کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
با سلام
این فانتوم هست .... خب کاملا مشخصه
جریان هم از این قرار است که در زمان جنگ 2 فروند فانتوم ایران به عراق پناهنده شدند و
این هواپیماها ظاهرا در پایگاه هوایی تلیل عراق نگهداری میشدند تا اینکه آمریکا حمله کرد و تمام
پایگاه های عراق نابود شدند .
این عکس هم بعد از نابودی پایگاه و اشغال عراق توسط آمریکا گرفته شده ...
( این عکس به این موضوع مربوط نیست .... یک فانتوم شکار شده ایرانی در زمان جنگ است )
این سرباز آمریکایی فعلا ژستی مغرورانه با این شکاری ایرانی گرفته است .
البته خودش میدونه که این هواپیما چه بلایی به سر بعثی ها آورد ...
این نکته را هم اضافه کنم که در زمان حمله آمریکا هیچ هواپیمایی نتوانست از
روی باند پایگاههای عراق تیک آف کنه ... چون اول تمام باندها را با حملات سریع
از بین بردند و دوم هم رادار ها و تجهیزات الکترونیکی آنها را با جنگ الکترونیک
از کار انداختند .... خب البته حقشون هم بود که همچین بلایی سرشون بیاد
این ملت هیچ وقت روی آرامش نخواهند دید .... پست تر از اینها در طول تاریخ
نداشتیم ... چه جنایاتی که ملت عراق در طول تاریخ بر علیه پارسیان انجام ندادند ...
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/11/09, 00:33.
سوال شما علی رغم ساده بودن جواب خیلی پیچیده و مشکلی دارد .
متاسفانه بنده خیلی تخصصی اطلاعاتی در این مورد ندارم
ولی تا آنجا که میدانم کلیه قطعات جنگنده ها دارای شماره فنی هستند که
همراه جنگنده فروخته میشه و عمر عملیاتی اینها را مشخص میکند
عمر هر قطعه بر اساس یکی از سه پارامتر سیکل پروازی و ساعت پروازی و زمان( پروازی و
غیر پروازی ) و یا هر دو یا هر سه پارامتر تعیین میشه .و این مساله را شرکت سازنده تعیین میکند و
همه این موارد در دفترچه تعمیراتی جنگنده قید میشه و زمان تعمیرات یا تعویض هر قطعه به این شکل
تعیین میشود .مورد بعدی عمر سازه و بدنه جنگنده است که خیلی مهم هست .
این تفاوت در پرواز های عادی یا شرایط جنگی خیلی مهم است .
جنگنده هایی که عمر عملیاتی بالایی دارند قدرت تحمل فشار جاذبه زمین یا همان شتاب جی انها بسیار
پایین است و در داگ فایتها به راحتی مغلوب هواپیمای مقابل میشوند .
یا اگر موشکی به سمت آنها شلیک شود به راحتی نمیتواند فرار کند و مانور کند و به قول عامیانه آن جا خالی بدهد ...
همانطور که میبینید اف -14 های ایران دیگر حتی در مانور ها هم دیده نمیشوند
این دقیقا به خاطر همان اضافه شدن عمر پروازی آنهاست که سعی میکنند کمتر
پرواز کنند . تایگر ها در سال 1965 با ایران آمدند و سپس فانتومها در دهه 70 میلادی و اخرین
تامکت هم در یک سال به انقلاب مانده تحویل ایران شد .
ببخشید بحث به درازا کشید
متاسفانه بنده فکر میکنم که عمر عملیاتی بیشتر جنگنده های ایران به پایان رسیده
الان فانتوم در بیشتر نیروهای هوایی دنیا هنوز داره خدمت میکند و آن هم به خاطر آورهال مداوم و
تعویض و بروز شدن قطعات و رادار آنهاست که همگی از طرف کشور سازند یعنی آمریکا تامین
میشود و جنگنده های ما بعلت عدم پشتیبانی قطعات در وضعبت مناسبی بسر نمیبرند .
شنیده شده بسیاری از تامکتهای آسیب دیده در زمان جنگ اوراق شدند و قطعات آنها در اورهال
جنگندهای دیگر به کار رفته است .
در مورد کدهای جنگنده ها هم اگر منظورتان لاگ بوک است متاسفانه بنده اطلاعاتی ندارم .
موفق باشید .
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/11/16, 21:47.
هواپیماهای جت مسافربری به سبب پیچیدگی فشارهای عادی و غیرعادی که در حین پرواز به آنها وارد می شود با کلیه وسایل نقلیه دیگر تفاوت دارند . در مراحل طراحی و ساخت ٬ آزمایشهای متعددی در مورد محاسبه و پیش بینی عمر مفید بدنه و قطعات مختلف هواپیما صورت می گیرد و شرکت های هوایی ٬ هواپیما را با ملاحظه استفاده محدود ( ساعت پروازی ٬ سیکل و طول عمر به سال ) از کارخانه تحویل می گیرند. عمر مفیدی که سازندگان هواپیما برای هر نوع محصول خود عنوان می کنند معمولآ محافظه کارانه در نظر گرفته می شود و اکثر اوقات ٬ حداکثر عمر مفید و سیکل های پرواز پس از کسب تجربه و ارزیابی هواپیما طی سالهای خدمت آن افزایش پیدا می کند .
به صورت نظری اگر یک هواپیما بر طبق دستورالعمل های کارخانه سازنده نگهداری شود و قطعات آن به موقع تعویض شوند ٬ هیچ گونه محدودیتی در عمر مفید آن وجود نخواهد داشت. ولی در عمل به خاطر ایمنی مسافران ٬ محدودیت هایی در نظر گرفته می شود که هرچند مدت یکبار مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار می کیرد. این تجدید نظر که بیشتر اوقات با افزایش حداکثر ساعات و سیکل پرواز همراه می باشد بر اساس نتایج بدست آمده از پیچیده ترین آزمایش های استاتیک و دینامیک و سوابق خدمت هواپیمای مورد بحث بدست می آید. ارزیابی ها و تجدید نظرها ٬ توسط کارخانه سازنده هواپیما انجام می گیرد و با اینکه میلیون ها دلار هزینه دربر دارد به سبب اینکه معمولآ اعتماد مشتریان را نسبت به دیگر هواپیماهای کارخانه جلب می کند جایگاه خاص خود را دارد.
نمونه بارز افزایش طول عمر ٬ هواپیمای DC-9 ساخت کارخانجات مک دانل داگلاس می باشد ٬ این هواپیما در سال ۱۹۶۵ وارد بازار شد و حداکثر ساعات و سیکل پروازی آن بترتیب ۳۰ هزار و ۴۰ هزار تعیین شده بود. چند سال بعد ٬ پس از انجام آزمایش های پیچیده آنالیز بار بدنه ٬ مقادیر فوق به ۷۵ هزار ساعت و صد هزار سیکل افزایش داده شد.
هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ که درسال ۱۹۶۴ خدمت خود را در خطوط هوایی آغاز نمود در ابتدا دارای محدودیت عمر ۵۰ هزار ساعت و ۶۰ هزار سیکل بود که کمپانی بوئینگ مقادیر فوق را به تدریج افزایش داد و هماکنون تعدادی از این هواپیما ها دارای ساعات پروازی بیش از ۶۰ هزار می باشند.
هواپیماهای شرقی به دلیل پایین بودن تکنولوژی ساخت ٬ دارای محدودیت عمر به مراتب کمتری از مدلهای غربی می باشد. به عنوان مثال هواپیمای توپولف Tu.134 که از نظر اندازه و سن ( ورود به خدمت در سال ۱۹۶۹ ) مشابه DC-9 می باشند ٬ محدودیت عمر ۳۰ هزار ساعت و ۲۰ هزار سیکل دارند. البته هماکنون تکنولوژی ساخت هواپیماهای شرقی افزایش یافته است و هواپیماهایی که از تکنولوژی ۱۹۹۰ به بعد در هواپیما سازی شرقی ساخته شده اند تقریبآ هم رده با هواپیماهای هم نوع غربی خود می باشند. به عنوان مثال هواپیمای توپولف Tu.204 دارای طول عمر پروازی ۵۰ هزار ساعت می باشد.
یا بوئینگ 707 به خاطر صداي موتورهاش نميتونه به اروپا پرواز كنه. اگه يه 707 نو هم داشته باشيم بازهم نميتونه به اروپا پرواز كنه
در جدول زیر به بررسی طول عمر برخی از هواپیماها که در ناوگان هوایی ایران نیز در حال پرواز می باشند می پردازیم.
[IMG][/IMG]
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/11/16, 22:04.
در تاریخ 30 آبان 1388، هواپیمایی ماهان افتخاری دیگر آفرید و با یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل 400-747 با 236 مسافر و خدمه با انجام پروازی به طول 14ساعت و 50 دقیقه (بدون توقف) و طی مسافت 7470 مایل از فرودگاه امام خمینی تهران به فرودگاه بین المللی سیمون بولیوار کاراکاس در ونزوئلا ، طولانی ترین پرواز تاریخ هوانوردی ایران را به نام خود ثبت نمود.
این پرواز از آسمان کشورهای ایران، ترکیه، یونان، آلبانی، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ترینیداد و توباگو عبور کرده و سرانجام در فرودگاه شهر کاراکاس به زمین نشست لازم به ذکر است که در مدت زمان این پرواز 8 ساعت عبور بدون وقفه از آبهای اقیانوس اطلس ثبت گردیده است.
خلبان مغفوری با مساعدت خلبانان جهرمی و هیدالگو هدایت این پرواز را به عهده داشتند و 18 تن از مهمانداران در کابین هواپیما به انجام وظیفه پرداختند.
چکیده ای از آمار این پرواز به شرح ذیل می باشد:
سوخت مصرفی: 156 تن(195,000 لیتر)
ارتفاع پرواز: 38,000 پا( از سطح آبهای آزاد)
خوراکیها و وسایل پذیرایی: 15,308 کیلوگرم
وعده های غذایی سرو شده: نهار، شام، صبحانه و میان وعده
سلام جناب علامه عزیز
بعد از بازنشسته شدن اف -14 در سال 2006 در نیروی دریایی
امریکا چون جند بار قطعات آن به ایران توسط دلالان قاچاق شده بود
پنتاگون طرحی را تصویب کرد تا تمام 580 فروند اف-14 ها و قطعات آنها
معدوم شود که متاسفانه عکس های آنرا حتما دیدید . البته این طرح مربوط به
سالها پیش است و عکس های آن را از گالری سایت میلیتاری در اینجا کپی کردم .
خب بریم سریال شوق پرواز شروع شده ... حتما ببینید یواش یواش داره جالب میشه
آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2011/11/18, 23:06.
متاسفانه هر سریال قدیمی که ساخته میشه کلی گاف و سوتی در اون
دیده میشه .... نمونه اش همین سریال شوق پرواز خودمون ... هفته پیش
که توی دزفول گنبد شهدای جنگ تحمبلی را نشون داد مثلا تاریخ سال 54
را نشان میدادند الان هم دیدم اف - 14 را با رنگ آبی اسمانی داره نشون
میده کلا اف-14 های ایران همه رنگ خاکی مخصوصی را داشتند که نمونه اش
در این تاپیک زیاده .... این رنگ به سفارش ایران در آمریکا روی اف-14 ها نقاشی
شده بود .... در سالهای بعد از جنگ شهید ستاری رنگ اف-14 ها را به ابی تغییر
دادند . روحش شاد
آقای کاپیتان خسته نباشید به خاطر این تاپیک جذابتون
درباره سریال شوق پروزا خواستم یه اطلاعاتی بدم و اون هم اینکه به خاطر این سریال نماهای سبز گنبدها را کاملا حذف کردند که نکنند در تلویزیون تداعی جنبش سبز شود/:)
آقای کاپیتان خسته نباشید به خاطر این تاپیک جذابتون
درباره سریال شوق پروزا خواستم یه اطلاعاتی بدم و اون هم اینکه به خاطر این سریال نماهای سبز گنبدها را کاملا حذف کردند که نکنند در تلویزیون تداعی جنبش سبز شود/:)
ممنون از شما آمن عزیز
خب سوتی زیاده در این سریال
ولی خب مورد شما هم جای تامل داره
کمی دقت خبرنگاری نیاز هست که بنده
متاسفانه نداررررممممم ..........................
نظر