**** افسانه تامکت ****

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
Clear All
new posts
  • Captain Nemo
    مدیر
    • Dec 2010
    • 2934

    #946
    خلبانان پناهنده نیروی هوایی ایران

    اکبر محمدی, خلبان آیت الله رفسنجانی در زمان جنگ که نهایتا تحت تاثیر پیشنهادات حزب بعث قرار گرفت و در ازای دریافت 2 میلیون دلار با یک هواپیما
    به عراق گریخت ولی بدون آیت الله هاشمی و نهایتا هم در ژانویه 1987 در آلمان ترور شد.
    آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/03/13, 23:56.
    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

    نظر

    • Captain Nemo
      مدیر
      • Dec 2010
      • 2934

      #947
      عملیات خرمن شب Night Harvest

      با اغاز جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران یک برنامه مشترک عملیاتی در امریکا شکل گرفت.

      حیرت امریکایی ها از پرواز مداوم هواگردهای غربی بود ایران در تحریم قرارداشت و همچنان هواگردهای ایرانی پرواز میکردند و
      این نشانه خوبی برای استراتژیینهای امریکایی نبود.

      براساس محاسبات و برنامه های انها هواگردهای ایرانی بعد از مدتی دیگر نباید پرواز میکردند.
      برای کشف این مسئله یک برنامه مشترک عملیاتی توسط CIA و البته DoD بخش تکنولوژی خارجی طرح ریزی شد.


      این طرح شامل کار برروی خلبانان ناراضی ایرانی برای فراری دادن انها بسوی خارج و تجزیه و تحلیل دقیق برروی هواپیماهایشان بود .
      این عملیات برداشت یا همان عمل خرمن کردن در هنگام شب نام گرفت Night Harvest .

      هدف اصلی عملیات بدست اوردن چند فروند هواپیمای امریکایی نیروی هوایی ایران بود تا امریکایی ها بتوانند تجزیه و تحلیل دقیقی از چگونگی
      تعمیر و نگهداری هواپیماهای ساخت امریکای نیروی هوایی ایران داشته باشند .


      این عملیات از 1983 اغاز شد و در شروع عملیات کار بروی یکی از خلبانان اف 5 ایی نتیجه بخش بود او با هواپیمای خود به ترکیه گریخت و در ادامه
      دراوایل 1984 یکی دیگر همین نوع هواپیماها به عربستان سعودی گریخت .

      در مورد اول خلبان هرگز به ایران بازگردانده نشد ولی در مورد دوم خلبان بعد از چند سال به ایران بازگشت ولی نتیجه عملیات برای امریکایی ها خوب
      بود بعد از چند هفته کار بروی هواپیما ها انها توسط دولتهای ترکیه و عربستان به ایران بازگردانده شدند.


      در اگوست سال 1984 یک فروند فانتوم در عراق فرود امد خلبان بعنوان یک اسیر جنگی سالها بعد بعنوان مبادله اسرا به ایران بازگردانده شد.

      اما مهمترین بخش این داستان در فرود امدن یک فروند اف 14 ایرانی با یک موشک فونیکس در کشور عراق بود .

      بلافاصله بعد از فرود یک تیم از مهندسین شامل 20نفر هواپیما را محاصره کرده و و از هواپیما و خلبان بدقت محافظت میکردند و البته مشغول کار بروی ان شدند .
      افسر رادار که از ابتدا مخالف فرار و پناهنده شدن بود بعنوان زندانی جنگی به عراقی ها تحویل داده شد.

      ولی خلبان به اروپا رفت تا از طریق سوئیس به امریکا برود .
      سرهنگ نیروی هوایی احمد مرادی طالبی کسی که با این هواپیما به عراق گریخته بود در ساعت 9 شب، دوشنبه 10 اوت 1987 شماره 41 خیابان پلانتامور
      درمحله پاکیس در ژنو با اصابت سه گلوله که از یک والتر پ پ ک(ساخت المان) مجهز به صدا خفه کن شلیک شد اعدام شد در حالی که همسر 32 ساله و
      هفت ماهه حامله اش در کنارش مشغول قدم زدن بود.

      او در وسط خیابان با گلوله جلوی چشمان همسرش شبی در ماه اوت سال 1987 به قتل رسید.

      دوشنبه 10 اوت 1987 ساعت 9 شب، محله پاکیس. مثل همیشه در این فصل سرشب زمان خوبی برای قدم زدن است.
      بعد از پیاده روی در کنار دریاچه، احمد مرادی طالبی، 36 ساله، و همسر 32 ساله و هفت ماهه حامله اش آماده می شدند تا به هتل ادل ویز جایی که سکونت
      داشتند در میدان نویگسیون بازگردند بدون این که مشکوک شوند تحت تعقیب هستند.


      تا شماره 41 خیابان پلانتامور رسیده بودند که دو مرد دوان دوان به آنها می رسند.
      یکی شان زن را هل می دهد و به صورتش مشت می کوبد. درحالی که دیگری به شوهر تیراندازی می کند.
      از پنج گلوله ای که به قربانی برخور می کند سه تایش به سر اصابت می کند. حمله کنندگان با اتومبیل فرار می کنند.
      اعدام احتمالا فقط چند ثانیه طول کشیده است


      قربانی ایرانی است، سرهنگ نیروی هوایی، که "خلبانی درجه یک، مردی متمول، بافرهنگ، که انگلیسی سلیس
      حرف می زند، فرهیخته توصیف می شده است که یک سال قبلش، در میانه جنگ عراق و ایران با هواپیمایش به دشمن پناهنده مبشود.


      این حرکت باعث می شود رژیم صدام حسین با آغوش باز پذیرایش شود.
      در بغداد زن و دو فرزندش، هفت و هشت ساله که چند ماهی در آلمان انتظار می کشیدند به او می پیوندند.
      و بعد به ژنو می روند جایی که تقاضای پناهندگی سیاسی می کنند، مرحله آخر قبل از ایالات متحده.


      خیابان پلانتامور، پلیس شش پوکه کالیبر 7،65 ساخت آلمان غربی و بعد ده متری دورتر اسلحه جنایت، یک والتر پ پ ک مجهز به
      صدا خفه کن را پیدا می کند. با شهادت شاهدان، پلیس می تواند تصویرشان را ترسیم کند.
      پلیس به دنبال دو مرد "از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس" است.

      قاتل؟ حدود سی سال، 165 سانتی متر قد، هیکلی متوسط، کلاهی تیره و عینک آفتابی. همدستش کمی قدبلندتر است،
      تقریبا 170 سانتی متر، قد وبالای متوسط و کمی فربه. یکی شان کت یا پلووری آبی به تن دارد.

      هیچ کدامشان ریش ندارند. همه این ها بسیار مبهم است.بعدها متوجه شدند که احمد مرادی طالبی احساس خطر می کرده است.
      او هراسش را با کارمندان اجتماعی آسایشگاه عمومی مسئول پرونده اش درمیان گذاشته بود که به او توصیه کرده بودند اسباب کشی کند.
      این درسی بود برای تمامی خیانتکاران که به مردم کشورشان خیانت میکنند و به دشمن پناهنده میشوند.

      اما سرنوشت این هواپیما و البته فانتومی که به عربستان پرواز کرده بود بسیار جالب بود.
      این اف 14 بهمراه فانتوم برای مدت زیادی توسط امریکایی ها تحت انواع ازمایشات قرار گرفتند و سرانجام نابود شده و در صحرا دفن شد .

      منبع :
      www.aerospacetalk.ir
      آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/03/14, 00:00.
      یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
      دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

      شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
      مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

      نظر

      • Captain Nemo
        مدیر
        • Dec 2010
        • 2934

        #948
        سپهبد امیرحسین ربیعی

        آخرین فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی در کنار یک فروند F-4E




        امیرحسین ربیعی از خلبانان تیم آکروجت تاج طلایی و نیروی هوایی شاهنشاهی بود.

        در سال ۱۳۵۵ پس از مرگ نابهنگام ارتشبدفضائل تدین فرمانده وقت نیروی هوایی در جریان سانحه هوایی، به دستور شاه به مقام فرماندهی نیروی هوایی ایران رسید،
        انتصاب تیمسار ربیعی به فرماندهی به معنای تغییر نسلی فرماندهان نیروی هوایی تلقی شد.





        ربیعی از دبیرستان هدایت تهران مدرک دیپلم خود را دریافت کرد، سپس وارد دانشکده خلبانی میگردد.
        در دوران خدمت، به پایگاهها و مراکز شرکتهای هوایی معتبر هوایی جهان سفر نمود که از جمله میتوان پایگاههای هوایی:
        فورستنفلدبروک در مونیخ آلمان غربی سال۱۹۵۸، ویلیامز، نلیس، تراویس،ادواردز در ایالات متحده و کمپانی های هواپیماسازی بوئینگ و
        شرکت
        نورتروپ در سال ۱۹۷۴ ملاقات نمود و با ژنرالهای سرشناس آمریکایی:
        براون، کارلتون و رایان آشنا شد و ارتباط برقرار کرد. تیمسار ربیعی در جریان بازدید از پایگاه هوایی
        تراویس از فرماندهی
        تاکتیکی هوایی ایالات متحده بازدید نمود و با مهارت تمام، یک فروند هواپیمای غول پیکر ترابری
        لاکهید سی-۵ گالکسی را به پرواز درآورد.

        او با دختر آلمانی به نام گرتا (Greta Hierl، متولد ۲۹ ژانویه ۱۹۳۸) ازدواج کرده و در سال ۱۳۵۷ دو پسر به نامهای آریان ۱۹ ساله و آرمان ۱۳ ساله داشت.

        تیمسار ربیعی به ورزش علاقه داشت بخصوص تنیس و اسکی روی آب، مشروب نمیخورد و سیگار نمیکشید به زبان انگلیسی بسیار مسلط بود و
        توانمندیش در ترجمه و بیان با یک شهروند آمریکایی برابری میکرد، در فن خلبانی تسلط ویژه ای داشت و میتوانست با هر وسیله پروازی که در
        دسترسش باشد پرواز نماید.

        ربیعی از طرفدارن آمریکا بود، به ویژه در مورد الگوگیری از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا.
        او همواره برای مشاورین ایالات متحده در ایران کمک مهمی به حساب میآمد.




        او جزء فرماندهانی بودند که با پیشنهاد عباس قره باغی پس از جلسه شورای عالی نیروهای مسلح در ۲۲ بهمن۱۳۵۷ که در صبح همان روز برگزار شد نامه
        اعلام بیطرفی ارتش پهلوی در برابرحکومت اسلامی را امضا کردند.


        پس از پیروزی انقلاب وی توسط نیروهای انقلابی دستگیر شد و به دادگاه انقلاب سپرده شد.

        او در جواب خلخالی و آیت الله آذری که او را متهم به فساد فی الارض میکردند گفته بود:
        من مفسد فی الارض نیستم، من مفسد فی السماء هستم.




        سر انجام پس از محکومیت در دادگاه انقلابمفسد فی الارض شناخته و در ۲۱ فروردین۱۳۵۸ در زندان قصر به حکم صادق خلخالی تیرباران شد.


        آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/03/16, 23:54.
        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

        نظر

        • Captain Nemo
          مدیر
          • Dec 2010
          • 2934

          #949
          سلام و درود بر دوستان و خوانندگان تاپیک افسانه تامکت :

          فرا رسیدن نوروز باستانی و بهار طبیعت را خدمت همه شما تبریک عرض نموده و آرزوی
          سالی پر از موفقیت و پیروزی را توام با سلامتی از خداوند مهربان برایتان آرزومندم .

          پیروز و پاینده باشید . . .

          @};-@};-@};-@};-@};-@};-@};-





          آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/03/20, 10:21.
          یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
          دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

          شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
          مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

          نظر

          • Captain Nemo
            مدیر
            • Dec 2010
            • 2934

            #950
            عكس هايي از ماكت هاي ساخت فريبرز شماس


















            برگرفته از :
            www.ganjejang.com
            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

            نظر

            • خودشکوفا
              عضو فعال
              • Jul 2025
              • 1134

              #951
              ضمن عرض خسته نباشی و سرسلامتی به آقا رضای گل امیدوارم این تاپیک سال پرباری پیش رو داشته باشه...:x

              مطالب مرتبط با تیمسار ربیعی گرچه دل رو به درد می آورد اما جذاب و مستند بود...=D>

              پست پیرامون هواپیمای میگ و سوخو هو من رو به سال های دور برد... خاطرم هست اواخر ده 60 به پدرم پیشنهاد شد فرماندهی یگان سوخوی پایگاه نوژه رو بپذیره و به همدان بره... اما ایشون خیلی ازین موضع شاکی شد و هیچ وقت هم زیر بارش نرفت...
              متاسفانه آخرش هم به درستی نفهمیدم دلیل این امتناع چه بود...
              حدس می زنم از تبعیض ها و ناجونمردی هایی که در رده های بالای نیرو دیده میشد شکایت داشت..:(
              "سياستمدار انسانها را به دو دسته تقسيم مي كند: ابزار و دشمن؛ يعني تنها يك طبقه را مي شناسند و آن هم دشمن است."
              (نيچه)

              نظر

              • Captain Nemo
                مدیر
                • Dec 2010
                • 2934

                #952
                کشته شدن اولین و آخرین خلبان زن اف-14 :








                در تاریخ 5 آبان سال 1373 یک فروند تامکت به دلیل نقص فنی در موتور خود دچار واماندگی موتور در نتیجه از دادن تعادل و انحراف به چپ و از دست
                رفتن نیروی برا و سقوط در آب شد خلبان هواپیما فوق که یک زن به نام
                Kara Spears Hultgreen جان خود را از دست داد .




                کلیپ زیر لحظه سقوط و ایجکت ناموفق خلبان فوق را نمایش میدهد :


                http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/119/4710c71fb6049dfa6e7a1e894893654f354647.mp4



                برگرفته از سایت :
                http://ganjejang.com
                یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                نظر

                • Captain Nemo
                  مدیر
                  • Dec 2010
                  • 2934

                  #953
                  در اصل توسط خودشکوفا پست شده است View Post
                  ضمن عرض خسته نباشی و سرسلامتی به آقا رضای گل امیدوارم این تاپیک سال پرباری پیش رو داشته باشه...:x

                  مطالب مرتبط با تیمسار ربیعی گرچه دل رو به درد می آورد اما جذاب و مستند بود...=D>

                  پست پیرامون هواپیمای میگ و سوخو هو من رو به سال های دور برد... خاطرم هست اواخر ده 60 به پدرم پیشنهاد شد فرماندهی یگان سوخوی پایگاه نوژه رو بپذیره و به همدان بره... اما ایشون خیلی ازین موضع شاکی شد و هیچ وقت هم زیر بارش نرفت...
                  متاسفانه آخرش هم به درستی نفهمیدم دلیل این امتناع چه بود...
                  حدس می زنم از تبعیض ها و ناجونمردی هایی که در رده های بالای نیرو دیده میشد شکایت داشت..:(
                  درود بر جناب خودشکوفا . . .

                  ممنونم ... امیدوارم که شما هم سال و ( تاپیک ) خوبی در پیش رو داشته باشید .

                  متاسفانه نیروی هوایی هم مثل خیلی از ارگانهای دیگر مشکلات فراوان داشت .
                  که صد البته کسانی که مستقیما با این نیرو همکاری داشتند مزه مشکلات و سختی هایش را کاملا چشیده اند و
                  امثال من فقط وصفش را شنیده ایم ...:D

                  سری به فرومهای نظامی و کانون خلبانان بازنشسته بزنید و ببینید که چه بلوایی به پا هست ...
                  موفق باشید .
                  یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                  دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                  شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                  مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                  نظر

                  • Captain Nemo
                    مدیر
                    • Dec 2010
                    • 2934

                    #954
                    تکخال اف -14 قهرمان و دلاور مرد آریایی جناب سرهنگ فریدون علی مازندرانی




                    سرهنگ خلبان فریدون- علی مازندرانی (۱۳۳۰ در تهران) خلبان تکخال جنگنده اف-۱۴نیروی هوایی ایران است که در تمام دوران
                    جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود.

                    از نکات مهم دوران خدمت او میتوان به شکار هواپیمای عراقی در روز ۲۶شهریور ۱۳۵۹, یعنی ۵روز قبل از آغاز رسمی جنگ اشاره کرد.
                    همچنین وی نخستین
                    موشک هاوک-سجیل نصب شده بر روی اف-۱۴ را تست و طراحی کرده است .





                    "فریدون-علی مازندرانی" پس از استخدام در نیروی هوایی و طی دوره خلبانی در کشور آمریکا بهمراه شهید "سرلشگر مصطفی اردستانی"بعنوان
                    خلبان اف-۵ - نورثروپ در پایگاه هوایی دزفول مشغول به پرواز شد و در سال ۱۳۵۶ پس از طی دوره خلبانی با هواپیمای اف-۱۴به پایگاه هوایی اصفهان منتقل گشت.


                    از فعالیتهای مهم او انجام عملیات نخستین سوختگیری هوایی در شب توسط هواپیمای اف-۱۴به کابین عقبی استاد خلبان شهید "هاشم آل آقا" دو هفته قبل از شروع رسمی
                    جنگ بود که آغازی بود بر محافظت شبانه روزی از آسمان ایران.


                    شکارهای هوایی

                    شهرت وی به عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ است.

                    وی دارای ۹ پیروزی هوایی قابل استناد و اعتماد و دو پیروزی احتمالی دیگر میباشد که مجموع پیروزیهای وی را به عدد ۱۱ میرساند.
                    برخی از آمار شکارهای هوایی وی را میتوان به شرح ذیل نامبرد:
                    با موشک فونیکس ۶ فروند به شرح:

                    • 26 شهریور ۱۳۵۹ مطابق با ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۰ باتفاق ستوان قاسم سلطانی یک فروند
                    • 3 مهر ۱۳۵۹ مطابق با ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۰ باتفاق ستوان غلامرضا نجفی دو فروند
                    • 9 آذر ۱۳۵۹ مطابق با ۱۱ نوامبر ۱۹۸۰ با تفاق ستوان ابراهیم انصارین دو فروند
                    • 4 اردبیهشت ۱۳۶۰ مطابق با ۲۴ آوریل ۱۹۸۱ باتفاق ستوان فرخ نظر یک فروند
                    • با موشک سجیل (هاگ) ۱ فروند هواپیمای سوپراتاندارد عراقی / فرانسوی به اتفاق ابراهیم انصارین
                    • در درگیری نزدیک با استفاده از مسلسل هواپیما ۲ فروند
                    • در دو نوبت جداگانه در درگیریهای هوائی مختلف در یک مرحله (به همراه سرتیپ جواد شکرایی کابین عقب) دو فروند و در یک درگیری دیگر (به همراه عباس صنعتکار کابین عقب)
                    • سه فروند از هواپیماهای مهاجم در اثر درگیری نزدیک و جنگ هوائی در ارتفاع خیلی پائین نزدیک به سطح آب (پانزده تا بیست متر بالای سطح آب) بدون شلیک از طرف
                    • هواپیما خودی به داخل آب سقوط نمودهاند .

                    که یکی از پر اهمیت ترین پیروزیهای فوق را میتوان شکار اولین هواپیمای "سوپراتاندارد"درجنگ نفتکشها دانست که پس از این شکار، پرواز هواپیماهای
                    سوپراتاندارد بر فراز خلیج فارس متوقف گردید و این باعث شد که او در کنار خلبانانی چون: "جلیل زندی", "شهرام رستمی", "فضل الله جاویدنیا", "محسن محنتی"
                    , "اسدالله عادلی","هاشم آل آقا", "یدالله خلیلی", "غلامحسین هاشم پور", "رضا نظام آبادی" و عباس حزین از موفق ترین خلبانان اف-۱۴ تا کنون باشد .






                    طراحی و تست موشک سجیل


                    در سال ۱۳۶۴ شمسی و در بحران جنگ ایران و عراق، کشور ایران به دلیل کمبود روغنهای خنک کننده موشکهای فونیکس و همچنین هماهنگ نبودن موشکهای میانبرد
                    اسپارو و کوتاه برد سایدوایندر با رادار اف-۱۴ های ایرانی و نیاز شدید به موشکی میانبرد ، جهت برطرف شدن این نقص وی به همراه 'سرتیپ دوم عطاءالله بازرگان' پروژهای را
                    در معاونت جهاد خوکفایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان پروژه سجیل تعریف نمود که منظور از این پروژه تبدیل موشک زمین به هوای
                    امآیام-۲۳ هاوک به
                    موشک هوا به هوا و سازگار نمودن آن با رادار هواپیمای اف ۱۴ بود که این پروژه در آبان ماه ۱۳۶۵ به نتیجه رسید و تست پرواز آزمایشی موشک سجیل اولین بار توسط سرهنگ
                    خلبان فریدون-علی مازندرانی و 'سرهنگ محمد عقبایی' کابین عقب ایشان انجام شد.
                    که منجر به کسب رتبه دوم تحقیقات کاربردی از هشتمین جشنواره خوارزمی گردید.






                    سایر فعالیتها

                    وی که از اواخر سال ۱۳۶۰ به بعد، مسئولیت امور ایثارگران نیروی هوایی را بر عهده داشت، فردی بود که به اظهار موسسه تنظیم و نشر آثار آیتالله خمینی،
                    ضمن مطرح نمودن وضعیت خانوادههای معدومین ارتش با آیتالله خمینی، حکم برقرای حقوق خانوادههای معدومین را از آیتالله خمینی دریافت نمود
                    از سایر مسئولیتهای او در دوران خدمت میتوان به عضویت در کمیته تبادل اسرای جنگ به نمایندگی از ارتش جمهوری اسلامی ایران و
                    قائممقامی کمیته تفحص مفقودین در ستاد فرماندهی کل قوا اشاره نمود .

                    موفقیت و سلامتی این بزرگ مرد آسمان ایران را در همه مراحل زندگی از خداوند متعال خواستارم .
                    آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/03/27, 00:16.
                    یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                    دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                    شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                    مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                    نظر

                    • آمن خادمی
                      مدیر
                      • Jan 2011
                      • 5243

                      #955
                      چند گویی که چو هنگام بهار آید
                      گل بیارید و بادام به بار آید

                      جناب کاپیتان عزیز سال نو شما مبارک
                      روزهای سرشار از امیدی رو پیش رو داشته باشید...@};-@};-@};-@};-

                      to continue, please follow me on my page

                      نظر

                      • Captain Nemo
                        مدیر
                        • Dec 2010
                        • 2934

                        #956
                        درود بر شما سرکار خانم خادمی عزیز

                        ممنونم
                        عید شما هم مبارک باشد و امیدوارم سال خوب و پر برکتی در انتظارتان باشد .

                        با سپاس از شما
                        یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                        دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                        شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                        مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                        نظر

                        • salehiar
                          عضو فعال
                          • Nov 2011
                          • 331

                          #957
                          بامدادخبر – در روزهای اخیر پرواز دو فروند بمب افکن بی۲ که قابلیت حمل سلاح هستهای را دارد بر فراز شبه جزیر کره خبرساز شده است. اما این هواپیماهای بی۲ چه هستند؟ اگر سری به دانشنامه ویکیپدیا بزنیم اطلاعات جالبی درباره بی۲ به دست میآوریم. پس از خواندن این توضیحات میتوانید نگاهی به تصاویر این بمبافکن رادارگریز بیندازید.

                          بی-۲ اسپیریت (به انگلیسی: B-۲ Spirit، بهمعنای شبح) ‏، نام بمبافکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورتروپ گرومن با کمک شرکت بویینگ است که توانایی پرتاب جنگافزارهای هستهای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل هشتاد بمب هوشمند ۲۳۰ کیلویی JDAM با سیستم جیپیاس یا ۱۶ بمب هستهای ۱۱۰۰ کیلویی کلاس D۸۳ را دارد.

                          بی-۲ با سوختگیری اولیه بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی میکند و اگر سوختگیری هوایی کند، میتواند به هر نقطه در کره زمین سر بزند. این بمبافکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی به دور از چشم رادارهای دشمن میتواند بمبهای زیادی را رها کند.

                          پروژه تولید بمبافکن بی۲ در دوران حکومت کارتر آغاز شد. این بمبافکن همچنان گرانقیمتترین هواپیمایی است که تا حالا ساخته شده و هزینه تولید هر فروند آن بر اساس قیمتهای سال ۱۹۹۷ حدود ۷۳۷ میلیون دلار بود. اما هزینه فروش با توجه به قیمت قطعات یدکی، تجهیزات، و پشتیبانی نرمافزاری در سال ۱۹۹۷ به ۹۲۹ میلیون دلار میرسید. در صورتی که هزینهی کل پروژه تولید این بمبافکن شامل تحقیقات، پیشرفت، مهندسی و آزمایشها هم منظور شود، هر فروند از این هواپیما با بهایی معادل ۱/۲ میلیارد دلار ساخته شده و هزینه کل پروژه بر اساس دلار سال ۱۹۹۷ معادل ۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار است.

                          هزینههای عملیاتی و سرمایهای بسیاری بالای این هواپیما موجب شد که پروژه بی۲ در کنگره آمریکا و ستاد مشترک وزارت دفاع بسیار بحثانگیز باشد. در ابتدا سفارش تولید ۱۳۲ فروند از این بمبافکن به نورتروپ داده شده بود اما پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی نیاز به این هواپیما را که برای نفوذ به فضای هوایی شوروی و بمباران مراکز حساس آن طراح شده بود، به شدت کاهش داد و در نهایت تنها ۲۱ فروند از این بمبافکن تولید شد. سانحه سال ۲۰۰۸ یکی از آنها را نابود کرد و ۲۰ فروند دیگر همچنان در خدمت نیروی هوایی ارتش قرار دارند. ارتش آمریکا نخستین بار از این بمبافکن در سال ۱۹۹۹ در جنگ کوزوو استفاده کرد و سپس در جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ ۲۰۱۱ لیبی نیز از آنها بهره برد.

                          نسل دوم این بمبافکن دارای خاصیت رادار گریزی بهتری است که میتواند در مقابل سیستمهای ضد هوایی مقاوم باشد. بدنهی هواپیما از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب میکند. دودهای حاصل از موتور قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً «سرد میشوند تا رادایهای حرارتی نتوانند مسیر هواپیما را پیدا کنند. همانطور که در تصاویر هواپیما ملاحظه میکنید، سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع شکل، طرح بال پرنده میگویند که در آن همه چیز بر روی بال هواپیما نصب میشود. B۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر میدهد. تمام این ویژگیها سبب شدهاند که B۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را سیر کند.

                          این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ عدد از آن تاکنون ساخته شدهاست. از این میان یک فروند بهنام «شبه کنزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸ کمی پس از برخاست، با باند پرواز برخورد کرد و کاملاً نابود شد. دو خلبان آن پیش از این سانحه از هواپیما بیرون آمدند و جان سالم بدر بردند. این حادثه از پرهزینهترین حادثههای دنیا بشمار میآید.

                          هزینههای نگهداری این هواپیما هم بسیار زیاد است. هزینه نگهداری هر فروند بی۲ در هر ماه ۳٫ ۴ میلیون دلار است و پس از هر ساعت پرواز بایستی ۶۰ ساعت نفر فعالیت تعمیراتی و نگهداری بر روی آن انجام شود. با توجه به اینکه عملیاتهای بی۲ معمولاً بیش از ۳۰ ساعت طول میکشند، بایستی پس از هر مأموریت دهها روز فعالیت تعمیراتی بر روی آنها انجام شود.

                          این هواپیما در مقایسه با دیگر بمبافکنهای عمده آمریکایی مانند بی۵۲ و بی۱ بی، قابلیت انعطافپذیری بسیاری را با خود به همراه دارد و قابلترین گونه در میان بمب افکنهای سرنشین دار است. مهمترین ویژگی این بمب افکن، مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بینظیری در انهدام ارزشمندترین پایگاههای دشمن حتی در قلب پدافندهای هوایی بسیار سنگین به این هواپیمای بمب افکن میدهد. این ویژگیها، تماماً موجب شدهاند که بی۲ به عنوان تنها بمب افکن قرن بیست و یکم شناخته شود. ویژگیهای پنهان کاری، آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمبافکن را از سایر بمبافکنهای موجود در خدمت متمایز و جدا میسازد. بدین وسیله، این هواپیما قادر است به دور از ترس از شناسایی به وسیله رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس پرداخته و آزادی عمل فوق العادهای نیز داشته باشد.

                          بمب افکن B-۲ اسپیریت با قیمت تقریبی ۲ میلیارد دلار آمریکا با احتساب هزینههای پروژه تولید این هواپیما هماکنون به عنوان گرانقیمتترین هواپیمای جهان شناخته میشود. این قیمت برابر با قیمت یک کشتی جنگی بزرگ آمریکایی است.

                          یکی از مهمترین ماموریتهای B۲ بمباران مراکز نظامی صربستان در جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ بود. در هشت پرواز اولیه، B۲ سی وسه درصد اهداف را نابود کرد. در این پروازها B۲ از پایگاه خود در Missouri بر میخاست، منطقهی مورد نظر را بمباران میکرد و سپس به آشیانهی خود در آمریکا باز میگشت بدون اینکه توقفی در جایی داشته باشد.

                          ماموریت بعدی در افغانستان بود که ۳ بمب افکن B۲ طی ۳ روز مناطق مربوط به طالبان را بمباران کردند.

                          آخرین بهرهگیریها از B۲ Spirit در عراق بود، که طی پروازهای ۳۰ ساعته و حتی ۵۰ ساعته، B۲ بیش از ۱٫ ۵ میلیون پوند مهمات را در عراق رها کرد.

                          یک فروند از این هواپیمای بمب افکن در یکی از ماموریتهای خود در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۸۷ سقوط کرده است.

                          ویژگیها

                          خدمه: ۲

                          طول: ۲۱ متر

                          ارتفاع: ۵/۱۸ متر

                          مساحت بالها: ۵۲/۴ متر

                          وزن خالص (بدون مهمات): ۷۱۷۰۰ کیلوگرم

                          وزن با مهمات: ۱۵۲۲۰۰ کیلوگرم

                          بیشینه وزن برخاست: ۱۷۰۷۰۰ کیلوگرم

                          پیشرانه: ۴ موتور General Electric F۱۱۸-GE-۱۰۰

                          حداکثر سرعت: ۱۰۰۱۰ کیلومتر بر ساعت (۰/۹۵ ماخ)

                          برد: ۱۱۱۰۰ کیلومتر

                          ظرفیت مهمات در هر بال: ۳۲۹ کیلوگرم در متر مربع

                          نظر

                          • Captain Nemo
                            مدیر
                            • Dec 2010
                            • 2934

                            #958
                            درود خداوند بر روح پاك همه شهيدان جنگ تحميلي...





























                            یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                            دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                            شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                            مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                            نظر

                            • Captain Nemo
                              مدیر
                              • Dec 2010
                              • 2934

                              #959
                              این خلبان شکاری هنوز به خانه بر نگشته است ...





                              مکان : پایگاه چهارم هوایی

                              زمان : یک هفته قبل از جنگ


                              زندگی در پایگاه زیبا و گسترده " وحدتی " همچون گذشته ادامه دارد .
                              پرسنل پایگاه از گرمای سوزان آخر تابستان کلافه اند .
                              همه سعی می کنند هر چه زود تر خود رو به دفتر یا منزل رسانده تا با سرمای دلنشین کولر گازی خستگی و حرارت ناشی از تابش آفتاب را کاهش دهند .
                              برای همین روز ها کمتر کسی را می شود در خیابان های قشنگ پایگاه دید . صدای غرش جت های جنگنده برای ساکنین خانه های سازمانی امری عادی است .
                              درختان سرسبز و سر به فلک کشده جلوه ای خاص به این محیط نظامی بخشیده است .


                              در مدخل ورودی پایگاه ، تابلویی سفیدرنگی که روی آن تعداد روز های سپری شده از آخرین سانحه هوایی پایگاه درج شده نظر هر بیننده را به خود جلب می نماید .
                              سروان خلبان " زارع نعمتی " همانند سایر عقابان تیز پرواز اغلب روزها در کابین دونفره هواپیمای شکاری اف - ۵ به شاگردان خود مشق پرواز می دهد .

                              سروان نعمتی جز افسران خلبانی است که پیش از انقلاب اسلامی برای طی دوره آموزش خلبانی به ایالت متحده آمریکا اعزام شده بود .
                              او همانند سایر همکاران اش ابتدا آموزش پیشرفته زبان انگلیسی را در پایگاه هوایی " لک لند " واقع در شهر " سان آن تینیو " ایالت " تگزاس " گذارنده و
                              پس از فارغ التحصیل شدن برای فراگیری علوم هوانوردی به دانشگاه پرواز " کلمبوس " واقع در ایالت " آریزونا " می رود .

                              وی به خوبی تمام مراحل اموزشی اش را پشت سر گذاشته و زمانی که به تنهایی بدون استاد خلبان اولین پرواز مستقل ( سلو ) را با هواپیمای جت
                              آموزشی " تی - ۳۸ " انجام داده و با مهارت در فرودگاه نظامی فرود می آید ، با استقبال همکلاسی ها و استاتید خلبان مواجه شده که

                              ره آورد آن پاشیدن سطلی آّب بر روی او بود .

                              اینجا بود که افسر خلبان شجاع ایرانی با خودش عهد می بندد این هنر و مهارت اش را برای دفاع از کشور عزیز ایران به کار ببرد .

                              منازل سازمانی پایگاه .... قبل از جنگ :

                              صبح زود اتوموبیل پاترول آبی رنگ نیروی هوایی از ساختمان دیسپچ عملیات به سوی منازل سازمانی حرکت کرده و در مقابل منزل
                              سروان زارع نعمتی متوقف می شود . افسر خلبان با لباس پرواز مرتب سر ساعت مقرر از منزل خارج گشته و به آرامی سعی می کند در منزل را طوری
                              ببندد که خانواده بیدار نشوند . وی روز قبل از طریق فرمانده گردان پروازی مطلع شده بود که پرواز امروز ، آموزشی نیست .

                              بلکه به همراه تیمی دیگر با هواپیمای مسلح به سوی مرز های غربی کشور پرواز داشته و احتمال درگیری با دشمنان بعثی عراق محتمل است .
                              سایر خلبانان به همراه نفرات کابین عقب یکایک وارد ساختمان بریفینگ می شوند .
                              خلبان جوان با مشاهده فرمانده پایگاه که خود از افسران خلبان قدیمی است ، پی به اهمیت ماموریت خود می برد .

                              سالن کنفرانس عملیات .. صبح زود

                              تمام خلبانان با وقار خاصی وارد سالن شده و بر روی صندلی ها می نشینند .
                              ابتدا فرمانده پایگاه پشت تریبون قرار گرفته و ضمن تشکر از نظم و انضباط پرسنل در باره وضعیت استراتژیک کشور سخنرانی می نماید .
                              او در این نشست به خلبانان حاضر متذکر می شود که اخیرآ تحرکاتی از سوی همسایه غربی ما " عراق " مشاهده شده است .
                              طبق اعلام ستاد فرماندهی و گزارش خلبانان جنگنده ای که در گشت های هوایی مشاهده نموده اند ، لشگر مکانیزه بعثیون متشکل از تانک های
                              پیشرفته و نیروهای پیاده نظام که با حمایت جنگنده های خود پشتیبانی می شوند به سوی مرزهای مقدس ایران در حرکت اند .


                              احتمال عبور از مرز ها پیش بینی می شود . و همچنان که شکاری های آن ها در این روز ها به خاک ما تجاوز کرده است ، عبور لشگر دور از انتظار نیست .
                              البته خوب می دانم که شما دلاور مردان به همراه سایر تیزپروازان پایگاه های دیگر جواب دندان شکنی به متجاوزان داده اید .
                              حال در این ماموریت شما موظف هستید در صورت مشاهده عبور تانک ها به خاک ایران ، به عمق عراق وارد شده و از پشت خط مواسلاتی آن ها را در هم کوبید .

                              بعد از سخنرانی فرمانده پایگاه و اشاره به وضعیت خاص مرزها ، فرمانده گردان به اتفاق لیدر تیم ، آخرین نکات علمی و پروازی و نقشه مسیر بازنگری می شود .
                              در ادامه لیدر تیم پروازی بر روی وایت برد موقعیت ها را ترسیم نموده و بعد از آرزوی موفقیت از تمام خلبانان می خواهد تا ثانیه شمار های ساعت های
                              خود را با همدیگر میزان نمایند . از سوی دیگر در رمپ پرواز هواپیما ها با دقت بازرسی شده و مهمات مربوطه بارگیری ( لانچ ) شده اند .


                              متخصصین سر ساعت مقرر ، قفل های مهمات ( پین ها ) را که به وسیله نوار قرمز رنگی مشخص شده اند از هواپیما جدا می نمایند .
                              خلبانان بعد از پایان کنفرانس تجهیزات مربوط به لباس پرواز را ( جی سوت ، ماسک ، چتر نجات و ... ) را به کمک درجه دار متخصص به تن می کنند .
                              و دقایقی بعد هریک به سوی هواپیماهای خود می روند . تمام شکاری ها سر ساعت تعین شده با هماهنگی برج مراقبت موتور ها رو روشن می نمایند .






                              پرواز به سوی مرزها ...

                              گروه هواپیماهای شکاری با آرایش خاص به ترتیب پشت سر هم در رمپ پرواز به حرکت در می آیند .
                              تابش طلوع آفتاب بر سکان هواپیما های اف - ۵ جلوه ای خاص به باند پرواز بخشیده است .
                              متخصصان با غرور هر کدام هواپیمای خود را با چشم تعقیب می نمایند .


                              ابتدا لیدر گروه به پرواز در می آید .. پشت سر او هواپیمای شماره دو ... شماره سه ... الی آخر به آسمان پر می گشایند .
                              مسیر زیاد طولانی نیست . آن ها با مشاهده قوای دشمن در لب مرز کشور که در حال وارد شدن به خاک ایران بودند ، خیلی راحت از مرز گذشته و
                              در خاک عراق اقدام به بمباران عقبه دشمن می نمایند .

                              بعد از انجام ماموریت که خیلی سریع و کوبنده انجام گرفته بود با هماهنگی با لیدر به خاک کشور بر می گردند .
                              در مراجعت سروان نعمتی با تعجب می بیند آتش فراوانی از درون خاک ایران به سوی مرکب او شلیک می شوند !

                              از طریق بی سیم موقعیت رو به لیدر اطلاع می دهد . فرمانده گروه اعلام می نماید این ها تانک های متجاوز عراقی هستند که آتش گشوده اند !!

                              سروان نعمتی با خونسردی ضمن مانور های چرخشی ( لوپ زدن ) خود را از تیر رس آتش دشمن بعثی نجات می دهد .
                              بعد از دقایقی پرندگان تیز پرواز نیروی هوایی یکایک بر باند فرودگاه پایگاه وحدتی فرود می آیند .
                              هواپیماها داخل آشیانه های مخصوص ( شیلتر ) پارک می شوند .


                              خلبانان شجاع با همون نظمی که سوار شده بودند ، از مرکب خویش پیاده شده و با خودرو به ساختمان عملیات برگشتند .
                              آن ها مجددآ وارد سالن کنفرانس شده تا نقاط قوت و ضعف ماموریت را بررسی نمایند .
                              اما این بار در جمع مدعوین سالن چهره روحانی پایگاه به چشم می خورد .

                              حاج آقا که از طریق بی سیم در جریان شلیک به یک فروند هواپیما شده بود ، می پرسد آیا خلبان مربوطه سالم برگشته است یا خیر ؟
                              وقتی به او سروان نعمتی رو نشان می دهند ... به سوی وی رفته و با زدن دست به پشت این افسر شجاع مهارت او را تحسین می نماید .

                              ماموریت برون مرزی ....بیست و هفتم شهریور ۱۳۵۹

                              در پی دست درازی های پراکنده جنگنده بمب افکن های شکاری عراقی ها در داخل خاک ایران ، به خلبانان پایگاه وحدتی ماموریت داده
                              می شود برای پاسخ به متجاوزان عمل متقابل صورت پذیرد .

                              دیگر برای همه عقابان تیز پرواز نیروی هوایی مسلم شده بود که جنگی سخت در پیش رو خواهند داشت .
                              در همین تاریخ صبح یک فروند شکاری اف - ۵ در خاک عراق مورد اصابت موشک های پیشرفته قرار گرفته و خلبان آن بعد از پرش از هواپیما در
                              حالی که زخمی بود در اسارت دشمن در می آید . سروان نعمتی خیلی از این موضوع ناراحت بود .

                              او تصمیم گرفته بود در پرواز بعد از ظهر خود به خاک دشمن ، تلافی این ضربه را در اورد . حس عجیبی داشت . آتش انتقام بد جوری وی را آزار می داد .
                              نعمتی که به دلیل مشکلات خانوادگی قبل از متشنج شدن اوضاع مرزهای کشور تقاضای بازنشستگی داده بود ، بعد از مشاهده لشکر
                              مکانیزه دشمن که قدم به خاک وطن گذاشته اند ، به ستاد مراجعه نموده و استعفای خویش را پس می گیرد.

                              پرواز بی بازگشت ....

                              همان روز بعد از ظهر سروان نعمتی پرواز برون مرزی دارد .
                              او هرگز فکرش را نمی کند که کشورش چهار روز دیگر درگیر جنگ تحمیلی خواهد شد .

                              وی یک ساعت قبل از ساعت پرواز در عملیات حضور می یابد . احساس عجیبی نسبت به این پرواز دارد .
                              مخصوصآ که یکی از دوستان صمیمی او امروز به اسارت در آمده است .

                              بعد از شرکت در سالن کنفرانس و آشنایی دقیق نسبت به ماموریت خود ، به کمک بچه ها تجهیزات پروازی اش را به تن نموده و
                              با ماشین دیسپچ عملیات به رمپ پرواز می رود .


                              هوا خیلی گرم است . بچه های خدمات زمینی هواپیمای اف - ۵ لانچ شده را آماده کرده اند .
                              هواپیمای شکاری به دلیل پارک بودن در آشیانه های مخصوص ( شیلتر ) از تابش سوزناک آفتاب در امان ماده است .

                              خلبان ابتدا گشتی به دور هواپیمای خود می زند . و سپس از پله های سفید رنگ فلزی وارد کابین می شود .
                              هواپیما همچون رخش آماده به نظر می رسد.

                              زارع نعمتی که به عنوان معلم خلبان سال ها شاگردان زیادی را تربیت نموده است .. به تمام جزئیات مرکب آهنین خود آگاه است .
                              وی بعد از تماس با برج پایگاه وحدتی اجازه روشن کردن موتور هواپیما رو می گیرد .

                              بعد از گذشت از روی خاک پرافتخار وطن ، طبق دستوز پروازی برای ممانعت از حمله دشمن تا دندان مسلح که به سوی ایران راهی
                              شده بودند و برخی از ادوات نظامی آن ها مرز های بین المللی را نادیده گرفته و تجاوز آشکار خود را آغاز نموده بودند وارد عراق شده و با
                              شدت تمام مواضع دشمن بعثی رو در هم می شکند .


                              در مراجعت با آتش سنگین موشک های پدافند عراق مواجه می شود .
                              سروان نعمتی سعی می کند تمام مهارت خویش را با مانور دادن های پی در پی به کار برده تا از برخورد آتش آن ها در امان باشد .
                              هواپیمای اف - ۵ همچون مومی در دست معلم خلبان ایرانی در فضای عراق در حال انجام انواع مانور هاست .

                              سروان جوان یک چشم اش به صفحه آلات دقیق کابین است و چشم دیگرش به آتش شدید پدافند زمینی است .
                              در حالی که فاصله چندانی با مرز ایران نداشت ، در یک لحظه هواپیمای او آماج گلوله آتشین می شود
                              .

                              سروان زارع نعمتی که کنترل هواپیما رو از دست داده است . تمام تلاش خود رو برای در اختیار گرفتن فرامین به کار می برد .
                              اما وقتی متوجه می شود که دیگه هیچ گونه کنترلی بر مرکب آهنین اش ندارد .و آتش هر لحظه بیشتر می شود.

                              با زدن دگمه چتر نجات از هواپیما به بیرون می پرد . وقتی چشم می گشاید خود را بر روی تخت بیمارستانی در عراق می بیند .
                              اون خلبانی که صبح به اسارت در آمده بود ، برای لحظاتی چهره دوست و همکار خودش رو در بیمارستان می بیند .
                              و دیگر تا پایان دوران جنگ هشت ساله هیچ نشانی از سروان زارع نعمتی نمی یابد .



                              منبع :
                              آخرین ویرایش توسط Captain Nemo؛ 2013/04/01, 21:52.
                              یاری اندر کس نمی​بینیم یاران را چه شد
                              دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

                              شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
                              مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد

                              نظر

                              • محمود
                                عضو عادی
                                • Jan 2011
                                • 37

                                #960
                                کاپیتان عزیز سال نو مبارک
                                امیدوارم سال خوب و خوشی همراه با سلامتی در کنار خانواده محترمتان داشته باشید.
                                و به خاطر زنده نگهداشتن یاد و خاطرات دلاور مردان عرصه نبرد این مرز و بوم از شما تشکر میکنم.
                                موفق و پیروز باشید.@};-

                                نظر

                                در حال کار...
                                X