آثار توافق هسته اي ايران و 5+1

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • بابک 52
    ستاره‌دار (27)
    • Mar 2011
    • 17028

    #1156
    «ایران با وجود استاکسنت سرعت غنیسازی را افزایش داده»

    کارشناسان آمریکایی میگویند، ایران به رغم حمله ویروس استاکسنت طی سه سال گذشته سرعت غنیسازی اورانیوم را افزایش داده و در صورت خواست رهبر جمهوری اسلامی میتواند ظرف ۴ ماه سوخت مورد نیاز بمب اتمی را تولید کند.
    کارشناسان روز چهارشنبه (۳۱ خرداد/ ۲۰ ژوئن) گفتهاند که ایران غنیسازی اورانیوم را طی سه سال گذشته افزایش داده و ویروس استاکسنت نتوانسته بر روی سرعت غنیسازی تأثیر چندانی بگذارد.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان به کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا گوشزد کردهاند که «در نتیجه ایران میتواند در صورتی که رهبری این کشور تصمیم به ادامه کار بگیرد، سوخت مورد نیاز خود برای ساخت سلاح اتمی را طی ۴ ماه تولید کند.»

    استفن ردمیکر (Stephen Radmaker) از مرکز سیاستگذاری دوحزبی واشنگتن (Bipartisan Policy Center) گفت، طبق یافتههای آژانس بینالمللی انرژی اتمی «روشن است که ایران میتواند در صورت تمایل بسیار سریع سلاح اتمی تولید کند.»

    ردمیکر افزود: «بر پایه دادههای آژانس، ایران سه کیلو و ۳۴۵ گرم اورانیوم با غنای ۳ و نیمدرجه تولید کرده است که اگر تا کنون بیشتر غنی شده باشد، اورانیوم کافی برای تولید دست کم ۲ بمب اتمی را فراهم کرده است.»

    او در ادامه تصریح کرد، اگر رهبری ایران تصمیم به تولید بمب هستهای گرفته باشد، «آنها [ایران] برای تولید سوخت کافی به منظور ساخت بمب به ۳۵ تا ۱۰۶ روز زمان نیاز دارند.»

    دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بینالمللی (ISIS) نیز به قانونگذاران آمریکایی گفته است: «ایران به دست کم ۴ ماه زمان احتیاج دارد تا اورانیوم با غنای بالا را برای ساخت بمب هستهای تولید کند.»

    برای تولید بمب اتمی باید اورانیوم ۲۳۵ را تا حدود ۹۰ درصد غنی ساخت.

    جیمز کلاپر (James Clapper)، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا اینکه ایران ظرف یک یا دو سال به بمب اتمی دست یابد را "از نظر فنی باورکردنی" دانست.

    رادمیکر نیز گفت: «بیش از ۹ هزار سانتریفوژ ۱۵۸ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳ و نیم درصد را در طول یک ماه تولید کردهاند که این سرعت سه برابر سرعت تولید در مقایسه با اواسط سال ۲۰۰۹ است، یعنی درست زمانی که ویروس استاکسنت به برنامه اتمی ایران حمله کرده بود.»

    وی نتیجه گرفت که سرعت غنیسازی اورانیوم "سه برابر زمان قبل از حمله ویروس استاکسنت است که بسیاری تصور میکردند به برنامه لطمه زده است."

    رادمیکر افزود: «بنابراین استاکسنت اگر هم برنامه را عقب برده باشد این میزان خیلی نبوده و دست کم به مقدار کافی نبوده است.»

    حمله ویروس استاکسنت

    حمله ویروس استاکسنت به برنامه هستهای ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی فاش شد.

    به نوشته نیویورک تایمز، باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی و جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا با استفاده از ویروس استاکسنت برای تخریب برنامه هستهای ایران موافقت کرده بودند.

    این روزنامه در این باره نوشته بود، استاکسنت، ویروسی که با همکاری اسرائيل ساخته شد، در تأسیسات اتمی نظنز اختلال ایجاد کرد، اما بعدها این ویروس به صورتی ناگهانی به خارج از ایران گسترش پیدا کرد و وارد سیستمهای کامپیوتری کشورهای دیگر شد..

    برخی از تحلیلگران و افسران سابق ارتش آمریکا حملات سایبری به تأسیسات هستهای ایران را مؤثرتر از بمباران آنها میپنداشتند. به گفتهآنها، بمباران این تأسیسات خطرات بزرگی به همراه خواهد داشت، بی آنکه اختلال دائمی در برنامه اتمی ایران ایجاد کرده باشد.

    «رهبری ایران هنوز تصمیم به تولید بمب اتمی نگرفته»

    مراکز اطلاعاتی آمریکا معتقدند که رهبری جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به ساخت بمب اتمی نگرفته، حتی اگر حکومت ایران به غنیسازی اورانیوم یا سایر فعالیتهای لازم برای فراهم کردن توانایی تولید سلاحهای اتمی ادامه دهد.

    آلبرایت در این باره گفته است: «ما واقعا نمیدانیم که آنها تصمیم به تولید بمب اتمی گرفتهاند یا نه، اما شواهد حاکی از آن است که آنها دست کم مسیر انجام این کار را دنبال میکنند.»

    وی افزود: «اگر ایران تصمیم به شروع غنی کردن اورانیوم تا حد لازم برای تولید بمب اتمی بگیرد، دیدهبان هستهای سازمان ملل متحد یا مراکز اطلاعاتی آمریکا ظرف یک تا سه هفته متوجه این حرکت خواهند شد.»

    دیدار کارشناسان و قانونگذاران آمریکا در روز چهارشنبه (۳۱ خرداد) بعد از مذاکرات نافرجام هستهای دوروزه ایران در مسکو انجام شد.

    ایران در این دیدار تأکید کرد، حاضر به تعلیق فعالیتهای حساس اتمی خود نیست. در همین حال آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان نیز تصریح کردند که تحریمها به قوت خود باقی خواهند ماند.

    چاک راب (Chuck Robb)، سناتور پیشین آمریکا که ناظر بر نشست کارشناسان و قانونگذاران در روز چهارشنبه بود گفت، دیپلماسی تنها زمانی میتواند موفقیتآمیز باشد که ایران دریابد، در صورت نرسیدن به توافق، تهدید نظامی واقعی وجود خواهد داشت.

    وی همراهی تهدید نظامی با دیپلماسی و تحریم علیه جمهوری اسلامی را ابزاری مؤثر در مقابله با برنامه اتمی ایران خواند.

    The greater the risk ، The greater the reward

    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

    نظر

    • بابک 52
      ستاره‌دار (27)
      • Mar 2011
      • 17028

      #1157
      خروج سایت بانک مرکزی از دسترس؛ یک حمله سایبری؟

      خبرگزاری ایلنا تنها خبرگزاریای بود که پنجشنبه (اول تیر) خبر حمله سایبری به سایت بانک مرکزی ایران را منتشر کرد. این خبر ساعاتی بعد از خروجی این خبرگزاری حذف شد و سایت بانک مرکزی نیز در دسترس دوباره قرار گرفت.
      در ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه (اول تیر / ۲۱ ژوئن) سایت رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای چند ساعتی از دسترس خارج شد.
      خبرگزاری کار ایران، ایلنا ضمن انتشار خبر خروج سایت بانک مرکزی ایران از دسترس، از قول کارشناسان نوشت که قطع شبکه اینترنت داخلی بانک، نشاندهنده حمله سایبری به این بانک است.

      ایلنا نوشت: «سایت نهاد سیاستگذار پولی و بانکی کشور در دسترس نیست و کاربران از داخل و خارج این بانک امکان دسترسی به آن را ندارند». این خبر اما ساعاتی بعد از خروجی ایلنا حذف شد.
      پیش از این محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که در زمان اجرای هدفمند کردن یارانهها ۳۵۰ هزار حمله سایبری به بانک مرکزی صورت گرفته، اما این اولین بار است که در یک خبرگزاری رسمی اعلام شده که سایت این بانک به دلیل حمله از دسترس خارج شده است.
      همزمان با خروج چند ساعته سایت بانک مرکزی از دسترس کاربران، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در نشست "حقوق بشر و امنیت ملی" اظهار داشت که این وزارتخانه از قبل میدانسته که پس از نشست مسکو، حملات سایبری به تاسیسات هستهای ایران صورت خواهد گرفت.
      حیدر مصلحی گفته است: «ما تقریبا روزانه با این حملهها مواجه هستیم و اوباما نیز تاکنون سه بار اعتراف کرده که در حمله سایبری به ایران با مشکل مواجه است زیرا نیروهای ما با تمام تلاش در مقابله با این گونه حملهها عمل میکنند».
      در این نشست همچنین محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از "تروریسم سایبری غرب علیه ایران" صحبت کرد. وی گفت: «برنامهریزی برای تهاجمات در فضای سایبری پدیده جدیدی است و یک تخلف آشکار در سطح قوانین بینالمللی و خلاف منشور سازمان ملل است و عملا میتوان از آن به عنوان تروریسم سایبری نام برد که میتواند تاثیرات مخرب اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برکشور و ملت ما داشته باشد و این جبهه میتواند تا سطح تعرض به مرزهای ما نیز ادامه پیدا کند».

      ویروس "فلیم" محصول مشترک آمریکا و اسرائیل

      حمله سایبری به بانک مرکزی ایران یک روز پس از اعلام خبری در واشنگتن پست صورت گرفت که نوشته بود، ویروس "فلیم" (شعله) محصول کار مشترک نیروهای امنیتی آمریکا و اسرائیل بوده است.

      در خردادماه امسال یک حمله سایبری توسط بدافزار "فلیم" به سایت وزارت نفت ایران صورت گرفت. این ویروس یارانهای از خانواده استاکسنت است که پیشتر تاسیسات اتمی ایران را مورد حمله قرار داده بود.

      به گزارش واشنگتن پست نرمافزار "شاد" که حامل ویروس فلیم است برای سرکشی هدفمند به شبکه کامپیوتری ایران طراحی شده تا اطلاعات را برای یک حمله سایبری گسترده به بیرون انتقال دهد.

      بر اساس این گزارش که روز سهشنبه ۲۰ ژوئن، ۳۱ خرداد منتشر شد، در طراحی این نرمافزار سازمان جاسوسی آمریکا، سیا و ارتش اسرائیل با هم همکاری کردهاند.

      ویروس استاکسنت نیز که سال گذشته تاسیسات اتمی ایران را مورد حمله قرار داد، بخشی از این حمله گسترده سایبری بوده است.

      یک مقام بلندپایه سابق سیا به واشنگتن پست گفته که جزئیاتی که درباره نرمافزار "شاد" منتشر شده، تصریح میکند که بدافزار فلیم به عنوان اسلحهای در یک کمپین خرابکاری سایبری علیه دشمن ایالات متحده به کار گرفته شده است.

      سخنگوی سیا، اداره امنیت ملی آمریکا و معاون سفیر اسرائيل در آمریکا گزارش واشنگتن پست را تایید نکردهاند.

      شرکت امنیتی کاسپرسکی در روسیه اولین بار ماهیت بدافزار "فلیم" را آشکار ساخت و اعلام کرد که این ویروس از ماه اوت ۲۰۱۰ عملیات پیچیدهای همچون ثبت ترافیک شبکه، ضبط مکالمات صوتی، ثبت رکورد صفحه کلید، نفوذ به پست الکترونیک و برداشتن عکس از صفحات اینترنتی را انجام میدهد.

      آنتی ویروس بدافزار فلیم نیز در ماه مه توسط کاسپرسکی ساخته شد.


      The greater the risk ، The greater the reward

      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

      نظر

      • بابک 52
        ستاره‌دار (27)
        • Mar 2011
        • 17028

        #1158
        کمی دقت در مسأله تحریمها و رویکرد اصحاب رسانه و مقامات غربی در شکلدهی به افکار عمومی در درون و بیرون آمریکا و اروپا و از سویی قرار دادن این نگاه در کنار رویکرد مقامات غربی در مذاکرات ایران و ۵+۱، واقعیتهای اساسی را درباره برخی پیامدهای اقتصادی ـ که در آینده میتواند پدید آید ـ آشکار میسازد.
        کد خبر: ۲۵۲۶۷۵
        تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳


        کمی دقت در مسأله تحریمها و رویکرد اصحاب رسانه و مقامات غربی در شکلدهی به افکار عمومی در درون و بیرون آمریکا و اروپا و از سویی قرار دادن این نگاه در کنار رویکرد مقامات غربی در مذاکرات ایران و ۵+۱، واقعیتهای اساسی را درباره برخی پیامدهای اقتصادی ـ که در آینده میتواند پدید آید ـ آشکار میسازد.


        به گزارش «تابناک»، برآیند روند مذاکرات ایران در مسکو با ۵+۱، تنها شاخصی نیست که میتوان از کنار آن هدف غرب و آمریکا را در خصوص آینده مذاکرات برآورد کرد. نگاهی به تحلیلهای رسانهای غرب، داستانهای سرگرم کننده نویسندگان این رسانهها از سفر به ایران و در پایان جهتدهی به افکار عمومی در قبال برنامههای غرب برای ایران، میتواند تا اندازه بسیاری بازگو کننده این امر باشد که وضعیت تحریمها در آینده چگونه خواهد بود.

        نخست: مذاکرات مسکو

        تقریبا همه رسانهها و نشریات جهانی اعم از غربی و شرقی میگویند که ایران در مذاکرات مسکو با یک برنامه منسجم و هدف و خواستهای مشخص وارد شده بود. ورود ایران به محتوا در مذاکرات، که به اذعان خود مقامات غربی برای نخستین بار روی میداد و نشان از جدیت ایران در مذاکرات داشت، اما با بیبرنامگی غرب در مذاکرات همراه شد.

        نگاهی به روند این مذاکرات، حاکی از آن است که این بار، هر اندازه ایران برای رسیدن به نتیجه تلاش کرد، طرف مقابل به گونهای رفتار میکرد که چندان تمایلی به رسیدن به نتیجه ندارد. به عبارتی بهتر، عجلهای در رسیدن به آن نداشت. این نه یک تبلیغ است نه یک فرافکنی، بلکه واقعیتی است که مستقیم و غیر مستقیم، حتی رسانههای غربی به آن اعتراف کردند.

        سرانجام پافشاری و رویکرد مشخص ایران برای تعریف خواستههایش ـ که لغو تحریمها بود ـ منجر به آن شد که روند مذاکرات برای چندی بعد و در سطح کارشناسی و فنی ادامه پیدا کند؛ در حالی که شاید پیش از آن، گمان بر این بود که این مذاکره، آخرین دور از مذاکرات و نتیجه آری یا خیر مطلق باشد.

        در یک جمله و خلاصه میتوان گفت، هرچند تا پیش از این گفته میشد، ایران به دنبال خرید زمان در مذاکرات است، این بار این غرب بود که به دنبال خرید زمان بود؛ اما چرا؟

        دوم: بحران اروپا، انتخابات یونان و نشست گروه ۲۰

        همزمانی تقریبی مذاکرات مسکو با نشست گروه بیست، بلافاصله پس از انتخابات یونان، شاید بتواند شاهدی بر ادعای بالا باشد. نگرانی اروپا از فروپاشی یکباره منطقه یورو، که تا پیش از انتخابات یونان به شدت بالا گرفته بود، با مشخص شدن نتایج این انتخابات تقریبا برای مدتی فروکش کرده است. حزب راستگرای ساماراس، برنده انتخابات، تعهد خود را برای التزام به طرح نجات اقتصادی و ادامه حضور در یورو اعلام کرد و به این ترتیب، طرح (الف) ـ مبتنی بر اقدامات در صورت خروج یونان از یورو ـ با رضایت خاطر از دستور کار نشست گروه بیست بیرون آمد.

        به عبارت بهتر، اکنون اروپا و آمریکا دستکم برای مدت زمانی چند از بابت بحران خیالی آسوده دارند و شانس دوبارهای که یونان به آنها داد، میتواند تمرکز آنها را بر حل بحران به شکل ریشهای معطوف کند؛ یعنی کاری که تا همین جا نیز گروه 20 آن را با اختصاص ۴۵۰ میلیون دلار برای حل بحران، آغاز کرد.

        هرچند انتخابات یونان به منزله حل بحران اروپا نبود، واقعیت آن است که راهکار بحران را به شدت هموار ساخت. حال گره کار در دست رهبران اروپاست، تا چه کاری در این زمینه انجام دهند. شاید باید گفت، این انتخابات و تصمیمات بعدی نشست گروه 20، تأثیر بسیاری بر مذاکرات مسکو داشت.

        آسودگی خاطر غرب از عدم تشدید بحران و امید به حل آن در آینده نزدیک، شاید مسأله اصلی برای غرب بود تا در مذاکرات مسکو، تن به خواسته ایران مبنی بر لغو تحریمها ندهد. در حالی که تا پیش از این، تحلیلها حاکی از آن بود که اگر بحران به همان شدت ادامه پیدا کند و انتخابات یونان، منجر به خروج این کشور از یورو شود، ادامه تحریمها ـ دستکم تحریم نفتی اروپا ـ علیه ایران دشوار بود. موکول شدن تصمیمات به نشست بعدی و شاید نشست آتی رهبران اتحادیه اروپا در ماه جاری، نشانی از این امر است.

        شاید هماکنون این مسأله، مهمترین دلیل بر این امر باشد که غرب در مذاکرات هستهای به دنبال خرید زمان بود؛ زمانی که هرچند کوتاه، میتواند تصمیم غرب برای حذف، تعلیق، ادامه یا حتی تشدید تحریم علیه ایران را رقم بزند؛ تصمیمی که رویدادهای آینده در بحران یورو و اروپا بیشتر ابعاد آن را مشخص خواهد کرد.

        سوم: جهتدهی به افکار عمومی

        نیکلاس کریستوف؛ نویسنده روزنامه نیویورک تایمز که شاید به تازگی نام آن را زیاد شنیده باشید؛ کسی که پس از سفر اخیرش به ایران، به بازگو کردن فضای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در درون کشور در رسانهاش پرداخته و جالب آنکه داستانهای سریالی وی از ایران، به زبان فارسی هم در نیویورک تایمز منتشر میشود.

        بخشی از داستانهای وی در خصوص ایران، بازمیگردد به بحث تحریمها علیه ایران و اثرات آن در اقتصاد کشور. صرفنظر از آنچه وی در این میان به زبان آورده، نکتهای قابل تأمل در اظهاراتش وجود دارد.

        وی در پایان یکی از گزارشهایش پس از اشاره به تأثیرات تحریمها مینویسد: «با پوزش از تمام ایرانیان... من با تحریم‏ها موافقم، چرا که راه دیگری برای تحت فشار گذاردن رژیم بر سر مسأله‏ هسته‏ای، یا تلنگری بر قدرت آنها نمی‏بینم. نتیجهگیری من این است که تحریمها دارند به خوبی کار می‎کنند»؛ این جمله در ادامه عبارتی است که گفته، جنگ با ایران منجر به پیدایش حس ملی گرایی خواهد شد.

        واقعیت این است که دیدگاه غرب و آمریکا درباره ایران، این گونه رقم خورده و در همین راستا نیز به افکار عمومی شکل داده میشود. نگرش رسانههای غرب و مقامات غربی در خصوص برنامه هستهای ایران، خیابان دوطرفهای است ـ نه یکطرفه ـ که از یک سوی آن تحریم میآید و از سوی دیگر جنگ. اگر جنگ پاسخگو نیست، تحریم.

        در این میان، اصلا اهمیتی ندارد ایران برای مذاکره آمده یا خیر. مذاکره برای غرب تنها به این معنی است که ببیند ایران زیر فشار تا کجا کوتاه میآید! این مذاکرات برای آن است که غرب برآوردی از فشارهایی که تاکنون بر ایران گذاشته به دست آورد و برای امتیازهای بعدی از سوی ایران برنامهریزی کند. رویدادها این واقعیت را بازگو میکنند.

        انتشار این داستانها از سوی نیویورک تایمز به زبان فارسی نیز در نوع خود جالب توجه است. غرب و آمریکا نه تنها به افکار عمومی خود شکل میدهد، بلکه میخواهد، این راه را برای مخاطب فارسی زبان نیز پشت سر گذارد. اینکه غرب تنها دو راه دارد: یا جنگ یا تحریم. اگر جنگ نمیخواهید، پس تحریم.

        از این روی است که باید گفت، مذاکرات مسکو دو نتیجه داشت: یک نتیجه که بلافاصله پس از مذاکرات مشخص شد؛ یعنی موفقیت ایران برای ادامه دادن به مذاکرات در سطح فنی، و یک نتیجه که در آینده مشخص میشود؛ یعنی تصمیم غرب درباره تحریمها. رفتار بیمنطق غرب در مذاکرات، خرید زمانی برای این تصمیم آینده بود. اکنون آینده تحریمها در ایران، با توجه به انتخابات یونان، نشست گروه بیست و تحرک رسانهای موجود، بیش از اندازه به آینده بحران اقتصادی اروپا و تصمیم رهبران اروپایی و آمریکایی در حوزه اقتصاد گره خورده؛ مسألهای که ایران باید با جدیت و با هر ابزاری از آن پرهیز کند و اجازه ندهد که مذاکرات هسته ای و بحث بر سر تحریم ها منوط به تصمیم گیری رهبران غربی در خصوص بحران اقتصادی شود.
        The greater the risk ، The greater the reward

        هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

        نظر

        • بابک 52
          ستاره‌دار (27)
          • Mar 2011
          • 17028

          #1159
          بان کی مون همچنین از طرف های مذاکره خواسته است تا پایبندی دیپلماتیک خود را با افزایش حداکثری انعطاف پذیری نشان دهند.
          بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از اینکه در مذاکرات هسته ای نیویورک، "پیشرفتی به دست نیامد" ابراز تاسف کرد.

          به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "مارتن نیسرکی" سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست خبری در مقر این سازمان در نیویورک گفت: بان کی مون از اینکه مذاکرات اخیر میان ایران و کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا در مسکو، شاهد هیچ پیشرفتی برای دست یابی به اقدامات ملموس و متقابل نبود، متاسف است.

          وی افزود: دبیر کل سازمان ملل متحد امیدوار است طرف های مذاکره، عزم خود را برای دست یابی سریع به راه حلی از طریق مذاکره تقویت کنند. راه حلی که بتواند برای جامعه بین الملل درباره برنامه هسته ای ایران، اعتماد سازی کند.

          این سخنگو ادامه داد: بان کی مون همچنین از طرف های مذاکره خواسته است تا پایبندی دیپلماتیک خود را با افزایش حداکثری انعطاف پذیری نشان دهند.

          تهران و گروه 1+5 (متشکل از پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان) در روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته در مسکو درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره کردند.

          دو طرف در این مذاکرات تنها درباره برگزاری مذاکرات در سطح کارشناسان در استانبول به توافق رسیدند.

          The greater the risk ، The greater the reward

          هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

          نظر

          • بابک 52
            ستاره‌دار (27)
            • Mar 2011
            • 17028

            #1160
            در ديدار دبير كل سازمان ملل متحد انجام شد؛
            تاكيد رييسجمهور بر حل مسائل منطقهاي و بينالمللي بر پايه گفتوگو و احترام به حقوق ملتها

            » سرویس: سياسي - دولت
            کد خبر: 91040100008
            پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۷


            رييسجمهوري اسلامي ايران و دبير كل سازمان ملل متحد در ملاقاتي دوجانبه آخرين مسايل و موضوعات منطقهاي و بينالمللي را بررسي و در خصوص راهكارهاي حل مشكلات موجود در جهان با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند.
            به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدينژاد شامگاه چهارشنبه به وقت محلي در حاشيه اجلاس جهاني توسعه و محيط زيست (ريو+20) در ديدار «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل متحد با بيان اينكه «بايد در جامعه جهاني، تفاهمي درباره ارائه تعريفي درست و ايجاد مفهومي صحيح و جامع از انسان و انسانيت شكل بگيرد» نقش سازمان ملل را در تحقق اين امر تأثيرگذار و داراي اهميت خواند و تصريح كرد: بايد در جهان فرصتي بوجود آيد تا به واسطه آن همه ملتها در فضايي مسالمتآميز و همراه با صلح و عدالت به توسعه همهجانبه دست يابند.
            رييسجمهور افزود: دستيابي به اين مهم مسووليتي همگاني است و همه دولتها و ملتها بايد براي تحقق آن در جهان تلاش كنند.
            احمدينژاد در بخش ديگري از اين ديدار در خصوص مسايل سوريه با تأكيد بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر مشكلات در اين كشور اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران با هرگونه دخالت بيگانگان در اوضاع داخلي سوريه مخالف بوده و معتقد است مسايل در اين كشور بايد با گفتگو و تفاهم متقابل ميان طرفين حل و فصل شود.
            رييسجمهور تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا در راستاي حل و فصل مناقشات سوريه با هر گونه طرحي از سوي سازمان ملل مبني بر حل مسايل بر پايه گفتوگو و احترام به حقوق مردم اين كشور همكاري و از آن حمايت كنند.
            احمدينژاد با بيان اينكه «سازمان ملل متحد بايد به گونهاي برنامهريزي و مديريت كند تا مسايل در سوريه بدون دخالتهاي خارجي و از طريق گفتوگو حل و فصل شود» خاطرنشان كرد: آزادي، عدالت و برخورداري از حق انتخاب و حاكميت ملي از حقوق مسلم مردم سوريه است كه هرگز با كشتار و دخالت بيگانگان محقق نخواهد شد.
            رييسجمهوري اسلامي ايران در خصوص موضوع هستهيي و مذاكرات اخير ايران با 1+5 در مسكو نيز با تأكيد بر اينكه «قانون بايد براي همگان بطور يكسان اجرا شود» اظهار كرد: تمامي فعاليتهاي هستهيي ايران تاكنون در چارچوب قوانين مقررات و تحت نظر آژانس بينالمللي انرژي اتمي بوده و جمهوري اسلامي ايران به همه تعهدات خود پايبند بوده و به آنها عمل كرده است.
            احمدينژاد با اشاره به اينكه «مايل هستيم تا در گفتوگوهاي خود با 1+5 به تفاهمي متقابل دست پيدا كنيم» تصريح كرد: گفتوگوهاي جمهوري اسلامي ايران با 1+5 فرصت مناسبي براي آنها خواهد بود تا به مرز قانون باز گردند.
            رييسجمهور با بيان اينكه «ايران هرگز به دنبال دستيابي به سلاح هستهيي نبوده و همواره خواستار برقراري دوستي و محبت ميان دولتها و ملتها است» گفت: مستكبران و سلطهگران بايد از دشمني با ملت ايران و ساير ملتهاي عدالتطلب و آزاديخواه دست بردارند، چرا كه امروز اوضاع جهان به گونهاي است كه اساس همكاري ميان ملتها بسيار مناسبتر و بهتر از ايجاد دشمني و اختلاف است.
            احمدينژاد ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران در گفتوگوهاي اخير خود با 1+5 در مسكو پيشنهادات قانوني، سازنده، عادلانه و دوستانهاي را در خصوص حل موضوعات مطرح و ارائه كرد كه اميدواريم در نشستهاي آتي به تفاهم مورد نظر دست پيدا كنيم.
            بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار ضمن تقدير از حضور و سخنراني احمدينژاد در اجلاس جهاني توسعه و محيطزيست (ريو+20) اظهار اميدواري كرد كه سند نهايي اين اجلاس با توافق همه كشورها موجب توسعه، رشد، پيشرفت و آباداني براي همه ملتهاي جهان باشد.
            دبير كل سازمان ملل متحد همچنين نقش جمهوري اسلامي ايران را در منطقه و جهان حائز اهميت دانست و گفت: ايران همواره در مسايل منطقهاي و بينالمللي به عنوان كشوري تأثيرگذار مطرح بوده كه امروز نيز نقش بسزايي را در عرصههاي مختلف جهاني ايفا ميكند.
            The greater the risk ، The greater the reward

            هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

            نظر

            • بابک 52
              ستاره‌دار (27)
              • Mar 2011
              • 17028

              #1161
              بازتاب مذاكرات دو روزه مسكو در رسانهها
              گامهای عملگرایانه، صریح و جدی ایران در مذاکره با 1+5


              ایران > سیاستخارجی - گروه سیاسی:
              مذاکرات مسکو در حالی پایان یافت که شاید بتوان تنها دستاورد آن را برگزاری جلسه کارشناسان در استانبول خواند.
              چهار دور مذاکرات ایران و 1+5 در این شهر در حالی به پایان رسید که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری همان حرفی را زد که ایران در فاصله نشست بغداد تا مذاکرات مسکو بارها از سوی سعید جلیلی عضو ارشد تیم مذاکرهکننده ایرانی و علی باقری معاون جلیلی به طرف غربی یادآور شده بود: لزوم برگزاری نشست کارشناسان، پیش از مذاکرات اصلی».


              و این ماحصل دو روز گفتوگوهای مسکو بود. مذاکرات در شرایطی برگزار شد که ایران از همان روز اول پیشنهادهای پنج گانه خود را به نمایندگان شش قدرت جهانی اعلام کرد و از آنها خواست تا موضع خود را درباره این پیشنهادها و بهطور مشخص درباره موضوع حق غنیسازی ایران اعلام کنند.


              اما دوپهلوگوییهای کشورهای غربی درخصوص حق ایران برای بهره مندی از غنیسازی اورانیوم در نهایت به این سخن کاترین اشتون در پایان مذاکرات مسکو ختم شد که «ایران باید سهگام برای اعتمادسازی جهانی انجام دهد؛ اول توقف غنیسازی 20 درصد و دوم تعطیلی تاسیسات فور دو و سوم هم تحویل دادن ذخایر غنیسازی شده.» این درحالی است که ایران بسته پیشنهادی خود را در 5 محور مطرح کرده بود؛ ادامه هدفمند گفتوگوها، برداشتن گامهای متقابل، روشن بودن چارچوب و مسیر گفتوگوها و بالاخره به رسمیت شناختن حق غنیسازی برای ایران در چارچوب ان. پی. تی از مهمترین محورهای پیشنهادی ایران برای این مذاکرات بودند و سعید جلیلی در پایان مذاکرات بار دیگر بر آنها تأکید کرد و گفت که «حق ملت ایران برای دسترسی به غنیسازی اورانیوم و چرخه سوخت هستهای باید به رسمیت شناخته شود.»


              کاهش واگرایی ایران و 1+5


              در روز پایانی مذاکرات اگرچه رسانههای غربی در تلاش بودند تا چهرهای شکست خورده از مذاکرات مسکو به نمایش بگذارند اما رسانههای چین و روسیه و برخی رسانههای دیگر برخوردی متفاوت با آن داشتند. روزنامه تایمز روسیه به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه گزارش داد که فضای مذاکره بین دو طرف سازنده بوده ولی طرفین نتوانستند به توافقی در زمینه کسب رضایت ایران برای توقف غنیسازی دست یابند. به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی چین نیز در گزارش خود از مذاکرات مسکو نوشت که دو طرف توافق کردند که گامهای عملگرایانه مشخصی در آینده نزدیک بردارند.


              شینهوا گزارش داد که آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 به همراه اتحادیه اروپا اواخر روز سهشنبه در حالی به پایان رسید که طرفین بر عملگرایی و حرکت رو به جلو با تعیین دور جدیدی از مذاکرات در استانبول در 3 جولای تأکید کردند. براساس این گزارش «لی یوچنگ» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت چینی نیز مذاکرات دوشنبه و سهشنبه را عملگرایانه و مفید ارزیابی کرد و گفت که این مذاکرات به کاهش واگرایی دیدگاههای ایران و گروه 1+5 کمک زیادی کرد. یوچنگ با اشاره به اینکه اختلافات اساسی همچنان وجود دارد تأکید کرد که دو طرف به درک متقابلی از مواضع یکدیگر رسیدهاند.


              این مقام چینی در مذاکرات با صادقانه و کامل خواندن مذاکرات مسکو از همه طرفین مرتبط با این موضوع خواست رویکرد عملگرایانه واقعی نسبت به این موضوع اتخاذ کنند و به نگرانیهای یکدیگر احترام بگذارند. وی پیشنهاد کرد که با دور شدن از اختلافات دو طرف بهدنبال یک زمینه مشترک باشند. یوچنگ بر مواضع کشورش مبنیبر حلوفصل موضوع هستهای ایران از طریق مذاکره و ادامه نقش سازنده چین بر حل موضوع تأکید کرد.


              روزنامه «چاینا دیلی» چین با انتشار گزارشی در مورد مسئله هستهای ایران و مذاکرات مسکو نوشت: هیچ تعجبی ندارد که دور جدید مذاکرات مسکو هیچ دستاورد و پیشرفت قابل توجهی نداشته باشد و اگر بخواهیم رک و پوست کنده صحبت کنیم هیچکس مایل نیست که مذاکرات براساس منافع کلیدی ایران پیش رود و در این بین آمریکا بیش از همه بر آن اصرار دارد. این گزارش با بیان اینکه آنچه واضح و مشخص است این است که ایران میخواهد بر استقلال و حاکمیت خود تأکید کند نوشت:


              این آمریکاست که ایران را به خاطر اینکه درحال تبدیل شدن به یک دولت هستهای است تحت فشار قرار داده و این آمریکاست که موضوع هستهای ایران را یک موضوع جهانی و جنجالی کرده است. روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه درخواست اصلی ایران بسیار حساس است، نوشت: تهران خواهان این موضوع است که جامعه بینالمللی حق غنیسازی آن را به رسمیت بشناسد. این روزنامه آمریکایی چنین آورد که به خاطر سیاست داخلی در آمریکا و ایران هرگونه شانس پذیرش امتیازات بزرگ از هر دوطرف بعید بهنظر میرسد.


              تکرار مواضع اسرائیل


              اگرچه تصمیم برای برگزاری ادامه مذاکرات در 13 تیرماه پروژه «شکست مذاکرات» رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کرد، ولی معاون نخستوزیر اسرائیل بار دیگر بر مواضع این رژیم درخصوص موضوع هستهای ایران تأکید کرد و گفت: اسرائیل به هیچ عنوان ایران هستهای را نمیپذیرد؛ اگر ایران هستهای شود، جهان متفاوتی خواهیم داشت. به گزارش پایگاه خبری یواسنیوز، شائول موفاز طی سخنرانی در مجمعی در واشنگتن گفت: ایران باید با متوقف کردن کل فعالیتهای غنیسازی اورانیوم خود، رها کردن همه تجهیزات غنیسازی و تعطیلی کل تاسیسات زیرزمینی خود موافقت کند! رژیم صهیونیستی به مانند گذشته با اعمال فشار بر ایران برای کوتاه آمدن از مواضع هستهای خود، از کشورهای غربی خواسته است گزینه نظامی علیه ایران را مدنظر داشته باشند.
              The greater the risk ، The greater the reward

              هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

              نظر

              • مات
                عضو فعال
                • Aug 2011
                • 5650

                #1162
                تحلیل شین هوا از نتیجه مذاکرات هسته ای مسکو
                خبرگزاری رسمی چین روز پنجشنبه در تحلیلی خاطر نشان کرد ، مذاکرات اخیر بین کشورهای گروه 1+5 و ایران در مسکو رو به پیشرفت بوده است.


                به گزارش ایرنا، شین هوا در گزارش خود آورده است: زمانی که همه طرفین توافق می کنند دور بعدی گفت و گوها را در استانبول برگزار کنند، این موضوع باید یک پیشرفت تلقی شود.


                این خبرگزاری با اشاره به اینکه اختلاف هایی نیز در گفت وگوها وجود دارد، افزود: به همین منظور طرفین موافقت کرده اند که وارد بحث های کارشناسی شوند.


                شین هوا تصریح کرد: این نشان می دهد که ایران و طرف های دیگر در رسیدن به پیشرفت بسیار جدی هستند.


                این خبرگزاری نوشت : پس بر خلاف برخی اظهار نظرها مذاکرات هسته ای مسکو به شکست نیانجامید.


                خبرگزاری چین تاکید کرد: غرب به این نتیجه رسیده است که دیگر جای تاخیری وجود ندارد و ایران نیز نشان داده است که می خواهد مذاکرات به دستاوردهایی نایل آید.


                شین هوا رسیدن به توافق برای ادامه مذاکرات را نشان دهنده پیشرفت دانست و افزود: همه به این نتیجه رسیده اند که موضوع هسته ای ایران باید از طرق مسالمت آمیز حل و فصل شود.


                دولت چین ' لی یو چونگ ' معاون وزیر خارجه خود را در راس هیاتی به مذاکرات گروه 1+5 و ایران در مسکو فرستاده بود.
                الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
                اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
                اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.

                نظر

                • azad1
                  عضو فعال
                  • Jan 2012
                  • 310

                  #1163
                  ناوهای هواپیمابر آمریکا عازم خاورمیانه شدند
                  خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد که ارتش آمریکا تعدادی از ناوهای جنگی خود از جمله ناو اتمی آیزنهاور را به خاورمیانه اعزام کرده است.
                  فارس - خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد که ارتش آمریکا تعدادی از ناوهای جنگی خود از جمله یک ناو اتمی را به خاورمیانه اعزام کرده است.

                  تعدادی از ناوهای هواپیمابر ناوگان دریایی ارتش آمریکا در حال حرکت به سوی خاورمیانه هستند.

                  شبکه العربیه نیز با اعلام این خبر گزارش داد که ناو اتمی "آیزنهاور" نیز در میان ناوهایی است که به سوی خاورمیانه میآیند.

                  بنابر این گزارش، قرار است ناوها در دریای مدیترانه و خلیج فارس مستقر شوند.

                  این درحالی است که آمریکا پیش از این اعلام کرد که ناوهای جنگی خود را به منطقه اعزام نخواهد کرد.

                  این اقدام واشنگتن پس از آن انجام شد که هفته گذشته منابع خبری اعلام کردند چندین ناو از ناوگان نیروی دریایی ارتش روسیه عازم بندر طرطوس هستند.

                  نظر

                  • بابک 52
                    ستاره‌دار (27)
                    • Mar 2011
                    • 17028

                    #1164
                    کلینتون: چین واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد


                    وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا میگوید چین به آهستگی در حال کاهش واردات نفت از ایران است. بنا بر گزارشها، چین در سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را دستکم ۲۵ درصد کاهش داده است.
                    خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز پنجشنبه (۲۱ ژوئیه/ اول تیر) منتشر شد از افزایش واردات نفت خام از ایران در ماه مه توسط چین خبر داد اما تصریح کرد با این حال خرید نفت خام ایران توسط چین در پنج ماه نخست سال میلادی جاری (۲۰۱۲) در مقایسه با سال گذشته، در حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

                    وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا میگوید که چین مطمئنا برای در امان ماندن از مجازاتهای این کشور، واردات خود از ایران را بیش از این کاهش خواهد داد. هیلاری کلینتون تصریح کرد که کشورهای کره جنوبی، هند، ترکیه، آفریقای جنوبی، مالزی، سریلانکا و تایوان با کاهش واردات خود دیگر با خطر مجازاتهای اقتصادی روبرو نیستند.

                    بیشتر بخوانید: کاهش روزافزون درآمد ایران از صادرات نفت

                    به گفته کلینتون، آمریکا اطلاعات لازم در مورد میزان واردات نفت از ایران توسط کشورهای مختلف را در دست دارد و بر اساس این اطلاعات در مورد مواجهه با کشورهایی که به تحریمهای وضع شده پایبند نباشند، تصمیمگیری خواهد شد.

                    ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریمهای سختگیرانهای علیه صنعت نفت و سیستم مالی ایران اعمال کردهاند تا این کشور را به سمت شفافیت بیشتر در فعالیتهای هستهایاش هدایت کنند.

                    تحریمهای گام به گام و هدفمند
                    چین، کره جنوبی، ژاپن و هند مشتریان اصلی نفت ایران در آسیا هستند. در صورت قطع واردات آنها به اقتصاد ایران لطمهای اساسی وارد خواهد شد. چین به تنهایی خریدار ۲۰ درصد از نفت صادراتی ایران است.

                    چین برای محرومنشدن از بازارهای ایالات متحده آمریکا و همراهی با تحریمهای وضعشده و همچنین تامین منابع انرژی مورد نیاز خود، در پی یافتن منابع جایگزین نفت خام است. این کشور در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از عربستان سعودی، عراق، آنگولا و ونزوئلا را افزایش قابل توجهی داده است.

                    در همین حال کشورهای خریدار برای واردات نفت مورد نیاز خود از ایران با مشکل بیمهی محمولههای نفتی روبرو هستند. در حال حاضر ۹۰ درصد از بیمهی نفتکشهای جهان توسط شرکتهای اروپایی صورت میگیرد. بر اساس تحریمهای اتحادیه اروپا، نفتکشهایی که نفت ایران را حمل میکنند از اول ژوئیه سال جاری از این خدمات محروم میشوند.

                    بیشتر بخوانید: معافیت هفت کشور از تحریمهای آمریکا علیه ایران

                    دولت ژاپن با تصویب قانونی در پارلمان این کشور موافقت کرده است که محمولههای نفتی از مبدا ایران به این کشور را بیمه کند. این کشور همچنین با کاهش ۳۰ درصدی واردات نفت از ایران حداقل به مدت شش ماه در لیست تحریمهای ایالات متحده آمریکا قرار نمیگیرد.
                    چین نیز برای رفع مشکل بیمه نفتکشها از مبدا ایران، پیشنهاد کرده است از کشتیهای چینی برای انتقال نفت به این کشور استفاده شود.

                    این احتمال همچنان وجود دارد که ایالات متحده از ژاپن و چند کشور دیگر که در شرایط مشابه قرار دارند بخواهد درماههای آینده واردات خود از ایران را بیش از این کاهش دهند.

                    کارشناسان معتقدند که تحریمهای فعلی به صورت گام به گام در حال گسترشاند تا کمترین اثر منفی را بر بازار انرژی و شرایط نهچندان پایدار اقتصاد جهان داشته باشند.



                    The greater the risk ، The greater the reward

                    هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                    نظر

                    • بابک 52
                      ستاره‌دار (27)
                      • Mar 2011
                      • 17028

                      #1165
                      مذاکرات مسکو؛ امیدواری ولایتی، نارضایتی رفسنجانی

                      مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در مسکو در مورد فعالیتهای هستهای مناقشهبرانگیز جمهوری اسلامی بدون دستیابی به نتیجهای مشخص پایان یافت. با این حال در ایران صداهای متفاوتی در مورد نتیجه این مذاکرات شنیده میشود.
                      گفتوگوها میان مذاکرهکنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان در حالی در مسکو پایان یافت که دو طرف توافق کردند در چند هفته آینده دیدار دیگری در سطح کارشناسان در ترکیه برگزار شود.

                      در همین حال اتحادیه اروپا از اول ژوئیه تحریمهای نفتی خود علیه جمهوری اسلامی را به اجرا خواهد گذاشت. این تحریمها همزمان با محدودیتهای بیشتری خواهد بود که ایالات متحده آمریکا برای وارد کنندگان نفت از ایران پیشبینی کرده است.

                      بیشتر بخوانید: سایه تحریمهای نفتی پیش از مذاکرات مسکو

                      بریتانیا نیز پس از مذاکرات مسکو ایران را تهدید کرد که اگر خواستههای جامعه بینالمللی را همچنان بیپاسخ بگذارد، با محدودیتهای بیشتری روبرو خواهد شد. در شرایط حاضر زمان به ضرر ایران در حال سپری شدن است.

                      اقتصاد نا به سامان ایران با اعمال تحریمهای گسترده و همچنین نظارت دقیق و سختگیرانهی ایالات متحده برای اثربخشی بیشتر آنها، حال و روز خوشی ندارد. با این حال صداهای متفاوتی از سوی مسئولان حکومت ایران در مورد مذاکرات اخیر شنیده میشود.

                      مثبت و سازنده یا بینتیجه و استکباری؟

                      علی اکبر ولایتی، مشاور امور بینالملل رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به "نتایج مثبت گفتوگوهای کارشناسان ایران و ۱+۵" امیدوار است. اظهارات او در این مورد با توجه به نقش تعیینکننده و نهایی آیتالله خامنهای در سیاست خارجی و خصوصا پرونده هستهای ایران، قابل توجه است.

                      مشاور رهبر جمهوری اسلامی تصریح میکند: «در صورتی كه طرفهای مقابل در گروه ۱+۵ آماده باشند كه حقوق جمهوری اسلامی ایران را بر اساس معاهدات بینالمللی بپذیرند، تهران آماده هر گونه مذاكرهای است».

                      از سوی دیگر، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظری کاملا متفاوت دارد. وی تاکید میکند که مذاکرات مسکو نشان داد «طرفهای غربی اهل تعامل نیستند و صداقت ندارند و تنها زورگویی را مبنای کار خود قرار دادهاند تا فرصت لازم را برای اهداف آینده به دست آورند».

                      هاشمی رفسنجانی اضافه میکند: «در واقع آنان میخواهند پرونده زورگوییشان همچنان باز باشد و در سایه آن سیاستهای استکباری خود را دنبال کنند».

                      مذاکرات دیپلماتیک با طعم تحریمهای اقتصادی

                      در کنار خوشبینیها و بدبینیهای مسئولان حکومتی در ایران، آنچه مشخص است نقش محوری رهبر جمهوری اسلامی در موضوع هستهای است. اما آیا آیتالله خامنهای نسبت به شرایط موجود برآورد درست و دقیق ندارد؟

                      سایت "بازتاب" در گزارشی تحلیلی پس از مذاکرات مسکو این سوال را از هدایتکنندگان پرونده هستهای و سیاست خارجی ایران مطرح کرد: «آیا همچنان منطقی است به اجرای پردههای بعدی نمایش غرب کمک و در بازی از پیشنوشته آمریکا برای مذاکرات مشارکت کرد؟»

                      بیشتر بخوانید: کاهش روزافزون درآمد ایران از صادرات نفت

                      این وبسایت نزدیک به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، میافزاید: «پرده سوم نمایش مذاکره از سوی اروپا و آمریکا، همانگونه که مورد نظر اسرائیل و متحدانش در آمریکا و همچنین عربستان سعودی به عنوان اسپانسر تقابل با ایران بود، به پایان رسید تا غربیها بتوانند با ژست محکمتری در سطح افکار عمومی غرب از ناکارآمدی دیپلماسی مبتنی بر تعامل و اقناع درباره برنامه هستهای ایران سخن بگویند».

                      "بازتاب" پیشنهاد میکند با توجه به در پیش بودن تحریمهای تازه، ایران از شرکت در دور بعدی مذاکرات، تا متوقفشدن تحریمها، خودداری کند. گرچه در همین گزارش تصریح میشود "قهر ایران از مذاکرات" موجب تغییری در برخورد غرب و تصویب تحریمها نخواهد شد.

                      شاید بر اساس همین برداشت است که مقامهای ایران راهی به جز ادامه مذاکرات ندارند تا در صورت امکان از شدت تحریمها بکاهند یا از تحریمهای بیشتر رهایی یابند که میتواند در بلند مدت اقتصاد ایران را فلج کند.


                      The greater the risk ، The greater the reward

                      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                      نظر

                      • azad1
                        عضو فعال
                        • Jan 2012
                        • 310

                        #1166
                        کاهش قیمت نفت به 78 دلار در بازار امریکا

                        نظر

                        • پرریسک
                          عضو فعال
                          • Feb 2012
                          • 6797

                          #1167
                          مذاکرات هستهای؛ هم تحریم میشویم هم گفتوگو میکنیم؟



                          آیا همچنان منطقی است به اجرای پرده های بعدی نمایش غرب کمک و در بازی از پیش نوشته آمریکا برای مذاکرات مشارکت کرد؟
                          آفتاب: پرده سوم نمایش مذاکره از سوی اروپا و آمریکا، همان گونه که مورد نظر اسرائیل و متحدانش در آمریکا و همچنین عربستان سعودی به عنوان اسپانسر تقابل با ایران بود، به پایان رسید تا غربی ها بتوانند با ژست محکم تری در سطح افکار عمومی غرب از ناکارآمدی دیپلماسی مبتنی بر تعامل و اقناع درباره برنامه هسته ای ایران سخن بگویند و برای پیشروی به سمت حداکثر فشار اقتصادی و سیاسی ممکن بر ایران آزادی عمل بیشتری بیابند و تحریم های غیرانسانی علیه مردم ایران را اجرایی نمایند و با این حساب آیا همچنان منطقی است به اجرای پرده های بعدی نمایش غرب کمک و در بازی از پیش نوشته آمریکا برای مذاکرات مشارکت کرد؟

                          به گزارش «بازتاب»؛ همانگونه که «بازتاب» پس از مذاکرات بغداد پیش بینی کرده بود، با پایان سومین نشست دو روزه میان ایران و کشورهای موسوم به 5+1 یا 3+3 و عدم توافق بر سر برنامه هسته ای ایران، به نظر می رسد تحریم های یک جانبه نفتی و بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، از یکم جولای برابر با یازدهم تیر ماه جنبه اجرایی پیدا کند و در همین مسیر شواهد از تحرکات غربی ها برای تصویب تحریم های سخت تری در سطوح ممنوعیت حمل نقل هوایی و دریایی با ایران حکایت دارد، راه دوم برخورد نظامی است که مورد علاقه اسرائیل و جمهوریخواهان است.

                          البته راه سومی نیز که مطلوب اروپایی ها و چین و روسیه است، پذیرش سه شرط توقف غنی سازی تا سطح 20 درصد، خارج کردن تمامی اورانیوم غنی شده ایران و تعطیلی فردو است و در واقع اعلام اجرایی شدن تحریم ها از سوی طرف های اروپایی و به طور خاص فرانسه و انگلیس در همین راستاست تا ایران را در منگنه قرار دهند از حقوق قانونی هسته ای خود بگذرد و تن به پذیرش خواست غربی ها دهد.

                          این رویکرد اتفاق تازه ای نیست، کما اینکه با لیبی در دوران قذافی نیز چنان کردند و بعد که قذافی کوتاه آمد، مطالبات غربی ها بیشتر شد و در نهایت کل تاسیسات هسته ای و حتی راکتورهای آب سبک دارای مصرف پزشکی لیبی را برچیدند تا فشار بر حکومت قذافی را منتفی نمایند که البته درباره جمهوری اسلامی احتمالا برخی طرف ها راضی به این شیوه هم نیستند و در صددند پرونده تروریسم و حقوق بشر که در حال حاضر به برخی مراحل اجرایی و لیست سیاه مقامات رسیده، پس از توقف فعالیتهای هسته ای ایران بر روی میز آورند.

                          ده روز برای اخذ تصمیم از سوی دو طرف وجود دارد؛ راه سوم، راه دوم یا راه اول؟ هر یک هزینه های خاص خود را خواهد داشت، چه برای طرف ایرانی و چه برای طرف غربی، اما بی شک ساده لوحانه است که با فشار اقتصادی ناشی از اجرایی شدن تحریم های یکپارچه به اقتصاد کشورمان، آسیب های محدودی که غرب خواهد دید و برای به حداقل رساندنش، چندین مرتبه اجرای این تحریم ها را به تاخیر انداخته و برخی کشورها را نیز مقطعی معاف کرده، با شرایط کشورمان مقایسه کنیم.

                          جالب آن که درست یک روز پس از آغاز تحریم ها علیه ایران، قرار است مذاکرات که به واسطه بی نتیجه بودن، به یک سطح پایین تر تنزل یافته، صورت پذیرد و بررسی شود که آیا زمینه لازم برای توافق و از سرگیری مذاکرات وجود دارد یا نه؟

                          در واقع این ساده لوحانه است که تصور کنیم غرب به همین زودی رشته مذاکرات را پاره می کند. آمریکا و اروپا تازه در پرده سوم هستند و این یک داستان مفصل است که تا رساندن داستان به فینال ادامه دارد و در واقع این مذاکرات تنها محملی است تا غرب به افکار عمومی القا کند نتوانسته از طریق دیپلماتیک، برنامه هسته ای ایران که بنابر ادعای ایشان امکان رسیدن به نقطه تحصیل سلاح هسته ای را دارد، متوقف نمایند و مجبورند اقدامات شدیدتر و شدیدتری را در پیش بگیرند.
                          اتفاقاً هرچه این مذاکرات طولانی تر شود و پس از این همه مذاکرات، طرفین بی نتیجه دور میز را ترک کنند، به سود غرب و آمریکاست و به خصوص آمریکا و متحدانش نظیر انگلیس و فرانسه و اسرائیل که جنگ با ایران برایشان هزینه های غیرقابل پیش بینی خواهد داشت، راحت تر مردم خیره به غول های خبری شان را متقاعد می سازند که چاره ای جز جنگ با ایران برای حفظ امنیت ملی آمریکا و اسرائیل و همچنین اروپا ندارند!

                          در واقع مذاکرات در شرایطی که غرب حاضر نیست هیچ یک از خواسته های ایران، حتی توقف بخشی از تحریم ها را بپذیرد و با دادن امتیاز خنده داری چون فروش قطعات هواپیماهای نظامی، قصد دارد تمام دستاوردهایی که ایران بابت آنها چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تبعاتش را تحمل کرده بگیرد و با علم به اینکه ایران حاضر به چنین عقب نشینی حیثیتی نیست، یک جوک است.

                          به روایت ساده تر حداقل در مسکو از ده روز پیش از مذاکرات بارها از ارشدترین مسئولان کشور تا مقامات دیپلماتیک تاکید کردند که ایران هیچ یک از این سه خواسته 5+1 را قبول نخواهد کرد و بنابر این برگزاری مسکو و طرح همان سه خواسته، به جز برگزاری مذاکره برای نمایش تلاش غربی ها جهت حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران معنا پیدا نمی کند.

                          غربی ها در سناریوی از پیش طراحی شده شان احتمالا چندین دوره دیگر نیز مذاکره می کنند و همزمان بر تحریم ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی شان خواهند افزود و هرچه عرصه را بر ایران تنگ تر می کنند، بر این درخواست های سه گانه شان که شاید وسعت نیز بیابد تاکید بیشتری خواهند داشت و در نهایت با تعطیلی مذاکرات با اعلام بی نتیجه بودن قطعی راهکار دیپلماتیک، سرنیزه را به سمت ایران خواهند گرفت.

                          با این حساب دور از تدبیر است که حداقل در صورت عدم تعویق اجرای تحریم ها و با وجود اجرایی شدن این تحریم ها از ده روز دیگر، حتی در سطح کارشناسی با غرب مذاکره کنیم و برای عوض کردن بازی و توقف موقت این سناریو، می بایست ادامه مذاکرات را منوط به عدم اجرای تحریم ها کرده و در روزهای آینده و پیش از اجرایی شدن تحریم ها، به صورت شفاف به اشتون و 5+1 اعلام نماییم در صورت اعمال تحریم های نفتی و بانکی، مذاکرات تعطیل خواهد شد.

                          البته این به آن معنی نیست که با خودداری ما از حضور در مذاکرات، حتما طرف مقابل به خواهش و التماس بیفتد. اما اگر این مذاکرات برای ما سود ندارد و برای حریف ما سودمند است، عقل تداوم آن را حکم می کند یا قطع آن؟

                          آیا ایران در مقابل گروهی که قصد داشته باشند، اقتصاد ایران را با ضربه های مهلکی مواجه سازند و ارتباط اقتصادی ایران را با مغرب زمین قطع و در مشرق زمین تا سر حد ممکن محدود سازند، مذاکره خواهد داشت؟ حداقل انتظار این است که مذاکرات از طرف ایران به کلی تعطیل شود و ادامه آن به زمانی پس از تعلیق یا لغو تحریم ها موکول شود، چرا که چنین تحریم هایی و از ان مهم تر تحریم های حمل و نقل جهانی علیه ایران، تفاوت خاصی با جنگ با ایران ندارد و ایران بی شک عراق نیست که در مقابل چنین فشارهایی تا سر حد نفت در برابر غذا سکوت کند.

                          نظر

                          • riskman
                            عضو عادی
                            • Sep 2011
                            • 208

                            #1168
                            نمودار هاي قيمت در بازار سرمايه به نوعي برايند جدل خريداران و فروشندگان مي باشد !
                            به نظر من در عين صحت تحليلها در خصوص پيشرفت مذاكرات به دليل صراحت لهجه طرفين و پرهيز از كليشه ها ولي ...
                            در حقيقت بازار به درستي راي به شكست مذاكره ها داده و خود به پيشواز تحريمهاي جديد رفته !
                            متاسفم كه تلخ صحبت ميكنم ... ولي بدون انجام راهكارهاي عملي جهت مديريت بازار نمي توان با حمايتهاي دستوري بورس را مثبت و دلار را منفي كرد !
                            يا بايد اخباري از تغيير سياست طرفين مذاكرات هسته اي بيايد ! يا اخباري مبني بر حمايت از صنايع توليدي بيايد! كه در هر دو مورد اخبار عكس خواست بازار است !
                            مصاحبه جناب مالمير در تكذيب پذيرش افزايش سرمايه شركتهاي قندي را بخوانيد ! به نظر من با ضربه اي كه مصاحبه خانم اشتون بعد از مذاكرات مسكو به بورس زد كاملا برابري مي كند !

                            نظر

                            • riskman
                              عضو عادی
                              • Sep 2011
                              • 208

                              #1169
                              چرا مذاکرات هستهای ایران به نتیجه نمیرسد؟

                              با پایان یافتن دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو و طرح مباحثی از سوی غرب، مبنی بر عدم موفقیت مذاکرات، بازار بحث و گمانهزنی درباره علل این اتفاق، بار دیگر داغ شده است. در این میان، دو دیدگاه غالب، علل ادامه یافتن مذاکرات بدون دستیابی به نتیجهای جدی را مورد بحث قرار میدهد.

                              به گزارش «تابناک»، فارغ از مباحث تبلیغاتی معمول و طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه ایران خواهان رسیدن به توافق درباره پرونده هستهای خود نیست، به تازگی دیدگاهی نیز به طور جدی در میان شماری از تحلیلگران آمریکایی رشد پیدا کرده که بر این باور است، این اوباماست که نمیخواهد جدی در روند مذاکرات درگیر شود.

                              بنا بر این گزارش، تحلیلگران در پی فهم چرایی این موضوع، تحلیلهایی را منتشر کدهاند که هر یک از زاویهای خاص، این مسأله را مورد توجه قرار میدهد. نشریه «آتلانتیک» در مطلبی به بررسی دو طیف اصلی این دیدگاهها پرداخته که هر یک از آنها طرفداران خاص خود را دارد.

                              «رابرت رایت»، تحلیلگر نشریه آتلانتیک در بیان این دو دیدگاه، اشاره میکند که دلیل اصلی طرح آنها، پیدایش این باور عمومی است که اوباما نمیخواهد به طور جدی وارد روند مذاکره با ایران به قصد رسیدن به توافق شود. رایت که خود طرفدار دیدگاه نخست است، در توضیح آن مینویسد، دلیل این امر آن است که مبارزات انتخاباتی، زمانی برای مذاکرات جدی باقی نمیگذارد.

                              بر پایه این دیدگاه، در صورتی که اوباما بخواهد اقدام به دادن امتیاز ـ که جزیی طبیعی از روند مذاکرات جدی است ـ بکند، از سوی «میت رامنی» و دیگر جنگطلبان راستگرا، به مماشات متهم خواهد شد. به این ترتیب، اوباما به دلیل امکان تضعیف موضعش در آستانه انتخابات، از رسیدن مذاکرات به نتیجهای جدی خودداری میکند و در پی ادامه دادن آن تا پس از انتخابات ریاست جمهوری است.

                              اما دیدگاه دوم که قابل تأمل نیز هست، از سوی «فلینت لِورت» و «هیلاری مان»، کارشناسان مسائل ایران و تحلیلگران نزدیک به دولت سابق آمریکا در زمان «جورج بوش» ارائه شده است. به باور آنها، این مقتضیات انتخابات نیست که اوباما را به اتلاف وقت واداشته، بلکه وی در پی آن است تا این اتلاف وقت را تا ابد ادامه دهد.

                              بر پایه این دیدگاه، اوباما اصولاً تمایلی برای به نتیجه رساندن مذاکرات و به دست آوردن دستاوردی ملموس از آن ندارد، بلکه هدف وی آن است با افزایش فشارها بر ایران برای مدتی نامحدود، سیاست «تغییر رژیم» را در ایران پیاده کند.

                              این دو تحلیلگر در مقاله خود مینویسند: «در حقیقت، دولت اوباما در حال خرید زمان برای یک دستور کار مهلکتر است؛ خرید زمان برای انجام کارهای پنهانی به منظور خرابکاری در برنامه هستهای ایران؛ خرید زمان برای اینکه تحریمها زمینه را برای تغییر رژیم در ایران آماده کنند و خرید زمان برای اینکه ایالات متحده، شرکای اروپایی و عرب سنیاش و همچنین ترکیه، با از میان برداشتن دولت اسد در سوریه، جمهوری اسلامی را تضعیف کنند».

                              لِورت ومان در این رابطه به اظهاراتی از برخی مقامات دولت آمریکا، از جمله مشاور امنیت ملی معاون اوباما اشاره میکند که در تأیید این نظر، سخنانی را بر زبان راندهاند. آنها همچنین به افشاگری اخیر درباره دست داشتن آمریکا در حملات سایبری علیه تأسیسات هستهای ایران اشاره کرده و همه این عوامل را همراستا با یکدیگر و در راستای سیاست یادشده ارزیابی میکنند.

                              به این ترتیب، هرچند تاکنون همواره ایران به عنوان مسئول شکست و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستهای معرفی میشد، این باور کم کم در میان محافل تحلیلی آمریکا رو به رشد است که مشکل از جای دیگر است.

                              در این میان، هر یک از دو دیدگاه نامبرده که درست باشد، در اصل ماجرا که عدم تمایل دولت آمریکا به رسیدن به نتیجهای واقعی از مذاکرات است، تغییری پدید نمیآورد.

                              نظر

                              • مات
                                عضو فعال
                                • Aug 2011
                                • 5650

                                #1170
                                تکرار ادعاهای آمانو درباره سایت پارچین
                                آژانس ماه گذشته مدعی شد بر اساس تصاویر ماهوارهای به دست آمده از سایت پارچین به این نتیجه رسیده است که فعالیتهایی در این سایت جریان دارد که احتمالا نشان میدهد ایران در حال انجام اقدامات پاکسازی است.
                                مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با تکرار ادعای رسانههای غربی درباره سایت پارچین گفت اقدام ایران در پاکسازی این محل ممکن است در کار آژانس اختلال ایجاد کند.

                                به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، "یوکیا آمانو" روز پنجشنبه در بوداپست پایتخت مجارستان در کنفرانس خبری خود پس از دیدار با نخست وزیر این کشور گفت: ما مطلع هستیم که فعالیتهایی در سایت پارچین در حال انجام است و نگران هستیم که این [فعالیتها] به فعالیتهای راستی آزمایی اختلال وارد کند.


                                آژانس ماه گذشته مدعی شد بر اساس تصاویر ماهوارهای به دست آمده از سایت پارچین به این نتیجه رسیده است که فعالیتهایی در این سایت جریان دارد که احتمالا نشان میدهد ایران در حال انجام اقدامات پاکسازی است.

                                رویترز در همان خبر به نقل از یک دیپلمات همچنین مدعی شد تصاویر جدید ماهوارهای نشان میدهند یکی از ساختمانهای این سایت، در مقایسه با تصاویر قبلی از محل این سایت منهدم شده است.

                                اظهارات جدید آمانو پس از آن صورت میگیرد که روز چهارشنبه موسسه آمریکایی علوم و امنیت بینالملل با انتشار تصاویری ماهوارهای مدعی فعالیتهای بیشتر در سایت پارچین شد.

                                بر همین اساس آمانو مدعی شد: ما در گذشته شاهد چنین فعالیتهایی نبودیم اما اطلاعات ما و تصاویر ماهوارهای حاکی از آن است که ایران در حال انجام فعالیتهایی کاملا مهم است.

                                وی همچنین گفت: اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین همچنان یک اولویت برای بازرسان هستهای ایران است.

                                آمانو در شرایطی مجددا از بازدید از سایت پارچین صحبت میکند که "علی اصغر سلطانیه"، نماینده دائم ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرده است در صورت توافق بر «چارچوبی مشخص» که در آن انتظارات و تعهدات دو طرف لحاظ شده باشد، بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت از هر محلی که مورد نظرشان است، بازدید به عمل آورند.

                                به نظر میرسد این ادعای جدید یک موسسه امنیتی آمریکایی که آمانو آن را دلیل نگرانی خود اعلام کرده شروع یک سناریوی جدید غرب علیه برنامه هستهای صلح آمیز ایران پس از مذاکرات مسکو است.
                                الماس را جز در قعر زمین نمیتوان یافت و حقایق را جز در اعماق فکر نمی توان کشف کرد.(ویکتور هوگو)
                                اگر می خواهی بنده کسی نشی بنده هیچ چیز مشو.(ژاک دوال)
                                اعتماد به نفس را از شیر بیاموزید اوبا خودش یکدل است و هرگز تضاد در او راه ندارد.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X