اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • وحید 20
    ستاره‌دار(98)
    • Mar 2011
    • 29911

    #736
    مکانیزم قیمتگذاری خودرو به سازمان حمایت ابلاغ نمیشود


    عضو شورای رقابت از ابلاغ تورم بخشی خودروهای باقی مانده به خودروسازان خبر داد و گفت: سازمان حمایت هیچ مرجع قانونی برای قیمت گذاری نیست و دستورالعمل قیمت گذاری به سازمان حمایت ابلاغ نمی شود.

    محمد علی مددی در گفت و گو با خبرنگار اقصادی خبرگزاری خانه ملت درباره آخرین وضعیت اعلام تورم بخشی خودروهایی که هنوز نرخ تورم آنها برای قیمت گذاری اعلام نشده است، گفت: آقای پژویان اخیرا اعلام کرد که تورم بخشی خودروهایی که اعلام نشده بود را از بانک مرکزی دریافت کردیم که حدود 10 روز پیش به خودروسازان ابلاغ شد. نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان تورم بخشی این خودروها که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، افزود: نرخ تورم این خودروها بسیار کمتر از ۴۰ درصد است که مربوط به خودروی تندر ۹۰ و چند خودروی دیگر است.

    دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت ابلاغ نمی شود


    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده مبنی بر اینکه شورای رقابت دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را هنوز به این سازمان ابلاغ نکرده است، تصریح کرد: ما این مکانیزم قیمت گذاری را فقط به خودروسازان ابلاغ می کنیم.
    این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان حمایت هیچ مرجع قانونی برای قیمت گذاری نیست، افزود: حتی این دستورالعمل به دولت هم ابلاغ نمی شود و تنها به خودروسازان ابلاغ می شود.
    وی در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به زیر سوال بردن جایگاه قانونی شورای رقابت در هفته های اخیر گفت: ما تورم بخشی را از بانک مرکزی دریافت کردیم و آن را برای قیمت گذاری بر مبنای دستورالعمل قیمت گذاری به خودروسازان ابلاغ کردیم و خودروسازان باید از آن تبعیت کنند.
    مددی تصریح کرد: اگر خودروسازان قیمت محصولات خود را بر اساس تورم بخشی و دستوالعمل قیمت گذاری تعیین نکنند نهایتا جریمه های سنگینی متحمل خواهند شد.

    دستورالعمل قیمت گذاری بازبینی نمی شود

    این عضو شورای رقابت افزود: اخیرا آقای غضنفری اعلام کرده که امیدوارم شورای رقابت یک تجدید نظر در تعیین دستورالعمل قیمت گذاری داشته باشد که باید گفت ما این مکانیزم را با یک روش کاملا کارشناسانه با حضور خودروسازان در شورا تهیه کردیم و مشکلی از این جهت وجود ندارد که خودروسازان باید تبعیت کنند.
    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

    نظر

    • وحید 20
      ستاره‌دار(98)
      • Mar 2011
      • 29911

      #737
      خودروسازان در انتظار چه هستند؟

      کد خبر: DEN-741479 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۲۹۷۲
      گروه خودرو – خودروسازان در انتظار چه هستند؟ در انتظار معجزه یا دستی از غیب که منشا تغییر و تحول در شرکتهای مذکور شود؟
      این روزها خودروسازان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و برخی از خودروهایی که پیش از این پرتیراژ بودند، تولیدشان به شدت كاهش يافته است با این حال حرکتی، عکسالعملی یا حتی برنامه و پروژهای که حکایت از بازگشت این شرکتها به دوران اوج باشد، دیده نمیشود.
      هر چند برخی از کارشناسان این لختی و سستی خودروسازان را به انتظار آنها برای بهتر شدن فضای کسبوکار در دولت یازدهم تعبیر میکنند، اما این نکته را نباید فراموش کرد که اگر این روزها برای خودروسازان سخت است برای مشتریان هم دشواریهای خود را دارد و بازار بدون خودرو در هیچ زمان و دورهای قابل تصور نبوده و نیست. در این بین برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو عنوان میکنند که خودروسازان در انتظار پایان دولت دهم و روی کار آمدن دولت روحانی هستند تا شاید وعد و وعیدهایی که تاکنون عملی نشده و خودروسازان هنوز چشم به اجرای آنها دارند، محقق شود. حال آنکه مشاور اقتصادی رییس دولت دهم در اولین واکنش خود نسبت به وضعیت صنعت خودرو بیشترین ایرادات و انتقادات را متوجه عملکرد مسوولان این شرکت کرد. در این زمینه یکی از مسوولان شرکتهای خودروساز در گفتوگو با خبرنگا ما تاکید میکند که خودروسازان به دلیل اینکه نسبت به حل سریع مشکلات در دولت تدبیر و امید خوشبین هستند، صبر پیشه کردهاند و فعلا با حداقل ظرفیت تولیدی خود که با ضرر و زیان همراه است ادامه میدهند به امید آنکه تمام مشکلات در آینده نزدیک رفع شود.
      اظهار نظر این دستاندرکار خودرو در حالی است که این روزها بازار خودرو در شرایط نامطلوبی قرار دارد و بار دیگر دلالان به واسطه فاصله قیمتی که بین نمایندگیها و بازار وجود دارد دست به کار شدهاند.
      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

      نظر

      • کيانوش
        عضو فعال
        • Dec 2011
        • 6613

        #738
        يک خبر داغ داغ داغ
        شرکتهاي خودرويي دارند از اتاق مبادلات ارزي دلار 2477توماني مي گيرند.قيمت دلار بازار ازاد هم نزديک به 3000تومان شد.
        خودروايها با دلار 2477توماني توليدشان را رونق خواهند داد.
        بيشتر شرکتهاي خودرويي مثل خاور-خپارس-خزاميا-و.......ارز وارداتي را با دلار 3300تومان بسته اند.
        در نتيجه.
        خودروايها تعديل مثبت خفن خواهند داد.
        خاور بيشترين تعديل را خواهد داد.78تومان از محل تغيير ارز 3300توماني به 2477تومان و بيش از 100تومان از محل فروش بانک پارسيانش
        اگر عملياتي بشه.
        خپارس45تومان
        خزاميا 29تومان
        خمهر 23تومان
        خچرخش 21تومان
        و.............
        .................................................. ..........................
        شرايط بازار تغيير کرده است.سهام خودرويي هم امد تو ليست خريد .
        رفقا خاور بيشترين بازدهي را خواهد داد.خگستر هم همينطور و.......
        اين مطلب بالا را من براي اولين بار تو اين سايت زده ام.
        تاکيد دارم خاور بيشترين بازدهي را خواهد داشت تو گروه خودرو مثل خگستر شايد هم بيشتر از ان.
        قسمتي از سرمايه را انتقال بديد به گروه خودرو

        نظر

        • وحید 20
          ستاره‌دار(98)
          • Mar 2011
          • 29911

          #739
          گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی بررسی می شود

          هیات تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازری روز یکشنبه بعد از اتمام جلسه علنی نیز به منظور بررسی گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور تشکیل جلسه می دهد.

          به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفته آینده در روز یکشنبه تشکیل می شود که بر اساس آن طرح ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد و تشدید مبارزه با جرائم خشونت بار یکی از مواردی است که در این جلسه بررسی می شود.

          بررسی مواد ۱، ۲، ۴ و ۷ طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی و بررسی طرح ساماندهی تخصیص ارز در شرایط اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی از دیگر مواردی است که در جلسه روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح می شود.

          هیات تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازری روز یکشنبه بعد از اتمام جلسه علنی نیز به منظور بررسی گزارش تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور تشکیل جلسه می دهد.

          کارگروه تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی نیز بررسی مشکلات صنعت کاشی و سرامیک با حضور هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور را در دستور کار خود دارد./
          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

          نظر

          • مخبرالدوله
            عضو فعال
            • May 2012
            • 5228

            #740
            اگه در اتفاقات گروه خودرو.....بلوک رنا به قیمت 400 تومن به شرکت تدبیر سرمایه آراد منتقل بشه...
            احتمال رشد قیمت خودرو تا اعداد و ارقام حداقل 400 تومن امکان پذیر خواهد بود.....
            و البته ممکنه از این اعداد هم بالاتر بره!!!!

            مردم میپرسند که ا.ن را چه کسانی حمایت میکنند؟؟؟

            نظر

            • وحید 20
              ستاره‌دار(98)
              • Mar 2011
              • 29911

              #741
              عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفتوگو با ایلنا:
              تولید خودرو به یك سوم تقلیل پیدا كرد

              در حال حاضر تولید خودرو در كشور نسبت به سال 90 به یك سوم تقلیل یافته است و قیمت مواد اولیه وارداتی برای ساخت قطعات تا سه برابر افزایش یافته كه این موضوع قطعه سازان و مصرف كنندگان را ناامید كرده است.

              عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: تولید خودرو نسبت به سال ۹۰ به یک سوم تقلیل پیدا کرد.

              محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه هیچ ارگانی نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند، اظهار داشت: متاسفانه برخی نهادهای داخلی در راستای هدف اصلی امریکا که از بین بردن تولید داخل است حرکت میکنند و با اعمال فشار به تولیدکنندگان سعی بر زمین زدن صنعت خودرو دارند.

              وی افزود: در حال حاضر تولید خودرو در کشور نسبت به سال ۹۰ به یک سوم تقلیل یافته است و قیمت مواد اولیه وارداتی برای ساخت قطعات تا سه برابر افزایش یافته که این موضوع قطعه سازان و مصرف کنندگان را ناامید کرده است.

              عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خاطر نشان کرد: در بحث قیمت گذاری خودرو نباید هیچ نهاد یا ارگانی دخالت کند و باید حاشیه بازار قیمتها را تعیین کند و تنها نهادی که باید از این صنعت حمایت کند وزارت صنعت، معدن تجارت است که این وزارتخانه نیز نباید در بحث قیمت گذاری خودرو دخالتی داشته باشد.

              نجفیمنش با اشاره به تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت گفت: بعد از تعیین قیمت فشار به قطعهسازان برای کاهش قیمت قطعات افزایش یافت و باعث زیاندهی بیشتر واحدها شد.

              شایان ذکر است به تازگی دستورالعمل و آیین نامه اجرایی فروش خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک طرح موازی در کنار دستورالعمل شورای رقابت تدوین شده است و به نظر میرسد این قصه سر دراز دارد.
              درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

              توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

              نظر

              • dr_khademi
                عضو عادی
                • Apr 2013
                • 88

                #742
                نگاهی هوشمندانه و دقیق به صنعت خودرو سازی – قطعه سازی و سهام وابسته به این گروه



                در نگاهی بنیادی و تکنیکالی به صنعت خودروسازی نکات ارزشمندی مشاهده میشود که به کلیه علاقه مندان

                و سرمایه گذاران بازار سرمایه توصیه می گردد فایل پیوست در این پست را بطور کامل مطالعه کنند.

                در این فایل در ابتدا نگاهی تکنیکالی به شاخص این گروه شده است. در ادامه شرکت های لیــــدر این گروه از دید تکنیکالی بررسی شده

                و نگاهی هم به جدول ارزش ذاتی آنها شده است.

                در پایان هم ارزش ذاتی سایر شرکت های این گروه بررسی شده و جدول آنها در این فایل قرار داده شده است.



                برای مشاهده این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید




                نکات قابل توجه :



                1) تحلیل های فوق در تایم فریم های هفتگی و ماهانه بررسی شده اند. ( در این تحلیل ها شاهد واگرایی های جالبی در MACD هستیم )


                ۲) در صورت های مالی کلیه شرکت های صنعت خودروسازی سود ها مخفی شده اند که به مرور زمان در گزارش های فصلی پرده از روی آن ها برداشته خواهد شد.


                ۳) متن دستور العمل فروش خودرو منتشر شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی نهایی این دستورالعمل است. در شرایطی که بررسی های این وزارتخانه در این

                زمینه همچنان ادامه دارد، مهمترین بخش های این دستورالعمل در ویرایش فعلی آن، منتشر می شود. تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، تعیین چهار روش برای فروش

                خودرو، افزایش میزان جریمه تاخیر تحویل خودرو و ایجاد امکان تست خودرو پیش از خرید، از مهمترین موارد پیش بینی شده در این دستورالعمل است. همین گزینه به تنهایی

                می تواند حاشیه سود ناخالص خودرو سازها را در شدیدا بالا ببرد. تنها ریسک موجود خودروساز ها تامین قطعات هست که در این بین رفتن “رنو” از ایران مزید بر علت شده،

                چنانچه دولت جدید بتواند فکری به حال تحریم ها و … بکند بنظر یکی از ارزان ترین صنایع حال حاضر بورس خودروسازان هستند.

                ۴) امکان دریافت وام های کم بهره در دولت جدید


                ۵) معاملات پر حجم در این گروه و فعال شدن بسیاری از حقوقی ها و حقیقی های بزرگ

                ۶) در این گروه شایعه فروش بلوک ایران خودرو از سوی رنا نیز تایید شد. اتفاقی که اگر رخ دهد سود خوبی را برای رنا به ارمغان خواهد آورد. وساپا از پر حجم های این هفته
                بوده است. شنیده شده طی خرید های بلوک ایران خودرو از ورنا، توافقات پشت پرده ای در جریان است که اثرات قابل توجهی نصیب وساپا خواهد کرد. اینکه وساپا طلب
                های سنگینی از ورنا دارد که از این طریق وصول خواهد شد.


                ۷) آمار ماه قبل خرید و فروش سرمایه گذاری صنعت و معدن منتشر شد برخی از خریدهاش جالب توجه بود!

                الف) خرید ۷ میلیون پارس خودرو در ۱۱۱ تومان

                ب) خرید ۱۲ میلیون سایپا ۱۳۲ تومان

                ج) خرید ۲۷ میلیون ایران خودرو


                د) سرمایه گذاری سایپا ۳۴ میلیون سهم ۱۱۶ تومان

                ۸) درست در زمانی که اکثر شرکت های این گروه اقدام به گزارش های فصلی ضعیف نمودند شاهد عملکرد هوشمندانه بازار در واکنش به این گزارش ها بودیم.



                برای مشاهده تصویر در سایز کامل روی شکل کلیک کنید


                33




                در پایان جا دارد از استاد نیما آزادی عزیز که در تهیه این مطالب زحمات ارزشمندی در جهت آگاهی سرمایه گذاران ایفا نمودند تشکر ویژه ای داشته باشیم .
                سبز و پر سود باشید

                نظر

                • وحید 20
                  ستاره‌دار(98)
                  • Mar 2011
                  • 29911

                  #743
                  کاهش ۹۲ درصدی صادرات و افزایش واردات خودرو

                  کد خبر: DEN-744605 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۵/۱۲ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۲۹۸۲

                  فارس - براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی، صادرات خودرو در ۴ ماهه اول سالجاری کاهش ۹۲ درصدی داشته، اما واردات خودرو با رشد 9/1 درصدی مواجه شده است.
                  طی 4 ماه اول سالجاری 1269 دستگاه خودروی تولید داخلی به ارزش 10 میلیون دلار از ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 97/93 درصد و به لحاظ ارزشی 53/92 درصد کاهش داشته است.
                  میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی ایران طی 4 ماه نخست سالجاری 7 هزار و 776 دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 63/38 درصدی داشته است.
                  عمده کشورهای مقصد صادرات خودروی سواری ایرانی در این مدت، شامل عراق با 849 دستگاه، جمهوری آذربایجان با 144 دستگاه و اوکراین با 104 دستگاه بوده است.
                  در 4 ماه نخست سالجاری 12 هزار و 640 دستگاه خودرو به ارزش 266 میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 81/2 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 9/1 درصد افزایش داشته است.
                  میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در 4 ماه اول سالجاری 21 هزار و 53 دلار؛ یعنی 71/2 برابر خودروی صادراتی بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش 6/2 درصدی مواجه شده است.
                  عمده کشورهای مبدا واردات خودرو شامل امارات متحده عربی با 9 هزار و 194 دستگاه، چین با 1960 دستگاه و جمهوری کره با 851 دستگاه بوده است.
                  درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                  توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #744
                    کارشناس صنعت خودرو:
                    راه خودروسازی ایران از ابتدا بی راهه بود

                    پرشین خودرو: عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: رفتن رنو از ایران مشکلاتی را در خط تولید تندر90 ایجاد خواهد کرد.
                    علی جزایری در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو»، ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر تندر 90 تحت لیسانس شرکت رنو تولید می شود و با توجه به اینکه برخی از قطعات این خودرو از طریق واردات تأمین می شود، رفتن شرکت رنو از ایران باعث بروز مشکلاتی در تولید این خودرو خواهد شد.
                    وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که از ابتدای تولید تندر وجود داشت، تصریح کرد: هم اکنون با رفتن شرکت رنو خط تولید تندر 90 دچار رکود می شود و این امکان وجود دارد که خودروسازان بتوانند قطعات این خودرو را از طریق شرکت های خارجی تأمین کنند.
                    این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: پروژه تندر از ابتدا نیز طرح موفقی نبود و محصولات شرکت رنو نتوانستند مانند محصولات پژو که رقیب اصلی این شرکت در ایران است بازار را به انحصار خود درآورند.
                    وی تأکید کرد: رفتار نادرست مسئولین در تعاملات خارجی موجب شد تا قرارداد منعقد شده با رنو چندان مناسب نباشد و موفقیت چشمگیری نصیب محصولات این شرکت در ایران نشود.
                    به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی رفتار مناسب مسئولین در رابطه با شرکت رنو می توانست این شرکت را تبدیل به رقیب اصلی پژو در ایران کند.
                    جزایری در پایان با اشاره به اینکه راه خودروسازی از ابتدا درست نبود، خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی ایران پس از 50 سال فعالیت توانایی طراحی و ساخت خودرو ندارد که تنها دلیل این امر عملکرد ضعیف مسئولین این صنعت است
                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • Alidadash
                      عضو فعال
                      • Jun 2013
                      • 959

                      #745
                      توافق خودروسازان بزرگ کشور با «چینیها»

                      ایسنا - خودروسازان بزرگ کشور با خودروسازان چینی برای تولید چند مدل سواری چینی در ایران به توافق رسیدند.
                      پیش از این اخباری در رابطه با آغاز مذاکرات خودروسازان بزرگ کشور با چینیها برای تولید خودروهای چینی در ایران منتشر شده بود.
                      در این زمینه عنوان شده بود که مدیرانی از دو گروه بزرگ خودروسازی کشور به چین رفته و در حال رایزنی با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک هستند. در این شرایط برخی منابع آگاه از توافق خودروسازان بزرگ با چینیها برای تولید خودروهای چینی در ایران خبر میدهند.
                      در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو میگوید: مدیران دو گروه بزرگ خودروسازی کشور پس از پایان یافتن مذاکرات با شرکتهای چینی به کشور بازگشتهاند.
                      وی با بیان اینکه خودروسازان بزرگ برای تولید سواریهای چینی در ایران با چینیها به توافق رسیدهاند، خاطرنشان میکند: طبق توافقات صورت گرفته، یکی از خودروسازان بزرگ کشور در هر یک از شرکتهای زیرمجموعه خود، یک مدل خودروی سواری چینی را تولید خواهد کرد؛ بهگونهای که هر مدل خودرو، متعلق به یک خودروساز چینی خواهد بود.
                      این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد: به این ترتیب با توجه به توافقات صورت گرفته تولید سواریهای چینی در ایران حتمی خواهد بود البته این موضوع تاثیر مثبتی بر صنعت خودروی کشور نخواهد داشت.
                      وی با بیان اینکه تولید سواریهای ارزان قیمت چینی در ایران در کوتاه مدت باعث رشد فروش در دو گروه بزرگ خودروسازی خواهد شد، تصریح میکند: اما در درازمدت این اقدام حاصلی جز کاهش سطح صنعت خودروسازی ایران و دور شدن از هدف اصلی که همانا «خودروساز شدن» است، نخواهد داشت.
                      سهامداری کنید تا رستگار شوید...

                      شدیدا به سرمایه گزاران عزیز انجام ورزش های استقامتی رو توصیه میکنم.

                      نظر

                      • وحید 20
                        ستاره‌دار(98)
                        • Mar 2011
                        • 29911

                        #746
                        شرط ماندن رنو در ایران

                        کد خبر: DEN-744882 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۲۹۸۳
                        گروه خودرو - پیوند خودروسازی ایران با رنوی فرانسه در حال گسسته شدن است؛ پیوندی که با قطع شدنش، قطعا هر دو طرف ضرر خواهند کرد و از همین رو هیچکدام راضی به این جدایی نیستند.
                        با این حال، هر روز که میگذرد، امیدها برای ماندن رنو در جاده مخصوص کمرنگتر میشود و حتی آنها نیز که نمیخواستند خبر رفتن این خودروساز فرانسوی را باور کنند، حالا دیگر ناامیدانه چشم به آينده دوختهاند. این بار پای تحریم آمریکا در میان است و کارشناسان معتقدند رنو تنها در صورت رفع این تحریم، در ایران خواهد ماند.

                        اما چرا رنو قصد متارکه با خودروسازی ایران را دارد؟ درد این خودروساز فرانسوی چیست که با وجود تحمل تمام دشواریهای کار در ایران، همواره بر «ماندن» تاکید داشت و حالا بر «نماندن»؟
                        اصلا آیا راهی برای تداوم توليد مشترک رنو و جاده مخصوص هست؟
                        برای پاسخ به این پرسشها باید مروری کنیم بر آنچه که طی 10 سال اخیر در ایران بر رنو گذشته است. خودروساز فرانسوی اگرچه سالها قبل با محصولی به نام «رنو5» قصد حضور در خودروسازی ایران را داشت، اما آن زمان با هموطن اش پژو توافق کرد که راهی ایران نشود و در عوض به ترکیه برود. به عبارت بهتر، دو خودروساز بزرگ فرانسه، بازار ایران و ترکیه را بین خود تقسیم کردند و ایران به پژو رسید و ترکیه به رنو.
                        این اما پایان کار نبود و بعدها با وجود آنکه پژو در ایران بود و ترکیه هم مکان امنی برای رنو به حساب میآمد، آنها (رنوییها) تصمیم گرفتند یک بار دیگر شانس خود را برای حضور در یکی از بزرگترین بازارهای خاورمیانه امتحان کنند. این شانس دوباره در سال 1382 به رنوییها رو کرد و آنها طی قراردادی تحت عنوان پلت فرم مشترک X90، رسما میهمان جاده مخصوص شدند. قرار بود در پی این قرارداد، ابتدا خودرویی ارزان (با قیمتی کمتر از هفت هزار یورو، آن هم یوروی 700 تومانی آن زمان) در ایران ساخته شود و به تدریج خودروهایی دیگر نیز روی پلت فرم در نظر گرفته شده (X90)، طراحی و به تولید برسند.
                        رنو برای این پروژه بزرگ حاضر شد بر خلاف هموطنش در ایران سرمایهگذاری انجام دهد و حتی شرکتی مشترک میان این خودروساز و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با نام رنوپارس تاسیس شد تا تامین قطعات خودروهای موردنظر را بر عهده بگیرد. اقدامات رنو نشان میداد این شرکت فرانسوی انگیزه زیادی برای حضور در صنعت و بازار خودرو ایران دارد و البته خودروسازان ایرانی نیز بابت همکاری با یکی از معتبرترین شرکتهای اروپایی راضی و خشنود بودند. این وسط اما حضور رنو در ایران به مذاق برخی خوش نیامد و اگرچه این «برخی» در اقلیت بودند اما به دلیل نفوذ زیادشان تا توانستند چوب لای چرخ رنوییها گذاشتند تا شاید این خودروساز را از تصمیم خود منصرف کرده و یا به نحوی قرارداد را لغو کنند.

                        اتفاقات زیادی در همین حین رخ داد و کار حتی به مجلس شورای اسلامی هم کشید، اما نه طرف ایرانی کوتاه آمد و نه رنوییها پایشان لرزید و این نشان میداد هر دو طرف به شدت خواهان اجرای «قرارداد پلت فرم مشترک» هستند. البته «مخالفان» هر کاری که از دستشان بر میآمد برای راندن رنو انجام دادند و حتی در مقطعی مانع ترخیص قطعاتی که برای آغاز تولید به گمرک رسیده بود، شدند؛ اما در نهایت نتوانستند جلوی اجرای قرارداد را بگیرند. برخورد مخالفان با قرارداد پلت فرم مشترک از همان ابتدا به رنو فهماند که چه کار سختی برای ماندن در ایران دارد و باید خود را برای موانعی بزرگتر و مشکلاتی اساسیتر آماده کند.

                        در واقع مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قرارداد X90، اولین مشکلی بود که رنو در ایران با آن مواجه شد، اما کم نیاورد و صبر کرد و در نهایت آغاز پروژه را به چشم دید، هرچند با حدود چهار سال تاخیر. قرارداد X90 در سال 82 امضا شد اما پروژه تولید، سر وقت به انجام نرسید و حدود چهار سال طول کشید تا تولید تندر-90 به عنوان اولین محصول حاصل از پلت فرم مشترک X90، در جاده مخصوص آغاز شود. اینجا بود که دومین دردسر بزرگ رنو نیز شروع شد؛ زمانی که قرارداد میان خودروسازی ایران و رنو به امضا رسید، یورو فقط 700 تومان بود، اما در آغاز تولید، نرخ آن دو برابر شد و این موضوع رشد شدید هزینه تولید تندر-90 را در پی داشت. با این حساب دیگر نمیشد تندر-90 را با قیمتی پایین تولید کرد و حالا رنو متهم بود که نتوانسته به وعده اش مبنی بر تولید خودرویی زیر 10 میلیون تومان عمل کند. اتفاقا هرچه پیش رفت، هزینه تولید تندر-90 نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر و بیشتر هم شد، تا جایی که در حال حاضر از آن با نام خودرویی 35 میلیونی یاد میشود.
                        این اما پایان دردسرهای رنو نبود و خودروساز فرانسوی در ادامه با مشکل بزرگ دیگری روبهرو شد و آن چیزی نبود جز مشكلات مربوط به دريافت طلب از خودروسازان ایرانی.

                        رنو برای تامین قطعات موردنیاز تندر-90 و البته مگان (دیگر محصول رنو در ایران)، باید از ایران خودرو و پارس خودرو پول دریافت میکرد، اما این دو، خواسته یا ناخواسته انتظارات رنو را برآورده نکردند و خودروساز فرانسوی همواره نسبت به این موضوع شکایت داشت. با این حال رنوییها هیچگاه نگفتند که به خاطر بدحسابی خودروسازان، از ایران میروند و واقعا هم نرفتند.
                        اما اینها عمده مشکلات داخلی رنو در خودروسازی ایران بود، حال آنکه مشکل بزرگتر و اصلیتر که «تحریمهای بینالمللی» باشد، بعدها رخ داد. با اعمال تحریمها به خصوص تحریمهای بانکی، روند دریافتیهای رنو از خودروسازان ایرانی سختتر و سختتر از قبل شد، به نحوی که آنها نمیتوانستند مستقیما پول خود را دریافت کنند. همین اواخر نیز کار به جایی رسید که رنو مجبور بود از طریق کشورهای آفریقایی پول خود را تحویل بگیرد این موضوع هم از ارزش پولش میکاست و هم کلی وقت این خودروساز را هدر میداد.
                        با تشدید تحریمها، اما رنو دیگر قادر نبود همین اندک پولی را هم که از خودروسازی ایران دریافت میکرد، بگیرد و کار به معنای واقعی برایش سخت شد. کار به جایی رسید که پول رنو در بانکها ماند و چون امکان انتقال آن وجود نداشت، ارزشش به یک سوم کاهش یافت تا هم خودروسازان ایرانی بابت تاخیر در ارسال قطعات از سوی رنو، ضرر کنند و هم طرف فرانسوی ارزش پول خود را از دست رفته ببیند. با همه اینها، رنو باز هم پا پس نکشید و حتی چندی پیش اعلام کرد میخواهد ایران را به پایگاه صادراتی خود در خاورمیانه تبدیل کند. این نشان میداد رنو تاچه حد برای بازار ایران ارزش قائل است و میخواهد تا جایی که توان دارد برای ماندن در جاده مخصوص مقاومت کند.

                        با این حال در ادامه اتفاقی رخ داد که پای رنو پس از 10 سال مقاومت بالاخره لرزید. این بار نه پای مخالفان داخلی در میان بود نه بدحسابی خودروسازان؛ این بار «کدخدای اروپاییها» وارد ماجرا شده و از رنو خواسته-دستور داده- بود تا بار سفر از ایران را ببندد. تحریم جدیدی که آمریکاییها از بیش از یک ماه پیش برای ایران در نظر گرفتند، به طور مستقیم خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده و طبق آن، هیچ خودروساز و قطعهسازی حق همکاری با ایرانیها را در صنعت خودرو ندارد.

                        در واقع آمریکاییها و شخص باراک اوباما رییسجمهور ایالاتمتحده، رنو را مجبور به ترک ایران کردهاند، هرچند شايد چراغ سبزهایی را نیز به این خودروساز فرانسوی برای حضور در بازار بزرگ آمریکا دادهاند. البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد، اینکه آمریکاییها با اعمال فشار بر شریک ژاپنی رنو (نیسان) که در بازار ایالاتمتحده حضور دارد، خودروساز فرانسوی را به ترک ایران وا داشتهاند. هرچه هست، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور میگویند، رنوييها با وجود همه مشکلات داخلی که در ایران دارد، تنها به دلیل تحریم مستقیم آمریکا بار سفر بستهاند، وگرنه در صورت حل این مشکل هنوز هم راغب به ماندن در جاده مخصوص هستند.
                        در این مورد دبیر انجمن قطعهسازان میگوید:رنو انگیزههای زیادی برای ماندن در ایران دارد و این موضوع از برنامهریزیها و اقداماتی که طی این چند سال انجام داده، کاملا مشخص است. آنها تولید خودرو در ایران را با 40 درصد ساخت داخل آغاز کردند و ارتباط خوب و نزدیکی نیز با قطعهسازان ایرانی داشتند.
                        ساسان قربانی با اشاره به اینکه اصلی ترین دلیل تردید رنو برای ماندن در ایران، تحریم آمریکاییهاست، میافزاید:تحریم جدید در کنار مشکلاتی که در راه نقل و انتقال پول وجود دارد، رنو را مجبور به محدود کردن فعالیتهایش در ایران کرده است. او تاکید میکند: رنو نمیخواهد مناسبات بینالمللی اش را به خاطر بازار ایران از دست بدهد و کار غیرقانونی انجام بدهد، هر چند راغب است که بماند و به فعالیتهایش ادامه دهد.
                        به گفته دبیر انجمن قطعهسازان، این امیدواری وجود دارد که دولت جدید فکری به حال تحریمها بکند، که در آن صورت رنو نیز تمایلی به ترک ایران نخواهد داشت. قربانی البته از مشکلات داخلی نیز به عنوان دیگر مسائلی که رنو با آنها درگیر است، یاد کرده و میگوید:الان مشکل رشد نرخ ارز و قیمتگذاری خودرو و همچنین عدم ترخیص قطعات از گمرک نیز وجود دارد، هرچند مشکل اصلی باز هم به تحریم آمریکا برمیگردد. به گفته او، اولین گلوگاهی که باید برای ماندن رنو در ایران باز شود، تحریم است، زیرا رنوییها گفتهاند توان مقابله با این موضوع را ندارند.
                        اظهارات قربانی را دبیر انجمن خودروسازان نیز تایید کرده و میگوید:رنو مگر میتواند زور آمریکاییها را نادیده بگیرد؟ مگر اینکه دولت جدید فکری به حال تحریمها بکند. احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه تا موضوع تحریم آمریکاییها علیه صنعت خودرو حل نشود، نمیتوان به ماندن رنو امیدوار بود، میافزاید:چند سال پیش نیز قرار بود مرسدس بنز در ایران خودرو تولید کند اما این اتفاق رخ نداد و بعدها مشخص شد آمریکاییها رای این خودروساز آلمانی را زده و تهدید کردهاند اگر به ایران برود باید بازار آمریکا را فراموش کند.
                        او در پاسخ به این پرسش که آیا حل مشکلات داخلی رنو در ایران میتواند انگیزهای برای ماندن این خودروساز فرانسوی باشد، تاکید میکند:البته مشکلات رنو مانند پرداخت بدهی اش را که باید حل کنیم، اما به هر حال تا تحریم رفع نشود، کاری از پیش نخواهیم برد چون رنو بازار آمریکا را فدای ایران نخواهد کرد. به گفته نعمت بخش، حل مشکلات داخلی رنو در ایران تنها کمک میکند که رنو برای ماندن به اصطلاح چک و چانه بیشتری با آمریکاییها بزند و معلوم نیست چه جوابی بگیرد. گفتههای دبیر انجمن خودروسازان در حالی است که مدیرعامل پارس خودرو نیز دیروز اعلام کرد که ما هنوز خبر خروج رنو را به صورت رسمی دریافت نکرده ایم و تنها از طریق رسانهها از این خبر مطلع شدیم، بنابراین از نظر ما همکاری دو شرکت براساس قرارداد فی مابین همچنان ادامه دارد. به گفته صمدی مله، پارس خودرو در چند ماه گذشته مذاکراتی با رنو و رنوپارس داشته و به نتایج خوبی دست یافته است. او میافزاید: طبق مذاکراتی که با رنو داشتیم، برای تولید خودروهای جدید و به روز این شرکت همچون داستر نیز به توافق رسیده ایم.
                        هرچند گفتههای مدیرعامل پارس خودرو امیدوارکننده به نظر میرسد، اما آنچه از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان و همچنین دبیر انجمن قطعهسازان برمیآید این است که شرط ماندن رنوییها در ایران، رفع تحریمها است. به عبارت بهتر، تا فکری به حال تحریمها به خصوص تحریم جدید آمریکا علیه صنعت خودرو نشود، رنو نمیتواند به فعالیتهایش در ایران ادامه بدهد هرچند خود راغب به ماندن است.
                        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                        نظر

                        • شبندر
                          عضو فعال
                          • Sep 2012
                          • 3598

                          #747
                          آقاي رئيس جمهور ديروز به توليدات صنعتي و كشاورزي تاكيد داشتند و ثبات اقتصادي و بهتر شدن معيشت مردم را سرلوحه كار خودشون قراردادند و اين ممكن نيست مگر كاهش قيمت ارز و توجه به صنايع توليدي از قبيل خودرو سازي به نظر روند رو به رشد خودرو از امروز با شدت بيشتري آغاز مي شود
                          دوستاني كه مطالب بنده را براي اولين بار ميخوانند با تحقيق و مشورت با افراد متخصص، تريد كنند

                          نظر

                          • Alidadash
                            عضو فعال
                            • Jun 2013
                            • 959

                            #748
                            تعداد 96 میلیون سهم از سهام ایران خودرو، روز 16 مردادماه در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می شود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن، روز 16 مردادماه، بلوک یک درصدی سهام ایران خودرو را در بازار اول بورس اوراق بهادار عرضه می کند.این بلوک شامل 96 میلیون سهم از سهام شرکت است که با قیمت پایه دو هزار و 400 ریال به صورت یکجا و نقد فروخته می شود.عرضه بلوک یک درصدی ایران خودرو به صورت عمده غیرمدیریتی انجام میشود.
                            سهامداری کنید تا رستگار شوید...

                            شدیدا به سرمایه گزاران عزیز انجام ورزش های استقامتی رو توصیه میکنم.

                            نظر

                            • شبندر
                              عضو فعال
                              • Sep 2012
                              • 3598

                              #749
                              خودرو امروز در كف قيمتي معامله شد و بسياري از هوشمندان بازار جمع كردند حالا فردا يا پس فردا در صف خريد بايد بخريد.
                              خودرو:
                              خرید حقیقی
                              2.925 M

                              9.9
                              %
                              خرید حقوقی
                              25.932 M

                              88.5
                              %
                              خرید گروهی
                              430,649

                              1.4
                              %
                              فروش حقیقی
                              28.943 M

                              98.8
                              %
                              فروش حقوقی
                              344,644

                              1.1
                              %
                              خریدار 129 فروشنده 119
                              حقیقی 120 117
                              حقوقی 1 2
                              گروهی 8
                              دوستاني كه مطالب بنده را براي اولين بار ميخوانند با تحقيق و مشورت با افراد متخصص، تريد كنند

                              نظر

                              • شبندر
                                عضو فعال
                                • Sep 2012
                                • 3598

                                #750
                                اين بازي و رنج هاي منفي به خاطر معامله بلوكي روز چهارشنبه 16مرداد سرمايه گذاري صنعت و معدن هست كه با قيمت 240 تومان عرضه مي كند وبراي كمتر خريدن هست مواظب باشيد
                                دوستاني كه مطالب بنده را براي اولين بار ميخوانند با تحقيق و مشورت با افراد متخصص، تريد كنند

                                نظر

                                در حال کار...
                                X