اخبار گروه خودرو

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • ایرانی
    ستاره دار(1)
    • Jun 2011
    • 2579

    #3541
    پاسخ : اخبار گروه خودرو

    عجیب است !! :-/

    در بین گروه خودرویی ، کمترین رشد و افزایش قیمت مربوط به خاور است

    در این چند هفته اكثر سهام گروه رشد مناسبی داشتند اما خاور از غافله عقب ماند.



    در صورتی که در این مدت بیشترین اخبار مثبت ، بزرگترین قرارداد و مشاركت و تولید در بین کلیه خودروسازان مربوط به قرارداد چند روز قبل ایران خودرو دیزل با شركت مرسدس بنز و دایملر بوده است. ( علاوه بر قرارداد دریاقت 42 میلیون یورو غرامت و فروش زیرمجموعه خاور ایدم به شركت بنز را باید در نظر گرفت)

    شاید بازار از عرضه هفته پیش سرمایه گذار ملی در خاور ترسیده است ( البته سرمایه گذاری ملی دیگر سهم ندارد و تمام کرد )

    حالا خاور کی و چه زمانی میخواهد این عقب ماندگی قیمتی را جبران کند؟؟؟؟؟ و به پای بقیه گروه برسد؟؟؟؟:-?

    نظر

    • m.hossein
      Banned
      • Nov 2013
      • 3031

      #3542
      پاسخ : اخبار گروه خودرو

      سلام صبح همه دوستان بخیر باشه .

      انشاءالله که رزق و روزی تان از همه روزها بیشتر باشه.

      مخصوصا سهامدارهای خودرویی عزیزمن ببینم چکار میکنید امروز

      من این سهام رو ندارم موفقیت شما دوستان برام مهم هست یا علی .

      نظر

      • m.hossein
        Banned
        • Nov 2013
        • 3031

        #3543
        پاسخ : اخبار گروه خودرو


        نظر

        • نجاT...
          عضو فعال
          • Dec 2013
          • 2639

          #3544
          پاسخ : اخبار گروه خودرو

          خیز خودروسازان برای خروج از بحران

          ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮدروﺳﺎزی ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤ‌ﺘﺮﯾﻦ ﺻﻨﺎﯾﻊ در اﯾﺠﺎد ارزش‌اﻓﺰوده در ﮐﺸﻮر است که ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﻫﺎی داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ را داراست.

           اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﺻﻨﺎﯾﻌﯽ ﭼﻮن ﻓﻮﻻد، آﻟﻮﻣﯿﻨﯿﻮم، ﻣﺲ، ﻻﺳﺘﯿﮏ و ﺳﺎﯾﺮ ﺻﻨﺎﯾﻊ در ارﺗﺒﺎط است. همچنین ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮدروﺳﺎزی در اﯾﺮان ﺳﻬمی ﺣﺪود ۱۳درﺻﺪ از ارزش اﻓﺰوده ﺻﻨﻌﺖ و ﺳﻬﻢ ﺣﺪود ۱۲درﺻﺪی از اﺷﺘﻐﺎل ﺻﻨﻌﺘﯽ را داراست. البته با آنکه این صنعت به دلایلی همچون تحریم‌ها و دور بودن خودروسازان از کشورهای دیگر، عملکرد قابل قبولی را ارائه نکرده، پیش‌بینی می‌شود در سال 95 وضعیت خود را تغییر داده و بازار سهام نیز بتواند به مدد این گروه بزرگ بهبود پیدا کند. این گروه در فصل اول سال جاری عملکرد مناسبی نداشته‌اند و بازده همگی از بازده پرتفوی بازار کمتر بوده است. اکثر شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات تا پایان ماه گذشته گزارش عملکرد 9ماهه خود را ارائه کرده‌اند و آن طور که از عملکرد آنها پیداست، گروه ذکر شده توانستند طی 30 روز گذشته علاوه بر اینکه با رشد همراه شدند به نسبت ابتدای سال و حتی نسبت مشابه سال گذشته وضعیت بهتری به نمایش بگذارند. گروه خودرو که لیدر گروه خودرو و ساخت قطعات است، تقریبا از وضعیت عالی نسبت به بقیه اعضای این گروه برخوردار بوده است؛ این نماد توانسته طی 9ماه، فروش خالص خود را به میزان 68 درصد افزایش همچنین بهای تمام شده خود را کاهش دهد.

          به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، این گروه بزرگ بورسی نسبت به گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی که آنها نیز از موثر‌ترین شرکت‌های بورس هستند، از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند؛ بر همین اساس شرکت‌های پارس خودرو و محورسازان ایران خودرو نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 48 و 6 درصدی میزان فروش خالص روبه رو شدند و توانستند بهای تمام شده محصولات خود را کاهش دهند. نماد «خگستر» به نسبت دیگر نمادهای عضو این گروه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و نسبت به دوره مشابه با کاهش 68درصدی فروش روبه رو شده است. میزان فروش خالص شرکت‌های عضو گروه خودرو و ساخت قطعات بیانگر آن است که پارس خودرو به دلیل چند اتفاق مثبت مانند ثبت قرارداد با شرکت فرانسوی رنو از مطلوبیت بیشتری برخوردار بوده و توانسته فروش خالص خود را به 9میلیارد ریال برساند.

          در سوددهی نیز تنها نمادهای خشرق، خودرو و خوساز کمی موفق بودند ولی بقیه نمادها در این مدت به دلیل کاهش تولید و صادرات و واردات، زیانده بوده و نتوانستند پیش‌بینی‌های خود را محقق کنند. در 9ماه گذشته، نماد «خاور» با 756ریال زیان و «خشرق» با 6 ریال سود به ترتیب ضعیف‌ترین و بهترین شرکت‌های خودرویی بوده‌اند. در مجموع اینکه با توجه به تحریم‌ها و کاهش تولید و صادرات و واردات، شرکت‌های خودرویی وضعیت مطلوبی نداشته ولی احتمال دارد این شرکت‌ها در زمان برگزاری مجامع خود وضعیت بهتری را پیدا کنند یا حداقل بتوانند از زیانده بودن خارج شوند.

            وضعیت تولید خودروسازان
          وضعیت تولید خودر در ایران در سال 94 با مشکلات زیادی روبرو شده است. در 4سال گذشته با خروج شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان از ایران و وضع تحریم‌ها سبب شد تا خودرو‌سازان برای تامین قطعات با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و در رکود شدید فرو روند. علاوه براین رفتار خریداران محصولات خودرو در قبال کیفیت پایین محصولات نیز رکود را تشدید کرد. به همین دلیل چشم امید صنعت ورود مجدد شرکت‌های بزرگ جهانی هستند چندی پیش سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو با اشاره به آمار تولید انواع خودرو سواری، وانت، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده گفت: براساس گزارش دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه از ابتدای مهرماه هر چند روند تولید انواع خودرو افزایشی بوده است ولی در مجموع از برنامه ۳۴درصد عقب هستیم. ساسان قربانی افزود: تولید انواع خودرو از میزان ۴۷,۱۲۸دستگاه در مهر ماه به ۵۵,۵۵۳ در آبان ماه به میزان ۷۸,۷۳۶دستگاه در آذر ماه رسیده است، ضمن اینکه در پایان دی ماه ۹۹,۵۵۷ دستگاه انواع سواری، وانت، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده تولید شده است. وی اظهارداشت: براساس گزارش ارائه شده از ابتدای دی ماه نسبت به برنامه تولید شرکت‌های خودروسازی به میزان ۳۴درصد عقب بوده‌ایم.

             ایران خودرو
          خودرو که بزرگ‌ترین کارخانه اتومبیل‌سازی در ایران است، در 12مهر ماه 1341 جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ 28 اسفند 1342 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در اردیبهشت ماه 1346 بهره‌برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سال‌های بعد بهره‌برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت و سپس در سال 1371 با تغییر از سهامی خاص به سهامی عام پا به بورس گذاشت. این شرکت درحالی 65 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سمند را داراست که این زیرمجموعه غیربورسی نیز سهامدار حدود 50درصد از سهام ایران خودرو دیزل است.

            سرمایه‌گذاری خارجی
          ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودرو‌سازی ایران با اعمال تحریم‌ها بیشترین خسارت را متحمل شد و از همین رو پس از اجرایی شدن برجام دولت سعی زیادی برای ورود شرکت‌هایی چون پژو کرد و در نتیجه، در جریان سفر رییس‌جمهوری و هیات همراه وی به فرانسه، قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی، نهایی شده بود با حضور رییس‌جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران عامل دو خودروساز رسید. و مقرر شد که شرکت پژو در ایران برای تولید 200هزار دستگاه خودرو اقدامات لازم را انجام دهد.

          هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دور جدید همکاری‌ها را کاملا متفاوت با رویکرد گذشته توصیف کرده است. این نخستین‌باراست که یکی از خودرو‌سازان برتر دنیا از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا می‌کند. براساس این گزارش، ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری 50 درصدی هر یک از طرفین مهم‌ترین بخش این قرارداد است که به انتقال فناوری روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی منجر می‌شود. در بیانیه‌یی مطبوعاتی مشترک بین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پژو پس از امضای این قرارداد آمده است: «این توافقنامه یک هفته پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی بیانگر شروع فصل جدیدی برای طرفین خواهد بود که از سوی شرکت‌های انتقال‌دهنده فناوری و فعالان داخلی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در اواسط سال2016 به اجرا درخواهد آمد. نخستین محصولات نیز در نیمه دوم سال 2017 از خط تولید ایران خودرو خارج خواهد شد. در سال 2011 حداکثر یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو وارد بازار ایران شد. پیش بینی می‌شود که تا سال 2020 تولید خودرو به بیش از یک میلیون و 400 هزار و در نهایت دو میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند. بر اساس آمار فعلی، تعداد خودروهای پژو موجود در جاده‌های ایران بیش از چهار میلیون دستگاه است. ایران یکی از مولفه‌های کلیدی استراتژای توسعه شرکت پژو سیتروئن در خاورمیانه و افریقا و سومین بازار بین‌المللی به سرعت در حال رشد این شرکت به شمار می‌رود. این گروه در سال 2015 در حدود 180هزار دستگاه وسیله نقلیه در منطقه فروخته است که یک رشد بیش از 6درصدی را نشان می‌دهد.» سهام شرکت ایران خودرو در پرتفوی اغلب بازیگردان‌های بزرگ بازار سرمایه است و مورد توجه سهامدارن قرار دارد.

            سایپا
          سایپا که سرنام گروه اسمی «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» (به فرانسوی: Société Annonyme Iranienne de Production Automobile) است، شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ با تولید شمار ۴۷۷/۸۹۰ دستگاه اتومبیل معادل ۴۲درصد از سهم بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داد و پس از ایران خودرو (با ۴۵درصد) به عنوان دومین خودروساز ایران، شناخته شد. شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با مشارکت شرکت فرانسوی سیتروئن، تحت نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران»، تاسیس شد. در سال ۱۳۵۴ نام شرکت، به فرم کنونی؛ سایپا تغییر پیدا کرد، که مختصر شده «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود. شرکت سایپا در ۱۶تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. سهام شرکت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در اختیار داشتن

          ۳۵,۷۵درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگ‌ترین سهام‌دار آن به‌شمار می‌آید. شرکت سایپا نیز درحال مذاکره برای برگشت شرکت‌های بزرگی چون سیتروئن به ایران است تا بتواند شرکت خود را احیا کند.

          شرکت سایپا در سال 94 به دلیل عملکرد ضعیف مورد توجه سهامدارن نبود ولی پس از اجرایی شدن برجام و خوش‌بینی‌های به وجود آمده در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی چون سیتروئن در این شرکت، توجه بسیاری از فعالان بازار به این شرکت جلب شد تا جایی که در روز بازگشایی نماد صف خریدی نزدیک به یک میلیارد حجمی روی نماد خساپا تشکیل شد.

            پارس خودرو
          خپارس از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا بوده که عمدتا در زمینه تولید خودروهای سواری و به تولیدکننده پراید کارمزدی برای سایپا و محصولات لوکس گروه شناخته می‌شود که اخیرا به دلیل شایعه احتمال حضور رنوی فرانسه در ترکیب سهامداریش با اقبال بازار با وجود تعدیل منفی و اعلام زیان همراه شده است. همچنان شرکت به دلیل عدم احیا در تولید و فروش محصولات و مشکلات در تولید برخی از خودروها و هزینه‌های سنگین با زیاندهی قابل توجهی همراه است و شرکت برای سال ۹۴ پیش‌بینی تولیدات جدید و خروج از زیاندهی را دارد. عمده سهامدار شرکت پارس خودرو، شرکت خودرو‌سازی سایپا و زیرمجموعه آن است که با ورود شرکت‌های فرانسوی چون سیتروئن و رنو، این امید واری وجود دارد که شرکت پارس خودرو عملکرد خوبی در ماه‌های آینده به ثبت برساند.

            زامیاد
          شرکت تولید‌کننده خودروهای تجاری زامیاد در سال 1342 در محل میدان آذری به عنوان اصلی‌ترین کارخانه گروه صنعتی رنا تاسیس شد و فعالیت خود را با واردات، مونتاژ و تولید انواع خودروهای تجاری بنزین و گازوئیلی مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی آغاز کرد. این شرکت در سال 1350 با توجه به گسترش فعالیت‌ها و توسعه محصولات خود، به محل فعلی خود واقع در کیلومتر 15جاده قدیم کرج منتقل شد و با راه‌اندازی 11خط تولیدی و بیش از 2200 نفر پرسنل فعالیت خود را ادامه داد و تا به امروز تداومی روبه رشد داشته است تاکنون بیش از2000شرکت سازنده قطعه شناسایی و ارزیابی شده‌اند که از طریق شرکت بهنگام آفرین قراردادهای تامین قطعات منعقد شده است و ده‌ها شرکت نیز در صنایع جنبی آن فعالیت می‌کنند. توانمندی قطعه‌سازان زامیاد اینک درحدی است که برخی از آنها برای شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی قطعه صادر می‌کنند و سطح تکنولوژی و توان طراحی و تولید آنها نسبت به سال‌های اولیه آغاز فعالیت‌هایشان بسیار بالاتر رفته به گونه‌ای که زنجیره تامین زامیاد به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار برای شرکت زامیاد شده است.

            افزایش سرمایه زامیاد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
          با توجه به تغییرات قابل توجه قیمتی در سهام شرکت زامیاد طی روزهای اخیر معاونت مالی و اقتصادی این شرکت خبر از افزایش سرمایه زامیاد در آینده‌یی نزدیک داد. سیدمحمد اشرفی، معاون مالی و اقتصادی شرکت زامیاد، طی گفت‌وگویی اعلام کرد که پیرو تصمیم هیات‌مدیره شرکت مبنی بر انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها همزمان با اخذ گزارش ارزیابی دارایی‌ها توسط کارشناسان دادگستری، نسبت به نگارش گزارش توجیهی اقدام شده و موانع احتمالی که موجب تاخیر در افزایش سرمایه می‌شود شناسایی و مرتفع گردیده است. وی اظهارداشت: اخذ گزارش بازرس قانونی شرکت و مجوز سازمان بورس نیز طی هفته آینده در دستور کار قرار گرفته تا در اسرع وقت جهت حضور سهامداران در مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه دعوت به عمل‌ آید.

            شرکت محورسازان ایران خودرو
          خوساز با سرمایه ۱۵ میلیارد تومان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان اکسل سواری به خصوص اکسل‌های مورد نیاز گروه صنعتی ایران خودرو است. این شرکت برای سال ۹۳ با احیای خودروسازان از روند زیاندهی خارج و به نظر می‌رسد با افزایش تولید و فروش بتواند سود خوبی برای سال ۹۴ به دست آورد.
          انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

          نظر

          • خوشبخت
            عضو فعال
            • Jul 2012
            • 5464

            #3545
            پاسخ : اخبار گروه خودرو

            توضیحات یک مسئول درباره نحوه همکاری ایران خودرو - پژو و تولید ۳ محصول









            به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی با ارائه توضیحاتی در مورد قرارداد جدید ایران خودرو و پژو به تسنیم گفت: مشخص نیست صحبت‌ها مطرح شده در مورد احداث کارخانه جدید بر چه اساسی صورت گرفته زیرا چنین برنامه ای در ابتدای همکاری نه پیش بینی و نه اعلام شده است.



            وی با بیان اینکه یکسری ظرفیت های خالی در ایران خودرو وجود دارد که شرکت مشترک ایرانی - فرانسوی به عنوان مشتری از آنها استفاده می کند، افزود: پژو با سرمایه گذاری نقدی و مستقیم، 50درصد سهام این شرکت مشترک را در اختیار دارد که این امر به نوعی پژو را ملزم به انتقال دانش فنی برای تولید محصولات جدید می کند.



            وی افزود: متأ‌سفانه فرض شده که ایران خودرو و پژو می‌خواهند کارخانه جدید ایجاد کنند و پژو با معرفی یک شرکت خاص برای فروش تجهیزات، دو سر سود خواهد شد، در حالی که گمانه زنی و فرضیات مطرح شده از اساس اشتباه است.



            این مقام صنعت خودرو با اشاره به اینکه بیشتر فرضیاتی که درخصوص قرارداد جدید صورت گرفته نادرست است، تصریح کرد: گفته شده در این قرارداد محصولات قدیمی شرکت پژو در ایران تولید خواهد شد درحالی که پس از تجهیز خطوط تولید در ایران خودرو، مدل های جدید و به روز این سه محصول تولید و همزمان با کشورهای دیگر دنیا در بازار ایران و منطقه نیز عرضه خواهد شد.



            وی در رابطه با ابهام داخلی سازی محصولات جدید نیز افزود: اگر پژو مانع داخلی سازی قطعات می‌شد چرا پس از قطع روابط در سال های گذشته توانستیم پژو 206 را همچنان تولید کنیم؟ باید تأکید کنم هیچ محدودیتی برای انتقال تکنولوژی در این شرکت وجود ندارد و داخلی سازی هر سه محصول انجام می‌شود و به مرور افزایش خواهد یافت.



            این مقام مسئول افزود: زمانی که این سه محصول در شرکت مشترک بین ایران خودرو و پژو تولید خواهد شد عملاً قطعه سازان مجاب می‌ شوند تا با قطعه سازان فرانسوی نیز جوینت شده و تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح تولیدات انجام دهند.



            وی در رابطه با ابهام نصب آرم ایران خوردو یا پژو در محصولات جدیدی که در این شرکت جدید تولید خواهند شد، گفت: شرکت مشترک خود یک هیئت مدیره و تیم مدیریتی مستقل دارد و آنها تصمیم می‌گیرند که محصولات جدید با کدام آرم و در کدام بازار عرضه شوند. به عبارت بهتر این شرکت با استقلال ساختاری اقدام به فعالیت در ایران خواهد کرد.



            وی همچنین در رابطه با صحبت هایی پیرامون ساماندهی خودروهای 206 و 405 نیز گفت: در متنی که به امضای دو طرف رسیده، نامی از این دو محصول برده نشده است زیرا این قرارداد هیچ ارتباطی با خودروها و فعالیت های گذشته ندارد و ایران خودرو می تواند در خصوص عدم یا ادامه تولید محصولات فعلی تصمیم گیری کند
            زندگی بدون تحریم سلام....

            نظر

            • خوشبخت
              عضو فعال
              • Jul 2012
              • 5464

              #3546
              پاسخ : اخبار گروه خودرو

              سه روش سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت قطعه سازی








              بعد از سفر اخیر رئیس جمهور به فرانسه و عقد قرارداد همکاری میان ایران خودرو و شرکت پژو، حال نوبت به قطعه سازان رسیده تا از پتانسیل های بالقوه این صنعت نهایت استفاده را به عمل آورده و کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.



              یک عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از زمانی که بحث همکاری خودرو ساز ایرانی با سرمایه گذار خارجی مطرح شده، قطعه سازان نیز در جهت ارتقا کیفیت محصولاتشان برآمده اند، چرا که دیگر شیوه عملکرد و فعالیت قبلی این شرکت ها پاسخگو نبوده و با حضور پر رنگ فرانسوی ها در این بازار نیز را به افزایش کیفیت کالاهای داخلی و بهبود عملیات این شرکت ها می باشد.



              فرهاد به نیا ادامه داد: چالشی که در این میان پیش پای قطعه سازان وجود دارد، تأمین منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری برای استفاده از دانش فنی جدید می باشد، که طرف ایرانی با توجه به سیاست های انقباضی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم می باشد نمی توانند منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند که در این راستا بهتر است که دولت به حمایت از این صنعت برخیزد.



              وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر خودرو سازان در پرداخت مطالباتشان دچار مشکل هستند بهتر است دولت علاوه بر خودروسازان، شرکت های قطعه ساز را نیز مورد حمایت خود قرار دهد و برای حل این چالش چاره ای بیاندیشد.



              این مقام مسئول حضور سرمایه گذاران خارجی را در این صنعت بسیار مفید دانست و گفت: حضور خودروهای جدید با همکاری شرکت های ایرانی و سرمایه گذار خارجی و افزایش کیفیت آنها، اطمینان را به مصرف کنندگان این محصولات باز می گرداند و بسیار مفید واقع خواهد شد.



              به نیا گفت: هنوز از متن تفاهم نامه و قرارداد فی ما بین ایران خودرو با پژو هیچ یک از شرکت های داخلی، اطلاعاتی نداشته و بعد از انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتر از نحوه فعالیت و همکاری این دو مجموعه خودروساز می توان در فضای روشن تری اظهار نظر و تصمیم گیری کرد.



              با توجه به اینکه در مصاحبه های قبلی به انجام مذاکرات بین شرکت های قطعه ساز با خارجی ها اشاره شده بود، این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در رابطه با نحوه انجام این همکاری ها توضیح داد: همکاری شرکت های ایرانی با سرمایه گذاران خارجی با توجه به پتانسیلی که بازاهای داخلی دارند، به هر سه شکل تأسیس شرکت جدید، خرید دانش فنی جدید و خرید سهام این شرکت ها حتماً صورت پذیرفت که بهترین نحوه همکاری که در جهت منافع مجموعه های داخلی نیز می باشد، مشارکت در ساخت محصول است به طور کل با توجه به تمامی موارد ذکر شده چشم انداز مثبتی در انتظار این صنعت می باشد.

              زندگی بدون تحریم سلام....

              نظر

              • Dr.boursi
                عضو فعال
                • Oct 2012
                • 1348

                #3547
                پاسخ : اخبار گروه خودرو



                میزان رشد سهام خودرویی...
                توصیه اکید دارم دوستان سهام رشد کرده خودشونو با سهام رشد نکرده مثه خاهن تعویض کنن...
                البته ملت با سهام سود ساز رابطی ندارن تنها با سهام زیان ده رابطه دارن!!!
                بعد از گرفتن دکترا من دارم ماهی گیر میشم !!!

                لذتی که در خرید سهم در منفی هست، در بخشش هم نیست!!! /.:biggrinsmiley.:/

                نظر

                • negarminavi
                  عضو فعال
                  • May 2013
                  • 35715

                  #3548
                  پاسخ : اخبار گروه خودرو

                  چراغ سبز دولت روحانی به واردات خودرو

                  ۳۶ هزار خودرو در ۱۰ ماه اول امسال وارد کشور شد

                  خروج ۸۴۷ میلیون دلار ارز بابت واردات خودرو



                  براساس آمار رسمی از تجارت خارجی کشور طبق آمارهای گمرک ایران، در مدت ۱۰ ماهه امسال ۳۶ هزار خودرو به کشور به مبلغ ۸۴۷ میلیون دلار وارد شده است.

                  به گزارش «نسیم آنلاین»، طبق آمارهای گمرک ایران در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۳۶ هزار و ۱۲۷ خودرو وارد کشور شده است.

                  این میزان خودرو با رقمی بالغ بر ۸۴۷ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۲۴۳ دلار با ارزش ریالی ۲۴ هزار و ۷۳۶ میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۶۷ ریال برآورد شده است.

                  نظر

                  • negarminavi
                    عضو فعال
                    • May 2013
                    • 35715

                    #3549
                    پاسخ : اخبار گروه خودرو

                    جدیدترین وضعیت تولید سواری در کشور



                    تولید انواع سواری در دی ماه امسال 1.3 درصد افزایش یافت.

                    به گزارش خبرنگار ایسنا، دی ماه امسال تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو با رشد 2.6 درصدی از 50 هزار و 860 دستگاه در دی 1393 به 52 هزار و 189 دستگاه افزایش یافت.

                    در این مدت تولید انواع سواری در خودروسازی راین با کاهش صد درصدی از 211 دستگاه در دی 1393 به صفر رسید.

                    دی ماه امسال تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران با رشد 66 درصدی از 1937 دستگاه در دی 1393 به 3216 دستگاه افزایش یافت.

                    در این مدت تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا با رشد 6.4 درصدی از 31 هزار و 329 دستگاه در دی 1393 به 33 هزار و 321 دستگاه افزایش یافت.

                    دی ماه امسال تولید انواع سواری در گروه بهمن با کاهش 85.9 درصدی از 566 دستگاه در دی 1393 به 80 دستگاه کاهش یافت.

                    در این مدت تولید انواع سواری در کرمان موتور با کاهش 58.2 درصدی از 4627 دستگاه در دی 1393 به 1932 دستگاه کاهش یافت.

                    نظر

                    • خوشبخت
                      عضو فعال
                      • Jul 2012
                      • 5464

                      #3550
                      پاسخ : اخبار گروه خودرو

                      ابهامات و شایعات قراردادهای جدید"خودرو" شفاف می شود







                      به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی با لغو تحریم های ایران صنایعی چون خودرو و بانک و تجهیزات و... با اقبال قابل توجه سرمایه گذاران بورسی مواجه شده اند که در پی انعقاد قراردادهای جدید ایران خودرو با شرکت های خارجی از جمله دایملر، پژو، رنو و... ابهامات و شایعات عمدتا" مثبتی از جمله پرداخت خسارت پژو مطرح شده است.



                      براساس این گزارش، در این رابطه پیگیری های بورس پرس نشان می دهد سازمان بورس پیگیر دریافت اطلاعات و توضیحات مدیران این شرکت بوده اما به دلیل فرایند طولانی و کند ایران خودرو در اطلاع رسانی، تاکنون موفق به دریافت توضیحات نشده است.



                      از سوی دیگر درحالی برخی رسانه ها انتقاداتی را متوجه قراردادهای جدید صنعت خودرو مطرح کرده اند که مقرر شده هاشم یکه زارع هفته آینده در برابر خبرنگاران حاضر شود تا ضمن اعلام جزییات قراردادهای جدید ایران خودرو به سئوالات، ابهامات و شایعات پاسخ دهد.



                      از قرار معلوم این برنامه خبری اوایل یا اواسط هفته آینده برگزار خواهد شد.
                      زندگی بدون تحریم سلام....

                      نظر

                      • negarminavi
                        عضو فعال
                        • May 2013
                        • 35715

                        #3551
                        پاسخ : اخبار گروه خودرو

                        فارس گزارش می‌دهد

                        انتخاب اشتباه محصولات قدیمی پژو در قرارداد جدید

                        خودروهای ۱۳ ساله فرانسوی در کدام بازار صادراتی خریدار خواهد داشت؟


                        پژو در حالی با ۳ محصول قدیمی خود به ایران بازمی‌گردد که اگر مقاومت همیشگی‌اش را مقابل داخلی‌سازی قطعات کنار بگذارد، این خودروها ۱۳ سال دیگر به مرحله داخلی‌سازی و صادرات خواهند رسید. باید پرسید در آن زمان و در بازار پرتحول خودرو دنیا کدام بازار صادراتی حاضر خواهد بود محصول قدیمی بخرد؟


                        به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قرارداد بازگشت پژو به ایران با هدف تولید و عرضه سه محصول قدیمی فرانسوی با حضور روحانی به امضا رسید. طبق این قرارداد سه محصول پژو 2008، 208 و 301 در ایران به تولید خواهد رسید که محصولات قدیمی هستند و جزء خودروهای جدید پژو محسوب نمی شوند.

                        پژو 2008 حدود 5 سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می شود قیمت آن در ایران حدود 70 میلیون تومان باشد. پژو 208 نیز متعلق به حدود 8 سال پیش و برآورد قیمتی آن بین 60 تا 65 میلیون تومان است.

                        در مورد پژو 301 هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود 4 سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به 50 میلیون تومان برآورد شده است.

                        از سرگیری تولید پژو 207 نیز جزء تولیدات مشترک ایران خودرو و پژو دیده شده است. این محصول قدیمی 6 سال پیش همزمان با تولیدش در ایران مورد انتقاد زیادی قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این خودرو در واقع فیس لیفت پژو 206 است و نمی توان آن را محصول جدیدی به شمار آورد و نام متفاوتی برایش انتخاب کرد.

                        در چنین شرایطی طبق مصوبه وزارت صنعت تولید خودروهای مشترک باید با حداقل 40 درصد داخلی سازی آغاز شود. از این رو اگر قرار باشد داخلی سازی خودروهای تولیدی با پژو در سطح بالاتر و با سودآوری تولید صورت گیرد برای این کار حداقل 4 تا 5 سال زمان نیاز است. در نتیجه خودرویی که در حال حاضر 4 تا 8 سال از عمرش می‌گذرد وقتی به داخلی سازی برسد عمری 9 تا 13 ساله خواهد داشت.

                        البته باز هم باید دید این داخلی سازی در چه بخش‌هایی صورت می گیرد و آیا به تزئینات، بدنه و رنگ محدود می‌شود یا خیر؟

                        تجربه قبلی همکاری با پژو که نشان دهنده سنگ اندازی همیشگی فرانسوی ها مقابل داخلی سازی قطعات است.

                        * مقاومت فرانسوی ها مقابل داخلی سازی قطعات

                        طراحی پژو 206 صندوق‌دار از جمله این موارد بود که با وجود اینکه این کار توسط کارشناسان ایرانی و با هزینه دهها میلیون دلاری انجام شد، اما در نهایت شرکت پژو حاضر به پرداخت این هزینه طراحی نشد و علاوه بر این، مالکیت معنوی این خودرو نیز در اختیار شرکت پژو قرار داشت. به این ترتیب ایران‌ خودرو نتوانست نام ایرانی برای پژو 206 اس‌دی انتخاب کند و حتی آرم ایران‌ خودرو نیز بر روی این خودرو نصب نشد.

                        نمونه های دیگر این مسئله در سنگ‌اندازی پژو در برابر تولید برخی قطعات مهم خودرو مانند شاتون، پیستون، میل‌لنگ، سیلندر و سرسیلندر دیده می‌شد، به طوری که وقتی کارشناسان ایرانی بعد از 2 سال موفق به طراحی برخی از این قطعات شدند آن را برای تأیید به کارشناسان پژو ارائه کردند.

                        طبق اعلام پژو، یکی از قطعات مهم خودرو باید 500 ساعت تست دوام طی می‌کرد که قطعه طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی بعد از 150 ساعت تست شکسته شد و نتوانست تست دوام اعلام شده از سوی کارشناسان پژو را پشت سر بگذارد، این در حالی بود که پس از 2 سال رد شدن قطعات طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی، کارشناسان کشورمان به فکر تست قطعه مشابه موجود در پَک قطعات پژو افتادند که پس از امتحان، مشاهده شد که قطعه فرانسوی بعد از 140 ساعت تست شکسته می‌شود!

                        حقیقت این بود که قطعه تولید شده توسط کارشناسان ایرانی 10 ساعت هم بیشتر از قطعه فرانسوی دوام داشت، اما کارشناسان پژو هیچ گاه حاضر به تأیید این قطعه نشدند.

                        یکی دیگر از نکات جالب توجه در تولید محصولات پژو در ایران، تأمین و واردات مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره بود که به عنوان یک ماده اولیه بسیار ساده از طریق واردات تأمین می‌شد.

                        در چنین شرایطی، قرارداد جدید بازگشت پژو به ایران بدون شفاف سازی در خصوص داخلی سازی محصولات به امضا رسیده است.

                        * صادرات خودروهای 13 ساله!

                        صادرات خودروهای تولیدی پژو در ایران یکی از مفاد قرارداد جدید با پژو است و بر این اساس قرار است محصولات مشترک به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صادر شوند.

                        صادرات خودرو زمانی سودآوری مناسب خواهد داشت که داخلی سازی قطعات در محصولات صادراتی سهم مناسبی را دارا باشد. به این ترتیب باید گفت که به شرط داخلی سازی قابل قبول در تولید محصولات پژو و در شرایطی که فقط به تزئینات، بدنه و رنگ محدود نشود و بخش های اصلی موتور را نیز در بر گیرد، حدود 5 سال دیگر صادرات این محصولات برای ایران سودآور خواهد بود که در آن زمان هم عمر این خودروها به 9 تا 13 سال می‌رسد.

                        در نتیجه خودروهایی در سبد صادرات ایران خودرو قرار می‌گیرند که عمر آنها بیش از یک دهه است و در این صورت خریداری در بازارهای صادراتی برای این خودروهای قدیمی وجود نخواهد داشت.

                        * انتخاب غلط محصولات

                        بررسی این مسائل نشان می‌دهد که انتخاب محصولات پژو برای تولید مشترک به درستی صورت نگرفته و خودروهای مد نظر بازار صادراتی مناسبی نخواهند داشت و دوباره تجربه قبلی همکاری با پژو که شامل تولید محصولات قدیمی و از رده خارج بوده، تکرار خواهد شد.

                        در این شرایط مشخص نیست انتخاب سه محصول قدیمی پژو برای تولید در کشور بر چه مبنایی صورت گرفته و این انتخاب چه مزیتی برای کشورمان خواهد داشت.

                        اصولاً در تولیدات مشترک بهترین روش، طراحی و تولید پلت فرم و محصولات جدید است تا تکنولوژی تولید قطعات در کشور بر مبنای آن تعریف شود و صادرات مدت دار به نفع صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور باشد.

                        در عین حال، با برنامه‌ریزی که خودروسازان اعلام می کنند قرار است تنوع تولید در این صنعت صورت گیرد که در این خصوص باید دید چقدر به داخلی سازی قطعات توجه می‌شود و وعده‌های داده شده در مورد داخلی سازی خودروها با گذشت زمان و تغییر وزیر یا مدیران دستخوش تغییر خواهد شد.

                        گزارش از نرگس نیک ضمیر

                        پژو در حالی با ۳ محصول قدیمی خود به ایران بازمی‌گردد که اگر مقاومت همیشگی‌اش را مقابل داخلی‌سازی قطعات کنار بگذارد، این خودروها ۱۳ سال دیگر به مرحله داخلی‌سازی و صادرات خواهند رسید. باید پرسید در آن زمان و در بازار پرتحول خودرو دنیا کدام بازار صادراتی حاضر خواهد بود محصول قدیمی بخرد؟

                        نظر

                        • خوشبخت
                          عضو فعال
                          • Jul 2012
                          • 5464

                          #3552
                          پاسخ : اخبار گروه خودرو

                          سفر مدیران ولوو و اسکانیا به ایران






                          مدیران عامل گروه شرکت های «ولوو» و «اسکانیا» اسفندماه امسال برای شرکت در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران به تهران می آیند.
                          مارتین لاندستد مدیرعامل گروه ولوو و هنریک هنریکسون مدیرعامل شرکت اسکانیا به عنوان سخنرانان کلیدی در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران حضور می یابند.

                          به گزارش ایرنا، شرکت ولوو هم اکنون با شرکت سایپادیزل برای تولید خودروهای سنگین و کشنده قرارداد دارد و شرکت اسکانیا نیز با شرکت های عقاب افشان (تولید اتوبوس) و گروه ماموت (خودروهای سنگین) همکاری مشترک دارد.

                          سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران دهم و یازدهم اسفند ماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

                          نخستین نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران نیز نهم تا دوازدهم اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

                          اسکانیا و ولوو دو شرکت سوئدی سازنده خودروهای سنگین و قطعات مربوط به آن هستند. تریلی، کامیون، اتوبوس، تجهیزات ترابری و موتورهای دیزلی از جمله تولیدات این دو شرکت است.

                          زندگی بدون تحریم سلام....

                          نظر

                          • ایرانی
                            ستاره دار(1)
                            • Jun 2011
                            • 2579

                            #3553
                            پاسخ : اخبار گروه خودرو

                            نقل قول از سایت بورکس:

                            گروه خودرویی یک استراحت و نفس گیری انجام دهند، بد نیست و برای کلیت بازار خوب است. :)

                            البته بازی اصلی این گروه بر دوش خساپا است.

                            از قرار معلوم مجموعه سایپا از کلاه جادوگری خودش قرار است خرگوش بزرگ در آورد.

                            فردا مجمع فوق العاده خساپا است برای تصميم گيري در خصوص شموليت مفاد 141 قانون تجارت و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

                            تا آنجا که به بنده اطلاع دادن ، احتمالاً فردا علاوه بر موارد فوق، فروش یک سری دارایی ها و ساختمان و املاک و زمین و انبار و سوله و شهرک و مجتمع را ردیف خواهند کرد تا با خبر فروش آنها زمینه رشد سهم و کلاه جادوگری خساپا را فراهم کنند. ( ملک وردآورد به مساحت یک میلیون متر مربع و ملک پلاسكوكار به مساحت 52000 متر مربع و ملک اندیشه به مساحت 5000 و ............)

                            مدیران سایپا دست هر چی آل کاپون ، دون کورلئونه را از پشت بستند. برای رشد و افزایش قیمت سهم دست به هر ترفندی میزنند ، افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه ، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، فروش ضربدری شركتهای زیرمجموعه ، فروش اموال و املاک و ساختمان........

                            حالا چه هدفی پشت این کار است برای افزایش قیمت سایپا بعد از مجمع فوق العاده، زمان مشخص خواهد کرد.
                            آخرین ویرایش توسط ایرانی؛ 2016/02/02, 14:28.

                            نظر

                            • نجاT...
                              عضو فعال
                              • Dec 2013
                              • 2639

                              #3554
                              پاسخ : اخبار گروه خودرو

                              در اصل توسط ایرانی پست شده است View Post
                              نقل قول از آیدی کاوه از سایت بورکس:


                              گروه خودرویی یک استراحت و نفس گیری انجام دهند، بد نیست و برای کلیت بازار خوب است. :)

                              البته بازی اصلی این گروه بر دوش خساپا است.

                              از قرار معلوم مجموعه سایپا از کلاه جادوگری خودش قرار است خرگوش بزرگ در آورد.

                              فردا مجمع فوق العاده خساپا است برای تصميم گيري در خصوص شموليت مفاد 141 قانون تجارت و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

                              تا آنجا که به بنده اطلاع دادن ، احتمالاً فردا علاوه بر موارد فوق، فروش یک سری دارایی ها و ساختمان و املاک و زمین و انبار و سوله و شهرک و مجتمع را ردیف خواهند کرد تا با خبر فروش آنها زمینه رشد سهم و کلاه جادوگری خساپا را فراهم کنند. ( ملک وردآورد به مساحت یک میلیون متر مربع و ملک پلاسكوكار به مساحت 52000 متر مربع و ملک اندیشه به مساحت 5000 و ............)

                              مدیران سایپا دست هر چی آل کاپون ، دون کورلئونه را از پشت بستند. برای رشد و افزایش قیمت سهم دست به هر ترفندی میزنند ، افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه ، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ، فروش ضربدری شركتهای زیرمجموعه ، فروش اموال و املاک و ساختمان........

                              حالا چه هدفی پشت این کار است برای افزایش قیمت سایپا، زمان مشخص خواهد کرد.
                              البته همه ی این اطلاعات در شفاف سازی 5 بهمن 94 موجوده و با مجمع فردا شکل رسمی تری به خود میگیره و بازار اون رو باور خواهد کرد...
                              هرچی که هست برای سهامدار علائم خوبیه...
                              انتقال ثروت از كوتاه مدتي ها به بلند مدت ها !

                              نظر

                              • negarminavi
                                عضو فعال
                                • May 2013
                                • 35715

                                #3555
                                پاسخ : اخبار گروه خودرو

                                عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

                                ایران در قرارداد با پژو یک دهم فرانسوی‌ها سود می‌برد

                                قرارداد با پژو ۹۰ درصد به نفع فرانسه است؛ قرارداد جدید ایران را مونتاژ کارصرف می‌کند، هیچ دانش فنی در این قرارداد به ایران خودرو انتقال پیدا نمی‌کند



                                عضو پژوهشکده خودرو گفت: مطمئن باشید که قرارداد پژو طوری منعقد شده که ۹۰ درصد آن به نفع طرف فرانسوی است و تنها ۱۰ درصد آن به نفع ایران است.

                                ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص معایب قرارداد ایران خودرو با پژو اظهار کرد: بعد از برجام انتظار بسیار بیشتری از دولت در خصوص قرارداد با طرفهای خارجی وجود داشت، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که در برخی از قراردادها نه تنها به 10 پیش بازگشتیم، بلکه شرایط به سمت قراردادهای دوران قاجار رفته است.

                                وی خاطرنشان کرد: آوردن خط تولید خودروهای خارجی به داخل کشور تنها تحمیل هزینه به کشور است که نمونه آن را در قراردادهای قبلی با طرفهای خارجی تجربه کردیم. به عنوان مثال در حاضر این سوال از سیاستگذاران صنعت کشور مطرح است که تولید خودرویی مانند تندر 90 چه آورده ای داشته است؟ آیا واقعا آوردن خط تولید تندر 90 به ایران درآمدی هم برای کشور داشته است یا فقط هزینه زا بوده است؟

                                عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: به اذعان خودروسازان هر خودروی تندر 90 چیزی در حدود 2 میلیون تومان ضرر برای کشور داشته است، که این نشان می دهد که اگر ما بخواهیم تنها محصولات خارجی ها به داخل کشور بیاوریم و مونتاژ کنیم آورده ای برای ما ندارد و هزینه آن از واردات کامل آن محصول به مراتب بیشتر خواهد بود.

                                خلخالی خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که با مونتاژ کردن شغل ایجاد می کنیم، زیرا با توجه به هزینه ای که برای مونتاژ خودروهای خارجی می کنیم، این ایجاد شغل صرفه اقتصادی ندارد.

                                وی با انتقاد از برنامه داخلی سازی برخی از خودروهای خارجی در کشور به نسیم آنلاین بیان کرد: برنامه داخلی سازی خودروهای خارجی دومین اشتباه خودروسازان است و متاسفانه آنها با این که می دانند کپی کردن محصولات خارجی کار درستی نیست، همچنان به کار خود ادامه می دهند. چیزی که باعث می شود خودروسازان به کار اشتباه خود ادامه دهند، وضعیت بحرانی صنعت خودروی ما است.

                                عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: خودروسازان قصد دارند با کپی کردن تولیدات خارجی به بازار کساد خودرو در کشور را به طور موقت احیا کنند، که این مسئله چیزی شبیه مسکن است و در طولانی مدت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

                                خلخالی در تبیین شاخصهای انعقاد یک قرارداد مناسب در صنعت خودروسازی کشور گفت: قرارداد مناسب قراردادی است که در درجه اول دانش فنی را وارد کشور کند و در درجه دوم سرمایه گذاری خارجی مستعد در کشور ایجاد کند.

                                وی خاطرنشان کرد: قراردادهایی که ایران خودرو و سایپا با شرکتهای خارجی می بندند به قدری ضعیف است که مسئولان ایران خودرو و ساپیا هیچ اطلاعی از مشخصات فنی خودروها ندارند. شرکتهایی مثل رنو و پژو هیچ اطلاعاتی به خودروسازان ما نمی دهند و ما به می گویند خودتان آنها را به دست آورید. این نشان می دهد که تاکنون در این قراردادها هیچ دانش فنی به کشور منتقل نشده است.

                                عضو هیات علمی پژوهشکده خودرو گفت: نباید اجازه دهیم در قراردادهای جدید موردی مانند قرارداد تندر 90 تکرار شود. قراردادهای جدید ایران خودرو با پژو منتشر نشده اما مطمئنم که در این قرار باز هم پژو هیچ اطلاعاتی را در خصوص طراحی محصولات خود به ایران خودرو نداده است. متاسفانه قرار است خودروی سه سال پیش خود را به ما بدهند.

                                خلخالی بیان کرد: قراردادی که با خودروسازان خارجی می بندیم باید با مشورت اهل فن صورت گیرد و در آن نکاتی گنجانده شود که اطلاعات فنی و طراحی آن خودرو منتقل شود. همچنین خودروسازان خارجی طبق این قرارداد باید در مسیر تحقیق و توسعه در کشور سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری نباید تنها منحصر به آوردن خط تولید و تجهیزات باشد.

                                وی با اشاره به لزوم استفاده از خودروسازان خارجی برای حل مشکل پایین بودن کیفیت تولید خودرو در کشور به نسیم آنلاین گفت: در کشور ما ظرفیت و دانش تولید خودرو وجود دارد ولی ایراداتی هم هست که باید به وسیله همین قراردادها برطرف کنیم. این قراردادها باید در راستای ارتقا زنجیره تامین قطعات باشد.

                                عضو هیات علمی پژوهشکده خودرو عنوان کرد: متاسفانه در این قراردادها طوری برخورد شده که انگار از قبل هیچ دانش خودروسازی در کشور وجود نداشته و ما می خواهیم از صفر شروع کنیم. این گونه قراردادها تقریبا 90 درصد به نفع فرانسه است زیرا آنها در شرایط فعلی به شدت به دنبال بازار هستند.

                                خلخالی خاطرنشان کرد: فرانسوی ها در قرارداد پژو به دنبال کسب ارزش افزوده و خروج اقتصادشان از رکود هستند و مطمئن باشید که این قرارداد طوری منعقد شده که 90 درصد آن به نفع طرف فرانسوی است و تنها 10 درصد آن به نفع ایران است.

                                نظر

                                در حال کار...
                                X