين از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاكدامنی را رعايت‏ كند ، افراد فاسد و مزاحم ، جرأت نمی‏كنند متعرض آنها شوند .
                  بنا به احتمال اول معنی جمله : " « ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين » " اين است كه بدينوسيله شناخته می‏شوند كه آزادند نه كنيز ، پس مورد آزار و تعقيب جوانان قرار نمی‏گيرند . ولی بنا به احتمال دوم معنی جمله اين است‏ كه بدينوسيله شناخته می‏شوند كه زنان نجيب و عفيف می‏باشند . و بيمار دلان‏ از اين كه به آن ها طمع ببندند چشم می‏پوشند زيرا معلوم می‏شود اين جا حريم‏ عفاف است ، چشم طمع كور ، و دست خيانت كوتاه است .

                  در اين آيه حدود پوشش بيان نشده است . از اين آيه نمی‏توان فهميد كه‏ آيا پوشيدن چهره لازم است يا نه ؟ آيه‏ای كه متعرض حدود پوشش است آيه‏ 31 سوره نور است كه قبلا درباره آن بحث شد.

                  مطلبی كه از اين آيه استفاده می‏شود و يك حقيقت جاودانی است اين است‏ كه زن مسلمان بايد آنچنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه علائم عفاف و وقار و سنگينی و پاكی از آن هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود ، و در اين وقت است كه بيمار دلان كه دنبال شكار می‏گردند از آنها مأيوس می‏گردند و فكر بهره‏كشی از آن ها در مخيله‏شان خطور نمی‏كند . می‏بينيم كه جوانان‏ ولگرد هميشه متعرض زنان جلف و سبك و لخت و عريان می‏گردند . وقتی كه به آنها اعتراض می‏شود كه چرا مزاحم می‏شوی ؟ می‏گويند اگر دلش اين چيزها را نخواهد با اين وضع بيرون نمی‏آيد.

                  اين دستور كه در اين آيه آمده است مانند دستوری است كه در بيست و پنج آيه قبل از اين آيه خطاب به زنان رسول خدا وارد شده است : « فلا تخضعن بالقول فيطمع الذی فی قلبه مرض »" يعنی در سخن گفتن رقت زنانه‏ و شهوت‏آلود كه موجب تحريك طمع بيمار دلان می‏گردد به كار نبريد . در اين‏ دستور ، وقار و عفاف در كيفيت سخن گفتن را بيان می‏كند و در آيه مورد بحث ، دستور وقار در رفت و آمد را.

                  ما قبلا گفتيم كه حركات و سكنات انسان گاهی زباندار است . گاهی وضع‏ لباس ، راه رفتن ، سخن گفتن زن معنی‏دار است و به زبان بی‏زبانی می‏گويد دلت را به من بده ، در آرزوی من باش ، مرا تعقيب كن . گاهی برعكس با بی‏زبانی می‏گويد دست تعرض از اين حريم كوتاه است.

                  به هر حال آن چه از اين آيه استفاده می‏شود اين است نه كيفيت خاصی برای‏ پوشش . از نظر كيفيت پوشش فقط آيه 31 سوره نور است كه مطلب را بيان‏ می‏فرمايد و با توجه بدين كه اين آيه بعد از آيه سوره نور نازل شده است‏ می‏توان فهميد كه منظور از " « يدنين عليهن من جلابيبهن »" اينست كه‏ دستور قبلی سوره نور را كاملا رعايت نمايند تا از شر آزار مزاحمان راحت‏ گردند.

                  در آيه قبل از اين آيه می‏فرمايد : « و الذين يؤذون المؤمنين و المؤمنات بغير ما اكتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبينا » يعنی آنان كه بدون جهت مردان و زنان با ايمان را آزار می‏رسانند بهتان‏ و گناه بزرگی مرتكب می‏گردند .

                  اين آيه رسما به كسانی پرخاش می‏كند كه‏ مردان و زنان مسلمان را آزار می‏رسانند . بلافاصله به زنان دستور می‏دهد كه‏ در رفتار خود وقار و سنگينی را كاملا رعايت كنند تا از آزار افراد مزاحم‏ مصونيت پيدا كنند . توجه بدين آيه ، بهتر به فهم مقصود آيه مورد بحث‏ كمك می‏كند
                  مفسران غالبا هدف جمله " « يدنين عليهن من جلابيبهن »" را پوشانيدن‏ چهره دانسته‏اند ، يعنی اين جمله را كنايه از پوشيدن چهره دانسته‏اند.

                  مفسران قبول دارند كه مفهوم اصلی " يدنين " پوشانيدن نيست اما چون‏ غالبا پنداشته‏اند كه اين دستور برای باز شناخته شدن زنان آزاد از كنيزان‏ بوده است ، اين چنين تعبير كرده‏اند . ولی ما قبلا گفتيم كه اين تفسير صحيح‏ نيست . به هيچ وجه قابل قبول نيست كه قرآن كريم فقط زنان آزاد را مورد عنايت قرار دهد و از آزار كنيزان مسلمان چشم بپوشد . آن چه عجيب به نظر می‏رسد اين است كه مفسرانی كه در اينجا چنين گفته‏اند غالبا همانها هستند كه‏ در تفسير سوره نور با كمال صراحت گفته‏اند كه پوشانيدن چهره و دو دست‏ لازم نيست و آن را امر حرجی دانسته‏اند ، از قبيل زمخشری و فخر رازی . چطور شده است كه اين مفسران متوجه تناقض در سخن خود نشده‏اند و ادعای‏ منسوخيت آيه نور را هم نكرده‏اند.

                  حقيقت اين است كه اين مفسران تناقضی ميان مفهوم آيه نور و آيه احزاب‏ قائل نبوده‏اند . آيه نور را يك دستور كلی و هميشگی می‏دانسته‏اند خواه مزاحمتی در كار باشد يا نباشد ولی آيه سوره‏ احزاب را مخصوص موردی می‏دانسته‏اند كه زن آزاد يا مطلق زن مورد مزاحمت‏ افراد ولگرد قرار می‏گرفته است.

                  نكته‏ای از آيه مورد بحث استفاده می‏شود ، و آن اين است كه افرادی كه در كوچه‏ها و خيابانها مزاحم زنان می‏گردند ، از نظر قانون اسلام مستحق مجازات‏ سخت و شديدی می‏باشند . تنها مثلا آنها را به كلانتری جلب كردن و تراشيدن‏ سر آنها كافی نيست . بسيار سختتر بايد مجازات شوند . قرآن می‏فرمايد : " « لئن لم ينته المنافقون و الذين فی قلوبهم مرض و المرجفون فی‏ المدينة لنغرينك بهم ثم لا يجاورونك فيها الا قليلا »" يعنی اگر اينها دست از عمل زشت خود بر ندارند ترا فرمان می‏دهيم كه به آنها حمله بری كه‏ ديگر جز اندكی در پناه تو نخواهند بود .

                  حداقل آن چه از اين آيه مفهوم‏ می‏شود تبعيد آنها از جامعه پاك اسلامی است . جامعه ، هر اندازه برای‏ عفاف و پاكی احترام بيشتری قائل باشد برای خائنان مجازات شديدتری قائل‏ می‏شود ، و عكس آن ، برعكس.



                  -------------
                  بارها از درون خود جامعه دینی به حکومت در مورد حجاب اجباری اخطار داده شده ، ولی آن را تبدیل به یک مساله امنیتی کاملا بغرنج کردندکه حکومت الان نه راه پس دارند نه پیش
                  ------
                  خیلی وقتا تو شطرنج اشتباهات خود فرد خیلی تاثیر بیشتری در شکست داره تا نبوغ حریف

                  البته شاید چاره ای هم نداشته . 44 ساله داره ساختمون میسازه هوز فونداسیون نداره
                  مجبوره یه عده نادان رو با رنگ و کاغذ دیواری شن و خاک گول بزنه

                  نظر

                  • b4city
                    عضو فعال
                    • Nov 2020
                    • 4149

                    #5529
                    پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                    در اصل توسط Davar پست شده است View Post
                    علیرضا جان با احترام حرفت رو قبول ندارم اینکه ظریف قبلا از عوامل حکومت بوده و الان زبون درآورده و نباید حرفی بزنه!!!!
                    قابل قبول نیست
                    هر کسی در هر جایگاهی به اندازه ای که میتونه باید طرف مردم بایسته.
                    ظریف تونسته حداقل منتقد حکومت باشه همین هم خوبه.
                    من و شما که کاره ای نیستیم و 44 ساله که مخالفیم، این دلیل نمیشه که راه رو به روی دیگران ببنیدیم.
                    الان منصوره سگوند که قبلا عضو افتخاری نیروی انتظامی بوده، شما باید نفی بکنید، درسته؟
                    به همون دلیل که منصوره رو نفی نمی کنید ظریف رو هم نباید طرد کرد.

                    .
                    درود و ارادت
                    دیدگاه تعدیل شده شما قابل ستایش است
                    هر حرکتی و فعلی و گفتمانی در راستای نزدیکی به خواستگاه مردمی از سوی کارگزاران سابق و حتی کنونی حکومت با استقبال مواجه شود کار امدی بیشتری دارد تا نکوهش مداوم مثل گذشته
                    البته کنونی تا کنونی داریم و این مورد قابل بحث است

                    منظورم به دوست خوبمون جناب علیرضا نیست ایشون افراطی نیستند . سخنم کلی است . افراط گرائی در هر زمینه ای را باید گذاشت کنار جوابگو نیست اب در هاون کوفتن است
                    و در همین راستا بود که چندی قبل از اصلاح طلبان در تاپیک جو بازار حرف زدم . البته اصلاح نه استمرار
                    هر چند ظریف هنوزم اصلاح طلب به اون مفهوم کلاسیک و درخور توجه خودش نزدیک نشده ولی باید هر حرکتی را را با سعه صدر تحلیل کرد و برخورد داشت

                    قصدم اولویت بندی یا ارجحیت دادن گرهی به گروه دیگر نیست ولی باید پذیرفت بخشی از اصلاح طلبان داخلی درک بهتری از شرایط موجود جامعه به نسبت خارج نشینان دارند . بازم تاکید میکنم هدف اولویت بندی نیست . قیاس در درک واقعیت های جامعه است . چون خارج نشینان بخصوص اونائی که بیش از 2 دهه است ایران نیستند به سختی میتونند تحلیلی نزدیک به واقعیات داشته باشند

                    نظر

                    • b4city
                      عضو فعال
                      • Nov 2020
                      • 4149

                      #5530
                      پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                      در اصل توسط جواد277 پست شده است View Post
                      به نظر من امثال ظریف ها وخاتمی ها بیشترین خیانت را به مردم کردن چون اگر اینها نبودن حکومت نمیتوانست وقت بخرد وتا اینجا با این همه دزدی واختلاس و نابود کردن کشور ادامه دهد
                      درود
                      هرگز قصد دفاع از افراد نامبرده ندارم
                      ولی به نظرم در این حد نیست که بر این باور باشیم اگر این تیپ تفکرات نبود وضعیت بهتر از الان بود یا خرید زمان ... یا فکر کنیم حکومت تا الان ادامه نداشت . این نگاه کمی امیخته با حساب کتاب هائی است که ثابت نشده است . اینا نبودند چی میشد ؟

                      از جمله دیدگاه هائی است که ایرانی ها در انواع و اقسامش به اون زیاد میپردازند ولی واقعیتی منطقی در دلش نهفته نیست
                      همچون دیدگاهی که فکر میکنیم انقلاب کار خارجی ها بود که اصلا اینطور نیست و نبود

                      یا دیدگاهی که فکر میکنیم خارجی ها و غربی ها در حال حاضر دوست ندارند تغئیری در ایران رخ بده در حالی که اینطور نیست . سرنوشت هر ملتی دست خودشه مگر اینکه ملتی کوچک و دور افتاده باشد یا از چشم جهان پنهان باشد و به راحتی بتوان بازیش داد نه کشوری و جمعیت و مردمی مثل ایران

                      یا دیدگاهی افراطی و در راستای دین ستیزانه یا حتی برعکس دین مدار ، که فکر میکنند این سیستم نباشه دین از بین میره . یا حمام خون برپا میشه یا ... خیر هرگز اینطور نیست

                      نظر

                      • علیرضا۱۲۳
                        عضو فعال
                        • Sep 2022
                        • 2777

                        #5531
                        پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                        در اصل توسط b4city پست شده است View Post
                        درود و ارادت
                        دیدگاه تعدیل شده شما قابل ستایش است
                        هر حرکتی و فعلی و گفتمانی در راستای نزدیکی به خواستگاه مردمی از سوی کارگزاران سابق و حتی کنونی حکومت با استقبال مواجه شود کار امدی بیشتری دارد تا نکوهش مداوم مثل گذشته
                        البته کنونی تا کنونی داریم و این مورد قابل بحث است

                        منظورم به دوست خوبمون جناب علیرضا نیست ایشون افراطی نیستند . سخنم کلی است . افراط گرائی در هر زمینه ای را باید گذاشت کنار جوابگو نیست اب در هاون کوفتن است
                        و در همین راستا بود که چندی قبل از اصلاح طلبان در تاپیک جو بازار حرف زدم . البته اصلاح نه استمرار
                        هر چند ظریف هنوزم اصلاح طلب به اون مفهوم کلاسیک و درخور توجه خودش نزدیک نشده ولی باید هر حرکتی را را با سعه صدر تحلیل کرد و برخورد داشت

                        قصدم اولویت بندی یا ارجحیت دادن گرهی به گروه دیگر نیست ولی باید پذیرفت بخشی از اصلاح طلبان داخلی درک بهتری از شرایط موجود جامعه به نسبت خارج نشینان دارند . بازم تاکید میکنم هدف اولویت بندی نیست . قیاس در درک واقعیت های جامعه است . چون خارج نشینان بخصوص اونائی که بیش از 2 دهه است ایران نیستند به سختی میتونند تحلیلی نزدیک به واقعیات داشته باشند
                        درود بیفور جان
                        نوع نگاهت رو میپسندم...باید یک نگاه اعتدالی و خارج از خشونت داشت ...نباید به قضایا و اظهار نظرات کارگزاران قبلی صفر و صدی نگاه کرد
                        اما بیشتر بحث راجع به این موضوع و صحبت های ظریف بود...این صحبت ها رو دو سال پیش هم داشت...در کدوم از صحبت هایش حرف از نظام سکولار زده؟لیبرال دمکراسی چی؟؟؟؟اخرش ما باید یک متر و معیاری داشته باشیم که بگیم اگر کارگزار قبلی با ما هم همفکر نیست حداقل تحول فکری داشته...این تحول کجا در صحبت های ظریف بود؟؟؟
                        شاید اصلا ایشون نظرش اصلاحات ساختاری نیست...اصلاحات رفتاری حاکمیتی هست
                        انتقاد کرده که نگذاشتند کارش رو انجام بده...دو سال پیش هم در گفتگو با لیلاز همین انتقادات رو داشت...بد نیست این انتقادات...نمیگم چرا انتقاد می‌کنه...اما نسبت تاثیر این انتقادات در سال ۹۷ نسبت به الان ۱۰۰ به یک هست
                        اون صحبت شما در مورد اینکه خیلی از خارج نشینان درک درستی از واقعیت‌های جامعه ایران ندارند رو واقعا قبول دارم.....برخوردشون با خیلی مسایل شعاری هست...اما در جذب اصلاح طلب سرخورده امروز هم باید متر و معیار داشت...ساختار سخت حاکمیت دنبال طعمه میگرده برای تعدیل مثبت سرمایه اجتماعی از دست رفته در این چند سال گذشته

                        نظر

                        • b4city
                          عضو فعال
                          • Nov 2020
                          • 4149

                          #5532
                          پاسخ : اینجا همه چی درهمه...جستاری برای مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

                          در اصل توسط علیرضا۱۲۳ پست شده است View Post
                          درود بیفور جان
                          نوع نگاهت رو میپسندم...باید یک نگاه اعتدالی و خارج از خشونت داشت ...نباید به قضایا و اظهار نظرات کارگزاران قبلی صفر و صدی نگاه کرد
                          اما بیشتر بحث راجع به این موضوع و صحبت های ظریف بود...این صحبت ها رو دو سال پیش هم داشت...در کدوم از صحبت هایش حرف از نظام سکولار زده؟لیبرال دمکراسی چی؟؟؟؟اخرش ما باید یک متر و معیاری داشته باشیم که بگیم اگر کارگزار قبلی با ما هم همفکر نیست حداقل تحول فکری داشته...این تحول کجا در صحبت های ظریف بود؟؟؟
                          شاید اصلا ایشون نظرش اصلاحات ساختاری نیست...اصلاحات رفتاری حاکمیتی هست
                          انتقاد کرده که نگذاشتند کارش رو انجام بده...دو سال پیش هم در گفتگو با لیلاز همین انتقادات رو داشت...بد نیست این انتقادات...نمیگم چرا انتقاد می‌کنه...اما نسبت تاثیر این انتقادات در سال ۹۷ نسبت به الان ۱۰۰ به یک هست
                          اون صحبت شما در مورد اینکه خیلی از خارج نشینان درک درستی از واقعیت‌های جامعه ایران ندارند رو واقعا قبول دارم.....برخوردشون با خیلی مسایل شعاری هست...اما در جذب اصلاح طلب سرخورده امروز هم باید متر و معیار داشت...ساختار سخت حاکمیت دنبال طعمه میگرده برای تعدیل مثبت سرمایه اجتماعی از دست رفته در این چند سال گذشته
                          درود . منظور منم همون نگاه صفر و یکی یا باینری بود که باید دوری کرد
                          نظرم حالت کلی داشت . الزاما بحث ظریف و مباحث و نظرات شما نبود . بطور کلی خواستم بگم در را نباید به روی افرادی که قصد دارند کمی زاویه بگیرند ببندیم ظریف باشه یا غیر ظریف

                          مشکلی هم با نقدهای شما ندارم . ظریف را هم گفتم اصلا اصلاح طلب نمیدونم و ساختاری بودنش که به قول شما تا الان در هیچ گفتمانی مشخص نشده و رفتاری هم بیشتر نقدهاش و افشاگری هاش در مورد اینه که به قول شما چرا نگذاشتند کارش را بکنه همین و بس !!!
                          اگر نظر مرا بخواهی من فعلا نه ساختاری و نه حتی رفتاری ، هیچ کدام را در مورد ظریف ندیدم و هیچ بحثی نیست

                          در کلیت نظرم این بوده و هست که نباید از هر کارگزاری چنان انتظاری داشت که دقیقا مطابق با خواسته های ما باشد و همین اندک زاویه ها را اجازه بروز داد . افراط گری در خط کش و متر و معیاری که فرمودید در بخشی از چامعه دیده میشه و از این مورد باید فاصله گرفت
                          مثال به روز شده . همین امروز ...

                          محمد خاتمی گفته حجاب با عفت یکی نیست ، به زور نمیشه حجاب را تحمیل کرد . خب این دیگه مو لای درزش نمیره و کاملا درست است . هیچ تفاوتی نداره این حرف را یه فرد فول سکولار زده یا اخوند . کاملا درست است و از منظر جامعه شناسی اثبات شده
                          حرف من اینه که باز نباید با افراط گری زد تو دهن فرد گو.ینده که برو بابا تو همونی که فلان ...
                          منظورم به این سایت نیست ولی شک ندارم برای همین نظر هم این بابا باید کلی فحش و نقد های بسیار تند و اهانت امیز در فضای مجازی و حقیقی بشنوه که تو همونی که فلان و غیره و اقسام دیگرش

                          خب حرف کاملا درست و منطبق با خواسته هامون بزنه باید بپریم بهش و فحاشی .... یه جور دیگه بزنه بازم همون . اینطور که نمیشه برخورد داشت . منظورم این چیزهاست . بخشی از افراطی های داخل و خارج نشین و بیشتر خارج نشین ها شورش را دیگه دراوردند و اهل هیچ گفتمانی نیستند
                          انتظار دارند هر کی هر کنش و گفتمانی دارد باید مطابق با خواسته اونا باشه و از شکم مادر چنان که انها میخواهند زاده شده باشد . تغئیر و تحول در ادمها را باید پذیرفت . من نوعی اون ادم 5 سال قبل نیستم . از زندگی شخصی بگیر تا سایر موارد

                          خارج نشین ها بجز شعار ، بخشی شون دچار توهم هم هستند

                          کما اینکه می بینیم خارج نشینان دیگه کم مونده در برخی موارد یکدیگر را تکه پاره کنند و رسیدند به نقطه ای که در اوج تنش ها و درگیری های چند دهه گذشته بودند ، حتی مقاوت تنش ها را رد کرده اند و کاملا نا امید کننده و بسیار بد عمل کرده و میکنند و اینجاست که به این نتیجه میرسید که نباید داخلی ها را با یه چوب زد و راه را بکلی بست . کم نیستند کسانی که از خارج نشین ها دست شسته اند و نا امید شده اند

                          راه اندازی جنگ قدرت در راستای منافع طلبی و مطامع شخصی یا گروهی در لوای شعارهائی خوش اب و رنگ از جمله میهن دوستی و ملت و دمکراسی و حقوق بشر و غیره راه انداختند در حالی که شعارها با رفتارشون همخوانی ندارد . چندان فرقی هم بین اشخاص یا گروه های مختلف نیست . این مسائل را در کلیتش می بینید بجز اندک مواردی که خارج از این بحث است ولی کلیتش دور نمای جالبی ندارد
                          هر دار و دسته شون هم توهم دارند که در ایران بیشترین طرفدار را دارند گویا حکومت فعلی رفته یا تا هفته اینده در حال رفتن است و قرار است اینها نمایندگی مردم ایران را داشته باشند و از همنین هفته بعدی جایگزین باشند . واقعا مسخره است
                          آخرین ویرایش توسط b4city؛ 2023/06/09, 18:56.

                          نظر

                          • b1saeed
                            عضو فعال
                            • Nov 2010
                            • 303

                            #5533
                            پاسخ : جــــو بــــازار

                            در اصل توسط سپهر کلهر پست شده است View Post
                            موشک کوفتی که هوا کردن .
                            صدام موشک کوفتی هوا می کرد

                            صدام با موشک کوفتی
                            تهران را می زد .
                            آخرین ویرایش توسط b1saeed؛ 2023/06/10, 10:13.

                            نظر

                            • مگنوس کارلسن
                              Banned
                              • Jan 2022
                              • 1647

                              #5534
                              پاسخ : جــــو بــــازار

                              در اصل توسط b1saeed پست شده است View Post
                              صدام موشک کوفتی هوا می کرد

                              صدام با موشک کوفتی
                              تهران را می زد .
                              هنوز توخوابی داداش...صدام مرد..کفنشم سوزوندن...دوباره جنگ شد...این طرف که هنوز نمرده...بایه چیزای شبیه موشک...اوکراینیارو کشت...شما هنوز خواب صدامو میبینی....بیدارکه نمیشی...دستکم...به خوابت بگو...صدام مرده....

                              نظر

                              • afshinamin
                                عضو فعال
                                • Jul 2013
                                • 4495

                                #5535
                                پاسخ : جــــو بــــازار

                                در اصل توسط مگنوس کارلسن پست شده است View Post
                                هنوز توخوابی داداش...صدام مرد..کفنشم سوزوندن...دوباره جنگ شد...این طرف که هنوز نمرده...بایه چیزای شبیه موشک...اوکراینیارو کشت...شما هنوز خواب صدامو میبینی....بیدارکه نمیشی...دستکم...به خوابت بگو...صدام مرده....
                                تازه همون موشک ها رو هم رفقای کمونیست روس میدادن به صدام
                                منتها امان از خواب سنگین

                                نظر

                                در حال کار...
                                X