سایپا (خساپا)

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • وحید 20
    ستاره‌دار(98)
    • Mar 2011
    • 29911

    #346
    در پی کاهش 97درصدی سود رخ داد

    دومین کاهش سهام سایپا به زیر قیمت اسمی/ هر سهم سایپا 92 تومان شد

    خبرگزاری فارس: قیمت هرسهم سایپا به دلیل اعلام کاهش 97 درصدی سود سال جاری برای دومین مرتبه به زیر قیمت اسمی 100 تومان آمد و با 22 درصد کاهش به 92 تومان رسید.






    به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، چالش ها و حاشیه های صنعت خودروی حاضر در بورس با عدم افزایش قیمت مورد نظر محصولات از یک سو و آثار منفی نوسان کم سابقه ارز از سوی دیگر بیشتر شده تا شرکت های این صنعت با وضعیت ناخوشایندی در بازار سهام آن هم به رغم رشد شاخص در چهار ماه اخیر مواجه شوند.
    براساس این گزارش، درحالی هنوز تکلیف واگذاری بلوک33 درصدی بانک پارسیان توسط ایران خودرو روشن نشده و این شرکت با ریزش روزانه بهای سهام و تشکیل صف های فروش سنگین دست و پنجه نرم می کند که روز گذشته گزارش عملکرد نیمه اول سال سایپا منتشر شد تا گوشه دیگری از شرایط نامناسب صنعت خودرو نمایان شود.
    بعد از بروز شایعاتی از چند ماه قبل مبنی بر تعدیل منفی سود این شرکت، گزارش عملکرد 6 ماه اول سال چنین شایعه ایی را تایید کرد و به دلیل کاهش تولید و فروش و افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات، سود 501 ریالی هر سهم سایپا برای سال مالی جاری با 97 درصد ریزش به 12 ریال سقوط کرد.
    با اعلام این گزارش رسمی و واقعه ناخوشایند،نماد معاملاتی این شرکت با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومانی امروز آماده بازگشایی در بازار سهام شد تا سهامداران این شرکت در مورد آن تصمیم گیری کنند. با این اتفاق قیمت هر سهم این شرکت با حدود 22 درصد ریزش از 117 تومان 29 مهر به 92 تومان امروز و حتی به 85 تومان سقوط کرد و طی آن بیش از 19 میلیون سهم به ارزش 1.7 میلیارد تومان داد و ستد شد.
    این ریزش قیمت علاوه بر اینکه موجب اثر منفی 61 واحدی سایپا بر شاخص بورس و افت ارزش روز بازار سهام از 1.2 هزار میلیارد تومان به 958 میلیارد تومان ، رتبه این شرکت را در جدول بزرگان بورس از 32 به 42 تغیبر داد و رکورد منفی دیگری را برای این شرکت به ثبت رساند.
    به این ترتیب که بهای هر سهم این شرکت درحالی 15 مرداد سال جاری برای نخستین بار در 16 سال حضور در بورس به کمتر از قیمت اسمی 100 تومان رسیده بود که با حمایت های انجام شده ، نرخ هر سهم آن تا 140 تومان افزایش یافت اما با بروز شایعه تعدیل منفی سود، بهای سهام سایپا از 10 مهر تا قبل از توقف نماد در 29 مهر با کاهش روزانه به 117 تومان رسید.
    با این حال و در پی کاهش 22 درصدی امروز سهام این شرکت ،قیمت هر سهم سایپا در پایان معاملات امروز بازار به 92 تومان نزول کرد تا برای دومین مرتبه در چهار ماه اخیر، نرخ هر سهم این شرکت بزرگ به زیر قیمت اسمی 100 تومان برسد.
    براساس این گزارش، این شرکت 15 مرداد 1376 با قیمت 1600 تومانی هر سهم به جمع شرکت های بورسی پیوسته و تا مرداد سال جاری سابقه نداشت بهای سهام آن به چنین قیمت هایی کاهش یابد.
    بیشترین بهای سهام سایپا مربوط به 25 خرداد 79 با قیمت 3738 تومان بود، ولی بعد از اعمال افزایش سرمایه و تقسیم سود سالانه و وضعیت آن دوران بازار ، ارزش سهام آن به حدود 250 تومان در سال 81 کاهش یافت تا اینکه در آبان 82 بار دیگر هر سهم سایپا به حدود 2756 تومان رسید، ولی با تغییر شرایط بورس که با ترکیدن حباب قیمتی و تغییر 180 درجه ای بازار در سال 84 همراه بود، بهای هرسهم سایپا طی چند سال کاهش یافت تا اینکه با اعمال افزایش سرمایه ای دیگر ، قیمت هر سهم آن به 200 تا 300 تومان رسید.
    در این میان قیمت سهام سایپا با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومانی ، تا قبل برگزاری مجمع سالانه در 29 تیر 91 اخیر حدود 120 تومان بود اما در پی تقسیم سود 40 تومانی هر سهم در مجمع سالانه و بازگشایی نماد ، بهای هر سهم آن در مرداد برای اولین بار به کمتر از 100 تومان رسید.
    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

    نظر

    • وحید 20
      ستاره‌دار(98)
      • Mar 2011
      • 29911

      #347
      به دنبال توافق مجلس با خودروسازان
      از هفته آینده خودرو ارزان می شود

      پرشین خودرو: براساس جلسه مشترك نمایندگان مجلس با مدیران ایران خودرو و سایپا از هفته آینده قیمت خودرو كاهش می یابد.

      به گزارش «پرشین خودرو»، حسین فتاحی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان به باشگاه خبرنگاران گفت: هفته گذشته كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای با حضور مدیران ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش بی رویه خودرو تشكیل دادند كه طی توافقات به عمل آمده در اینده ای نزدیك شاهد كاهش قیمت خودرو در كشور خواهیم بود.
      درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

      توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

      نظر

      • jm6197
        عضو جدید
        • Nov 2011
        • 11

        #348
        خودرویی ها کمی زمان نیاز دارن
        [CENTER][B][COLOR="#00cccc"][COLOR="#00FF00"][SIZE=4]صبر بی پایان در آغاز کا[RIGHT][RIGHT][/RIGHT][/RIGHT]ر[/SIZE][/COLOR][/COLOR][/B][/CENTER]X-(

        نظر

        • مخبرالدوله
          عضو فعال
          • May 2012
          • 5228

          #349
          اشتغالزاترین صنایع ایران کدامند؟


          » سرویس: اقتصادي - صنعت، معدن، تجارت
          کد خبر: 91080905542
          سهشنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶



          براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، شرکت ایران خودرو در بین شرکتهای صنعتی کشور دارای بیشترین تعداد نیروی کار است.

          به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براین اساس تعداد نیروهای کاری در شرکت ایران خودرو در سال 1389 به 52 هزار و 795 نفر رسیده بود. رده دوم در بین شرکتهای صنعتی از نظر تعداد نیروی کار مربوط به شرکت سایپا با تعداد نیروی کار 39 هزار و 304 نفر است. رده سوم نیز به شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تعداد نیروی کار 14 هزار و 806 نفر اختصاص یافته است.
          به طور کلی شرکتهای فعال در صنایع خودروسازی و قطعه سازی، معدن و صنایع معدنی، غذایی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی بیشترین سهم را در اشتغالزایی شرکتهای صنعتی و تولیدی کشور به خود اختصاص داده اند.
          فهرست 10 شرکت صنعتی ایران که براساس ردهبندی مربوط به سال 1389 سازمان مدیریت صنعتی دارای بیشترین تعداد نیروی کار هستند، به شرح زیر است:
          1- شرکت ایران خودرو با 52 هزار و 795 پرسنل

          2- شرکت سایپا با 39 هزار و 304 پرسنل
          3- شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 14 هزار و 806 پرسنل
          4- شرکت مپنا با 8755 پرسنل
          5- شرکت ایران خودرو دیزل با 8695 پرسنل
          6- شرکت فولاد خوزستان با 7013 پرسنل
          7- شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) با 7008 پرسنل
          8- شرکت پارس خودرو با 6828 پرسنل
          9- شرکت سیمان فارس و خوزستان با 5446 پرسنل
          10- شرکت ملی صنایع مس ایران با 4864 پرسنل
          انتهای پیام

          مردم میپرسند که ا.ن را چه کسانی حمایت میکنند؟؟؟

          نظر

          • ایرج اکبری
            عضو فعال
            • Dec 2011
            • 10934

            #350
            در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
            به دنبال توافق مجلس با خودروسازان
            از هفته آینده خودرو ارزان می شود

            پرشین خودرو: براساس جلسه مشترك نمایندگان مجلس با مدیران ایران خودرو و سایپا از هفته آینده قیمت خودرو كاهش می یابد.

            به گزارش «پرشین خودرو»، حسین فتاحی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان به باشگاه خبرنگاران گفت: هفته گذشته كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای با حضور مدیران ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش بی رویه خودرو تشكیل دادند كه طی توافقات به عمل آمده در اینده ای نزدیك شاهد كاهش قیمت خودرو در كشور خواهیم بود.
            با سلام وحید جان چه مقدار می خواهند کاهش قیمت بدهند 100 هزار تومان کاهش می دهند بعد در روزنامه ها با تیتر درشت ذکر می کنند کاهش شدید خودرو شروع شد ! با تشکر
            كسى كه عقل ندارد، ادب ندارد و كسى كه همّت ندارد، جوانمردى ندارد و كسى كه دین ندارد، حیا ندارد.

            نظر

            • جواد1979
              عضو عادی
              • Jan 2012
              • 138

              #351
              با سلام خدمت دوستان اصلا صحبت از کاهش قیمت خودرو رو نکنید که اوضاع خودرو سازها عجیب خراب هست . بنده خودم در یکی از بزرگترین شرکت خودرو سازی مشغول به کارم و فقط یه آماری بهتون بدم اینکه پارسال ما حدودآ روزی 2700 الی 2900 تولید داشتیم ودر حال حاضر روزی 500 الی 700 دیگه چی بشه 800 دستگاه در روز تولیدمون هست و روز به روز هم در حال بدتر شدن هست .با تشکر

              نظر

              • hossein sh
                ستاره دار(1)
                • Mar 2012
                • 688

                #352
                امروز حمایت خوبی ازش شد.

                انتظار داشتم قیمت کمتری را ببینه....

                نظر

                • وحید 20
                  ستاره‌دار(98)
                  • Mar 2011
                  • 29911

                  #353
                  بانک مرکزی و وزارتخانههای نفت و صنعت توافق کردند
                  تزریق پول نفت به صنعت خودرو

                  گروه خودرو- با توافق بانک مرکزی و وزارتخانههای «نفت» و «صنعت، معدن و تجارت»، یک و نیم میلیارد یورو از پول نفت صادراتی ایران به اروپا، صرف واردات قطعات و مواد اولیه صنایع خودروسازی و ماشینسازی کشور خواهد شد. بر اساس این توافق که به تازگی انجام شده، وزارت نفت و بانک مرکزی موافقت کردهاند تا یک و نیم میلیارد یورو از پول نفت صادراتی به اروپا، به شرکتهای تامینکننده قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع خودروسازی و ماشینسازی ایران تعلق گیرد.


                  بر این اساس، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» نیز متعهد شده معادل ریالی این یک و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت پرداخت شود. آن طور که خبر میرسد، یک میلیارد از این پول صرف صنعت خودرو خواهد شد و نیم میلیارد یورو باقیمانده نیز به صنایع ماشینسازی کشور میرسد. این تصمیم از آن جهت گرفته شده که هم اکنون صنایع داخلی به دلیل مشکلات و موانع موجود ناشی از محدودیتهای بینالمللی، عملا امکان نقل و انتقال مستقیم پول را ندارند و از همین رو با مشکلات فراوانی در تامین قطعات و مواد اولیه روبهرو شدهاند. «افت تیراژ»، «تعطیل یا نیمه تعطیل شدن واحدهای تولیدی» و «بیکار شدن کارگران» از جمله عوارض منفی و نگرانکنندهای به شمار میروند که سرنخ اصلی آنها را باید در محدودیتهای ایجاد شده در نقل و انتقال پول جستجو کرد. در واقع به نظر میرسد آنچه که بیش از همه، صنعتگران داخلی به خصوص خودروسازان را در موضوع محدودیتهای بینالمللی آزار داده و چالش به وجود آورده، همین محدودیتهای مربوط به نقل و انتقال پول است. این موضوع در صنعت خودرو تاثیری بسیار بد گذاشته و کارشناسان یکی از دلایل اصلی افت تیراژ را در این صنعت، همین مشکل مربوط به نقل و انتقال پول میدانند. به گفته آنها، چون خودروسازان و قطعهسازان نمیتوانند پول به خارج از کشور انتقال داده و بابت واردات قطعات و مواد اولیه با شرکتهای خارجی تسویه حساب کنند، «تامین» با مشکل حادی روبهرو شده و در نهایت و در کنار سایر مشکلات و موانع، به افت شدید تولید انجامیده است.
                  اولتیماتوم رنو
                  محدودیت نقل و انتقال پول اما سبب شده حتی تولید خودروهای فعلی در کشور نیز به خطر بیفتد و خودروسازان خارجی تهدید به توقف فعالیتشان در ایران بکنند، تهدیدی البته از سر ناچاری.
                  به عنوان مثال گفته میشود شرکت رنو در اولتیماتومی به خودروسازان اعلام کرده اگر تا پایان سال جاری میلادی طلب خود را وصول نکند، فعالیتهایش در صنعت خودرو ایران را به حالت تعلیق در خواهد آورد. ظاهرا رنو در حال حاضر حدود 200 میلیون یورو (با احتساب یوروی سه هزار و 300 تومانی، معادل 660 میلیارد تومان) از خودروسازان ایرانی طلبکار است و خودروسازان به دلایلی از جمله محدودیت در نقل و انتقال پول و البته «بیپولی»، امکان پرداخت این طلب هنگفت را ندارند. رنو البته در گذشته با روشهایی خاص مشکل نقلوانتقال پول خودروسازان کشور را در سیستم خود حل کرده بود، اما ظاهرا مشکلات به اوج رسیده و راهکارهای این شرکت فرانسوی نیز حلال مشکلات نیست.
                  رنو در حال حاضر تندر-90 و مگان را در ایران به تولید میرساند و پیشتر نیز گفته که هزینههای تولید این دو خودرو رشد زیادی کرده است. از سوی دیگر اما پژو نیز به عنوان دیگر خودروساز فرانسوی حاضر در ایران، به دلیل عدم دریافت پول، قطعات لازم را در اختیار ایران خودرو قرار نمیدهد و به همین دلیل تیراژ این شرکت طی نیمه نخست امسال شدیدا افت کرده است. این شرکت حتی به تازگی نیز اجازه انتقال یک محموله قطعات 40 هزار دستگاهی پژو 206 را به ایران نداده، چون پول آن را دریافت نکرده است. ایران خودرو امیدوار بود با ورود این محموله، سر و سامانی به اوضاع تولید 206 بدهد، اما در نهایت محموله به ایران نرسید.
                  حال کارشناسان معتقدند با توجه به این شرایط، باید به هر نحو که شده مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول را حل کرد تا قطعهسازان و خودروسازان بتوانند برای مواد اولیه و قطعات خود سفارشگذاری لازم را انجام دهند.
                  از همین رو بود که اوایل هفته نیز دولت (سازمان توسعه تجارت) با بخش خصوصی بر سر استفاده از ارز صادراتی در بخش تولید، به توافق رسید و قرار شد مرکزی برای مبادلات ارزی میان صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شود. اوضاع از این قرار است که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» مرکزی برای مبادلات ارز صادراتی در نظر خواهد گرفت و در آنجا تولیدکنندگان میتوانند با استفاده از ذخایر ارزی صادرکنندگان، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را به کشور وارد کنند. در عوض معادل ریالی ارز استفاده شده، به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد و با این روش، تولیدکنندگان میتوانند محدودیتهای مربوط به نقل و انتقال پول را به نوعی دور بزنند. حالا نیز بانک مرکزی و وزارتخانههای «نفت» و «صنعت، معدن و تجارت» توافق کردهاند تا ارز نفتی صرف واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان و صنایع ماشینسازی شود. البته پرسشی که اینجا مطرح میشود این است که ریال معادل ارز نفتی را خود وزارت «صنعت، معدن و تجارت» پرداخت خواهد کرد، یا خودروسازان و قطعهسازان باید آن را متقبل شوند. اگر قرار باشد قطعهسازان و خودروسازان بابت ارز نفتی استفاده شده برای واردات مواد اولیه و قطعات، ریال به وزارت نفت بدهند، اوضاع باز هم پیچیده خواهد شد، زیرا صنایع قطعه و خودرو ماههاست با «بیپولی» دست و پنجه نرم میکنند و دستشان خالی است. آنها حتی از مدتها پیش درخواست خود را برای دریافت وام و تسهیلات به دولت ارائه دادهاند اما تا به امروز ریالی دست آنها را نگرفته است.
                  حال اگر قرار باشد وزارت «صنعت، معدن و تجارت» پرداخت معادل ریالی ارز نفتی را متقبل شود، آنگاه باید گفت که اتفاقی مثبت و پیش رونده در صنایع خودرو و قطعه رخ داده است، زیرا در این صورت خودروسازان بدون اینکه رسما وام و تسهیلاتی گرفته و مجبور به بازپرداخت کوتاه مدت و با بهره بالای آن باشند، عملا بخشی از مشکلات مربوط به تامین قطعات و تولید خود را حل شده خواهند دید.
                  به عبارت بهتر، در صورت پرداخت معادل ریالی ارز نفتی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، عملا دیگر نیازی به پرداخت وام و تسهیلات به خودروسازان و قطعهسازان (حداقل تا مدتی)، نخواهد بود. صنعت خودرو قرار بوده هزار میلیارد تومان از دولت وام بگیرد، وامی که برای دریافت آن باید وثیقه بگذارد، شش ماهه آن را پس بدهد و بهرهای بسیار بالا برایش بپردازد، حال آنکه اگر وزارت صنعت معادل ریالی ارز نفتی را متقبل شود، عملا به خودروسازان وام داده است. تازه با احتساب نرخ فعلی یورو در مرکز مبادلات ارزی
                  (حدود سه هزار و 300 تومان)، خودروسازان چهار برابر وام مورد نظر را دریافت کردهاند که البته با توجه به نوع برخورد این روزهای دولت با صنایع داخلی به خصوص خودروسازی، بسیار بعید است چنین لطفی در حق آنها شود. با این حساب باید منتظر ماند و دید توافق میان بانک مرکزی و وزارتخانههای نفت و «صنعت، معدن و تجارت» چه زمانی رنگ عمل به خود خواهد گرفت و چه کسی باید ریال معادل ارز نفتی را تامین و پرداخت کند؟


                  درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                  توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                  نظر

                  • وحید 20
                    ستاره‌دار(98)
                    • Mar 2011
                    • 29911

                    #354
                    در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                    بانک مرکزی و وزارتخانههای نفت و صنعت توافق کردند
                    تزریق پول نفت به صنعت خودرو


                    [
                    این خبر میتونه کمی از مشکلات رو رفع کنه البته اگر اجرایی بشه
                    باید دید فردا بازار واکنشی از خودش به این خبر نشون میده یا نه
                    درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                    توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                    نظر

                    • جعفرزاده
                      عضو فعال
                      • Dec 2010
                      • 5833

                      #355
                      در اصل توسط hossein sh پست شده است View Post
                      امروز حمایت خوبی ازش شد.

                      انتظار داشتم قیمت کمتری را ببینه....
                      بنظر بنده سایپا تا محدوده 80 تومان باید بریزد و بعد.....

                      نظر

                      • وحید 20
                        ستاره‌دار(98)
                        • Mar 2011
                        • 29911

                        #356
                        احتمال کاهش قیمت خودرو تکذیب شد پرشین خودرو: در حالی که دبیر انجمن خودروسازان ایران هرگونه توافق خودروسازان با مجلس را مبنی بر کاهش قیمت خودرو قویا تکذیب می کند یکی از اعضاء کمیسیون صنایع مجلس از تدوین طرحی برای کاهش قیمت خودرو خبر می دهد.

                        روز گذشته اخباری مبنی بر توافق مجلس با خودروسازان برای کاهش قیمت خودروهای تولید داخل از هفته آینده مخابره شد که امروز دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار «پرشین خودرو» این اخبار را به شدت تکذیب کرد و آن را دروغ بزرگ خواند.
                        روز گذشته حسین فتاحی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان گفت: هفته گذشته كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای با حضور مدیران ایران خودرو و سایپا در رابطه با افزایش بی رویه خودرو تشكیل دادند كه طی توافقات به عمل آمده در اینده ای نزدیك شاهد كاهش قیمت خودرو در كشور خواهیم بود.
                        اما احمد نعمت بخش با تاکید بر اینکه در حال حاضر و با وجود افزایش قیمت اعمال شده هنوز تولید خودروسازان زیان ده است، افزود: مگر طی چند روز اخیر کالایی ارزان شده که نمایندگان مجلس از توافق با خودروسازان برای کاهش قیمت ها خبر می دهند؟!
                        نعمت بخش ضمن تاکید بر اینکه مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور نیز هرگونه صحبت و توافق با نمایندگان مجلس را تکذیب کرده اند، ادامه داد: با توجه به افزایش به 2 تا 3 برابری قیمت مواد اولیه تولید داخل مانند فولاد، مس، آلومینیوم، شیشه، مواد پلیمری پتروشیمی، رشد 2 تا 3 برابری نرخ ارز، افزایش 30 درصدی دستمزدها و مشكلات نقل و انتقال ارز و هزینه گزاف اجرایی كردن آن چگونه ممکن است قیمت خودرو کاهش یابد.
                        اصرار دبیر انجمن خودروسازان ایران بر تکذیب هرگونه احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی در حالی است که امروز نیز غلام محمد زارعی در گفتگو با ایرنا از تدوین طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در راستای منطقی کردن قیمت ها و کاهش هزینه های تولید خبر داد.
                        وی با یادآوری این که این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در حال بررسی نهایی است، اظهارداشت: پیشنهادهای وزارت صنعت، معادن و تجارت نیز در این طرح گنجانده شده است.
                        نماینده مردم دنا و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، مهم ترین علت افزایش قیمت خودرو را افزایش قیمت سایر اقلام دانست و افزود: افزایش قیمت اجناس مختلف بر قیمت خودرو تاثیر بسیاری گذاشته است.
                        درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                        توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                        نظر

                        • وحید 20
                          ستاره‌دار(98)
                          • Mar 2011
                          • 29911

                          #357
                          لزوم خروج مواد اولیه خودروسازان از بورس کالا



                          به گزارش خبر خودرو ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار قیمت گذاری مواد اولیه تولید خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان شد و گفت: واگذاری قیمت گذاری برخی کالاها مانند فولاد و پتروشیمی به بورس کالا که از جمله مواد اولیه تولید خودرو هستند باعث عدم نظارت بر قیمت گذاری این مواد شده است .

                          ایرج ندیمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: باید قبول کنیم که بورس کالا بصورت مناسب اداره نمی شود و نحوه قیمت گذاری براساس واقعیت های اقتصادی در این نهاد صورت نمی گیرد بلکه تعاملات و هم اندیشی ها و برخی لابی های پنهانی باعث تعیین قیمت موادی چون پتروشیمی و فولاد در بورس کالا می شود. وی افزود: همچنین عرضه مواد اولیه خودرو سازان از طریق بورس باعث شده هیچگونه نظارتی بر روی آن انجام نشود و همچنین توجه به گستره نیاز خریدار و متقاضیان صورت نگیرد. به همین منظور در مجالس دوره های گذشته سعی کردیم قانون بورس را تنظیم کنیم تا شفافیتی در قیمت ها ایجاد شود و ثانیا خریدار و فروشنده بر آن کنترل داشته باشند. وی تصریح کرد: اگر این اتفاق به صورت دقیق بیفتد عرضه هر کالایی از جمله مواد اولیه بطور عام و قطعات به صورت خاص برای خودرو سازان بسیار مفید خواهد بود ولی متاسفانه با مشکلات زیادی در رابطه با بورس کالا مواجهیم که باعث شده این اقدام عملی نشود.در حال حاضر نیز شرایط کشور به نحوی نیست که در برخی از کالاها از قیمت جهانی تبعیت شود بنابراین لازم است خروج این کالاها از بورس صورت گیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه خروج مواد اولیهای چون فولاد، مس و پتروشیمی از بورس کالا موجب کاهش قابل توجه هزینههای تولید در کشور خواهد شد،گفت: دولت و بانک مرکزی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند، نه اینکه مانع آنها شوند. وی با اشاره به سوءاستفادههای رخ داده در بورس کالا گفت: بورس کالا هر هفته پنج و در برخی هفتهها تا 10 درصد قیمت ها را افزایش می دهد و خودروساز نیز محکوم به خرید است. این کار حرکتی ضد تولیدی محسوب میشود و در صورت ادامه آن به ضرر خودرو سازان است. وی در پایان گفت:در این رابطه سازمان حمایت و وزارت صنعت باید پاسخگو باشند تا قیمت خرید مواد اولیه متناسب با هزینه های تولید و سود معقول برای خودرو سازان باشد.
                          درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                          توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                          نظر

                          • وحید 20
                            ستاره‌دار(98)
                            • Mar 2011
                            • 29911

                            #358
                            در اصل توسط وحید 20 پست شده است View Post
                            این خبر میتونه کمی از مشکلات رو رفع کنه البته اگر اجرایی بشه
                            باید دید فردا بازار واکنشی از خودش به این خبر نشون میده یا نه
                            خب همون طور که انتطار میرفت بازار به خبر واکنش نشون داد و به صورت نسبی برگشتن
                            اگر عملی بشه میتونه مرهمی باشه برا خودروییها
                            برخی خبرها هم در خصوص احتمال اختصاص مواد اولیه خارج از سیستم بورس کالا حکایت داره تا مواد اولیه ارزونتری در اختیارشون قرار بدن که البته هنوز معلوم نیست
                            آخرین ویرایش توسط وحید 20؛ 2012/10/31, 22:20.
                            درخت هرچه پربارتر افتاده تر@};-

                            توصیه ای به خرید/فروش/نگهداری ندارم.

                            نظر

                            • بابک 52
                              ستاره‌دار (27)
                              • Mar 2011
                              • 17028

                              #359
                              خداحافظی خودروسازان با سودآوری

                              در بین انبوه گزارشات شش ماهه شرکتهای بورسی برخی صنایع شگفتیهای مثبت را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند، اما بعضی دیگر روایتی نامساعد و تلخ را به اطلاع سهامداران رساندند.

                              در میان گروه دوم، گزارشات خودروسازان شوک برانگیز بود؛ جایی که شرکتهای این صنعت رودربایستی با سهامداران را کنار گذاشتند و تصویری غمانگیز اما واقعی از چشمانداز بحرانی اوضاع صنعت خود را منتشر کردند. در بارزترین نمونه، شرکت سایپا با تعدیل منفی 98 درصدی، پیشبینی سود هر سهم در سال 91 را از 50 تومان به یک تومان کاهش داد.

                              پارس خودرو نیز سود 5 تومانی را به زیان 48 تومانی تبدیل کرد. آمارهای تولید نشان از افت 55 درصدی تولید سایپا و کاهش 48 درصدی تیراژ تولید در پارس خودرو نسبت به شش ماه نخست سال گذشته دارد.

                              علاوهبراین، گزارشات مالی از منفی شدن سرمایه در گردش واحدهای خودروساز حکایت میکند که نشانهای مهم از کمبود نقدینگی در این صنعت است.

                              همزمان شنیدههایی از حاکمیت وضعیت مشابه در ایران خودرو و زیان دهی آن در شش ماهه به گوش میرسد.

                              واکنش بازار سهام نیز به این اخبار طبیعتا منفی بود. شاخص این صنعت در هفته مورد گزارش 10 درصد افت کرد تا سقوط خود از ابتدای سال را به بیش از 20 درصد برساند. به اين ترتیب به نظر میرسد نه تنها باید فعلا پرونده سودسازی در صنعت خودرو را بسته دانست بلکه بقای آن نیاز به تدابیر فوری در زمینه تامین نقدینگی دارد؛ تدابیری که اگر همچون چند ماه گذشته در بوروکراسی اداری معطل بماند، با توجه به رشد بيشتر هزینه مواد اولیه در هفتههای اخیر، نتیجهای جز پیش رفتن تا مرز تعطیلی و وقوع بحران تمام عیار در صنعت پرقدرت خودروسازي کشور نخواهد داشت.

                              منبع : دنیای اقتصاد
                              The greater the risk ، The greater the reward

                              هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                              نظر

                              • بابک 52
                                ستاره‌دار (27)
                                • Mar 2011
                                • 17028

                                #360
                                جهت رفع خستگی دوستان :d;) :

                                هیتلر : من 500 هزار نفر را در طول جنگ جهانی دوم کشتم.

                                صدام : من در طول جنگ هایم 300 هزار نفر را کشتم.

                                ناپلئون : من در خلال جنگ هایم سر 50 هزار نفر را به باد دادم.

                                مدیر عامل سایپا : گه نخورین بابا =))
                                The greater the risk ، The greater the reward

                                هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                                نظر

                                در حال کار...
                                X