**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • بابک 52
    ستاره‌دار (27)
    • Mar 2011
    • 17028

    #826
    قهرمان واقعی وطن پرست

    ما ایرانی ها همه تام کروز رو می شناسیم ولی قهرمانان ایران رو نمی شناسیم این داستان فیلم نیست واقعی است.

    می خواهم با قهرمان واقعی وطن پرست گمنام ایرانی آشنا بشید و اینکه چطور برای ایران اسلامی جان داد.

    با جوان ترين استاد خلبان نيروي هوايي ارتش ايران سرلشكر خلبان، « علي اقبالي دوگاهه»و داستان عجیب شهادتش بیشتر آشنا شوید . وی در 25 سالگي استاد خلبان جنگنده F-5 و در 27 سالگي با درجه سرگردي جزو افسران ارشد نيروي هوايي ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان«عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند .

    آموزش درآمریکا :
    وی تكميل دوره خلباني را به مدت 220 ساعت در سال 1347 در پايگاه هوايي ویلیامز شهر فنيكس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و كسب رتبه نخست در بين بيش از 400 دانشجوي خلباني از كشورهاي مختلف به عنوان خلبان نمونه اين پايگاه را از آن خود نمود . همچنین در سال 1353 جهت گذراندن دوره كارشناسي تفسير عكس هاي هوايي و مديريت اطلاعات و عمليات هوايي مجددا به امريكا اعزام گرديد .






    شهادت :
    این هم وطن دلیر اکثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق از کار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود . از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد .
    ======================================
    شرح کامل شهادت ایشان را در زیر بخوانید تا مردم ایران بدانند ما چه عزیزان گمنامی را در نیروی هوایی ارتش داشته ایم که حتی نام آنها را هم نشنیده ایم .
    ======================================
    وي پس از بمباران پادگان «العقره» در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ايران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان كشورمان، برخلاف تمامي موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجيعترين و بيرحمانه ترين وضع به شهادت رسید به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشي بيشرمانه براي سرپوش گذاشتن بر اين جنايت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می کرد و طی 22 سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وي موجود نبود؛ تا اين كه در خرداد سال 1370، بر اساس گزارش هاي موجود عملياتي و اطلاعاتي، و نامه ارسالي كميته بينالمللي صليب سرخ جهاني مبني بر شهادت ايشان و اظهارات ديگر اسراي آزاد شده وخلبانان اسير عراقي، شهادت خلبان علي اقبالي دوگاهه محرز شد. پيكر مطهرش كه بخشي از آن غريبانه در قبرستان محافظيه نينوا و بخشي ديگر در قبرستان زبير موصل به خاك سپرده شده بود، با پيگيري كميته جستجوي اسرا و مفقودين وكميته بينالمللي صليب سرخ جهاني، به همراه پيكرهاي مطهر تني چند از ديگر خلبانان شهيد نيروي هوايي، پس از 22 سال دوري از وطن، در ميان حزن و اندوه خانواده، ياران و همرزمانش به ميهن بازگشت و به شكلي بسيار با شكوه و تاريخي در ميدان صبحگاه ستاد نيروي هوايي تشييع و در پنجم مردادماه 81 در قطعه خلبانان بهشت زهرا دركنار ساير همرزمانش آرام گرفت.

    یادش گرامی باد










    The greater the risk ، The greater the reward

    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

    نظر

    • محاد
      عضو فعال
      • May 2011
      • 601

      #827
      ترانه «آرمیتا» فرزند شهید رضایی نژاد
      با صدای حامد زمانی و شعر سیار

      حسابش رفته از دستم كه امروز
      دُرُس چن روزه نيستي ديگه پيشم
      دُرُس چن روزه دور از چشم مامان
      با قاب عكس تو هم گريه ميشم

      دُرُس چن روزه كه عطر سلام ت
      نپيچيده يه بارم توي خونه
      كه رو لبخند تو، تو قاب عكست
      ميريزه اشكاي من دونه دونه


      كدوم دستي تو رو از من جدا كرد؟
      الهي كه...الهي كه بميره
      مامان ميگه دعاهام مستجابه
      مامان ميگه كه آه من ميگيره


      همه ميگن كه اين كارا هميشه
      كار روباه پيره، كار گرگه
      توي نقاشيام رنگش سياهه
      همه ميگن يه شيطون بزرگه

      بابا غصه نخور، اين درد دل بود
      توي نقاشيام فردا قشنگه
      نگه دار تا هميشه خنده هاتو
      بدون فرداي آرميتا قشنگه



      نظر

      • تازه کار
        كاربر فعال
        • Jul 2025
        • 121

        #828
        سلام...@};-

        نظر

        • Captain Nemo
          مدیر
          • Dec 2010
          • 2934

          #829
          در اصل توسط reza-56 پست شده است View Post
          سلام...@};-
          ارادتمند جناب رضا خان هستم ...
          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

          نظر

          • طيب
            عضو فعال
            • Nov 2010
            • 3056

            #830
            باسلام

            باورم نيست كه چشمى نگرانم مانده است
            ردّ پايى زمن و همسفرانم مانده است
            مشكى از چشمه زمزم برسانيد به من
            چارده قرن عطش روى لبانم مانده است
            باز آمد خبر از همسفر آتش و دود
            لاى هر صخره بگرديد نشانم مانده است
            از شب جاده بپرسيد زمن يادم نيست
            كى دگرحنجره اى تا كه بخوانم مانده است
            شوق آرش شدنم نيست دگر اى مردم
            روى دستم فقط آن تير و كمانم مانده است
            غزل سرخ دل سوخته ما اى دوست
            يادگارى است كه از همسفرانم مانده است


            سلام بر آنان که نه اهل نان بودند و نه اهل نام ...........................



            کاپیتان عزیز از تمامی زحماتتون بینهایت ممنونم .

            نظر

            • Captain Nemo
              مدیر
              • Dec 2010
              • 2934

              #831
              درود بر استاد گرانقدر طیب عزیز

              روشن فرمودید اینجا راقربان
              ارادتمند همیشگی شما
              نمو
              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

              نظر

              • کیان
                کاربر فعال
                • May 2012
                • 634

                #832
                جنگ تموم شده ولی این مـــــــــــــــــــرد و خیلیای دیگه هنوز دارن میجنگن ، ماشااله به غیرتشون, به امید سلامتیشون

                علت بروز مشکلات نادانی افراد نیست، بلکه بیشتر دانسته هایی هست که حقیقت ندارند!

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2934

                  #833
                  کم سن ترین شهید عملیات بیت المقدس


                  احمد سادات کیایی شهید 12 سالهای از استان گیلان که در عملیات
                  بیتالمقدس (آزادسازی خرمشهر) در سال 1361به شهادت رسید.




                  سیداحمد سادات کیایی در بیستم اردیبهشت ماه 1349 در خانوادهای کشاورز در روستای «پایین محله چاف» از توابع شهرستان
                  لنگرود متولد شد و در سن هفت سالگی در مدرسه ابتدایی چاف (شهید فرزوق) تحصیل کرد.

                  سیداحمد در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی در باغچه ذهنش، «ای ایران» را تلفظ میکرد و در کوچه پس کوچههای
                  شهر در حیرت حضور شرقی مردان و زنان سرزمینش بود که به دنبال نور میدویدند و بهار را در بهمن در تاریخ کشور به
                  اثبات رساندند. او پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل بسیج، عاشقانه در مکتب عشق ثبت نام و امیدهایش را در دین و انقلاب
                  اسلامی دنبال کرد.

                  تمام تلاش سید احمد، حفظ آرمان های شهدایی بود که در دهه پنجاه بر سر آن خون داده بودند و او میرفت
                  تا یاری گر دستان مهربان خورشید جماران باشد.

                  بسیجی، سادات کیایی در کارهای خیر و خداپسندانه و اقامه نماز اول وقت، حضور در مسجد و کمک به پدر و مادر
                  در کارهای کشاورزی و احترام به آنها لحظهای تردید به خود راه نمیداد و تلاشش این بود که بتواند دلهای دیگران
                  را با روح مهربان و علویش پیوند زند.

                  در 31 شهریورماه سال 59 که تنها 19 ماه از تولد انقلاب اسلامی سپری شده بود، دشمنان انقلاب بر مرزهای ایران
                  حمله ور شدند و او با وجود سن کم، اما عشقی وافر و خدایی، با اذن پدر و مادر با ثبت نام در بسیج محل وارد شهرستان
                  تنکابن شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی آموزش به همراه لشکر 25 کربلا وارد منطقه عملیاتی بستان شد و با
                  متجاوزان پیکار کرد.

                  وی پس از 45 روز حضور در مناطق جنگی به زادگاهش بازگشت و پس از آن تاب ماندن در شهر را از دست داد و بار
                  دیگر از سپاه لنگرود عازم سنگرهای حق علیه باطل شد و با شرکت در مرحله اول عملیات بیتالمقدس در تاریخ
                  10 اردیبهشت 1361 بر اثر اصابت ترکش خمپاره در
                  سن 12 سالگی سوار بر بال فرشتگان همنشین عرشیان الهی
                  شد و به عنوان اولین شهید روستایش و همچنین کم سن و سال ترین شهید شناسنامهای عملیات بیت المقدس از
                  خیل لالههای عاشق گیلانی شناخته شد و پیکر پاک و مطهرش پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای زادگاهش آرام گرفت.




                  منبع : پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • سپه
                    كاربر فعال
                    • Dec 2010
                    • 790

                    #834
                    در اصل توسط CAPTAIN NEMO پست شده است View Post
                    کم سن ترین شهید عملیات بیتالمقدس


                    احمد ساداتکیایی شهید 12 سالهای از استان گیلان که در عملیات
                    بیتالمقدس (آزادسازی خرمشهر) در سال 1361به شهادت رسید.
                    معارف دفاع مقدس
                    [/B]
                    خداییش ادم دلش نمی اد دست چه 12 ساله پول بده بچه بره برا خودش لباس بخره

                    اون زمان چه جوی بچه 12 ساله راتفنگ می دادند دستش وبا دوتا صدای موسیقیایی می فرستادند به بهشت
                    هرچه مطابق میل وارزوهای باطنی ماست ، به نظر ما حقیقت محض میرسد

                    نظر

                    • Captain Nemo
                      مدیر
                      • Dec 2010
                      • 2934

                      #835
                      شاهکار اف -22 رپتور :


                      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                      نظر

                      • Captain Nemo
                        مدیر
                        • Dec 2010
                        • 2934

                        #836
                        دانستنی هایی جالب در مورد ناو های هواپیما بر :

                        1- آیا میدانستید بزرگترین ناو هواپیما بر دنیا در سال 1960 به آب انداخته شد .
                        2- آیا میدانستید این ناو هواپیما بر اینتر پرایز نام دارد و هنوز مشغول خدمت است .
                        3- آیا میدانستید این ناوها پیچیده ترین ماشین ساخته شده به دست بشر میباشد .
                        4- آیا میدانستید ناو اینتر پرایز ارتفاعی برابر یک ساختمان 20 طبقه را دارد .
                        5- آیا میدانستید طول یک ناو هواپیما بر گاها تا 350 متر میرسد.
                        6 - آیا میدانستید که جدیدترین ناو هواپیما بر آمریکا تا 270 فروند جنگنده را در خود جای میدهد .
                        7- آیا میدانستید سرعت این ناوها حدود 65 کیلوتر در ساعت میباشد .
                        8- آیا میدانستید که ناو هواپیما بر نیمیتز آمریکا 110000 تن وزن دارد .
                        9- آیا میدانستید قدرت موتور ناو نیمیتز در حدود 260000 اسب بخار است .
                        10- آیا میدانستید ناوهای هواپیمابر میتوانند تا 15 سال بدون توقف به حرکت ادامه دهند .
                        11- آیا میدانستید سوختگیری یک ناو هواپیما بر حدود 3 سال زمان میبرد .
                        13- آیا میدانستید موتور این غول های دریایی با راکتورهای اتمی کار میکند .
                        14- آیا میدانستید مساحت عرشه بزرگترین ناو آمریکا در حدود 2 هکتار میباشد .
                        15 - آیا میدانستید که در ناو هواپیما بر نیمیتز 6290 افسر خدمت میکنند .
                        16 -آیا میدانستید که ناو ها کلا مردانه هستند و هیچ زنی در آنجا وجود ندارد .
                        17- آیا میدانستید که در داخل شکم هر ناوی به مانند یک شهر میباشد .
                        18- آیا میدانستید در زیر هر ناو مانند هر شهر دارای خیابان و کوچه و آدرس پستی میباشد .
                        19- آیا میدانستید بعضی از افسران ممکن است خوابگاه خود را گم کنند و به دنبال ادرس آن بگردند .
                        20- آیا میدانستید در زیر هر ناو رستوران و سینما و کافی شاپ و فروشگاههای طلا و جواهر فروشی وجود دارد .
                        21- آیا میدانستید ناو نیمیتز در حد شهر بزرگی چون هامبورگ آلمان برق مصرف میکند .
                        22- آیا میدانستید بزرگترین آشپزخانه دنیا درون ناو نیمیتز آمریکا قرار دارد .
                        23- آیا میدانستید در این آشپزخانه هر روز بیش از 13000 عدد تخم مرغ و حدود 4 تن استیک مصرف میشود .
                        24- آیا میدانستید سردخانه این ناو جهت مصرف غذای 2 ماه کل پرسنل ناو مواد غذایی در خود ذخیره میکند .
                        25- آیا میدانستید ناو نیمیتز دارای یک بیمارستان 55 تختخوابه میباشد که جراحی های قلب و مغز را هم انجام میدهد .
                        26- آیا میدانستید در این ناو اداره پست و روزنامه و سالن بیلیارد و سینما و استخر و کتابخانه و شبکه تلویزیونی وجود دارد.
                        27- آیا میدانستید بیشتر این افسران در طول خدمت خود در ناو هواپیما بر همدیگر را نمیبینند و نمیشناسند .
                        28- آیا میدانستید افسران هر بخش لباس مخصوص به خود با رنگ ویژه همان قسمت را به تن دارند .
                        29- آیا میدانستید ورود هر افسر به بخش دیگر ممنوع بوده و چنانچه تخلف کنند به سختی مجازات و زندانی میشوند .
                        30- آیا میدانستید دژبانهای قسمت مخصوص راکتور اتمی و موشکهای اتمی اجازه شلیک مستقیم به افراد غریبه را دارند .
                        31- آیا میدانستید افسران بخش های زیرین ممکن است تا ماه ها رنگ خورشید و آسمان را به چشم نبینند .
                        32- آیا میدانستید افسران روزهای یکشنبه به مغازه ها و فروشگاها میروند و حقوق خود را خرج میکنند .
                        33- آیا میدانستید سخترین دیسیپلین و مقررات نظامی در ناو های هواپیما بر اجرا میشود .
                        34- آیا میدانستید بزرگترین خطری که این ناو ها را تهدید میکند حمله نظامی نیست و بلکه آتش سوزی داخلی است .
                        35- آیا میدانستید به دلیل حمل هزاران تن مهمات و میلیونها لیتر بنزین هواپیما همواره خطر آتش سوزی داخلی وجود دارد .
                        36- آیا میدانستید عرشه پرواز پرخطرترین قسمت ناو میباشد و بالاترین حقوق را افسران این قسمت دریافت میکنند .
                        37- آیا میدانستید سیستم پرتاپ هواپیماها از روی عرشه کاتاپولت نام دارد و با بخار آب کار میکند .
                        38- آیا میدانستید کاتاپولت سرعت یک جنگنده 20 تنی را در عرض 2 ثانیه به 270 کیلومتر در ساعت میرساند .
                        39- آیا میدانستید که سراسر بدنه ناو با زره ای از نوعی آلیاژ فولادی پوشیده شده و اجازه نفوذ هیچ اژدری را نمیدهد .
                        40- آیا میدانستید اگر اژدری در ناو نفوذ کند بدلیل ساختار سلولی ناو آسیبی به قسمتهای دیگر نمیرسد و ناو غرق نمیشود .
                        41- آیا میدانستید که یک ناو بوسیله 2 رزناو و 3 ناوچه اسکورت میشود و عملا آسیب ناپذیر میباشد .
                        42- آیا میدانستید آمریکا دارای 13 ناو هواپیمابر اتمی میباشد و هر ناو سالانه در حدود 1 میلیارد دلار هزینه نگهداری دارد .
                        43- آیا میدانستید اتحاد جماهیر شوروی در آنزمان فقط توانست 1 ناو هواپیما بر درست کند و نام آن کوزنتسوف میباشد .
                        44- آیا میدانستید نامگذاری ناو های آمریکایی به نام رییس جمهور های پیشین این کشور میباشد .
                        45- آیا میدانستید طبق قوانین دریایی و بین المللی ناوهای هواپیما بر جزو خاک همان کشور تلقی میشوند .
                        46- آیا میدانستید که فرمانده نیروی بسیج سپاه این ناو ها را لگن نامیدند و فرمودند که هیچ ارزش نظامی ندارند .
                        47- آیا میدانستید که الان 3 ساعت است که بنده نزدیک 50 صفحه مطلب را مطالعه کردم و این متن را برای شما نوشتم .
                        48- آیا میدانستید که این تاپیک مربوط به جنگنده تامکت بود و الان از مسیر اصلی منحرف شده است .
                        49- آیا میدانستید که عده ای الان از خواندن این مطالب ناراحت هستند و منتظر برگشت تاپیک به بخش آزاد هستند .
                        50- آیا میدانستید که شماره 12 در این متن از قلم افتاد و من الان متوجه شدم و دیگر بعلت وقت گیر بودن اصلاح نشد .

                        با سپاس
                        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                        نظر

                        • behnam
                          عضو فعال
                          • May 2011
                          • 9603

                          #837
                          عجیب ترین هواپیمای جنگی تاریخ+تصاویر

                          جنگ جهانی دوم منشا پیدایش بسیاری از سلاحهای جنگی بود و گاها در بین این تولیدات جنگی چیزهای تعجب بر انگیزی ساخته می شد که با وجود تلخی جنگ، بازخوانی درباره آنها خالی از لطف نیست.





                          به گزارش فارس، در جنگ جهانی دوم نیروی هوایی نازیها یکی از نیروهای جنگی و مهندسی دنیا بود که با نوآوری های خود دنیای جنگ را متحول کرد. راکت ها، موتورهای جت و حتی موشک های کروز از تولیدات آنها بود.

                          در بین تولیدات این نیروی جنگی طرحی از یک هواپیمای غیر متعارف وجود داشت که ظاهر نامتقارن آن با تمامی هواپیماهایی که تا آن روز تولید شده بود فرق می کرد. این هواپیمای عجیب که "بی وی 141" نام داشت بر خلاف سایر هواپیماها از یک تکه بدنه میانی تشکیل نشده بود و کابین خلبان آن از کابین خدمه هواپیما جدا بود.




                          ایده تفکیک این دو بخش از آنجا آمد که محل قرارگیری موتور بزرگ هواپیما و بالها یکی از موانع اصلی هواپیما در عملیات های نظامی بود و دید کمی که به واسطه آنها ایجاد می شد قدرت آتشباری هواپیما را پایین می آورد.



                          با این که از این هواپیما بیش از 30 نمونه آزمایش ساخته شد اما هیچ گاه به علت در دسترس نبودن موتور مناسب برای آن به تولید انبوه نرسید و در آسمانهای جنگ ظاهر نشد، البته برخی علت ناکامی این هواپیما را ژنرالهای مغرور ارتش آلمان می دانند که ظاهر نامتعارف این هواپیما را نمی پسندیدند.

                          افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.
                          (کوروش بزرگ)

                          نظر

                          • ماهور
                            عضو فعال
                            • Feb 2011
                            • 1239

                            #838
                            جنگنده های ایران چگونه به موشک های «ستار» مسلح مي شوند؟



                            " اين روزها موشکهای هدایت لیزری «ستار» که به کارگیری آنها روی جنگندههای اف-4 و اف-5 نهاجا اعلام شده، مکمل تسلیحات جنگنده بمبافکنهای ايران است و به خرید تسلیحات در این رده از خارج کشور را کاملا برطرف کرده است."

                            " انهدام هدف به صورت دقیق خواسته اصلی از اجرای یک عملیات بمباران هوایی است. در سالهای گذشته برای افزایش اطمینان از این موضوع، با چندین هواپیما به یک هدف حمله میشد که هر یک نیز چندین بمب را رها میکردند اما علاوه بر مصرف مهمات زیاد برای یک هدف، هر چه تعداد هواپیماهای درگیر در یک عملیات بیشتر شود، احتمال اصابت ضربات پدافند دشمن بیشتر ميشود، آمادگی برای اجرای عملیاتهای بیشتر در گستره وسیعتر کاهش ميیابد و عمر عملیاتی ناوگان نیز زودتر به پایان میرسد.

                            همچنین هزینه انهدام یک هدف نیز بالا خواهد بود چه از نظر مهمات مصرفی و چه پشتیبانیهای لازمه از هواپیماهای درگیر در عملیات که شامل موارد حمایت هوایی توسط شکاریها، سوخترسانها و تعمیرات میتواند باشد.

                            استفاده از مهمات هدایتشونده دقیق باعث شد تا ایده "یک مهمات برای یک هدف" شکل بگیرد. منظور ما از مهمات در اینجا شامل دو نوع است: بمب و موشک. روشهای هدایت راداری، لیزری، اپتیکی و ماهوارهای از جمله راههای هدفگیری و هدایت دقیق هستند که در این گزارش به معرفی نمونه های هدایت لیزری ساخت کشورمان میپردازیم.

                            روش پراستفاده در هدایت لیزری مهمات هواپرتاب به این ترتیب است که یک کاربر از طریق یک نشانهگذار، پرتو لیزر را به هدف تابانده و بازتاب این پرتو که به سمت بالا به شکل یک قیف جهت گرفته است توسط جستجوگر(seeker) موجود در سر موشک دریافت و بر مبنای تشخیص اختلاف زاویه این پرتو با مسیر موشک، فرامین هدایتی برای تصحیح مسیر آن ارسال میشود تا با حرکت به داخل این قیف مجازی، موشک به طور دقیق، یعنی با خطای کمتر از یک متر به هدف برخورد كند.

                            در این روش که هدایت نیمه فعال لیزری نامیده شده نشانه گذار باید تا لحظه برخورد موشک، روی هدف تمرکز داشته باشد. در صورتی که این عمل نشانهگذاری توسط هواپیما اجرا شود، با توجه به محدودیتهای مانوری ایجادشونده برای حفظ دقت نشانه روی، عملاً این هواپیما فلج و احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن زیاد است. البته برای رفع این مشکل نیز راه حلهای مختلفی از جمله اصلاح راهکنش (تاکتیک) مورد استفاده وجود دارد که به آن نمیپردازیم.

                            برای اولین بار بمبهای هدایت لیزری در دهه 1960 در آمریکا توسعه داده و در جنگ ویتنام به کار گرفته شد. بعدها موشکهای هدایت لیزری نیز ساخته شدند تا قابلیتهای این نوع هدایت دقیق با برد و سرعت بیشتر موشکها ترکیب شود؛ در واقع هر چند موشکها گرانتر از بمبها هستند اما برد بالاتر آنها هواپیمای شلیککننده را از خطر پدافند دشمن بیشتر مصون داشته و سرعت بالای موشکها نیز مدت زمان مورد نیاز برای فرایند نگه داشتن پرتو لیزر روی هدف را کاهش میدهد.

                            در جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه کشورمان، نسل اول بمبهای هدایت لیزری که پیش از انقلاب خریداری شده بودند مورد استفاده قرار گرفت. البته به دلیل تعداد نه چندان زیاد این بمبها و خطر ایجادشونده برای هواپیمای نشانهگذار، هم در عملیاتهای بمباران لیزری تلفاتی بر پیکره نهاجا وارد شد و هم این مهمات نمیتوانست به طور گسترده و همهجانبه به کار رود. از طرفی کارایی بالای موشکهای هدایت لیزری که در اختیار دشمن بعثی قرار داشت و بعدها انهدام ناوشکن سهند و آسیب دیدن سبلان در درگیری با آمریکا توسط تسلیحات هدایت شونده لیزری نقش این مهمات در نبردهای جدید را بیش از پیش آشکار کرد.

                            با درک نیاز به این مهمات هدایت دقیق و ارزش بیشتر موشکها، با زحمات شهید ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش، پروژه عصر67 در این سال در نیروی هوایی ارتش آغاز شد تا نمونه هایی از موشک و بمب هدایت لیزری ساخته شود. از چهار محصول معرفی شده این برنامه سه نمونه موشک ستار 1 . 2 و 3 بوده و یک نمونه که بیشتر شبیه بمب هاست. این موشکها که به یاد سرلشگر شهید منصور ستاری به این نام خوانده میشوند در حالی ساخته و آزمایش شدند که پیش از آن موشکهای هدایت لیزری در کشور موجود نبودند.

                            موشک ستار-1 نمونهای با برد کوتاه تا متوسط بوده، از یک بدنه استوانهای، چهار بال ذوزنقه ای ثابت در میانه طول بدنه و چهار بالک متحرک در انتهای آن برای کنترل موشک از ناحیه دم برخوردار است. اطراف جستجوگر لیزری موجود در در دماغه آن نیز توسط بدنه پوشانده شده. محل اتصال بالها به بدنه نیز از ضخامت بیشتری نسبت به بقیه سطح بال برخوردار است.

                            سرعت موشک ستار-1 نامشخص است؛ هر چند سطح ساده بال نشاندهنده این است که احتمالاً این موشک برای سرعت های مافوق صوت در نظر گرفته نشده یا در صورت مافوق صوت بودن، طراحی بال ساده انجام شده است. پیشران این موشک نیز قاعدتاً باید از نوع سوخت جامد باشد که خروجی(نازل) آن در انتهای بدنه مشهود است. برد دوراستایی این موشک 15 تا 20 کیلومتر عنوان شده است.

                            شلیک نمونه ای از ستار-1 از جنگنده بمب افکن اف-4ئی فانتوم نهاجا

                            در نمونه ستار-2، شاهد تغییرات مهمی در پیکربندی موشک هستیم که مهمترین آنها استفاده از بالکهای کنترلی جلوی موشک برای کنترل پیشبال(کانارد) به جای کنترل دم است. کنترل پیشبال برای کاهش نیروی مقاوم یا پسا در پرواز مافوق صوت مفید است. این روش کنترل با توجه به نیاز به گشتاور کم برای تغییر زاویه بالک و طول بازوی گشتاور تولیدی مناسب، دارای سرعت پاسخ بسیار بهتری در برابر فرامین ارسالی از کنترلر در قیاس با سطوح کنترلی دم هستند که برای یک پرتابه سریع روش مناسبی است.

                            موشک ستار-2

                            بالهای ستار-2 که نسبت به نمونه قبلی کوچکتر شده در ناحیه اتصال به بدنه، ضخامت قابل توجهی داشته و زاویه تندتری نسبت به لبه حمله (لبه جلویی) بال دارد که طرحی مشابه «ریشه بال امتداد یافته» را تداعی میکند که به نوبه خود مزیت هایی در زوایای پروازی مختلف دارد. کوچکترشدن بالها که تماماً ثابت هستند نسبت به نمونه قبل به معنی تولید نیروی برآ(لیفت) کمتر است؛ بنابراین ستار-2 یا سبکتر از نمونه قبل بوده و یا بایستی با استفاده از پیشران قویتر به سرعتهای بالاتری برسد تا نیروی برآی کافی حاصل شود.

                            همچنین شکل مقطع بال شباهت قابل توجهی با مقاطع بال مناسب برای سرعتهای مافوق صوت دارد؛ بنابراین اگرچه از سرعت دقیق این موشک اطلاعی در دست نیست اما از این شواهد و طرح ساده بال میتوان حدس زد سرعت موشک ستار-2 مافوق صوت باشد. در این صورت این موشک هم سریعتر و هم چابکتر از نسل قبلی خود است. اما اگر سرعت آن مادون صوت هم باشد، طرح سادهای برای آن انتخاب شده است.





                            در این نسل علاوه بر جستجوگر دیده شده در ستار-1، نوع تراز شده معروف به پیووی-2 نیز دیده شده است. این نوع، ساختار سادهتر و قابلیت اطمینان بیشتری دارد. در این نمونه بهبودیافته از ستار-2، از بالکهای کنترلی جدید در دماغه استفاده شده که زاویه حمله لبه جلویی آنها بیشتر است.

                            نسل سوم از موشک های هدایت لیزری ستار، با بهسازی نسل دوم اما نه دگرگونی های ساختاری بوجود آمده است. بالهای ستار-3 به طور کلی مشابه ستار-2 است با این تفاوت که یک بخش متحرک در لبه فرار و نوک بال وجود داشته و لبه حمله آن یکپارچه و بدون امتداد و زاویه متفاوت در محل نصب است. بالهای این نمونه نسبت به ستار-2 جلوتر نصب شدهاند و شکل آنها نیز با سرعتهای مافوق صوت تطابق دارد.

                            موشک ستار-3

                            در بیشتر نمونههای به نمایش در آمده از ستار-3، جستجوگر لیزری به کار رفته در آن از نوع پیووی-2 بوده؛ هر چند در مواردی هم بدون آن دیده شده است. این طور که در تصاویر دیده میشود قطر بدنه هر سه نمونه موشکهای ستار باید با هم برابر باشد اما طول ستار-3 نسبت به نمونههای قبلی تا حدودی کمتر به نظر میرسد. بر اساس گمانهزنیها برد ستار 2 و 3 نیز دست کم از 15 تا 20 کیلومتر و جرم سرجنگی آنها بالغ بر 225 کیلوگرم است.

                            تا کنون در بین موشکهای ستار، نسل اول و سوم بیشتر نمایش داده شدهاند ولی چند سالیست یک نمونه با نام ستار که شباهت ظاهری به بمبهای هدایت لیزری دارد نیز به عنوان محصول پروژه عصر67 دیده میشود. البته وجود یک خروجی(نازل) در انتهای بدنه آن این تصور را به وجود میآورد که این نمونه کوچک و سبک نیز موشک بوده و برای کاربریهای خاص خود توسعه یافته است.

                            این نمونه دارای بالهای ذوزنقهای با دهانه بزرگ در انتهای بدنه، یک سر جنگی مشهود در میانه بدنه که با سرجنگی بمبهای 226.5 کیلوگرمی ام-کی-82 تطابق دارد و بالکهای کنترلی در دماغه به همراه جستجوگر تراز شده (نوع پیووی-2) است.

                            نکته قابل توجه دیگر در زمینه این موشکهای هدایت دقیق، طراحی و ساخت یک نمونه نشانهگذار لیزری نصب شونده در زیر بدنه هواپیما است. نشانهگذارهای نسل قبلی به صورت یک تفنگ بودند که در کابین عقب هواپیما قرار داشته و هدفگیری از طریق آن صورت میگرفت. محدودیتهای فیزیکی در کابین خلبان، مانع از افزایش برد نشانهگذاری میشد که یکی از شرایط لازم آن بزرگتر شدن ابعاد این وسیله بود.

                            با استفاده از نمونه جدید سامانه هدفگیری لیزری هر چند وزن بیشتری داشته و به نیروی مقاوم آیرودینامیکی تجهیزات بیرونی هواپیما میافزاید میتوان از مسافتهای بیشتری عمل نشانهگذاری روی هدف را به انجام رساند.

                            همچنین امکان هدفگیری توسط پهپادها و ارسال اطلاعات به هواپیماهای شلیک کننده موشک نیز اقدامی مهم در جهت حفظ بیشتر هواپیما از خطرات پدافند دشمن است.

                            به جز این نمونه های مختلف ستار، چند نمونه موشک هدایت لیزری روسی نیز در اختیار نیروی هوایی ارتش قرار دارد که بر روی بمبافکن تاکتیکی سوخو-24 و احتمالاً جنگنده میگ-29 به کار میروند. اما با توجه به محدودیت خریدهای تسلیحاتی، ساخت نمونههای بومی از این نوع موشکهای هدایتشونده که توسعه و بهسازی آنها در آینده نیز ممکن است اقدامی شایسته برای ایجاد توانایی بالاتر در انهدام اهداف با مهمات کمتر و در زمان کوتاهتر بوده است.


                            تا به امروز موشکهای ستار، که بکارگیری آنها روی جنگنده های اف-4 و اف-5 نهاجا اعلام شده مکمل تسلیحات جنگنده بمب افکن های کشورمان بوده و نیاز به خرید از خارج را برطرف کردهاند. این پروژه گامی موفق در این زمینه محسوب شده و روند توسعهای آن از نمونه اول تا آخرین نمونه از نشانههای ارزش بالای این پروژه است؛ زیرا مطالعه و بهسازی یک اسلحه برای رسیدن به کارایی مطلوب به مراتب از طراحی و ساخت اولیه آن مهمتر است.
                            چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند
                            گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر...

                            نظر

                            • ماهور
                              عضو فعال
                              • Feb 2011
                              • 1239

                              #839
                              سومين شكست جت مافوق صوت آمريكا بر فراز اقيانوس آرام



                              آزمايش يك جت مافوق صوت آمريكا كه بر روي يك بمبافكن نيروي هوايي انجام شد، با از دست رفتن كنترل آن، تنها 15 ثانيه پس از پرواز، در اقيانوس آرام سقوط كرد.


                              به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين هواپيماي X-51A Waverider روز سهشنبه 24 مرداد ماه آزمايش شد، براي سفر در سرعت شش ماخ طراحي شده بود، سرعتي كه با آن ميتوان مسافت ميان لندن و نيويورك را در 45 دقيقه طي كرد.


                              در اين پرواز آزمايشي، يك باله كنترلي جت مافوق صوت موفق عمل نكرده و هواپيماي بدون سرنشين، پيش از روشن شدن موشك ابتدايي آن از كنترل خارج شد.

                              اين سومين بار است كه پروژه 300 ميليون دلاري نيروي هوايي آمريكا انتظارات ارتش را برآورده نكرده است. پرواز پيشين در ژوئن 2011 انجام شد كه طي آن موتور جت فراصوت روشن نشد.
                              چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند
                              گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر...

                              نظر

                              • ماهور
                                عضو فعال
                                • Feb 2011
                                • 1239

                                #840
                                زرادخانه شمشیر باز ایرانی

                                در این تصویر مهمات قابل حمل توسط هواپیما بمب افکن ضربتی سوخوی - 24 ملقب به " فنسر : شمشیر باز " را مشاهده می کنید. این تصویر در پایگاه هوایی شیراز گرفته شده است.

                                چو قسمت ازلی بی حضور ما کردند
                                گر اندکی نه به وفق رضاست خرده مگیر...

                                نظر

                                در حال کار...
                                X