**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • Captain Nemo
    مدیر
    • Dec 2010
    • 2934

    #811
    به یاد عقاب تیز پرواز نیروی هوایی



    سرلشگر خلبان علیرضا یاسینی :




    علیرضا یاسینی فروردین سال 1330 در شهر آبادان به دنیا آمد.

    علیرضا در سال 1348 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شده و به منظور تکمیل دوره خلبانی و پرواز با هواپیماهای شکاری پیشرفته به کشور آمریکا اعزام شد.
    پس از بازگشت به ایران با درجه ستوان دومی در پایگاه ششم شکاری (بوشهر) مشغول به فعالیت شد.


    شهید یاسینی با شروع جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران در عملیاتهای مختلف هوایی نقش فعالی ایفا کرد. وی با 2759 ساعت پرواز یکی از
    خلبانان موفق نیروی هوایی بود.

    خلبان علیرضا یاسینی در طول سال های فعالیت، فرماندهی پایگاه های سوم شکاری، دهم شکاری (از سال 1363 تا 1365) و
    ششم (از سال 1367) و فرماندهی منطقه هوایی شیراز را در سال 1371 بر عهده داشت.

    وی در تاریخ 10 اسفند 1372 به سمت رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد
    و تا هنگام شهادت عهدهدار این مسوولیت بود.
    سرلشكر خلبان علیرضا یاسینی در تاریخ 15 دی 1373 در یک سانحه هوایی، در حوالی اصفهان به همراه سرلشكر خلبان منصور ستاری به شهادت رسیدند.

    روحش شاد . . .

    تصاویری ار دوران کودکی تا زمان بزرگسالی ایشان :

























































    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

    نظر

    • Captain Nemo
      مدیر
      • Dec 2010
      • 2934

      #812
      به بهانه سالگرد سقوط هواپیمای پرواز تهران - ایروان در قزوین :

      فردا 24 تیرماه مصادف با سومین سالگرد سانحه دلخراش سقوط هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین در
      قزوین میباشد . در این حادثه تمامی 164 سرنشین این هواپیما به طرز وحشناکی کشته شدند .


      در این حادثه بنده نیز یکی از عزیزان بسیار نزدیکم را نیز از دست دادم ...

      از این عزیز تنها چیزی که پیدا شد قطعه ایی از موبایلش به همرا ساعت
      مچی ایشان بود .

      خداوند روح تمام این عزیزان را مورد بخشش خود قرار دهد .

      فقط محض یادآوری مجبور به نوشتن این چند خط شدم ...


      براستی چرا و به چه جرمی اینها کشته شدند .....

      چرا سقوط هواپیماهای مسافربری در ایران به پایان نمیرسد .... خدایا .... ما چه گناهی مرتکب شدیم ....





































      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

      نظر

      • salehiar
        عضو فعال
        • Nov 2011
        • 331

        #813
        Torpedo-Boat destroyer System اسلحه ناوهای جنگی

        نظر

        • آمن خادمی
          مدیر
          • Jan 2011
          • 5243

          #814
          حمید فرخ نژاد کمک خلبان کاپیتان شهبازی می شود


          کارگردان فیلم سینمایی زندگی کاپیتان شهبازی از انتخاب احمد نجفی و حمید فرخ نژاد برای ایفای نقش در این فیلم خبر داد.


          حجت الله سیفی کارگردان سینما در مورد کارهای آتی خود، اظهار داشت: «مشغول نگارش فیلمنامه ای بر اساس زندگی کاپیتان شهبازی هستم.»
          to continue, please follow me on my page

          نظر

          • Captain Nemo
            مدیر
            • Dec 2010
            • 2934

            #815
            جوانترین استاد خلبان ایرانی




            ما ایرانی ها همه تام کروز رو می شناسیم ولی قهرمانان ایران رو نمی شناسیم این داستان فیلم نیست حماسه ای واقعی است .

            با جوان ترين استاد خلبان نيروي هوايي ارتش ايران سرلشكر خلبان علي اقبالي دوگاهه و داستان عجیب شهادتش بیشتر آشنا شوید . وی در 25 سالگي
            استاد خلبان جنگنده اف_5 و در 27 سالگي با درجه سرگردي جزو افسران ارشد نيروي هوايي ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان«عباس بابایی» و سرلشگر
            خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند .





            وی تكميل دوره خلباني را به مدت 220 ساعت در سال 1347 در پايگاه هوايي ویلیامز شهر فنيكس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و
            كسب رتبه نخست در بين بيش از 400 دانشجوي خلباني از كشورهاي مختلف به عنوان خلبان نمونه اين پايگاه را از آن خود نمود .

            همچنین در سال 1353 جهت گذراندن دوره كارشناسي تفسير عكس هاي هوايي و مديريت اطلاعات و عمليات هوايي مجددا به امريكا اعزام گرديد .


            این هموطن دلیر اکثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق را از کار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات 350 میلیون تنی
            نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود . از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شدو
            نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد .





            وي پس از بمباران پادگان «العقره» در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ايران در
            نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان كشورمان، برخلاف
            تمامي موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجيعترين و بيرحمانه ترين وضع به شهادت رسید به طوری که نیمی از پیکر
            مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد .


            این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشي بيشرمانه براي سرپوش گذاشتن بر اين جنايت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید
            مظلوم خودداری می کرد و طی 22 سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وي موجود نبود؛ تا اين كه در خرداد سال 1370، بر اساس گزارش هاي موجود
            عملياتي و اطلاعاتي، و نامه ارسالي كميته بينالمللي صليب سرخ جهاني مبني بر شهادت ايشان و اظهارات ديگر اسراي آزاد شده وخلبانان اسير عراقي،
            شهادت خلبان علي اقبالي دوگاهه محرز شد.

            پيكر مطهرش كه بخشي از آن غريبانه در قبرستان محافظيه نينوا و بخشي ديگر در قبرستان زبير موصل به خاك سپرده شده بود،
            با پيگيري كميته جستجوي اسرا و مفقودين وكميته بينالمللي صليب سرخ جهاني، به همراه پيكرهاي مطهر تني چند از ديگر خلبانان
            شهيد نيروي هوايي، پس از 22 سال دوري از وطن، در ميان حزن و اندوه خانواده، ياران و همرزمانش به ميهن بازگشت و به شكلي بسيار
            با شكوه و تاريخي در ميدان صبحگاه ستاد نيروي هوايي تشييع و در پنجم مردادماه 81 در قطعه خلبانان بهشت زهرا دركنار ساير همرزمانش آرام گرفت .





            یادش گرامی و راهش پر رهرو باد ....
            برگرفته از سایت :
            military.ir
            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

            نظر

            • Captain Nemo
              مدیر
              • Dec 2010
              • 2934

              #816
              سلام واقعا باعث تاسف و شرمندگی هست ...
              امروز دنبال یک مطلبی میگشتم که سری هم به سایت رسمی نیروی هوایی زدم ...واقعا شوکه شدم ...
              یک سایت معمولی با چند تا عکس و 2 و 3 تا مطلب ابتدایی تمام لینک ها هم خالی بود ...
              باعث تاسفه که سایت رسمی نیروی هوایی ایران در این حد باشه ... اندازه یک وبلاگ ساده هم نبود ...
              جالبه که نوشته بود تمام سایتهای دیگر که در مورد نیروی هوایی باشه به ما ارتباطی نداره ...
              خواستید شما هم یک امتحانی بکنید ...


              http://www.nahaja.ir
              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

              نظر

              • Captain Nemo
                مدیر
                • Dec 2010
                • 2934

                #817
                به مناسبت 30 تیرماه

                سالروز عروج دلاور مرد نیروی هوایی

                سرلشگر خلبان شهید عباس دوران


                با عرض تسليت به تمام دوستان عزيز به
                مناسبت فرا رسيدن سالروز شهادت سرلشكر خلبان عباس دوران



                سرلشكر خلبان عباس دوران زماني كه عراقي ها براي برگزاري كنفرانس سران كشورهاي غير متعهد در بغداد از شوق ,
                بال در آورده بودند , يك جنگنده ايراني (اف ۴ فانتوم) باخلبان ميهن پرستش در سحرگاه سي ام تير ماه 1361 بالهاي آهنين
                خود را بر فرازحريم هوايي بغداد مي گشايد و پالايشگاه الدوره در ضلع جنوبي بغداد را نشانه مي رود.
                تمام بمبها روي هدف خالي مي شود. اما هواپيما مورد اصابت موشكهاي ضد هوايي قرار مي گيرد و از تعادل خارج مي شود.

                خلبان مصمم است از اين پرواز باز نگردد تا بتواند حقوق ملت مظلوم, ايران را از حلقوم صدام و دیگر زورگويان بيرون كشد
                لذا به هدفش مي رسد. اوكسي نيست جز شهيد سرلشكر خلبان عباس دوران




                نام :عباس
                نام خانوداگی : دوران
                تاريخ تولد :1329
                محل تولد :فارس /شيراز
                تاریخ شهادت : 30/تير/1361
                محل شهادت :بغداد
                مزار شهید :شيراز


                سال 1329 بود، که عباس پا به عرصه هستي نهاد. مادر با شوق فراوان به تربيت او همت گماشت و
                عباس در شهر زيباي شيراز دوران شيرين کودکي را پشت سر نهاد. سال 1351 بعد از اتمام تحصيلات به
                دانشگاه خلباني نیروي هوايي ارتش رفت، با اتمام دوره مقدماتي جهت ادامه تحصيل به امريكا اعزام شد و
                با اخذ نشان و گواهينامه خلباني به ايران بازگشت. تا از خاک پاک کشور خود محافظت نمايد.

                با آغاز جنگ تحميلي خدمت خود را در پست افسر خلبان شكاري و معاونت عمليات فرماندهي پايگاه
                سوم شکاري شهيد نوژه ادامه داد و در طول سالهاي دفاع مقدس بيش از يک صد سورتي پرواز جنگی انجام داد.
                دوران در تاريخ 7/9/1359 اسلکه «الاميه» و «البکر» را غرق کرد و در عمليات فتحالمبين حماسه آفريد.
                در تاريخ 20/4/1361 عاشقانه براي انجام مأموريت حاضر شد و هدف مورد نظر او بغداد بود .

                او قصد داشت، با ناامن کردن شهر از انجام کنفرانس سران کشورهاي غيرمتعهد در اين شهر جلوگيري نمايد و
                مانع رسيدن صدام تازی به اهداف شومش شود . به همين علت صاعقهوار از سد دفاع هوايي دشمن در پايتخت
                عراق گذشت و شهر را بمباران نمود. اما اصابت موشک عراقي باعث شد، هواپيما آتش بگيرد،

                دوران دلیر مردانه به طرف پالايشگاه الدوره پرواز نمود . تمام بمبها را بر روي پالايشگاه فرو ريخت،
                قسمت عقب هواپيما در آتش ميسوخت. منصور كاظميان کمک خلبان با چتر نجات به بيرون پريد یا پرت شد.

                اما دوران به سمت هتل سران ممالک غيرمتعهد پرواز کرد.
                او در آخرين لحظات با يک عمليات فراموش نشدنی هواپيما را به ساختمان هتل کوبيد.

                شهید سرلشكر خلبان عباس دوران

                سردار دلاور 40 ساله ايران زمين در روز سيام تير ماه سال 1361 مانند یک مهین پرست راستین
                جان خود را برای ایران فدا کرد.بعد از اين واقعه فضاي شهر بغداد در هالهاي از دود فرو رفت، و تبليغات صدام
                در مورد امنيت بغداد نقش بر آب شد . بدين ترتيب اجلاس سران غيرمتعهدها به علت فقدان امنيت در بغداد برگزار نگرديد.

                بعد از بيست سال تنها قطعهاي از استخوان پا به همراه تکهاي از پوتين عباس دروان خلبان دلیر ایران به ميهن بازگشت
                و روز دهم مردادماه سال 1381 خانواده آن را در شيراز به خاک سپردند .



                روحش شاد ....

                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2934

                  #818
                  30 تیر ماه سالروز عملیات استشهادی خلبان شهید عباس دوران

                  در حق عباس دوران بسیار کم لطفی شده است

                  همسر شهید عباس دوران در گفتگو با « مهر » :طی این سال ها کسی چندان به موضوع شهادت او نپرداخته است .
                  و شما کمتر جایی یا برنامه و حتی نشریه ای می بینید که در آن سخنی از عباس به میان آمده باشد .

                  نرگس خاتون دلی روی فر همسر شهید خلبان عباس دوران در گفت و گوی اختصاصی با گروه دفاع مقدس
                  خبرگزاری " مهر " گفت : عباس دوران در طول دو سال اول جنگ بیش از120 پرواز و عملیات برون مرزی داشته است که
                  کارشناسان مسایل پروازی اذعان داشته اند این چنین آماری حتی در جنگ هفت ساله ویتنام هم وجود نداشته است.

                  وی با اشاره به آخرین دیدار عباس دوران با خانواده خود گفت : آخرین مرتبه ای که قرار شد عباس به عملیات بمباران
                  پالایشگاه " الدوره " برود ، پسرمان " امیر رضا " هشت ما و نیم بیشتر نداشت و صحبت های ما مثل همه موارد مشابهی
                  بود که عباس به عملیات می رفت . اما بعدها متوجه شدیم فقط به یکی از دوستانش گفته بوده که احتمالا این آخرین پرواز
                  من است ومی خواهم در صورتی که برنگشتم تو اولین کسی باشی که خبر شهادت من را به خانواده ام می دهی .

                  وی افزود : در زمان جنگ عباس دوران در پایگاه بوشهر بود ، از او دعوت کردند تا به تهران برود ولی او قبول نکرد و به همدان رفت
                  زیرا از پشت میز نشستن خوشش نمی آمد و دوست داشت همیشه در تکاپو و پرواز باشد.

                  همسر عباس دوران با اشاره به خصوصیات اخلاقی این شهید تصریح کرد : عباس دوران همیشه ساکت و محجوب بود و در
                  میان هشت فرزند خانواده اش و حتی اقوام از محبوب ترین افراد بود.

                  شجاع و نترس بودن عباس دوران باعث شده بود که دوستان شوخ طبعش به او بگویند « عباس همیشه جوراب شانس
                  می پوشد و بعد به عملیات می رود» .

                  وی همچنین با گله مندی اظهار داشت : در حق عباس دوران بسیار کم لطفی شده است . طی این سال ها کسی
                  چندان به موضوع شهادت او نپرداخته است . و شما کمتر جایی یا برنامه و حتی نشریه ای می بینید که در آن سخنی
                  از عباس به میان آمده باشد . حتی آخرین عملیات او که به گفته بسیاری از صاحب نظران از لحاظ سیاسی ، بین المللی
                  و نظامی در درجه بسیار بالای اهمیت قرار داشت ، هنوز هم ناشناخته مانده است .
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • Captain Nemo
                    مدیر
                    • Dec 2010
                    • 2934

                    #819
                    گالری عکسهای شهید عباس دوران :





                    لت

















                    برگرفته از سایت رسمی شهید دوران :
                    www.shahid-dowran.ir
                    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                    نظر

                    • Captain Nemo
                      مدیر
                      • Dec 2010
                      • 2934

                      #820
                      آشنایی با هواپیمای بدون سرنشین میگ اسکات/ MiG Skat





                      میگ اسکات (به روسی:Скат) یکی از دو پروژه در حال توسعه پهپاد جنگی وزارت دفاع روسیه می باشد.
                      این پهپاد جنگی دارای دو محفظه داخلی حمل سلاح می باشد که می تواند موشک به بزرگی KH-31 را حمل کند.
                      SKAT توسط یک موتور توربوفن Klimov RD-5000B که تغییر یافته ی RD-93 است.

                      این پهپاد،در كلاس پهپادهاي x45 و x47 و تارانيس و نرون است که توسط کمپانی میگ پیگیری می شود.







                      در کل وظیفه SKAT سرکوب و حمله به دفاع هوایی دشمن می باشد.

                      تعدادی از تنظیمات پیکربندی آیرودینامیکی این پهپاد در تونل باد تست شده اند که شامل دو بالچه کوچک نیز هست. میگ بر پیکربندی بدون دم کار می کند.

                      فاصله دو سر بال آناست 11.5 متر است و درازای آن 10.25 متر. بیشینه وزن برخاست آن 10 تن و بیشترین سرعتش 800 کیلومتر بر ساعت است.
                      قالبیت حمل 2تن سلاح و دارای برد جنگی 2000 کیلومتر است.MiG این پهپاد را در نمایشگاه هوایی مسکو 2007 در حضور خبرنگاران کمی, پرده برداری کرد.
                      اطلاعات بیشتری از این پهپاد منتشر نشده است.


                      پهپاد های مشابه :

                      Boeing X-45
                      Northrop Grumman X-47
                      Lockheed Martin Polecat
                      Dassault nEUROn
                      BAE Taranis
                      Phantom Ray










                      ویژگی های عمومی

                      خدمه : 0
                      طول : 10.25 متر
                      بال : 11.5 متر
                      موتور : 1 × کلیموف RD - 5000B
                      حداکثر سرعت : 800 کیلومتر / ساعت
                      خدمات سقف : 12000 متر
                      جنگ افزار
                      تا 2 تن مهمات در مخازن داخلی

                      برگرفته از سایت :
                      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                      نظر

                      • Captain Nemo
                        مدیر
                        • Dec 2010
                        • 2934

                        #821
                        جستجوگران نور





                        دیروز از هرچه بود گذشتیم
                        امروز از هرچه بودیم

                        آنجا پشت خاكریز بودیم
                        و اینجا در پناه میز

                        دیروز دنبال گمنامی بودیم
                        و امروز مواظبیم ناممان گم نشود

                        جبهه بوی ایمان میداد
                        و اینجا ایمانمان بو میداد

                        الهی نصیرمان باش، تا بصیر گردیم
                        بصیرمان كن، تا اسیر برنگردیم

                        و آزادمان كن تا اسیر نگردیم

                        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                        نظر

                        • Captain Nemo
                          مدیر
                          • Dec 2010
                          • 2934

                          #822
                          شعر شهریار در وصف شهدا





                          به خاک من گذری کن چو گل گریبان چاک
                          که من چو لاله به داغ تو خفته ام در خاک

                          چو لاله در چمن آمد به پرچمی خونین
                          شهید عشق چرا خود کفن نسازد چاک

                          سری به خاک فرو برده ام به داغ جگر
                          بدان امید که آلاله بردمم از خاک

                          چو خط به خون شبابت نوشت چین جبین
                          چو پیریت به سرآرند حاکمی سفاک

                          بگیر چنگی و راهم بزن به ماهوری
                          که ساز من همه راه عراق میزد و راک

                          به ساقیان طرب گو که خواجه فرماید
                          اگر شراب خوری جرعه ای فشان بر خاک

                          ببوس دفتر شعری که دلنشین یابی
                          که آن دل از پی بوسیدن تو بود هلاک

                          تو شهریار به راحت برو به خواب ابد
                          که پاکباخته از رهزنان ندارد باک



                          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                          نظر

                          • Captain Nemo
                            مدیر
                            • Dec 2010
                            • 2934

                            #823
                            وقتی آرش کمانگیر ایران بهترین خلبان جهان شد




                            شهید سرلشکر خلبان حسین خلعتبری، معروف به حسین ماوریک، از مشهورترین و ورزیده ترین خلبان های ایرانی بوده که دشمن بارها بر
                            درماندگی در برابر شهامت این فرزند پاک ایران زمین اعتراف نموده است؛ او شکارچى قهرمان ناوهاى اوزا و قهرمان جنگ های دریایی با عراق بود.


                            انواع موشک ماوریک


                            خلعتبری، یکی از لیدرهای عملیات غرور آفرین کمان 99 و پرواز 140 عقاب ایرانی بر فراز عراق... یادآور اسطوره ملی ایران زمین، «آرش کمانگیر» در تعیین مرزهای
                            دو کشور ایران و توران بود؛ افزون بر این که عدد 99 از طرح 99 صفحهای نبرد البرز برگرفته بود و بزرگترین حمله هوایی پس از جنگ جهانی دوم در جهان به شمار می آید.

                            * حمله به اچ 3، بی نظیرترین حمله هوایی و حضور پررنگ خلعتبری

                            * حماسه هفت آذر 59 و عملیات مروارید بر فراز خلیج فارس

                            * به هلاکت رساندن 48 افسر عالی رتبه و دو ژنرال عراقی، تنها در یک عملیات

                            جملات آغازین وصیت نامه ایشان جالب توجه است: «اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویم و
                            نمی گذارم حتی ذره ای از خاک پاک ایران را این وحشی های بی سر و پا (بعثی) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم،
                            حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.»






                            و در بخشی دیگر از وصیت نامه نیز اینچنین آمده است: «در ولایت خودمان شیرود، کوهی است که می گویند در آنجا علیه روسیه می جنگیده اند و اگر افتخار شهادت پیدا کردم،
                            آن چه از من باقی ماند، حتی اگر ذره ای از گوشت بدنم باشد، را در کنار قله آن کوه دفن کنید تا روح من هم پاسدار این مرز و بوم باشد».

                            وی در سال 1328 در روستای «بصل کوه» شهرستان رامسر به دنیا آمد؛ کسی که بعدها در بین بعثیون به «حسین ماوریک» شکارچی ناوهای اوزای عراقی معروف شده بود و
                            برای خود او یا پیکرش، جایزه تعیین کرده بودند و کسی که مهارت او در خلبانی و شلیک موشک ماوریک (نوعی موشک هوا به سطح) در نیروی هوایی شهره بود.

                            حسین دوران کودکی و جوانی را در رامسر گذراند و پس از گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در سال 1349 به خدمت مقدس سربازی رفت و پس از گذراندن دوران سربازی،
                            در سال 1351 به دلیل علاقه وافری که به فن خلبانی داشت، وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی، پرواز برای پشت سر گذاردن دوره پیشرفته به
                            کشور آمریکا رهسپار شد.


                            انهدام 23 ناو پيشرفته اوزا مربوط به نيروي دريايي عراق (با قيمتي بالغ بر 240 ميليون دلار) در پروازهاي عملياتي شهيد خلعتبري در خليج فارس به همراه ساير تيزپروازان
                            نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران کمردشمن را در جنگ هاي دريايي شکسته بود.

                            وقتي شهيد خلعتبري به همراه شهيد دوران و برخي ديگر از خلبانان تيزپرواز نيروي هوايي ارتش ايران در پروازهاي عملياتي و متهورانه خود همراه با انهدام ناوهاي اوزا،
                            ناوهاي مين جمع کن، نيروبر و اژدرافکن دشمن را نابود کردند، نيروي دريايي ارتش عراق در همان ماه هاي نخست آغاز جنگ کاملابرچيده شد. در حقيقت خاطر
                            فرماندهان عالي رتبه ايراني را از اين حيث آسوده نمودند.

                            در طول حضورش در دوران جنگ تحميلي بيش از 70 پرواز برون مرزي برفراز خاک دشمن داشت. اين رقم تا زمان شهادتش بالاترين آمار پروازهاي عملياتي در
                            نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود.

                            در مجله هاي جنگي آمريکا بارها از شهيد خلعتبري به عنوان يک نابغه جنگي و خلبان توانمند درهدايت هواپيماي اف 4،
                            در پروازها و مانورهاي حساس نظامي و عملياتي نام برده شد.

                            همچنين نام او به عنوان يکي از شاگردان موفق وممتاز دانشگاه شپارد و تگزاس در فراگيري علوم خلباني اف 4 طي دوران آموزشش در مصاحبه ها و
                            گفتگوهاي اساتيد اين دانشگاه برده شد.

                            در سال 2006 يکي از مجلات جنگي آمريکا ويژه نامه اي در مورد مهارت هاي پروازي و ابتکار عمل ها و خلاقيت هاي خلبان شهيد خلعتبري منتشر کرد.


                            پزشکان او را به خاطر پروازهاي متعدد و پي در پي و فشارهايي که روي جسم او وارد شده بود از ادامه پرواز منع کرده بودند اما خلعتبري کسي نبود که جسمش را بر
                            خاک و مردم کشورش ترجيح دهد و از اين رو توصيه پزشکان و فرماندهان جنگي اش را براي توقف پروازهاي جنگي و غير از آن را نپذيرفت.

                            حسين خلعتبري در سال 1328 در روستاي بصل کوه رامسر ديده به جهان گشود و در نخستين روز فروردين ماه سال 1364 در نبردي
                            نابرابر با سه فروند هواپيماي دشمن در آسمان کردستان مورد اصابت موشک يکي از هواپيماهاي عراقي قرار مي گيرد و به معراج ابدي مي شتابد.


                            پیش از سفر به آمریکا، حسین خلعتبری به دیدار خانواده می شتابد و به مادرش وکالت می دهد که:
                            «مادر تمام حقوق ماهیانهام را براى رفع مشکلات نیازمندان هزینه کن».

                            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                            نظر

                            • محمود
                              عضو عادی
                              • Jan 2011
                              • 37

                              #824
                              دوست عزیز و محترم ،از به یاد آوری نام و خاطرات شهیدان و دلیر مردان و خلبانان شجاع این مرز و بوم از شما سپاسگزارم.@};-

                              نظر

                              • Captain Nemo
                                مدیر
                                • Dec 2010
                                • 2934

                                #825
                                در اصل توسط محمود پست شده است View Post
                                دوست عزیز و محترم ،از به یاد آوری نام و خاطرات شهیدان و دلیر مردان و خلبانان شجاع این مرز و بوم از شما سپاسگزارم.@};-
                                جناب محمود عزیز
                                با سلام و تشکر از اظهار لطف حضرتعالی
                                باور بفرمایید جز انجام وظیفه کاری نمیکنم ...
                                موفق باشد .
                                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                                نظر

                                در حال کار...
                                X