**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • behnam
    عضو فعال
    • May 2011
    • 9603

    #931
    بزرگان کوچک . . .





    محمدرسول رضایی به سال 1353 در اسد آباد همدان به دنیا آمد.

    انقلاب که پیروز شد ، محمدرسول فقط 4 سالش بود. به محض این که 13 ساله شد ، پایش را کرد توی یک کفش که باید برود جبهه.
    آن روزها اول جنگ نبود که جوان ها ندانند جنگ و توپ و تفنگ یعنی چه. هر روز در همدان و اسدآباد ، پیکر قطعه قطعه جوان های مردم را می آوردند و
    جلویی چشم هزاران نفر غسل می دادند و تشییع می کردند و به خاک می سپردند.


    جنگنده های دشمن هم گاه و بی گاه ،باری را که در تهران نتوانسته بودند زمین بگذارند ، روی سر مردم همدان خالی می کردند.
    محمد رسول همه این ها را دیده بود اما بالاخره پاپی بچه های سپاه شد و رفت.دی ماه سال 1366 هم بال در بال ملائک گشود و رفت که رفت.

    محمد رسول وصیتی کرده بود که هم شاگردی ها و بچه محل هایش عینا به آن عمل کردند.

    روی سنگ مزارش هم نوشتند که چه وصیتی داشته.

    این سنگ مزار ، آیینه دق تمام مدعیان پر های و هوی نبرد با آمریکا است که امروز سر در آخور شیطان اکبر کرده و
    چنان می خورند که عنقریب است شکمبه های برآمده شان منفجر شود.


    منبع :

    www.centralclubs.com
    افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.
    (کوروش بزرگ)

    نظر

    • Captain Nemo
      مدیر
      • Dec 2010
      • 2934

      #932
      بازگشت پرستو ها

      به یاد خلبان شهید سرلشگر خلبان محمد صالحی
      اولین شهید نبروی هوایی



      تو را من چشم در راهم

      شاعرمان چه زیبا سرود و چه زیباست پایان این چشم در راهی پس از 32 سال ...





      بنگر که چگونه من رها کرد و گذشت
      از خویش بریده عزم ما کرد و گذشت





      چه زیباست که هم اکنون میتوانم بیایم بر بالین مزارت و حرف های ناگفته چندین ساله را بازگو کنم ...
      خشنود و راضی هستم چون تو هم اکنون بر بال ملائک در آسمان بهشت مست و پای کوبان قهقه خواهی زد و فریاد میزنی که
      آرام گرفت جسمم در خاکی که مادرم مرا در آن به دنیا آورد و تمام دنیای من است نام آن خاک...

      خاک ایران خاکی که برای آن جان دادم و این بهترین مزد است برای من که به عنوان سرباز در عمق وجودش آرام بگیرم
      زیباست پایان این چشم انتظاری و زیباست سجده شکر
      محمد صالحی در عرش ...



      برگرفته از :
      انجمن گنج جنگ
      www.ganjejang.com
      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

      نظر

      • آمن خادمی
        مدیر
        • Jan 2011
        • 5243

        #933
        درددلهای تنها بانوی خلبان کرمانشاهی: گفتند خانم برو شوهر کن، زن را چه به خلبانی!


        تک بانوی خلبان کرمانشاهی در ادامه گفت: یک روز به سراغ یکی از مسوولان استانداری کرمانشاه رفتم تا از او طلب کمکی حتی در قالب وام برای ادامه تحصیلم کنم که او در پاسخ نامهام را پس داد و گفت: «خانم برو شوهر کن و بشین خانه، زن را چه به پرواز و خلبانی».

        این گفته تک بانوی خلبان کرمانشاهی است:« اگر چهرهام را به هم ریخته و بیحوصله میبینید، حاصل بیتوجهیهای برخی مسوولین استانی است که برای حل مشکلاتم کمک نمیکنند.»

        به گزارش ایسنا، «خدیجه صیفی»، خلبان هواپیماهای فوق سبک و دانشجوی دورهی خلبانی هواپیماهای مسافربری است که این روزها دل پر و گلایههای بسیاری از دست مسوولان استان کرمانشاه دارد.


        او پس از ناامیدی از کمک مسوولان برای حل مشکلش، به دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه آمد تا بتواند حداقل بغضهای گلویش را فریاد زند تا شاید گوشی برای شنیدن باشد.


        خدیجه به ما گفت که 28 سال دارد و اهل کرمانشاه است.


        او هم مثل خیلیها، رویای پرواز آرزوی کودکیاش بود. اما مثل همون خیلیها، رویایش را فراموش نکرد و برای پرواز رنجها کشید.


        خدیجه میگوید: شوق پرواز چنان لذت و غروری به انسان میدهد که هرگز نمیتوانی آن را رها کنی.


        او برای اولین بار در سال 1387 به رویای کودکیاش جامه عمل پوشاند و با پاراگلایدر در آسمانها به پرواز درآمد و همین چشیدن طعم پرواز برایش کافی بود که دیگر آن را رها نکند.


        پس از آن بود که خدیجه دوران دانشجویی خلبانی هواپیماهای فوق سبک (UL) را زیر نظر کاپیتان پورمند گذراند.


        سپس در کمیسیون طب هوایی (AMC) هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز پذیرفته شد و به سراغ گذراندن دورهی آموزش خلبانی هواپیماهای مسافربری رفت.


        خدیجه میگوید: در کل ایران تنها 9 زن هستند که در دانشکدهی خلبانی وابسته به سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مشغول تحصیل هستند.


        و اینجا بود که سر درد و دلهای خدیجه باز شد و گفت: نزدیک به دو سال است که برای تامین بخشی از هزینههای تحصیلم به سراغ مسوولان استانداری و نمایندگان کرمانشاه در مجلس رفتم، اما دریغ از کوچکترین کمکی!


        تک بانوی خلبان کرمانشاهی در ادامه گفت: یک روز به سراغ یکی از مسوولان استانداری کرمانشاه رفتم تا از او طلب کمکی حتی در قالب وام برای ادامه تحصیلم کنم که او در پاسخ نامهام را پس داد و گفت: «خانم برو شوهر کن و بشین خانه، زن را چه به پرواز و خلبانی».


        خدیجه میگوید: تاکنون بارها به مسوولان استان گفتهام که حداقل به من کاری بدهید تا بتوانم هزینههای تحصیلم را کسب کنم. اما گویا از اینکه یک زن بخواهد خلبان شود، خوششان نمیآید و مایلند که زنها فقط خانهداری کنند.


        او همچنین مدعی دریافت دعوتنامههای متعدد از دانشکدههای خلبانی کشورهای اروپایی و آمریکایی شد و ادامه داد برایم دعوتنامه ارسال شد و تاکنون بارها با من تماس گرفتند و از من دعوت کردند، اما به خاطر عشقی که به آب و خاکم دارم هرگز به این دعوتنامهها پاسخی ندادم.


        ... خلاصه اینکه خدیجه دل پر درد و گلایههای بسیاری دارد، باشد که از این طریق صدای او به گوش مسوولان برسد.
        to continue, please follow me on my page

        نظر

        • Captain Nemo
          مدیر
          • Dec 2010
          • 2934

          #934
          یادمان لاله های خونین وطن

          سرلشکر خلبان شهید" خالد حیدری"





          سرلشگر شهید خالد حیدری در سال 1329 در روستای قلقله از توابع مهاباد در خانواده ای از اهل تسنن که بنیادش بر پایبندی
          به اصول اخلاقی و انسانی استوار بود چشم به جهان گشود. خالد علاقه ویژه ایی به ادبیات و شعر داشت و در نقاشی سیاه قلم و خوشنویسی
          به حدی تبحر داشت که اثار ماندگاری از خود در این زمینه به یادگار گذاشته است. او در سال 1350 برای گذراندن دوره سربازی در نیروی هوایی سرگرم به خدمت شد.


          پس از سپری کردن دوره خدمت سربازی در ازمون ورودی دانشکده خلبانی شرکت کرد و با قبولی در این ازمون به نیروی هوایی و دانشکده خلبانی وارد شد.
          شهید حیدری پس از گذراندن دوره یکساله مقدماتی در ایران سال 1353 جهت فراگرفتن دوره های تکمیلی به مدت دو سال به امریکا اعزام شد و پس از اموزش پرواز
          با هواپیماهای T-37و T-38 و F-4 به عنوان خلبان شکاری به ایران بازگشت و پس از شش ماه حضور در پایگاه یکم شکاری در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل شد.
          با اغاز جنگ همگام با سایر خلبانان شجاع به پاسداری از اسمان میهن خویش پرداخته و سرانجام در تاریخ 1359.6.31 در حالی که به همراه تیم الفارد از پایگاه سوم شکاری
          مامور بمباران پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود
          هواپیمایش مورد اصابت یک فروند موشک سام قرار گرفت و در رودخانه دجله واژگون شد وشهید حیدری به همراه
          کمکش محمد صالحی به شهادت رسید.


          هر ساله و در هفته یادبود جنگ 8ساله از خانواده محترم این شهید به عنوان نخستین شهید نیروی هوایی در دفاع مقدس و شهید وحدت در استان اذربایجان غربی تجلیل به عمل می اید.

          پس از سال ها در جریان لایروبی رودخانه دجله لاشه ی هواپیمای شهید حیدری به دست امد که گفتگوی همسر محترم این شهید با لاشه ی هواپیما دل هر انسان ازاده ای را به درد می اورد.
          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

          نظر

          • Captain Nemo
            مدیر
            • Dec 2010
            • 2934

            #935
            به یاد عقابان تیز پرواز وطن

            خلبانی که به دستور صدام بدنش را به 2 نیمه تقسیم کردند ...

            شهيد سرلشگر خلبان علي اقبالي دوگاهه





            ما ايراني ها همه تام كروز رو مي شناسيم ولي قهرمانان ايران رو نمي شناسيم اين داستان فيلم نيست واقعي است.

            مي خوام با قهرمان واقعي وطن پرست گمنام ايراني آشنا بشيد و اينكه چطور براي ايران جان داد.

            با جوان ترين استاد خلبان نيروي هوايي ارتش ايران سرلشكر خلبان «علي اقبالي دوگاهه» و داستان عجيب شهادتش بيشتر آشنا شويد .

            او اهل رودبار استان گيلان بود.

            وي در ۲۵ سالگي استاد خلبان جنگنده f-5 و در ۲۷ سالگي با درجه سرگردي جزو افسران ارشد نيروي هوايي ارتش ايران شد.
            سرلشگر خلبان«
            عباس بابايي» و سرلشگر خلبان «مصطفي اردستاني» از شاگردان تحت آموزش ايشان بودند.

            آموزش درآمريكا :




            وي تكميل دوره خلباني را به مدت ۲۲۰ ساعت در سال ۱۳۴۷در پايگاه هوايي ويليامز شهر فنيكس ايالت آريزوناي امريكا را به پايان رساند و كسب رتبه
            نخست در بين بيش از ۴۰۰ دانشجوي خلباني از كشورهاي مختلف به عنوان خلبان نمونه اين پايگاه را از آن خود نمود .


            امتيازات خلباني كه او در پايگاه ويليامز آمريكا بدست آورد شامل ركوردهايي بود كه تا آن زمان هرگز در آن پايگاه هوايي ثبت نشده بود.
            بطوري كه تمامي اساتيد پرواز هواپيماهاي جنگي آمريكا را شگفت زده نمود. و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.





            در سال 1348 آموزش هاي تاكتيكي هواپيماي شكاري اف5 را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شكاري تاكتيكي اف5 تايگر در
            گردان 43 شكاري، فعاليت هاي پروازي خود را در پايگاه هوايي دزفول آغاز كرد.





            در سال 1351 بين خلبانان تمام پايگاه ها در پايگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بين تمامي خلبان ها شد و
            به عنوان قهرمان قهرمانان معرفي شد در سال ۱۳۵۳ جهت گذراندن دوره كارشناسي تفسير عكس هاي هوايي و مديريت
            اطلاعات و عمليات هوايي مجددا به امريكا اعزام گرديد .

            پس از بازگشت در پايگاه هاي هوايي بوشهر و تبريز به خدمت پرداخت شهيد اقبالي در سال 1354 ازدواج كرد كه ثمره آن فرزندي پسر بود كه
            هم اكنون از پزشكان حاذق كشور است.

            براساس مدارك موجود در پرونده پرسنلي اين شهيد وي همواره در وضعيت عالي پروازي آكادميك و انضباطي قرار داشته است.

            دريافت بيش از سه هزار ساعت پرواز عملياتي و آموزش خلباني به ده ها دانشجوي جوان كه تعدادي از آنها همچون
            شهيدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابايي و سرلشگر خلبان مصطفي اردستاني به مقام والاي شهادت نايل شده اند و يا به رده هاي ارشد
            فرماندهي نيروي هوايي رسيده اند كارنامه درخشان شهيد سيدعلي اقبالي است.

            در بيان خصوصيات اين شهيد نوشته اند وي فردي به تمام معنا صميمي و مهربان بود فروتن و خويشتن دار گشاده رو و متين آراسته و با اخلاق نيكو و
            منش بسيارانساني شهيد اقبالي علاقه وافري به قرآن داشت و هرچند وقت كل قرآن را دوره مي كرد.

            اين شهيد سعيد در عمليات معروف كمان 99 كه در نخستين روز جنگ تحميلي با شركت 140 فروند جنگنده از پايگاه هاي مختلف انجام شد شركت داشت.
            سيد شهيد در قالب ليدر دسته 4 فروندي به نام اسكارال از پايگاه دوم شكاري تبريز به هوا برخاست و پس از بمباران پايگاه هوايي موصل،
            به همراه همه همرزمانش سالم به پايگاه برگشت.

            شهادت :

            اين هم وطن دلير اكثر تلمبه خانه ها و نيروگاه هاي برق عراق از كار انداخته بود و طرح هاي عملياتي وي باعث گرديده بود صادرات ۳۵۰ ميليون تني نفت
            عراق به صفر برسد از اين رو صدام جنايتكار به خون اين شهيد تشنه بود .

            از اين رو به دستور صدام پس از دستگيري بدنش به دو نيمه تبديل شد و نيمي از پيكر مطهرش در نينوا و نيمي در موصل عراق مدفون شد .

            شرح كامل شهادت ايشان را در زير بخوانيد و به ديگران هم بفرستيد تا مردم ايران بدانند ما چه عزيزان گمنامي را در نيروي
            هوايي ارتش داشته ايم كه حتي نام آنها را هم نشنيده ايم .

            شهادتش در روز عيد قربان مصادف با اول آبان ماه 1359 رقم خورد.
            پس از بمباران موفق پادگان العقره در شمال عراق و همچنين در منطقه هوايي موصل هواپيمايش مورد اصابت قرار گرفت و در حالي كه
            به نزديكي مرز ايران رسيده بود هواپيمايش سقوط كرد و در خاك عراق مجبور به خروج اضطراري شد.



            در حالي كه زنده به اسارت مزدوران عراقي درآمده بود، به دليل ضربات مهلكي كه نيروي هوايي ارتش ايران در نخستين ماه جنگ بر
            پيكر ماشين جنگي عراق وارد نموده بود به دستور صدام و براي ايجاد رعب و وحشت در بين ساير خلبانان كشورمان، برخلاف تمامي
            موازين انساني و موافقت نامه هاي بين المللي رفتار با اسرا، به فجيعترين و بيرحمانه ترين وضع به شهادت رسيد.

            بدستور صدام ملعون،دو ماشين جيپ از دو طرف با طناب هايي كه به بدن اين خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نيم كردند.
            به طوري كه نيمي از پيكر مطهرش در نينوا و نيمي در موصل عراق مدفون شد.


            اين جنايت به حدي وحشيانه بود كه رژيم بعثي در تلاشي بيشرمانه براي سرپوش گذاشتن بر اين جنايت هولناك، تا سالها از اعلام سرنوشت
            آن شهيد مظلوم خودداري مي كرد و طي ۲۲ سال هيچگونه اطلاعي از سرنوشت وي موجود نبود .

            تا اين كه در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارش هاي موجود عملياتي و اطلاعاتي، و نامه ارسالي كميته بينالمللي صليب سرخ جهاني مبني
            بر شهادت ايشان و اظهارات ديگر اسراي آزاد شده وخلبانان اسير عراقي، شهادت خلبان علي اقبالي دوگاهه محرز شد.

            پيكر مطهرش كه بخشي از آن غريبانه در قبرستان محافظيه نينوا و بخشي ديگر در قبرستان زبير موصل به خاك سپرده شده بود،
            با پيگيري كميته جستجوي اسرا و مفقودين وكميته بينالمللي صليب سرخ جهاني، به همراه پيكرهاي مطهر تني چند از ديگر
            خلبانان شهيد نيروي هوايي، پس از ۲۲ سال دوري از وطن، در ميان حزن و اندوه خانواده، ياران و همرزمانش به ميهن بازگشت و
            به شكلي بسيار با شكوه و تاريخي در ميدان صبحگاه ستاد نيروي هوايي تشييع و در پنجم مردادماه ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا
            دركنار ساير همرزمانش آرام گرفت.









            يادش گرامي و راهش پر رهرو باد.



            منبع :
            aja.ir
            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

            نظر

            • behnam
              عضو فعال
              • May 2011
              • 9603

              #936
              درود بر کاپیتان عزیز
              راستش امروز میخواستم یه پست بزنم
              ولی تاپیک قفل بود
              هیچی دیگه
              منم که کلید نداشتم
              موندم پشت در تاپیک
              :D

              افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.
              (کوروش بزرگ)

              نظر

              • behnam
                عضو فعال
                • May 2011
                • 9603

                #937
                Supermarine Spitfire



                اسپیت فایر یکی از مدرنترین جنگنده های جنگ جهانی دوم و قهرمان بلارقیب سالهای اول جنگ بود. سرعت بالا و مانورهای عالی آن برای جنگنده های آلمانی تداعی کننده شبح مرگ بود. در 17 جولای1944 یک خلبان کانادایی در شمال به نام چارلی فاکس اتومبیل حامل فیلد مارشال رومل بزرگترین فرمانده نظامی آْلمان نازی موسوم به روباه صحرا را مورد حمله قرار د اد و او را بشدت زخمی کرد. بکارگیری مواد کمپوزیت در بدنه و بالها از نوآوری های درخشان بکار رفته در ساخت این هواپیما بود.

                حداکثر سرعت: 590 کیلومتر در ساعت
                افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می دهند.
                (کوروش بزرگ)

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2934

                  #938
                  تصاویر دیدنی اسکورت سوخو-27 روسی توسط F-14 و F-4 ایرانی


                  هواپیماهای روسی که از نمایشگاه هوایی بحرین برمیگشتن هنگام عبور از آسمان ایران با اسکورت جنگنده های ایرانی راهشونو ادامه دادند .
                  چی میشد ما هم چند تا فلانکر داشتیم ....






















                  منبع :
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • خودشکوفا
                    عضو فعال
                    • Aug 2025
                    • 1134

                    #939
                    رضا جان دقت کردی به رنگ آمیزی بدنه هواپیماهای روس؟؟
                    ترکیب رنگ ها و انتخابشون خیلی با سلیقه بوده...
                    کاش دو سه تا نقاش خوب هم نیرو هوایی خودمون استخدام کنه!!!
                    :D
                    "سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم مي كند: ابزار و دشمن؛ يعني تنها يك طبقه را مي شناسند و آن هم دشمن است."
                    (نيچه)

                    نظر

                    • Captain Nemo
                      مدیر
                      • Dec 2010
                      • 2934

                      #940
                      در اصل توسط خودشکوفایی پست شده است View Post
                      رضا جان دقت کردی به رنگ آمیزی بدنه هواپیماهای روس؟؟
                      ترکیب رنگ ها و انتخابشون خیلی با سلیقه بوده...
                      کاش دو سه تا نقاش خوب هم نیرو هوایی خودمون استخدام کنه!!!
                      :D
                      محمد عزیز
                      درود بر شما
                      اقا شما الان مشکلات آواتارها را حل کن تا برسیم به رنگ جنگنده های نیروی هوایی خودمان ( شوخی )
                      ولی خارج از شوخی هر کشوری با توجه به شرایط اقلیمی و پوشش طبیعت و آب و هوایی که داره رنگ استتار جنگنده ها را انتخاب میکند .
                      این رنگ ابی جنگنده های تامکت هم یادگار شهید ستاری است ...

                      البته فانتوم ها هنوز پلنگی هستند به قول دوستان
                      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                      نظر

                      • بابک 52
                        ستاره‌دار (27)
                        • Mar 2011
                        • 17028

                        #941
                        جمعی از دلیران ایران زمین

                        The greater the risk ، The greater the reward

                        هر چقدر ریسک بزرگتری کنی ، پاداش بزرگتری بدست میاری

                        نظر

                        • Captain Nemo
                          مدیر
                          • Dec 2010
                          • 2934

                          #942
                          سی و هفتمین سالگرد ورود جنگنده اف-14 تامکت به ایران را گرامی می داریم




                          دقیقاً سی و هفت سال پیش در چنین روزی، یعنی بیستم بهمن ماه سال هزار و سیصد پنجاه چهار هجری شمسی،
                          چرخ های اولین فروند از تامکت های ایرانی خریداری شده توسط ایران در ساعت ده صبح، باند فرودگاه بین المللی مهرآباد را لمس کرد.
                          پس از این تاریخ، به تدریج تمامی تامکت ها تحویل ایران شده و شماره سریال خود را که مخصوص نیروی هوایی ایران بود دریافت کردند.
                          تعداد تامکتهای ایرانی، 80 فروند بود که هفتاد و نه و فروند از آنان به ایران تحویل داده شد.




                          از این تعداد، دو فروند در طی پروازهای آزمایشی سقوط کرده و از بین رفتند.

                          به همراه این تعداد تامکت، حدود 800 نفر از کارمندان شرکت گرومن همراه خانواده هایشان به ایران آمدند و به منظور خدمات رسانی به تامکت های
                          ایرانی تا زمان بازگشت دانشجویان خلبانی تامکت از آمریکا در شهر های تهران و اصفهان اقامت گزیدند.

                          گفتنی است که تامکت های ایرانی، شباهت بسیاری به تامکت های آمریکایی داشتند و تنها وجه تمایز آن ها، حذف برخی از قطعات سری بود که برای
                          جلوگیری از دسترسی شوروی سابق به آن ها در صورت سقوط احتمالی رژیم به انجام رسیده بود.


                          بیشتر تامکت های ایرانی، در زمان سال های دفاع مقدس در نقش جنگنده های اسکورت در مرزها ظاهر می شدند و نقش پشتیبان را برای هواپیماهای
                          فانتوم که تا کیلومتر ها داخل خاک عراق نفوذ کرده بودند، بازی می کردند..





                          با وجود این جنگنده و رشادت های خلبانان غیور ایرانی، نیروهای بعث هیچگاه در حد و اندازه های نیروهای هوایی جمهوری اسلامی ایران ظاهر نشدند.
                          از زمان تولد تامکت، یعنی سی سال پیش تا کنون، همواره سیل تعریف و تمجیدها به سوی این جنگنده خوش قیافه روان بوده و هست.


                          منبع :
                          سی امین سالگرد ورود جنگنده اف-14 تامکت به ایران را گرامی می داریم دقیقاً سی سال پیش در چنین روزی، یعنی بیستم بهمن ماه سال هزار و سیصد پنجاه چهار هجری شمسی،

                          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                          نظر

                          • Captain Nemo
                            مدیر
                            • Dec 2010
                            • 2934

                            #943
                            به یاد عقاب تیز پرواز وطن




                            شهید جاویدالاثر سرلشگر خلبان محمد زارع







                            اولین خلبان
                            جاوید الاثر از پایگاه چهارم شکاری دزفول که در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۵۹در منطقه مرزی فکه دچار سانحه شد و پس از اقدام به
                            ایجکت تاکنون اثری از ایشان به دست نیامده است.


                            منبع :
                            http://www.aerospacetalk.ir
                            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                            نظر

                            • Captain Nemo
                              مدیر
                              • Dec 2010
                              • 2934

                              #944
                              عکس هایی از نیروی هوایی عراق






























                              منبع :
                              www.ganjejang.com
                              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                              نظر

                              • Captain Nemo
                                مدیر
                                • Dec 2010
                                • 2934

                                #945
                                میگ 29 شاه مهره دفاع هوایی ایران



                                با توجه به توانایی برخاستن میگ-29 در وزن های سبک از باندهای کوچک و پراکنده فالکروم های نیروی هوایی ایران صرف نظر از اینکه تا چه حد
                                بهسازی شده اند شاهین های خطرناکی هستند که با سامانه های ارتباط امن بومی به شبکه رادارهای دوربرد فعال(اکتیو) و میانبرد
                                غیرفعال (پسیو) و شنود الکترونیکی مرتبط بوده و در فضای نامتقارن نبرد احتمالی آینده می توانند ضربات مرگباری بر هواگردهای متخاصم وارد کند.

                                «میگ-29» یا فالکروم (به معنای نقطه اتکا) با هدف ایجاد یک رهگیر نقطه ای برای دفاع هوایی از مناطق مهم سیاسی و صنعتی با استفاده از آخرین
                                یافته های مراکز پژوهشی و تجربیات میگ های قبلی در شوروی سابق طراحی و ساخته شد و در اکتبر 1977 برای اولین بار پرواز کرد.


                                با توجه به مأموریت تعریف شده، این جنگنده برد و مداومت پروازی زیادی نداشت ولی کارایی آن در نبردهای نزدیک با توجه به مانورپذیری بسیار بالا،
                                سامانه هدفگیری روی کلاه پرواز، موشک کوتاه برد آر-60 با قابلیت درگیری با هدف از تمام زوایا و کمی بعد موشک بسیار چابک و پیشرفته آر-73، فوق العاده بود.



                                میگ-29 نیروی هوایی آلمان

                                بنابراین فالکروم واقعاً جانشین شایسته ای برای میگ-21 و 23 به شمار می رفت.

                                همچنین این ویژگی ها میگ-29 را از همان ابتدا به عنوان رقیب مستقیم اف-16 آمریکایی در رویایی هوایی مطرح کرد هر چند پرنده غربی
                                تک موتوره بوده و از ابتدا اجرای مأموریت های زمینی نیز برای آن در نظر گرفته شده بود.

                                این هواپیما حدود 17.3 متر طول و 11.4 متر دهانه بال دارد و جرم خالی آن حدود 10.5 تا 11تن و بیشینه جرم قابل بلند شدن آن 18500 تا 20هزار کیلوگرم است.
                                میگ-29 از دو موتور توربوفن آر-دی-33 نیرو می گیرد که هر یک از آنها معادل 8300 کیلوگرم-نیرو رانش ایجاد می کنند.

                                بخش مهمی از توانایی میگ-29 در اجرای مانورهای هوایی مدیون این موتورهای قدرتمند اما تا حدودی پرمصرف است که باعث شده اند
                                کمیت بسیار مهم «نسبت رانش به وزن» در میگ-29 در برخی وزن های رزمی فراتر از یک شود.
                                همچنین نرخ اوجگیری این جنگنده نیز بالا بوده که ناشی از توان اضافه ایجاد شده توسط موتور است.





                                سامانه هدفگیری روی کلاه پرواز میگ-29


                                میگ-29 به بیشینه سرعتی در حدود 2.35 ماخ معادل با بیش از 2400 کیلومتر بر ساعت در ارتفاعات بالا و بیشینه سقف پرواز
                                کمی بیش از 18هزار متر دست می یابد.

                                میزان محموله قابل حمل نمونه های مختلف این جنگنده متفاوت است اما نمونه های اولیه آن نهایتاً 3000 تا 3500 کیلوگرم تسلیحات
                                جنگی شامل موشک های هوا به هوای میانبرد راداری نیمه فعال و حرارتی و بمب های سقوط آزاد را حمل می کنند.
                                در نمونه های بعدی، موشک های هوا به هوای فعال راداری، بمب ها و موشک های هوا به سطح هدایت شونده
                                لیزری، اپتیکی و راداری نیز به فهرست تجهیزات این میگ اضافه شد.

                                بیش از 1600 فروند از این جنگنده ساخته شده است.

                                شوروی سابق و روسیه فعلی و تقریباً همه کشورهای هم پیمان شوروی سابق، برخی از کشورهای خاورمیانه و آسیا مانند ایران، هند،
                                مالزی، کره شمالی، یمن، سوریه، برخی از کشورهای قاره آمریکا مانند کوبا، پرو و در آفریقا الجزایر، سودان و ... از کاربران این جنگنده هستند.

                                البته عمده موفقیت های صادراتی میگ-29 به اولین سال های تولید در اواخر جنگ سرد و اوائل دهه 1990 باز می گردد.

                                سابقه رزم هوایی

                                بنابر اطلاعات موجود اولین حضور فالکروم در میدان نبرد در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران توسط خلبانان روس و عراقی بوده است.
                                برخی منابع اظهار داشته اند یک فروند از این جنگنده ها نیز توسط نیروی هوایی ایران ساقط شده است.

                                کمی بعد در جنگ خلیج فارس 5 فروند میگ-29 عراقی در نبرد هوایی با نیروهای متحد از بین رفت و چند مورد پیروزی هوایی
                                ادعا شده برای این جنگنده نیز مورد تأیید واقع نشد.


                                اخباری مبنی بر ساقط شدن دو فروند از میگ-29های اریتره توسط سوخو-27های اتیوپی در جنگ 1999 این دو کشور وجود دارد.
                                گفته شده سوخو-27ها تحت هدایت خلبانان روسی بوده اند. در مقابل، میگ های اریتره نیز دو میگ-21، سه میگ-23 و یک سوخو-25 اتیوپی را منهدم کردند.

                                گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دو فروند میگ-29 سوریه توسط اف-15های رژیم صهیونیستی در سال 2001 منهدم شدند.
                                البته جالب اینجاست هر دو طرف ماجرا این واقعه را تأیید نکرده اند.

                                در نبرد کارگیل بین هند و پاکستان در 1999 فالکروم های هندی وظیفه اسکورت میراژ2000های این کشور را داشتند که مسئول حملات دقیق زمینی بودند.
                                میگ-29ها در این جنگ چند بار روی اف-16های پاکستانی قفل کردند اما به دلایلی مجاز به درگیری با آنها نبودند.

                                در جنگ کوزوو 6 میگ-29 یوگوسلاوی توسط جنگنده های ناتو ساقط شدند.
                                هر چند راهکنش(تاکتیک) ابتکاری اتخاذ شده برای استفاده از فالکروم در این جنگ بسیار مورد توجه کارشناسان واقع شد اما
                                پیروزی های هوایی نسبت داده شده به این جنگنده مورد تأیید واقع نشده است.

                                این میگ ها همگی از انواع پایه بودند و با توجه به ضعف سامانه های هشدار دهنده و جنگ الکترونیک نتوانستند از توانمندی رادار و موشک میانبرد
                                خود استفاده کرده و عملیات های جالب توجه آنها نیز به برخاستن از باندهای کوچک و جاده ها و رهگیری سریع هواپیماهای دشمن با سامانه ردگیری فروسرخ بازمی گردد.

                                در حال حاضر آخرین نمونه میگ-29 با بهسازی های فراوان در سازه، بنده، پیشران و سامانه های سلاح با نام میگ-35 ساخته شده و در
                                نمایشگاه های هوایی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

                                این هواپیما در رقابت بزرگ 126 فروندی نیروی هوایی هند نتوانست با وجود حضور نزدیک به 100 فروند از انواع میگ-29 در ارتش این کشور
                                به پیروزی دست یابد و عرصه را به رافال فرانسوی واگذار کرد.


                                در خود روسیه تا به حال بهسازی های مختلفی روی فالکروم ها اجرا شده که علاوه بر سامانه های راداری، الکترونیک و اویونیک و سلاح شامل
                                ایجاد قابلیت سوختگیری هوایی، حمل مخازن سوخت زیر بال و نصب مخازن تطبیقی سوخت روی بدنه نیز می شود. چندی پیش الجزایر سفارش های
                                جدید خود که از مدل بهسازی شده میگ-29اس-ام-تی بود را به علت عدم کیفیت پس فرستاد.

                                مالزی نیز اعلام کرده مشکلات و ایرادات فنی فالکروم هایش باعث شده تا تصمیم بگیرد آنها را زودتر از موعد بازنشسته کند.

                                ورود به ایران





                                نیاز به بازسازی ناوگان جنگنده های نهاجا در دو مأموریت تخصصی رهگیری و بمب افکن ضربتی پس از پایان جنگ تحمیلی باعث شد
                                تا میگ-29 برای مأموریت اول و سوخو-24 به عنوان بمب افکن تاکتیکی خریداری شود.


                                پرواز جمع سه فروند میگ-29 دو نفره و یک فروند تکنفره

                                در سال 1368 قرارداد منعقد شده و در سال بعد اولین سری از هواپیماها تحویل داده شدند.
                                در تبریز هم اولین میگ-29ها در سال 1371 مشغول به خدمت شدند.

                                بنا بر اعلام منابع خارجی 25 فروند میگ-29 شامل 18 فروند نمونه تکنفره و دو فروند نمونه دو نفره برای امور آموزشی به ایران تحویل داده شد.
                                همچنین به گفته همین منابع در اوائل دهه 1990 تعدادی از هواپیماهای عراقی بدون اجازه در حالی که دو کشور پس از جنگ در حال آتش بس بودند وارد
                                ایران شدند که چهار فروند میگ-29 نیز در میان آنها بوده است.




                                شهید ستاری در حال بازدید از میگ-29 در روز ورود اولین فروند به ایران


                                پس از ورود فالکروم های خریداری شده به ایران روند عملیاتی شدن این جنگنده ها به دلیل مشکلات ایجاد شده توسط روسها مورد رضایت ایران نبود.
                                در واقع اگر جسارت و توان بالای متخصصان ایرانی نبود پشتیبانی ناقص و نامطلوب روسها تا به حال فالکروم های ایرانی را مانند برخی کشورهای دیگر از رده خارج می کرد.

                                اما با وجود در دسترس نبودن برخی دفترچه های فنی که باید تحویل داده می شد میگ های نهاجا نه تنها از پا نیافتادند بلکه
                                روند نگهداری آنها بهتر نیز شده و در چند سال اخیر چندین فروند از فالکروم های زمینگیر شده به خط پروازی بازگردانده شده اند
                                به طوریکه این هواپیما با تنها یک سانحه منجر به سقوط هم اکنون ایمن ترین جنگنده نهاجا لقب گرفته است در حالی که اف-14 تامکت های نهاجا
                                حتی قبل از انقلاب نیز سانحه منجر به سقوط داشته اند.


                                امروزه تعمیر اساسی و بازسازی میگ-29های ایرانی در پایگاه یکم شکاری تهران و دوم شکاری تبریز ادامه دارد بدون اینکه عمر و کیفیت پائین قطعات
                                خارجی و قابل استفاده نبودن قطعات دو هواپیمای میگ به جای یکدیگر (در حالی که در جنگنده ای مانند اف-4فانتوم در نمونه های مربوط به یک سری از
                                ساخت، این امکان وجود دارد) مانع از کار شود.


                                هواپیمای میگ-29 پس از هر 100 ساعت پرواز یک بار برای بازبینی در محوطه باز و بعد از هر 800 ساعت تحت یک دوره بازبینی اساسی قرار می گیرد.




                                تعمیرات فالکروم در مرکز تعمیراتی خود در تهران

                                کار به اینجا نیز ختم نشده و علاوه بر ساخت برخی قطعات و لوازم تند مصرف این جنگنده، بهسازی هایی هم روی آن اجرا شده است.
                                از جمله تجهیز به لوله سوخت گیری هوایی از هواپیمای سوخت رسان.

                                با توجه به برد کم نمونه اولیه و استاندارد این هواپیما چندین برنامه برای رفع این نقص به مرحله اجرا در آمد که نصب سامانه سوختگیری هوایی
                                ثابت در طرح طالع، تلاش برای ساخت سامانه سوختگیری هوایی جمع شونده در طرح طلیعه و نصب مخازن سوخت خارجی زیر بال در طرح
                                خورشید عمده این فعالیت ها را تشکیل می دهد.


                                در طرح اول، یک لوله ثابت به هواپیما افزوده شد که به آن قابلیت سوختگیری از هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ 707 و شاید 747 را می داد.

                                نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این کار را حتی پیش از اینکه روسها میگ های خودشان را به چنین سامانه ای مجهز کنند انجام داد.
                                در واقع زمانی که ایران اولین آزمایشات طرح طالع را انجام می داد هنوز میگ-29های خود روسیه توانایی سوختگیری هوایی را نداشتند.

                                البته اخبار رسمی از نتیجه نهایی طرح طالع و وضعیت طرح طلیعه منتشر نشده و مدتهاست دیگر تصاویر و اخباری از سوختگیری هوایی
                                روی همه فالکروم های ایرانی در رزمایش ها و یا نمایشگاه ها دیده نشده است.

                                نصب مخزن سوخت زیر بال هر چند بر محدودیت فضای حمل تسلیحات زیر بال فالکروم ها می افزود اما در مأموریت های آموزشی،
                                عزیمت به نقاط مختلف کشور برای حضور در تمرین ها و رزمایش ها و برخی مأموریت های عملیاتی مانند گشت هوایی که معمولآً آن را با
                                تعداد کمی موشک انجام می دادند مفید بود.

                                این بهینه سازی هم هنوز به عنوان یک ارتقاء روی همه میگ های ایرانی حتی در رژه نیروهای مسلح دیده نشده است.

                                برای کاهش وابستگی به کشور سازنده خیلی زود تلاش برای ساخت برخی اقلام پرمصرف در این جنگنده آغاز شد از جمله چتر ترمز
                                که برای کاهش سرعت هواپیما پس از فرود مورد استفاده قرار می گیرد.

                                نمونه ایرانی حتی در سرعت های فرود تا 5 درصد بالاتر نسبت به نمونه روسی قابل استفاده است.


                                چتر ترمز میگ-29

                                راکت های 232 کیلوگرمی هوا به سطح اس-24 با برد 18 کیلومتر، بمب های تمرینی سقوط آزاد مختلف و فریب دهنده های
                                حرارتی(فلایر یا شراره) و راداری(چف یا باریکه) از دیگر اقلام میگ-29 است که در ایران ساخته می شود.

                                تایرهای مورد استفاده در چرخ های ارابه فرود اصلی و دماغه که به ترتیب دارای اندازه 290 x 840 و140 x 570 هستند نیز مدتهاست در کشورمان ساخته می شود.

                                یکی دیگر از اقدامات در جهت ساخت زیرسامانه های این جنگنده ساخت توپ 30 میلیمتری مورد استفاده در آن و مهمات مربوطه است.
                                البته این توپ برگرفته از توپ 2A42 نفربر BMP-2 است.


                                جدیدترین ارتقاءها

                                بهسازی های مختلفی نیز در چند سال اخیر روی میگ-29ها اجرا شده است که شامل به کارگیری تکن(سامانه ناوبری تاکتیکی) جدید که وظیفه آن ارائه
                                موقعیت هواپیما نسبت به ایستگاه زمینی است، به کارگیری سامانه های اویونیک جدید و نمایشگرهای پیشرفته دیجیتال چند منظوره(MFD) رنگی است.

                                این نمایشگرها برای نمایش اطلاعات سامانه های در حال فعالیت در هواپیما نظیر موتور، نقشه جغرافیایی که محل هواپیما در آن به صورت متحرک نشان داده
                                می شود و سامانه های سلاح و رادار به کار می روند و نقش مؤثری در کاهش بار کاری خلبان، افزایش اطمینان پذیری هواپیما به دلیل احتمال بروز خرابی
                                بسیار کم این وسایل، کاهش زمان و هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش میزان آماده پرواز بودن هواپیما دارند.

                                دست کم ساخت شبیه ساز ثابت برای فالکروم در ایران قطعی است.

                                به واسطه استفاده از شبیه ساز زمان لازم برای یادگیری پرواز فالکروم کاهش و مهارت خلبانان برای استفاده از حد نهایی قابلیت های این جنگنده و
                                همچنین میزان در دسترس بودن فالکروم ها برای پروازهای عملیاتی افزایش می یابد.



                                فالکروم ایرانی مجهز به موشک های آر-73 و آر-27

                                در آخرین رزمایش هوایی نهاجا در تبریز خبری پیرامون موشک هوا به سطح هدایت شونده لیزری توسط میگ-29 اعلام شد.

                                به احتمال زیاد این موشک یا از همان انواع روسی که سال گذشته به کارگیری گسترده آن در سوخو-24 نیز رسانه ای شد یعنی موشک کی-اچ-29 و یا
                                از انواع ایرانی از خانواده موشک های ستار است.


                                با توجه به ساخت سامانه های ارتباطی جدید در کشور که ادوات مختلف هوایی و زمینی و دریایی را به صورت شبکه ای به هم متصل می کند
                                قاعدتآً باید در بهسازی میگ-29 نیز چنین تجهیزاتی مورد استفاده قرار گرفته باشد از جمله سامانه های ارتباطی امن UHF/VHF جدید با قابلیت های
                                جنگ الکترونیک و جهش فرکانسی که منجر به پایداری ارتباطات با سایر واحدها در جنگ می شود.

                                گمانه زنی هایی نیز از بهسازی رادار و استفاده از موشک آر-77 در منابع خارجی به چشم می خورد که مورد تأیید واقع نشده اما به کارگیری یک
                                نوع موشک هوا به هوای راداری با قابلیت درگیر شدن با موشک های هوا به هوای دشمن در میگ-29 های ایران غیر از مورد فوق نیز به گوش رسیده است.


                                با این حساب پرواز آزادانه اف-16های اماراتی روی تهران آن هم چند بار در روز آنطور که فرماندهان این کشور کوچک، خیال پردازی کرده بودند ممکن نخواهد بود البته
                                اگر خلبانان ناشی اماراتی همانطور که در لیبی سانحه دادند عمل نکرده و به بتوانند به نزدیکی های تهران برسند!

                                با توجه به قابلیت های بالای برخی تجهیزات و تسلیحات میگ-29 فالکروم از برخی فناوری های آن روی جنگنده های دیگر نهاجا نیز استفاده شده است.
                                از آن جمله می توان به کلاه پرواز پیشرفته این جنگنده به همراه موشک کوتاه برد آر-73 اشاره کرد.


                                همانطور که میدانیم تجربه جنگ های هوایی نقاط مختلف دنیا ضعف روش های آموزش مرسوم در بلوک شرق سابق در مقایسه با کشورهای غربی را اثبات کرد.
                                اما میگ های ایرانی ابتدائاً توسط خلبانان با تجربه سایر جنگنده های نهاجا خصوصاً اف-4 فانتوم پرواز می کردند به عنوان مثال امیر خلبان سیروس باهری که در زمان
                                جنگ فرماندهی پایگاه سوم شکاری همدان را بر عهده داشت از آن جمله است.

                                این خلبانان که با روش های آموزشی موجود در ایران بر مبنای روش های غربی یا اساساً در آمریکا دوره دیده بودند با در اختیار گرفتن جنگنده ای چابک
                                و پرقدرت، بالهایی جدید یافتند که توان دفاع هوایی و حتی برتری هوایی نهاجا را بسیار بهبود داد.





                                گفتنی است مشابه چنین تجربه ای برای خلبانان آلمان شرقی که با میگ-29 پرواز می کردند پیش آمد.
                                در واقع پس از فروپاشی شوروی سابق و الحاق دو آلمان این خلبانان با طی دوره های بازآموزی و شرکت در تمرینات هوایی با جنگنده های
                                ناتو برتری های میگ-29 را عملاً به اثبات رساندند.


                                به علاوه استفاده ترکیبی این میگ ها با اف-4فانتوم های بهسازی شده آلمانی نیز بسیار کارآمد نشان داد،
                                ترکیبی که در ایران نیز با فانتوم و همچنین اف-14 تامکت ها قابل پیاده شدن است.




                                میگ-29 در حال پرواز جمع با اف-4 و اف-14

                                هر چند سوابق رزمی میگ-29 درخشان نبوده است اما باید در نظر داشته باشیم این میگ ها از انواع پایه و فاقد سامانه های دفاعی
                                قابل قبول و همچنین دارای ضعف هایی در سامانه های راداری بودند که جزء سیاست های صادراتی آن روزهای شوروی بود.

                                در حالی که بهسازی های اجرا شده روی میگ های ایرانی آنها را برتر از همنوعان خارجی خود و آماده ایفای بهتر وظیفه خود قرار داده است.

                                برخی کارشناسان نیز با توجه به توانایی برخاستن میگ-29 در وزن های سبک از باندهای کوچک و پراکنده مانند آنچه خلبانان یوگسلاوی در
                                جنگ با ناتو به کار بستند فالکروم های نیروی هوایی ایران را صرف نظر از اینکه تا چه حد بهسازی شده اند شاهین های خطرناکی می دانند که بر

                                خلاف یوگسلاوی با سامانه های ارتباط امن بومی به شبکه رادارهای دوربرد فعال(اکتیو) و میانبرد غیرفعال(پسیو) و شنود الکترونیکی مرتبط بوده و
                                در فضای نامتقارن نبرد احتمالی آینده می توانند ضربات مرگباری بر هواگردهای متخاصم وارد کرده و مجدداً با فرود سریع خود را از آتش دشمن مصون نگه دارند.
                                این در حالی است که میگ های ایرانی توسط متخصصان داخلی سرپا می مانند و قطع حمایت سازنده نیز در استقامت آنها خللی ایجاد نمی کند.



                                منبع :

                                www.aerospacetalk.ir
                                آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/03/10, 00:30.
                                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                                نظر

                                در حال کار...
                                X