پاسخ : کارگاه
ادامه از بالا...
در مورد خودرو هم همین است. الزاما زمانی که شما گاز می دهی (بی درنگ) شتاب زیاد نمی شود و زمانی که شتاب زیاد می شود هم سرعت (بی درنگ) زیاد نمی شود و زمانی که سرعت زیاد می شود هم (بی درنگ) به مقصد نمی رسی.
پس اینجا یک مقدار تاخیر و پس فازی وجود دارد بین گاز و شتاب. و یا به عبارت دیگر گاز پیش فاز تر از سرعت و شتاب است. (حالا اگر بخواهیم اغماض کنیم و بگوییم با شتاب یکی است ولی با سرعت یکی نیست)
تاخیر مکدی/قیمت را در نمودار، اینجا با چه مدل کنیم؟ اینجا هم می گوییم وقتی گاز می دهیم گاز لحظه ای ملاک نیست. ای بسا من هی گاز بدهم و هی رها کنم... هی گاز بدهم و هی گاز را رها کنم... در اینجا سرعت یک باره صفر و صد نمی شود... بلکه اگر یک میانگین گیری ای از گاز دادن ها و گاز ندادن های اخیر داشته باشیم می بینیم که سرعت (با همان پس فازی اش) به میانگین این گاز دادن ها واکنش نشان می دهد! پس یک میانگین گیری ای اینجا باید انجام شود و این میانگین گیری یعنی تاخیر.
پس اگر ما یک باره یک گاز زیاد از یک ماشین دیدیم انتظار سرعت یک باره بالا از آن را نداریم.
حتما سرعت سنج ماشین هم این تاخیر را دارد... یعنی اینکه باید به صورت میانگین گیری از چند ثانیه گذشته سرعت را (به صورت میانگین) بیان کند و این میانگین گیری یعنی تاخیر. (یعنی گاز می دهی و تغییر سرعت را خودت احساس که می کنی تازه بعد از یکی دو ثانیه باید سرعت سنج ماشین این را نشان دهد.)
اما مثال اصلی:
فرض بفرمایید یک خودرویی دارد در یک در یک جهتی حرکت میکند و اکنون سرنشینان (راننده) تصمیم گرفته برگردد.. مثلا تا الان دنده عقب داشته می رفته و الان می خواهد دنده جلو! حرکت کند... آیا به محض اینکه راننده تصمیم گرفت و دنده تغییر کرد و ما صدای گاز خوبی را هم از ماشین شنیدیم ماشین تغییر جهت و تغییر مسیر می دهد؟
این تمام چیزی بود که من تلاش داشتم خدمتتان عرض کنم...
ادامه در نوشته ی بعدی...
ادامه از بالا...
در مورد خودرو هم همین است. الزاما زمانی که شما گاز می دهی (بی درنگ) شتاب زیاد نمی شود و زمانی که شتاب زیاد می شود هم سرعت (بی درنگ) زیاد نمی شود و زمانی که سرعت زیاد می شود هم (بی درنگ) به مقصد نمی رسی.
پس اینجا یک مقدار تاخیر و پس فازی وجود دارد بین گاز و شتاب. و یا به عبارت دیگر گاز پیش فاز تر از سرعت و شتاب است. (حالا اگر بخواهیم اغماض کنیم و بگوییم با شتاب یکی است ولی با سرعت یکی نیست)
تاخیر مکدی/قیمت را در نمودار، اینجا با چه مدل کنیم؟ اینجا هم می گوییم وقتی گاز می دهیم گاز لحظه ای ملاک نیست. ای بسا من هی گاز بدهم و هی رها کنم... هی گاز بدهم و هی گاز را رها کنم... در اینجا سرعت یک باره صفر و صد نمی شود... بلکه اگر یک میانگین گیری ای از گاز دادن ها و گاز ندادن های اخیر داشته باشیم می بینیم که سرعت (با همان پس فازی اش) به میانگین این گاز دادن ها واکنش نشان می دهد! پس یک میانگین گیری ای اینجا باید انجام شود و این میانگین گیری یعنی تاخیر.
پس اگر ما یک باره یک گاز زیاد از یک ماشین دیدیم انتظار سرعت یک باره بالا از آن را نداریم.
حتما سرعت سنج ماشین هم این تاخیر را دارد... یعنی اینکه باید به صورت میانگین گیری از چند ثانیه گذشته سرعت را (به صورت میانگین) بیان کند و این میانگین گیری یعنی تاخیر. (یعنی گاز می دهی و تغییر سرعت را خودت احساس که می کنی تازه بعد از یکی دو ثانیه باید سرعت سنج ماشین این را نشان دهد.)
اما مثال اصلی:
فرض بفرمایید یک خودرویی دارد در یک در یک جهتی حرکت میکند و اکنون سرنشینان (راننده) تصمیم گرفته برگردد.. مثلا تا الان دنده عقب داشته می رفته و الان می خواهد دنده جلو! حرکت کند... آیا به محض اینکه راننده تصمیم گرفت و دنده تغییر کرد و ما صدای گاز خوبی را هم از ماشین شنیدیم ماشین تغییر جهت و تغییر مسیر می دهد؟
این تمام چیزی بود که من تلاش داشتم خدمتتان عرض کنم...
ادامه در نوشته ی بعدی...
نظر