**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • Captain Nemo
    مدیر
    • Dec 2010
    • 2934

    #991
    یاران چه غريبانه رفتند . . .







































    روحشان شاد ...
    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

    نظر

    • FENCER
      عضو فعال
      • Jul 2025
      • 601

      #992
      کاپیتان مشتاق دیداریم ;)
      شخصیت مرد سرنوشت اوست

      نظر

      • Captain Nemo
        مدیر
        • Dec 2010
        • 2934

        #993
        در اصل توسط FENCER پست شده است View Post
        کاپیتان مشتاق دیداریم ;)
        سلام فنسر جان
        به همچنین قربان
        هستیم در خدمت شما بزرگواران .../:.wubsmiley.:/
        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

        نظر

        • Captain Nemo
          مدیر
          • Dec 2010
          • 2934

          #994



          امروز برای شهدا وقت نداریم

          ای داغ دل لاله تو را وقت نداریم

          با حضرت شیطان سرمان گرم گناه است

          ما بهر ملاقات خدا وقت نداریم

          چون فرد مهمی شده نفس دغل ما

          اندازه ی یک قبله دعا وقت نداریم

          در کوفه تن غیرت ما خانه نشین است

          بهر سفر کرببلا وقت نداریم

          تقویم گرفتاری ما پر شده از زر

          ای داغ دل لاله تو را وقت نداریم

          هر چند که خوب است شهیدانه بمیریم

          خوب است ولی حیف که ما وقت نداریم


          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

          نظر

          • Captain Nemo
            مدیر
            • Dec 2010
            • 2934

            #995
            به یاد شهدای گمنام جنگ



            بابا جون ...



            اینجا هوا بارونیه صدای رعد و برق میاد
            اونجا نداره آسمون خوشابحالت باباجون

            اینجا همه غمگینیمو ستاره ها خاموش شدن
            اونجا نداره کهکشون خوشابحالت باباجون


            اینجاصلیب پر شده و آدما آویزون میشن
            اونجا نداره بمب و خون خوشابحالت باباجون


            شما چطور رفتین و ما چرا باید بمونیم و
            از رفتن کبوترا ترانه ها بخونیم و
            شما خوشین تو آسمون خوشابحالت باباجون


            اینجا دلم گریه میخواد بابا تو رو خدا بمون
            خوشابحالت باباجون


            اینجا دیگه نا ندارم حرفای مردم بشنوم
            از قصه ی ریا واسه نونای گندم بشنوم
            اونجانداره آب و نون خوشابحالت باباجون


            یادم میاد بچه بودم موهامو شونه میزدی
            وقتی تو بازیا بودم برام تو خونه میزدی
            خونه م شده عذا و خون خوشابحالت باباجون


            از عشق و عاشقا بگواز اشک مادرا بگو
            از دل بگو از غم بگو قصه ی کربلا بگو
            بازم برام غزل بخون خوشابحالت باباجون


            من روی پاهات خوابیدم همیشه گرم همیشه نرم
            میگن پاهات تو جبهه مون..د خوشابحالت باباجون

            برگرفته از :
            http://ashegheshohada.blogfa.com
            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

            نظر

            • Captain Nemo
              مدیر
              • Dec 2010
              • 2934

              #996
              * * بیست و ششم مرداد سالگرد ورود آزادگان عزیز به میهن اسلامی گرامی باد **





              روز 26 مرداد 1369 ايران اسلامي شاهد بازگشت آزادگان سرافرازي بود كه پس از تحمل سالهاي اسارت خود در اردوگاههاي عراق پاي به ميهن
              اسلامي گذاشتند و به آغوش خانوادههاي خود بازگشتند.

















              اين رويداد بزرگ دو هفته پس از اشغال نظامي كويت توسط ارتش صدام و 2 روز پس از آن صورت گرفت كه صدام در نامهاي به آقاي هاشمي رفسنجاني
              رئيس جمهور وقت ايران بار ديگر عهدنامه 1975 الجزيره را پذيرفت و به شرائط ايران براي پايان جنگ تسليم شد و از جمله قول عقبنشيني از مرزهاي ايران
              و آزادسازي اسيران ايراني را داد.






              اسراي سرافراز ايراني از چند نقطه مرزي با تشريفات وارد كشور شدند و نخستين واكنش آنان بوسه بر خاك ايران و ريختن اشك شوق بود.

              زيارت مرقد مطهر حضرت امام خميني و همچنين بيعت با جانشين خلف وي حضرت آيتالله خامنهاي از نخستين برنامهها و اقدامات مشترك آزادگان
              سرافراز ايراني بود.


              مقام معظم رهبري درباره آزادگان چنين بیان کردند :

              يكي از چيزهايي كه شما را، دلهايتان را زنده نگه ميداشت،پر اميد نگه ميداشت، ياد آن چهره و روحية پرصلابت امام عزيزمان بود.
              آن بزرگوار هم خيلي به ياد اسرا بودند. حال پدري را كه فرزندانش به اين شكل از او دور شده باشند، راحت ميشود فهميد. ...
              مسأله اسارت طولاني فرزندان اين ملت به نوبة خود امتحان ديگري بود كه ملت ما با موفقيت آن را به انجام رسانده و اسراي ما همانند ملت ايران از خود آزاد
              مردي نشان دادند و سرانجام با موفقيت و سرافرازي به وطن بازگشتند. ...
              شما در دوران اسارت شرايط سختي را گذرانديد، اما در عين حال با حفظ دين و اعتقادات و دلبستگي خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندي
              ملت خود در برابردشمن شديد.»




              از جمله اقدامات مهمي كه در رابطه با آزادگان پس از بازگشت آنها به ميهن اسلامي صورت گرفته، تشكيل ستاد رسیدگی به امورآزادگان بوده است .
              ستاد رسيدگي به امور آزادگان در 22 مرداد 1369، براساس قانون حمايت از آزادگان مصوب 23/9/1368 مجلس تشكيل شد و در نخستين گام با تبادل
              انبوه اسرا مواجه گرديد و براساس همان قانون و با مساعدت و همراهي ديگر دستگاهها مسئوليت اين كار عظيم را به دوش گرفت و تبادل بيش از 40000 آزاده
              و به همين تعداد اسير عراقي را انجام داد.





              اين ستاد با الهام از رهنمودهاي مقام معظم رهبي بيش از 270 واحد ستادي در سراسر كشور تشكيل داد و ارائه خدمات به آزادگان را در زمينههاي گوناگون آغاز
              نمود و در زمينه اشغال توانست نزديك به 96%(بيش از 36 هزار نفر) از آزادگان را در دستگاههاي دولتي و غير دولتي مشغول به كار كند.

              در زمينه تحصيل تا سال 1375، بيش از 5300 نفر از آزادگان موفق به راهيابي و تحصيل در مؤسسات عالي كشور شده كه از اين عده 365 نفر در رشته پزشكي و
              دندانپزشكي و داروسازي و 406 نفر در رشتههاي مهندسي و ساير رشتهها پذيرفته شده اند .

              مجله آزادگان، شماره 22، مرداد 76، ص 8.
              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

              نظر

              • Captain Nemo
                مدیر
                • Dec 2010
                • 2934

                #997
                در سالروز ورود آزادگان به میهن

                یاد سید الاسرای ایران را گرامی میداریم ...





                امیر خلبان حسین لشکری باسابقهترین آزاده ایرانی که مدت 18 سال در زندانهای عراق بود،
                پس از انجام 12 ماموریت، هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و 27 شهریور ماه 1359 در سن 28 سالگی به
                عنوان اولین خلبان ایرانی در خاک دشمن به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمد.





                امیر لشکری سرانجام پس از 16 سال اسارت به نیروهای صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در 17 فروردین 1377 به خاک مقدس
                وطن بازگشت و عنوان پرسابقهترین آزاده ایرانی را از آن خود کرد.


                این خلبان سرافراز سرانجام در 19 مرداد ماه 1388 بر اثر عارضههای ناشی از دوران اسارت در سالهای جنگ تحمیلی به شهادت رسید.





















                روحش شاد . . .
                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                نظر

                • riskman
                  عضو عادی
                  • Sep 2011
                  • 208

                  #998
                  هر وقت که در سوگ عزیزی راهی بهشت زهرا میشوم احساس دلتنگی و حسرت از دست رفتن عزیزان بهم دست میده ! ولی وقتی به قطعه شهداء می رسم عظمت و شکوه و تعالی انسانها رو حس میکنم !

                  نظر

                  • Captain Nemo
                    مدیر
                    • Dec 2010
                    • 2934

                    #999
                    مادری برای ایران





                    صدایت را می شنوم مادر

                    هنوز به انتظارم نشسته ای ؟

                    دستم روی ماشه رفت

                    صدای مادرم را شنیدم

                    خدایا پسرم را به توسپردم

                    صدایت ، صدای پر مهرت مادر

                    مادر ، مادر دلیر ایرانی

                    درس وطن پرستی و جوانمردی

                    در گوش فرزندانت زمزمه کردی

                    این لالائی هر شب

                    کودکان ایران است


                    یادت هست سقوط خرمشهر را

                    به پسرانت گفتی

                    غیرت و ناموستان

                    خرم ترین شهر ایران

                    چقدر صبور بودی

                    بدن های تکه تکه شده

                    فرزندان رشیدت را دیدی

                    اما ضجه نکشیدی


                    چقدر بزرگوار بودی

                    بر رنج فراق همیشگی آنان

                    بر دستانت بوسه می زنم مادر

                    برای عشق به خاک ایران

                    که در خون پسرانت است

                    برای آزاده بودنت

                    که در روح فرزندانت است







                    هنوز چون کوه استواری و محکم

                    هنوز مادری

                    مادری برای ایران

                    زنده بمان تا ابد

                    مادر پرغرور ایران




                    برگرفته از سایت وزین انجمن گنج جنگ :
                    گنج جنگ دو دهه در راستای زنده نگه داشتن یاد قهرمانان جنگ ایران و عراق در تلاش است.
                    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                    نظر

                    • Captain Nemo
                      مدیر
                      • Dec 2010
                      • 2934

                      #1000
                      آيا ما انسان نبوديم که صدام بارها به ما حمله شيميايي نمود ...




























                      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                      نظر

                      • Arash007
                        عضو فعال
                        • Jul 2013
                        • 541

                        #1001
                        خداوند مسببین این جنگ را مجازات خواهد کرد

                        نظر

                        • Captain Nemo
                          مدیر
                          • Dec 2010
                          • 2934

                          #1002
                          بهرام که گور می گرفتی همه عمر
                          دیدی که چگونه گور بهرام گرفت






































































                          ........................
                          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                          نظر

                          • FENCER
                            عضو فعال
                            • Jul 2025
                            • 601

                            #1003
                            بی همه چیزتر از صدام این دول غربی به سرکردگی آمریکا هستن
                            جنایاتی که فقط در عراق انجام دادن ، صدام یک سوم اونم انجام نداده بود.
                            شخصیت مرد سرنوشت اوست

                            نظر

                            • Captain Nemo
                              مدیر
                              • Dec 2010
                              • 2934

                              #1004
                              هواپيماي جاسوسي SR-71
                              مخوف ترين هواپيماي تاريخ






                              در اوایل دهه شصت میلادی، یعنی همان زمانی که کارائی ضعیف هواپیمای U-2 بر همگان آشکار گردید، ایالات متحده آمریکا تصمیم به جایگزین سازی
                              هواپیمایی کاراتر، قدرتمند تر و با قابلیت های بالاتر به جای هواپیمای U-2 گرفت.

                              نتیجه تمام تحقیقات و بازنگری ها، هواپیمایی موسوم به SR-71 و در حقیقت همان پرنده سیاه محصول شرکت لاکهید شد که به راستی در آن سال ها
                              می توان آن را هواپیمایی «جلوتر از زمان» نامید.

                              هواپیمای لاکهید مارتین اس آر-71 که لقب آن بلک برد یا پرنده سیاه است، ترسناک ترین و مخوف ترین هواپیمایی است که
                              تا کنون به دست بشر ساخته شده است.


                              این هواپیمای جاسوسی، یکی که از سریع ترین هواپیماهای در حال خدمت جهان نیز می باشد، در ابتدا از آن به نام یا کد YF-12A یاد می شد.
                              این هواپیما از دو موتور پرات اند ویتنی J-58 توربوجت به قدرت حدود 14.740 کیلوگرم برای پرواز بهره می برد.

                              این هواپیما محصول سال شصت و چهار میلادی و با طراحی سر مهندس شرکت لاکهید، یعنی کلی جانسون است.
                              طول بال های آن به 17 متر و طول خود هواپیما به 32 متر می رسد.

                              این هواپیما در صورت تسلیح کامل می تواند 77 تن وزن در هنگام برخاست خود از زمین داشته باشد که اندازه قابل توجهی است.
                              حداکثر سرعت آن به 3,200 کیلومتر بر ساعت رسیده و سقف پروازی آن 80,000 پا یا 25 کیلومتر می باشد.


                              حداکثر برد این هواپیما 4,800 کیلومتر است و بالهای آن تماماً از تیتانیوم مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است.
                              کلاً تعداد تولیدشده از هواپیمای بلک برد به حداکثر 35 فروند می رسد.








                              هواپیمای لاکهید مارتین اس آر-71 (Lockheed Martin SR-71 Blackbird) که لقب آن بلک برد یا پرنده سیاه است، به نظر ترسناک ترین و مخوف ترین
                              هواپیمایی است که تا کنون به دست بشر ساخته شده است.






                              این هواپیمای جاسوسی، یکی که از سریع ترین هواپیماهای در حال خدمت جهان نیز می باشد، در ابتدا از آن به نام یا کد YF-12A یاد می شد.
                              این هواپیما از دو موتور پرات اند ویتنی JT11D-20A توربوجت به قدرت 14740 کیلوگرم (هر یک) برای پرواز بهره می برد.


                              این هواپیما محصول سال 1964 است و طول بال های آن به 17 متر و طول خود هواپیما به 32 متر می رسد.
                              این هواپیما در صورت تسلیح کامل می تواند 77 تن وزن در هنگام برخاست داشته باشد که اندازه قابل توجهی است.
                              حداکثر سرعت آن به 3,200 کیلومتر بر ساعت رسیده و سقف پروازی آن 80,000 پا (25 کیلومتر) می باشد.

                              حداکثر برد این هواپیما 4,800 کیلومتر است و بالهای آن تماماً از تیتانیوم مقاوم در برابر حرارت ساخته شده و کلاً تعداد تولید شده از این هواپیما
                              به حداکثر 35 عدد می رسد. ضمناً خدمه این هواپیما از دو نفر تشکیل می شود.

                              خلبانان برای پرواز در چنین هواپیمایی نباید از 25 سال کمتر و از 35 سال سن بیشتر داشته باشند.
                              همچنین خلبانان این هواپیماهای ویژه، باید برای پرواز در سرعت های هایپر سونیک آموزش های خاصی ببینند و دوره های مخصوصی را طی نمایند.
                              اگر به بعضی از تصاویر گرفته شده از خلبانان آن ها توجه کنید، می بینید که لباس های آنان بیشتر به لباس فضانوردان می ماند تا خلبان یک هواپیما.
                              یکی از خلبانان این پرنده مخوف می گوید:

                              "پرنده بسیار رامی است، البته برعکس قیافه آن. ما در شب ها، بسیاری اوقات نمی توانیم سرعت را حس کنیم چرا که همه جا تاریک است و فقط هنگامی
                              که یک لحظه نور چراغ شهر ها را می بینیم می توانیم تشخیص دهیم که با چه سرعتی در حال پرواز هستیم و سپس، دوباره در تاریکی فرو می رویم.
                              این هواپیما آن چنان ارزشمند است که یک بار، برای بلک برد من اتفاقی افتاد که کنترل هواپیما از دست من خارج شده بود و در این شرایط، قانوناً تنها
                              کاری که خلبان باید انجام دهد این است که خود را از مخمصه نجات داده و بیرون بپرد، اما من طاقت نیاوردم که چنین پرنده گران قیمتی از دست برود و
                              به چند تکه آهن پاره تبدیل شود، بنابراین تمام تجربه پروازی خودم را به کار گرفتم و هواپیما را سالم به زمین نشاندم،
                              کاری که می توانست به قیمت جان من و همکارم تمام شود."

                              گونه ای از این هواپیما نیز وجود دارد که دارای موتورهای رم جت است و توسط هواپیمایی کمکی به سرعت لازم دست پیدا کرده سپس از آن جدا شده
                              و به ارتفاع 80,000 پایی شلیک می شود و از آن جا به پرواز خود ادامه می دهد.

                              این اسلحه، در دوران جنگ سرد به خدمت نیروی هوایی آمریکا در آمد و روس ها نیز تلاش زیادی کردند که آن را با موشک های خود ساقط نمایند،
                              اما سرعت موشک های آن ها به این هواپیما نمی رسید، روس ها نیز که قبلاً هواپیماهای جاسوسی آمریکا مانند U-2 را شکار کرده بودند،
                              می خواستند که این پرنده را نیز از پرواز کنار بکشند اما تلاش آن ها بی نتیجه ماند.


                              تنها رقیب SR-71، هواپیمای میگ 31 بود که البته باید در حقیقت در جوار این هواپیما تنها رخصت پرواز بگیرد
                              و گرنه چنین هواپیماهای به این می مانند که تا ابد بی رقیب باشند.











                              _________________
                              ضمناً خدمه این هواپیما از دو نفر تشکیل می شود.
                              خلبانان برای پرواز در چنین هواپیمایی نباید از 25 سال کمتر و از 35 سال سن بیشتر داشته باشند.
                              این هواپیما، نه تنها جایگزینی برای U-2، بلکه تحولی نوین در عصر خود به شمار می آمد، چرا که مهندسی و طراحی پیشرفته آن موجب شده بود
                              کشورهای دیگر تا مدت ها متحیر و شگفت زده بمانند.







                              این هواپیما، برای اولین بار از موتورهایی ملقب به «توربو-رم جت» استفاده می کرد که پیشرانه ای مرکب از دو موتور توربوجت و رم جت بود؛
                              دلیل استفاده از این موتورها چنین بود که به علت اینکه این هواپیما می بایست در سرعت بالایی، در حدود 4 برابر سرعت صوت به عملیات و یا
                              کروز و گشت زنی بپردازد، باید به همین دلیل چون موتورهای توربوجت به کار رفته در جنگنده های معمولی توانایی کارکرد در سرعت های بالا را نداشتند،
                              موتورهایی از نوع رم جت باید به کار می رفتند.







                              اما اشکال کار در اینجا بود که موتورهای رم جت برای روشن شدن و عمل نمودن، به سرعت های بالای 1 ماخ احتیاج داشت و طبیعتاً در صورت به
                              کاربردن چنین موتوری، این هواپیما می بایست از هواپیمایی مادر برای رسیدن به چنین سرعت هایی بهره می برد و برای فرود نیز مشکلاتی در
                              سر راه بود و در حقیقت، هدف از ساختن این هواپیما، هواپیمایی مستقل از هر منبع و قابل عملیات در هر سرعتی بود.

                              در نتیجه، از این جا بود که کارشناسان به فکر یافتن راه چاره برای این مشکل افتادند که تنیجه همان ابداع موتور «توربو رمجت» بود.
                              در نتیجه ی فکر به وجود آوردن چنین پیشرانه پیچیده ای، این مسولیت سنگین به شرکت با سابقه پرات اند ویتنی واگذار شد که سرانجام اولین موتور
                              توربو رمجت جهان با کد J-58 که این موتور در حقیقت همان هسته مرکزی کل پیشرانه ی به کار رفته است، وارد عرصه خدمت گردید.



                              در موتورهای توربو رمجت، در حقیقت موتوری توربوجت در داخل محفظه ای لوله ای شکل که همان ساختار اصلی موتور رمجت باشد، جای گذاری می شد.
                              طرز کار آن نیز بدین گونه بود که درچه هایی در داخل محفظه ی موتور قرار داشتند که جریان عبوری هوا را از حالت های:

                              1- گذر از داخل هسته موتور یا همان موتور توربوجت یا
                              2- گذر از کنار هسته موتور کنترل می کردند. در سرعت های پایین، این دریچه ها بسته شده و جریان هوا ناچار از داخل موتور توربوجت عبور کرده در
                              نتیجه هواپیما قادر به سرعت گیری و تولید نیرو برای برخاست و رسیدن به ارتفاع و سرعت مناسب می شد، تا زمانی که شرایط لازم برای
                              روشن شدن موتور رمجت فراهم شود.



                              پس از بدست آوردن شرایط مناسب، درچه ها باز شده و هوا از کنار موتور توربو جت عبور کرده و به دلیل به وجود آمدن پدیده رم افکت در سرعت های
                              بالا، هوا متراکم شده و به انتهای موتور یا در حقیقت همان قسمت پس سوز هدایت می شد.

                              قسمت انتهای موتور در سرعت های پایین نقش پس سوز و در سرعت های بالا نقش محفظه احتراق موتور رمجت را ایفا می کرد.
                              در این قسمت، هوای متراکم منفجر شده و دقیقاً همانند یک موتور رمجت در سرعت های بالا تولید نیرو می کرد، و همین ابداع، باعث شد
                              که هواپیمای SR-71 به هواپیمایی با «سیستم پس سوز قابل عمکرد مداوم» تبدیل شود، یعنی درست بر خلاف هواپیماهای دیگر که در صورت استفاده
                              از پس سوز، نمی بایست مدت زمان آن از پنج دقیقه تجاوز نماید، زیرا در غیر این صورت خروجی موتور ذوب شده و موتور از کار کردن باز می ایستاد.






                              البته برای ایجاد ویژگی استفاده از پس سوز تمام وقت، تدابیر ویژه ای برای خنک سازی لحظه به لحظه ی موتور اندیشیده شده بود.
                              در این جا لازم است به نکته توجه شود که ابتکار زیادی نیز در ورودی های موتور این هواپیما به کار رفته بود.

                              اگر به ورودی های موتور این هواپیما بنگریم، شیئی مخروطی شکل را مشاهده می کنیم که در حقیقت همین قطعه است که موتور را از
                              حالت توربوجت به رمجت و بالعکس تبدیل و مقدار جریان ورودی به موتور را کنترل می کند و اولین سیستم ورودی متحرک در جهان است
                              که در حالت برخاست جلو آمده و در سرعت های بالا عقب می رود و بدین صورت امواج ضربه ای ناشی از حرکت با سرعت بالا را نیز کنترل
                              کرده و هوای ساب سونیک یا زیر سرعت صوت را اگر چه خود هواپیما با سرعت بالاتر از سرعت صوت پرواز کند، وارد موتور می نماید.

                              در سیستم این موتور، به دلیل حرارت بسیار زیاد، سوخت عادی مصرفی در موتورهای جت معمولی قابل استفاده نیست،
                              به همین دلیل از سوختی ویژه با نام JP-7 استفاده می کنند که با استفاده از روش های مخصوص شیمیکال محترق گشته و قابل استفاده می گردد







                              هواپیمای SR-71 به مدت بیش از سی سال با بالاترین سرعت به میزان 3.724 کیلومتر برساعت، رکورددار سرعت در تمامی جهان بود.

                              این هواپیما، هم اکنون تنها برای کاربرد های تحقیقاتی در مورد لایه های فوقانی جو توسط سازمان هوا فضایی ناسا مورد استفاده قرار می گیرد و
                              در حقیقت از سوی نیروی هوایی ایالات متحده، هواپیمایی بازنشسته محسوب می شود، اگرچه تاکنون، با فناوری پیشرفته ی به کار رفته در آن،
                              رقیبی در خور رقابت با بلک برد یافت نشده است.


                              برگرفته از سایت :
                              http://www.aerospacetalk.ir
                              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                              نظر

                              • Captain Nemo
                                مدیر
                                • Dec 2010
                                • 2934

                                #1005
                                اولین خلبان زن اف 16 درنیروی هوایی
                                ایالات متحده آمریکا








                                اولین خلبان زن اف 16 در نیروی هوایی امریکا

                                سرهنگ جکی پارکر




                                اولین خلبان زن امریکایی که به عضویت اسکادران اف 16 نیروی هوایی ایالات متحده امریکا درآمد .

                                جکی در سال 1988 اولین خلبان زنی بود که در تست خلبانی مدرسه هوایی ادواردز در ایالت کالیفرنیا قبول شد
                                .

                                کسانی که وی ری می شناختند این مسئله برایشان زیاد عجیب نبود زیرا جکی قبل از گرفتن گواهینامه رانندگی ، آموزشهای پرواز را فرا گرفته بود.

                                جکی در بسیاری از زمینه ها اگرچه اولین زن نبود اما جوانترین به حساب می آمد. او در 14 سالگی در دانشگاه فلوریدای مرکزی شروع
                                به تحصیل کرد و در 17 سالگی فارغ التحصیل شد .



                                او زمانی که گواهینامه پرواز هواپیمای شخصی اش را گرفت برای عضویت در نیروی هوایی ایالات متحده بسیار جوان بود ،
                                بنابراین وی در 18 سالگی درناسا به عنوان یکی از پرسنل کنترل کننده عملیاتی مشغول به کار شد .




                                در نهایت جکی به آرزوی خود یعنی عضویت در نیروی هوایی ایالات متحده امریکا رسید و در حال حاضر اولین خلبان زنی است که بیش
                                از 3000 ساعت پرواز با انواع جنگنده ، بمب افکن ، سوخت رسان ، ترابری و... را در کارنامه خویش دارد.

                                از جمله پرنده هایی که جکی با آنها پرواز کرده عبارتند از : F-16، F-111،F-4 ، C-141 ، KC-135 ، T-38 ، UH-60 و ...


                                آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/09/07, 22:39.
                                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                                نظر

                                در حال کار...
                                X