**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • Captain Nemo
    مدیر
    • Dec 2010
    • 2934

    #916
    15 دی ماه سال 1373 یکی از تلخ ترین روزها برای نیروی هوایی ارتش است .




    به گزارش دلیران تنگستان به نقل از مشرق، 15 دی ماه سال 1373 یکی از تلخ ترین روزها برای نیروی هوایی ارتش است.

    هواپیمای حامل جمعی از فرماندهان این نیرو که برای بازدید به پایگاه اصفهان رفته بودند، در هنگام بازگشت و در دقایق ابتدایی پرواز،
    دچار سانحه شده و پس از برخورد با زمین آتش می گیرد که به موجب آن، نیروی هوایی جمعی از بهترین فرماندهان خود را از دست داد.

    در میان شهدای این سانحه، سرتیپ منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی، سرتیپ خلبان مصطفی اردستانی معاون عملیات و
    سرتیپ خلبان سید علیرضا یاسینی رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده نهاجا از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند.


    _________________
    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

    نظر

    • بابک 52
      ستاره‌دار (27)
      • Mar 2011
      • 17028

      #917
      رقابت «طوفان ایرانی» با «کبرای آمریکایی»+ عکس

      ایران با عملیاتی کردن دو فروند بالگرد تهاجمی طوفان2، گام بلندی در جهت تولید بالگردهای پیشرفتهتر برداشته است. اسرائیل پیشتر، طوفان1 را نمونه پیشرفتهتر بالگرد آمریکایی کبرا نامیده بود.




      به گزارش تسنیم ، همیشه گفته میشد که بالگردهای نظامی یکی از عوامل مهم برتری در جنگها هستند، هر چند این نوع پرندهها از سرعت و قدرت مانور پائینتری در مقایسه با جنگنده برخورداند، اما تواناییهای از جمله پرواز ایستا و توانایی استتار در پستی و بلندیهای منطقه جنگی باعث شده تا بالگردها جایگاه خاصی در طراحی مأموریتهای نظامی داشته باشند.بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق، در بسیاری از مأموریتها نقش بسزایی داشته و توانستند ضربات سنگینی به نیروهای عراقی وارد کنند.
      خاطره حملات شهیدان شیرودی و لشکری و همرزمانش به قلب نیروهای عراقی با بالگردهای کبرا از جمله مشهورترین خاطرات دوران دفاع مقدس است که توان رزمی بالگردها در جنگ تحمیلی را یادآوری میکند.


      ** طوفان 1


      طوفان یک سری از بالگردهای تهاجی ساخت سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. از این بالگرد تاکنون دو مدل رونمایی و عملیاتی شده است.


      در اردیبهشت ماه سال 89 بود که همزمان با سالگرد آغاز عملیات بیتالمقدس، مراسم تحویل نهایی ده فروند بالگرد طوفان و خط تولید انبوه ملخ کامپوزیتی بالگرد 214 با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار و طوفان1 رسماً مورد بهره برداری قرار گرفت.




      بالگرد طوفان 1

      این بالگرد، یک بالگرد تهاجمی مجهز به سامانهها و سلاحهای پیشرفتهای شامل موشکهای ضد تانک، راکتانداز و توپ 20 میلیمتری است و از چابکی بسیار بالایی برخوردار و مجهز به آخرین فناوریهای مطرح در بالگردهای تهاجمی است.


      بومیسازی دانش و فن آوری ساخت و تولید بالگرد تک و تهاجمی، تولید انواع قطعات و مجموعهها شامل انواع پانلهای ساندویچی، شیشههای هوایی، فورج آلیاژهای فولادی و آلومینیومی، ریختهگریهای دقیق تحت فشار و ماسهای، جوشکاری، فرمدهی قطعات به روشهای سرد و گرم، مخازن سوخت مقاوم در برابر ضربه، سامانههای گرداننده، هیدرومکانیک، کنترل پرواز، سوخت رسانی، متعلقات موتور، سامانههای نمایشگر چند منظوره (MFD ) و نمایشگر تصویری میدان نبرد (HUD ) و مخابرات نوین، از امکانات پیشرفتهای است که روی نسل نخست بالگردهای تهاجمی نصب شده است.

      **بالگرد کبرای آمریکا


      بالگرد طوفان شباهتی زیادی به نسل جدید بالگردهای کبرای آمریکایی دارد.


      در بحبوحه جنگ ویتنام، تاکتیک جدیدی در جنگ مطرح شد که بر اساس آن آمریکاییها مایل بودند نیروهای خود را با استفاده از بالگرد به سرعت بین مناطق جنگی جابجا کنند تا توان انجام همزمان عملیات در چند جبهه را داشته باشند.


      این کار در ابتدا توسط بالگردهای یو اچ وان (UH-1)، که به پدر بالگردهای مدرن، معروف است صورت میگرفت؛ از آنجایی که این بالگردها مسلح نبودند و توان دفاع از خود را نداشتند، غالباً در حین پیاده کردن نیروها، مورد اصابت موشکهای ویتنامی قرار میگرفتند. لذا آمریکا تصمیم گرفت که این بالگردها را مجهز به سلاح کند و تا سال 1962 میلادی تعدادی از همین بالگردها با تفنگ و موشک تجهیز شدند.


      اما این مسأله نیروهای آمریکایی را به فکر تولید بالگردی نظامی با قابلیت تسلیح به موشک و مسلسل انداخت؛ بالگردی که از ابتدا برای انجام مأموریتهای حمله نظامی طراحی شده باشد.


      نهایتاً در سال 1966 ارتش آمریکا قرارداد ساخت 110 فروند بالگرد بل 209 را با شرکت بل امضا کرد. این بالگرد به خاطر توان حمله بالا و با الهام از نام مارهای کشنده کبرا، به همین نام نامگذاری شد.




      بالگرد کبرا

      مدلهای اولیه بالگرد کبرا تکموتوره بودند. اما پس از جنگ ویتنام و در سال 1986 ارتش آمریکا برای افزایش قدرت این بالگردها و کاهش خطرپذیری آنها سفارش طراحی و ساخت مدلهای دوموتورهی این بالگرد را به شرکت بل ارائه کرد و به این ترتیب بالگرد کبرا دوموتوره که با نام سوپرکبرا شناخته میشود طراحی و ساخته شد.


      از آنجایی که تولد بالگرد کبرا در خلال جنگ و بنا بر ضرورتهای همان زمان بوده، طبیعی است که اولین مدلهای ساخته شده از این بالگرد دارای نقاط ضعف زیادی باشند. بر این اساس نسخههای متعددی از این بالگرد در سالهای بعد ساخته شد که هر کدام تفاوتها و مزایایی نسبت به اولین نمونهها داشتهاند. همچنین از آنجایی که در دههی 1980 میلادی نیروی دریایی آمریکا نیز به استفاده از این بالگردها علاقمند شد، شرکت بل تغییراتی را متناسب با نیازهای خاص نیروی دریایی در این بالگرد ایجاد کرد که منجر به تولید نسخههای متنوعتری از این بالگرد شد.


      ایران، در فاصله سالهای 1353 تا 1356 خورشیدی، 202 فروند بالگرد کبرا از شرکت بل خریداری به ارتش ملحق کرد. بنا بر ضرورت خدمات پشتیبانی و تعمیرات دورهای، تعدادی از مستشاران آمریکایی همزمان با این خریدها وارد ایران شدند تا آموزشهای لازم برای بهرهبرداری، تعمیر و نگهداری از این بالگردها را در اختیار نیروهای ایرانی قرار دهند.


      با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57، آمریکا مستشاران خود را از ایران خارج کرد و وظیفه سنگین پشتیبانی از ناوگان بالگرد ایران بر عهده شرکت نوپای "پنها" افتاد.


      ** "کبرا" و جنگ ایران و عراق


      دیری نپایید که جنگ ایران و عراق شروع شد و وظایف و مسؤولیتهای این شرکت را دوچندان ساخت.


      پنها با هدف پشتیبانی و تعمیرات بالگرد در طول جنگ فعالیت خود را ادامه داد که پس از گذشت چند سال در زمینه تعمیر و نگهداری تمام ناوگان بالگرد نظامی ایران، به خودکفایی رسید.


      اما در سالهای پس از جنگ با استفاده از تجربیات فراوان به دست آمده، کار تحقیقاتی و مهندسی معکوس برای تولید بالگرد در این شرکت ادامه یافت تا جایی که پنها در سال 1377 مدل ارتقا یافته بالگرد کبرا عملیاتی شد.


      "طراحی قاب جدید برای کابین، سیستم اویونیک جدید مجهز به جیپیاس و دریافتکننده زیر دماغه و رادار هشدار دهنده 4 آنتنی در بخش عقبی، دوربین قرار داده شده زیر دماغه بالگرد، بدنه باریکتر برای انعطافپذیری بیشتر، مسلح شدن به تفنگ 20 میلیمتری M197، قابلیت حمل شلیککننده راکت 19 لولهای 70 میلیمتری بر روی بال و شیشههای ضد گلوله برای خلبان و شلیککننده از جمله تغییراتی است که بالگرد کبرای ارتقا یافته (طوفان) را نسبت به مدل قبلی متفاوت کرده بود."


      ** رونمایی از بالگرد طوفان1" و واکنش اسرائیل


      بالگرد طوفان برای اولین بار در رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال 89 مورد استفاده قرار گرفته بود که در پی آن بالگردهای طوفان به اهداف سطحی و زیر سطحی حملهور شده و موفق به از بین بردن دشمن فرضی شده بودند.


      همزمان با تلاش متخصصان ایرانی برای تولید انبوه بالگردهای رزمی در داخل کشور، واکنشهای متفاوتی نسبت به دستیابی ایران به این تکنولوژی در جهان بوجود آمد.


      منابع نظامی رژیم صهیونیستی آن زمان، ضمن اعتراف به تواناییهای نظامی جمهوریاسلامی ایران، بالگرد طوفان که برای اولین بار در مانور دریایی هشت روزه ارتش مورد استفاده قرار گرفته بود را از بالگرد کبرای آمریکا بهروزتر و مجهزتر دانستند.


      ** تحویل جدیدترین مدل بالگرد طوفان با نام "طوفان2"


      حالا با گذشت دو سال از رزم طوفان1 در رزمایش نیروی دریایی ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جدیدترین مدل از بالگردهای نسل طوفان را با نامطوفان2، به صنایع دفاعی کشور تحویل داده است.


      دو فروند از این بالگردها چهارشنبه هفته گذشته در اصفهان و با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع رونمایی شد.




      سردار وحیدی در مراسم تحویل بالگرد طوفان2

      سردار وحیدی در مراسم بهرهبرداری و تحویل این دو فروند بالگرد رزمی طی سخنانی گفته است: بالگرد طوفان2 که با همت و تلاش متخصصان کار آمد و اقتدار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده، نسل جدیدی از بالگردهای رزمی است که از فناوریهای پیشرفته و روز آمد برخوردار است.


      آنطور که وزیر دفاع گفته است، "در بالگرد طوفان2 مجموعهای ارزشمند از فناوریهای بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزههای الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله میتوان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدفگیری بسیار دقیق اشاره کرد.


      قدرت تهاجمی ، هدفگیری دقیق، سامانه کنترل آتش دیجیتال و دید در شب، مدیریت هوشمند مرکزی سلاح و دوربین دید در شب و تصویربردای با دقت بالا، از ویژگیهای این بالگرد رزمی است.


      بالگرد تهاجمی طوفان2 را میتوان در عملیات پشتیبانی دفاعی و استراتژیک بکار گرفت. این بالگرد مهجز به سامانه کنترل راکتانداز دیجیتال و نمایشگر چند منظورهای است. این بالگرد با تجهیزات نصبشده و امکانات و قابلیتهایی که دارد، به نسل جدید بالگردهای کبرا که در آمریکا تولید و ساخته میشود، شباهت بسیاری دارد.




      بالگرد طوفان2
      اسرائیلیها اگرچه طوفان1 را نمونه پیشرفتهتری از کبرای آمریکا اعلام کرده بود، وزارت دفاع ایران حالا با نصب و بکارگیری تکنولوژیهای پیشرفتهتری از طوفان1، بالگرد تهاجمی طوفان2 را تولید کرده و گام بلندی در جهت ورود به عرصه تولید و ساخت بالگردهای فوق پیشرفته برداشته است.



      The greater the risk ، The greater the reward

      هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

      نظر

      • Captain Nemo
        مدیر
        • Dec 2010
        • 2934

        #918
        چند عکس از زنده یاد شهید خلبان سرلشگر سید علیرضا یاسینی

































        روحش شاد ....

        برگرفته از سایت :
        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

        نظر

        • طيب
          عضو فعال
          • Nov 2010
          • 3071

          #919
          باسلام وعرض ادب وبا تشکر از جناب کاپیتان عزیز

          هیچ بارانی رد پای خوبان را نخواهد شست ......................




          سال 1361 قرار بود کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد در بغداد برگزار شود اگر این کنفرانس برگزار میشد صدام به مدت 8سال ریاست آنرا بعهدا میگرفت تنها راهی که میشد از برگزاری کنفرانس جلوگیری کرد نا امن نشان دادن بغداد بود که صدام به آن افتخار میکرد و چنین شد که شهید سزلشگر خلبان "عباس دوران " حماسه ای آفرید که تاریخ به خود ندیده است و نخواهد دید.صبح روز 31 تیر1361 شهید عباش دوران که عراق برای سرش جایزه تعیین کرده بود پس از بمباران پالایشگاه بغدادهواپیمای خود را که آتش گرفته بود به هتل محل برگزاری کنفرانس کوبید و این اجلاس بدلیل نا امن بودن بغداد برگزار نشد. پیکر پاک شهید دوران بهمراه 570 شهید دیگر در دوم مرداد 1381 به خاک میهن بازگشت.

          نظر

          • Captain Nemo
            مدیر
            • Dec 2010
            • 2934

            #920
            جناب طیب

            تا ابد این آرامش و افتخار میهن را مدیون خون همه شهدای وطن هستیم ...

            البته نه فقط شهدا .... جانبازان عزیز و اسرای درد کشیده که متاسفانه نامی و یادی از ایشان نمیشود ...

            و همچنین عزیزانی که 8 سال از جان و مال و زندگی و آرامششان گذشتند تا باعث آرامش امروز ما گردند ...

            دوستان کم نیستند عزیزانی که از جان و مال خود گذشتند و در جبهه ها جنگیدند و امروز چشم و چراغ و زیبنده این سایت هستند ...

            جناب طیب ... جناب مخبرالدوله
            ...

            دستتان را از راه دور میبوسیم ...

            باعث افتخار این مرز و بومید ...

            پاینده و پیروز باشید ...
            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

            نظر

            • طيب
              عضو فعال
              • Nov 2010
              • 3071

              #921
              در اصل توسط CAPTAIN NEMO پست شده است View Post
              جناب طیب

              تا ابد این آرامش و افتخار میهن را مدیون خون همه شهدای وطن هستیم ...

              البته نه فقط شهدا .... جانبازان عزیز و اسرای درد کشیده که متاسفانه نامی و یادی از ایشان نمیشود ...

              و همچنین عزیزانی که 8 سال از جان و مال و زندگی و آرامششان گذشتند تا باعث آرامش امروز ما گردند ...

              دوستان کم نیستند عزیزانی که از جان و مال خود گذشتند و در جبهه ها جنگیدند و امروز چشم و چراغ و زیبنده این سایت هستند ...

              جناب طیب ... جناب مخبرالدوله
              ...

              دستتان را از راه دور میبوسیم ...

              باعث افتخار این مرز و بومید ...

              پاینده و پیروز باشید ...


              سرورید

              کوچک شما

              خاک پای تمامی دوستان

              نظر

              • roohe-khashen
                عضو فعال
                • Apr 2011
                • 2270

                #922
                یک بار موقع دیدن سریال شوق پرواز زمانی که عباس بابایی هدف گلوله پدافند هوایی خودی قرار گرفت خیلی حالم گرفته بود اما الان بیشتر حالم گرفته شد موقعی که قبر نادر جهانبانی این اسطوره پرواز رو دیدم به راستی که خیلیا حتی خود خلبانان پیر و قدیمی هم میگفتند اگر نادر جهانبانی بود نیروی هوایی جور دیگری بود چه قدر اسون از دست دادیمش!!!!!!!!دنیا دنبالش بود فقط برا یک هفته بره تو هر کشور یه کلاس اموزشی بزاره اما.....واقعا حیف
                دستم بگرفت و پا به پا برد...

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2934

                  #923
                  در اصل توسط roohe-khashen پست شده است View Post
                  یک بار موقع دیدن سریال شوق پرواز زمانی که عباس بابایی هدف گلوله پدافند هوایی خودی قرار گرفت خیلی حالم گرفته بود اما الان بیشتر حالم گرفته شد موقعی که قبر نادر جهانبانی این اسطوره پرواز رو دیدم به راستی که خیلیا حتی خود خلبانان پیر و قدیمی هم میگفتند اگر نادر جهانبانی بود نیروی هوایی جور دیگری بود چه قدر اسون از دست دادیمش!!!!!!!!دنیا دنبالش بود فقط برا یک هفته بره تو هر کشور یه کلاس اموزشی بزاره اما.....واقعا حیف
                  به به آقا مهدی ... از این طرف ها ...
                  ببخشید همه حرفی را نمیشه اینجا نوشت ...
                  نادر جهانبانی این اسطوره پرواز را جناب صادق خان خلخالی به این دلیل اعدام نمودند که کنار شاه عکس گرفته بودند ...
                  بعد جناب خلخالی گفته بودند که چرا کف اصطبل اسب هایت را موکت کردی !!!!

                  جه بسیار خلبانانی که بدلایل واهی در آن روزهای آتشین به ناحق اعدام شدند ...
                  روح جهانبانی و دیگر خلبانان وطن پرست شاد باد ...
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • خودشکوفا
                    عضو فعال
                    • Aug 2025
                    • 1134

                    #924
                    کاپیتان عزیز نکاتی که با دیدن عکس های این هفته به ذهنم آمده:

                    1. آیا در صفحات گذشته توضیحی درباره تفاوت یونیفرم های پرسنل نیروی هوایی درج شده است؟
                    برای مثال بیننده کمتر اگاه شاید بپرسد چرا جناب ستاری در لباسی آبی رنگ عکس دارند و فاقد عکس با یونیفرم مخصوص خلبانی هستند..
                    برای شروع بحث میشه اینطور گفت که جناب امیر -و نه تیمسار, آخه تیمسار جیزززه- از رسته پدافند به سمت فرماندهی نیروی هوایی رسیدند و نه رسته خلبانی... در نتیجه اطلاق عنوان خلبان درباره ایشان امری درست نمی باشد... :-?

                    2. از آن سالها این شکایت در گوشم باقی مانده که خلبانان اعتقاد داشتند فرمانده نیرو بایستی از میان ایشان که تخصصی ترین واحد سازمان هستند انتخاب گردد.البته که در طول سالیان ما چشممان ازین انتصابات میانبری و محیرالعقول بسیار دیده و اسیر تعجب نمی شویم, اما جدا این خلبانان غیور ما هم چه ساده دل بودند!!.رهبر مملکت تنها تخصصش خارج فقه بود و تنها زبان خارجی که می دانست همان زبان جهانی عربی بود:p و کسی به نداشتن دانش سیاسی و علم مملکتداری طرف خرده نمی گرفت و اون وقت اینها...;)
                    در سیستم های ایدئولوژیک نخست تعهد شما بررسی می شود و حالا اگه فرصت شد تخصص هم ای...:p
                    آخرین ویرایش توسط خودشکوفا؛ 2013/01/05, 08:21.
                    "سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم مي كند: ابزار و دشمن؛ يعني تنها يك طبقه را مي شناسند و آن هم دشمن است."
                    (نيچه)

                    نظر

                    • Captain Nemo
                      مدیر
                      • Dec 2010
                      • 2934

                      #925
                      درود بر شما جناب خود شکوفایی

                      خیر در مورد یونیفرم های نیروی هوایی در این تاپیک مطلبی درج نشده است .
                      اطلاعات بنده هم فقط در حد تشخیص لباس فرم ستادی و پونیفرم خلبانان است .

                      قطعا اطلاعات شما بیشتر از بنده است .
                      اگر در مورد این موضوع صحبت کنید قطعا اطلاعات من و دیگر خوانندگان را افزایش خواهید داد .
                      در مورد مطالب ایدئولوزک و از این دست موارد بعدا مفصل بحث میکنیم .... ظاهرا دل پر دردی دارید ... :d
                      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                      نظر

                      • Captain Nemo
                        مدیر
                        • Dec 2010
                        • 2934

                        #926
                        به یاد جاویدالاثر شهید سرلشکر خلبان بیژن فعلی









                        می خواهند از تو بگویم ،از تویی که ندیدمت .می خواهند از تو بنویسم ،از تویی که نشناختمت.

                        تویی که وقتی کوچک بودم و طعم زیبای خوابهای رویایی را میچشیدم، مانند پرستویی عاشق درتابستانی دل انگیز

                        که همه چیز سر از خاک درآورده بود، کوچ کردی و سر بر خاک نهادی .چه بگویم ؟چه خاکی؟چه سر نهادنی؟ نه! مانند پرستویی

                        عاشق کوچ کردی به شهر آرزوها ،کوچ کردی به شهری که آرزویش را داشتی .



                        به شهری که همه کوچه های آن رنگ و بوی شما را داشت . به شهری که هر چه در آن بودعشق بود و شور . نور بود و نور .
                        آخر می گویند که همیشه در به در به دنبال نشانی این شهر بودی . شهری که روی نقشه نمی توانی پیدایش کنی ، برای همین در مناجاتت نوشتی .

                        (( خدایا ! همه جا در به در به دنبال تو می گردم و می دانم که با شهادت به تو خواهم رسید ))

                        خوب بابا جون ، از من دلگیر نشو که چرا نمی شناسمت ، آخر ، ما کجا و خورشید کجا ؟

                        برای تفسیر شما باید عشق را دید. باید عاشق را شناخت . آخر ،میدانی، از شماها خیلی کم نوشته اند ، از شما خیلی کم گفته اند .
                        می خواهم بگویم خیلی غریب بودید ، خیلی غریب هستید .

                        دوست دارم داد بکشم ،فریاد کنم ،و به همه بگویم آی آدمها ! آی پرستو های عاشق ! آی دلسوخته ها ! آی درد هجران کشیده ها !
                        آی در راه مانده ها ! آی قلم بدست ها ! از پدرم بنویسید .

                        از پرستوهایی که کوچ کردند به شهر عشق و شهادت . از پدر هایمان که به خدا علم هایشان بر زمین مانده ،گرد و خاک علم ها را پاک کنید ،
                        بدست گیرید علم هایشان را .


                        آی کسانی که با پرستو ها بودید ، چرا مهر سکوت بر لب زدید؟ از پرستوها بنویسید، از آنهایی که یک شبه ره صدساله پیمودند .

                        می گویند پدرم فاتح بود، فاتح سوسنگرد .

                        می گویند در میدان نبرد چون شیر خدا می جنگید و در میدان دعا و راز و نیاز زاهدی بود که ساعت ها سر بر سجاده می گذاشت .

                        می گویند غیر از خدا از هیچ چیز نمیترسید ، شجاع بود و دلاور. می گویند قدم های محکم و آرامی داشت ، نشان دار بی نشان بود، طالب شهرت نبود .

                        می گویند به من خیلی علاقه داشت ، ولی وابسته نبود . دل به دنیا نمی داد ، عاشق بود ، عاشق اسمان .

                        می گویند رفت که من در شام غریبان بنشینم تا بزم دیگران روشن بماند .


                        باباجون ، غروب ها به خصوص غروبهای جمعه خیلی احساس دلتنگی می کنم ، خیلی دوست دارم ببینمت ، ولی ،نه !

                        خوشحالم که نیستی تا ببینی خفاشان شب ، این جغد های شوم ،این دشمنان دوست نما چه ناله های دلخراشی سر می دهند .

                        خوشحالم نیستی تا ببینی این انسانهای کور و کر در مقابل ایثار و فداکاری شما چه علامت سوالی گذاشته اند.

                        این روز ها میشود درد غربت شما را لمس کرد که فقط خدایتان با شما بود و حالا هم فقط خدا با ماست , همین مارا کفایت می کند .
                        خوشحالم نیستی تا ببینی قلم هایی که باید عشق را تفسیر کنند ، عاشق را تعریف کنند ، چگونه تیشه به ریشه ی عشق می زنند .
                        خوشحالم نیستی تا ببینی کوچه ها دیگر رنگ و بوی شماها را ندارد ، خیابانها زیبا سازی می شود . خوشحالم نیستی تا ببینی………


                        پدر جان ای کاش مزاری داشتی تا شبهای جمعه به سراغت بیایم و درد دل کنم ! نه ،چه می گویم !؟ مگر میشود عشق را خاک کرد؟!
                        مگر سرخی عشق با سیاهی خاک در هم می آمیزد ؟! هیهات ! ما کجا و افلاک کجا ؟!

                        باز باید فریاد کشید که آی ادمها ! بیایید قلم هایتان را با مرکب سرخ عشق پر کنید ،بیایید حماسه ها را به تصویر بکشید ،
                        بیایید به این نسل و نسل های آینده نشان دهید که وطن پرستی یعنی چه ؟


                        بنویسید که چگونه می شود غیر از خدا هیچ چیز را ندید . بیایید پدرم را …نه …پرستو ها را از قفس آزاد کنید ، بیایید مرهمی باشید برای زخمهای ایران .

                        بیایید آب گوارای ایثار و فداکاری را به پای عشق بریزید تا بارور شود .

                        بیایید برای شناساندن راهشان و مقصدشان کاری کنیم … آیا این انتظار برای دلهای کوچک رنجدیده ای مثل من انتظار بیجایی است ؟
                        آیا توقع زیادی است که می خواهم بدانم در شام غریبان چه کسی نشسته ام ؟

                        پدرم ! ای ستاره بدر من ، ای قهرمان زندگیم ، ای سفر کرده عاشق، ای کاش می دیدمت ، ای کاش می شناختمت....

                        دلنوشته های فرزند شهید بیژن فعلی


                        برگرفته از :
                        انجمن گنج جنگ
                        www.ganjejang.com
                        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                        نظر

                        • behnam
                          عضو فعال
                          • May 2011
                          • 9603

                          #927
                          دو یار . . . دو رفیق . . . دو شهید.....






                          شهید سرتیپ خلبان هادی نجفی (سمت چپ)---سانحه سقوط ایران-140

                          شهید سرتیپ خلبان حاج صمد اکبر پور (سمت راست)---سانحه سقوط آواکس عدنان





                          منبع :

                          www.centralclubs.com
                          افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.
                          (کوروش بزرگ)

                          نظر

                          • Captain Nemo
                            مدیر
                            • Dec 2010
                            • 2934

                            #928
                            شهید عباس دوران و شهید علی رضا یاسینی


                            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                            نظر

                            • Captain Nemo
                              مدیر
                              • Dec 2010
                              • 2934

                              #929
                              فانتوم آسیب دیده شهید سرلشکر خلبان غفور جدی اردبیلی





                              - جناب سرگرد موتور سمت راست از کار افتاده....


                              - آره میدونم...


                              - جناب سرگرد اکثر چراغ های هشدار دهنده روشن شدن...


                              - اونم میدونم...تازه سروان هیدرولیک هم نداریم...


                              - جناب سرگرد به پایگاه نمیرسیم بپریم بیرون...


                              - نه، نه... باید سالم بشونیمش... میریم پایگاه...




                              شهید سرلشگر خلبان غفور جدی اردبیلی در یکی از پرواز های برون مرزی توانست جنگنده سرکش فانتوم را که به شدت آسیب دیده بود با مهارت به زمین بنشاند.
                              جنگنده ای که برابر قوانین پروازی دیگر ماندن در آن به صلاح نبود و باید ایجکت میکرد اما او تبصره ای نانوشته داشت به نام غیرت... تبصره ای که بارها از آن استفاده کرد و
                              توانست جنگنده اش را سالم به آشیانه بازگرداند...



                              در وسط عکس خلبان شهید غفور جدی اردبیلی را ملاحظه می فرمایید که در حال استتار فانتومی است که دقایقی پیش آن را به سختی بر زمین نشاند .
                              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                              نظر

                              • Captain Nemo
                                مدیر
                                • Dec 2010
                                • 2934

                                #930
                                دانلود کلیپ ایران زنده

                                گنج جنگ دو دهه در راستای زنده نگه داشتن یاد قهرمانان جنگ ایران و عراق در تلاش است.


                                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                                نظر

                                در حال کار...
                                X