کاربران گرامی بورسی، با توجه به تغییرات اخیر سایت در صورت وجود هر گونه مشکل در استفاده از سایت (درج پیام، عضویت و...) با ایمیل boursy.com[@]gmail.com در ارتباط باشید یا موضوع را در تاپیک «شما بگویید...» درج کنید.
جلسه فوق العاده خودروسازی سیتروئن فرانسه پیش از سفر روحانی به پاریس
شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه یک روز قبل از سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس، برای ورود به بازار خودروی ایران جلسه فوق العاده برگزار می کند.
خبرگزاری رویترز در مطلبی از پاریس به نقل از یک مقام نزدیک به شرکت « پژو-سیتروئن» اعلام کرد که هیات مدیره این شرکت قرار است یک روز قبل از سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه، جلسه فوق العاده ای تشکیل دهد تا بتوانند فرصت های ورود به بازار خودرو به ایران را بعد از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، بررسی کنند.
به گزرش ایرنا و بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری ایران که اکنون در ایتالیا بسر می برد، صبح چهارشنبه در راس یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد فرانسه می شود تا در این سفر دو روزه با مقامات و صاحبان صنایع این کشور راه های گسترش روابط و همکاری های اقتصادی را بررسی و قراردادهایی را با طرف های فرانسوی امضاء کنند.
براساس این گزارش، گروه خودروسازی پژو به عنوان بزرگترین شرکت خودرو سازی اروپا قرار است فردا، پیش از امضای چند قرارداد اقتصادی و تجاری میان طرف های فرانسوی با همتایان ایرانی خود در کاخ ریاست جمهوری الیزه پاریس، جلسه فوق العاده تشکیل دهد.
گزارش رویترز حاکی است، مقامات پژو تاکنون هیچ اظهار نظری در این خصوص انجام ندادند اما مشغول فعالیت های خود هستند تا درصورت نتیجه بخش بودن مذاکرات فردا و پس فردا با هیات ایرانی، آن را اعلام عمومی کنند.
بزرگترین قرارداد و تفاهم نامه همکاری بین ایران خودرو دیزل ( خاور ) با شرکت مرسدس بنز آلمان
براساس این گزارش دایملر و ایران خودرو پس از امضای این تفاهم نامه در یک بیانیه مشترک اهداف و برنامه های خود برای از سرگیری همكاری ها را تشریح کردند.
در این بیانیه آمده است: «ایران خودرو دیزل یکی از شركتهای تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگترین تولیده کننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از 50 درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است که با دایملر همكاری دارد.»
سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ای کامیونهای مرسدس بنز و قطعات قوای محركه، تاسیس شركت مشترک فروش کامیونهای مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شركت محور خودرو در کنار ایدم توسط دایملر از جمله مواردی به شمار می رود که در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته است.
علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایهگذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینكه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال 2016 ایجاد می کند».
تقاضای بسیار بالا در بازار کامیون ایران
همچنین شركت دایملر طی بیانیه ای به پتانسیل های بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده است. در بیانیه دایملر آمده است: «ایران در پی سالهای متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصتهای زیادی را به دایملر نوید می دهد. ایران باوجود تحریمهای اقتصادی یکی از بزرگترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی 415 میلیارد دلار آمریکا در سال 2014 بود. صنایع ایران تقریبا نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش می کشند.»
فروش و خدمات پس از فروش
خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه ریزی هایی انجام داده و اعلام کرده است: «دایملر با امضای سند همكاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیونهای مرسدس بنز با نامهای آكتروس (Actros) و آكسور (Axor) را میتوان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد. دایملر در تلاش است تا جای پای خود را در بازار محلی ایران محكمتر کند به همین منظور هدف تجدید همكاری با شركت ایدم در عرصه موتور و سرمایه گذاری مشترک در فروش را دنبال میکند.
افزون بر این، دایملر قصد دارد تا در قالب یک سرمایهگذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیتهای فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه ای کند. همچنین دایملر قصد دارد تا دفتر خود را در تهران افتتاح کند. با این اقدامات و تعهدات شركت دایملر خود را به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران متعهد کرده است.»
همچنین دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شركت خدمات پس از فروش گواه نسبت به واگذاری این شركت به شركت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند.
گفتنی است، جمعی از مدیران ارشد مرسدس بنز از سالن ها و خطوط تولید ایران خودرو دیزل و ایران خودرو بازدید و پس از انجام مذاكرات، تفاهم نامه مشترک همكاری با گروه صنعتی ایران خودرو را نیز امضا کردند.
لازم به ذکر است که خاور سهامدار 77.5 درصدی ایدم و 52 درصدی محور خودرو هم است.
سهام خودرویی را از دست ندهید, میدانیم زیان ده هستند اما همین زیانده بودنشان پتانسیل رشدشان را بالا برده است و دیگر به سمت پیشرفت و سود دهی حرکت خواهند کرد...
مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل از اجرایی شدن قرارداد تامین یکصد دستگاه آمبولانس مورد نیاز ناوگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این شرکت خبر داد.
غلامرضا رزازی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل با اعلام این خبر اظهار کرد: شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین تامینکننده آمبولانس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آغاز دور جدید همکاریهای فیمابین، قرارداد اول خود با این وزارتخانه شامل تجهیز و تحویل صد دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر 314 را اجرایی کرده است.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل تاکید کرد: این آمبولانسها با استفاده از توانمندی داخلی و دانش کارشناسان ایرانی تولید و تجهیز شدهاند و در بازه زمانی سهماهه به ناوگان مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت تحویل خواهند شد.
رزازی افزود: طرفین در ادامه همکاری، به زودی قراردادهای بزرگ دیگری در زمینه توسعه ناوگان آمبولانس کشور با استفاده از نسل جدید آمبولانسهای مرسدس بنز اسپرینتر 315 در دست انعقاد دارند که در سال 1395 به مرحله اجرا در خواهند آمد.
رشد 1.5 درصدی سهام پژو پس از امضای قرارداد با ایران...
بعد از اعلام خبر امضای قرارداد جدید پژو با ایران خودرو، سهام شرکت پژو سیتروئن در بورس فرانسه با 1.5 درصد افزایش به 14.35 یورو رسید. این افزایش، کاهش 11 درصدی ارزش سهام پژو در سال جاری را خنثی کرد و ارزش این شرکت را به 11.6 میلیارد یورو رساند...
قرارداد همکاری ایران با پژو فرانسه در حالی در حضور رئیسجمهور امضا شد که قرار است تولید خودروهای پژو ۴۰۵ و ۲۰۷ ساماندهی شده و خودروهای جدید از سال ۲۰۱۷ در ایران به تولید برسند.
همزمان با سفر رئیسجمهور به فرانسه، قرارداد از سرگیری همکاری ایرانخودرو با پژو فرانسه پس از مذاکراتی طولانی به امضا رسید. بر این اساس، ايجاد شركت مشترك ايرانی-فرانسوی با سهامداری ۵۰درصدي هر يک از طرفين، مهمترين بخش اين قرارداد است كه به انتقال تكنولوژي به روز دنيا، توليد محصولات جديد و همچنين استفاده از بازارهاي صادراتي خواهد انجاميد.
به گزارش خبرگزاری مهر، همچنین رویترز نیز جزئیاتی از قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی ایران خودرو با پژو فرانسه را اعلام کرد که بر این اساس، تولید کنونی مدلهای قدیمی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ ساماندهی شده و تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ در این قرارداد پیشبینی شده است.
شرکت تازه تاسیس ایرانی- فرانسوی با سرمایهگذاری تا ۴۰۰ میلیون یورو که به طور مساوی از سوی دو طرف تامین میشود، کارخانهای نزدیک تهران را برای تولید مدلهای جدید پژو یعنی پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ نوسازی خواهد کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم آنلاین»: پژو دولت ایران را سر کار گذاشت؛
بازگشت با خودروهای ۱۰ سال پیش و سرمایه ناچیز!
علی خاکساری گفت: سه خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود ۱۰ سال پیش هستند. همچنین قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد.
گروه اقتصادی نسیم آنلاین- کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید به دولت برای همکاری مجدد با شرکت پژو فرانسه تبریک گفت، درباره قراردادهای جدید همکاری خودروسازهای ایرانی با شرکای فرانسوی به نسیم آنلاین بیان کرد: البته جزئیات زیادی از قرارداد با پژو منتشر نشده، اما از قرار معلوم
مبلغ قرارداد با پژو حدود 400 میلیون دلار است، یعنی این مبلغ، تنها نیمی از آن رقمی است که بانک مرکزی در ارتباط با وامهای 25 میلیونی به عنوان تسهیلات به خودروسازها اختصاص داده است.
علی خاکساری اضافه کرد: در اینجا میتوان به اهمیت قرارداد با پژو پی برد، توجه کنید که بانک مرکزی برای یک اقدام، خیلی راحت یک میلیارد دلار برای خروج از رکود، در اختیار خودروسازان قرار میدهد، اما کل قرارداد پژو با ایران خودرو که در آن جلسه، هم رئیس جمهور ایران حضور داشته و هم رئیس جمهور فرانسه، نیمی از آن مبلغ اختصاص داده شده بانک مرکزی هم نیست!
وی اضافه کرد: با این توصیفات میتوان به راحتی به این نتیجه رسید که پولی که پژو در قرارداد جدید همکاری ، در ایران سرمایه گذاری کرده رقم قابل توجهی نیست! عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان اینکه نوع خودروهایی که قرار است به صورت مشترک میان ایران و فرانسه تولید شود نیز مقداری تامل برانگیز است به نسیم آنلاین گفت: توقع داشتیم در این قرارداد، به جای خودروهای قدیمی، خودروهای به روز اروپا تولید شود.
وی تصریح کرد: خودروهای 208، 2008 و 301 متعلق به چند سال پیش کشورهای اروپایی است و زمانی که بخواهد وارد خیابانهای تهران شود از امروز نیز قدیمی تر شده است. خاکساری با بیان اینکه البته خودروهای مذکور خیلی بهتر از خودروهایی مانند سمند،405 و 206 است که امروز شهروندان ما از آن استفاده میکنند گفت: اما واقعیت این است که خودروهای مذکور که ایران خودرو و پژو برای تولید آن قرارداد امضا کرده اند، خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود 10 سال پیش هستند. لازم به ذکر است به عنوان مثال خودروی 301 در بازار جهانی قدیمی است یعنی ده ساله است که البته در بازار جهانی قدیمی حساب میشود.
وی ادامه داد: انتظار بر این بود که مذاکره کنندگان تجاری و صنعتی ایرانی وقتی با فرانسوی ها مذاکره میکنند درباره خودروهای به روزتر و در کلاس بالاتر صحبت کنند گفت: خیلی بهتر بود اگر به پژو اجازه داده میشد که مستقلاً وارد بازار ایران شود، یعنی اینکه به پژو میگفتند که خودت بیا خط تولید خودروهایت را در ایران راه بیانداز و این مسئله به مراتب به نفع اقتصاد کشور ما بود، یعنی اشتغال نسبی ایجاد میشد و ارزش افزوده نیز بسیار بیشتر از قرارداد امروز نصیب ایران میشد.
هم پژو مالیاتش را میداد، و هم خودش قطعاً آن خودروها را به دنیا صادر میکرد و در این باره کار ما هم راحت تر بود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه از دیگر ابهامات این قرارداد زمان تولید و تحویل این خودروها را به مردم دانست و به نسیم آنلاین تصریح کرد: سوال این است که خودروهای مذکور چه زمانی به دست مصرف کننده عادی میرسد؟! اعتقاد من بر این است که طرف فرانسوی تمایل دارد، خودروهای مذکور در اسرع وقت در ایران ساخته و به دست مصرف کننده ایرانی برسد، اما من به طرف ایرانی خیلی امیدوار نیستم، دلیلش هم این است که طرف ایرانی اکنون تمام نیروی خود را بر خودروهایی که اصطلاحا به آن گاو شیرده میگوید متمرکز کرده و به این زودی ها قصد ندارد از تولید خودروهایی مانند پژو 405، سمند و.... دست بکشد!
واقعا سوال اساسی این است که آیا مدیران خودروسازی ایران خودرو، حاضرند خط تولید خودروهایی که هم اکنون در حال تولید آن هستند را متوقف و به جای آنها، تولید سه خودروی دیگر را جایگزین کنند. به نظرمن چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که تولید خودروهای سمند، 405 و 206 آنقدر برای آنها سود دارد که خودروسازان به راحتی حاضر نیستند از تولید آنها دست بکشند.
لذا تصور من این است که ایران خودرو هنوز برنامه دارد که تا چندین سال دیگر تولید 405 و... را ادامه بدهد و دلیلش هم این است که آن را به عنوان گاو شیرده میداند. حتی قطعهسازان بزرگی که با ایران خودرو و سایپا همکاری دارند نیز تمایل دارند همان خودروهای قدیمی مانند 405 و سمند و.. تولید شود، چرا که خط تولیدشان فعلاً بر اساس قطعات خودروهای قدیمی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال خبرنگار نسیم آنلاین که پرسید قیمت این خودروها که قرار است در ایران تولید شود در اروپا چه میزان است و چه مبلغی باید در بازار ایران به فروش برسد گفت: به نظر میرسد به عنوان خودروی 208 باید 10 هزار یورو در اروپا به فروش میرسد، انتظار کلی نیز بر این است که این خودرو در بازار ایران خیلی از بازار جهانی ارزانتر فروخته شود، به دلیل اینکه هزینه کارگر و تولید در ایران از اروپا پایینتر است. لذا من فکر میکنم قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از 30 میلیون تومان باشد، که البته همین رقم مذکور میتواند سود خیلی خوبی هم برای ایران خودرو داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم آنلاین»: پژو دولت ایران را سر کار گذاشت؛
بازگشت با خودروهای ۱۰ سال پیش و سرمایه ناچیز!
علی خاکساری گفت: سه خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود ۱۰ سال پیش هستند. همچنین قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد.
گروه اقتصادی نسیم آنلاین- کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید به دولت برای همکاری مجدد با شرکت پژو فرانسه تبریک گفت، درباره قراردادهای جدید همکاری خودروسازهای ایرانی با شرکای فرانسوی به نسیم آنلاین بیان کرد: البته جزئیات زیادی از قرارداد با پژو منتشر نشده، اما از قرار معلوم
مبلغ قرارداد با پژو حدود 400 میلیون دلار است، یعنی این مبلغ، تنها نیمی از آن رقمی است که بانک مرکزی در ارتباط با وامهای 25 میلیونی به عنوان تسهیلات به خودروسازها اختصاص داده است.
علی خاکساری اضافه کرد: در اینجا میتوان به اهمیت قرارداد با پژو پی برد، توجه کنید که بانک مرکزی برای یک اقدام، خیلی راحت یک میلیارد دلار برای خروج از رکود، در اختیار خودروسازان قرار میدهد، اما کل قرارداد پژو با ایران خودرو که در آن جلسه، هم رئیس جمهور ایران حضور داشته و هم رئیس جمهور فرانسه، نیمی از آن مبلغ اختصاص داده شده بانک مرکزی هم نیست!
وی اضافه کرد: با این توصیفات میتوان به راحتی به این نتیجه رسید که پولی که پژو در قرارداد جدید همکاری ، در ایران سرمایه گذاری کرده رقم قابل توجهی نیست! عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان اینکه نوع خودروهایی که قرار است به صورت مشترک میان ایران و فرانسه تولید شود نیز مقداری تامل برانگیز است به نسیم آنلاین گفت: توقع داشتیم در این قرارداد، به جای خودروهای قدیمی، خودروهای به روز اروپا تولید شود.
وی تصریح کرد: خودروهای 208، 2008 و 301 متعلق به چند سال پیش کشورهای اروپایی است و زمانی که بخواهد وارد خیابانهای تهران شود از امروز نیز قدیمی تر شده است. خاکساری با بیان اینکه البته خودروهای مذکور خیلی بهتر از خودروهایی مانند سمند،405 و 206 است که امروز شهروندان ما از آن استفاده میکنند گفت: اما واقعیت این است که خودروهای مذکور که ایران خودرو و پژو برای تولید آن قرارداد امضا کرده اند، خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود 10 سال پیش هستند. لازم به ذکر است به عنوان مثال خودروی 301 در بازار جهانی قدیمی است یعنی ده ساله است که البته در بازار جهانی قدیمی حساب میشود.
وی ادامه داد: انتظار بر این بود که مذاکره کنندگان تجاری و صنعتی ایرانی وقتی با فرانسوی ها مذاکره میکنند درباره خودروهای به روزتر و در کلاس بالاتر صحبت کنند گفت: خیلی بهتر بود اگر به پژو اجازه داده میشد که مستقلاً وارد بازار ایران شود، یعنی اینکه به پژو میگفتند که خودت بیا خط تولید خودروهایت را در ایران راه بیانداز و این مسئله به مراتب به نفع اقتصاد کشور ما بود، یعنی اشتغال نسبی ایجاد میشد و ارزش افزوده نیز بسیار بیشتر از قرارداد امروز نصیب ایران میشد.
هم پژو مالیاتش را میداد، و هم خودش قطعاً آن خودروها را به دنیا صادر میکرد و در این باره کار ما هم راحت تر بود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه از دیگر ابهامات این قرارداد زمان تولید و تحویل این خودروها را به مردم دانست و به نسیم آنلاین تصریح کرد: سوال این است که خودروهای مذکور چه زمانی به دست مصرف کننده عادی میرسد؟! اعتقاد من بر این است که طرف فرانسوی تمایل دارد، خودروهای مذکور در اسرع وقت در ایران ساخته و به دست مصرف کننده ایرانی برسد، اما من به طرف ایرانی خیلی امیدوار نیستم، دلیلش هم این است که طرف ایرانی اکنون تمام نیروی خود را بر خودروهایی که اصطلاحا به آن گاو شیرده میگوید متمرکز کرده و به این زودی ها قصد ندارد از تولید خودروهایی مانند پژو 405، سمند و.... دست بکشد!
واقعا سوال اساسی این است که آیا مدیران خودروسازی ایران خودرو، حاضرند خط تولید خودروهایی که هم اکنون در حال تولید آن هستند را متوقف و به جای آنها، تولید سه خودروی دیگر را جایگزین کنند. به نظرمن چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که تولید خودروهای سمند، 405 و 206 آنقدر برای آنها سود دارد که خودروسازان به راحتی حاضر نیستند از تولید آنها دست بکشند.
لذا تصور من این است که ایران خودرو هنوز برنامه دارد که تا چندین سال دیگر تولید 405 و... را ادامه بدهد و دلیلش هم این است که آن را به عنوان گاو شیرده میداند. حتی قطعهسازان بزرگی که با ایران خودرو و سایپا همکاری دارند نیز تمایل دارند همان خودروهای قدیمی مانند 405 و سمند و.. تولید شود، چرا که خط تولیدشان فعلاً بر اساس قطعات خودروهای قدیمی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال خبرنگار نسیم آنلاین که پرسید قیمت این خودروها که قرار است در ایران تولید شود در اروپا چه میزان است و چه مبلغی باید در بازار ایران به فروش برسد گفت: به نظر میرسد به عنوان خودروی 208 باید 10 هزار یورو در اروپا به فروش میرسد، انتظار کلی نیز بر این است که این خودرو در بازار ایران خیلی از بازار جهانی ارزانتر فروخته شود، به دلیل اینکه هزینه کارگر و تولید در ایران از اروپا پایینتر است. لذا من فکر میکنم قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از 30 میلیون تومان باشد، که البته همین رقم مذکور میتواند سود خیلی خوبی هم برای ایران خودرو داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم آنلاین»: پژو دولت ایران را سر کار گذاشت؛
بازگشت با خودروهای ۱۰ سال پیش و سرمایه ناچیز!
علی خاکساری گفت: سه خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود ۱۰ سال پیش هستند. همچنین قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد.
گروه اقتصادی نسیم آنلاین- کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید به دولت برای همکاری مجدد با شرکت پژو فرانسه تبریک گفت، درباره قراردادهای جدید همکاری خودروسازهای ایرانی با شرکای فرانسوی به نسیم آنلاین بیان کرد: البته جزئیات زیادی از قرارداد با پژو منتشر نشده، اما از قرار معلوم
مبلغ قرارداد با پژو حدود 400 میلیون دلار است، یعنی این مبلغ، تنها نیمی از آن رقمی است که بانک مرکزی در ارتباط با وامهای 25 میلیونی به عنوان تسهیلات به خودروسازها اختصاص داده است.
علی خاکساری اضافه کرد: در اینجا میتوان به اهمیت قرارداد با پژو پی برد، توجه کنید که بانک مرکزی برای یک اقدام، خیلی راحت یک میلیارد دلار برای خروج از رکود، در اختیار خودروسازان قرار میدهد، اما کل قرارداد پژو با ایران خودرو که در آن جلسه، هم رئیس جمهور ایران حضور داشته و هم رئیس جمهور فرانسه، نیمی از آن مبلغ اختصاص داده شده بانک مرکزی هم نیست!
وی اضافه کرد: با این توصیفات میتوان به راحتی به این نتیجه رسید که پولی که پژو در قرارداد جدید همکاری ، در ایران سرمایه گذاری کرده رقم قابل توجهی نیست! عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان اینکه نوع خودروهایی که قرار است به صورت مشترک میان ایران و فرانسه تولید شود نیز مقداری تامل برانگیز است به نسیم آنلاین گفت: توقع داشتیم در این قرارداد، به جای خودروهای قدیمی، خودروهای به روز اروپا تولید شود.
وی تصریح کرد: خودروهای 208، 2008 و 301 متعلق به چند سال پیش کشورهای اروپایی است و زمانی که بخواهد وارد خیابانهای تهران شود از امروز نیز قدیمی تر شده است. خاکساری با بیان اینکه البته خودروهای مذکور خیلی بهتر از خودروهایی مانند سمند،405 و 206 است که امروز شهروندان ما از آن استفاده میکنند گفت: اما واقعیت این است که خودروهای مذکور که ایران خودرو و پژو برای تولید آن قرارداد امضا کرده اند، خودروهای روز اروپا نیستند و متعلق به حدود 10 سال پیش هستند. لازم به ذکر است به عنوان مثال خودروی 301 در بازار جهانی قدیمی است یعنی ده ساله است که البته در بازار جهانی قدیمی حساب میشود.
وی ادامه داد: انتظار بر این بود که مذاکره کنندگان تجاری و صنعتی ایرانی وقتی با فرانسوی ها مذاکره میکنند درباره خودروهای به روزتر و در کلاس بالاتر صحبت کنند گفت: خیلی بهتر بود اگر به پژو اجازه داده میشد که مستقلاً وارد بازار ایران شود، یعنی اینکه به پژو میگفتند که خودت بیا خط تولید خودروهایت را در ایران راه بیانداز و این مسئله به مراتب به نفع اقتصاد کشور ما بود، یعنی اشتغال نسبی ایجاد میشد و ارزش افزوده نیز بسیار بیشتر از قرارداد امروز نصیب ایران میشد.
هم پژو مالیاتش را میداد، و هم خودش قطعاً آن خودروها را به دنیا صادر میکرد و در این باره کار ما هم راحت تر بود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه از دیگر ابهامات این قرارداد زمان تولید و تحویل این خودروها را به مردم دانست و به نسیم آنلاین تصریح کرد: سوال این است که خودروهای مذکور چه زمانی به دست مصرف کننده عادی میرسد؟! اعتقاد من بر این است که طرف فرانسوی تمایل دارد، خودروهای مذکور در اسرع وقت در ایران ساخته و به دست مصرف کننده ایرانی برسد، اما من به طرف ایرانی خیلی امیدوار نیستم، دلیلش هم این است که طرف ایرانی اکنون تمام نیروی خود را بر خودروهایی که اصطلاحا به آن گاو شیرده میگوید متمرکز کرده و به این زودی ها قصد ندارد از تولید خودروهایی مانند پژو 405، سمند و.... دست بکشد!
واقعا سوال اساسی این است که آیا مدیران خودروسازی ایران خودرو، حاضرند خط تولید خودروهایی که هم اکنون در حال تولید آن هستند را متوقف و به جای آنها، تولید سه خودروی دیگر را جایگزین کنند. به نظرمن چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چرا که تولید خودروهای سمند، 405 و 206 آنقدر برای آنها سود دارد که خودروسازان به راحتی حاضر نیستند از تولید آنها دست بکشند.
لذا تصور من این است که ایران خودرو هنوز برنامه دارد که تا چندین سال دیگر تولید 405 و... را ادامه بدهد و دلیلش هم این است که آن را به عنوان گاو شیرده میداند. حتی قطعهسازان بزرگی که با ایران خودرو و سایپا همکاری دارند نیز تمایل دارند همان خودروهای قدیمی مانند 405 و سمند و.. تولید شود، چرا که خط تولیدشان فعلاً بر اساس قطعات خودروهای قدیمی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال خبرنگار نسیم آنلاین که پرسید قیمت این خودروها که قرار است در ایران تولید شود در اروپا چه میزان است و چه مبلغی باید در بازار ایران به فروش برسد گفت: به نظر میرسد به عنوان خودروی 208 باید 10 هزار یورو در اروپا به فروش میرسد، انتظار کلی نیز بر این است که این خودرو در بازار ایران خیلی از بازار جهانی ارزانتر فروخته شود، به دلیل اینکه هزینه کارگر و تولید در ایران از اروپا پایینتر است. لذا من فکر میکنم قیمت این سه خودرو در بازار ایران نباید نهایتا بیش از 30 میلیون تومان باشد، که البته همین رقم مذکور میتواند سود خیلی خوبی هم برای ایران خودرو داشته باشد.
دروغ که حناق نیست ! شما و خبرگزاری ها مورد علاقه ات، عادت دارید به نشر اکاذیب متاسفانه !!!
هر سه خودرو از سال 2012 به بعد معرفی شده اند ! با یک سرچ ساده اینترنتی میتونی اینو بفهمی ! البته اگه بخوای بفهمی ! واقعا حسادت داره نابودتون میکنه !
نظر