پالايش نفت بندرعباس ( شبندر )

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • zereshkkk
    عضو فعال
    • Nov 2011
    • 3474

    #9556
    برنامه زنگنه برای اداره صنعت نفت منتشر شد
    متن برنامه پیشنهادی بیژن زنگنه برای اداره صنعت نفت منتشر شد.

    برنامه پیشنهادی زنگنه برای وزارت نفت دارای یک مقدمه بوده و در چهار فصل تنظیم شده است. در مقدمه این برنامه آمده است: اهمیت صنعت نفت در ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. این صنعت و منابع مالی حاصل از تولید و صادرات نفت خام ، دست کم در ٥٠ سال اخیر نه تنها نقشی تعیین کننده در ساختار اقتصاد ملی ایران داشته ، بلکه در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی کشور نیز دارای نقشی انکار ناپذیر بوده است.

    در برهه هایی از تاریخ، هرگاه که این صنعت با مدیریت و برنامه ریزی درست عمل کرده ، نه تنها منابع کافی برای اجرای طرح های سرمایه گذاری دولت فراهم کرده، بلکه با اجرای طرح های توسعه ای خود به ایجاد اشتغال وسیع پرداخته و به همراه آن ، هزاران واحد صنعتی و شرکت های مشاوره و پیمانکاری را در اندازه های مختلف فعال کرده و از این رهگذر، محرک و انگیزاننده سرمایه گذاری صنعتی و خدماتی و تولید ارزش افزوده در دیگر بخش ها نیز شده است.

    در هم آمیزی توسعه صنعت نفت با توسعه صنایع پایین دستی آن و به ویژه صنایع تولید فرآورده های پتروشیمیایی ، موجب افزایش حجم عظیم تولید این محصولات و بالابردن جهشی رقم صادرات غیرنفتی کشور نیز شده است. توسعه فازهای مختلف میدان پارس جنوبی در عسلویه که از ابتدا در پیوند با توسعه واحدهای پتروشیمی پایین دستی آن تعریف شد و نیز توسعه واحدهای پتروشیمی متعدد در بندر امام خمینی از بهترین نمونه های چنین دورانی از شکوفایی صنعت نفت ایران می باشد. در همین دوران بود که به پیشنهاد وزارت نفت ، صندوق ذخیره ارزی نیز با هدف بهره گیری ماندگار از بخشی از درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام برای اعطای وام به تولیدکنندگان بخش خصوصی شکل گرفت و فعال شد .

    پیچیدگی و چندانضباطی بودن صنعت نفت در ایران و کشورهای بزرگ نفت خیز مشابه ، موجب آن شده که وزارت نفت ، تنها تامین کننده انرژی اولیه مورد نیاز کشور نبوده و در میدان عمل ، به مراتب فراتر از یک بخش اثر گذار باشد و به ویژه در شرایط حساس ، در خدمت تحکیم امنیت ملی ، توسعه همه جانبه کشور، پیشبرد اهداف سیاست خارجی و حتی ایجاد تعادل های منطقه ای و حتی محرومیت زدایی هم قرار گیرد.

    درشرایط کنونی و با توجه به آثار و تبعات تحریم های تحمیلی و محدودیت های ایجاد شده برای صنعت نفت و کل کشور ضرورت ایفای نقش چند انضباطی توسط وزرات نفت در همراهی با مدیریت عالی کشور برای عبور موفق از تنگناهای موجود ضروری تر از هر زمان شده است.

    آنچه در صفحات آتی تقدیم می شود و عرفا از آن به عنوان برنامه وزیر نام برده می شود، در واقع راهکارها و راهبردهایی عملیاتی است که برای اجرای سیاست های کلی نظام و قوانین موضوعه در حوزه نفت پیشنهاد شده است.

    در فصل نخست این مجموعه ، اسناد بالادستی حاکم بر برنامه پیشنهادی شامل سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز و قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه و قانون نفت آورده شده و در فصل دوم مجموعه تقدیمی ، برنامه کوتاه مدت پیشنهادی برای وزارت نفت آمده که عمدتا ناظر بر اقداماتی است که باید توسط وزارت نفت با توجه به وجود شرایط ویژه و تحریم های تحمیلی برکشور و با فرض ادامه آن ها ، به فوریت به مورد اجرا گذارده شود . در فصل سوم نیز برنامه پیشنهادی درازمدت برای وزارت نفت ارایه شده است . لازم به تاکید است که کاسته شدن از شدت تحریم های تحمیلی علیه صنعت نفت در میزان تحقق اهداف کلان پیش بینی شده ، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

    در نهایت در فصل چهارم نیز به تبیین پاره ای از راهبردهای پیشنهادی در برنامه درازمدت پرداخته شده است.

    یادآور می شود که در تنظیم مجموعه تقدیمی ، به دلیل شرایط خاص حاکم بر صنعت نفت ، نخست از ارایه گزارش مکتوب برای بیان وضعیت موجود و نیز ارزیابی عملکرد صنعت نفت در مقایسه با اهداف مصوب ، خودداری شده است و در ادامه نیز در برنامه کوتاه مدت تقدیمی صرفا به بیان عناوین اکتفا شده و از تشریح راهکارهای عملیاتی در هر مورد به صورت مکتوب پرهیز شده است که البته امکان ارایه توضیحات شفاهی در جلسات با نمایندگان محترم در این مورد فراهم است.

    متن کامل این برنامه نیز به شرح زیر است:

    فصل اول: اسناد بالادستی حاکم بر برنامه پیشنهادی

    مهم ترین اسناد بالادستی حاکم بر برنامه پیشنهادی را می توان به ترتیب زیر برشمرد :

    ١-١- سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش نفت و گاز

    بر اساس بند یک اصل ١١٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به دنبال ابلاغ سیاست های کلی نظام در بخش نفت و گاز توسط مقام معظم رهبری در سال ١٣٧٩ و نیز ابلاغ سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در سال ١٣٨٧ توسط معظم له ، موارد مرتبط با صنعت نفت و گاز که راهگشای برنامه های این صنعت خواهد بود، به ترتیب و به شرح زیر مد نظر قرار گرفته است:

    • اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب برای گسترش اکتشاف نفت و گاز و شناخت کامل منابع کشور

    • افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت، متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی

    • افزایش ظرفیت تولید گاز متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور تأمین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآورده های نفتی

    • گسترش تحقیقات بنیادی و توسعه ای و تربیت نیروی انسانی متخصص و تلاش برای ایجاد مرکز جذب و صدور دانش و خدمات فنی و مهندسی انرژی، در سطح بین المللی و ارتقای فناوری در زمینه های منابع و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

    • تلاش لازم و ایجاد سازماندهی قانونمند برای جذب منابع مالی مورد نیاز داخلی و خارجی در امر نفت و گاز در بخش های مجاز قانونی

    • بهرهبرداری از موقعیت منطقه ای و جغرافیایی کشور برای خرید و فروش، فرآوری و پالایش و معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهای داخلی و جهانی

    • بهینه سازی مصرف و کاهش شدت انرژی

    جایگزینی صادرات فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی

    ١-٢- قانون نفت و قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه

    به موجب مفاد ماده سه قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ١٩/٢/ ١٣٩١مجلس محترم شورای اسلامی، وزارت نفت وظیفه اعمال اصل مالکیت و حاکمیت ملی ایران بر ذخایر و منابع نفت و گاز کشور و تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع وابسته به آن را در شش حوزه کاری به شرح مقرر در قانون عهده دار شده است .

    در قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه نیز تکالیف متعددی برای صنعت نفت کشور (از جمله در مواد ١٢٥ تا ١٣١ و مواد ١٣٤، ١٩٣ و ٢٢٩ این قانون ) تعیین شده است.

    همان گونه که پیش از این تاکید شد، برنامه و به عبارت بهتر راهبردها و راهکارهای عملیاتی برای وزارت نفت باید بامراعات این اسناد بالادستی تنظیم شود که در فصول بعد بدان پرداخته خواهد شد.



    فصل دوم: برنامه کوتاه مدت

    عناوین مهم ترین اقداماتی که در شرایط ویژه کنونی درکشور و با فرض ادامه و تشدید آن در صنعت نفت باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است . البته همانگونه که پیش از این هم به استحضار رسید در نوشته های این فصل عمدا از تشریح راهکارهای عملیاتی خودداری می شود که البته در جلسات، امکان بیان آن ها میسر خواهد بود:

    ١- ایجاد ثبات در مدیریت صنعت نفت همراه با جلب اعتماد و همراهی مدیران و کارکنان صنعت به منظور افزایش بهره وری و تلاش خستگی ناپذیر برای گذر موفق از شرایط کنونی

    ٢- تامین به موقع انواع حامل های انرژی مصرفی مورد نیاز کشور با توجه به تولید و واردات حامل های مورد نیاز و رفع تنگناهای عملیاتی پالایش، انتقال و توزیع

    ٣- احیای ظرفیت تولید نفت خام کشور به میزان سال ١٣٨٤ به عنوان قدم نخست برنامه های تولید نفت

    ٤- تلاش برای بازاریابی و بالابردن میزان صادرات نفت خام و دیگر فراورده ها از مجاری مطمئن با کشورهای مصرف کننده و نیز با استفاده از همه ظرفیت های ملی برای این امر

    ٥- قائل شدن اولویت برای افزایش برداشت گاز از میدان پارس جنوبی با حل مشکلات و تسریع در راه اندازی و عملیاتی کردن واقعی فازهای با پیشرفت فیزیکی بالاتر و نیز میدان گازی کیش

    ٦- بهره گیری حداکثری از دیپلماسی نفت برای کاهش مشکلات صنعت نفت و کمک به کشور در عبور موفق از شرایط فعلی با هماهنگی دیگر دستگاه های ذی ربط (در ارتباط با کشورهای عضور اپک و نیز کشورهای مهم مصرف کننده نفت)

    ٧- تلاش برای فعال کردن و به نتیجه رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس

    ٨- رفع مشکلات تدارکاتی واحدهای عملیاتی نفت در زمینه های تعمیر و نگهداری چاه ها و تاسیسات مرتبط و نیز توسعه و راه اندازی طرح های با اولویت

    ٩- بهینه سازی مصرف انرژی از جمله با رفع تنگناهای عرضه در جایگاه های CNG

    ١٠- شروع به مطالعه برای اصلاح ساختار قراردادهای نفتی در کشور با جلب همکاری همه صاحب نظران و دعوت از شرکت های معتبر نفتی داخلی و خارجی به منظور بیشینه سازی منافع ملی

    ١١- رفع فوری موانع عملیاتی تولید و صادرات محصولات پتروشیمی

    ١٢- رفع فوری موانع عملیاتی صادرات میعانات گازی و LPG

    ١٣- بازآرایی و به تصویب رساندن سازمان ویژه برای مدیریت عملیات صادرات نفت و فراورده های نفتی و پتروشیمی متناسب با شرایط کنونی

    فصل سوم: برنامه درازمدت

    ٣-١- چشم انداز و اهداف کلان پیشنهادی صنعت نفت در افق بیست ساله

     کسب جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه

     کسب جایگاه دوم تولید نفت در اوپک

     کسب جایگاه سوم تولید گاز در جهان

     کسب جایگاه اول در منطقه به لحاظ میزان ارزش افزوده تولیدی درزنجیره تولید نفت و گاز با تاکید بر افزایش تولید فرآورده های پتروشیمیایی

     نیل به مرکزیت تجارت نفت و گاز در منطقه و تبدیل شدن به کریدور راهبردی تجارت هیدروکربوری منطقه

    ٣-٢- ارزش های سازمانی پیشنهادی برای صنعت نفت

    ١) اتکاء به خلاقیت، کارآفرینی و ابتکار

    ٢) روزآمدی در سطح منطقه و جهان

    ٣) سرآمدی و بالندگی سازمانی در سطح کشور و منطقه

    ٤) پویایی وکارآمدی سازمان

    ٥) وفاداری و تعلق سازمانی

    * خلاقیت، کارآفرینی و ابتکار، باید به عنوان یکی از اصول اساسی در صنعت نفت به شمار رود . مجموعه مدیریت صنعت نفت باید با خلاقیت و سخت کوشی و صرفاً با اخذ مجوزهایی از دولت و مجلس، حرکتی عظیم را برای توسعه این صنعت، بدون تعهدات متعارف دولت و بانک مرکزی ، با جذب منابع مالی از خارج از کشور تدارک ببینند. کشف فرصت ها، روش ها و زمینه های جدید کار و ریسک پذیری معقول از نکات اصلی مورد توجه در این مقوله می باشد.

    * بحث روز آمدی در صنعت نفت، نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام باید مورد توجه قرار گیرد.

    صنعت نفت ایران بدون تعامل با جهان و نیز رقابت با شرکت های نفتی مشابه در سطح جهان قادر به حفظ جایگاه خود نخواهد بود .

    « تلاش برای روزآمدی، تلاش برای ماندگاری است» و آشکارا می توان دریافت که انزوا طلبی و عدم تعامل با جهان و فناوری آن، به افزایش روزافزون فاصله بین صنعت نفت ایران و دیگران خواهد انجامید و حاصلی نیز جز اتلاف منابع ملی، بهره وری پایین و رو به کاهش و افتادن به چرخه ناتوانی روزافزون نخواهد داشت.

    روزآمد ساختن صنعت نفت، همه ابعاد وجودی این صنعت را در بر می گیرد و باید چون روح واحد بر همه اجزای کالبد آن جاری شود.

    در این راه، اصلاح نظام ها و روش های مورد عمل، اصلاح ساختار عملیاتی و سازماندهی کار، نظام اجرایی مناسب برای اجرای طرح های صنعت نفت، استفاده از فناوری پیشرفته و فراهم ساختن زمینه جذب این فناوری و ارتقای فناوری ملی، توجه به سرمایه گذاری به موقع و کافی برای ظرفیت سازی و تولید، ارتقای مدیریت و منابع انسانی، همه مواردی هستند که باید مورد توجه عمیق و جدی قرار گیرد.

    لذا چنانکه گفته شد:

    • تعامل و برون گرایی و پرهیز از زندگی جزیره ای

    • همکاری با رقبا در عین رقابت

    • دسترسی به فناوری پیشرفته در عین تلاش برای ارتقای فناوری ملی

    • ارتقای مدیریت و توسعه منابع انسانی در تراز منطقه ای و سپس جهانی

    • تاکید بر عملکرد واحدها در قالب بنگاه های اقتصادی با تاکید بر حداکثر عدم تمرکز

    • توجه به مسوولیت های اجتماعی بنگاه ها

    از موارد مهم در بحث روزآمدی صنعت نفت به شمار می روند.

    * برای تحقق «سرآمدی و بالندگی سازمانی در سطح کشور و منطقه» نیز :

    • استقبال از رقابت در عرصه کار و تلاش، خود را قابل ارزیابی و مقایسه کردن با دیگران

    • ایجاد امید برای آینده و تلاش برای پیشرفت و توسعه در حد شایسته نام ایران

    • همراه با ترسیم روشن و قابل درک چشم انداز آینده صنعت به نحوی که صنعت نفت در منطقه سرآمد باشد، باید مورد توجه قرار گیرد.

    * برای تحقق «پویایی و کارامدی سازمانی» نیز

    • دمیدن مستمر روح حرکت و پویایی در مجموعه

    • تلاش مداوم و خستگی ناپذیر برای نیل به اهداف سازمان

    • و نگاه همواره به آینده و قانع نشدن صرف به افتخارات گذشته مورد توجه خواهد بود

    * نهایتا در مقوله "وفاداری و تعلق سازمانی " نیز توجه به ارزش های سازمان، داشتن فرصت های مناسب و برابر، رضایتمندی کارکنان و نیکنامی سازمان

    مورد نظر خواهد بود.

    ٣-٣- راهبردهای پیشنهادی

    راهبردهای وزارت نفت برای تحقق اهداف سند چشم انداز ، برنامه پنجم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به شرح زیر پیشنهاد می شود:

    ١. افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز صیانت شده با هدف افزایش و یا حداقل حفظ سهم ایران در بازار جهانی نفت و ارتقای جایگاه کشور در اوپک و همچنین افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشور

    ٢. شناسایی کل منابع هیدروکربوری در پهنه سرزمین با اولویت مخازن مشترک

    ٣. افزایش بهره برداری و استفاده حداکثری ازمیادین مشترک

    ٤. تربیت مدیران سطح جهانی و نیروی انسانی متخصص و کارآمد و وفادار در بخش های مختلف مورد نیاز صنعت نفت

    ٥. اولویت دادن به تامین گاز موردنیاز برنامه های تزریق به میادین نفتی جهت افزایش بازیافت نهایی

    ٦. بهینه سازی مصرف انرژی همراه با کاهش شدت انرژی در تمامی بخش های اقتصادی کشور از طریق مدیریت و سرمایه گذاری لازم و تاًمین منابع از محل صرفه جویی حاصله

    ٧. حمایت از بخش خصوصی داخلی در صنعت نفت کشور و صنایع پایین دستی، صنایع و خدمات پشتیبان نفت و گاز، خدمات پیمانکاری و فنی و مهندسی با هدف حضور شرکت های ایرانی در بازارهای منطقه ای و جهانی

    ٨. تغییر رویکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده های با ارزش افزوده بالا

    ٩. حداکثر بهره وری از مخازن هیدروکربوری از طریق افزایش ضریب بازیافت مخازن و استفاده از فناوری های نوین

    ١٠. مشارکت و توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی در بخش های مختلف صنعت نفت و حضور در طرح های سرمایه گذاری مختلف بالادستی و پایین دستی در خارج از کشور

    ١١. حمایت از سرمایه گذاری های مشترک با کشورهای منطقه و دوست و یا ادغام شرکت های مرتبط در صنعت با هدف ایجاد شرکت های بزرگ در مقیاس جهانی

    ١٢. ایجاد مرکزیت جذب، تولید، انتقال و ارتقای فناوری های نوین صنایع نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی و تبدیل ایران به قطب فناوری های نوین صنعت نفت در منطقه خلیج فارس از طریق تعامل سازنده با کشورها و شرکت های موثر در عرصه فناوری نفت و گاز در بازارهای جهانی

    ١٣. پایه ریزی اقتصادی مبتنی بر نفت و گاز به جای اقتصادی متکی و وابسته به درآمدهای نفتی

    ١٤. ارتقای سطح همکاری با دیگر کشورهای منطقه و اعضای اوپک، به منظور ایفای نقش موثر در تاًمین انرژی، ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و گاز و کسب درآمد عادلانه

    ١٥. تقویت رویکرد برونگرایی صنعت نفت و استفاده از توانمندی های داخل کشور جهت فعالیت در خارج از مرزها

    ١٦. تبدیل شرکت ها و بنگاه های صنعت نفت به شرکت ها و بنگاه های کارآمد، صاحب فناوری و فعال در عرصه بین المللی

    ١٧. انجام پژوهش های مورد نیاز صنعت نفت بالاخص در بخش بازیافت مخازن و تولید دانش فنی فرآیندهای تولید فرآورده های نفتی و پتروشیمیایی

    ١٨. حداکثرسازی ارزش افزوده صنعت نفت و گاز کشور از طریق هم افزایی زنجیره ارزش با توسعه سرمایه گذاری در منابع و صنایع نفت و گاز، صنایع انرژی بر و صنایع و خدمات مهندسی پشتیبان آن ها (از جمله صنایع و خدمات دریایی مرتبط) ایجاد و تکمیل ظرفیت های جدید پالایشی به ویژه برای پالایش میعانات گازی و نفت خام بسیار سنگین

    ١٩. تلاش در جهت صدور گاز طبیعی به کشورهای منطقه و جهان، از طریق خط لوله و گاز طبیعی مایع شده

    ٢٠. شکوفایی توانمندی های مهندسی و صنعتی و پیمانکاری کشور در طرح های توسعه و حداکثرسازی سهم ایرانیان در بازار صنعت نفت و گاز

    ٢١. تعهد نسبت به توسعه پایدار و رعایت معیارهای زیست محیطی

    ٢٢. استفاده از توانایی های صنعت نفت در راستای توازن منطقه ای و محرومیت زدایی

    ٢٣. تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی در جهت اعتلای صنعت نفت

    ٢٤. حمایت از ایجاد و تقویت نهادهای مالی، بازارهای پولی، سرمایه، بیمه، بورس نفت خام و فراورده های نفتی

    ٢٥. تمرکز بر ایجاد زیرساخت های لازم توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در مناطق مستعد کشور با اولویت جزایر و سواحل شمال خلیج فارس با رعایت اصل صرفه اقتصادی

    ٢٦. ایجاد تعامل سازنده با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین دست با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی

    ٢٧. رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات کارکنان با تاکید بر عملکرد، با توجه به وضعیت نظام های پرداخت در شرکت های مشابه نفتی جهان

    ٢٨. تبیین و اجرای نقش راهبردی وزارت نفت در حوزه های سیاستگذاری کلان، برنامه ریزی و نظارت راهبردی با توجه به قانون جدید نفت

    ٢٩. ایجاد فرصت بیشتر برای بخش خصوصی به منظور مشارکت در تجارت نفت و گاز

    فصل چهارم: تبیین و تشریح پاره ای از راهبردها

    در این فصل به تشریح و تبیین پاره ای از راهبردهای پیشنهادی پرداخته می شود که عمدتا واجد آثار غیرفیزیکی و غیرملموس ولی بسیار مهم در مدیریت صنعت نفت می باشند.

    ٤-١- نفت و امنیت ملی ایران

    در تاریخ سیاسی معاصر ایران، نفت و امنیت ملی، همواره دو مقوله به هم پیوسته بوده که در یک رابطه متقابل و ساختاری نسبت به یکدیگر نقشی موثر ایفا کرده اند. نقش نفت در تحولات سیاسی و اقتصادی سده اخیر منطقه و ایران، واضح تر از آنست که نیاز به شرحی مبسوط داشته باشد، به طوری که نفت به عنوان یک کالای سیاسی اقتصادی، از بزرگترین عوامل انگیزشی حضور دولت های بیگانه در منطقه خاورمیانه بوده است. به علاوه، محوریت نقش نفت در تحولات شصت ساله اقتصادی و سیاسی ایران، مسئولان کشور را وادار می سازد که به موضوع نفت و گاز، به عنوان یکی از مهمترین مولفه های موثر در امنیت ملی بنگرند.

    نفت و گاز به عنوان حامل های مهم انرژی، ضمن این که از عوامل تولید به شمار می روند، به عنوان سرمایه، نقدینگی، ثروت، فرصت و فراهم آورنده زمینه های انتقال و شناخت فناوری برتر نیز تلقی می شوند. نفت وگاز، سرمایه، ثروت و نقدینگی است،چرا که سرمایه مورد نیاز، اعتبارات و بودجه ضروری بخش های دیگر اقتصاد از جمله صنعت و کشاورزی، با تکیه بر درآمدهای ارزی این بخش عظیم اقتصادی تامین می شود و هر گونه چالش در اعتبار این بخش، در حقیقت چالشی ژرف فراوری حرکت های عمومی اقتصادی و تامین نیازهای اساسی و حتی امنیتی – سیاسی کشور به شمار می رود. نفت بایستی به عنوان یک فرصت ملی به سرمایه ای مولد تبدیل شود تا از این رهگذر، هم به ارزش های افزوده بیشتری دست یابیم و هم به رشد اقتصادی و «توان ملی» بالاتری نایل شویم.

    ایران با قرار داشتن بر بستری عظیم از منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، و نیز با بهره مندی از جغرافیای سیاسی و اقتصادی خود، از موقعیتی ارزشمند و کم نظیر در جهان برخوردار است. در جهانی که امنیت ملی کشورها با تامین انرژی گره خورده است، حفظ و پاسداری از این موقعیت ویژه برای ایران اهمیتی استراتژیک دارد. داشتن نقش اساسی در تامین انرژی جهان، که ضامن درآمدهای کافی برای توسعه کشور باشد، امنیت ملی کشور را نیز تضمین خواهد کرد.

    لذا هدف استراتژیک بخش نفت و گاز کشور می تواند «کسب سهم بیشتر در تامین تقاضای جهانی انرژی» طی دو دهه آینده باشد. این امر از یک سو به معنای حداکثر سازی برخورداری از منافع بازار بین الملی انرژی و از سویی دیگر، بیانگر افزایش وابستگی کشورهای جهان به نفت (به شمول فرآورده های نفتی، گاز طبیعی و فرآورده های آن) و یافتن جایگاهی استراتژیک (راهبردی) برای ایران در انرژی جهان است. حداکثر سازی درآمدهای نفتی مستلزم اتخاذ تدابیری هماهنگ در دو مقوله، یعنی افزایش حجم صادرات و ثبات یا افزایش قیمت نفت می باشد.

    افزایش میزان صادرات نفت به توان تولید و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت بستگی داشته و قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی با توجه به عوامل بنیادین بازار و مسایل سیاسی تعیین می شود. بنابراین برای افزایش درآمدهای نفتی، سیاست ها و راه کارهایی باید به اجرا گذاشته شود که برآیند این سیاست ها، با هم افزایی بتواند حداکثر انتفاع از ثروت نفت را به دنبال داشته باشد.

    جهان آینده در دست کسانی است که خود را باور داشته و از هر موقعیتی برای ایجاد فرصت های جدید استفاده کنند تا بتوانند این زنجیره را به نسل های بعدی بسپارند. در این میان یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم چیزی جز «فناوری برتر» نیست. عناصر اصلی جهت دست یافتن به فناوری های برتر را می توان در ایجاد زمینه های مناسب داخلی برای جذب فناوری، فراهم کردن نقدینگی ضروری، تعامل سازمان یافته، آگاهانه و مداوم با صاحبان فناوری و ایجاد روابطی معتبر، مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای دارای فناوری دسته بندی کرد.

    نفت در کشور ما، تمامی عناصر لازم را چه در تامین منابع مالی لازم، چه تضمین تعامل با صاحبان فناوری در بخش نفت و ایجاد زمینه های اینگونه تعامل در بخش های دیگر اقتصادی و چه با وابسته کردن بسیاری از کشورهای صاحب فن به قراردادهای نفتی و ایجاد روابط متقابل با آن ها داراست. عوامل ذکر شده، بالاترین فرصت ملی برای دستیابی به برتری فناوری محسوب می شود. حتی اقتصاد بدون وابستگی به نفت هم، برای کشوری نفت خیز چون ایران، تنها با بهره گیری موثر، آگاهانه و مدبرانه از این فرصت و موهبت الهی یعنی «نفت و گاز» و بهره گیری از ابعاد گوناگون آن، در سایه حمایت های ملی میسر است.

    این مهم جز در قالب یک نگرش کلان راهبردی نسبت به مسایل و تحولات دو دهه آینده انرژی جهان و جایگاه ایران در این تحولات، میسر نیست.

    صندوق توسعه ملی که بر پایه بهره گیری ماندگار از درامدهای نفتی برای ساختن اقتصادی غیر متکی بر درامدهای نفتی طراحی و تصویب شده است ، از مهم ترین راهکارهای برای توسعه کشور ، همراه با تقویت امنیت ملی می باشد.

    ٤-٢- ایران و سازمان های بین المللی فعال در حوزه نفت و انرژی

    به منظور ارتقای جایگاه کشور و بیشینه کردن منافع ملی ، وزارت نفت کماکان باید به حفظ و ارتقای جایگاه خود در اوپک، GECF، IEF و نیز در ارتباط با دیگر بازیگران در این صحنه بپردازد.

    در مجموع تلاش باید بر این باشد که با ارائه چهره ای تعامل گر و نه تقابل جو از کشور ، در تعاملات عرضه و تقاضای انرژی جهان در جهت حداکثر سازی منافع ملی اقدام شود.

    ٤-٣- سرمایه انسانی و مدیریت

    برای آنکه صنعت نفت ایران در سطح جهان روزآمد و در سطح کشور و منطقه سرآمد باشد باید دارای :

    • نیروی انسانی کارآمد و وفادار به سازمان

    • مدیران خلاق و سرآمد

    • و سازمانی سبک، چالاک و مجهز به فناوری روز باشد.

    این سازمان باید دانایی محور و یادگیرنده باشد. در این مسیر توجه به آموزش نیروی انسانی، نحوه پذیرش نیروی انسانی جدید ، اصلاح ساختار نیروی انسانی و تاکید بر آموزش های مدیریت از اهمیت برخوردار است.

    ٤-٤- پژوهش

    اهمیت ازدیاد برداشت از منابع نفتی و مطالعه جامع هر یک از این منابع و نیز اهمیت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی با ارزش افزوده بالاتر و بهینه سازی تولید و مصرف انرژی به علاوه بر اهمیت کسب و خلق دانش فنی فرآیندهای تولید، باعث می شود که پژوهش به عنوان یکی از زیربناهای توسعه صنعت نفت به ویژه با توجه به شرایط تحریم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

    ٤-٥- ارتقا و انتقال فناوری

    به نظر می رسد که نخستین شرط برای ارتقای فناوری ملی و نیز انتقال فناوری، ایجاد بسترهای مناسب ملی برای کسب فناوری است و این مهم جز با تقویت و تربیت نیروی انسانی مناسب درگام نخست و نیز تشکیل و تقویت نهادهای ملی فرهیخته در گام دوم، میسر نمی شود.

    این نهادها شامل دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی، مهندسان مشاور، پیمانکاران عمومی و پیمانکاران ساخت و نصب و در مرحله آخر سازندگان کالاها و تجهیزات می باشند.

    درمقوله ارتقای فناوری ملی و انتقال فناوری، به اعتقاد اینجانب توجه به نهادهای نرم افزاری قطعاً باید به نسبت توجه به سخت افزارها در اولویت قرار گیرد. در بخش نرم افزاری نیز باید مدیریت را به حق، پیچیده ترین و با ارزش ترین بخش فناوری در هر زمینه دانست.

    براین اساس تربیت مدیر و تقویت نهادهای مدیریت، فراگیری تدریجی مدیریت نوین همراه با ایجاد زیر ساخت ها و ساختارهای لازم برای اعمال مدیریت نوین را باید از ضروری ترین مقوله های مورد توجه برای ارتقای فناوری ملی دانست.

    در چارچوب نگرشی که بدان اشاره شد، اقدامات زیر در جهت ارتقای فناوری ملی در بخش نفت باید به انجام برسد.

    الف) به روز کردن نظام اجرایی طرح های صنعت نفت

    پارادایم (سرمشق) نظام اجرای جدید حرکت به سمت استفاده از روش های طرح و ساخت توام مانند (EPC)، (EPCC) و به کارگیری مدیریت ساخت (MC) و به مفهوم کلی واگذاری وظایف تصدی و مسئولیت به پیمانکاران و بازگرداندن نقش حاکمیتی به کارفرماست.

    ب) پیگیری تشکیل کنسرسیوم شرکت های مهندسی، پیمانکاری و ساخت تجهیزات

    ج) مشارکت و همکاری با شرکت های درجه اول بین المللی

    یادآوری می شود که از شروط مهم انتقال و ارتقای فناوری، برون گرایی و تعامل با پیشروان فناوری در جهان در مقوله های مورد نظر است.

    استفاده از دانش و تجارب شرکت های نفتی درجه اول جهان در زمینه های مدیریت، مطالعه و اجرای طرح ها بویژه در بخش بالادستی نفت وگاز با تأکید بر افزایش بازیافت نفت یکی از انگیزه های مهم ایجاد رابطه و عقد قرارداد با اینگونه شرکت ها می تواند باشد.

    د) ارتقای فناوری در مقوله افزایش بازیافت نفت

    از مهمترین فناوری های مورد نیاز در بخش بالادستی نفت، فناوری مطالعه مخازن نفتی و ارائه طرح مهندسی تولید بهینه از هر میدان است. این مطالعات چه پیش و چه پس از شروع تولید میدان ضروری است. به واقع، مهم ترین چالش پیش روی مهندسان نفت در جهان،ارائه طرح هایی است که اجرای آن ها منجر به بازیافت بیشتر نفت از زیرزمین شود.

    ه) ادامه تقویت ظرفیت مهندسان مشاور و به کارگیری آن ها

    علاوه بر بخش بالادستی نفت که ذکر آن گذشت، ظرفیت های مهندسی و خدمات مشاوره شرکت های ایرانی در بخش های پائین دستی نفت نیز به عنوان رکنی از فناوری ملی می باشند . آمار نشان می دهد تعداد این واحدها به بیش از دو برابر و ظرفیت ارجاع کار به آنها بیش از دویست برابر افزایش یافته بود. توان بالقوه و بالفعل به وجود آمده که با به کارگیری چند هزار نفر از مهندسان نخبه کشور به وجود آمده سرمایه ای بس گران بها برای توسعه ملی و صدور خدمات فنی مهندسی در این زمینه خواهد بود.

    و) ادامه تقویت ظرفیت پیمانکاری ها ی ساخت، تجهیز و نصب

    در حال حاضر ما در بسیاری زمینه ها، توانایی اول را در منطقه خلیج فارس در این بخش دارا هستیم که اگر ظرفیت های مدیریتی را نیز به آن بیفزائیم، قادر خواهیم بود در زمانی نه چندان دور، از این نظر به کشور اول منطقه تبدیل بشویم.

    ز) ادامه و توجه جدی به ساخت داخل کالاها و تجهیزات مورد نیاز

    در مبحث ساخت تجهیزات نیز که از نظر اینجانب به عنوان آخرین حلقه انتقال فناوری تلقی می شود، صنعت نفت سالانه صدها میلیون دلار صرف خرید تجهیزات و کالاهای مورد نیاز خود از خارج از کشور می کند. از این قدرت خرید می توان به عنوان مهمترین اهرم برای انتقال فناوری و ساخت داخل تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت ایران و همچنین تولید ثروت استفاده کرد.

    ٤-٦- ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت

    از آنجایی که صنعت نفت در کشور ما مسؤولیت انحصاری اکتشاف و استخراج نفت و گاز و بهره برداری از کلیه تأسیسات بالادستی صنعت نفت و نیز فروش داخلی و صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی بر عهده داشته و متصدی بخشی از عملیات پایین دستی این صنعت (نظیر ایجاد و اداره پالایشگاه ها، خطوط لوله نفت و گاز، مجتمع های عظیم پتروشیمی و گازرسانی به بیش از ٥٠ میلیون نفر از جمعیت کشور) نیز می باشد، حجمی عظیم از منابع مالی در آن جریان دارد.

    عظیم ترین طرح های کشور نیز الزاماً در صنعت نفت به اجرا در می آید و اینها همه، صنعت نفت را در شرایط فعلی اقتصاد کشور به بزرگترین مجموعه اقتصادی تبدیل کرده که بزرگترین معاملات کشور نیز در آن انجام می شود. لذا توجه به سلامت عملیات مالی و معاملات در این صنعت از اهمیتی فوق العاده برخوردار است.

    آسیب شناسی نقاط خطر، چند محور اصلی را برای ارتقاء سلامت اداری پیش روی ما می گشاید که با توجه به این محورهای آسیب پذیری، باید برای ارتقاء سلامت اداری در صنعت نفت اقدام کرد :

    الف) تلاش برای رفع فاصله بین قیمت های داخلی فراورده های نفتی و پتروشیمیایی با قیمت های فراسوی مرزها

    ب ) شفاف سازی در معاملات مربوط به صادرات نفت خام و فرآورده

    ج) شفاف کردن نحوه عقد قراردادهای خرید خدمات و کالا

    د) حمایت از تولید و خرید داخلی

    ه) تمرکز در انجام معاملات بزرگ

    و) تقویت نقش حسابرسی و نظارت در سطح صنعت نفت

    ز) برقراری امکان ارتباط مستقیم با وزیر و مقامات تصمیم گیرنده

    ح) نظارت بر نحوه انتصاب افراد

    ط) استقبال از نظارت همگانی

    ٤-٧- ضرورت کاهش شدت و نرخ رشد مصرف انرژی در ایران

    شدت بالای انرژی درایران ،که اگر بالاترین میزان آن در جهان نباشد بدون تردید جزء یکی از بالاترین ها است، همراه با نرخ رشد سالانه حدود ١٠ درصد برای اکثر حامل های انرژی ، که عموما" ناشی از قیمت های به شدت یارانه ای و حمایت شده حامل های انرژی در کشور می باشد ، مشکلی است که در آینده ای نه چندان دور، اداره بخش انرژی و از آن طریق کشور را با بحرانی جدی روبرو خوهد کرد.

    چرا که ظرف چند سال آینده اساسا" نفتی برای صادرات باقی نخواهد ماند و طرح های به شدت سرمایه بر بخش گاز نیز با قیمت های فروش داخلی گاز غیراقتصادی شده و قادر به بازگشت اصل و فرع سرمایه نخواهند بود. گرچه پرداختن به مقوله بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از سازو کارهایی به جز اصلاح قیمت ها نیز می تواند در مواردی در کاهش شدت انرژی و نیز نرخ رشد مصرف انرژی موثر باشد، لیکن به نظر نمی رسد که جز با هدفمند کردن تدریجی و زمان بندی شده یارانه های پرداختی در بخش انرژی، به نفع اقشار ضعیف جامعه که عموما" سهمی کمتر نیز در مصرف انرژی دارند، بتوان براین مشکل به طور اصولی غلبه کرد.

    ٤-٨- ضرورت بین المللی کردن صنعت نفت ایران

    به اعتقاد اینجانب، به دلائل متعدد، شرکت ملی نفت ایران باید به شرکتی بین المللی تبدیل شود و محدوده فعالیت آن از مرزهای جغرافیایی ایران فراتر رود.

    اگرچه شرکت ملی نفت ایران چهارمین شرکت نفتی جهان می باشد، لیکن قطعا" این شرکت باید برای حداکثر کردن منافع ملی و نیز درآمد خود، در محدوده جغرافیایی ایران، محدود نمانده و با سرمایه گذاری و مشارکت، به ویژه در بخش های بالادستی نفت جهان، نه تنها برای کشور تولید ثروت کند که منافع کشور را ازجمله در تثبیت بازارهای نفت خام، گاز طبیعی و LNG نیز در دراز مدت تضمین نماید. شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع آن نظیر شرکت ملی صنایع پترو شیمی نباید به آخرین عرضه کننده محصولات و فرآورده های خود به مصرف کنندگان تبدیل شوند. تاکید برایفای نقش بین المللی برای این شرکت ها بدون آنکه هزینه براقتصاد ملی تحمیل کند، در میان مدت و دراز مدت موجب تولید ثروت برای کشور وارتقای مدیریت و کیفیت این صنایع در کشور، منطقه و جهان خواهد شد.

    ٤-٩- ضرورت ایجاد تسهیلات برای عملیات صنعت نفت

    با توجه به اهمیت صنعت نفت در تولید ثروت برای کشور، این صنعت باید به ترتیبی اداره شود که بتواند به سهولت عمل کند و روابط آن با دولت و اجزای آن باید به نحوی باشد که اولا" اعتباربین المللی شرکت ملی نفت ایران، که ضامن عملکرد مناسب آن در جهان و کشور خواهد بود، افزایش یابد و ثانیا" بتواند ثروت و درآمد بیشتری باری مجموعه کشور تولید کند.

    پرداختن به مسائل جنبی و دست و پا گیر برای این شرکت،گرچه ممکن است در کوتاه مدت به نظر جذاب بیاید، ولی در نهایت موجب تضعیف این شرکت و از این طریق موجب کاهش درآمد کشور و تضعیف اقتصاد ملی خواهد شد. لذا به اعتقاد اینجانب ایجاد هرگونه تسهیل برای شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه آن ضمن تاکید برموارد زیر الزامی است:

    • شفاف سازی حداکثر در معاملات و قراردادهای شرکت ملی نفت ایران و سایر شرکت های تابعه آن ضمن توجه به رقابت های بین المللی

    • شفاف سازی حداکثر در روابط مالی بین مجموعه صنعت نفت با دولت و اجزای آن

    • تقویت امکان نظارت و مسئولیت خواهی دولت و مجلس از وزیر نفت

    راه ایجاد اقتصاد غیرنفتی تضعیف صنعت نفت نیست، بلکه با تقویت صنعت نفت و استفاده صحیح از منابع حاصل ازعملیات این صنعت و انجام سرمایه گذاری های درست برپایه آنها، می توان اقتصادی قوی ایجاد کرد. امروز با کوچک بودن اندازه اقتصاد ایران و نیز تولید ناخالص ملی آن، تولید نفت بخش غالب این اقتصاد است. لیکن با قوی شدن اقتصاد کشور و افزایش تولید ناخالص ملی، تولید ناخالص بخش نفت در آن به طور نسبی کاهش خواهد یافت و لذا برپایه نفت می توان و باید اقتصادی غیرنفتی و مقتدر بناکرد.

    ٤-١٠- ضرورت توجه به مردم به ویژه در اطراف مناطق عملیاتی

    صنعت نفت نمی تواند در مناطق عملیاتی از محیط اطراف خود غافل باشد و پرداختن به مسائل حداقلی، در اطراف این صنعت یک ضرورت است.

    صنعت نفت باید طوری عمل کند که مردمی که در اطراف تاسیسات نفتی زندگی می کنند، این احساس راداشته باشند که صنعت نفت به طور ویژه دوست و مددکار آن هاست و صنعت نفت نیز توجه به این مردم را جزء وظایف خود بداند واین موضوع را هرگز فراموش نکرده و یا کوچک نشمارد .

    ٤-١١- ضرورت اطلاع رسانی

    ذخایر نفت و گاز کشور ، به اندازه ای است که به هرحال تا ده ها سال دیگر نیز نفت در ایران نقش مسلط تعیین کننده در اقتصاد کشوررا دارا خواهد بود و از آنجایی که نفت نه تنها در اقتصاد ایران که درمسایل سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی آن نیز موثراست و تا سال های طولانی آینده نیز همچنان موثرخواهد بود، لذا ارتقاء سطح دانش و درک عمومی ازمسائل صنعت نفت ایران و جهان، ضرورتی ملی است .

    پشتیبانی از نشریات تخصصی و صفحات ویژه نفت و انرژی و انتشار کتب فنی، تخصصی و کاربردی نفت برای استفاده دانشجویان،کارشناسان و دانشگاهیان و برنامه ریزی مناسب جهت توسعه و گسترش این گونه فعالیت ها در آینده، به نظر اینجانب باید در دستور کار وزارت نفت قرارداشته باشد.

    ٤-١٢- نیاز به کمک و مساعدت مسوولین ارشد نظام

    صنعت نفت از نظر ساختار و وظایفی که بر عهده دارد به گونه ای است که تاثیر آن می تواند بر امنیت ملی و بخش های اقتصادی، صنعتی، دیپلماسی و انرژی شگرف باشد. لذا شایسته است در این شرایط حساس مورد حمایت بیشتر قرار گیرد.

    .................................................. .................................................


    افق های روشنی در پیش روست ان شاء الله

    نظر

    • zereshkkk
      عضو فعال
      • Nov 2011
      • 3474

      #9557
      پتروشیمی ها که مثبت شدن

      نظر

      • ampour
        عضو فعال
        • May 2013
        • 1306

        #9558
        زرشک خان دستت درد نکنه زحمت کشیدی - ولی دوستان عزیز توجه داشته باشند تاحالا این صنعت به این بزرگی و مهمی در حال کار و پیشرفت بوده و با وجود این همه تحریم و دشمنان گوناگون داخلی و خارجی بدون حتی یکروز وقفه چرخش میگشته و خواهد گشت . نطق جناب وزیر محترم نفت (البته پیشنهادی - چون شاید اصلاً رای اعتماد از مجلس نگیره) چیز جدیدی نیست و فقط اون بندهایی که دوست عزیزمان زحمت کشیده و های لایت کردند تا اندازه ایی به شبندر ما مربوط میشه که اونها رو قبلاً درتحلیل ها و مطالب اساتید و دیگر دوستان این فروم خوانده ایم -(یک لحظه شک کردم - گفتم نکنه آقای زنگنه برنامه پیشنهادی خودشو از این تاپیک گرفته باشه) ;;) - پیشاپیش عذر میخواهم اگه مطلب به سهم مرتبط نبوده و صرفاً جهت یادآوری زحمات پیشینیان و تامل در پیشرفت و دگرگونی و حرکت به سوی تعالی در این صنعت عظیم بوده و نظر شخصی من اینه که رئیس جمهور محترم میتوانست از گزینه های مناسبتری برای سکانداری این صنعت استفاده کند که هم برای ما که از خانواده نفتی هستیم بهتر میبود و هم برای سهامداران نفتی
        چو عضوی به درد آورد روزگار - L-)دگرعضوهارانماندقرار

        نظر

        • arash_sav
          عضو جدید
          • Jul 2011
          • 2

          #9559
          تحلیل پالایش نفت بندرعباس “شبندر”
          پتروتحلیل- حمید گلپاشا: ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی شرکت پالایش نفت بندر عباس ۳۲۰۰۰ بشکه در روز و خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام، نفت خام سنگین ، میعانات گازی است.از نکات مهم در شرکت پالایش نفت بندرعباس می توان به ۲۳ درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش صادراتی اشاره کرد که بعد از خصوصی شدن شرکت پالایش نفت بندرعباس و طبق قانون تجارت پرداخت به دولت و یا صندوق توسعه مفهومی نخواهد داشت، اما مذاکرات شرکت با دولت و مجلس در مورد لغو پرداخت به صندوق توسعه ملی در ماه های گذشته نشان از موافقت دولت و مجلس نسبت به عدم پرداخت این مبلغ از سوی شرکت هایی دارد که خوراک (نفت خام) را به قیمت آزاد دریافت می کنند.
          نکات مهم تحلیل شپنا را در متن کامل pdf زیربخوانید. برای استفاده کلیک کنید:

          نظر

          • alireza51
            عضو فعال
            • Feb 2013
            • 1205

            #9560
            در اصل توسط arash_sav پست شده است View Post
            تحلیل پالایش نفت بندرعباس “شبندر”
            پتروتحلیل- حمید گلپاشا: ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی شرکت پالایش نفت بندر عباس ۳۲۰۰۰ بشکه در روز و خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام، نفت خام سنگین ، میعانات گازی است.از نکات مهم در شرکت پالایش نفت بندرعباس می توان به ۲۳ درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش صادراتی اشاره کرد که بعد از خصوصی شدن شرکت پالایش نفت بندرعباس و طبق قانون تجارت پرداخت به دولت و یا صندوق توسعه مفهومی نخواهد داشت، اما مذاکرات شرکت با دولت و مجلس در مورد لغو پرداخت به صندوق توسعه ملی در ماه های گذشته نشان از موافقت دولت و مجلس نسبت به عدم پرداخت این مبلغ از سوی شرکت هایی دارد که خوراک (نفت خام) را به قیمت آزاد دریافت می کنند.
            نکات مهم تحلیل شپنا را در متن کامل pdf زیربخوانید. برای استفاده کلیک کنید:

            http://petrotahlil.ir/wp-content/upl...andarabass.pdf

            تو این 957 صفحه اگر کسی وقت کند مطالب را مرور کند، متن های تکراری ، نکات تکراری، .... را مکررا می بیند.
            هر بار هم متذکر می شویم دوستان ناراحت می شوند.
            تو این 957 صفحه بیش از 80% پست ها بی اهمیت و تکراری است.
            عمر خیلی کوتاه است.

            نظر

            • ampour
              عضو فعال
              • May 2013
              • 1306

              #9561
              در اصل توسط arash_sav پست شده است View Post
              تحلیل پالایش نفت بندرعباس “شبندر”
              پتروتحلیل- حمید گلپاشا: ظرفیت اسمی و ظرفیت عملیاتی شرکت پالایش نفت بندر عباس ۳۲۰۰۰ بشکه در روز و خوراک نفت خام این پالایشگاه شامل نفت خام، نفت خام سنگین ، میعانات گازی است.از نکات مهم در شرکت پالایش نفت بندرعباس می توان به ۲۳ درصد سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش صادراتی اشاره کرد که بعد از خصوصی شدن شرکت پالایش نفت بندرعباس و طبق قانون تجارت پرداخت به دولت و یا صندوق توسعه مفهومی نخواهد داشت، اما مذاکرات شرکت با دولت و مجلس در مورد لغو پرداخت به صندوق توسعه ملی در ماه های گذشته نشان از موافقت دولت و مجلس نسبت به عدم پرداخت این مبلغ از سوی شرکت هایی دارد که خوراک (نفت خام) را به قیمت آزاد دریافت می کنند.
              نکات مهم تحلیل شپنا را در متن کامل pdf زیربخوانید. برای استفاده کلیک کنید:

              http://petrotahlil.ir/wp-content/upl...andarabass.pdf
              دوست عزیز ضمن تشکر اولاً ظرفیت 350000 بشکه صحیح است ثانیاً سهم صندوق که منتفی شده و بالعکس مالیات ارزش افزوده هنوز حل نشده - پس در سناریو دوم سهم صندوق حذف کن و مالیات را اضافه یا در سناریو سوم فقط مالیات رو اضافه کن - البته در آخر چرا نوشتی شپنا؟
              چو عضوی به درد آورد روزگار - L-)دگرعضوهارانماندقرار

              نظر

              • اسمان
                عضو فعال
                • Sep 2012
                • 760

                #9562
                پالایشگاه ها جذاب می مانند؛

                بورس 24:

                شاید یکی از سوالات اصلی حال حاضر بازار این باشد که آیا دوران طلایی پالایشگاه ها با توجه به روندی که گزارش ها و ابهاماتی که در وضعیت مالی آن ها دیده می شود ، به اتمام رسیده است؟
                در این خصوص نظر دکتر عابد یکی از کارشناسان بازار سرمایه را جویا شدیم.
                وی معتقد است: اگرچه در بخش مالیات ها و در بخش مسائل مالی پالایشگاه ها با پالایش و پخش ابهامات زیادی همچنان وجود دارد اما در مجموع آینده بازار در دست پالایشگاه ها باقی خواهد ماند چرا که در هر صورت خصوصی سازی این پالایشگاه نقطه عطف آن هاست و در واقع حرکت این شرکت ها به سمت تولید محصولاتی که صرفه اقتصادی بیشتری برایشان دارد ، تغییراتی مهم را در آینده رقم خواهد زد.
                به عقیده وی، با خصوصی شدن، پالایشگاه ها دیگر مجبور نیستند سوخت جت را که سود و ارزش افزوده چندانی ندارد را تولید کنند و به جای آن می توانند به سمت تولید بنزین با کیفیت بروند.
                وی با اشاره به مجمع شتران که این هفته برگزار شد در خصوص وضعیت مالیاتی پالایشگاه ها و برگشت این وجوه می گوید:واقعیت امر این است که موضوع برگشت مالیات ها هنوز حل نشده اما با توجه به این که بیشتر شرکت ها این مورد را در صورت های مالی خود لحاظ کرده اند ، در نهایت اگر این مالیات ها به پالایشگاه ها برگردد ، به سود آن ها اضافه می شود و اگر این ارقام برنگردد در نهایت سودی نیز از این شرکت ها کم نخواهد شد.
                این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که در مورد حساب های پالایشگاه ها با مجموعه پالایش و پخش هنوز ابهام وجود دارد و امیدواری زیادی به حل آن در مجمع شتران دیده نمی شد ،می گوید: اما در نهایت چشم انداز پالایشگاه ها به خصوص شتران همچنان مثبت است، به خصوص با توجه به برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها که در این جلسه مالمیر نماینده بورس نیز به صورت تلویحی موافقت خود را با آن اعلام کرد.
                وی همچنین یکی دیگر از نکات قابل توجه در صورت های مالی پالایشگاه ها را که در مجمع شتران نیز مطرح شد را موضوع ضایعات اعلام کرد که به گفته وی طبق اعلام مدیران پالایشگاه در گزارش های 3 ماهه این ضایعات بسیار کمتر شده است

                نظر

                • Sushiant
                  عضو فعال
                  • Jun 2011
                  • 1391

                  #9563
                  دوستان نظر خاصی در رابطه با این خبر دارند؟ یا باز این فارس نیوز همه رو گذاشته سر کار !!!!!!


                  مفهوم مدیریت سود از قرن بیستم به بعد با تحقیقاتی که توسط صاحبنظران رشته حسابداری صورت گرفت، از زوایای مختلفی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و هر یک از صاحب نظران تعاریف مختلفی ارائه کردهاند.
                  در این نوشتار مفهوم مدیریت سود، از زاویهای که قیمت سهم یک شرکت را تحت تأثیر قرار میدهد و ممکن است به تعیین قیمت واقعی سهام منجر نشود، مورد بررسی قرار گیرد.
                  مدیریت سود به معنی هموارسازی سود است و آن عبارت است از اعمال نظر مدیریت شرکت در تقدم و تأخر ثبت حسابداری هزینهها و درآمدها و به حساب گرفتن هزینهها یا انتقال آن به سالهای بعد به طوری که موجب شود، شرکت در طول چند سال متوالی از روند سود بدون تغییرات عمده برخوردار شود.
                  مسئولیت حسابرس و بازرس قانونی هر شرکت اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی طبق استاندارهای حسابرسی است و باید حسابرسی را به گونهای برنامهریزی و اجرا کند که از نبود تحریف با اهمیت در صورتهای مالی اطمینان معقول کسب کند.
                  هدف مدیریت این است که شرکت را در نظر سرمایهگذاران و بازار سرمایه با ثبات و پویا نشان دهد، زیرا موجب میشود که شرکت کارا و پویا به حساب آید و در میان رقبا و بازار سرمایه جایگاه مناسبی کسب کند.
                  مهمترین انگیزه هموارسازی سود این باور است که شرکتهایی که روند سود مناسبی دارند و سود آنها دچار تغییرات عمده نمیشود، نسبت به شرکتهای مشابه ارزش بیشتری دارند.
                  هموارسازی سود موجب بالا رفتن ارزش سهام شرکت و جذب سرمایهگذاران بالقوه برای آن میشود، این مفهوم از مدیریت سود معمولأ توسط مدیران با انگیزه:
                  1. دریافت پاداش مدیریتی
                  2. پرداخت سود کمتر در استقراض از موسسات اعتباری و بانکها به منظور رشد سود شرکت
                  3. روند رشد شرکت به منظور جذب سرمایه به دلیل کاهش ریسک
                  متأسفانه آنچه در بالا گفته شد، در مجامع عمومی عادی سالیانه شرکتها از شرکت بورس اوراق بهادار گرفته تا شرکتهای پالایش نفت و به خصوص پالایش نفت تهران نه تنها توسط مدیران صورت نگرفته، بلکه خواسته تعدادی از سهامداران حقیقی و آن هم به شمار انگشتان دست با اقلیت درصد ناچیز سهام و به منظور احقاق حقوق سایر سهامداران حقیقی که خود را لیدر آن سهامداران معرفی و به خود اجازه میدهند که به منظور رسیدن به اهداف خاص خود و نه در جهت حفظ حقوق سهامداران جزء جلسات مجامع را متشنج و به هیأت رئیسه مجامع تا هیأت مدیره شرکتها و نمایندگان نهادهای نظارتی هتک حرمت شود و اخلاق سهامداری که خود میتواند به عنوان آئین رفتار حرفهای سهامداران تلقی شود، خدشهدار کند و مجامع عمومی شرکتها را بدون توجه به محیط حقوقی آنها به سمت هموارسازی سود سوق دهند و در حقیقت هموارسازی سود به صورت وارونه توسط سهامداران جزء حقیقی خیلی اقلیت تحقق یابد و با داد و فریادهای مدیریت شده و تحلیلهای غیر کارشناسی، سایر سهامداران و بخصوص سهامداران حقیقی را که با کمال صداقت و خلوص نیت در این بازار پرفراز و نشیب وارد شدهاند، به بیراهه بکشانند.
                  بندهای گزارش حسابرسان و بازرسان قانونی شرکتهای پالایشگاهی که به منظور شفاف سازی صورتهای مالی در گزارشهای حسابرسی منعکس شدهاند، خود گواه این ادعاست.
                  مسئولیت حسابرس و بازرس قانونی هر شرکت اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی طبق استاندارهای حسابرسی است و باید حسابرسی را به گونه ای برنامه ریزی و اجرا کند که از نبود تحریف با اهمیت در صورتهای مالی اطمینان معقول کسب کند.
                  پالایشگاههای ایران از شرکتهای صدر اصل 44 بوده و براساس قانون سیاستهای اصل 44 ، شرکتهای صدر اصل 44 می باید از طریق بورس واگذار شوند، لذا در زمان پذیرش و عرضه سهام آنها در بورس به وضوح اعلام شده قوانین و مقرراتی حاکم بر فعالیت این شرکتها عبارتند از:
                  1. کلیه قوانین و مقررات عمومی جاری در کشور (آمده) اعم از قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیاتهای مستقیم و....
                  2. کلیه قوانین، مقررات و مصوبات هیأت وزیران در ارتباط با خصوصی سازی و صنعت
                  3. ضوابط و دستور العملهای شرکت ملی نفت ایران
                  4. قوانین و مقررات محیط زیست
                  5. قوانین ومقررات مربوط به هدفمند کردن رایانه ها
                  6. قوانین و مقررات مربوط به صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت نفت
                  به همین منظور در جزء 1-6 از بند ( ب ) ماده ( 2 ) آئین نامه قیمت گذاری سهام موضوع مصوبه مورخ شانزدهماردیبهشتماه 87 کمیسیون اصل 138 قانون اساسی میباید مزیتها و محدودیتهای دولتی با سازمانهای پوشش دهنده از قبیل وابستگیها، سیاستهای خاص قیمت گذاری کالا و خدمات (ورودی و خروجی) یارانههای دریافتی، وجود بازار مطمئن و یا انحصاری و همچنین شمول قوانین و مقررات خاص دولتی که سود شرکت را تحت تأثیر قرار میدهند و در صورت واگذاری تداوم ندارند و یا تغییر خواهند کرد، به عنوان عوامل تعدیل کننده سود لحاظ شوند.
                  حال اگر بازرس و حسابرس شرکت از استانداردهای حسابداری و حسابرسی گرفته تا اجرای قوانین و مقررات حاکم بر شرکت و یا ناظر بورس اوراق بهادار در سیاستهای تقسیم سود به دلیل وجود بندهای گزارش، محدودیت تقسیم سود را مورد توجه قرار میدهند و مدیریت شرکتی که صورتهای مالی را طبق استانداردهای حسابداری تهیه نموده میباید، مورد تشویق یا اهانت سهامداران قرار گیرد؟
                  در بند 4-3 قانون بودجه هر سال چنین آمده است:
                  مابه التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی فروخته شده به مصرف کنندگان داخلی با قیمت صادراتی با وارداتی این فرآوردهها حسب مورد به علاوه هزینههای انتقالی داخلی فرآوردهها و نفت خام معادل آنها و توزیع و فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات به ارزش افزوده در دفاتر شرکتهای پالایش نفت به حساب بدهکار وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ثبت میشود و از آن طریق در بدهکار حساب دولت ( خزانه داری کل کشور ) نیز ثبت میشود.
                  معادل این رقم در خزانهداری کل کشور به حساب بستانکار وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران منظور و عملکرد مالی این جزء به صورت مستقل توسط شرکت مذکور در مقاطع زمانی ماهانه از پایان تیر ماه پس از گزارش سازمان حسابرسی با تأیید کارگروهی مرکب معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزیران امور اقتصادی و دارائی و نفت به صورت علی الحساب با خزانه داری کل کشور تسویه میشود و تسویه حساب نهایی فیزیکی و مالی حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد انجام میشود.
                  در بند فوق چند نکته اساسی که موضوع بندهای گزارش حسابرسان شرکتهای پالایشی بوده است وجود دارد:

                  1. مابه التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی

                  2. مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده
                  3. تسویه حساب نهایی فیزیکی و مالی حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد
                  در بندهای گزارش حسابرسان مابه التفاوت ناشی از فرآوررده ها در درآمد شرکتهای پالایشی افشاء شده است.
                  وصول مبالغ فوق هیچ گونه تاثیری در EPS و یا سود زیان سنواتی شرکتها نخواهد داشت، ولی اگر پرداخت نشوند، سود زیان سنواتی کاهش خواهد یافت و امکان افزایش سرمایه از محل سود انباشته که سهامداران به آن چشم دوختهاند وجود نخواهند داشت.
                  در اینجاست که دستگاه ناظر اجازه نمیدهد سودی بیشتر از آنچه امکان پرداخت وجود دارد، تقسیم شود و مجامع پالایشگاه هایی که بدون توجه به بندهای گزارش حسابرسان سودی تقسیم نموده اند زیر سوال بروند و ثبت آنها با مشکل روبرو شوند و در حقیقت نوعی مدیریت سود اعمال شده توسط سهامداران صورت گرفته است.

                  هر چند جای سوال دارد چگونه این مابهالتفاوت ها که عمدتأ از سالهای 1388 تاکنون وجود داشته هنوز تعیین تکلیف نشدهاند که به ناچار به طرح موضوع در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت در تاریخ هفدهم تیرماه 92 منجر شود و امید است به نفع سهامداران به اتمام برسد.

                  موضوع مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده پالایشگاهها موضوعی است که متأسفانه بدلیل با اهمیت بودن مبالغ آن و سالیانه بودن آنها در حساب شرکتهای پالایشی به دلیل وجود نامهای از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هم موجب گمراهی تعدادی از سهامداران به منظور تعیین قیمت واقعی سهام خود شده و هم در مجامع شرکتها سهامداران را به طرف تئوری هموار سازی سود به منظور انتظار سود قابل تقسیم سوق دهد.
                  آنچه حقیقت موضوع است به وضوح روشن است که این مبالغ برخلاف اعلامیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می باید در حسابها ثبت شوند زیر حسابرسان شرکتهای پالایشی موضوع ثبت آنها را مورد رسیدگی قرار داده و چگونگی ثبت مبالغ مزبور هم براساس بند 4-3 قانون بودجه سالهای مختلف و هم براساس بند 5 گزارش حسابرس شرکت پالایش نفت تبریز منعکس شده است، لذا به همین منظور در شرکت پالایش نفت لاوان که برگشت مالیات مزبور را از حساب بهای تمام شده کالای فروش رفته کسر کرده مبانی اظهار نظر مشروط خود داشته و نحوه عمل شرکت را مغایر با مفاد قانون و مقررات مربوطه اعلام نموده است، لذا به نظر می رسد سهامداران شرکت های پالایشی امیدی به آن نداشته باشند و موجب هموار سازی سود را فراهم ننمایند.
                  موضوع تسویه حساب نهایی فیزیکی و مالی حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد موضوعی است که متأسفانه در قانون بودجه بدون توجه به مهلت قانونی برگزاری مجامع عمومی شرکتها دیده نشده است و این مهلت مقرر در قانون به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اجازه میدهد، تا پایان تیر ماه هر سال نسبت به اعلامیه و دستورالعمل برای پالایشگاهها اقدام کند و سود پیش بینی شده شرکتها را تا پایان تیرماه با چالش مواجه کرده و موجب تحلیلهای ناصحیح سهامداران شود که در این خصوص سهامداران شرکتهای پالایشی باید به برگشت مابهالتفاوت فروش فرآوردههای ویژه به نرخ ارز مبادلاتی با نرخ ارز مرجع در ماههای پایانی سال 1391 به خزانه داری کل کشور ناشی از موجودی پایان سال که در سال 1392 صورت میگیرد، توجه کافی داشته باشند و امید است مهلت مقرر در قانون بودجه در سالهای آینده با توجه به مهلت قانونی مجامع شرکتها اصلاح و یا حداقل مورد توجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی قرار گیرد.
                  اسماعیل غلامی/ معاون سابق سازمان خصوصی سازی
                  هر چیز که در جستن آنی، آنی

                  نظر

                  • امیران
                    عضو عادی
                    • Jan 2013
                    • 242

                    #9564
                    سومین گزارش از گروه نفتی(شپاس) نیز اومد و همچنان منتظر گزارش گروه های پالایشی هستیم....

                    نظر

                    • 63morteza63
                      عضو عادی
                      • Jul 2013
                      • 172

                      #9565
                      احتمالا در یک شرایط مشابه باز کردن تاپیکو کم کم پالایشگاهها را باز میکنند تا جلوی رشد بیش از اندازه سایر سهم ها وشاخص گرفته شود .
                      یعنی اگر هفته آینده هم بازار مثبت بود دوستان بیخودی انتظار نکشند!!
                      دوستان لطفا در تاپیک خروج از بازار نظرات خود رادر مورد زمان ورود وخروج کلی یا تک سهم از بازار بفرمایند.

                      نظر

                      • ALEN
                        عضو فعال
                        • Jun 2013
                        • 746

                        #9566
                        دیروز زنگ زدم سازمان میگه شرکت هنوز تصمیمات مجمع رو برای ما ارسال نکرده برا همینم هست که منتشر نکردیم چیزی هم در مورد عدم پرداخت سود نمیدونست

                        نظر

                        • mohsen ho
                          ستاره دار(1)
                          • Feb 2013
                          • 11253

                          #9567
                          دوستان شایعات در مورد این سهم زیاد شده است
                          به شایعات توجه نکنید
                          سود از اول شهریور پرداخت میشود

                          نظر

                          • 63morteza63
                            عضو عادی
                            • Jul 2013
                            • 172

                            #9568
                            در اصل توسط hossenemohsen پست شده است View Post
                            دوستان شایعات در مورد این سهم زیاد شده است
                            به شایعات توجه نکنید
                            سود از اول شهریور پرداخت میشود
                            با این محکمی ، بزرگی رنگ قرمز وفریادی که شما زدی اگه زودتر ندن حتما اول شهریور پرداخت میشه /:.yead.://:.negaran.:/
                            دوستان لطفا در تاپیک خروج از بازار نظرات خود رادر مورد زمان ورود وخروج کلی یا تک سهم از بازار بفرمایند.

                            نظر

                            • m_r_anari
                              عضو فعال
                              • Aug 2012
                              • 881

                              #9569
                              در اصل توسط hossenemohsen پست شده است View Post
                              دوستان شایعات در مورد این سهم زیاد شده است
                              به شایعات توجه نکنید
                              سود از اول شهریور پرداخت میشود
                              اصلا میدونید اول شهریور چه روزیه ؟ !!!!!!!!!!!!!!!!
                              اگر فقیر به دنیا آمدی تقصیر خودت نیست ولی اگر فقیر از دنیا رفتی خودت مقصر هستی

                              نظر

                              • omidbn
                                عضو عادی
                                • Apr 2013
                                • 58

                                #9570
                                امروز با امور سهام شبندر تماس گرفتم
                                در مورد مجمع وسود سال 91 گفت پول ها برای واریز سود اماده است
                                ومشکلی در این مورد نیست وطبق زمان بندی پرداخت میکنیم
                                مبلغ سود هم همان 60 تومان است
                                در مورد زمان بازگشایی سهم گفتند سود سال 92 همراه
                                با پوشش سه ماهه به بورس ارسال شده است
                                متل اینکه بورسی نکته ی جدیدی در گزارش شرکت دیده
                                که موجب تعدیل مجدد سود میشود
                                در مورد سود سال 92 هم حرفی نزد
                                دلار را هم در گزارش با نرخ مبادله ای دیده شده است
                                موفق باشید
                                دوستان شبندری نگران این سهم نباشید
                                با توجه به رشد 100تا 400 درصدی اغلب سهم های بازار
                                قیمت های زیر 2000 تومان برای این سهم خاطره است
                                در صورت بازگشایی زیر قیمت 2000 صف های خرید چند ده میلیونی ایجاد میشود
                                امیدوارم این سهم هر چه زودتر به بازار بر گردد
                                موفق وپرسود باشید

                                نظر

                                در حال کار...
                                X